اگر شما هم جزو افرادی هستید، که از کار در فضای باز و استفاده از ابزارها و دستگاه‌های کشاورزی لذت می‌برید، «شغل مهندسی کشاورزی» می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا به همراه شما، شغل مهندسی کشاورزی را به‌طور کامل بررسی کنیم و به شرح وظایف موجود در این شغل و مهارت‌های لازم برای انجام آنها، بپردازیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی کشاورزی

در اولین قسمت از این مقاله، به همراه شما، با تعریف شغل مهندسی کشاورزی و چیستی این شغل، آشنا خواهیم شد. به‌طور کلی، شغل مهندسی کشاورزی عبارت است از طراحی، توسعه و بهبود ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌های کشاورزی، در جهت «افزایش بازدهی محصولات» در مزارع و باغ‌ها؛ شایان ذکر است، که هدف اصلی مهندسی کشاورزی، کسب اطمینان از «پایداری مزارع»، «سازگاری محصولات» با طبیعت و محیط زیست و همچنین حفظ سلامت خاک، می‌باشد.

شغل مهندسی کشاورزی جنبه‌های مختلفی دارد، که هر کدام از آنها تأثیرات خاصی بر روی زمین‌های کشاورزی و محصولات درون آنها، می‌گذارند؛ به عنوان مثال، ممکن است مهندسین کشاورزی با مسائلی مانند طراحی مخازن آب، سد‌ها، کانال‌های انتقال آب، کنترل آلودگی محیط زیستی و… رو‌به‌رو شوند و آنها را برطرف نمایند.

شاید در نگاه اول، کشاورزی کاری ساده به نظر برسد، اما حقیقت امر چیز دیگری است و همان‌طور که اشاره کردیم، مهندسین کشاورزی باید با استفاده از دانش و مهارت خود در این زمینه، به مسائل مختلفی در شغل مهندسی کشاورزی بپردازند، که در قسمت بعدی این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وظایف موجود در شغل مهندسی کشاورزی

در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، وظایفی که در این شغل بر عهده‌‌ی مهندسین کشاورزی قرار دارد را، مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی کشاورزی دارای جنبه‌های مختلفی می‌باشد و مسائل و فاکتورهای گوناگونی در آن برای رسیدن به موفقیت، دخیل هستند؛ در همین راستا، وظایف مختلفی بر دوش مهندسین کشاورزی قرار می‌گیرد، که برای کسب موفقیت و حفظ سلامتی مزارع و محیط زیست و همچنین تولید محصولات بیشتر، باید آنها را انجام دهند، که در این قسمت از مقاله، آنها را بررسی می‌کنیم. وظایف مهندسین کشاورزی عبارت‌اند از:

  • طراحی و توسعه‌ی ماشین‌آلات کشاورزی
  • نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات کشاورزی
  • نمونه برداری و آزمایش خاک مزارع و باغ‌ها
  • طراحی و توسعه‌ی سیستم‌های آب‌رسانی به مزارع و باغ‌ها
  • نمونه‌برداری و تست محصولات کشاورزی
  • طراحی و اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز کشاورزی
  • بررسی و ارزیابی اثرات زیست محیطی مزارع و باغ‌ها
  • طراحی و توسعه‌ی استراتژی‌های محافظت از خاک
  • کسب اطلاعات از فناوری‌ها و متد‌های جدید کشاورزی

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی کشاورزی
وظایف شغل مهندسی کشاورزی

طراحی و توسعه ماشین آلات کشاورزی

در طول زمان و با پیشرفت صنایع و علوم مختلف، بسیاری از کارها به کمک ماشین‌آلات و دستگاه‌های گوناگونی صورت می‌گیرند، که این امر موجب «افزایشِ بهره‌وری» و «کاهشِ زمان» انجام کارها می‌گردد؛ در سالیان اخیر، با کاهشِ منابع آبی، تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت انسان‌ها و در کنار آن کاهش نیروی انسانی شاغل در حوزه کشاورزی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلفی برای استفاده در صنعت کشاورزی و افزایش بهره‌وری مزارع و باغ‌ها – به دست مهندسین کشاورزی – طراحی و ساخته شده‌اند؛ در همین راستا، یکی از وظایف مهندسین کشاورزی که در این قسمت با آن آشنا می‌شویم، «طراحی و توسعه ماشین آلات کشاورزی» می‌باشد.

مهندسین باید با توجه به انواع مختلفی از زمین‌های کشاورزی و همچنین محصولاتی که در آنها کشت می‌شوند، ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی متناسب با مزارع و محصولات درون آنها، طراحی و تولید نمایند؛ مهندسین باید این دستگاه‌ها را با هدف «افزایش بهره‌وری» مزارع و «کاهش زمان» انجام کارها توسط کشاورزان، طراحی و تولید کنند. برخی از ماشین‌‌آلات و دستگاه‌های کشاورزی عبارت‌اند از:

  • انواع تراکتورهای کوچک و بزرگ
  • تجهیزات شخم زدن زمین
  • ماشین‌آلات کاشت محصولات
  • ماشین‌های سم‌پاشی
  • سیستم‌های آبیاری
  • ماشین‌آلات و تجهیزات برداشت محصولات
  • ماشین‌آلات چیدن میوه‌ها
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نگهداری و تعمیر ماشین آلات کشاورزی

تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، به دلیل محیط سخت کاری و همچنین ساعات کاری طولانی، ممکن است که دچار مشکلات متنوعی بشوند و از آنجایی که قیمت این ماشین‌آلات و تجهیزات بالا می‌باشد، کشاورزان مایل به تعمیر آنها هستند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین کشاورزی است، «نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات کشاورزی» می‌باشد. مهندسین باید شناخت کاملی از انواع ماشین‌آلات کشاورزی و نحوه‌ی کار آنها کسب نمایند، تا قادر به تعمیر آنها باشند.

نمونه برداری و آزمایش خاک مزارع و باغ ها

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از اهداف مهندسی کشاورزی، «کسب اطمینان از سلامت مزارع و محیط زیست» اطراف آن می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین کشاورزی قرار می‌گیرد، «نمونه برداری و آزمایش خاک مزارع و باغ ها» است. مهندسین باید به‌طور دوره‌ای، از خاک قسمت‌های مختلف مزارع، باغ‌ها و محیط زیست اطراف آنها، نمونه‌برداری کنند و سپس نمونه‌های خاک را مورد بررسی و آزمایش قرار دهند، تا از «سلامت خاک» اطمینان حاصل نمایند. اگر خاک مزارع و باغ‌ها مواد معدنی کمی برای کشت داشتند و یا اینکه دچار آلودگی شده بودند، مهندسین باید به سرعت راهکارهایی برای افزایش سلامت خاک و آماده‌سازی آن برای کشت محصولات، ارائه دهند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و توسعه سیستم های آب رسانی به مزارع و باغ ها

یکی از مشکلاتی که جامعه‌ی جهانی با آن روبه‌رو است، کمبود منابع آب قابل شرب و کشاورزی می‌باشد؛ در همین راستا، بسیاری از کشورهای دنیا جهت حفظ صنعتِ کشاورزی و تولیدِ محصولاتِ مورد نیاز جامعه، روش‌های جدیدی برای «تأمین آب» مورد نیاز جهت کشاورزی و همچنین نحوه‌ی مصرف آن، اتخاذ نموده‌اند؛ این روش‌ها با تحقیقات فراوان و انجام آزمایش‌های مختلف – به‌دست مهندسین کشاورزی – طراحی شده‌اند.

همان‌طور که متوجه شدیم، وظیفه‌ی «طراحی و توسعه سیستم های آب رسانی به مزارع و باغ ها»، بر عهده‌ی مهندسین کشاورزی می‌باشد و این مهندسین، با توجه به شناختی که از محصولات و انواع خاک‌های قابل کشت دارند، روش‌ها و سیستم‌های بهینه‌ای برای تأمین آب و همچنین آبیاری محصولات، طراحی و اجرا می‌نمایند. برخی از سیستم‌های آبیاری، عبارت‌اند از:

  • آبیاری قطره‌ای
  • سیستم‌‌های پخش آب در مساحت زیاد
  • کانال‌های تأمین آب
  • مخازن جمع‌آوری و ذخیره‌ی آب
  • چاه‌های آب
  • و…

مهندسین کشاورزی برای طراحی یک سیستم آب‌رسانی بهینه، باید فاکتورهای مختلفی را بررسی نمایند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • میزان آب مورد نیاز محصولات برای رشد
  • میزان جذب آب در خاک
  • میزان تبخیر آب و رطوبت موجود در مزارع
  • و…
طراحی و توسعه سیستم های آب رسانی به مزارع و باغ ها
طراحی و توسعه سیستم های آب رسانی به مزارع و باغ ها

نمونه برداری و تست محصولات کشاورزی

در برخی از موارد، موادی که در سموم و آفت‌کش‌ها وجود دارند، به درون محصولات جذب می‌شوند و با اینکه محصولات ظاهر سالمی دارند، اما برای مصرف مناسب نیستند و گاهی اوقات هم محصولات دچار آفت‌زدگی می‌شوند و از بین می‌روند؛ در همین راستا، مهندسین کشاورزی به منظور «تأمین سلامت خاک و محصولات»، باید به صورت دوره‌ای، از محصولات نمونه‌برداری کنند و نمونه‌‌ها را مورد تست و ارزیابی قرار دهند، تا در صورت مشاهده‌ی مشکلاتی در آنها، اقدامات لازم برای تأمین سلامتی خاک و محصولات کشاورزی را، به عمل آورند. با توجه به توضیحاتی که مطالعه کردیم، یکی دیگر از وظایف مهندسین کشاورزی «نمونه برداری و تست محصولات کشاورزی» می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و اجرای زیرساخت های مورد نیاز کشاورزی

کشاورزان برای آماده‌سازی زمین جهت کشت محصولات و همچنین نگهداری از محصولات تا زمان برداشت، به زیرساخت‌های مختلفی نیاز دارند؛ وظیفه‌ی «طراحی و اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز» برای کشاورزی، بر عهده‌ی مهندسین کشاورزی می‌باشد. برخی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای کشاورزی، عبارت‌اند از:

  • انبار نگهداری محصولات
  • انبار نگهداری سموم و کودها
  • انبار نگهداری ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی
  • مخازن ذخیره‌ی آب
  • سیستم‌ها و کانال‌های آب‌رسانی
  • سد‌های فصلی
  • و…

مهندسین برای انجام این وظیفه‌ی خود از علوم مختلفی مانند طراحی سازه، طراحی سیستم‌های انتقال محصولات و… استفاده می‌کنند؛ همچنین باید از قوانین و چارچوب‌های تعیین شده از سوی دولت برای نگهداری سموم، کودها و آفت‌کش‌ها، آگاهی کاملی داشته باشند، تا در هنگام طراحی انبار برای ذخیره‌سازی آنها، دچار مشکلات قانونی نشوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی و ارزیابی اثرات زیست محیطی مزارع و باغ ها

بسیاری از سموم و آفت‌کش‌هایی که برای از بین بردن آفات و علف‌های هرز استفاده می‌شوند، تأثیرات بسیار مخربی بر روی محیط زیست می‌گذارند و مهندسین کشاورزی، در راستای حفظ سلامت خاک و محیط زیست، باید به صورت دوره‌ای، تأثیراتی که انواع سموم و آفت‌ها بر روی سلامت خاک دارند و همچنین تاثیراتی که تغییر آبراه‌های طبیعی – برای آب‌رسانی به مزارع – بر روی زیست بوم طبیعی یک منطقه می‌گذارند را، بررسی و ارزیابی نمایند و تمام تلاش خود را در جهت حفظ سلامت محیط زیست، بکنند.

طراحی و توسعه استراتژی های محافظت از خاک

عوامل مختلفی سلامت خاک را تهدید می‌کنند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، محافظت و تأمین سلامتی خاک، یکی از اهداف شغل مهندسی کشاورزی می‌باشد؛ در همین راستا، «طراحی و توسعه استراتژی های محافظت از خاک» یکی دیگر از وظایفی است، که بر عهده‌ی مهندسی کشاورزی قرار می‌گیرد. مهندسین برای حفظ سلامت خاک و همچنین جلوگیری از فرسایش آن، باید راهکارها و استراتژی‌های مختلفی را طراحی کنند.

کسب اطلاعات از فناوری ها و متد های جدید کشاورزی

هر روزه تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی در راستای «ساخت فناوری‌ها‌ی جدید» و «دستیابی به متد‌های نوین» در کشاورزی، در سراسر جهان – به دست مهندسین کشاورزی – صورت می‌گیرد و نتایج آنها در قالب یک مقاله، در وب‌سایت‌ها و ژورنال‌های علمی منتشر می‌شوند؛ در همین راستا، یکی از وظایف مهندسین کشاورزی «کسب اطلاعات از فناوری‌ها و متد‌های جدید کشاورزی» می‌باشد. مهندسین به کمک این فناوری‌ها و متد‌های جدید، قادر به طراحی راه‌ها و استراتژی‌های نوینی در زمینه‌ی کشاورزی، هستند و هرچه دانش خود را در این حوزه افزایش دهند، نتایج مثبت بیشتری به‌دست خواهند آورد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف موجود در شغل مهندسی کشاورزی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که همراه شما به بررسی مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی کشاورزی، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی کشاورزی

هر شغلی نیازمند مهارت‌های خاصی برای ورود به آن، می‌باشد؛ شغل مهندسی کشاورزی هم از این قاعده مستثنا نیست و افراد برای ورود به این شاخه از مهندسی و فعالیت در آن، به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی کشاورزی را بررسی کنیم، که این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • برقراری ارتباط
  • دانش مهندسی
  • طراحی صنعتی
  • کار تیمی
  • حل مساله
  • تحلیل و بررسی
  • ریاضیات و محاسبات
  • کار با نرم‌افزارهای تخصصی
  • جستجوی مقاله
  • زبان انگلیسی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی کشاورزی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی کشاورزی

برقراری ارتباط

مهندسین کشاورزی در طول فعالیت خود در این حوزه شغلی، با افراد مختلفی به صورت حضوری و غیرحضوری در ارتباط هستند و باید با آنها رابطه‌ی کاری و دوستانه‌ای، ایجاد نمایند؛ در همین راستا، یکی از مهارت‌هایی که به آنها در این زمینه کمک شایانی می‌کند، مهارت «برقراری ارتباط» است. مهندسین کشاورزی به کمک این مهارت، قادر به برقراری ارتباط با طیف گسترده‌ای از افراد (مانند صاحبان زمین، مسئولین دولتی، کارگران و …) می‌باشند و می‌توانند از آنها در جهت پیشرفت پروژ‌ه‌های کشاورزی، کمک بگیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش مهندسی

مهم‌ترین مهارتی که مهندسین کشاورزی در این شغل به آن نیاز دارند، «دانش مهندسی» می‌باشد؛ افرادی که تمایل به فعالیت در این حوزه از مهندسی دارند، با طی کردن مقاطع تحصیلی دانشگاهی، این مهارت را کسب می‌کنند و از دانش مهندسی برای انجام وظایف خود – که در قسمت قبل آنها را بررسی کردیم – استفاده می‌نمایند.

طراحی صنعتی

یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز در شغل مهندسی کشاورزی، «طراحی صنعتی» است؛ مهندسین کشاورزی به کمک این مهارت، قادر به طراحی و ساخت انواع ماشین‌آلات، دستگاه‌ها و تجهیزات کشاورزی خواهند بود، همچنین از این مهارت برای طراحی و اجرای زیرساخت‌های لازم برای کشاورزی نیز، استفاده می‌کنند. شایان ذکر است، که مهندسین برای طراحی انواع ماشین‌آلات و همچنین زیرساخت‌های مختلف، از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌نمایند، که در انتهای مقاله به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

کار تیمی

کشاورزی یکی از مشاغلی است که در آن افراد مختلفی در کنار یکدیگر باید فعالیت کنند، تا در نهایت محصولات خوبی از یک زمین زراعی، برداشت نمایند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که به مهندسین کشاورزی در انجام وظایفشان به نحو احسن کمک می‌کند، مهارت «کار تیمی» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به برقراری ارتباط و همکاری با افراد مختلفی، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار تیمی
کار تیمی

حل مساله

مهندسین کشاورزی در این شغل، با مسائل و مشکلات زیادی مواجه می‌شوند، که برای حل آنها در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل، به مهارت «حل مساله» نیاز دارند؛ مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ارائه‌ی راه حل‌های مختلفی برای یک مشکل می‌باشند، تا در نهایت از بین آنها، بهترین راه را برای حل مشکلات پیش آمده، انتخاب نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحلیل و بررسی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که به مهندسین در کسب موفقیت شغلی کمک شایانی می‌کند، مهارت «تحلیل و بررسی» است؛ مهندسین به کمک این مهارت، قادر به بررسی و ارزیابی تمامی جوانب مشکلات، می‌باشند و پس از تحلیل مشکلات و بررسی عوامل آن، در کمترین زمان ممکن، بهترین راه را برای حل مشکل ارائه می‌دهند.

ریاضیات و محاسبات

کسب دانش و مهارت «ریاضیات و محاسبات» برای مهندسین بسیار سودمند و مفید می‌باشد؛ زیرا یک مهندس کشاورزی در طول سال‌های فعالیت خود، باید داده‌های مختلفی را جمع‌آوری و تحلیل کند، که جهت تحلیل آنها به مهارت محاسبات نیازمند است و همچنین برای طراحی انواع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، باید از ریاضیات پیشرفته کمک بگیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار با نرم افزار های تخصصی

در شغل مهندسی کشاورزی، بسیاری از فعالیت‌ها به کمک نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌گیرند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین کشاورزی به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «کار با نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد. نرم‌افزارهای مختلفی برای طراحی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، بررسی محصولات، بررسی خاک و… وجود دارند، که مهندسین باید نحوه‌ی استفاده از آنها را فرا بگیرند، تا قادر به انجام وظایف خود در کمترین زمان ممکن، باشند. در قسمت‌های بعدی مقاله، برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی کشاورزی را باهم بررسی خواهیم کرد.

جستجوی مقاله

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مقالات مختلفی در زمینه‌ی کشاورزی و فناوری‌ها و متد‌های دخیل در آن، در سراسر جهات منتشر می‌شوند و مهندسین کشاورزی برای کسب آخرین اطلاعات از فناوری‌ها و متد‌های روز صنعت کشاورزی، باید از مهارت «جستجوی مقاله» برخوردار باشند. مهندسین به کمک این مهارت، قادر به یافتن معتبرترین و بروزترین مقالات و پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه کشاورزی، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مهندسین کشاورزی باید همیشه بروز باشند و شناخت کاملی از فناوری‌ها و متد‌های جدید کشاورزی بدست آورند؛ شایان ذکر است، که تقریباً تمامی مقالات علمی معتبر به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین کشاورزی، دانش یا مهارت «زبان انگلیسی» می‌باشد. مهندسین باید هم دانش عمومی زبان انگلیسی را فرا بگیرند و هم با اصطلاحات و لغات تخصصی حوزه‌ی فعالیت خود – یعنی مهندسی کشاورزی – در زبان انگلیسی، آشنایی کاملی کسب نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های مهندسی کشاورزی

در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم، که یکی از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی کشاورزی، «کار با نرم‌افزارهای تخصصی» این شاخه از مهندسی می‌باشد؛ در همین راستا، برای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی کشاورزی، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، برخی از نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی کشاورزی را مورد بررسی قرار دهیم، که این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • Cropio
  • Granular
  • Agrimap
  • SolidWorks
  • MATLAB
  • CATIA

حال بیایید در ادامه، هر کدام از این نرم‌افزارهای تخصصی را، باهم بررسی کنیم.

نرم افزار های مهندسی کشاورزی
نرم افزار های مهندسی کشاورزی

Cropio

نرم‌افزار «Cropio» یک پلتفرم مدیریت و نظارت بر روی «سلامت محصولات» و همچنین «کنترل پوشش گیاهی» یک منطقه به کمک تصاویر ماهواره‌ای، می‌باشد. مهندسین کشاورزی به کمک این نرم افزار، قادر به نظارت بر روی مناطق کشاورزی و گیاهی مختلف از راه دور، خواهند بود. از مزیت‌ها و قابلیت‌های این نرم‌افزار، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بروزرسانی سریع وضعیت مزارع
  • تعیین سطح پوشش گیاهی منطقه
  • پیش‌بینی دقیق آب و هوا
  • و…

Granular

«Granular» ابزاری دیجیتال برای آن دسته از مهندسین کشاورزی است، که نیاز به تمرکز بر روی «افزایش بهره‌وری» و کارایی مزارع خود دارند؛ مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به ساماندهی داده‌های مختلف و تحلیل و بررسی آنها، جهت طراحی یک سیستم سودآور و پر بازده کشاورزی، هستند. این نرم‌افزار با دریافت انواع داده‌های عملیاتی، مالی و زراعی، یک بررسی و تحلیل همه جانبه از وضعیت بهره‌وری مزارع و باغ‌ها در اختیار مهندسین کشاورزی قرار می‌دهد، سپس مهندسین با مطالعه‌ی نتایج بررسی‌ها و تحلیل‌های این نرم‌افزار، روش‌های مختلفی را برای افزایش بهره‌وری و سودآوری مزارع و باغ‌ها، ارائه می‌نمایند.

Agrimap

یکی دیگر از نرم‌افزارهای مدیریت مزارع و باغ‌ها، «Agrimap» نام دارد؛ همانند Granular، این نرم‌افزار هم به منظور «مدیریت یک مزرعه» و «افزایش میزان بهره‌وری و کارایی» آن، طراحی و توسعه داده شده است. مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به بررسی وضعیت مزارع و باغ‌ها و ارائه‌ی راهکارهای مختلف جهت افزایش بهره‌وری و حفظ سلامت آنها، می‌باشند.

SolidWorks

نرم‌افزار «SolidWorks» یکی از نرم‌افزارهای پر کاربرد و مهم در انواع شاخه‌های مهندسی – از جمله مهندسی کشاورزی – محسوب می‌شود. این نرم‌افزار به منظور طراحی دو بعدی، سه بعدی و همچنین مدل‌سازی و شبیه‌سازی قطعات و دستگاه‌های مکانیکی، توسعه داده شده است؛ مهندسین کشاورزی پس از یادگیری نحوه‌ی کار با این نرم‌افزار، قادر به طراحی و شبیه‌سازی انواع ماشین‌آلات، تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در مهندسی کشاورزی، می‌باشند. از مزیت‌های SolidWorks می‌توانیم به کتابخانه‌ای از «رفتار مواد اولیه‌»ی مختلف، در شرایط‌ بارگذاری متفاوت اشاره کنیم؛ با استفاده از این کتابخانه، مهندسین قادر به شبیه‌سازی دقیق ماشین‌آلات کشاورزی با جزئیات بسیار بالا، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

MATLAB

یکی دیگر از نرم‌افزارهای بسیار کاربردی در شغل مهندسی کشاورزی، نرم‌افزار «MATLAB» نام دارد؛ این نرم‌افزار به منظور انجام محاسبات سنگین مهندسی و همچنین شبیه‌سازی و آنالیز‌های پیچیده، طراحی و توسعه داده شده است. مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به انجام محاسبات پیچیده‌ی ریاضی و همچنین آنالیز و بررسی داده‌های مختلفی که بدست آورده‌اند، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

CATIA

نرم‌افزار «CATIA» همانند سالیدورک، به منظور طراحی دو بعدی، سه بعدی و همچنین شبیه‌سازی و مدل‌سازی کامپیوتری، توسعه داده شده است. مهندسین کشاورزی با کمک این نرم‌افزار، قادر به ارائه‌ی انواع طراحی‌های دو بعدی و سه‌ بعدی از تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، می‌باشند؛ همچنین پس از اتمام طراحی‌ها، مهندسین کشاورزی به کمک این نرم‌افزار، قادر به شبیه‌سازی و مدل‌سازی از طراحی‌های خود، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی

حال که شغل مهندسی کشاورزی را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم، زمان آن فرا رسیده است، که بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی کشاورزی را، به شما معرفی کنیم. 15 تا از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این رشته، عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Wageningen University در کشور هلند
  2. دانشگاه Iowa State University در کشور آمریکا
  3. دانشگاه University of Nebraska – Lincoln در کشور آمریکا
  4. دانشگاه University of Tehran در کشور ایران
  5. دانشگاه China Agricultural University در کشور چین
  6. دانشگاه University of California – Davis در کشور آمریکا
  7. دانشگاه University of Georgia در کشور آمریکا
  8. دانشگاه Washington State University در کشور آمریکا
  9. دانشگاه University of Florida در کشور آمریکا
  10. دانشگاه Catholic University of Leuven در کشور بلژیک
  11. دانشگاه University of Cordoba در کشور اسپانیا
  12. دانشگاه University of Illinois at Urbana – Champaign در کشور آمریکا
  13. دانشگاه Cornell University در کشور آمریکا
  14. دانشگاه State University of Campinas در کشور برزیل
  15. دانشگاه Texas A&M University – College Station در کشور آمریکا
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

شغل مهندسی کشاورزی یکی از مشاغلی است که افراد فعال در آن، بیشتر در محیط‌های باز و طبیعی فعالیت می‌کنند و گاهی برای انجام برخی از طراحی‌ها و آزمایشات، به دفتر کارشان مراجعه می‌نمایند؛ در همین راستا، اگر به فعالیت در محیط‌های آزاد و طبیعی علاقه دارید، این شغل گزینه‌ی خوبی برای شما خواهد بود. شایان ذکر است، که مهندسی کشاورزی شغلی پیچیده و سخت می‌باشد و لازمه‌ی کسب موفقیت در آن، داشتن علاقه به این حوزه از مهندسی و همچنین کسب جدیدترین اطلاعات از فناوری‌ها و متد‌های بروز مهندسی کشاورزی، است.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سوالات خود پیرامون شغل مهندسی کشاورزی را با مطالعه‌ی این مقاله، بدست آورده باشید، همچنین باید به این نکته اشاره کنیم، که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر خواهید شد؛ امیدواریم که همیشه پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.