مشاغل مهندسی دارای تنوع بسیار بالایی می‌باشند، که هر کدام از آنها وظایفِ مهمی را بر عهده دارند و به نوعی در پیشرفتِ جامعه‌ی انسانی دخیل هستند؛ یکی از مشاغلی که در این سال‌ها طرفدارانِ بسیاری پیدا کرده است، «شغل مهندسی الکترونیک» می‌باشد. همه‌ی ما بارها عنوانِ مهندسی الکترونیک را شنیده‌ایم و شاید از خود پرسیده باشیم که، شغل مهندسی الکترونیک چیست؟ یک مهندس الکترونیک چه وظایفی دارد؟ برای تبدیل شدن به یک مهندس الکترونیک، چه مهارت‌هایی را باید کسب کنیم؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا ضمن پاسخ به سؤالات فوق، با همراهی شما، به معرفی و بررسی کامل «شغل مهندسی الکترونیک» بپردازیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل مهندسی الکترونیک چیست؟

رشته و شغل مهندسی الکترونیک، یکی از شاخه‌های تخصصی «مهندسی برق» می‌باشد، که در آن به «طراحی و توسعه‌ی محصولات به کمک فناوری الکترونیک» پرداخته می‌شود. این حوزه از مهندسی، در اواخر قرن 19 ام – با گسترش فناوری انتقالِ اطلاعات به کمک تکنولوژی الکترونیکی، مانند رادیو و تلویزیون – به وجود آمد؛ پیش زمینه‌ی گسترش و توسعه‌ی شغل مهندسی الکترونیک، در «جنگ جهانی دوم» و با اختراع دستگاه‌هایی مانند: سونار، انواع رادار، رادیو‌های دور برد و… شکل گرفت و پس از جنگ جهانی، شرکت‌های مختلفی – به صورت تخصصی‌تر – وارد حوزه‌ی تولید محصولات الکترونیکی شدند، که این امر فرصت‌های شغلی فراوانی برای مهندسان الکترونیک ایجاد نمود.

در حالِ حاضر، مهندسی الکترونیک یکی از «پایه‌های اصلی رشد و توسعه‌ی فناوری اطلاعات» می‌باشد و بسیاری از دستگاه‌های هوشمند و غیر هوشمندی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم، به واسطه‌ی توسعه‌ و پیشرفت علم مهندسی الکترونیک، اختراع شده‌اند. شایان ذکر است که این حوزه از مهندسی دارای شاخه‌های مختلفی می‌باشد، که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم و سپس همراهتان مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شغل مهندسی الکترونیک چه شاخه هایی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و فناوری‌هایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم، به کمک مهندسی الکترونیک، طراحی و تولید شده‌اند و این حوزه، به همان اندازه که کاربرد‌های مختلفی در تولید محصولات الکترونیک دارد، دارای زیرشاخه‌های مختلفی هم می‌باشد، که این شاخه‌ها عبارت‌اند از:

  • مهندسی الکترونیکِ آنالوگ
  • مهندسی فرکانسِ رادیویی
  • مهندسی نرم‌افزار
  • مهندسی سیستم‌ها

حال بیایید هر کدام از شاخه‌های مهندسی الکترونیک را که نام بردیم، مورد بررسی قرار دهیم.

انواع شاخه های مهندسی الکترونیک
انواع شاخه های مهندسی الکترونیک

مهندسی الکترونیک آنالوگ

شاخه‌ی «مهندسی الکترونیک آنالوگ» ، جزو شاخه‌های قدیمی این حوزه از مهندسی محسوب می‌شود و دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی، همه از فناوری آنالوگ بهره می‌برند. یک «مهندس الکترونیک آنالوگ» به طراحی انواع مدار‌های الکترونیکی آنالوگ، سیم‌پیچی‌ها، سیستم‌های انتقال اطلاعات، سیستم‌های پخش رسانه‌ای و… می‌پردازد. به منظورِ آشنایی و درکِ بیشتر از حوزه کاری مهندسی الکترونیک آنالوگ، بیایید برخی از اختراعات حاصل از این شاخه تخصصی مهندسی الکترونیک را با هم مرور کنیم:

  • دستگاه‌های فتوکپی
  • تلفن‌های خانگی
  • نوارهای صوتی
  • نوارهای تصویری
  • تلویزیون‌های لامپی
  • و…

همه‌ی مواردی که در بالا نام بردیم، به کمک مهندسی الکترونیک آنالوگ طراحی و ساخته شده‌اند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهندسی فرکانس رادیویی

«مهندسی فرکانس رادیویی» بر روی استفاده از «امواج رادیویی و الکترومغناطیس» برای «انتقال اطلاعات به صورت بی‌سیم»، متمرکز شده است؛ یک مهندس فرکانس رادیویی با استفاده از دانش و علومی مانند: مبانی انتقال اطلاعات، موج‌برها، انواع آنتن‌های فرستنده و گیرنده امواج رادیویی و… سیستم‌ها و دستگاه‌هایی را طراحی و تولید می‌کند که قادرند اطلاعات را به صورت بی‌سیم و به کمک امواج رادیویی – یا الکترومغناطیس – منتقل نمایند.

تقریبا هر دستگاه‌هایی که نوعی از موج رادیویی را ارسال یا دریافت می‌کند، به کمک مهندسی فرکانس رادیویی طراحی و ساخته شده است؛ برخی از دستگاه‌ها و فناوری‌هایی که به کمک این شاخه از مهندسی الکترونیک اختراع شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • تلفن‌های همراه
  • تلفن‌های بی‌سیم خانگی
  • رادیو
  • بی‌سیم‌های همراه
  • فناوری Wi-Fi
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهندسی نرم افزار

این شاخه از مهندسی الکترونیک، دارای «رویکردی سیستماتیک» برای «توسعه‌ی نرم‌افزارهای مختلف» جهت استفاده در وسایل الکترونیک می‌باشد؛ به بیان بهتر، یک مهندس نرم‌افزار، کسی است که «اصول مهندسی الکترونیک» را با «مبانی تولید نرم‌افزار» ترکیب می‌کند و به طراحی، توسعه، نگهداری و ارزیابی انواع نرم‌افزارها – برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند و نیمه هوشمند – می‌پردازد. گاهی به اشتباه شغل مهندسی نرم‌افزار را با شغل برنامه‌نویسی ترکیب می‌کنند و این دو را یک تخصص در نظر می‌گیرند، در حالی‌ که این گونه نیست؛ زیرا در برنامه‌نویسی، اصول مهندسی الکترونیک آموزش داده نمی‌شود، اما در شغل مهندسی نرم‌افزار در کنار آموزش برنامه‌نویسی، به تدریس مبانی و اصول مهندسی الکترونیک هم، پرداخته می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهندسی نرم افزار
مهندسی نرم افزار

مهندسی سیستم ها

به بیان ساده، مهندسی سیستم‌ها به «مطالعه و بررسی بخش‌های مختلف یک سیستم الکترونیکی» و «نحوه‌ی ارتباط آنها با یکدیگر» ، می‌پردازد و در آن یک مهندس سیستم با طراحی سیستم‌های الکترونیکی و تغییر نحوه‌ی ارتباط بخش‌های مختلف آن، موجب افزایش کارایی، سرعت و عملکرد آن سیستم می‌گردد. یک مهندس سیستم در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • طراحی و تولید سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات.
  • طراحی و تولید سیستم‌های ارزیابی و تحلیلی.
  • طراحی و تولید سیستم‌های ارتباطی.
  • طراحی و تولید سیستم‌های مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات.
  • طراحی و تولید سیستم‌های نیمه‌هوشمند خدمات عمومی و شخصی.
  • و…

به طور کلی، سیستم‌های مهندسی شده با هدف «تعامل با محیط اطراف»، طراحی و تولید می‌شوند و با توجه به اینکه برای چه حوزه یا صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طراحی خاص و متفاوتی برخوردار هستند. وظیفه‌ی اصلی یک مهندس سیستم این است که، هدفِ استفاده از سیستم‌های الکترونیکی در حوزه‌های مختلفِ صنعتی و غیر صنعتی را شناسایی نماید و سپس برای بهینه‌سازی آن سیستم‌ها – جهت رسیدن به هدف تعیین شده – طرح‌های مناسبی ارائه کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با شاخه‌های مختلف شغل مهندسی الکترونیک آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که حوزه‌های کاری آن را به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم؛ در قسمت بعدی این مقاله، به بررسی کاربردِ شغل مهندسی الکترونیک در صنایعِ مختلف، خواهیم پرداخت.

شغل مهندسی الکترونیک در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

همان‌طور که مطالعه کردیم، شغلِ مهندسی الکترونیک دارای شاخه‌های متفاوتی است، که هر کدام از آنها به صورتِ تخصصی در حوزه‌ی خاصی کاربرد دارند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا کاربردِ شغل مهندسی الکترونیک – فارغ از شاخه‌های تخصصی آن – را در صنایع و حوزه‌های مختلف، مورد بررسی قرار دهیم. کاربردِ شغل مهندسی الکترونیک در حوزه‌های مختلف عبارت‌ است از:

  • مخابرات
  • دستگاه‌های صوتی و تصویری
  • خدمات رفاهی
  • پزشکی و بهداشت
  • نظامی و دفاعی

در ادامه به بررسی هر کدام از مواردی که نام بردیم، می‌پردازیم.

حوزه های کاربردی مهندسی الکترونیک
حوزه های کاربردی مهندسی الکترونیک

مخابرات

یکی از مهم‌ترین کاربردهای حالِ حاضرِ شغل مهندسی الکترونیک، در حوزه‌ی «مخابرات» می‌باشد. در این حوزه یک مهندس الکترونیک به طراحی، تولید و بررسی انواع تکنولوژی و دستگاه‌های مخابراتی می‌پردازد و بر روی ایجادِ راه‌های ارتباطی جدید یا بهبود راه‌های ارتباطی موجود، متمرکز می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دستگاه های صوتی و تصویری

یکی دیگر از صنایعی که در آن فرصت‌های شغلی مناسبی برای مهندسین الکترونیک وجود دارد، حوزه دستگاه‌های صوتی و تصویری، می‌باشد؛ در این حوزه یک مهندس الکترونیک به توسعه و گسترش فناوری‌ها و تکنولوژی وسایل صوتی و تصویری (از جمله رادیو، ضبط صوت، پخش‌ کننده‌های صوتی، تلویزیون و…) مشغول است. از جمله وظایف یک مهندس الکترونیک در این حوزه عبارت‌اند از:

  • طراحی و ساخت سیستم‌های پخش کننده موسیقی
  • افزایش کیفیت انواع صفحه نمایش
  • توسعه و بهبود سیستم‌های پخش تصویری
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خدمات رفاهی

امروزه یکی از مباحثی که طرفداران بسیاری دارد، مبحث «اینترنت اشیا» (IoT) می‌باشد، که در آن به هوشمندسازی وسایلِ خانگی و ارتباطِ آنها با یکدیگر پرداخته می‌شود. یک مهندسِ الکترونیک که در این حوزه مشغول به کار است، به بررسی، طراحی و ساخت انواع سیستم‌های هوشمند خانگی، انواع روش‌های ایجادِ ارتباط بینِ وسایل هوشمند خانگی، فناوری مورد استفاده در هوشمندسازی خانه‌ها و… می‌پردازد. به غیر از خانه‌های هوشمند، یک مهندس الکترونیک در طراحی و توسعه‌ی انواعِ دیگری از سیستم‌های رفاهی هم حضور دارد، سیستم‌هایی که به صورت عمومی – در سطح شهر یا درون ادارات و شرکت‌ها – برای افزایشِ رفاه و تسهیل امورِ مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال انواع دستگاه‌های فروش تنقلات، درهای هوشمند، سیستم‌های احراز هویت و… جزو فناوری‌ها و دستگاه‌هایی هستند، که با کمک مهندسین الکترونیک، طراحی و تولید شده‌اند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پزشکی و بهداشت

در طی سالیانِ گذشته و با پیشرفت تکنولوژی الکترونیکی، شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه‌ی پزشکی و بهداشت بوده‌ایم، که این پیشرفت‌ها، به لطف توسعه و گسترش رشته‌ی مهندسی الکترونیک در این حوزه بوده است. بسیاری از دستگاه‌هایی که امروزه – در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها – برای تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کمک مهندسین الکترونیک طراحی و تولید شده‌اند، دستگاه‌هایی مانند:

  • فشارسنج‌های الکترونیکی
  • سیستم‌های تصویربرداری پزشکی
  • سیستم‌های مانیتورینگِ بیماران
  • انواع سیستم‌ها ذخیره‌سازی اطلاعاتِ بیماران
  • و…

همچنین از دیگر فعالیت‌های مهندسین الکترونیک در حوزه پزشکی و بهداشت، توسعه‌ی «سیستم‌های درمان از راه دور» (Telemedicine) می‌باشد؛ به کمک این سیستم‌ها، توانایی تشخیص و درمان بیماری‌ها از راه‌ دور برای پزشکان فراهم می‌شود و همچنین با کمک دستگاه‌های هوشمندی که طراحی و تولید شده‌اند، جراحان انواع عمل‌ها را به صورتِ راه دور و بدون حضور فیزیکی در اتاق عمل، انجام خواهند داد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

 

مهندسی الکترونیک در حوزه پزشکی
مهندسی الکترونیک در حوزه پزشکی

نظامی و دفاعی

از دیگر حوزه‌هایی که یک مهندس الکترونیک می‌تواند در آن مشغول به کار شود، حضور و مشارکت در انواع پروژه‌های دولتی و نظامی می‌باشد؛ ارگان‌های نظامی و دفاعی، همیشه از جدیدترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها استفاده می‌نمایند؛ به عنوان مثال اولین بار از مهندسی فرکانس رادیویی، برای تولید رادیو‌های دو طرفه جهت استفاده در جنگ‌ها، به منظور انتقال سریع اطلاعات استفاده گردید، سپس فناوری و تکنولوژی آن وارد زندگی روزمره‌ی افراد جامعه شد. یک مهندس الکترونیک، با ورود به حوزه‌ی نظامی و دفاعی، به طراحی و توسعه‌ی جدیدترین تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی نظامی، خواهد پرداخت.

وظایف شغل مهندسی الکترونیک چیست؟

شغلِ مهندسی الکترونیک دارای وظایفِ مختلفی می‌باشد، که به طور عمومی در بین تمامی شاخه‌های آن مشترک هستند؛ برای اینکه درکِ بهتری از شغل مهندسی الکترونیک بدست بیاوریم، به شناخت وظایف موجود در آن نیاز داریم. وظایف یک مهندس الکترونیک عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های حوزه الکترونیک
  • تولیدِ محصولات و قطعاتِ الکترونیکی
  • تست و ارزیابی محصولاتِ الکترونیکی
  • هماهنگی با سرمایه‌گذارانِ پروژه‌ها
  • نوشتن دستورالعمل استفاده از محصولات
  • انجامِ تعمیراتِ لازم برای دستگاه‌های الکترونیکی و نگهداری از آنها

حال به بررسی تمامی وظایف که نام بردیم، می‌پردازیم.

وظایف شغل مهندسی الکترونیک
وظایف شغل مهندسی الکترونیک

برنامه‌ریزی پروژه های حوزه الکترونیک

برای طراحی و تولید محصولات الکترونیکی، باید بررسی‌های مختلفی قبل از شروع پروژه صورت بگیرد و به موارد عمومی و تخصصی گوناگونی پرداخته شود؛ در همین راستا یکی از وظایفی که در شغل مهندسی الکترونیک وجود دارد و بر عهده‌ی مهندسین این حوزه می‌باشد، «برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های حوزه الکترونیک» است. مواردی که باید قبل از شروع پروژه مورد بررسی قرار بگیرند، عبارت‌اند از:

  • بررسی ظاهرِ محصولاتِ الکترونیکی
  • طراحی و بررسی بخش‌های مختلفِ محصولاتِ الکترونیکی
  • محاسبه و تخمین هزینه‌ی کلی ساختِ محصول
  • تامینِ بودجه‌ی لازم برای شروع و تکمیل پروژه
  • محاسبه و تخمینِ مدت زمانِ اجرای پروژه

شایان ذکر است که یک مهندس الکترونیک در حین بررسی موارد بالا، باید به الزاماتِ مورد نظرِ کارفرما، خواسته‌های مشتریان و همچنین قوانین بین‌المللی و ملی – پیرامون تولید محصولات الکترونیکی – را هم در نظر داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تولید محصولات و قطعات الکترونیکی

برای تولیدِ هر محصول الکترونیکی، قطعات گوناگون زیادی باید در کنار هم قرار بگیرند، که هر کدام از این قطعات دارای طراحی و روشِ تولید مخصوص به خود می‌باشند و در پروژه‌های بزرگ – که در آنها یک محصول الکترونیکی پیشرفته طراحی و ساخته می‌شود – از یک یا چند تیم، که اعضای آن مهندسین الکترونیک هستند، کمک گرفته می‌شود و هر کدام از آنها مسئول طراحی و ساخت برخی از قطعات دستگاه طراحی شده هستند؛ در آخر با کنار هم قرار دادن این قطعات الکترونیکی، یک محصول کامل به‌دست می‌آید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نکته‌ی مهم در انجام این وظیفه، حفظِ همکاری و هماهنگی بین اعضای تیم می‌باشد؛ زیرا در نهایت تمامی قطعاتی که توسط مهندسین مختلف طراحی و تولید شده‌اند، باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و هماهنگ باهم کار کنند، پس در تمامی مراحل آماده‌سازی قطعات الکترونیکی، مهندسین باید باهم هماهنگ باشند تا در نهایت به موفقیت دست پیدا کنند.

تست و ارزیابی محصولات الکترونیکی

پس از ساختِ هر محصولِ الکترونیکی، یک مهندس الکترونیک، باید تست‌های مختلفی بر روی آن انجام دهد و محصول را از جنبه‌های گوناگونی مورد ارزیابی قرار دهد تا از عملکردِ درستِ قسمت‌های مختلف آن اطمینان حاصل کند؛ همچنین در طی این بررسی‌ها و ارزیابی‌ها، باید پتانسیل‌های موجود برای تبدیل آن به محصولی بهتر و کارآمدتر را یادداشت نماید، تا در صورت تمایل و موافقت دیگر اعضا، تغییرات لازم در طراحی و ساخت محصول الکترونیکی مورد نظر صورت بگیرد.

شایان ذکر است که اگر در طی پروسه‌ی تست و ارزیابی، مشکلاتی در محصولِ الکترونیکی وجود داشته باشد، وظیفه‌ی ایجادِ تغییرات و اصلاحات بر عهده‌ی مهندسین الکترونیک می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تست و ارزیابی محصولات الکترونیکی
تست و ارزیابی محصولات الکترونیکی

هماهنگی با سرمایه‌گذاران پروژه ها

تولیدِ محصولاتِ الکترونیکی و اجرای پروژه‌های طراحی و ساخت آنها، به سرمایه‌ی زیادی نیاز دارد، در همین راستا یک مهندس الکترونیک، برای اجرای طراحی‌های خود و ساخت آنها، باید افرادِ مختلفی را جهتِ سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌ی تولید محصول الکترونیکی که طراحی کرده است، جذب کند. بنابراین، یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی یک مهندس الکترونیک می‌باشد، «هماهنگی با سرمایه‌گذاران بالقوه» و جذب آنها می‌باشد، در همین راستا باید جلسات مختلفی را به صورت حضوری، تماس‌های صوتی و حتی کنفرانس‌های ویدیویی برگزار کند و به صورت مداوم با سرمایه‌گذاران در ارتباط باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نوشتن دستورالعمل استفاده از محصولات

هر محصولی دارای دستورالعمل‌های خاصی برای استفاده و نگهداری می‌باشد، که این دستورالعمل‌ها باید به دست مهندسان الکترونیک – یعنی کسانی که بیشترین آگاهی را در مورد دستگاه‌های الکترونیکی دارند – نوشته شود، تا مصرف‌کنندگان قادر به استفاده از تمامی پتانسیل‌های دستگاه باشند و همچنین با نکات ایمنی – که در حین استفاده از دستگاه باید رعایت نمایند، آشنا شوند.

شایان ذکر است که برخی از این دفترچه‌های راهنما و دستورالعمل‌ها، شامل قسمتی جهتِ آموزش نگهداری و عیب‌یابی از دستگاه می‌باشند، که کمک شایانی به مصرف‌کنندگان در نگهداری از دستگاه الکترونیک و افزایش عمر مفید آن می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انجام تعمیرات لازم برای دستگاه های الکترونیکی و نگهداری از آنها

برخی از محصولات الکترونیکی برای اینکه طول عمر بیشتری داشته باشند، نیاز به نگهداری مداوم، بررسی‌های دوره‌ای و تعمیرات دارند، که این کار بر عهده‌ی یک مهندس الکترونیک می‌باشد؛ زیرا به طور کلی، دستگاه‌های الکترونیکی بسیار پیچیده هستند و اگر افرادی که تخصص لازم را در این زمینه ندارند، دست به تعمیر این دستگاه‌ها بزنند، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد نمایند، در همین راستا این وظیفه – یعنی انجام تعمیرات لازم و نگهداری از دستگاه‌های الکترونیکی – به مهندسین الکترونیک حرفه‌ای واگذار می‌شود.

نکته‌ی دیگری که موجبِ افزایشِ نیاز به یک مهندس الکترونیک، جهت نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای می‌گردد، این است که اگر وی در طول سرویس دور‌ه‌ای دستگاه، متوجه مشکلاتی در آن بشود، قبل از اینکه مشکل گسترش پیدا کند و آسیب جدی به دستگاه وارد شود، آن را برطرف می‌نماید و به این صورت، جلوی هزینه‌های اضافی – برای تعمیر دستگاه – گرفته خواهد شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شغل مهندسی الکترونیک به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

تا این قسمت از مقاله با انواع شاخه‌های مهندسی الکترونیک، حوزه‌ها و صنایعی که این شغل در آنها کاربرد دارد و همچنین وظایف یک مهندس الکترونیک آشنا شدیم؛ حال زمان آن رسیده‌ است تا مهارت‌های لازم برای ورود به این شغل را با شما مورد بررسی قرار دهیم. مهارت‌های مورد نیاز برای شغل مهندسی الکترونیک عبارت‌اند از:

  • دانشِ فنی
  • خلاقیت
  • کارِ گروهی
  • برقراری ارتباط
  • توجه به جزئیات
  • مدیریتِ تیم

در ادامه هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مهارت های لازم برای شغل مهندسی الکترونیک
مهارت های لازم برای شغل مهندسی الکترونیک

دانش فنی

شغل مهندسی الکترونیک، شغلی پیچیده و حساس می‌باشد، به همین دلیل افرادی که قصد دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند، باید دانش فنی خود – پیرامون مهندسی الکترونیک – را افزایش دهند. برخی موضوعاتی که برای ورود به این شغل، باید توسط افراد علاقه‌مند فراگرفته شوند، عبارت‌اند از:

  • طراحی مدار
  • مبانی الکترونیک
  • عملکردِ دستگاه‌های الکترونیکی
  • شناختِ انواع قطعاتِ الکترونیکی
  • نحوه‌ی استفاده از قطعاتِ الکترونیکی
  • طراحی و ساخت انواعِ محصولاتِ الکترونیکی
  • یادگیری برخی زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Java و C++
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت

صنعتِ محصولاتِ الکترونیکی، جزو صنایعی است که خلاقیت و نوآوری در آن حرف اول را می‌زند؛ به بیان دیگر یک مهندس الکترونیک، برای اینکه در این حوزه پیشرفت کند، باید از خلاقیت و نوآوری بالایی برخوردار باشد تا طراحی‌های جدیدی برای محصولات الکترونیکی ارائه دهد و همچنین قادر باشد تا طراحی‌های خود را اجرایی کند.

از طرف دیگر، در شغل مهندسی الکترونیک و در حین اجرای پروژه‌های مختلف، مشکلات زیادی ممکن است رخ دهد، که یک مهندس الکترونیک با داشتن «خلاقیت بالا» قادر به ارائه‌ی راه‌حل‌های کاربردی در کمترین زمان، خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

پروژه‌های موجود در مهندسی الکترونیک اغلب به صورت «تیمی» انجام می‌شوند، در همین راستا یک مهندس الکترونیک برای فعالیت در این حوزه و پیشرفت در کار خود، باید «مهارت کار گروهی» را تقویت نماید. مهارت کار گروهی به زبان ساده، یعنی اینکه یک فرد قادر باشد «نقاط ضعف و قوت» خود و دیگر اعضای تیم را درک کند و از آنها برای «پیشروی در پروژه» و «کسب بهترین نتیجه» ، استفاده کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

یک مهندس الکترونیک حرفه‌ای باید با افراد خارج از تیم خود نیز ارتباط پایداری برقرار نماید؛ زیرا همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یکی از وظایف وی، جذب سرمایه‌گذاران جهت اجرای پروژه‌ها می باشد و در همین راستا مهارت برقراری ارتباط یکی از مهارت‌های لازم و مهم در این شغل می‌باشد. شایان ذکر است که این مهارت به طور مستقیم در تقویت مهارت کار گروهی نیز تأثیرگذار است.

توجه به جزئیات

همان گونه که تا اینجای مقاله دریافتیم، طراحی و تولید محصولات الکترونیکی کاری حساس و پیچیده می‌باشد؛ در همین راستا یک مهندس الکترونیک هنگام طراحی و ساخت انواع قطعات الکترونیکی و در کنار هم قرار دادن آنها برای تولید محصول نهایی، باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشد، زیرا تنها با یک اشتباه کوچک در هر کدام از مراحل طراحی، ساخت و مونتاژ محصولات الکترونیکی، امکان بروز نقص در عملکرد دستگاه وجود دارد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیم

پروژه‌های موجود در مهندسی الکترونیک، عموما دارای ضربُ‌الاَجل‌های مختلفی برای اتمام فاز‌های مختلف خود می‌باشند و برای اینکه یک تیم مهندسی الکترونیک قادر به اتمام وظایف خود در زمان تعیین شده باشد، به یک مدیر نیاز دارد و مدیر این تیم‌ها نیز یکی از مهندسین الکترونیک با تجربه است؛ در همین راستا اگر فردی بخواهید در این حوزه‌ی کاری پیشرفت نماید و به مدیر تیم مهندسین الکترونیک تبدیل شود، باید «مهارت مدیریت تیمی» را در خود ایجاد و تقویت نموده باشد.

نرم افزارهای مورد استفاده در شغل مهندسی الکترونیک کدامند؟

هر کدام از رشته‌های مهندسی دارای نرم‌افزارهای تخصصی می‌باشند، که کاربردهای گوناگونی دارند و هر کدام از این نرم‌افزارها امکانات متفاوتی را برای مهندسین فراهم می‌آورند؛ رشته و شغل مهندسی الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای نرم‌افزارها و برنامه‌های تخصصی متفاوتی می‌باشد. در این قسمت قصد داریم تا انواع نرم‌افزارهای مهندسی الکترونیک را به شما معرفی کنیم و سپس باهم به بررسی هر کدام از آنها بپردازیم. نرم‌افزارهای مورد استفاده در مهندسی الکترونیک عبارت‌اند از:

  • پروتئوس (Proteus)
  • تیا پورتال (TIA Portal)
  • آلتیوم دیزاینر (Altium Designer)
  • دیگسایلنت (DIgSILENT)
  • کد ویژن (CodeVisionAVR)
  • هومر (Homer)
  • اچ اسپایس (HSpice)
  • ای دی اس (ADS)
  • متلب (MATLAB)
  • سی اس تی (CST)
  • کیدنس (Cadence)
  • مولتی سیم (MultiSim)
  • اپتی سیستم (OptiSystem)

در ادامه به بررسی هر کدام از نرم‌افزارهای که نام بردیم، خواهیم پرداخت.

نرم افزارهای مورد استفاده در مهندسی الکترونیک
نرم افزارهای مورد استفاده در مهندسی الکترونیک
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پروتئوس (Proteus)

این نرم‌افزار برای شبیه‌سازی مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یک مهندس الکترونیک به کمک نرم‌افزار پروتئوس قادر به طراحی و شبیه‌سازی انواع مدار‌های الکترونیک، قبل از ساخت آنها می‌باشد؛ همچنین انواع مشکلات و نقص‌هایی که در طراحی مدار وجود دارد، به کمک این نرم‌افزار قابل شناسایی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تیا پورتال (TIA Portal)

در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، دستگاه و سیستمی به نام «کنترل کننده‌ قابل برنامه‌ریزی» که «PLC» هم نامیده می‌شود، توسط مهندسین الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای طراحی و برنامه‌ریزی این سیستم از نرم‌افزار «تیا پورتال» کمک می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آلتیوم دیزاینر (Altium Designer)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی در شغل مهندسی الکترونیک، «آلتیوم دیزاینر» می‌باشد؛ مهندسین نرم‌افزار به کمک این نرم‌افزار قادر به «طراحی انواع برد‌های الکترونیکی» می‌باشند. برد‌های الکترونیکی را می‌توان جزو مهم‌ترین قسمت‌های هر دستگاه الکترونیکی در نظر گرفت، که یک مهندس نرم‌افزار باید در طراحی آن دقت فراوانی به خرج دهد. مهندسین الکترونیک به کمک این نرم‌افزار، علاوه بر طراحی انواع برد‌های الکترونیکی، قادر به تست و شبیه‌سازی آنها به کمک کامپیوتر می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دیگسایلنت (DIgSILENT)

از نرم‌افزار دیگسایلنت برای تحلیل انواع سیستم‌های تولید، انتقال و توزیع قدرت در سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. یک مهندس الکترونیک به کمک این نرم‌افزار قادر به طراحی و تحلیل سیستم‌های توزیع نیرو در دستگاه الکترونیک می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کد ویژن (CodeVisionAVR)

در دستگاه‌های الکترونیکی چیپ‌هایی وجود دارد که آنها را میکروکنترلر می‌نامند که قابلیت برنامه‌ریزی می‌باشند؛ از این میکروکنترلر‌ها برای مدیریت سیستم‌های مختلفی که در یک دستگاه الکترونیکی وجود دارند، استفاده می‌شود. یک مهندس نرم‌افزار برای برنامه‌ریزی این میکروکنترلر‌ها از نرم‌افزاری به نام کد ویژن استفاده می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

هومر (Homer)

مهندسین نرم‌افزار برای طراحی و اجرای سیستم‌های مورد استفاده در نیروگاه‌های خورشیدی، از نرم‌افزار هومر کمک می‌گیرند. این نرم‌افزار با داشتن محیطی کاربرپسند و شی‌گرا، در طراحی انواع سیستم‌های مورد نیاز در نیروگاه‌های خورشیدی، کمک می‌کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اچ اسپایس (HSpice)

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که مهندسین الکترونیک برای طراحی انواع مدارهای الکترونیکی از آن استفاده می‌نمایند، نرم‌افزار اچ اسپایس می‌باشد، که در آن امکاناتی مانند طراحی انواع مدارهای الکترونیکی و شبیه‌سازی و تست آنها قرار دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ای دی اس (ADS)

آن دسته از مهندسین نرم‌افزار که در حوزه فرکانس‌های رادیویی و سیستم‌های آنالوگ فعالیت می‌کنند، برای طراحی، شبیه‌سازی و ارزیابی انواع سیستم‌های آنالوگ و مدارهای طراحی شده برای آنها، از نرم‌افزار «اِی دی اِس» استفاده می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آموزش مقدماتی آنالیز مدار با نرم افزار ای دی اس ADS (+)

آموزش تکمیلی آنالیز مدار با نرم افزار ای دی اس ADS (+)

آموزش طراحی مدارات مخابراتی با ای دی اس ADS به همراه شبیه سازی (+)

آموزش طراحی و شبیه سازی تقویت کننده های توان مایکروویو در ADS (+)

آموزش شبیه سازی سیستم های آرایه فازی با MATLAB و ADS (+)

آموزش شبیه سازی اصول عملکرد رادار با ADS و MATLAB (+)

متلب (MATLAB)

یکی از نرم‌افزارهایی که تقریبا در تمامی مشاغل مهندسی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد، نرم‌افزار «متلب» است، که یک مهندس نرم‌افزار به کمک آن قادر به انجام انواع تست‌ها و شبیه‌سازی‌های مختلف می‌باشند. این نرم‌افزار بیشتر برای طراحی و ارزیابی انواع مدولاسیون و دمدلاسیون سیستم‌های مخابراتی مورد استفاده‌ی مهندسین نرم‌افزار قرار می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سی اس تی (CST)

امروزه از فناوری به نام میکرواستریپ برای طراحی و ساخت انواع آنتن در دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود، که یک مهندس نرم‌افزار با توجه به کاربرد مورد نظر خود از آنتن‌ها، به کمک نرم‌افزار سی‌اس‌تی، به طراحی و شبیه‌سازی آنتن مد نظرش می‌پردازد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کیدنس (Cadence)

یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای موجود برای شبیه‌سازی انواع سیستم‌ها در حوزه‌های مختلف، نرم‌افزار تخصصی «کیدنس» می‌باشد. مهندسین نرم افزار با کمک کیدنس به طراحی انواع سیستم‌های الکترونیکی و شبیه‌سازی آنها برای بررسی عملکردشان، استفاده می‌نمایند. این برنامه همچنین با داشتن قابلیت‌هایی در زمینه‌ی طراحی انواع لایوت، در طراحی و ساخت مدارات مجتمع نیز مورد استفاده‌ی مهندسین نرم‌افزار قرار می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مولتی سیم (MultiSim)

برای طراحی و شبیه‌سازی مدارهای الکترونیکی نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای محیط کاربری و قابلیت‌های متفاوتی جهت طراحی مدار الکتریکی می‌باشند؛ یکی از این نرم‌افزارهای کاربردی، «مولتی سیم» است. مهندسین نرم‌افزار به کمک این برنامه قادر به طراحی انواع مدار الکترونیکی و شبیه‌سازی و تست آنها می‌باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اپتی سیستم (OptiSystem)

طراحی و بررسی سیستم‌های مخابراتی – مخصوصا بر پایه‌ی فیبر نوری – یکی از حوزه‌های سخت مهندسی الکترونیک می‌باشد، که برای صرفه‌جویی در زمان و همچنین افزایش دقت در طراحی، مهندسین الکترونیک از نرم‌افزارهای مختلفی مانند اپتی سیستم استفاده می‌کنند. یک مهندس الکترونیک به کمک این نرم‌افزار قادر به طراحی، شبیه‌سازی و ارزیابی انواع سیستم‌های مخابراتی برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی، می‌باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مهندسی برق

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

شغل مهندسی الکترونیک دارای شاخه‌های متفاوتی می‌باشد – که آنها را با هم بررسی کردیم – و هر کدام از این شاخه‌ها به تخصص خود نیاز دارند؛ اگر قصد دارید تا به یک مهندس الکترونیک تبدیل شوید و در این حوزه فعالیت نمایید، در قدم اول باید – با توجه به علاقه‌ی خود – یکی از شاخه‌های تخصصی مهندسی الکترونیک را انتخاب نمایید و سپس برای رسیدن به موفقیت در شاخه‌ی مد نظر خود، برنامه‌ریزی کنید.

در آخر، ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سوالات بوجود آمده در ذهنتان – پیرامون شغل مهندسی الکترونیک – را با مطالعه‌ی این مقاله پیدا کرده باشید؛ همچنین شایان ذکر است که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما در جهت تولید مقالات بیشتر خواهید شد.

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.