رشته‌ها و مشاغل مهندسیِ مختلفی در دنیا وجود دارند، که هر کدام از آنها بنا بر میزان سختی کار و نیازی که جامعه به آن حوزه از مهندسی دارد، موقعیت‌های شغلی متفاوتی، با درآمد‌های متغیری دارند؛ یکی از رشته‌ها و مشاغلِ پر طرفدار و همچنین پر درآمد در بین شاخه‌های مختلف مهندسی، «شغل مهندسی معماری  Architecture Engineering» است. بارها نامِ مهندسی معماری به گوش ما خورده است، اما شاید در ذهنتان سؤال پیش آمده باشد که، شغل مهندسی معماری یعنی چه؟ یک مهندس معمار چه وظایفی دارد؟ برای ورود به شغل مهندسی معماری به چه مهارت‌هایی نیاز است؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمنِ یافتن پاسخ سؤالاتی که در ذهن شما شکل گرفته است، به بررسی کامل شغل مهندسی معماری بپردازیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی معماری

مهندسی معماری، یکی از شاخه‌های نسبتا جدیِد مهندسی محسوب می‌شود، که در آن به «طراحی ساختمان‌های مختلف» پرداخته می‌شود. یک مهندس معمار، با کمک علوم مختلف (مانند: اصولِ ساخت و ساز، سیستم‌های دوستدارِ محیط زیست، عواملِ کاهش مصرف انرژی و…) ساختمان‌هایی را طراحی می‌نمایند، که دارای «کمترین میزان مصرف انرژی» و همچنین «کمترین آسیب به طبیعت» هستند. «هدف نهایی» شغل مهندسی معماری، طراحی و ساخت ساختمان‌هایی است که از نظر اقتصادی «مقرون به صرفه» هستند و همچنین دوستدار محیط زیست می‌باشند و ساکنین آن، از کمترین میزان مصرف انرژی با بالاترین بهره‌وری، برخوردار هستند.

شایان ذکر است که مهندسین معماری با ترکیب «فناوری‌های دیجیتال» و روز با «علوم مهندسی معماری»، در تلاش‌اند تا راه‌حل‌های پایداری برای طراحی ساختمان‌های دوستدار محیط زیست، پیدا نمایند. حال که با شغل مهندسی معماری آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به بررسی وظایف یک مهندس معمار بپردازیم؛ در قسمت بعدی این مقاله، قصد داریم تا وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین معمار قرار دارد را به همراه شما، مورد بررسی قرار دهیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بررسی وظایف موجود در شغل مهندسی معماری

یک معمار برای طراحی یک ساختمان، باید مواردِ بسیار زیادی را در نظر داشته باشد و پس از انجام بررسی‌های لازم، آنها را در طراحی خود اعمال نماید؛ به عنوان مثال زمانی که یک مهندس معمار، در حال طراحی یک ساختمان می‌باشد، باید مواردی مانند عناصر اصلی ساختمان، سیستم‌های تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، جای در‌ها و پنجره‌ها، سیم‌کشی برقِ ساختمان، نورپردازی محیط داخلی و… را بررسی و در طراحی خود اعمال نماید. به طور کلی، یک مهندس معمار باید «خواسته‌ها و ایده‌ها»ی مشتریان خود را به صورت سه‌بعدی و در قالب یک ساختمان، طراحی نماید، در همین راستا وظایف مختلفی بر دوش وی قرار می‌گیرد، که این وظایف عبارت‌اند از:

  • ملاقات با مشتریان
  • برآوردِ هزینه‌های ساخت و زمان لازم برای اجرای پروژه
  • ارائه طراحی‌های مختلف برای ساختمانِ مد نظر
  • تهیه پیش‌نویسِ قرارداد برای مشتریان
  • انتخابِ پیمانکار
  • بازدید‌های دوره‌ای از پروژه و نظارت بر روی روند ساخت

در ادامه هر کدام از وظایفی که نام بردیم را، به همراه شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وظایف موجود در شغل مهندسی معماری
وظایف موجود در شغل مهندسی معماری

ملاقات با مشتریان

اولین وظیفه و قدم در شغل مهندسی معماری، ملاقات با مشتریان و کارفرمایان یک پروژه می‌باشد. یک مهندس معمار در طی این ملاقات‌ها باید «خواسته‌ها و اهداف» مشتریان و کارفرمایان خود از ساختمان مد نظر را، بررسی کند و در ادامه طراحی‌های خود را با هدف «بر طرف ساختن نیازها» و «برآورده کردن خواسته‌»ی آنها، ارائه نماید؛ همچنین در طی این ملاقات‌ها، باید بودجه‌ی اجرای پروژه هم – توسط معمار و کارفرما – مورد بررسی قرار بگیرد.

برآورد هزینه های ساخت و زمان لازم برای اجرای پروژه

یک مهندس معمار، پس از بررسی خواسته‌ها و اهداف پروژه، باید هزینه‌هایی که برای طراحی و اجرای آن نیاز است را، برآورد نماید و همچنین با ایجاد یک «جدول زمانی» ، مدت زمان لازم برای اجرای پروژه را هم محاسبه کند و به کارفرمای خود تحویل دهد. گاهی پس از برآورد هزینه‌ها و تعیین جدول زمانی، ممکن است تغییراتی در اهداف پروژه و خواسته‌های کارفرما یا مشتری صورت بگیرد، که در این صورت مهندس معمار باید این تغییرات را برای طراحی ساختمان در نظر داشته باشد.

ارائه طراحی های مختلف برای ساختمان مد نظر

مهندسین معمار برای برآورده کردن خواسته‌ها و نیاز مشتریان خود، معمولا چندین طراحی مختلف از ساختمان ارائه می‌دهند، تا هر کدام که از نظر بودجه‌ی ساخت و همچنین ظاهر، مورد پسند مشتری قرار گرفت، ساخته شود. طراحی ساختمان در چند مرحله صورت می‌گیرد، که عبارت‌اند از:

  • طراحی شماتیک و بر روی کاغذ
  • طراحی و شبیه‌سازی سه‌بعدی
  • ارائه‌ تور مجازی از ساختمان
  • بررسی و ارزیابی نور طبیعی داخل ساختمان
  • بررسی ظاهری ساختمان
  • ارزیابی و بررسی محیط داخلی ساختمان
  • بررسی روش‌های ساخت و اجرای پروژه

اگر طرحی در تمامی مراحل بالا، مورد قبول مشتری قرار بگیرد، برای اجرا انتخاب می‌شود.

تهیه پیش نویس قرارداد برای مشتریان

پس از انتخاب طرح نهایی از ساختمان، مهندس معمار به تهیه‌ی پیش نویس قرارداد می‌پردازد؛ پس از توافق بر روی پیش‌نویس، قرارداد نهایی برای طراحی و اجرای پروژه بین مشتری – یا کارفرما – و مهندس معمار امضا می‌گردد. با عقد قرارداد رسمی، مراحل اجرای پروژه توسط مهندس معمار شروع می‌شود.

انتخاب پیمانکار

یکی دیگر از وظایف مهندسین معمار برای طراحی و اجرای آنها، «انتخاب پیمانکار» می‌باشد؛ شایان ذکر است که انجام امور مربوط به ساخت، به طور مستقیم بر عهده‌ی مهندسین معمار قرار ندارد، بلکه آنها به صورت غیرمستقیم و با انتخاب پیمانکار مناسب، طراحی‌های خود را اجرا می‌نمایند. یک معمار برای انتخاب پیمانکار مورد نیاز خود به موارد مختلفی توجه می‌کند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • سابقه‌ی کاری پیمانکار
  • دستمزد مد نظر پیمانکار
  • مصالح و مواد اولیه‌ مورد استفاده برای ساخت
  • جدول زمانی اتمام پروژه به دست پیمانکار
  • و…
انتخاب پیمانکار
انتخاب پیمانکار

بازدید ‌های دوره ای از پروژه و نظارت بر روی روند ساخت

همان‌طور که اشاره کردیم، مهندسین معمار به صورت مستقیم به ساخت و اجرای پروژه مشغول نمی‌شوند، بلکه با انتخاب پیمانکار، به اجرای طراحی‌های خود می‌پردازند؛ اما برای کسب اطمینان از «اجرای درست و اصولی» طراحی که ارائه کرده‌اند، باید به صورت دوره‌ای از پروژه بازدید نمایند و بر روی روند اجرای بخش‌های مختلف آن، نظارت کنند. مهندسین معمار در طی این بازدیدهای دوره‌ای، به موارد مختلفی که در طراحی وجود دارد توجه می‌نمایند، مواردی مانند:

  • اجرای درست طرح‌ها.
  • اجرای درست محل در‌ها و پنجره‌ها.
  • نظارت بر روی روش‌های ساخت.
  • بررسی و نظارت بر روی استفاده از مواد اولیه مناسب.
  • بررسی دقیق قسمت‌های ساخته شده.
  • مدیریت بودجه و هزینه‌های صورت گرفته.
  • نظارت بر روی جدولِ زمانی اتمام پروژه.
  • انجام اصلاحات در طراحی یا سازه‌ی ساخته شده.

یک معمار از اولین روز شروع اجرای پروژه، تا اتمام آن و تحویل ساختمان به مشتری، باید بر روی روند اجرای پروژه نظارت داشته باشد، تا همه چیز دقیقا طبق خواسته‌ی مشتری و برای رفع نیاز‌های وی ساخته شود.

مهارت های لازم برای شغل مهندسی معماری

در شغل مهندسی معماری، رقابت بسیار سنگینی بین معماران وجود دارد، در همین راستا یک مهندس معمار برای رقابت با همکاران خود و رسیدن به موفقیت در این حوزه کاری، باید مهارت‌های مختلفی را در خود تقویت نماید، تا نسبت به دیگر مهندسین معمار، برتری پیدا کند. در همین راستا قصد داریم تا در این قسمت از مقاله، به بررسی مهارت‌هایی که یک معمار برای فعالیت و پیشرفت در شغل مهندسی معماری نیاز دارد، بپردازیم. مهارت‌های لازم برای یک مهندس معمار، عبارت‌اند از:

  • تفکرِ انتقادی
  • طراحی ساختمان
  • تجسم و تصویرسازی ذهنی
  • برقراری ارتباط
  • کار گروهی
  • مدیریتِ تیمی
  • خلاقیت

حال بیایید هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را باهم بررسی کنیم.

لیست مهارت های مورد نیاز یک مهندس معمار
لیست مهارت های مورد نیاز یک مهندس معمار

تفکر انتقادی

یک مهندس معمار برای ارائه‌ی طرحی بی‌نقص و مطابق با خواسته‌های کارفرما، باید از «قوه‌ی تحلیل بالا» و «تفکر انتقادی» برخوردار باشد؛ یک معمار باید مانندِ یک منتقد حرفه‌ای، طراحی‌های خود را بررسی و ارزیابی نماید و به کوچک‌ترین جزئیات هم توجه نماید، تا در نهایت قادر به ارائه یک طراحی بی‌نقص باشد. جدای از بررسی طراحی، یک مهندس معمار باید نسبت به مواد و مصالحی که برای ساخت و اجرای طرح مورد استفاده قرار می‌گیرند هم، تفکری انتقادی داشته باشد تا بهترین مصالح را برای اجرای طراحی خود، انتخاب کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی ساختمان

یکی از مهارت‌های اصلی در شغل مهندسی معماری، مهارت «طراحی ساختمان» می‌باشد. وقتی از طراحی ساختمان توسط مهندسین معمار سخن می‌گوییم، منظورمان فقط ظاهر ساختمان نیست، بلکه شامل مواردی مانند طراحی داخلی، طراحی خارجی و همچنین طراحی سیستم‌های تأسیساتی (مانند لوله‌کشی‌ها، سیم‌کشی برق ساختمان و…) می‌باشد. معماران برای انجام طراحی‌های خود، از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند – که در قسمت‌های بعد آنها را به شما معرفی خواهیم کرد – و برای اینکه در شغل خود پیشرفت نمایند، باید مهارت استفاده از نرم افزارهای تخصصی را در خود تقویت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تجسم و تصویرسازی ذهنی

در قسمت‌های قبل، اشاره کردیم که یک مهندس معمار باید خواسته‌ها و نیاز‌های مشتریان از ساختمان مد نظر را، بررسی کند و بنا بر نیاز‌ها و اهدافی که مشتریان از ساختمان مد نظر خود دارند، به طراحی بپردازد؛ در همین راستا، یک معمار، برای اعمال خواسته‌های مشتریان خود و تبدیل آنها به یک طرح سه بعدی، باید از مهارت «تجسم و تصویرسازی ذهنی» برخوردار باشد، تا طرح‌های ذهنی خود را به نقشه و مدل‌های سه‌بعدی تبدیل نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

مهندسین معمار به طورِ مداوم با افراد مختلفی (مانند کارفرمایان، پیمان‌کاران، کارآموزان، مسئولین ادارات و…) در ارتباط‌ هستند، به همین دلیل باید از «مهارت برقراری ارتباط» بالایی برای ارائه‌ی طرح‌های خود و انجام کارهای مختلف، برخوردار باشند. یک مهندس معمار باید از نحوه‌ی مکالمه‌ و فن بیان آگاهی کامل داشته باشد، تا قادر به ایجاد و تقویت ارتباطات خود باشد.

کار گروهی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، یک مهندس معمار برای اجرای پروژه خود، با افراد مختلفی در ارتباط است و هرچه پروژه‌های وی بزرگ‌تر باشد، به افراد بیشتری برای همکاری نیاز پیدا می‌کند؛ در همین راستا و برای پیشرفتِ پروژه، یک مهندس معمار باید از «مهارت کار گروهی» بهره ببرد، تا قادر به همکاری و برقراری ارتباط با دیگر اعضای گروه خود باشد و همه به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر، در جهت اتمام پروژه به نحو احسن فعالیت نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی
کار گروهی

مدیریت تیمی

مهندسین معماری که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند، دارای تیمی از معماران مختلف می‌باشند و برای اجرای پروژه، از آنها کمک می‌گیرند؛ به جهتِ افزایش بهره‌وری اعضای تیم و همچنین انجام وظایف در کمترین زمان و بالاترین کیفیت، یک مهندس معمار به عنوان مدیر تیم، باید توانایی «مدیریت درست منابع انسانی» و همچنین مالی تیم خود را داشته باشد. هر کدام از اعضای تیم، دارای مهارت‌های خاصی در مهندسی معماری می‌باشند و وظیفه‌ی مدیر تیم، مشخص کردن وظایف هر کدام از اعضا با توجه به تخصصی که دارند، می‌باشد.

خلاقیت

شغل مهندسی معماری، یکی از مشاغلی است که «خلاقیت» در آن حرف اول را می‌زند و یک معمار، برای پیشرفت و کسب موفقیت در این حوزه، باید مهارت خلاقیت خود را تقویت نماید. یکی از ویژگی‌های بارز و قابل توجه در تمامی معمارانِ حرفه‌ای و برجسته، خلاقیت بسیار بالای آنها در طراحی و بکارگیری مصالح مختلف برای اجرای آن می‌باشد؛ همچنین شایان ذکر است که داشتن خلاقیت، تأثیرات مثبتی در کار یک مهندس معمار خواهد گذاشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی فرصت های شغلی مهندسی معماری

طراحی و اجرای پروژه دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد، که در پروژه‌های بزرگ و حرفه‌ای، هر کدام از مهندسین معماری که عضو تیم طراحی و اجرا هستند، یکی از بخش‌های آن را انجام می‌دهند؛ در همین راستا موقعیت‌های شغلی متفاوتی برای معماران وجود دارد، که در این بخش از مقاله قصد معرفی و بررسی آنها را داریم. فرصت‌های شغلی مهندسی معماری عبارت‌اند از:

  • طراحی محیط داخلی ساختمان
  • طراحی نمای خارجی ساختمان
  • طراحی سیستم‌های تأسیساتی
  • نظارت بر روی ساخت

در ادامه، همراه شما به بررسی فرصت‌های شغلی که نام بردیم، می‌پردازیم.

فرصت های شغلی مهندسی معماری
فرصت های شغلی مهندسی معماری

طراحی محیط داخلی ساختمان

یک مهندس معمار، هنگام طراحی محیط داخلی یک ساختمان، به طراحی کلی آن می‌پردازد، که عبارت است از:

  • مکان اتاق‌ها و راهروها.
  • ابعاد قسمت‌های مختلف یک واحد.
  • اندازه‌ی پنجره‌ها و جایگاه آنها.
  • مکان نصب کمد‌های دیواری.
  • طراحی کلی آشپرخانه و محل قرارگیری کابینت‌ها.
  • نورپردازی مصنوعی و طبیعی محیط داخلی.
  • و…

بسیاری از مهندسین معماری، در این قسمت از طراحی ساختمان مشغول به کار هستند و درآمد مناسبی هم کسب می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی نمای خارجی ساختمان

مهندسین معماری که در بخش طراحی نمای خارجی ساختمان فعالیت دارند، بر اساس طراحی‌های داخلی و همچنین ساختار سازه، به طراحی نمای خارجی ساختمان، می‌پردازند. برای اینکه یک معمار، طراحی زیبا و جذابی برای نمای ساختمان ارائه نماید، باید از خلاقیت بالایی برخوردار باشد. اگر نگاهی به ساختمان‌هایی که معماران معروف طراحی نموده‌اند، بی‌اندازید، حتما متوجه تفاوت آنها با دیگر ساختمان‌ها خواهید شد، که این متفاوت بودن به دلیل خلاقیت بالای آن معماران در طراحی نمای خارجی ساختمان می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی سیستم های تاسیساتی

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسینِ معمار قرار دارد، طراحی سیستم‌ها تأسیساتی می‌باشد؛ این سیستم‌ها عبارت‌اند از:

  • لوله‌کشی آب شرب و فاضلاب.
  • لوله‌کشی گاز.
  • مسیر عبور خطوط برق.
  • سیستم برق اضطراری.
  • سیستم اطفای حریق.
  • و…

برخی از مهندسین معمار، به طور تخصصی در حوزه‌ی طراحی سیستم‌های تأسیساتی مشغول به کار هستند؛ شایان ذکر است که این حوزه از مهندسی معماری، به دلیل پیچیدگی و سختی طراحی سیستم‌های گفته شده، از درآمد بالایی برخوردار می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نظارت بر روی ساخت

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره کردیم، یکی از وظایفِ مهندسین معمار، بازدید دوره‌ای از پروژه و نظارت بر روی روند ساخت آن می‌باشد؛ در همین راستا یکی دیگر از فرصت‌های شغلی که در مهندسی معماری وجود دارد، «نظارت بر روی ساخت و روند پیشرفت پروژه» می‌باشد. یک مهندس معمار برای فعالیت در این سمت شغلی، باید بر روی روند اجرای تمامی بخش‌های پروژه بر اساس نقشه‌ای که طراحی شده است، بپردازد و تمامی جزئیات را مطابق نقشه‌های طراحی شده، اجرا نماید.

نرم افزار های مورد استفاده در مهندسی معماری

هر کدام از رشته‌ها و مشاغل مهندسی، دارای نرم‌افزارهای تخصصی می‌باشند، که مهندسین به کمک آنها قادر به انجام وظایف خود در آن شاخه از مهندسی، خواهند بود؛ شغل مهندسی معماری هم از این قاعده پیروی می‌نماید و دارای نرم‌افزارهای تخصصی می‌باشد، که به مهندسین معمار در طراحی بخش‌های مختلف یک پروژه و شبیه‌سازی آنها، کمک می‌کند. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم همراه شما به معرفی و بررسی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی و مورد نیاز در شغل مهندسی معماری بپردازیم، که این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • اتوکد (AutoCAD)
  • رِویت (Revit)
  • آرچی‌کد (ArchiCAD)
  • اسکچ‌آپ (SketchUp)
  • راینو (Rhino)
  • لومیون (Lumion)
  • کی‌شات (KeyShot)
  • ایلاستریتور (Illustrator)
  • اِم اِس پروژکت (MS Project)
  • پریماورا پی 6 (Primavera P6)
  • تری‌دی‌اِس مکس (3Ds Max)
  • وی رِی (VRay)

حال بیایید نرم‌افزارهایی که نام بردیم را باهم بررسی کنیم.

لیست نرم افزار های مورد استفاده در مهندسی معماری
لیست نرم افزار های مورد استفاده در مهندسی معماری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اتوکد (AutoCAD)

«اتوکد AutoCAD» یکی از نرم‌افزارهای پر کاربرد برای بسیاری از شاخه‌های مهندسی می‌باشد؛ مهندسین به کمک این نرم‌افزار قادر به طراحی دو بعدی و سه بعدی سازه‌ها و اجسام مختلف می‌باشند. در مهندسی معماری، از نرم‌افزار اتوکد جهت طراحی‌ نقشه‌های ساختمان و همچنین مدل‌سازی سه بعدی آن استفاده می‌شود. از آنجایی که معماران زیادی در سراسر جهان از نرم‌افزار اتوکد استقبال نموده‌اند، شرکت اتودسک – که سازنده و توسعه دهنده‌ی این نرم‌افزار می‌باشد – مجموعه‌ای از ابزارهای تخصصی به نام «AutoCAD Architecture» را برای معماران عرضه کرده است، تا به کمک آن انواع طراحی‌ها و مدل‌سازی‌های خود را ایجاد کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

رویت (Revit)

یکی از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی معماری، «رویت Revit» می‌باشد؛ این نرم‌افزار همانند اتوکد، محصول شرکت «اتودسک» می‌باشد، با این تفاوت که به طور اختصاصی برای «مهندسی معماری» بهینه‌سازی و توسعه داده شده است. مهندسین معمار به کمک این نرم‌‌افزار قادر به طراحی انواع نقشه‌های دو بعدی، مدل‌های 3D از ساختمان، مستند‌سازی و تحلیل سازه‌ها و طراحی‌های خود می‌باشند. محیط کاری و رابط کاربری رِویت بسیار ساده می‌باشد و مهندسین به سادگی کار با این نرم‌افزار را فرا می‌گیرند؛ شایان ذکر است که کسب مهارت در استفاده از ابزارهای رویت – بر خلاف یادگیری مقدماتی آن – کاری سخت می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آرچی کد (ArchiCAD)

نرم‌افزار «آرچی کد» که محصول شرکت «گرافیسافت» می‌باشد، یکی دیگر از نرم‌‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی معماری محسوب می‌گردد؛ یک مهندس معمار، به کمک این نرم‌افزار قادر است وظایف مختلفی را انجام دهد، که مهم‌ترین آن ها عبارت‌اند از:

  • طراحی و نقشه‌کشی دو بعدی
  • مدل‌سازی و طراحی سه بعدی
  • ترسیم تأسیسات فنی بر روی نقشه ساختمان
  • تصویرسازی از طراحی نهایی

شایان ذکر است که آرچی کد، از یک سیستم اتوماسیون پیشرفته بهره می‌برد، که موجب صرفه‌جویی در زمان طراحی میگردد؛ در همین راستا معماران از این نرم‌افزار برای پروژه‌هایی که جدول زمانی فشرده‌ای دارند، استفاده می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اسکچ آپ (SketchUp)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای پر استفاده و رایج در بین مهندسین معماری، «اسکچ آپ» می‌باشد؛ این نرم‌افزار به طور تخصصی برای طراحی سه بعدی و مدل‌سازی ساختمان‌ها بهینه‌ شده است. شایان ذکر است که معماران از این نرم‌افزار، برای پروژه‌های کوچک و با جزئیات کم استفاده می‌نمایند، زیرا هرچه جزئیات یک طراحی و مدل سه بعدی افزایش پیدا کند، شاهد کاهش دقت در این نرم‌افزار خواهند بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

راینو (Rhino)

نرم‌افزار «راینو» یا همان «راینوسروس 3D» ، یکی دیگر از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی رشته‌ی معماری به حساب می‌آید. مهندسین معمار به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی سه بعدی، مدل‌سازی، تصویرسازی، تحلیل و ارائه رندر از طراحی‌های خود می‌باشند. یکی از مزایای راینو، وجود افزونه‌های فراوان و رایگان برای آن می‌باشد؛ که مهندسین معمار با توجه به نیازهای خود، قادر به نصب انواع افزونه‌ها با کاربرد‌های مختلف می‌باشند.

 همان‌طور که گفتیم، افزونه‌های مختلفی برای راینو وجود دارد، که هر کدام از آنها قابلیت جدیدی به این نرم‌افزار اضافه می‌نمایند، یا قابلیت‌های موجود در آن را تقویت می‌کنند؛ برخی از این قابلیت‌ها عبارت‌اند از:

  • طراحی پویا و داینامیک.
  • شبیه‌سازی قدرتمند.
  • رندرینگ با جزئیات بالا.
  • اضافه کردن انواع بافت‌های ساختمانی.
  • ارائه انیمیشن از مدل‌سازی سه بعدی.
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

رندرینگ طراحی داخلی معماری
رندرینگ طراحی داخلی معماری

لومیون (Lumion)

یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی معماری، برای رندرینگ از طراحی‌های سه بعدی و دو بعدی، نرم‌افزار «لومیون» می‌باشد. شرکت‌های مهندسی معماری و همچنین معماران زیادی در سراسر دنیا، از لومیون برای تهیه‌ی خروجی‌های سه بعدی و مدل‌سازی‌هایی با جزئیات بالا، استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌های این نرم‌افزار، امکان ادیت و اعمال تغییرات در حین عملیات رندرینگ، می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کی شات (KeyShot)

برای طراحی داخلی ساختمان‌ها و ارائه رندر از آنها، مهندسین معماری از نرم‌افزاری تخصصی، به نام «کی شات» بهره می‌برند. این نرم‌افزار قابلیت‌ها و ابزارهای متنوعی دارد، که معماران به کمک آن قادر به ارائه طراحی‌های سه بعدی و رندرینگ آنها با جزئیات فراوان و نزدیک به واقعیت، می‌باشند. کی شات به دلیل رابط کاربری ساده و جذابی که دارد، مورد توجه بسیاری از معماران در سراسر دنیا قرار گرفته است. یکی از مزیت‌های بالای این نرم‌افزار، قابلیت رندرینگ «بدون نیاز به کارت گرافیک» و صرفا با استفاده از «پردازنده کامپیوتر» ، می‌باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایلاستریتور (Illustrator)

نرم‌افزار «ایلاستریتور» در تمامی شاخه‌های طراحی، مورد استفاده قرار می‌گیرد مهندسین معماری برای ارائه‌ی طراحی‌های دو بعدی و گاها سه بعدی از ساختمان‌های خود، از این نرم‌افزار بهره می‌برند. ایلاستریتور یک نرم‌افزار طراحی بر پایه‌ی بردار می‌باشد، که این امر به معماران برای ارائه‌ی طراحی‌های مقیاس‌پذیر، کمک شایانی می‌کند. شایان ذکر است که معماران قادر به ذخیره‌ی فایل‌های ایلاستریتور با فرمت‌های مختلفی هستند، که این قابلیت به آنها کمک می‌کند تا از طراحی‌های خود در نرم‌افزار دیگر، استفاده نمایند.‌ در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ام اس پروژکت (MS Project)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی در شغل مهندسی معماری، نرم‌افزار «مایکروسافت پروژکت» یا به اختصار «اِم‌ اِس پروژکت» می‌باشد، که در بین معماران، معروف‌ترین نرم‌‌افزار «مدیریت پروژه» محسوب می‌شود. شایان ذکر است که این نرم‌افزار، جزوی از مجموعه‌ نرم‌افزارهای Office 365 است، به همین دلیل رابط کاربری آشنایی دارد و افراد به راحتی می‌توانند نحوه‌ی کار با آن را فرا بگیرند. از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تهیه برنامه‌ها و جدول‌های زمان‌بندی.
  • ایجاد برنامه‌های اجرایی.
  • برنامه‌ریزی برای انجام امور مختلف.
  • مدیریت منابع انسانی و مالی.
  • نظارت بر روی روند اجرای پروژه.
  • تهیه و ارائه گزارش‌های کار.
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پریماورا پی 6 (Primavera P6)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی برای مدیریت پروژه‌ها، نرم‌افزار «پریماورا پی 6» می‌باشد؛ این نرم‌افزار نسبت به ام اس پروژکت امکانات و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار مهندسین معماری قرار می‌دهد، اما به همین دلیل محیط کاربری پیچیده‌تری هم نسبت به ام اس پروژکت دارد. برخی از قابلیت‌های اضافه‌ای که در پریماورا وجود دارد، عبارت‌اند از:

  • ایجاد خطوط مبنا برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی.
  • نظارت گروهی و تهیه‌ی گزارش کار.
  • تحلیل ریسک و ارائه نتایج تحلیل.
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تری دی‌ اس مکس (3Ds Max)

این نرم‌افزار جزو یکی از پر کاربرترین نرم‌افزارهایی محسوب می‌شود که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم؛ نرم‌افزار «3Ds Max» قابلیت‌های بسیار فراوانی دارد و مهندسین معمار از آن برای انجام کارهای تخصصی مختلفی، استفاده می‌نمایند. برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • مدل‌سازی سه بعدی.
  • ارائه انیمیشن از طراحی سه بعدی.
  • ارائه رندرینگ با جزئیات بسیار بالا.
  • طراحی مهندسی و معماری.
  • و…

این نرم‌افزار به دلیل داشتن رابط کاربری ساده و همچنین امکانات و قابلیت‌های زیادی که در آن وجود دارد، به یکی از نرم‌افزارهای محبوب در بین معماران، تبدیل شده است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وی ری (VRay)

یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند و حرفه‌ای برای مدل‌سازی و تصویر‌سازی، «وی رِی» می‌باشد؛ معماران به کمک این نرم‌افزار، قادر به تبدیل فایل‌های اسکچ‌اپ، آرچی‌کد، رویت و 3Ds Max به تصاویری با «جزئیات بالا» و «بسیار نزدیک به واقعیت» می‌باشند. به‌طور کلی یک مهندس معمار، جهت ارائه‌ی تصاویری از طرح خود، با جزئیات بالا و گرافیکی نزدیک به واقعیت برای مشتریان یا کارفرمایان، از وی ری کمک می‌گیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

شغل مهندسی معماری یکی از حوزه‌های کاری جذاب در بین مشاغل مهندسی می‌باشد، زیرا خلاقیت و انعطاف‌پذیری بالایی در آن وجود دارد، که معماران را مجبور می‌کند تا از تمامی خلاقیت و نوآوری خود برای ارائه‌ی طراحی‌های جذاب و کاربردی، استفاده نمایند. اگر به این شاخه از مهندسی علاقه پیدا کرده‌اید، باید برای یادگیری اصولی مبانی طراحی ساختمان، تحصیلات آکادمیک را بگذرانید و سپس با شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری، مهارت استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی را در خود تقویت نمایید.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات درون ذهن خود – پیرامون شغل مهندسی معماری – را با مطالعه‌ی این مقاله یافته باشید. شایان ذکر است که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب افزایش انرژی و خرسندی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر، خواهد شد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “شغل مهندسی معماری – معرفی گرایش ها، حوزه های کاری و نرم افزارها

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.