آیا با رشته و شغل مهندسی گیاه پزشکی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید برای ورود به این شغل به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ چگونه می‌توان مهندس گیاه پزشکی شد؟ درامد و بازار کار رشته گیاه پزشکی چگونه است؟ گرایش‌های رشته گیاه پزشکی برای ادامه تحصیل چه هستند؟ وضعیت ادامه تحصیل در ایران و خارج برای رشته گیاه پزشکی چگونه است؟

در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» به معرفی شغل مهندسی گیاهپزشکی می‌پردازیم و به سؤالات فوق پاسخ می‌دهیم. اگر می‌خواهید اطلاعاتی کامل و همه‌جانبه در خصوص این شغل محبوب به دست آورید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

 معرفی رشته مهندسی گیاه پزشکی

همان‌گونه که می‌توان حدس زد، رشته مهندسی گیاه پزشکی به‌عنوان رشته‌ای که در ارتباط مستقیم با گل و گیاه است شناخته می‌شود. دانش گیاه پزشکی که تا چندی پیش در ایران با نام دفع آفات نباتی خوانده می‌شد، یکی از شاخه‌های جدید دانش بشری در جهان و ترکیبی از علوم گوناگون است. این رشته در مقایسه با دانش پزشکی که با سلامت انسان‌ها سروکار دارد، سلامت گیاهان را بررسی می‌کند.

در واقع رشته مهندسی گیاه پزشکی با هدف تعلیم و تربیت افرادی که به گیاهان علاقه‌مند هستند، آغاز به کار کرده است و هدف این رشته درمان بیماری‌های گیاهان، افزایش عملکرد آن‌ها از طریق کاهش یا کنترل عوامل زیان آفرین گیاهی و در نهایت تأمین غذای جوامع مختلف است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند شغل مهندسی گیاه پزشکی را برگزینند.

 معرفی رشته مهندسی گیاه پزشکی
معرفی رشته مهندسی گیاه پزشکی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهندس گیاه پزشک کیست؟

مهندس گیاه پزشک به شخص فارغ‌التحصیل رشته گیاه پزشکی گفته می‌شود که در زمینه شناسایی و درمان مشکلاتی که برای گیاهان و رشد آن‌ها به وجود می‌آید، مشغول به فعالیت می‌شود. به عبارتی دقیق‌تر، شناخت و تشخیص علمی عوامل مضر و مؤثر بر رشد گیاهان، بر عهده شخص گیاه پزشک است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

هدف شغل مهندسی گیاه پزشکی

هدف اصلی مهندس گیاه پزشک آن است که مانع از خسارت گیاهان شود و یا میزان خسارت گیاهان را کاهش دهد. ازجمله مهم‌ترین هدف‌های شغل مهندس گیاه پزشکی، می‌توان به تأمین بهداشت محصولات گیاهی اشاره کرد. تأمین بهداشت محصولات گیاهی از طریق کنترل و پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زای گیاهی که شامل آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز هستند انجام می‌شود.

یک باور غلط در مورد شغل مهندسی گیاهپزشکی!

هنگامی‌که صحبت از رشته و شغل مهندسی گیاه پزشکی می‌شود بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که این رشته در زمینه درمان بیماری‌های انسان‌ها از طریق گیاهان دارویی مشغول به فعالیت است؛ درحالی‌که این‌گونه نیست! در واقع یک مهندس گیاه پزشکی، مشکلاتی را که برای گیاهان و رشد آن‌ها به وجود می‌آید شناسایی و درمان می‌کند.

یک باور غلط در مورد شغل مهندسی گیاهپزشکی!
یک باور غلط در مورد شغل مهندسی گیاهپزشکی!

اکنون ممکن است بپرسید که پس وظایف شغل مهندس گیاه پزشک چیست؟ بیایید در ادامه به پاسخ این سؤال بپردازیم!

وظایف شغل مهندسی گیاه پزشکی

مهندس گیاه پزشک به‌عنوان کسی که در این شغل مشغول به فعالیت است، دارای وظایفی است که باید به خوبی از عهده آن‌ها برآید. در این راستا، دانشجویان رشته مهندسی گیاه پزشکی پس از اتمام دوران تحصیل، سوگندنامه یاد می‌کنند که از تمامی علوم و توانایی خود برای افزایش حداکثری بهره‌وری از مزارع مختلف تلاش نمایند. به همین علت می‌توان وظایف زیر را برای شغل مهندسی گیاه پزشکی عنوان نمود:

  • تلاش در جهت کاهش منطقی و مصرف بهینه آفت‌کش‌های کشاورزی
  • جلوگیری از هدر رفت منابع مالی محدود کشاورزان و کاهش هزینه تولید
  • افزایش سطح فرهنگ عمومی کشاورزان نسبت به عوامل زیان‌آور گیاهی و شیوه‌های مدیریت آن‌ها
  • جلوگیری از تخریب منابع آب، خاک و گیاهان در اثر کاربرد بی‌رویه آفت‌کش‌های کشاورزی
  • جلوگیری از پیدایش عوامل زیان آور جدید یا مقاوم نسبت به آفت‌کش‌ها به موازات پیشرفت علوم زیستی و فناوری‌های روزآمد
  • تشخیص و شناسایی آفات و عوامل بیماری‌زای گیاهان زراعی، باغی، زینتی، جنگلی، مرتعی و فرآورده‌های گیاهی
  • استفاده از روش‌ها و مواد مناسب برای دفع آفات و رفع بیماری‌ها
  • نگهداری و معالجه گیاهان اعم‌ از گیاهان‌ زراعی‌، زینتی‌ و درختان‌ میوه‌
  • سم پاشی‌ در مراحل‌ مختلف‌ رشد و نگهداری‌ از گیاه‌
  • مسئله‌ یابی گیاه پزشکی و علوم وابسته از طریق مراجعه و بازدید از مزارع، باغ‌ها، انبار و سیلوهای کشور
  • تحقیق و پژوهش در زمینه زیست شناسی و فیزیولوژی عوامل زیان‌آور محصولات کشاورزی (زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی) در سطوح آزمایشگاهی، استانی، منطقه‌ای و ملی
  • اجرای پژوهش‌های بنیادین گیاه پزشکی کشور با تأکید بر بهره‌گیری از روش‌های نوین (بیوتکنولوژی) و همچنین آن دسته از پژوهش‌هایی که مؤسسات تک محصولی (مانند مؤسسه تحقیقات پنبه، پسته، خرما و…) و همچنین مؤسسه تحقیقات دیم در زمینه آن‌ها فعالیتی ندارند.
  • جمع‌آوری، شناسایی و رده بندی جامعه جانوران و رُستنی‌های ایران و بررسی تنوع زیستی آن‌ها
  • تحقیق در زمینه شناسایی، زیست شناسی، کارایی و تکثیر عوامل مفید جهت مبارزه بیولوژیکی علیه آفات و نگهداری منابع ژنتیکی آن‌ها
  • تحقیق در زمینه شناخت، فرمولاسیون، تأثیر و باقیمانده سموم کشاورزی و تکنیک‌های گوناگون سم پاشی و آزمایش سموم جدید
  • تحقیق در زمینه شناخت، زیست شناسی، بوم شناسی و عصاره گیری از گیاهان برای استفاده در زمینه کنترل عوامل زیان‌آور
  • به‌کارگیری روش‌های مفید در ممانعت از ایجاد گونه‌های مقاوم به سموم و آفت‌کش‌ها، با کنترل روش‌های مبارزه
  • انجام کارهای تحقیقاتی بر روی عوامل زیان‌آور محصولات کشاورزی
  • اجرای پژوهش‌های گیاه پزشکی با استفاده از روش‌های نوین و بهینه
  • جمع‌آوری، شناسایی و رده‌بندی آفات نباتی
  • شناسایی، تحقیق و بررسی در مورد کارایی و تکثیر عوامل بیولوژیک و طبیعی برای مبارزه بیولوژیک علیه آفات
  • شناخت تأثیرات باقیمانده سموم کشاورزی روی محصولات
  • ایجاد تکنیک‌های جدید و مفید سم پاشی
  • آزمایش سموم و آفت‌کش‌های جدید

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف شغل مهندسی گیاه پزشکی
وظایف شغل مهندسی گیاه پزشکی

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی

شغل مهندسی گیاه پزشکی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شغل‌ها در میان دوستداران طبیعت است که افراد بسیاری تمایل به فعالیت در آن دارند. علت محبوبیت این شغل را می‌توان در سروکار داشتن آن با طبیعت و گیاهان دانست. توجه داشته باشید که برای ورود به این شغل، تنها داشتن علاقه کافی نیست؛ بلکه نیازمند مهارت‌هایی هستید که با استفاده از آن برتری خود را نشان دهید. در واقع برای وارد شدن به هر شغل، نیازمند مهارت‌هایی هستیم که بتوانند کارایی ما را به حداکثر میزان ممکن ارتقا دهند. شغل مهندسی گیاه پزشکی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در این بخش از مقاله با همراهی شما به بررسی مهارت‌های موردنیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی می‌پردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل، پیشرفت‌های شگرفی را در این شغل به دست آورید.

مهارت‌های موردنیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • برقراری ارتباط
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • حل مسائل و مشکلات
  • توانایی تحقیق و پژوهش
  • تسلط به زبان انگلیسی

در ادامه هر کدام از مهارت‌های فوق را شرح خواهیم داد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که مهندسان گیاه پزشکی برای ورود به این شغل و پیشرفت در آن نیاز دارند، دانش فنی است. مهندسان گیاه پزشکی بخش قابل‌توجهی از دانش فنی خود را در دانشگاه و با گذراندن دروس مختلف به دست می‌آورند.

بخش دیگر دانش فنی که همان بخش‌های عملی است، باید از طریق گذراندن دوره‌های کارآموزی و فعالیت در شرکت‌های مربوطه به دست آورد. بنابراین برای کسب دانش فنی، می‌توانید در مراکزی که در حیطه علم گیاه پزشکی مشغول به فعالیت هستند، دوران کارآموزی خود را بگذرانید و یا با همکاری نمودن با آن‌ها مهارت‌های خود را افزایش دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

رشته گیاه پزشکی یکی از رشته‌های پیچیده و دشوار است. برای انجام امور مختلف مربوط به این رشته، نیاز به کار گروهی احساس می‌شود؛ زیرا در موارد متعددی یک شخص نمی‌تواند صفر تا صد پروژه را بر عهده گیرد. علت اهمیت کار گروهی در رشته گیاه پزشکی زمانی مشخص می‌شود که شما در یک کلینیک گیاه پزشکی یا یک مرکز تخصصی شناسایی و کنترل آفات گیاهی مشغول به فعالیت هستید. بدیهی است که برای انجام وظایفتان، یک تیم از هم رشته‌ای‌های خود را جمع‌آوری می‌کنید.

از طرفی رشته گیاه پزشکی با موجودات زنده سروکار دارد و بروز خطا در عملکرد هر کدام از اعضای گروه، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای کشاورزان و محصولات زراعی به دنبال داشته باشد. به همین علت، مهندسان گیاه پزشکی برای پیشبرد اهداف پروژه خود و مدیریت صحیح مزارع و باغات، نیاز به مهارت کار گروهی دارند. این افراد قادر خواهند بود که با همکاری اعضای گروه و انجام وظایف خود در کم‌ترین زمان ممکن، به بهترین شکل به موفقیت‌های قابل‌توجهی در حیطه تخصصی خود دست یابند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

از آن‌جایی که معمولاً کلینیک‌های گیاه پزشکی و به‌طور کل فعالیت‌های مربوط به رشته گیاه پزشکی به‌صورت تیمی انجام می‌شوند و برای هر بخش از پروژه، نیاز به تخصص یکی از مهندسان رشته کشاورزی است. در این حالت ممکن است نیاز باشد که به‌عنوان مدیر تیم فعالیت نمایید. در همین راستا، باید مهارت‌هایی مانند مدیریت تیمی را کسب کنید تا بتوانید با مدیریت و راهنمایی صحیح گروه، به موفقیت دست پیدا کنید.

برقراری ارتباط

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر مهندس گیاه پزشک برای موفقیت در شغل خود به آن نیاز دارد، مهارت برقراری ارتباط در محل کار و به‌طور کلی زندگی است. از آنجایی که رشته مهندسی گیاه پزشکی، یک رشته پویا و فعال است؛ نیاز به برقراری ارتباط فعال با کشاورزان و سایر مهندسان گیاه پزشکی و رشته‌های کشاورزی دارد. به همین دلیل، برقراری ارتباط یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای آن محسوب می‌شود؛ زیرا مهندسان گیاه پزشکی برای انجام وظایف خود به نحو احسن باید قادر باشند با کشاورزان و سایر همکاران خود ارتباط برقرار نمایند. به‌علاوه برقراری ارتباط مثبت و حرفه‌ای، بر روی سایر مهارت‌های موردنیاز این رشته مانند کار گروهی و مدیریت تیمی تأثیر می‌گذارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

استفاده از نرم افزارهای تخصصی

مهندسان گیاه پزشکی به‌طور مداوم با رده‌بندی و تاکسونومی گیاهان، آفات و بیماری‌ها سروکار دارند. درنتیجه نیاز به نرم‌افزارهای متعددی که بتواند این اطلاعات را طبقه‌بندی نموده و درعین حال اطلاعات به دست آمده از مراحل مختلف زیستی آفات و بیماری‌های را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، در تمامی مراحل شغل مهندسی گیاه پزشکی احساس می‌شود. درنتیجه مهندس گیاه پزشک باید با کامپیوتر و چگونگی کار با نرم‌افزارهای آن آشنا باشد و بتواند از نرم‌افزارهای تخصصی این رشته به‌طور حرفه‌ای استفاده کند تا عملکرد و کارایی خود را بالا ببرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مسائل و مشکلات

حل مسائل و مشکلات یکی از مهارت‌های موردنیاز است که مهندسان گیاه پزشکی برای فعالیت در این شغل و اتمام پروژه‌های مختلف خود به آن نیاز دارند. توجه نمایید که ممکن است در طول فعالیت مهندسان گیاه پزشکی در مراکز مختلف، مشکلات و موانعی سد راه آنان قرار گیرد. درنتیجه مهندسان گیاه پزشکی باید قادر به ارائه راه‌حل‌های مختلف و مناسبی برای آن‌ها باشند.

بدیهی است که مهندسان گیاه پزشک هرچقدر قدرت و مهارت حل مسائل و مشکلات را در خود تقویت نمایند، زمان کم‌تری را برای برطرف ساختن مشکلات و پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب صرف خواهند نمود. لازم به ذکر است که این مهارت، موجب می‌شود تا مهندسان گیاه پزشکی در زمان سریع‌تر انواع مشکلات مربوط به حیطه شغلی خود را پیدا کرده و راه‌حل‌های آن را به‌طور دقیق و سریع‌تری پیدا کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تحقیق و پژوهش

با توجه به گسترده بودن علم گیاه پزشکی و غنی بودن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، هر روزه شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه این علم هستیم. مهندسان گیاه پزشکی که به موفقیت‌های جدید و قابل‌توجهی در این علم دست پیدا می‌کنند، نتایج حاصل از پژوهش‌های خود را در قالب مقالات علمی و ژورنال‌ها در وب‌سایت‌های معتبر منتشر می‌نماید. مهندسان گیاه پزشکی دیگر می‌توانند با جستجو در منابع اطلاعاتی و پیدا کردن مقالات موردنظر، دانش خود را نسبت به علم روز گیاه پزشکی افزایش دهند.

درنتیجه می‌توان از نتایج حاصل از پژوهش‌های آنان، برای موفقیت در شغل خود استفاده نمایند. مهم‌ترین مهارتی که به مهندسان گیاه پزشکی در پیدا کردن مقالات معتبر و پاسخ دادن به سؤالاتی که در ذهن آن‌ها شکل گرفته است کمک می‌کند، مهارت تحقیق و پژوهش است. با استفاده از این مهارت مهندسان گیاه پزشکی می‌توانند به سؤالات خود در حیطه علم گیاه پزشکی به روش علمی پاسخ گویند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تحقیق و پژوهش
توانایی تحقیق و پژوهش

تسلط به زبان انگلیسی

در قسمت‌های پیشین اشاره کردیم که مهندسان گیاه پزشکی نتایج حاصل از پژوهش‌های خود را به‌صورت مقاله‌ها و منابع علمی در ژورنال‌ها و وب‌سایت‌های معتبر منتشر می‌کنند و بسیاری از مهندسان گیاه پزشکی با مطالعه این موارد، می‌توانند دانش خود را در حیطه علمی گیاه پزشکی افزایش دهند. مهم‌ترین نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد آن است که اکثر وب‌سایت‌ها و ژورنال‌های معتبر علمی، مقالات را به زبان انگلیسی منتشر می‌کنند. در صورتی که مهندسان گیاه پزشکی تمایل داشته باشند از علم روز رشته خود آگاه شوند، باید میزان تسلط خود بر زبان انگلیسی را افزایش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی انجام امور آزمایشگاهی

بخش قابل توجهی از فعالیت‌های شما در شغل مهندسی گیاهپزشکی، در محیط آزمایشگاه قرار دارد. در این راستا، ضروری است توانایی کار با تجهیزات و اجرای آزمایشات گوناگون را داشته باشید و همواره دقت و صحت فرآیندها را مورد توجه قرار دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تا اینجا با همراهی شما عزیزان و علاقه‌مندان به علم گیاه پزشکی، مهارت‌های لازم برای این شغل را عنوان نمودیم. آیا در خصوص ویژگی‌های شخصیتی موردنیاز این شغل آگاهی دارید؟ با ما همراه شوید تا در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی نماییم.

ویژگی های شخصیتی مورد نیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی

همان‌گونه که می‌دانید ایران سرزمینی وسیع با اقلیم بسیار متنوع و گونه‌های غنی است. بنابراین شغل مهندسی گیاه پزشکی با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد بود. در این راستا، لازم است با آگاهی کامل و شناخت توانایی‌های خود برای ورود به این شغل اقدام نمایید. ازجمله توانایی‌های لازم برای ورود به شغل مهندسی گیاه پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاقه‌مندی به گیاه پزشکی و چالش‌های آن
  • علاقه‌مندی به مباحث علمی حوزه گیاه پزشکی
  • علاقه‌مندی به طبیعت
  • برخورداری از حافظه قوی
  • شخصیت پویا و جسور
  • علاقه‌مندی به حشره‌شناسی
  • روحیه کنجکاو و جستجوگر

در ادامه به بررسی موارد فوق می‌پردازیم تا با این ویژگی های شخصیتی و علت لزوم آن‌ها آشنا شوید و با آگاهی کامل قدم در راه انتخاب شغل مهندسی گیاهپزشکی بگذارید.

ویژگی های شخصیتی موردنیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی
ویژگی های شخصیتی موردنیاز شغل مهندسی گیاه پزشکی

علاقه مندی به گیاه پزشکی و چالش های آن

همان‌گونه که ذکر کردیم ایران دارای اقلیم متنوع و گونه‌های بسیار غنی است. این گونه‌های جانوری و گیاهی در این سرزمین کهن‌سال، غنای شگفت‌آوری دارند. ازاین‌رو مهندس گیاه پزشک باید از یک سمت با گونه‌های گیاهی و جانوری طبیعی ایران و جهان آشنا باشد و از سوی دیگر تمامی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز قرنطینه‌ای که در مناطق دیگر وجود دارند را به خوبی بشناسد تا از ورود آن‌ها از طریق مبادی ورودی رسمی یا مرزهای طولانی کشور جلوگیری به عمل آورد.

علاقه مندی به مباحث علمی حوزه گیاه پزشکی

در واقع مهندس گیاه پزشک با کاری دشوار، پیچیده و پرمسئولیت مواجه است. اقتضای شغلی مهندسی گیاه پزشک که ارتباط مستقیم با گیاهان و جانوران زنده است، این امر را ضروری می‌سازد که از علوم بیوشیمی، بیولوژی و آمار اطلاعات وسیع و گسترده‌ای داشته باشد. شناخت دقیق این علوم برای مهندس گیاه پزشک ضروری است؛ زیرا دروس مختلف رشته گیاه پزشکی که در خصوص شناسایی آفات، بیماری‌های گیاهی و سم‌شناسی آن‌ها هستند، به‌طور مداوم با این علوم سروکار دارند. بنابراین دانش بالا و علاقه‌مندی به درس بیوشیمی، بیولوژی و آمار برای موفقیت در رشته گیاه پزشکی ضروری است.

علاقه ‌مندی به طبیعت

دانشجویان رشته گیاه پزشکی و شخصی که قرار است به‌عنوان مهندس گیاه پزشک در این زمینه مشغول به فعالیت شود، باید به طبیعت علاقه‌مند باشد. در موارد بسیاری این تصور وجود دارد که کار رشته گیاه پزشکی تنها منحصر به آزمایشگاه و پشت میکروسکوپ نشستن است. این موضوع صحیح است؛ اما در تمامی موارد صادق نیست! در موارد بسیاری لازم است که شخص گیاه پزشک به‌طور مستقیم به مزرعه و یا محل حضور گیاه برای ویزیت و درمان مراجعه کند. بنابراین بدون علاقه‌مندی به طبیعت نمی‌توان در شغل مهندسی گیاه پزشکی موفق شد.

برخورداری از حافظه قوی

افرادی که در رشته گیاه پزشکی مشغول به تحصیل هستند، با این موضوع آشنایی دارند که در طول تحصیل خود اطلاعات گسترده‌ای در خصوص انواع حشرات و موجودات ریز میکروسکوپی کسب می‌نمایند. هر دانشجوی گیاه پزشکی ملزم است، اسامی لاتین، علمی، فارسی و محلی حشرات و موجودات میکروسکوپی مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها، رده‌بندی آن‌ها و اسامی علمی، تجاری، محلی و فرمول شیمیایی بسیاری از آفت‌کش‌ها و کاربردهای آن‌ها را به خاطر بسپارد. درنتیجه یک مهندس گیاه پزشک باید دارای حافظه قوی باشد تا بتواند تمامی اطلاعات شغل خود را به حافظه بسپارد و در مواقع لزوم به بایگانی ذهن خود رجوع نماید.

برخورداری از حافظه قوی
برخورداری از حافظه قوی

شخصیت پویا و جسور

در موارد بسیار مشاهده می‌شود که آفات و بیماری‌های خاصی از طریق مرزهای رسمی و غیررسمی به کشور وارد می‌شوند. این موضوع می‌تواند فون طبیعی کشور را دچار آسیب نموده و آن را با تهدیدات جدی مواجه نماید. یک شخص گیاه پزشک که به‌عنوان مسئول بخش قرنطینه استخدام می‌شود، باید دارای شخصیتی پویا و جسور باشد و تمامی این موارد را به خوبی شناسایی کند تا از ورود این عوامل به داخل کشور جلوگیری به عمل آورد. برای شناسایی این موارد، نیاز به شخصیتی پویا که دائم در حال بررسی موارد مختلف است ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 علاقه مندی به حشره شناسی

علاقه‌مندی به حشره‌شناسی بخش جدایی‌ناپذیری از رشته گیاه پزشکی است؛ زیرا بخش مهمی از عوامل آسیب‌زای گیاهان را آفات تشکیل می‌دهند. بنابراین جمع‌آوری و انتقال حشرات به آزمایشگاه و شناسایی آن‌ها، از اموری است که مهندس گیاه پزشک با آن مواجه است. درنتیجه بدون علاقه‌مندی به حشره‌شناسی و بیولوژی نمی‌توان در این شغل ماندگار شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

روحیه کنجکاو و جستجوگر

گیاه پزشکی رشته‌ای است که جنبه علمی و عملی آن با یکدیگر برابری می‌کند؛ یعنی علاوه برداشتن حافظه قوی برای بخاطر سپردن اسامی آفات و بیماری‌های گیاهی، لازم است یک روحیه کنجکاو و جستجوگر داشت تا با استفاده از آن بخش‌های عملی رشته گیاه پزشکی را به خوبی انجام داد. به‌عنوان‌مثال، برای یافتن برخی آفات مهم گیاهی مانند سن گندم که در زمستان‌ها در کوه‌پایه‌ها زمستان‌ گذرانی می‌کنند؛ لازم است ساعت‌ها به جستجو پرداخت. بدون داشتن روحیه کنجکاو و جستجوگر به‌سرعت از انجام این امور خسته می‌شوید و رشته گیاه پزشکی برای شما خسته کننده خواهد شد. بنابراین داشتن روحیه کنجکاو و جستجوگری و علاقه‌مندی به علم گیاه پزشکی الزامی می‌باشد.

در بخش‌های پیشین زمان آن رسیده است که این نرم‌افزارهای کاربردی را با یکدیگر بشناسیم.

نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی گیاه پزشکی

در قسمت‌های پیشین ذکر نمودیم که رشته مهندسی گیاه پزشکی بسیار گسترده است و شاخه‌های مختلفی از علوم زیستی را در برمی‌گیرد. همچنین در خصوص آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی به‌عنوان یکی از توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای موفقیت در شغل مهندسی گیاه پزشکی اشاره نمودیم. در واقع به منظور مرتب‌سازی داده‌های حاصل از این پژوهش‌ها و نیز تجزیه‌وتحلیل داده‌های آماری که در مراحل مختلف زندگی گیاهان، آفات و بیماری‌ها به دست می‌آیند، به نرم‌افزارهایی نیاز است. ازجمله این نرم‌افزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرم‌افزار اندنوت (EndNote)
  • نرم‌افزار SPSS
  • نرم‌افزار SAS

در ادامه به معرفی این نرم‌افزارها می‌پردازیم.

نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی گیاه پزشکی
نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی گیاه پزشکی

نرم افزار اندنوت (EndNote)

اندنوت یک نرم‌افزار مدیریت منابع جهت ذخیره‌سازی، مرتب‌سازی و استناددهی در روند پژوهش‌های رشته گیاه پزشکی است. این نرم‌افزار به کاربر امکان می‌دهد تا جستجوی مقالات در پایگاه‌ها و ذخیره کردن اطلاعات موردنیاز خود را به‌راحتی انجام دهد. اندنوت در واقع یک نرم‌افزار با کاربری ساده است که معمولاً در کنار نرم‌افزار ورد (word) مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این نرم‌افزار، شماره‌گذاری رفرنس‌ها در متن و تنظیم لیست رفرنس‌ها در پایان مقاله می‌باشد.

به‌علاوه با این برنامه می‌توان منابعی که برای نوشتن پروپوزال‌های تحقیقاتی، پایان نامه، مقاله، کتاب و هر نوشته تحقیقاتی دیگری که موردنیاز است استفاده کرد. EndNote دارای مزایای بی‌شماری است که ازجمله آن می‌توان به داشتن فرمت مجلات مختلف اشاره کرد. این موضوع موجب می‌شود تا بتوانید منابع مقاله خود را مطابق با آن مجله به‌طور خودکار و سریع تغییر دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار SPSS

اگر در حوزه علم گیاه پزشکی مشغول به فعالیت باشید، بدون شک نام این نرم‌افزار به گوش شما خورده است. شاید کنجکاو باشید که چرا این نرم‌افزار تا این حد محبوب است و استفاده از آن در سراسر جهان رواج دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که نخستین کاربرد این نرم‌افزار کاملاً مشخص است! دانشجویان و محققان مختلف از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند تا اطلاعاتی که تهیه می‌کنند را با استفاده از این نرم‌افزار تحلیل نمایند و آن اطلاعات را به‌صورت نمودار و جدول ارائه کنند.

در واقع نرم‌افزار spss ازجمله نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم کشاورزی و رشته گیاه پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال قرار است تحقیقی را در خصوص میزان تأثیر یک سم بر روی یک بیماری خاص انجام دهید و برای این کار دوز سم را به‌عنوان متغیر در نظر می‌گیرید. شما می‌توانید اطلاعات حاصل از این پژوهش را وارد نرم‌افزار spss کنید و میزان بازدارندگی از بیماری توسط سم را با رسم نمودار و جداولی که حاصل از تحلیل‌های این نرم‌افزار است به زبان ساده توضیح دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم‌افزار SPSS
نرم‌افزار SPSS

نرم افزار SAS

نرم‌افزار SAS یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهای آماری به ‌شمار می‌رود و در اکثر کشورها به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد. آیا می‌دانید چه ویژگی از نرم‌افزار SAS موجب شده است تا به‌صورت جهانی و در مراحل پیشرفته مورداستفاده قرار گیرد؟ ما به این سؤال پاسخ می‌دهیم! با استفاده از نرم‌افزار SAS به‌راحتی می‌توان به فایل‌ها و داده‌های خام از یک پایگاه داده خارجی دسترسی پیدا نمود. به‌علاوه هر داده‌ای را با هر فرمتی می‌توان وارد این نرم‌افزار کرد و آن را نوشت.

 تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته این نرم‌افزار، به کاربران این دسترسی را می‌دهد تا در روش‌های آماری خود در صورت لزوم تغییرات ایجاد نمایند و آن‌ها را بهبود بخشند. به‌علاوه اطلاعات تحلیلی این نرم‌افزار را می‌توان با نمودارهای بسیار عالی که در SAS موجود هستند، گزارش نمود. امکان بروزرسانی و اصلاح داده‌ها در این نرم‌افزار وجود دارد. همچنین این نرم‌افزار با سیستم‌عامل‌های مختلف به‌راحتی تعامل می‌کند. به دلایل فوق است که با استفاده از این نرم‌افزار مهندسان گیاه پزشکی می‌توانند داده‌های حاصل از تحقیقات خود را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آینده شغلی، فرصت های استخدامی و بازار کار رشته گیاه پزشکی

همان‌گونه که می‌دانید کشور ایران کشوری زیبا و سرسبز همراه با پوشش‌های گیاهی متنوع در مناطق مختلف است. در کشور ایران بسیاری از روستاییان به شغل کشاورزی مشغول هستند و در بسیاری از موارد برای حفاظت محصول خود از حمله آفات و بیماری‌ها به راهنمایی‌های متخصص گیاه پزشک نیاز دارند. بنابراین بازار کار گیاه پزشکان ماهر و متخصص در این مناطق و به‌طورکلی در کشور ایران، می‌تواند بسیار عالی باشد. ازجمله فرصت‌های شغلی برای رشته مهندسی گیاه پزشکی، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در مؤسسات و ارگان‌های مختلف مانند سازمان حفظ نباتات
  • موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی
  • شرکت پخش کود
  • شرکت‌های تولید و پخش کود و سموم
  • وزارت جهاد کشاورزی
  • شهرداری
  • کلینیک‌های گل و گیاه
  • مزارع
  • کارخانه‌های محصولات کشاورزی
  • مدیر و مجری امور حفظ نباتات در مؤسسات دولتی یا خصوصی
  • همکاری در کادر آموزشی به‌عنوان مدرس یا محقق در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گیاه پزشکی
  • کار در مراکز آموزشی (مانند هنرستان‌ها، دانشکده‌ها، آموزشکده‌ها و مراکز آموزش کشاورزی)
  • اشتغال در مراکز پژوهشی (مانند مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی و بخش‌های وابسته به آن در مراکز استان‌ها)
  • سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و مراکز وابسته به آن
  • ادارات منابع طبیعی استان‌ها
  • سازمان بوستان‌ها و فضای سبز استان‌ها و شهرستان‌ها
  • سازمان حفاظت از محیط زیست و مراکز وابسته به آن
  • شرکت‌های توزیع کود و سموم
  • مراجعه و بازدید از مزارع، باغ‌ها، انبار و سیلوها
  • تدریس در دبیرستان‌های کشاورزی
  • کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در مراکز پژوهشی و کشاورزی
  • و…
آینده شغلی، فرصت های استخدامی و بازار کار رشته گیاه پزشکی
آینده شغلی، فرصت های استخدامی و بازار کار رشته گیاه پزشکی

درامد شغل مهندسی گیاه پزشکی چگونه است؟

درآمد مهندسان گیاه پزشکی که در حوزه رشته تخصصی خود کار می‌کنند، به عوامل متعددی ازجمله مراکزی که در آن مشغول به فعالیت هستند بستگی دارد. آن دسته از مهندسان گیاه پزشکی که در مراکز دولتی در سِمت مهندس گیاه پزشک مشغول به فعالیت هستند، درآمدی مطابق با قوانین مشخص شده همان حوزه دارند. این در حالی است که در مراکز خصوصی، میزان حقوق این مهندسان متفاوت خواهد بود.

یکی از برتری‌هایی که فعالیت مهندسان گیاه در مراکز خصوصی دارد، آن است که هر شخص بر اساس تخصص و مهارت خود حقوق دریافت می‌کند. به‌علاوه هر مهندسی گیاه پزشکی بر اساس بازدید و سایر تعرفه‌هایی که از سمت سازمان حفظ نباتات تعریف شده است، حقوق دریافت می‌کند. شایان ذکر است، در صورتی که مهندس گیاه پزشک دارای تخصص کافی در رشته خود باشد، می‌تواند از طریق فعالیت در بخش خصوصی به درآمدهای قابل‌توجهی برسد. البته رسیدن به این درآمد قابل‌توجه، نیازمند به کارگیری مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که در بخش نخست این مقاله به آن اشاره نمودیم.

ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی در خارج از کشور

در خارج از کشور دانشگاه‌های متعددی وجود دارند که رشته گیاه پزشکی را در مقطع کارشناسی تا دکتری و معمولاً در دپارتمان زیست شناسی ارائه می‌نمایند. معروف‌ترین دانشگاه‌های خارج از کشور برای ادامه تحصیل رشته گیاه پزشکی عبارت‌اند از:

  • در آمریکا:(University of California at Davis (UCD دارای گرایش‌های متعدد از قبیل اقتصاد کشاورزی، گیاه پزشکی و مهندسی آب و دانشگاه University of California at Riverside (UDR)
  • در استرالیا: دانشگاه کوینزلند
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی پیرامون شغل مهندسی گیاهپزشکی

رشته تحصیلی که توسط داوطلبان کنکور سراسری انتخاب می‌شود، تعیین کننده آینده شغلی آن‌ها خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم که در هنگام انتخاب رشته دانشگاهی، میزان علاقه، بازار کار و درآمد آن را به خوبی مورد بررسی قرار داده و در نظر بگیرید. سپس اقدام به ادامه تحصیل در رشته مد نظر خود نمایید تا در آینده پشیمان نشوید. این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با هدف آگاه سازی شما در خصوص رشته و شغل مهندسی گیاه پزشکی ارائه شد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن موارد فوق و با توجه به علاقه و مهارتی که دارید، انتخاب رشته گیاه پزشکی را انجام داده و در یکی از فرصت‌های شغلی مهندسی گیاه پزشکی مشغول به فعالیت شوید.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی گیاه پزشکی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مهندس گیاهپزشک مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

فاطمه امامی دانش آموخته رشته مهندسی گیاه‌پزشکی است. وی به مطالعه و پژوهش علاقه دارد و در حال حاضر به عنوان فریلنسر در زمینه تولید محتوای متنی و ویدیویی مشغول به فعالیت است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.