«مهندسی کامپیوتر» یکی از شاخه‌های مهندسی می‌باشد، که خود دارای زیرشاخه‌های مختلفی است. بسیاری از ما عنوان مهندسی کامپیوتر را شنیده‌ایم، اما شاید اطلاعات و شناخت کاملی از آن نداشته باشیم؛ در همین راستا، در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا «شغل مهندسی کامپیوتر» و زیرشاخه‌های آن را به‌صورت کامل به همراه شما، مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر یکی از شاخه‌های نسبتا جدید مهندسی محسوب می‌گردد، که با گسترش تکنولوژی و کامپیوترها، شکل گرفته است. در این شغل، مهندسین به طراحی، ساخت و نگهداری قسمت‌های مختلف یک کامپیوتر و همچنین سیستم‌های کامپیوتری می‌پردازند. هدفِ شغل مهندسی کامپیوتر ایجاد کامپیوتر‌ها و سیستم‌هایی است که، امور مختلف را در «کمترین زمان» و با «بالاترین دقت» انجام دهند و برای رسیدن به این هدف، افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، باید به طراحی، توسعه و ساخت انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مناسب برای کامپیوتر‌ها، بپردازند. در ادامه به بررسی وظایف موجود در این شغل و همچنین مهارت‌های لازم برای ورود به شغل مهندسی کامپیوتر، خواهیم پرداخت؛ اما قبل از آن، برای آشنایی بیشتر با مهندسی کامپیوتر، به معرفی و بررسی زیرشاخه‌های آن می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

زیرشاخه های مهندسی کامپیوتر

رشته و شغل مهندسی کامپیوتر، یکی از شاخه‌های اصلی مهندسی می‌باشد، که با گذشت زمان زیرشاخه‌های مختلفی برای آن شکل گرفته است؛ در این قسمت از مقاله، قصد معرفی و بررسی زیرشاخه‌های این شغل را داریم. انواع زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر عبارت‌اند از:

  • مهندسی سخت افزار
  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی فناوری اطلاعات

حال به بررسی این زیرشاخه‌ها خواهیم پرداخت.

زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر
زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر

مهندسی سخت افزار

«مهندسی سخت افزار» یکی از زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر می‌باشد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، افرادی که در حوزه مهندسی کامپیوتر فعالیت می‌کنند، به طراحی و ساخت انواع سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای کامپیوترها و سیستم‌های کامپیوتری، می‌پردازند؛ در همین راستا، با گذشت زمان زیرشاخه‌ای تخصصی برای طراحی و تولید انواع مختلفی از «سخت‌افزار الکترونیکی» شکل گرفت، که مهندسی سخت افزار نامیده می‌شود. مهندسین سخت‌افزار به طراحی و تولید انواع گوناگونی از سخت‌افزارهای مورد نیاز، برای ساخت یک کامپیوتر یا عملکرد درست سیستم‌های کامپیوتری، می‌پردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شغل مهندسی نرم افزار چیست؟ + بررسی وظایف و معرفی نرم افزارهای مهم این شغل
شغل مهندسی نرم افزار

همچنین، برای آشنایی بیشتر با زیرشاخه مهندسی سخت‌افزار، شما را به مطالعه‌ی مقاله «شغل مهندسی سخت افزار – بررسی ۰ تا ۱۰۰ وظایف، مهارت ها + نرم افزارهای Hardware Engineering» دعوت می‌کنیم.

مهندسی نرم افزار

در این زیرشاخه از مهندسی کامپیوتر، بر خلاف موردِ قبلی که بررسی کردیم – یعنی مهندسی سخت‌افزار – هیچ فعالیت مستقیمی بر روی طراحی سخت‌افزارها، صورت نمی‌گیرد و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، بر روی طراحی و توسعه‌ی انواع «نرم‌افزارها و سیستم‌های برنامه‌نویسی شده» ، متمرکز شده‌اند. به بیان دیگر، یک مهندس نرم‌افزار باید انواع مختلفی از «برنامه‌ها و نرم‌افزارها» را برای سیستم‌عامل‌های گوناگون، طراحی نماید و آنها را توسعه دهد، تا کاربران از آنها استفاده کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شغل مهندسی سخت افزار چیست؟
شغل مهندسی سخت افزار

همچنین، اگر مایل به کسبِ اطلاعاتِ بیشتر پیرامون مهندسی نرم‌افزار هستید، توصیه می‌کنیم که حتما مقاله‌ی «شغل مهندسی نرم افزار – بررسی ۰ تا ۱۰۰ وظایف، مهارت ها + نرم افزارهای Software Engineering» را مطالعه بفرمایید.

مهندسی فناوری اطلاعات

یکی دیگر از زیرشاخه‌های تخصصی مهندسی کامپیوتر که این روزها توجه زیادی هم به آن می‌شود، «مهندسی فناوری اطلاعات» یا همان «مهندسی IT» (Information Technology) می‌باشد. مهندسین IT باید توانایی طراحی، توسعه، اجرا و نگهداری از انواع سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر را داشته باشند. وظایف موجود در شغل مهندسی فناوری اطلاعات عبارت‌اند از:

  • پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات.
  • انتقال امن داده‌ها و اطلاعات.
  • بازیابی اطلاعات از دست رفته.
  • طراحی و اجرای انواع سیستم‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات.
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 

شغل مهندسی فناوری اطلاعات
شغل مهندسی فناوری اطلاعات

وظایف موجود در شغل مهندسی کامپیوتر

در قسمت قبل با انواع زیرشاخه‌های رشته و شغل مهندسی کامپیوتر تا حدودی آشنا شدیم، حال زمان آن فرا رسیده است که با وظایف موجود در این شغل نیز، آشنا شویم. این شغل دارای زیرشاخه‌های تخصصی مختلفی است، که هر کدام از آنها دارای مسئولیت‌های خاص خود می‌باشند؛ اما در این بخش از مقاله ما قصد داریم تا به همراه شما به معرفی و بررسی برخی از «وظایف عمومی» یک مهندس کامپیوتر بپردازیم، که این وظایف عبارت‌اند از:

  • طراحی انواع مختلفی از سخت‌افزارها
  • توسعه و بهینه‌سازی انواع نرم‌‌افزارها
  • طراحی و ساخت کامپیوتر‌های جدید
  • بروزرسانی سیستم‌های کامپیوتری
  • بررسی عملکرد کامپیوتر‌ها و سیستم‌ها

در ادامه همراه شما به بررسی مواردی که نام بردیم، خواهیم پرداخت.

وظایف شغل مهندسی کامپیوتر
وظایف شغل مهندسی کامپیوتر

طراحی انواع مختلفی از سخت افزار ها

یکی از وظایف اصلی و مهمی که بر دوش یک مهندس کامپیوتر قرار می‌گیرد، طراحی انواع مختلفی از سخت‌افزارها می‌باشد. یک مهندس کامپیوتر برای انجام این وظیفه، باید دانش و مهارت‌های مختلفی را کسب نماید، که در قسمت بعدی به آنها خواهیم پرداخت. شایانِ ذکر است که علاوه بر طراحی انواع سخت‌افزارهای الکترونیکی، گاهی نیاز است تا قطعات سخت‌افزاری تعمیر شوند، که این وظیفه هم بر دوش مهندس کامپیوتر قرار می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه و بهینه سازی انواع نرم افزار ها

حوزه مهندسی کامپیوتر به‌طور کلی بر روی تهیه‌ی سخت‌افزار مناسب برای اجرای انواع مختلفی از نرم‌افزارها و سیستم‌های دیجیتالی، تمرکز دارد؛ در همین راستا برخی از اوقات لازم است تا یک مهندس کامپیوتر به توسعه و بهینه‌سازی‌ نرم‌افزارها در راستای همخوانی با سخت‌افزارهای طراحی شده، بپردازد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت کامپیوتر ‌های جدید

هر روزه نرم‌افزارهای پیچیده‌تر و قدرتمندتری – توسط توسعه‌دهندگان – برای کاربران عرضه می‌شود که برای اجرا کردن و استفاده از آنها، کاربران به کامپیوتر‌هایی با سخت‌افزار قوی‌تر نیاز دارند؛ در همین راستا یکی دیگر از وظایفی که بر دوش مهندسین کامپیوتر قرار دارد، طراحی و ساخت کامپیوتر‌های جدید می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

به روزرسانی سیستم های کامپیوتری

در بسیاری از موارد، کاربران یا شرکت‌ها، توانایی مالی کافی برای تهیه‌ی یک کامپیوتر یا سیستم‌های کامپیوتری جدید را ندارند و به بروزرسانی سیستم‌های خود، روی می‌آورند؛ به همین جهت، یکی از مسئولیت‌هایی که مهندسین کامپیوتر باید به آن بپردازند، بروزرسانی کامپیوترها و سیستم‌های کامپیوتری می‌باشد. این بروزرسانی‌ها ممکن است گاهی «نرم‌افزاری» و گاهی هم «سخت افزاری» باشند، که در هر دو حالت به دست یک مهندس کامپیوتر، صورت می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی عملکرد کامپیوتر ‌ها و سیستم ها

تمامی کامپیوتر‌ها و سیستم‌های کامپیوتری، پس از راه‌اندازی یا بروزرسانی ممکن است که دارای برخی مشکلات در عملکرد خود باشند؛ به همین دلیل یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین کامپیوتر قرار می‌گیرد، «بررسی عملکرد» کامپیوتر‌ها و سیستم‌های کامپیوتری می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی مهارت های شغل مهندسی کامپیوتر

همان‌طور که تا این قسمت از مقاله متوجه شدیم، شغل مهندسی کامپیوتر بسیار گسترده می‌باشد و دارای حوزه‌های مختلفی است، که هر کدام از آنها به یک زیرشاخه‌ی تخصصی تبدیل شده‌اند؛ در همین راستا وظایف مختلفی بر دوش یک مهندس کامپیوتر قرار دارد. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌های لازم برای انجام این وظایف را مورد بررسی قرار دهیم. مهارت‌های مورد نیاز یک مهندس کامپیوتر، عبارت‌اند از:

  • شناخت ریزپردازنده‌ها و مدارها
  • مبانی طراحی سخت‌افزارهای الکترونیکی
  • ارزیابی و بررسی سخت‌افزارها
  • توسعه و تست نرم‌افزارها
  • پردازش سیگنال‌های دیجیتال
  • آشنایی با سیستم‌عامل‌های متفاوت
  • تحلیل و بررسی مشکلات
  • حل مشکلات به روش‌های مختلف
  • تفکر و تصمیم‌گیری سریع
  • کار گروهی و مدیریت تیمی

حال بیایید به بررسی مهارت‌هایی که در بالا نام بردیم، بپردازیم.

مهارت های لازم در شغل مهندسی کامپیوتر
مهارت های لازم در شغل مهندسی کامپیوتر

شناخت ریزپردازنده ها و مدار ها

«ریزپردازنده‌ها و مدارها» جزو قسمت‌های اصلی و پایه‌ای هر کامپیوتر و سیستم الکترونیکی محسوب می‌شوند، به همین دلیل یک مهندس کامپیوتر باید شناخت کاملی از آنها داشته باشد؛ به کمک این مهارت، یک مهندس کامپیوتر قادر به طراحی و ساخت انواع مختلفی از سخت‌افزارهای مورد نیاز، برای ساخت و راه‌اندازی کامپیوتر‌ها می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مبانی طراحی سخت افزار های الکترونیکی

یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای یک مهندس کامپیوتر، آشنایی و فراگیری «مبانی طراحی» انواع مختلفی از سخت‌افزارهای الکترونیکی می‌باشد؛ یک مهندس کامپیوتر به کمک این مهارت، طراحی‌هایی که در ذهن خود دارد را، به صورت اصولی و مهندسی به تصویر می‌کشد. با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ی طراحی‌های مهندسی صورت گرفته است، بسیاری از مهندسین کامپیوتر، طراحی‌های خود را به کمک انواع مختلفی از نرم‌افزارهای طراحی مهندسین ایجاد می‌کنند؛ این امر هم موجب آسان‌تر شدن روند طراحی می‌گردد و هم دقت مهندسین در حین طراحی را افزایش می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارزیابی و بررسی سخت افزار ها

تمامی سخت‌افزارهای الکترونیکی که طراحی و تولید می‌شوند، قبل از تولید انبوه و استفاده در کامپیوتر‌ها و سیستم‌های کامپیوتری مختلف، باید از نظر «عملکردی» مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند. یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین کامپیوتر می‌باشد، «ارزیابی و بررسی» انواع مختلفی از «سخت‌افزارهای الکترونیکی» می‌باشد. یک مهندس کامپیوتر برای انجام این کار باید شناخت کاملی از نحوه‌ی اجرای تست‌ها و همچنین عملکرد سخت‌افزار مد نظر، داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تست و ارزیابی نرم افزار ها

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یکی از وظایف مهندسین کامپیوتر، توسعه‌ی نرم‌افزارهای مختلف برای سیستم‌های کامپیوتری می‌باشد؛ در همین راستا و برای انجام این وظیفه، یک مهندس کامپیوتر باید مهارت «تست و ارزیابی نرم‌افزارها»ی مختلف را در خود تقویت نماید، تا قادر به توسعه و ارائه‌ی نرم‌افزاری باشد که بدون هیچ مشکلی، نیازهای کاربران را برطرف می‌سازد. یک مهندس کامپیوتر برای کسب این مهارت، باید «دانش برنامه‌نویسی» و «کدنویسی با زبان‌های برنامه‌نویسی» مختلفی که در حوزه توسعه نرم‌افزارها وجود دارد را، فرا بگیرد و با تمرین زیاد آن را تقویت کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پردازش سیگنال های دیجیتال

مهندسین کامپیوتر به طور کلی سیستم‌هایی را طراحی می نمایند و توسعه می‌دهند که، منجر به «ارسال و انتقال اطلاعات» از طریق «ارتباطات سیمی یا بی‌سیم» ، درون یک کامپیوتر یا بین کامپیوتر‌ها و دیگر وسایل دیجیتالی، می‌گردند؛ از طرفی، سیگنال‌های دیجیتال پایه و اساس انواع سیستم‌های انتقال و ذخیره‌ی اطلاعات دیجیتالی هستند، در همین راستا یکی دیگر از مهارت‌هایی که برای مهندسین کامپیوتر ضروری می‌باشد، پردازش سیگنال‌های دیجیتالی است. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با سیستم عامل های متفاوت

امروزه کاربران کامپیوترها از سیستم عامل‌های مختلفی برای انجام کارهای خود، استفاده می‌کنند و به همین دلیل، نرم‌افزارهای مختلفی هم برای هر کدام از این سیستم عامل‌ها – توسط توسعه‌دهندگان – ارائه شده است. یک مهندس کامپیوتر برای طراحی، توسعه و ساخت انواع مختلفی از نرم‌‌افزارها و سخت‌افزارها، باید آشنایی کاملی با انواع سیستم‌ عامل‌ها (مانند ویندوز، لینوکس، مک و…) داشته باشد؛ زیرا در بسیاری از موارد، پروژه‌ها و کارهای موجود در مهندسی کامپیوتر، ترکیبی از نرم‌‌افزارها و سخت‌افزارهای اجرا کننده‌ی آنها هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با سیستم عامل های متفاوت
آشنایی با سیستم عامل های متفاوت

تحلیل و بررسی مشکلات

یکی از مهارت‌های بسیار کاربردی برای یک مهندس کامپیوتر، مهارت و توانایی «تحلیل و بررسی مشکلات» می‌باشد. مهندس کامپیوتر برای طراحی و ساخت یک سخت‌افزار الکترونیکی یا توسعه‌ی یک نرم‌افزار، با مشکلات کوچک و بزرگ زیادی رو به رو است، که برای حل آنها باید از مهارت تحلیل و بررسی خود، کمک بگیرد و قسمت‌های مختلف سخت‌افزار یا نرم‌افزاری که طراحی کرده است را، برای پیدا نمودن عوامل بروز مشکل، بررسی نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مشکلات به روش های مختلف

برای انجام هر کاری یا حل مشکلات – مخصوصا در حوزه مهندسی کامپیوتر – راه‌های مختلفی وجود دارد، که برخی از آنها به سادگی قابل انجام دادن هستند، اما برای انجام برخی دیگر از آنها، باید هزینه‌های زیادی صرف شود؛ یکی از مهارت‌هایی که به مهندسین کامپیوتر در حل مشکلات با «کمترین هزینه‌ و زمان» کمک می‌کند، مهارت «حل مشکلات به روش‌های مختلف» می‌باشد. برای این کسب این مهارت، مهندسین کامپیوتر باید دانش و مهارت خود را در حوزه‌ی تخصصی که فعالیت می‌نمایند، افزایش دهند و همچنین مهارت «خارج از جعبه فکر کردن» را هم در خود تقویت کنند؛ این مهارت به مهندسین کمک می‌کند تا مسائل و مشکلات را به شکل دیگری نگاه و بررسی نمایند، تا در نهایت به راه حل‌های مختلفی برای برطرف نمودن مشکلاتی وجود دارد، دست پیدا کنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تفکر و تصمیم گیری سریع

زمانی که مهندسین کامپیوتر در حال طراحی و توسعه‌ی یک سخت‌افزار یا نرم‌افزار هستند، ممکن است مشکلاتی سد راه آنها بشود و با توجه به جدول زمانی – که تمامی پروژه‌های بزرگ و مهم دارند – مهندسین باید در کمترین زمان ممکن، راه حلی برای آن مشکل پیدا نمایند؛ در همین راستا، مهارت «تفکر و تصمیم‌گیری سریع» یکی دیگر از مهار‌ت‌هایی می‌باشد که به مهندسین کامپیوتر، در پیشبرد پروژه‌ها و همچنین انجام وظایفشان، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی و مدیریت تیمی

همان‌طور که تا این قسمت از مقاله مطالعه کردیم، متوجه شدیم که پروژه‌های بزرگ در شغل مهندسی کامپیوتر، توسط تیمی از مهندسین کامپیوتر با تخصص‌های مختلف، اجرا می‌شوند؛ در همین راستا یکی دیگر از مهارت‌هایی که یک مهندس کامپیوتر باید در خود ایجاد کند، «کار گروهی و مدیریت تیمی» می‌باشد. این مهارت به افراد کمک می‌کند تا به‌طور موثرتری، در کنار یکدیگر کار کنند و به همکاری بپردازند؛ همچنین مهارت مدیریت تیمی، به آنها کمک می‌کند تا وظایف درستی را به هر کدام از اعضای تیم واگذار کنند تا در نهایت یک پروژه، با بالاترین میزان کیفیت و کمترین زمان ممکن، به اتمام برسد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

موقعیت های شغلی مهندسی کامپیوتر

حوزه‌ی مهندسی کامپیوتر به دلیل گسترده بودن، دارای زیر‌شاخه‌ها و موقعیت‌های شغلی متفاوتی است، که افراد حاضر در آن با کسب تخصص در هر کدام از زیرشاخه‌های این حوزه، موقعیت‌های شغلی فراوانی برایشان بوجود می‌آید. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم برخی از موقعیت‌های شغلی مهندسی کامپیوتر را، به شما معرفی کنیم و سپس آنها را مورد بررسی قرار دهیم؛ این فرصت‌های شغلی عبارت‌اند از:

  • توسعه‌دهنده نرم‌‌افزار
  • پشتیبانی فنی
  • طراح سیستم‌های شبکه
  • توسعه‌دهنده سخت‌افزار

حال بیایید در ادامه، این موقعیت‌های شغلی را باهم بررسی کنیم.

موقعیت های شغلی مهندسی کامپیوتر
موقعیت های شغلی مهندسی کامپیوتر

توسعه دهنده نرم‌ افزار

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر، «مهندسی نرم‌افزار» می‌باشد، که افراد در آن به طراحی و توسعه‌ی انواع نرم‌افزارهای مختلف با کاربرد‌های گوناگون، می‌پردازند؛ در همین راستا یکی از فرصت‌های شغلی که برای مهندسین کامپیوتر وجود دارد، «توسعه‌دهنده نرم‌افزار» می‌باشد. توسعه‌دهنده نرم‌افزار کسی است که به کمک زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، نرم‌افزارهایی را برای سیستم عامل‌های متفاوت، طراحی و کدنویسی می‌نماید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پشتیبانی فنی

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی که پیش روی مهندسین کامپیوتر قرار دارد، «پشتیبانی فنی» می‌باشد. در این فرصت شغلی، یک مهندس کامپیوتر به نظارت و نگهداری از انواع سیستم‌های کامپیوتری و سرور‌ها می‌پردازد؛ به بیان دیگر، مهندسین کامپیوتری که به پشتیبانی فنی مشغول هستند، باید یک سیستم کامپیوتری را هم از لحاظِ سخت‌افزاری و هم از لحاظ نرم‌افزاری تحت نظر داشته باشند و در صورت بروز مشکل در عملکرد سیستم، در کمترین زمان ممکن آن را برطرف نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراح سیستم های شبکه

یک طراح سیستم‌های شبکه، به طراحی انواع «روش‌های انتقال اطلاعات» و همچنین اتصال کامپیوتر‌ها و سرور‌های مختلف به یکدیگر با کمک شبکه‌های محلی (LAN)، شبکه‌های گسترده (WAN) و اینترانت، می‌‌پردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه دهنده سخت افزار

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی تخصصی در پیش روی مهندسین کامپیوتر، «توسعه‌دهنده سخت‌افزار» یا همان «طراح سخت‌افزار» می‌باشد. مهندسین کامپیوتری که در این سمت شغلی فعالیت می‌کنند، باید براساس نیاز بازار و همچنین سخت‌افزاری که نرم‌افزارها و برنامه‌های گوناگون برای اجرا شدن نیاز دارند، به طراحی، توسعه و ساخت انواع مختلفی از سخت‌افزارهای الکترونیکی بپردازند.

نرم افزار های مورد استفاده در شغل مهندسی کامپیوتر

در شغل مهندسی کامپیوتر، به دلیل طیف گسترده‌ی فرصت‌های شغلی و همچنین زیرشاخه‌هایی که دارد، از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شود، که در این قسمت از مقاله قصد معرفی برخی از آنها را داریم. برخی از نرم‌افزارهای مورد استفاده در شغل مهندسی کامپیوتر، عبارت‌اند از:

  • Matlab
  • Visual Studio
  • XAMPP
  • PHPStorm
  • Eclipse
  • Power Designer
  • Proteus
  • Altium Designer
  • Max Plus II
  • OrCad

در ادامه هر کدام از نرم‌افزارهایی که در بالا نام بردیم را، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نرم افزارهای مورد استفاده در مهندسی کامپیوتر
نرم افزارهای مورد استفاده در مهندسی کامپیوتر

Matlab

یکی از «پرکاربردترین» نرم‌افزارهایی که در تمامی شاخه‌های مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، «متلب Matlab» می‌باشد. متلب یک نرم‌افزار تخصصی برای انجام انواع محاسبات مهندسی، رسم نمودارها، حل مسائل پیچیده ریاضی، آنالیز عددی و… است، که به مهندسین در انجام انواع محاسبات ریاضی، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Visual Studio

نرم‌افزار «ویژوال استودیو Visual Studio» پلتفرمی برای «برنامه‌نویسی به زبان .NET» و طراحی و توسعه‌ی انواع نرم‌افزارهای کاربردی «تحت وب» می‌باشد. بسیاری از مهندسین کامپیوتری که به صورت تخصصی در حوزه‌ی شبکه و یا طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارهای تحت وب فعالیت می‌کنند، از این نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی استفاده می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

XAMPP

پکیج نرم‌افزاری «XAMPP» شامل تعدادی نرم‌افزار مختلف است، که در قالب یک فایل نصبی ارائه شده‌اند و آن دسته از مهندسین کامپیوتری که در حوزه برنامه‌نویسی وب فعالیت می‌کنند، به کمک این پکیج نرم‌افزاری، قادر به اجرا، تست و بررسی نرم‌افزارهای تحت وب خود می‌باشند. برخی از نرم‌افزارهایی که در این پکیج قرار دارند، عبارت‌اند از:

  • پایگاه داده MySQL
  • زبان برنامه‌نویسی PHP
  • وب سرور Apache

پس از نصب Xampp مواردی که در بالا نام بردیم، بدون هیچ دردسری بر روی کامپیوتر نصب و پیکربندی می‌شوند، تا کاربران قادر به استفاده از آنها باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

PHPStorm

همانند ویژوال استودیو، نرم‌افزار «PHPStorm» نیز یک محیط کاری و پلتفرمی برای کدنویسی نرم‌افزارهای مختلف است، با این تفاوت که در این نرم‌افزار، کاربران با «زبان برنامه‌نویسی PHP» باید کدنویسی کنند. از دیگر قابلیت‌های PHPStorm می‌توانیم به تست و اشکال‌زدایی نرم‌افزارهای کدنویسی شده، اجرای انواع مختلفی از کدهای نوشته شده، شکل‌دهی و منظم کردن کدها و… اشاره کنیم. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Eclipse

مهندسین کامپیوتر – در تمامی زیرشاخه‌های این رشته از مهندسی – در طی دوران تحصیلی و همچنین کاری خود، حتما از نرم‌افزار «Eclipse» استفاده می‌نمایند. این نرم‌افزار به مهندسین کامپیوتر کمک می‌کند تا برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی را به «زبان Java» کدنویسی نمایند. شایان ذکر است که کاربران این نرم‌افزار با نصب پکیج «Eclipse SDK» قادر به کدنویسی با چند زبان برنامه‌نویسی دیگر (مانند PHP، Python، C++ و…) می‌باشند.

برنامه نویسی در کامپیوتر
برنامه نویسی در کامپیوتر

Power Designer

نرم‌افزار «Power Designer» یک برنامه‌ی حرفه‌ای برای «مدل‌سازی داده‌ها و پایگاه‌های داده» می‌باشد. این نرم‌افزار برای «سیستم عامل ویندوز» می‌باشد و کاربران می‌توانند آن را به عنوان یک افزونه، در نرم‌افزار Eclipse هم نصب نمایند. مهندسین کامپیوتر از این نرم‌افزار برای طراحی انواع «سیستم‌های مدیریت پایگاه داده» استفاده می‌کنند.

Proteus

یکی از نرم‌افزارهای تخصصی که مهندسین کامپیوتر در مقطع تحصیلی ارشد با آن آشنا می‌شوند، نرم‌افزار «Proteus» است. مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی انواع «مدارهای الکترونیکی چاپی» هستند و همچنین قبل از چاپ مدارهایی که طراحی کرده‌اند، به کمک این نرم‌افزار قادر به تست و بررسی آنها نیز می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Altium Designer

در بسیاری از موارد، مهندسین کامپیوتر برای طراحی و تولید سخت‌افزارهای مختلف، باید از مدارهای آنالوگ یا دیجیتال استفاده نمایند و نیاز دارند تا از مداری کاملا متناسب با سخت‌افزار خود و نیازی که دارند، استفاده کنند؛ در همین راستا تعداد زیادی از مهندسین کامپیوتر حرفه‌ای، مدارهایی که نیاز دارند را خودشان طراحی می‌کنند و برای این کار از نرم‌افزار «Altium Designer» بهره می‌برند. در این نرم‌افزار مهندسین قادرند تا انواع مدارهای دیجیتال یا آنالوگی که نیاز دارند را، طراحی کنند و سپس مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Max Plus II

یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب برای «طراحی انواع مدارهای دیجیتال» در حوزه‌ی مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار «Max Plus II» می‌باشد؛ این نرم‌افزار امکانات و قابلیت‌های زیادی را جهت طراحی، شبیه‌سازی، تست و بررسی انواع مدارهای دیجیتال، برای مهندسین کامپیوتر فراهم نموده است. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار، می‌توانیم به رابط گرافیکی قوی و همچنین محیطی کاربر پسند اشاره کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

OrCad

مهندسین کامپیوتر برای طراحی انواع مدارهای الکترونیکی و شبیه‌سازی آنها از نرم‌افزاری به نام «OrCad» استفاده می‌کنند، که در آن امکانات مختلفی برای «رسم شماتیک انواع مدارهای الکترونیکی» و سپس شبیه‌سازی و بررسی آنها قرار دارد. از قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار می‌توانیم به امکان اتصال آن به نرم‌افزار Matlab اشاره کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پرسش و پاسخ متداول در رابطه با شغل مهندسی کامپیوتر

✅ چه مواردی موجب پیشرفت یک مهندس کامپیوتر می‌گردد؟

یک مهندس کامپیوتر برای پیشرفت در این حوزه‌ی شغلی، در وهله‌ی اول به علاقه نیاز دارد؛ مهندسی کامپیوتر و زیرشاخه‌های آن بسیار حوزه‌های پیچیده‌ای می‌باشند و گاها ممکن است یک مهندس کامپیوتر روزهای متوالی درگیر حل یک مشکل باشد و اگر علاقه‌ای به این کار نداشته باشد، به زودی از آن خسته خواهد شد و در آن پیشرفتی نخواهد کرد.

✅ یک مهندس کامپیوتر چه کار می‌کند؟

به طور کلی مهندسین کامپیوتر به طراحی، ساخت و بررسی قطعات سخت‌افزاری و همچنین برنامه‌های نرم‌افزاری کامپیوترها و سیستم‌های کامپیوتری می‌پردازند؛ همچنین مهندسین کامپیوتر به کمک توسعه‌دهندگان، به تولید انواع سخت‌افزارهای لازم برای اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای جدید، می‌پردازند.

✅ آیا مهندسی کامپیوتر بازار کار خوبی دارد؟

تحقیقات و بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که تقاضا و همچنین موقعیت‌های شغلی مهندسی کامپیوتر، در سال‌های آینده با رشد 5 درصدی رو به رو خواهد شد و همچنین دیگر مشاغلی که زیرشاخه‌ی مهندسی کامپیوتر هستند هم، رشد 15 درصدی بازار کار را تجربه خواهند کرد؛ در همین راستا باید بگوییم که مهندسی کامپیوتر در آینده با رشد موقعیت‌های شغلی و گسترش بازار رو به رو خواهد شد.

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

شغل مهندسی کامپیوتر جزو آن دسته از مشاغل مهندسی می‌باشد که، آینده‌ای روشن در انتظار آن است و هرچه تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، پیشرفت بیشتری داشته باشند، موقعیت‌های شغلی بیشتری هم برای این حوزه از مهندسی بوجود می‌آید؛ علاوه بر این هر کدام از زیرشاخه‌های تخصصی آن – که در قسمت‌های قبل آنها را بررسی کردیم – دارای موقعیت‌های شغلی فراوانی می‌باشند، از همین رو اگر به حوزه‌ی کامپیوتر و مشتقات آن علاقه دارید، مهندسی کامپیوتر می‌تواند شغل مورد نظر شما باشد.

در آخر ضمن تشکر از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، باید به این نکته اشاره کنیم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه خواهد شد.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.