امروزه تقریباً تمامی افراد از نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند، برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل موقعیت‌های شغلی فراوانی برای «مهندسین نرم افزار» به وجود آمده است، اما شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که شغل مهندسی نرم افزار چیست؟ یک مهندس نرم افزار چه وظایفی دارد؟ چه مهارت‌هایی برای ورود به شغل مهندسی نرم افزار نیاز است؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم که همراه شما، پاسخ سؤالات بالا را پیدا نماییم و «شغل مهندسی نرم افزار» را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مهندسی نرم افزار چیست؟

اگر بخواهیم برای شما تعریف ساده‌ای از مهندسی نرم افزار ارائه کنیم، می‌توانیم بگوییم که «مهندسی نرم افزار» یکی از شاخه‌های «علوم کامپیوتری» می‌باشد، که در آن افراد به «طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارها»ی مختلف و همچنین «نگهداری و بروزرسانی سیستم‌ها»ی نرم‌افزاری می‌پردازند. یک مهندس نرم افزار، با کمک اصول مهندسی کامپیوتر و همچنین دانش برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهایی با کاربرد‌های مختلف برای کاربران عرضه می‌کند.

یک مهندس نرم افزار قبل از طراحی و توسعه‌ی برنامه‌ها، باید انواع «نیاز‌های کاربران» را بررسی کند و سپس طراحی نرم افزار خود را به گونه‌ای انجام دهد که کاربران با استفاده از آن، قادر به «رفع نیازهای خود» باشند. شایان ذکر است که طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها و برنامه‌ها توسط مهندسین نرم افزار طراحی و ساخته می‌شوند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • انواع بازی‌های کامپیوتری
  • بازی‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند
  • برنامه‌های بانکی و مالی
  • برنامه‌های تناسب اندام
  • انواع برنامه‌های کاربردی برای کامپیوتر و گوشی موبایل
  • نرم‌افزارهای تخصصی برای مشاغل مختلف
  • برنامه‌ها و نرم‌افزارهای انواع دستگاه‌های هوشمند
  • سیستم عامل‌های مختلف
  • و…

به طور کلی هر نوع برنامه و نرم‌افزاری که در دنیای ما وجود دارد و برای مقاصد گوناگون، مورد استفاده‌ی افراد جامعه قرار می‌گیرد، به دست مهندسین نرم افزار، طراحی و ساخته شده‌ است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

یک مهندس نرم افزار چه وظایفی دارد؟

یک مهندس نرم افزار به کمک «دانش برنامه‌نویسی» و استفاده از «زبان‌های برنامه‌نویسیِ» مختلفی که وجود دارد، پلتفرم‌ها و ساختارهای مناسبی برای توسعه انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارها، طراحی و کد نویسی می‌نماید؛ به بیان دیگر پایه و اساس تمامی نرم‌افزارهای موجود – از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا سیستم‌های کنترل شبکه – به دستِ مهندسین نرم افزار طراحی و ساخته می‌شوند. از آنجایی که طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها وجود دارد و همچنین طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارهای حرفه‌ای، باید به صورت تیمی صورت بگیرد، وظایف مختلفی بر روی دوش یک مهندس نرم افزار قرار دارد، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • طراحی و نگهداری از سیستم‌های نرم‌افزاری
  • ارزیابی و تست نرم‌افزارهای جدید
  • توسعه و بهینه‌سازی نرم‌افزارها
  • کد نویسی و تست کدها
  • مشاوره به تیم‌های برنامه‌نویسی

حال بیایید هر کدام از وظایفی که نام بردیم را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

وظایف یک مهندس نرم افزار
وظایف یک مهندس نرم افزار

طراحی و نگهداری از سیستم های نرم ‌افزاری

یکی از وظایف اصلی که بر دوشِ مهندسین نرم افزار قرار دارد، «طراحی و نگهداری از سیستم‌های نرم‌افزاری» می‌باشد؛ سیستم‌های نرم‌افزاری، برنامه‌هایی هستند که به صورت عمومی در یک سازمان، کارخانه، نیروگاه‌ها و… مورد استفاده‌‌ی کارمندان و دستگاه‌های مختلف، قرار می‌گیرند، البته ناگفته نماند که برخی از این سیستم‌ها، به صورت تخصصی و برای اهداف خاصی، توسط مهندسین نرم افزار طراحی و توسعه داده شده‌اند. سیستم‌های نرم‌افزاری باید به صورت مداوم مورد بررسی و ارزیابی مهندسین نرم افزار قرار بگیرند و در صورت نیاز، اصلاحات و تغییراتی در کدهای آنها ایجاد نمایند، تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارزیابی و تست نرم افزار های جدید

یک مهندس نرم افزار به جای طراحی و توسعه‌ی برنامه‌های مختلف، می‌تواند به «ارزیابی و تست نرم‌افزارها»ی دیگر مهندسین بپردازد. تست و ارزیابی برنامه‌ها توسط یک مهندس نرم افزار، کمک شایانی به توسعه‌ی آن برنامه و همچنین بهبود عملکرد‌ آن خواهد کرد؛ در همین راستا یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین نرم افزار می‌باشد، ارزیابی و تست نرم‌افزارهای جدید است، تا مشکلات و باگ‌های موجود در آنها را پیدا و برطرف کنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه و بهینه سازی نرم افزار ها

شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی یک برنامه یا نرم‌افزار، در طی دورانِ کاری خود، ممکن است بارها اعضای تیم مهندسین نرم افزار خود را تغییر دهند و از مهندسین جدیدی برای توسعه و بهینه‌سازی برنامه‌های مختلفی که برای کاربران کرده‌اند، استفاده نمایند؛ در همین راستا بسیاری از مهندسین نرم افزار به توسعه و بهینه‌سازی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای می‌پردازند، که توسط افراد دیگری ساخته شده‌اند. یک مهندس نرم افزار برای انجام این وظیفه باید توانایی خواندن کدها و شناخت قسمت‌های مختلف یک برنامه را در خود تقویت نماید، تا قادر به اصلاح و بهینه‌سازی کد‌های آن برنامه یا نرم‌افزار باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کد نویسی و تست کد ها

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین نرم افزار حرفه‌ای و نیمه‌ حرفه‌ای می‌باشد، تست انواع کد‌های نوشته شده توسط برنامه‌نویسان و دیگر توسعه دهندگان است. شرکت‌ها و افراد بسیاری وجود دارند که کد‌های خود را برای تست، به مهندسین نرم افزار ارائه می‌دهند و آنها هم با انجام بررسی‌ها و تست‌های مختلف بر روی کدها، آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ اگر در حین انجام این تست‌ها مشکلی در عملکرد برنامه وجود داشته باشد، مهندسین نرم افزار به کمک دانشی که از برنامه‌نویسی دارند، به اصلاح کدها می‌پردازند و در نهایت آنها را به مشتریان خود تحویل می‌دهند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مشاوره به تیم های برنامه نویسی

در برخی از قسمت‌های اجرای یک پروژه‌ی نرم‌افزاری، تیم‌های برنامه‌نویسی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که قادر به حل آنها نیستند و در این مواقع، از یک مهندس نرم افزار – که عضوی از تیم آنها نیست – کمک می‌گیرند؛ به همین دلیل یکی دیگر از وظایف یک مهندس نرم افزار، مشاوره به تیم‌های برنامه‌نویسی و حل مشکلاتی که با آن مواجه هستند، می‌باشد.

شغل مهندسی نرم افزار چه شاخه هایی دارد؟

شغل مهندسی نرم افزار دارای کاربردهای مختلفی می‌باشد – که در قسمت‌های بعد به آن خواهیم پرداخت – که این کاربردها زیر مجموعه‌ی دو «شاخه‌ی اصلی مهندسی نرم افزار» می‌باشند. به طور کلی شغل مهندسی نرم افزار دو شاخه‌ی اصلی دارد، که عبارت‌اند از:

  1. توسعه‌ی سیستم‌های نرم افزاری
  2. توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری

در ادامه هر کدام از این شاخه‌ها را به همراه شما، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

توسعه نرم افزارها
توسعه نرم افزارها

توسعه سیستم های نرم افزاری

افرادی که در این شاخه از مهندسی نرم افزار فعالیت می‌کنند، مهندس BackEnd هم نامیده می‌شوند. در شاخه توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری، به مواردی مانند شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های اتوماسیون، انواع سیستم‌های نرم‌افزاری برای ذخیره سازی اطلاعات و… پرداخته می‌شود. به طور کلی یک مهندس نرم افزار در این شاخه به طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارها و سیستم‌هایی می‌پردازد، که کاربران نهایی نحوه‌ی کار آنها را مشاهده نمی‌کنند، بلکه فقط نتیجه کارِ این سیستم‌ها را مشاهده می‌نمایند. به عنوان مثال، یک نرم‌افزارِ بانکی، برای انجامِ انواعِ امور بانکی و تراکنش‌های مالی، به سیستم‌های نرم‌افزاری دقیق و سریعی نیاز دارد، که این سیستم‌ها توسط مهندسین نرم افزاری که در شاخه‌ی «توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری» فعالیت می‌کنند، طراحی و ساخته می‌شوند و کاربران هیچ کدام از این سیستم‌ها را مشاهده نمی‌کنند، بلکه فقط نتیجه‌ی کار آنها (مانند انجام شدن تراکنش مالی یا اعلام موجودی) را درون برنامه‌ی بانکی خود، مشاهده می‌نمایند. یک مهندس نرم افزار برای کسب موفقیت در این شاخه باید وظایف خود را به درستی انجام دهد، که این وظایف عبارت‌اند از:

  • کسبِ اطمینان از هماهنگی پلتفرم‌های مختلف.
  • طراحی و ایجادِ زیرساخت‌های لازم برای فعالیت سیستم‌های نرم‌افزاری.
  • نگهداری و بروزرسانی سیستم‌های نرم‌افزاری.
  • حفظ امنیتِ اطلاعاتِ ذخیره شده بر روی پایگاه‌های داده.
  • همکاری با مهندسین نرم‌افزارِ شاخه‌‌ی توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری.
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه برنامه های نرم افزاری

در این شاخه از مهندسی نرم افزار، بیشتر بر روی برنامه‌هایی که کاربران عادی از آنها استفاده می‌کنند، تمرکز می‌شود. یک مهندس نرم افزار در این شاخه قادر به فعالیت به عنوان «Back-End Developer» یا «Front-End Developer» می‌باشد و با توجه به اینکه علاقه‌ی بیشتری به توسعه‌ی کدام یک از بخش‌های یک برنامه را دارد، حوزه‌ی کاری خود را انتخاب می‌نماید. وظایفِ یک مهندس نرم افزار در این شاخه عبارت‌اند از:

  • طراحی و توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌ عامل‌های مختلف (مانند اندروید، ویندوز، لینوکس، IOS و…).
  • تجزیه و تحلیل عملکردِ برنامه‌ها و بهینه‌سازی آنها.
  • بهینه‌سازی برنامه‌ها برای استفاده در دستگاه‌های مختلف.
  • انتشارِ بروزرسانی‌ برای برنامه‌ها.
  • همکاری با طراحان گرافیک برای ایجادِ UI/UX مناسب.

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهندسی نرم افزار به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

در شغل مهندسی نرم افزار برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی، برخلاف بسیاری از مشاغل که مدرک‌گرا هستند، به مهارت افراد توجه بیشتری می‌شود. شایان ذکر است که داشتن تحصیلات اکادمیک در این رشته قاعدتا مزایای بیشتری دارد، اما افرادی که در رشته‌های دیگر تحصیل کرده‌‌اند هم، تنها با کسب مهارت‌های لازم برای مهندسی نرم افزار قادر به پیدا کردن موقعیت‌های شغلی در این شاخه از مهندسی می‌باشند؛ در همین راستا قصد داریم تا در این بخش از مقاله به معرفی و بررسی مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی نرم افزار می‌پردازیم، که این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی
  • آشنایی با معماری پایگاه داده
  • برنامه‌نویسی شی گرا
  • آشنایی با سیستم‌ مدیریت پروژه Agile
  • آشنایی با نحوه عملکرد سیستم‌های عامل
  • پردازش ابری
  • تست و اشکال زدایی از برنامه‌ها و کدها
  • توجه به جزئیات
  • کار گروهی

حال بیایید مواردی که نام بردیم را با هم بررسی کنیم.

مهارت های لازم برای شغل مهندسی نرم افزار
مهارت های لازم برای شغل مهندسی نرم افزار

آشنایی با زبان های برنام ‌نویسی

مهارت برنامه‌نویسی، یکی از مهارت‌های «اصلی و ضروری» برای تمامی مهندسین نرم افزار می‌باشد. افرادی که قصد ورود به این شغل را دارند، باید با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی آشنا شوند و توانایی و مهارت کافی جهت برنامه‌نویسی با آنها را کسب کنند. برخی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی، که در شغل مهندسی نرم افزار کاربرد دارند، عبارت‌اند از:

  • پایتون (Python)
  • جاوا (Java)
  • اسکالا (Scala)
  • C++

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با معماری پایگاه داده

تعدادِ بسیار زیادی از برنامه‌ها و نرم‌افزارها برای انجام کارهای خود به «پایگاه‌های داده» نیاز دارند. انواع مختلفی از پایگاه‌های داده، با معماری و ساختار متفاوت وجود دارند، که یک مهندس نرم افزار برای فعالیت و پیشرفت در شغل خود، باید با انواع «معماری پایگاه‌های داده» آشنا باشد و همچنین، توانایی طراحی و ایجاد یک پایگاه‌ داده را داشته باشد. شایان ذکر است که معماری پایگاه داده به زبان ساده یک سیستم مدیریت داده‌ها می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برنامه ‌نویسی شی گرا

«برنامه نویسی شی گرا» یکی از روش‌های برنامه‌نویسی می‌باشد، که در آن یک توسعه‌دهنده، مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها را «شی» در نظر می‌گیرد و سپس به کمک این اشیا، به طراحی و برنامه‌نویسی سیستم‌های نرم‌افزاری مختلفی می‌پردازد. برنامه‌نویسی شی گرا حوزه‌ای بسیار گسترده و پیچیده می‌باشد، که یک مهندس نرم افزار برای طراحی انواع برنامه‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری، باید آن را به طور کامل یاد بگیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با سیستم مدیریت پروژه Agile

برای انجام یک پروژه‌ی نرم‌افزاری، روش‌ها و سیستم‌های مختلفی وجود دارد، که یکی از کاربردی‌‌ترینِ آنها، «سیستم مدیریت پروژه Agile» یا «چابک» است. این سیستم مدیریتی، برای پروژه‌هایی که در آنها به طور مداوم مشکلات و تغییرات رخ می‌دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی سیستم مدیریت پروژه Agile از 5 مرحله تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  1. تصمیم گیری
  2. آنالیز و بررسی
  3. تعیین استراتژی
  4. پیاده‌سازی استراتژی
  5. ارزیابی نتایج استراتژی اجرا شده

یک مهندس نرم افزار برای مدیریت پروژه‌های خود و کسب موفقیت در آنها، نیاز مبرمی به آشنایی با سیستم مدیریت پروژه Agile پیدا خواهد کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با نحوه عملکرد سیستم های عامل

دستگاه‌های هوشمند و نیمه هوشمند، دارای «سیستم عامل‌»های متفاوتی می‌باشند، که امکان «تعامل کاربران با دستگاه» را فراهم می‌کند؛ به عنوان مثال اندروید و IOS دو سیستم عاملِ محبوب برای گوشی‌های هوشمند می‌باشند. یک مهندس نرم افزار، برای طراحی و ساخت یک برنامه‌ یا نرم‌افزار، باید آشنایی کاملی با سیستم عامل مد نظر خود داشته باشد و از نحوه‌ی عملکرد آن، اطلاعات دقیقی کسب کند. برای مثال، یک توسعه دهنده نرم‌افزار برای اندروید، باید تمامی ویژگی‌ها و عملکرد‌های سیستم عاملِ اندروید را بداند، تا قادر به طراحی یک برنامه کاربردی برای آن باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پردازش ابری

اگر بخواهیم «پردازش ابری Cloud Computing» را برای شما تعریف کنیم، باید بگوییم که پردازش ابری، یعنی سیستم یا متدی که سرویس‌های پردازشی را به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ که این سرویس‌های پردازشی عبارت‌اند از:

  • سرورها
  • پایگاه‌های داده ابری
  • ذخیره سازی اطلاعات
  • تحلیل به کمک هوش مصنوعی
  • فناوری شبکه
  • و…

سیستم‌های پردازش ابری، کمک شایانی به «کاهش هزینه‌های تولید» یک برنامه و قسمت‌های مختلف آن می‌نمایند، به همین دلیل یک مهندس نرم افزار باید با نحوه‌‌ی کار این سیستم‌های پردازش ابری، آشنایی کامل داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تست و اشکال زدایی از برنامه ها و کد ها

یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی نرم افزار، توانایی تست و اشکال زدایی از برنامه‌ها و کدها می‌باشد. یک نرم‌افزار – چه خود مهندس آن را نوشته باشد و چه دیگران آن را کد نویسی کرده باشند – به تست و اشکال زدایی نیاز دارد. برای کسب این مهارت، یک مهندس نرم افزار باید مهارت برنامه‌نویسی با زبان‌های مختلف را در خود تقویت نماید، تا قادر به اشکال زدایی از برنامه‌ها و کدها باشد.

توجه به جزئیات

زمانی که یک مهندس نرم افزار در حال کد نویسی یک برنامه یا نرم‌افزار می‌باشد، کافی است تا یک اشتباه کوچک در یک خط کد صورت بگیرد و پس از آن مشکلات زیادی برای عملکرد برنامه‌ی وی رخ دهد؛ در همین راستا یکی از مهارت‌هایی که مهندسین نرم افزار باید در خود تقویت کنند، «توجه به جزئیات» می‌باشد. هرچه یک مهندس نرم افزار توجه بیشتری به جزئیات داشته باشد، نرم‌افزاری که در نهایت برای کاربران ارائه می‌کند، مشکلات کمتری خواهد داشت و حتی ممکن است بی نقص باشد.

کار گروهی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یک پروژه‌ی طراحی و توسعه یک برنامه – مخصوصا نرم‌افزارهای پیچیده و سنگین – از تیم‌های مختلفی تشکیل شده است، که اعضای هر کدام از آنها، دارای وظایف مختلفی می‌باشند و به کمک همکاری با یکدیگر، پروژه را به اتمام می‌رسانند؛ در همین راستا، یک مهندس نرم افزار برای فعالیت در شرکت‌ها و تیم‌های حرفه‌ای طراحی و توسعه‌ی برنامه‌ها، باید «مهارت کار گروهی» را کسب نماید، تا قادر به همکاری موثر، با دیگر اعضای تیم خود باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در شغل مهندسی نرم افزار از چه برنامه هایی استفاده می شود؟

یک مهندس نرم افزار برای طراحی و توسعه‌ی انواع مختلفی از برنامه‌ها و نرم افزارها، باید از برنامه‌های مختلفی استفاده نماید؛ در این بخش از مقاله قصد داریم تا نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد استفاده در این شغل را به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم.

برنامه‌های مورد استفاده در شغل مهندسی نرم افزار عبارت‌اند از:

  • متلب (Matlab)
  • ویژوال استودیو (Visual Studio)
  • پایتون (Python)
  • اینتلی جِی (Intelli J)
  • پی‌اچ‌پی استورم (PHP Storm)
  • اندروید استودیو (Android Studio)
  • مای اِس کیو اِل (MySQL)

در ادامه هر کدام از برنامه‌هایی که نام بردیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برنامه‌های مورد استفاده در شغل مهندسی نرم افزار
برنامه‌های مورد استفاده در شغل مهندسی نرم افزار

متلب (Matlab)

«نرم افزار متلب» نقطه‌ی مشترکِ تمامی مشاغل مهندسی محسوب می‌گردد. مهندسین از برنامه‌ی متلب برای حل مسائل تئوری، انواع ماتریس‌های خطی، آنالیز عددی، ریاضیات پیشرفته، معادلاتِ دیفرانسیل، شبیه سازی مدل‌های کامپیوتری و… استفاده می‌نمایند؛ به بیان ساده‌تر، برنامه متلب، یک ماشین حسابِ فوق‌العاده پیشرفته محسوب می‌گردد، که امکانات بسیار زیادی را در اختیار مهندسین قرار می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ویژوال استودیو (Visual Studio)

یکی از برنامه‌های اصلی مورد استفاده در مهندسی نرم افزار، «ویژوال استودیو» می‌باشد، که توسط شرکت مایکروسافت برای طراحی و توسعه‌ی انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی و تحت وب، بر بستر .NET Framework، برای توسعه دهندگان ارائه شده است. این نرم‌افزار، محیط کاری برای استفاده‌ی مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی (مانند C++، C#، J# و…)، در اختیار مهندسین نرم‌ افزار قرار می‌دهد، که به کمک آنها، مهندسین قادر به طراحی و توسعه‌ی انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پایتون آی دی ای (Python IDE)

زبان برنامه نویسی پایتون، یکی از زبان‌های ساده و در عین حال قدرتمند، برای طراحی و توسعه‌ی انواع نرم‌افزارها می‌باشد، که مهندسین نرم افزار برای استفاده از این زبان و بهره بردن از امکانات زیاد آن، باید از برنامه‌ی Python IDE استفاده نمایند. زبان برنامه‌نویسی پایتون، دارای «رویکردی شی‌گرا» است و به همین دلیل یک مهندس نرم افزار به کمک این زبان، قادر به طراحی و توسعه‌ی آسانِ بسیاری از برنامه‌ها و نرم‌افزارها، می‌باشد. نکته‌ی دیگری که پیرامون این زبان برنامه‌نویسی باید به آن اشاره کنیم، این است که پایتون دارای کتابخانه‌های بسیار زیاد و رایگانی می‌باشد، که کارِ طراحی و توسعه نرم‌افزار را برای توسعه دهندگان آسان می‌نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اینتلی جِی (Intelli J)

یکی از برنامه‌های کاربردی برای استفاده از زبان جاوا (Java)، برنامه‌ی Intelli J می‌باشد؛ این برنامه همانند Python IDE یک محیط برنامه‌نویسی، مخصوص زبان Java است. نرم‌افزارهایی که به زبان برنامه‌نویسی جاوا و به کمک برنامه اینتلی جی نوشته می‌شوند، از ضریب اطمینان بالایی برای عملکرد درست و دقیق برخوردار هستند و قادرند تا بر روی هر سیستم عاملی اجرا شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پی اچ پی استورم (PHP Storm)

مهندسین نرم افزار برای استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP و طراحی و توسعه‌ی انواع مختلفی از نرم‌افزارها – همانند جاوا و پایتون – به یک محیط کاربری و برنامه‌نویسیِ مخصوصِ زبان PHP نیاز دارند، که این نیاز به کمک برنامه «پی‌اچ‌پی استورم» بر طرف می‌گردد؛ این برنامه یک محیط کاری «ساده و هوشمند» است، که با هدف «افزایش بهره‌وری» توسعه‌دهندگان، هنگام استفاده از این زبان جهت طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارهای مختلف، ارائه شده است. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اندروید استودیو (Android Studio)

اگر یک مهندس نرم افزار قصد طراحی و توسعه‌ی یک نرم‌افزار برای «سیستم عامل اندروید» را داشته باشد، بهترین گزینه‌ی پیش روی وی، استفاده از برنامه «اندروید استودیو» می‌باشد. این برنامه توسط شرکت گوگل – و بر پایه Intelli J – برای طراحی و توسعه‌ی انواع برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی، ارائه شده است. شایان ذکر است که اندروید استودیو، علاوه بر اینکه یک محیط کاری برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای اندرویدی است، یک «شبیه‌ساز اندروید» هم محسوب می‌گردد و کاربران می‌توانند انواعِ برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اندرویدی را، به کمک آن در کامپیوتر خود اجرا نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مای اِس کیو اِل (MySQL)

همان‌طور در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یکی از مواردی که مهندسین نرم افزار با آن روبه‌رو هستند، طراح پایگاه‌های داده و مدیریت آنها می‌باشد؛ برای این کار بهترین نرم‌افزاری که موجود است، MySQL می‌باشد. یک مهندس نرم افزار به کمک MySQL، قادر به طراحی و ایجاد انواع پایگاه‌های داده و مدیریت آنها برای استفاده در نرم‌افزارهای مختلف خواهد بود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

از شما سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله ما را همراهی نمودید و امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله، پاسخ سؤالات خود پیرامون «شغل مهندسی نرم افزار» را یافته باشید. اگر قصد دارید تا در آینده وارد این حوزه‌‌ی کاری بشوید، توصیه می‌کنیم که هرچه زودتر، مهارت‌هایی که در این مقاله باهم بررسی کردیم را فرا بگیرید و همچنین در استفاده از برنامه‌هایی که قسمت قبل معرفی کردیم، مهارت کافی را بدست بیاورید، تا هرچه زودتر موقعیت شغلی مناسبی در این حوزه پیدا کنید و به کسب درآمد از آن بپردازید.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که، بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه راه و تولید مقالات بیشتر، خواهد شد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

2 نظر در “شغل مهندسی نرم افزار – معرفی گرایش ها، حوزه های کاری و نرم افزارها

  • اسحاقی — says: ۱۴۰۲-۰۴-۰۳ در ۰۳:۱۲

    سلام و تشکر از مقاله بسیار خوب شما
    من ۱۰سال پیش مدرک مهندسی نرم افزار رو گرفتم
    اما به دلایلی متأسفانه این ده سال نتونستم در حوزه درسی خودم کار کنم
    و شرایط روحی و خانوادگی بدی داشتم
    به همین دلیل تمام کد نویسی ها و نرم افزار ها رو فراموش کردم
    الان تصمیم گرفتم خودم رو با نرم افزار های جدید بروز کنم
    و تمام تلاشم رو انجام بدم که بتونم در شرکت های برنامه نویسی شاغل بشم
    لطفا راهنماییم کنین که از کجا شروع کنم و چه نرم افزار هایی رو یاد بگیرم و کار کنم که کاربردی باشه و در شرکت ها استخدام بشم
    ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.