«شغل مهندسی خودرو» یکی از چرخ‌دنده‌های مهم صنعتِ خودروسازی محسوب می‌گردد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های ساخت خودرو، این شاخه از مهندسی، نسبت به گذشته تخصصی‌تر شده است. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا به همراه شما، شغل مهندسی خودرو را به صورت کامل بررسی کنیم و با وظایفی که در این شغل وجود دارد و همچنین مهارت‌های مورد نیاز برای انجام این وظایف، آشنا شویم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی خودروسازی

رشته و شغل مهندسی خودروسازی، ترکیبی از شاخه های دیگرِ مهندسی مانند مهندسی مکانیک، الکترونیک، برق و… می‌باشد؛ این شاخه از مهندسی بر روی طراحی و ساخت انواع مختلفی از خودروهای سبک و سنگین تمرکز دارد. علوم مختلف و همچنین رشته‌های مهندسی دیگری نیز، در مهندسی خودروسازی دخیل هستند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • مهندسی ایمنی
  • الکترونیک خودرو
  • مدیریت کیفیت و مصرف سوخت
  • مدیریت میزان آلایندگی خودرو
  • مبانی انتقال نیرو
  • طراحی مکانیکی و صنعتی
  • اصول آیرودینامیک
  • و…

یک مهندس خودروسازی، با استفاده از علوم فوق باید وسایل نقلیه‌ای را طراحی و تولید نماید، که هم از ایمنی کافی برخوردار باشند و هم آسیب کمتری به محیط زیست وارد نمایند. حال که با تعریف مهندسی خودروسازی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که با وظایف موجود در این شغل نیز، آشنا شویم؛ در همین راستا، در قسمت بعدی مقاله به همراه شما، به بررسی وظایف موجود در شغل مهندسی خودروسازی خواهیم پرداخت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بررسی وظایف شغل مهندسی خودروسازی

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، به واسطه‌ی پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های موجود در صنعت تولید وسایل نقلیه، رشته و شغل مهندسی خودروسازی، نسبت به زمان گذشته تخصصی‌تر شده است و این امر، موجب شده تا وظایفی که بر دوش مهندسین خودروسازی قرار می‌گیرند، بیشتر از قبل باشند. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که چه وظایفی در شغل مهندسی خودروسازی وجود دارند؟ اگر بخواهیم یک پاسخ کلی برای این سؤال بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که مهندسین خودروسازی در این شغل وظیفه دارند تا با کمک سایر مهندسین مرتبط با این حوزه، خودروهایی با کیفیت و ایمن برای افراد جامعه طراحی و تولید کنند؛ اما برای اینکه پاسخ کامل‌تری برای این سؤال پیدا کنیم، باید وظایف مهمی که بر دوش مهندسین خودروسازی قرار دارد را، یک به یک مورد بررسی قرار دهیم. وظایف مهندسین خودروسازی عبارت‌اند از:

  • تهیه مشخصات طراحی
  • تحقیق و توسعه‌ی سیستم‌های خودرو
  • طراحی و تولید خودروهای جدید
  • استفاده از مدل سازی‌های کامپیوتری
  • بررسی موارد خرابی محصولات
  • تخمین هزینه‌های تولید محصولات جدید
  • بررسی و ارزیابی فاکتورهای ایمنی
  • بررسی و توسعه‌ی روش‌های کاهش آلایندگی
  • و…

در ادامه، هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را به همراه شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وظایف موجود در شغل مهندسی خودروسازی
وظایف موجود در شغل مهندسی خودروسازی

تهیه مشخصات طراحی

یکی از وظایف اولیه‌ای که در شغل خودروسازی بر عهده‌ی مهندسین می‌باشد، «تهیه مشخصات طراحی» است. قبل از شروع هر پروژه‌ای، باید مشخصات آن پروژه و هدف از اجرای آن مشخص شود و در صنعت خودروسازی هم، همین روند طی می‌گردد و وظیفه‌ی تهیه مشخصات طراحی و هدف از ساخت آن، بر عهده‌ی مهندسین خودروسازی قرار دارد. یک مهندس خودروسازی برای انجام این وظیفه، باید قبل از ارائه‌ی هرگونه طراحی، هدف از ساخت خودروی جدید و نیازهایی که برای بازار هدف برطرف می‌کند را، مشخص نماید و سپس با توجه به آنها، طراحی‌های متفاوتی را برای خودروی جدید، ارائه کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحقیق و توسعه‌ سیستم های خودرو

مهم‌ترین عاملی که موجب پیشرفت صنعت خودروسازی شده است، «تحقیق و توسعه سیستم‌های خودرو» به دست مهندسین خودروسازی می‌باشد؛ مهندسینی که در این حوزه فعالیت دارند، باید با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که در حوزه‌های مختلف مهندسی وجود دارند، انواع سیستم‌های مورد استفاده در خودروها را، بهبود ببخشند یا اینکه سیستم‌های جدیدی برای استفاده در وسایل نقلیه سبک و سنگین، اختراع کنند؛ سیستم‌هایی مانند:

  • انواع سیستم‌های ایمنی
  • سیستم‌های انتقال نیرو
  • سیستم‌های کمک‌کننده به رانندگی
  • و…

طراحی و تولید خودرو های جدید

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین خودروسازی می‌باشد، «طراحی و تولید خودروهای جدید» است. هر ساله شرکت‌های مختلف خودروسازی، از مدل‌های جدید ماشین‌های سبک یا سنگین خود رونمایی می‌کنند و پس از عرضه‌ی آنها به بازار و دریافت بازخورد مشتریان و متخصصان خودرو، پروژه‌ی طراحی و تولید خودروهای جدید را آغاز می‌کنند؛ که وظیفه‌ی طراحی و تولید این خودروهای جدید، بر عهده‌ی مهندسین خودروسازی می‌باشد.

استفاده از مدل سازی های کامپیوتری

مهندسین خودروسازی پس از ارائه‌ی طراحی‌های خود و قبل از ساخت نمونه‌ی اولیه و واقعی خودرو، شبیه‌سازی و مدل‌سازی‌های مختلفی از طراحی خود را به وسیله‌ی کامپیوترها تهیه می‌کنند، تا شناخت کاملی از عملکرد طراحی خودروی خود بدست بیاورند؛ اگر مهندسین خودروسازی در این مدل‌سازی‌ها و شبیه‌سازی‌ها مشکلاتی را مشاهده نمایند، وظیفه دارند قبل از ساخت نمونه‌ی اولیه واقعی، آن مشکلات را در طراحی خود بر طرف کنند. مدل‌سازی و شبیه‌سازی کامپیوتری موجب کاهش هزینه‌های طراحی و تولید و همچنین صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه برای ساخت نمونه‌های اولیه خودرو، می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی موارد خرابی محصولات

برخی اوقات تعدادی از خودروهایی که سری اول ساخته می‌شوند و به دست مشتریان می‌رسند، دارای مشکلاتی هستند، که از نظر مهندسین پنهان مانده‌ بودند و تنها در استفاده‌‌ی طولانی مدت بروز می‌کنند؛ در همین راستا، برای حل این مشکلات و رفع آن در سری‌های بعدی که قرار است تولید شوند، مهندسین وظیفه دارند، که به «بررسی موارد خرابی محصولات» شرکت خودروسازی بپردازند، تا مشکلاتی که وجود دارد را شناسایی کنند و عامل بروز آن مشکل را، اصلاح نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی موارد خرابی محصولات
بررسی موارد خرابی محصولات

تخمین هزینه های تولید محصولات جدید

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین خودروسازی است، «تخمین هزینه‌های تولید محصولات جدید» می‌باشد؛ مهندسین برای انجام این وظیفه باید قیمت مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای ساخت خودرو، هزینه‌های ساخت قطعات و بخش‌های مختلف آن و همچنین هزینه‌های پروسه‌ی طراحی و تست خودروهای جدید را محاسبه نمایند، سپس آنها را به مدیران خود ارجاع دهند تا در صورت موافقت آنها، پروژه‌ی طراحی و تولید خودروهای جدید را شروع کنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی و ارزیابی فاکتور های ایمنی

یکی از فاکتورهای مهم در طراحی خودرو، «ایمنی» آن می‌باشد؛ یک خودروی سبک یا سنگین، باید ایمنی سرنشینان خود را در برابر بروز انواع تصادفات، تامین کند و وظیفه‌ی «بررسی و ارزیابی فاکتورهای ایمنی» جزوی از وظایف مهندسین خودروسازی می‌باشد؛ آنها باید با استفاده از اصول مهندسی و ترکیب آن با فناوری و تکنولوژی موجود برای ساخت سیستم‌های ایمنی، خودرویی را طراحی و تولید کنند که، از سلامت سرنشینان در برابر حوادث گوناگون، محافظت نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی و توسعه روش های کاهش آلایندگی

با افزایش جمعیت انسان‌ها بر روی کره‌ی زمین و همچنین ساخت کارخانه‌های مختلف و افزایش تعداد وسایل نقلیه، جامعه‌ی جهانی با مشکل «گرمایش کره‌ی زمین» مواجه شده است و راهکارهای مختلفی برای کاهش آن ارائه نموده، که یکی از آنها «کاهش آلایندگی وسایل نقلیه» می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین خودروسازی قرار می‌گیرد، «بررسی و توسعه‌ی روش‌های کاهش آلایندگی» وسایل نقلیه است. مهندسین برای انجام این وظیفه، باید موتور خودرو‌های جدید را کم‌مصرف‌تر از قبل طراحی کنند و همچنین سیستم‌های تصفیه‌کننده‌‌ی آلودگی ناشی از مصرف سوخت را، توسعه دهند.

همان‌طور که مطالعه کردیم، متوجه شده‌ایم که وظایف گوناگونی در شغل مهندسی خودروسازی وجود دارد و یک مهندس خودروسازی، قادر به انجام تمامی آنها نیست؛ در همین راستا، هر کدام از مهندسین خودروسازی بنا بر علاقه‌ی خود، در یکی از حوزه‌ها و بخش‌های طراحی و تولید خودرو، به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و وظایف مربوط به آن حوزه را، انجام می‌دهند. پیش‌تر هم در این مقاله اشاره کردیم، که شرکت‌های خودروسازی برای طراحی و تولید وسایل نقلیه سبک یا سنگین، از تیمی متشکل از چندین مهندس استفاده می‌نمایند، که در آن مهندسینی با تخصص‌های مختلفِ طراحی و ساخت بخش‌های یک خودرو، حضور دارند و هر کدام وظایف خود را انجام می‌دهند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف این شغل آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به همراه شما، انواع شاخه‌های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی را، مورد بررسی قرار دهیم؛ در قسمت بعدی این مقاله، به معرفی و بررسی شاخه‌های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی خواهیم پرداخت.

انواع شاخه های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی

طراحی و ساخت یک خودرو، پروسه‌ای طولانی و پیچیده می‌باشد و در طی سال‌های گذشته، هر کدام از بخش‌های طراحی و تولید وسایل نقلیه به صورت جداگانه، به شاخه‌ای تخصصی از مهندسی خودروسازی تبدیل شده‌اند، که در این بخش از مقاله، قصد داریم آنها را به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم. انواع شاخه‌های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی، عبارت‌اند از:

  • تکنسین مهندسی خودرو
  • مهندسی طراحی خودرو
  • طراحی خودرو
  • مهندسی ایمنی خودرو
  • مهندسی مکانیک خودرو

حال بیایید هر کدام از شاخه‌های تخصصی که نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

انواع شاخه های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی
انواع شاخه های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی

تکنسین مهندسی خودرو

برخی از مهندسینی که وارد این شاخه‌ی تخصصی از مهندسی خودروسازی می‌شوند، با انجام فعالیت‌های مختلفی، به دیگر مهندسین خودروسازی در طراحی و ساخت وسایل نقلیه جدید، کمک می‌کنند. وظایف موجود در این شاخه از مهندسی خودرو، عبارت‌اند از:

  • انجام آزمایش‌های مختلف بر روی خودروها.
  • بازرسی خودروها.
  • جمع‌آوری داده‌های حاصل از تست نمونه‌های اولیه خودرو.
  • آزمایش قطعات مختلف خودرو.
  • بررسی و ارزیابی سیستم‌های مختلف یک خودرو.
  • و…

این شاخه از مهندسی بیشتر توسط افرادی که تازه مدرک خود را دریافت نموده‌اند و به دنبال کسب تجربه در حوزه‌ی طراحی و ساخت خودروهای جدید هستند، انتخاب می‌شود.

مهندسی طراحی خودرو

مهندسینی که در این شاخه‌ی تخصصی فعالیت می‌کنند، بر روی بهبود طراحی بدنه و همچنین سیستم‌های مورد استفاده در خودروهایی که در حال حاضر طراحی شده‌اند و بر روی خط تولید قرار دارند، می‌پردازند؛ به عنوان مثال، اگر نگاهی به نمایشگاه‌های جهانی خودرو بیاندازید، متوجه می‌شوید که خودروهایی با نام‌های قدیمی اما ظاهری تغییر یافته، در این نمایشگاه‌ها رونمایی می‌شوند و سپس به بازار عرضه می‌گردند. شایان ذکر است، مهندسینی که در این شاخه فعالیت می‌کنند، خودروی جدیدی را طراحی نمی‌نمایند، بلکه فقط طراحی و سیستم‌های خودروهای موجود را، بهبود می‌بخشند.

طراحی خودرو

در این شاخه‌ی تخصصی، مهندسین به «طراحی و ساخت خودروهای جدید» می‌پردازند. مهندسین خودروسازی که در این شاخه فعالیت می‌کنند، باید با توجه به آخرین فناوری‌های ساخت خودرو و همچنین مقررات و قوانینی که برای ساخت وسایل نقلیه – توسط سازمان‌های دولتی – تصویب شده‌اند، خودروهای جدیدی را طراحی نمایند. وظایفی که در این شاخه‌ی تخصصی از شغل مهندسی خودروسازی وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • طراحی بدنه.
  • طراحی شاسی.
  • طراحی موتور.
  • طراحی سیستم‌های امنیتی.
  • طراحی سیستم‌های انتقال نیرو.
  • طراحی سیستم‌های کاهش آلایندگی.
  • و…

مهندسی ایمنی خودرو

یکی دیگر از شاخه‌های مهندسی خودروسازی، «مهندسی ایمنی خودرو» نام دارد؛ در این شاخه، مهندسین بر روی طراحی، توسعه و ساخت انواع سیستم‌های ایمنی مورد نیاز برای استفاده در خودروها و تامین امنیت سرنشینان، تمرکز می‌کنند. امروزه – به لطف پیشرفت تکنولوژی – سیستم‌های ایمنی مختلفی برای راننده و سایر سرنشینان خودروهای سبک و سنگین، طراحی و ساخته شده‌اند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • ترمزهای ضد قفل.
  • کیسه‌های هوا.
  • رادارهای تشخیص فاصله.
  • سیستم‌های دید در شب.
  • سیستم‌های ترمز خودکار.
  • سیستم‌های هدایت خودکار.
  • متد‌های جدید طراحی شاسی و بدنه خودروها.
  • و…
مهندسی ایمنی خودرو
مهندسی ایمنی خودرو

مهندسی مکانیک خودرو

شاخه‌ی تخصصی «مهندسی مکانیک خودرو» بر روی طراحی و ساخت انواع بخش‌های محرکه‌ی خودرو و همچنین سیستم تعلیق وسایل نقلیه سبک و سنگین، متمرکز می‌باشد. مهندسینی خودروسازی که در این شاخه فعالیت می‌کنند، باید بر روی طراحی و ساخت موارد زیر، متمرکز باشند:

  • انواع موتور‌های سبک و سنگین.
  • انواع روش‌های انتقال نیرو به چرخ‌ها.
  • جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک.
  • سیستم تعلیق وسایل نقلیه.
  • سیستم‌های الکترونیکی مدیریت مصرف سوخت.
  • افزایش توان محرکه‌ی وسایل نقلیه.
  • سیستم‌های خنک‌کننده‌ی موتور.
  • و…

اکنون که با وظایف یک مهندس خودروسازی و همچنین شاخه‌های تخصصی موجود در شغل مهندسی خودروسازی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که با مهارت‌های مورد نیاز در این شغل نیز آشنا شویم؛ در قسمت بعدی این مقاله، به معرفی و بررسی مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی خودروسازی خواهیم پرداخت.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی خودروسازی

افراد برای ورود به هر شغلی، باید مهارت‌های مورد نیاز آن شغل را کسب نمایند و مهندسین خودروسازی هم، از همین قاعده پیروی می‌نمایند و قبل از ورود به این شغل، مهارت‌های مورد نیاز آن را بدست می‌آورند. در این قسمت از مقاله قصد داریم، تا به همراه شما «مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی خودروسازی» را مورد بررسی قرار دهیم؛ که این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • حل مسائل و مشکلات
  • دانش فنی
  • طراحی مکانیکی و آیرودینامیکی
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که در بالا نام بردیم را، به همراه شما بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی خودروسازی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی خودروسازی

تجزیه و تحلیل داده ها

یکی از مهارت‌های ضروری برای ورود به شغل مهندسی خودروسازی، مهارت «تجزیه و تحلیل داده‌ها» می‌باشد. مهندسین خودروسازی با کسب این مهارت، قادر به بررسی و تحلیل انواع مختلفی از داده‌ها می‌باشند، که این داده‌ها از منابع مختلفی بدست می‌آیند، منابعی مانند:

  • مدل‌سازی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری.
  • بررسی نقص فنی محصولات.
  • تست‌های انجام شده بر روی نمونه‌های اولیه خودروها.
  • اطلاعات فرستاده شده از تامین‌کنندگان مواد اولیه.
  • و…

مهندسین خودروسازی با تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعاتی که نام بردیم، قادر به طراحی و تولید خودروهایی با قابلیت‌های بهتر و همچنین ایمن‌تر، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مسائل و مشکلات

همان‌طور که بارها در این مقاله اشاره کردیم، طراحی و ساخت یک خودرو، پروسه‌ای سخت و طولانی می‌باشد و مهندسین خودروسازی در طی این پروسه، با مشکلات زیادی در طراحی و ساخت بخش‌های مختلف یک خودرو و هماهنگ‌سازی آنها با یکدیگر، مواجه می‌شوند؛ در همین راستا، مهندسین برای بر طرف نمودن این مشکلات و انجام وظایف خود، باید از مهارت «حل مسائل و مشکلات» برخوردار باشند. راه‌های گوناگونی برای بر طرف نمودن یک مشکل وجود دارد و مهندسین خودروسازی به کمک این مهارت، قادر به انتخاب «بهترین راه» برای حل آن مشکل هستند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش فنی

مهم‌ترین مهارتی که افراد در هر شغلی به آن نیاز پیدا می‌کنند، «دانش فنی» پیرامون شغلی که دارند، می‌باشد؛ در برخی از مشاغل سخت و پیچیده، مانند شغل مهندسی خودروسازی، اهمیت این مهارت یا دانش بیشتر نمود پیدا می‌کند و مهندسین خودروسازی برای ورود به این شغل و پیشرفت در آن، باید دانش فنی خود پیرامون طراحی و ساخت انواع بخش‌های یک وسیله‌ی نقلیه و سیستم‌های موجود در آن را، افزایش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی مکانیکی و آیرودینامیکی

یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که مهندسین خودروسازی باید آن را کسب کنند و تقویت نمایند، «طراحی مکانیکی و آیرودینامیکی» می‌باشد. مهندسین به کمک این مهارت، قادر به طراحی قسمت‌های مختلف یک وسیله‌ی نقلیه، قطعات گوناگون و همچنین بدنه‌ای متناسب با اصول آیرودینامیک هستند. هر روزه متد‌ها و روش‌هایی جدید برای طراحی و ساخت قسمت‌های مختلف وسایل نقلیه و بدنه‌ی آنها بوجود می‌آید، که مهندسین خودروسازی جهت پیشرفت در شغل خود، باید آنها را فرا بگیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی مکانیکی و آیرودینامیکی
طراحی مکانیکی و آیرودینامیکی

استفاده از نرم افزار های تخصصی

می‌توانیم بگوییم که امروزه، تقریبا تمامی مراحل طراحی یک خودرو، به کمک نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌گیرد؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین خودروسازی برای فعالیت و پیشرفت در حوزه‌ی شغلی خود، مهارت «استفاده از نرم‌‌افزارهای تخصصی» می‌باشد. مهندسین به کمک این نرم‌افزارها، قادر به طراحی، شبیه‌سازی، مدل‌سازی و همچنین انجام تست‌های مختلف کامپیوتری، می‌باشند، تا قبل از ساخت نمونه‌ای اولیه از خودرو، تمامی مشکلات موجود در طراحی آن را، برطرف کرده باشند. انواع مختلفی از نرم‌افزارهای کامپیوتری برای شغل مهندسی خودروسازی وجود دارد، که برخی از آنها بیشتر از دیگر برنامه‌ها مورد استفاده‌ی مهندسین خودروسازی قرار می‌گیرند، که در ادامه‌ی این مقاله، به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

کار گروهی

پروژه‌های طراحی و ساخت وسایل نقلیه، به‌طور معمول توسط تیمی متشکل از چندین مهندس با تخصص‌ها و توانایی‌های مختلف، صورت می‌گیرند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین خودروسازی به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «کار گروهی» است. به کمک این مهارت، مهندسین قادر به همکاری تأثیرگذار با دیگر افراد حاضر در تیم خود، می‌باشند و هرچه این مهارت در بین اعضای تیم تقویت شود، وظایف در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن، انجام می‌شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که در انجام پروژه‌های طراحی و ساخت وسایل نقلیه، به مهندسین خودروسازی کمک می‌کند، مهارت «مدیریت تیمی» می‌باشد. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، برای انجام پروژه‌های طراحی و ساخت وسایل نقلیه، تیمی از مهندسین مختلف، به کار گرفته می‌شود و برای مدیریت این تیم و تقسیم وظایف به نحو احسن، مهندسین به مهارت «مدیریت تیمی» نیاز دارند. برخی از مواردی که برای مدیریت یک تیم باید در نظر گرفته شوند، عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط قوت اعضای تیم.
  • شناخت نقاط ضعف اعضای تیم.
  • شناخت مهارت‌ها و تخصص‌های اعضای تیم.
  • تقسیم درست وظایف بین اعضای تیم.
  • تقویت روحیه‌ی کار گروهی در تیم.
  • کمک و مشاوره به اعضای تیم در انجام وظایفشان.
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یکی از وظایف و همچنین مهارت‌های ضروری، برای مهندسین خودروسازی، «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، نرم‌افزارهای تخصصی و مورد نیاز شغل مهندسی خودروسازی را، بررسی کنیم، که این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • AutoCAD Revit LT Suite
  • 3Ds Max
  • SketchBook Designer
  • Rhinoceros
  • LightWave
  • CATIA
  • SolidWorks

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم را، مورد بررسی قرار دهیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی خودروسازی

AutoCAD Revit LT Suite

اولین نرم‌افزاری که در این لیست به آن می‌پردازیم، نرم‌افزار «AutoCAD Revit LT Suite» می‌باشد. این نرم‌افزار، از محصولات شرکت «AutoDesk» است و برای انجام طراحی‌های مهندسی سه‌بعدی، توسعه داده‌ شده است. مهندسین خودروسازی به کمک این برنامه، قادر به ارائه‌ی انواع مختلفی از طراحی‌های سه‌بعدی، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

3Ds Max

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی که مهندسین خودروسازی برای انجام وظایف خود از آن استفاده می‌کنند، نرم‌افزار «3Ds Max» نام دارد، که محصولی دیگر از شرکت «AutoDesk» می باشد. 3Ds Max یکی از نرم‌افزارهای قدیمی و در عین حال قدرتمند، برای طراحی‌های سه‌بعدی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی طراحی‌ها است، که مهندسین به کمک آن، قادر به ارائه‌ی طراحی‌هایی با جزئیات بسیار بالا و نزدیک به واقعیت، می‌باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

SketchBook Designer

نرم‌افزار «SketchBook Designer» به صورت تخصصی، توسط مهندسین خودروسازی، به منظور طراحی بدنه‌ی وسایل نقلیه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای مختلفی در این نرم‌افزار وجود دارند، که به مهندسین در اجرای یک طراحی دقیق، کمک شایانی می‌کنند؛ همچنین ابزارهای دیگری برای اضافه کردن رنگ‌ها، سایه‌ها و بافت مواد مختلف به طراحی نیز، وجود دارند که مهندسین با استفاده از این ابزارها، قادر به ارائه‌ی یک طراحی نزدیک به واقعیت از وسایل نقلیه، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Rhinoceros

یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی و قدرتمندی که در شغل مهندسی خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نرم‌افزار «Rhinoceros» می‌باشد. مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به طراحی دو بعدی و سه بعدی قطعات مختلف یک خودرو و همچنین طراحی بدنه‌ی آن، می‌باشند. شایان ذکر است، که این نرم‌افزار در عین قدرتمند بودن، بسیار سبک می‌باشد و در کامپیوتر‌های نه چندان قدرتمند هم، قابل استفاده می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

LightWave

نرم‌افزار «LightWave» یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی، برای طراحی خودرو می‌باشد؛ این نرم‌افزار به قدرتمندی رقبای خود نیست، اما به دلیل سبک بودن و ارائه‌ی طراحی‌های سه بعدی مفهومی، مهندسین زیادی از آن استفاده می‌کنند، تا در کمترین زمان ممکن قادر به ارائه‌ی یک طراحی سه‌بعدی مفهومی، از خودرویی که در ذهن دارند، باشند.

CATIA

وقتی سخن از طراحی و مدل‌سازی قطعات مکانیکی یا بخش‌های مختلف یک خودرو به میان می‌آوریم، حتما باید به نرم‌افزار «CATIA» هم اشاره کنیم؛ این نرم‌‌افزار، دارای ابزارهای بسیار قدرتمندی برای طراحی، شبیه‌سازی و مدل‌سازی انواع قطعات و سیستم‌های موجود در یک وسیله‌ی نقلیه، می‌باشد. مهندسین خودروسازی به کمک این نرم‌افزار قادرند یک وسیله‌ی نقلیه را از صفر تا صد، طراحی نمایند و سپس مدل‌هایی سه‌بعدی از طراحی و نحوه‌ی عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو، برای دیگران به نمایش بگذارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

SolidWorks

نرم‌افزار «SolidWorks» همانند CATIA یک نرم‌افزار طراحی و مدل‌سازی قدرتمند، برای مهندسین خودروسازی می‌باشد. این نرم‌افزار نسبت به کتیا یک برتری بزرگ دارد و آن هم، افزونه‌های متعددی است که برای سالیدورک وجود دارند. مهندسین خودروسازی به کمک ابزارهای موجود در این نرم‌‌افزار و همچنین  نصب افزونه‌های تخصصی که برای آن وجود دارد، قادر به ارائه‌‌ی طراحی کامل یک وسیله‌ی نقلیه و همچنین سیستم‌ها و قطعات موجود در آن، هستند. شایان ذکر است، که سالیدورک دارای کتابخانه‌ای از انواع مختلف مواد اولیه و رفتار آنها در شرایط گوناگون می‌باشد، که مهندسین با استفاده از آن، قادر به انجام تست‌ها و شبیه‌سازی‌های مختلف، بر روی قطعات و سیستم‌هایی که طراحی نموده‌اند، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که به‌طور کامل با رشته و شغل مهندسی خودروسازی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این رشته‌ی مهندسی را، به شما معرفی کنیم.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی خودروسازی

در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا 15 تا از بهترین دانشگاه‌های دنیا، برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی خودروسازی را، به شما معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها به ترتیب، عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Tsinghua University در کشور چین
  2. دانشگاه University of Michigan – Ann Arbor در کشور آمریکا
  3. دانشگاه University of Wisconsin – Madison در کشور آمریکا
  4. دانشگاه Shanghai Jiao Tong University در کشور چین
  5. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  6. دانشگاه Beijing Institute of Technology در کشور چین
  7. دانشگاه Ohio State University در کشور آمریکا
  8. دانشگاه Aalborg University در کشور دانمارک
  9. دانشگاه University of California – Berkeley در کشور آمریکا
  10. دانشگاه Tongji University در کشور چین
  11. دانشگاه Jilin University در کشور چین
  12. دانشگاه RWTH Aachen University در کشور آلمان
  13. دانشگاه Polytechnic University of Turin در کشور ایتالیا
  14. دانشگاه Chalmers University of Technology در کشور سوئد
  15. دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند

لازم به ذکر است، که هر کدام از دانشگاه‌های فوق، شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجویان دارند و افرادی که قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارند، باید شرایط مورد نیاز برای ورود به این دانشگاه‌ها را، داشته باشند.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی خودروسازی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی خودروسازی

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

«صنایع خودروسازی» یکی از مهم‌ترین صنایع هر کشور پیشرفته‌ای محسوب می‌گردد، زیرا هر چه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های صنعتی یک کشور، بالاتر و پیشرفته‌تر باشد، خودروهایی ایمن‌تر و با امکانات بیشتر، تولید می‌کند؛ از طرفی، وسایل نقلیه جزو محصولاتی محسوب می‌شوند، که در تمام دنیا متقاضی دارند و اگر کشوری قادر به تولید وسایل نقلیه با کیفیت باشد، سود زیادی از این صنعت نصیبش خواهد شد. در همین راستا، فرصت‌های شغلی مختلفی در کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته، برای یک مهندس خودروسازی وجود دارد، که قادر به کسب آنها می‌باشد.

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که توانسته باشید پاسخ سؤالات درون ذهنتان – پیرامون شغل مهندسی خودروسازی – را با مطالعه‌ی این مقاله، بدست آورده باشید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم، که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر، خواهد شد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.