پیشرفت صنعت در حوزه‌های مختلف، نیاز به طراحی و ساخت تجهیزات گوناگون دارد. از طرفی همواره باید به دنبال بهبود عملکرد این تجهیزات باشیم. یکی از مشاغل مهم در دنیای صنعت در زمینه طراحی، ساخت و بهینه سازی تجهیزات و فرآیندهای ترمودینامیکی و دینامیکی، مهندسی مکانیک (Mechanical Engineering) است. این شغل به دلیل گستردگی بازار کار و همچنین پرستیژ بالای کاری، از مشاغل مورد علاقه بسیاری از جوانان ایرانی است. در این راستا، جهت آشنا نمودن شما با ابعاد مختلف و مهارت‌های مورد نیاز مهندسان مکانیک، در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» قصد داریم شغل مهندسی مکانیک را به طور کامل بررسی کنیم. در صورتی که به رشته مهندسی مکانیک و کار کردن در این حوزه علاقه دارید؛ تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل مهندسی مکانیک چیست؟

شغل مهندسی مکانیک، طراحی، ساخت و بهینه سازی تجهیزات و فرآیندهای مختلف در مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی است. در واقع مهندسان مکانیک با دانش و تجربه در شناخت عملکرد تجهیزات مختلف و همچنین روابط ترمودینامیکی و دینامیکی در حالات مختلف ماده، به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در صنایع مختلف هستند. در این راستا، معمولاً شاهد موقعیت‌های شغلی بسیار زیاد در صنایع مختلف کشور مانند: صنعت نفت، ماشین سازی، صنایع نظامی و… برای مهندسان مکانیک هستیم.

شغل مهندسی مکانیک چیست؟
شغل مهندسی مکانیک چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته مهندسی مکانیک

در صورتی که خود را برای شرکت در کنکور سراسری آماده می‌کنید و به رشته مهندسی مکانیک علاقه‌مند هستید؛ باید بدانید که در سال‌های اخیر، این رشته در اکثر دانشگاه‌های فنی مهندسی کشور، دانشجو می‌پذیرند. شما باید به منظور ورود به شغل مهندسی مکانیک به مدت چهار سال در مقطع کارشناسی، این رشته تحصیلی را بگذرانید. شایان ذکر است، در رشته مهندسی مکانیک با دروس مختلف، در زمینه شناخت حالات مختلف ماده، روابط دینامیکی و ترمودینامیکی سیالات و جامدات و همچنین روش‌های مختلف طراحی جامدات، اطلاعات پایه و ضروری برای ورود به صنعت را فرامی‌گیرید. با این وجود، ضروری است که واحدهای تئوری این دوره تحصیلی را به صورت عملی و در قالب کارآموزی یاد بگیرید.

از مهم‌ترین دروس مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک، می‌توان به درس‌های، استاتیک، دینامیک ماشین، ارتعاشات، مکانیک سیالات، ترمودینامیک و دروس مربوط به یادگیری مهارت طراحی و نقشه کشی صنعتی اشاره کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نقش علوم مختلف در مهندسی مکانیک

علوم مهندسی معمولاً سعی دارند علوم پایه را به صنعت مرتبط کنند. به منظور بهره گیری از علم تئوری در صنعت، باید با طراحی‌های کامپیوتری و آزمایش در مقیاس کوچک، نظریات را بررسی کرد و میزان عملیاتی بودن این علوم را در مقیاس صنعتی بررسی نمود. شایان ذکر است، در شغل مهندسی مکانیک شما باید با علوم ریاضیات، هندسه، فیزیک، علم مواد و… آشنا باشید. در این زمینه، خصوصاً مفاهیم اصلی فیزیک کلاسیک را در بخش‌های مختلف مهندس مکانیک شاهد هستیم.

گرایش‌های مهندسی مکانیک

در ایران امکان تحصیل در رشته مهندسی مکانیک تا مقطع دکتری تخصصی و در گرایش‌های مختلف وجود دارد. در ادامه سعی می‌کنیم گرایش‌های مهم هر مقطع تحصیلی را با هم مرور کنیم.

مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک

در سال‌های اخیر اکثر دانشگاه‌های کشور، رشته مهندسی مکانیک را بدون گرایش ارائه می‌دهند و دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی تحت عنوان مهندس مکانیک و بدون گرایش مدرک دریافت می‌کنند. با این وجود هر دانشجو این امکان را دارد که با انتخاب دروس اختیاری در حوزه‌های مختلف، در زمینه خاصی تخصص پیدا کند و برای مقطع کارشناسی ارشد آماده شود.

گرایش‌های مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی پیش از تک گرایشی شدن این رشته در دوره لیسانس عبارت‌اند از:

  • طراحی جامدات: طراحی ساختار قطعات و سیستم‌های صنعتی از دیدگاه دینامیک و ارتعاشات
  • حرارت و سیالات: طراحی و بهینه سازی سیستم‌های انتقال جرم و حرارت
  • ساخت و تولید: به‌کارگیری فنون ریخته‌گری، جوشکاری و تغییر شکل فلزات جهت ساخت تجهیزات صنعتی
  • تأسیسات حرارتی و برودتی: طراحی سیستم‌های تهویه مطبوع، خنک کننده و تولید حرارت
  • مکانیک ماشین: طراحی،بررسی و تعمیر و نگهداری قطعات خودرو و ماشین آلات صنعتی

مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

گرایش‌های مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از:

  • گرایش طراحی کاربردی: آن دسته از دانشجویانی که دروس انتخابی مربوط به حوزه طراحی جامدات را گذرانده‌اند در این گرایش می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند.
  • گرایش تبدیل انرژی: معمولاً دانشجویانی که دروس مربوط به حوزه حرارت و سیالات را گذرانده‌اند بهتر است در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه تبدیل انرژی فعالیت کنند.
  • گرایش ساخت و تولید: ادامه مباحث مقطع کارشناسی
  • گرایش مهندسی پزشکی–بیومکانیک: طراحی و ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی، ایمپلنت‌ها، اورتزها و پروتزهای مناسب و سازگار با بدن موجود زنده‌
  • گرایش سیستم محرکه خودرو: در این گرایش عملکرد موتور خودرو به صورت تخصصی بررسی می‌شود تا توان و گشتاور آن بهبود یابد و مصرف سوخت کمتر شود.
  • گرایش سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان: در این گرایش مسائل مربوط به امنیت خودروهای در حال حرکت بررسی می‌شود. سیستم ترمز، تعلیق و فرمان خودرو از موارد مهم در این گرایش از مهندسی مکانیک هستند.
  • مکاترونیک: این گرایش ترکیب سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. در این حوزه طراحی تجهیزات مکانیکی هوشمند با ترکیب علوم مختلف امکان‌پذیر می‌گردد.

اما برخی از گرایش‌های دوره کارشناسی ارشد که کمتر در ایران رایج هستند و توسط دانشگاه‌های معدودی ارائه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • گرایش سازه بدنه خودرو
  • سیستم‌های انرژی و محیط زیست
  • مهندسی هسته‌ای
  • مهندسی دریا

مقطع دکتری مهندسی مکانیک

آن دسته از افرادی که در مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک تحصیل می‌کنند، دانش خود را در یک حوزه تخصصی – و با جزئیات – افزایش می‌دهند. در واقع تحصیل در این مقطع، باعث می‌شود شما برای تدریس در دانشگاه یا فعالیت گسترده در حوزه پژوهش و تحقیق آماده شوید.

در مقطع دکتری معمولاً چهار گرایش اصلی برای دانشجویان رشته مهندسی مکانیک وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ساخت و تولید
  • طراحی کاربردی
  • تبدیل انرژی
  • دینامیک، کنترل و ارتعاشات

حوزه های کاری شغل مهندسی مکانیک

در ایران به دلیل «عدم ارتباط مناسب دانشگاه با صنعت»، «کاربردی نبودن علوم ارائه شده» و همچنین «عدم آشنایی دانشجویان با نرم‌افزارهای تخصصی این حوزه»، مشکلات زیادی جهت کاریابی مهندسان مکانیک وجود دارد. از طرفی این شما هستید که باید با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف، یادگیری نرم‌افزارها و فعالیت با حقوق کم در محیط‌های کاری تجربه کسب کنید. از آنجا که اکثر صنایع در ایران، نیازمند مهندسان مکانیک هستند؛ گستره کاری وسیعی برای شما وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد. در واقع بخش تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های کشور، همچنین قسمت‌های مربوط به تولید و انتقال انرژی، توسط مهندسان مکانیک مدیریت می‌شوند. در زمان تعمیرات کلی سیستم‌های پالایشگاهی (نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی) نیز، این مهندسان مکانیک هستند که وظیفه بازسازی تجهیزات مختلف را در قالب تیم‌های تخصصی انجام می‌دهند.

همان‌طور که گفتیم حوزه‌های کاری زیادی برای اشتغال مهندسان مکانیک وجود دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در بخش‌های تعمیر و نگهداری، ابزار دقیق و…
  • صنایع شیمیایی مختلف مانند: نساجی، سیمان، قند، کاغذسازی و…
  • نیروگاه‌های برق–آبی ، گازی و سوخت مایع در راستای تولید انرژی
  • طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی در حوزه‌های مختلف
  • صنایع نظامی و کار در زمینه ساخت تجهیزات دفاعی
  • صنعت حمل و نقل در قسمت‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای
  • شرکت‌های طراحی و همکاری در قالب تیم‌های بزرگ و طراحی واحدهای شیمیایی مختلف
  • شرکت‌های بیمه به عنوان کارشناس مسائل مربوط به تجهیزات صنعتی
  • و…
    فعالیت مهندسان مکانیک در حوزه های مختلف
    فعالیت مهندسان مکانیک در حوزه های مختلف

 وظایف شغل مهندس مکانیک

همان‌گونه که اشاره شد، شغل مهندسی مکانیک در حوزه‌های گوناگون دیده می‌شود و وظایف مختلفی هم در این بخش‌ها برای مهندسان مکانیک وجود دارد. به طور کلی می‌توانیم وظایف مهندس مکانیک در زمینه‌های شغلی مختلف را به صورت زیر بیان کنیم:

  • طراحی تجهیزات
  • ارزیابی و تحلیل قطعات و فرآیند ها
  • ساخت و تولید تجهیزات
  • کنترل کیفیت
  • بهینه سازی قطعات و فرآیندها
  • کار در زمینه علوم نوین

در ادامه هر کدام از موارد فوق را تشریح میکنیم.

طراحی تجهیزات

یکی از وظایف شغلی مهندس مکانیک در صنایع مختلف، طراحی تجهیزات، ماشین آلات و قطعات مختلف است. این طرح‌ها باید کاربردی باشند تا در ادامه، ساخت آن‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد. تجهیزاتی مانند پمپ، کمپرسور، مبدل‌های حرارتی، و مخازن تحت فشار در صنایع شیمیایی و همچنین ماشین آلات کشاورزی، موتورهای احتراق داخلی، قطعات مختلف صنعت خودروسازی و… از جمله مواردی است که توسط مهندسان مکانیک طراحی می‌شوند.

طراحی تجهیزات
طراحی تجهیزات

ارزیابی و تحلیل قطعات و سیستم های مختلف

یکی از مسائلی که همواره در صنایع کشورمان دیده شده، تحریم‌ها و نیاز به ساخت قطعات و تجهیزاتی است که توسط شرکت‌های خارجی تولید شده‌اند. مهندسان مکانیک قادر هستند با ارزیابی و تحلیل این موارد، امکان ساخت نمونه‌های مشابه داخلی را بررسی کنند. از طرفی برخی از ماشین آلات و ابزار ساخت داخل، نیاز به بهینه سازی یا اصلاح دارند که این مورد نیز باید توسط مهندسان مکانیک با تجربه و ماهر به انجام برسد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ساخت و تولید تجهیزات صنعتی

پس از مرحله طراحی، یکی از وظایف مهندسان مکانیک ساخت و تولید موارد طراحی شده است. در این زمینه معمولاً مهندسان مکانیک در قالب تیم‌هایی – خصوصاً با حضور مهندسان مواد و برق – به ساخت تجهیزات و ماشین آلات طراحی شده می‌پردازند. شایان ذکر است، متأسفانه این بخش از صنعت ما در زمینه تولید، همواره با مشکلاتی مواجه بوده است که با تلاش و همت مهندسان امکان بهتر شدن اوضاع صنعت به وجود خواهد آمد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کنترل کیفیت

معمولاً کنترل کیفیت یکی از مراحل اساسی ساخت و تولید محصولات مختلف است. تمام کارخانه‌های تولید لوازم و قطعات ماشینی و صنعتی به منظور بررسی سطح کیفی تولیدات خود، باید از مهندسان مکانیک بهره بگیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهینه سازی قطعات و فرآیندها

یکی از وظایف شغل مهندسی مکانیک، تلاش برای بهینه سازی قطعات مختلف و فرآیندهای مربوط به انتقال جرم یا انرژی است. در این زمینه، هدف اصلی، بهبود فرآیندها و بازده استفاده از قطعات در صنعت است. یکی از موارد بسیار مهم در این حوزه، صنایع خودروسازی و بهبود عملکرد قطعات مختلف ماشین است. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار در زمینه علوم نوین

یک مهندس مکانیک وظیفه دارد همواره علم خود را به روز نگه دارد و با بررسی پیشرفت‌های علمی در زمینه شغلی خود، بهترین عملکرد را ارائه دهد. انجام درست این وظیفه، خصوصاً در زمینه طراحی و نوآوری کمک زیادی به مهندس مکانیک می‌کند.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مکانیک

فعالیت در یک شغل تنها زمانی ممکن می‌شود که شما مهارت‌ها و توانایی‌های لازم جهت انجام وظایف مربوط به آن شغل را داشته باشید. مهندسی مکانیک به دلیل ابعاد مختلفی که دارد علاوه بر دانش، به مهارت‌های فردی و اجتماعی و همچنین قابلیت‌های فیزیکی و روانی خاصی نیاز پیدا می‌کند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی مکانیک عبارت‌اند از:

  • مهارت در علوم پایه
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف
  • توان تحلیل بالا
  • توانایی تجسم سه بعدی
  • توانایی تحمل فشار کاری
  • توانایی برنامه ریزی و تصمیم گیری
  • مهارت برقراری ارتباط
  • توانایی کار تیمی

در ادامه هر کدام از موارد بالا را تشریح میکنیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مکانیک
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مکانیک

مهارت در علوم پایه

یک مهندس مکانیک به منظور انجام درست وظایفش، باید در مورد علوم پایه مانند: ریاضیات و فیزیک اطلاعات کافی داشته باشد. می‌توان گفت پایه اصلی علم مکانیک، بر اساس فیزیک کلاسیک و ریاضیات پیشرفته است. آشنایی با این علوم، نه تنها به شما در کسب موفقیت بیشتر کمک می‌کند؛ بلکه در برخی از شاخه‌های کاری خصوصاً در زمینه‌ی طراحی یک ضرورت است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار با نرم‌افزار های مختلف

شما در شغل مهندسی مکانیک با پارامترهای بسیار زیاد و مسائل پیچیده و حساس صنعتی ارتباط دارید. انجام محاسبات پیچیده و طراحی تجهیزات و ابزار مختلف صنعتی، بدون کمک گرفتن از نرم‌افزارهای تخصصی غیرممکن است. در این راستا، شما باید به عنوان مهندس مکانیک نرم‌افزارهای مختلف مورد نیاز در شغل خود را بشناسید.

شایان ذکر است، تعداد زیادی از برنامه‌های کامپیوتری مختلف، در رشته مکانیک به کار می‌روند و بهتر است شما تمرکز خود را بر یادگیری آن مواردی که بیشتر به حوزه کاریتان ارتباط دارند قرار دهید.

توانایی کار با نرم افزارهای مختلف
توانایی کار با نرم افزارهای مختلف
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

توان تحلیل بالا

تجهیزات مکانیکی، قوانین حرکت و انتقال جرم و همچنین بررسی جریان‌های مختلف سیالاتِ یک و چند فازی، هر کدام به تنهایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. شما باید به عنوان یک مهندس مکانیک توان تحلیل مسائل مختلف را داشته باشید. از طرفی تحلیل نمودارها و جداول حاصل از نرم‌افزارها، شناخت بالا از مسائل و همچنین توانایی ذهنی تجزیه و تحلیل این اطلاعات را می‌طلبد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تجسم سه بعدی

یکی از وظایف اصلی مهندسان مکانیک، خصوصاً در حوزه طراحی جامدات و ساخت و تولید، تهیه قطعات صنعتی مختلف است. در این راستا، مهندسان مکانیک از روش‌های مختلف طراحی و نقشه کشی صنعتی بهره می‌گیرند. شما باید به عنوان مهندسی مکانیک دید سه بعدی خوب و قدرت تجسم بالایی داشته باشید تا وظایف شغلی خود را به خوبی انجام دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تحمل فشار کاری

محیط‌های کار صنعتی و حتی دفاتر طراحی، معمولاً با ساعت کار زیاد و تحت فشار و استرس بالا فعالیت می‌کنند. جهت موفقیت در شغل مهندسی مکانیک و تداوم انجام وظیفه، شما باید توانایی تحمل فشار کاری را داشته باشید و از نظر جسمی و روانی ضعف نشان ندهید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی برنامه ریزی و تصمیم گیری

فعالیت در پروژه‌های بزرگ و پیش بردن طرح‌هایی که شاید سال‌ها به طول بیانجامد، نیازمند برخورداری از توانایی برنامه ریزی است. برخی از طرح‌های صنعتی حتی ممکن است چند دهه طول بکشند. مهندسان مکانیک باید توانایی برنامه ریزی در اجرای برنامه‌های بلندمدت را داشته باشند. از طرف دیگر شما به عنوان کارشناس و متخصص در حوزه مکانیک، باید توانایی گرفتن تصمیمات حساس کاری را داشته باشید و مسئولیت این تصمیم‌ها را بر عهده بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت برقراری ارتباط

فعالیت در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی به تنهایی پیش نمی‌رود و علوم مختلف در ارتباط با هم منجر به تولید تجهیزات و شکوفایی طرح‌های صنعتی می‌شود. در این راستا، برقراری ارتباط با همکاران و نیروهای تحت مدیریت، از توانایی‌های ضروری شغل مهندسی مکانیک است.

توانایی برقراری ارتباط
توانایی برقراری ارتباط

توانایی کار تیمی

شما باید علاوه بر برقراری ارتباط با سایر همکاران و متخصصان علوم دیگر، توانایی کار در قالب یک تیم و تقسیم وظایف را در خود داشته باشید. کار تیمی با ایجاد فعالیت‌های موازی و استفاده حداکثری از نیروی انسانی، سرعت طرح‌های مختلف را افزایش می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم‌افزار های تخصصی به کار رفته در شغل مهندسی مکانیک

کار به عنوان مهندس مکانیک نیازمند یادگیری نرم‌افزارهای مختلف در حوزه طراحی، نقشه کشی، شبیه سازی و تحلیل قطعات و فرآیندهای مختلف است. در این راستا، قصد داریم مهم‌ترین نرم‌افزارهای Mechanical Engineering را به شما معرفی کنیم. برنامه‌های کاربردی و مهم در این زمینه عبارت‌اند از:

  • متلب MATLAB
  • اتوکد AutoCAD
  • کتیا CATIA
  • سالید ورکس solid works
  • آدامز Adams
  • انسیس فلوئنت Ansys Fluent
  • کامسول مولتی فیزیکس comsol
  • آباکوس ABAQUS

در ادامه به بررسی هر کدام از موارد ذکر شده می‌پردازیم.

نرم‌افزار های تخصصی به کار رفته در شغل مهندسی مکانیک
نرم‌افزارهای تخصصی به کار رفته در شغل مهندسی مکانیک

متلب MATLAB

نرم‌افزار متلب با نام کامل Matrix Laboratory که با داشتن یک محیط کد نویسی امکان انجام محاسبات پیچیده را در اختیار مهندسان مکانیک قرار می‌دهد. از آنجا که بسیاری از پدیده‌های موجود در شغل مهندسی مکانیک، مانند: معادلات ریاضی حاکم بر نیروهای وارد به اجسام و جریان‌های مختلف سیالات توسط متلب به راحتی حل می‌شوند؛ شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار مطلب، معادلات دیفرانسیل و چند متغیره موجود در فرآیندها را به صورت کد تعریف کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متلب Mathlab
متلب Mathlab

اتوکد AutoCAD

این نرم‌افزار قابلیت نقشه کشی و شبیه سازی دو بعدی و سه بعدی را در قالب محیطی ساده، به مهندسان مکانیک ارائه می‌دهد. ترسیم ایده‌ها و تحلیل و بررسی آن‌ها از طریق اتوکد، به راحتی انجام‌پذیر است؛ به همین دلیل از نرم‌افزارهای پایه در مهندسی مکانیک به شمار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کتیا CATIA

کتیا یک نرم‌افزار طراحی توسط کامپیوتر است که به وسیله آن، قطعات ساده تا پیچیده در صنایع مختلف مدل سازی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار امکان استفاده از خروجی آن در دستگاه‌های CNC و ساخت قطعات مختلف است. شرکت‌های معتبر دنیا در زمینه خودرو سازی، هواپیمایی و دیگر صنایع از نرم‌افزار CATIA در بخش طراحی و ساخت قطعات استفاده می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سالید ورکس solid works

سالیدورکس یک نرم‌افزار طراحی مهندسی است که امکان طراحی، مونتاژ و تهیه نقشه را در محیط برنامه ارائه می‌دهد. مهندسان مکانیک توسط نرم‌افزار solid works قطعات مختلف را طراحی می‌نمایند و در قالب مکانیسم‌های مختلف روی هم سوار می‌کنند تا به بررسی نحوه عملکرد این قطعات بپردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آدامز Adams

ADAMS خلاصه‌شده عبارت لاتین Automatic Dynamic Analysis of Mechanical System به معنای آنالیز خودکار دینامیکی دستگاه‌های مکانیکی است. این نرم‌افزار یکی از موارد بسیار پرکاربرد در زمینه حرکت و دینامیک است. تحلیل عملکرد دینامیکی یک ماشین، شامل قطعات مختلف و مفصل‌های ارتباطی این قطعات، در محیط نرم‌افزار آدامز قابل انجام است و نتیجه بسیار خوبی در اختیار محققان قرار می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انسیس فلوئنت Ansys Fluent

نرم‌افزار فلوئنت (Fluent) یکی دیگر از نرم‌افزارهایی است که در شغل مهندسی مکانیک به کار می‌رود. این نرم‌افزار در زمینه‌ی دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) برای مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت در هندسه‌های پیچیده به کار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انسیس فلوئنت Ansys Fluent
انسیس فلوئنت Ansys Fluent

 

کامسول مولتی فیزیکس Comsol Multiphysics

نرم‌افزار کامسول کاربرد وسیعی در رشته‌های مختلف و مشاغل مهندسی گوناگون از جمله مهندسی مکانیک دارد. کامسول یک مجموعه کامل شبیه‌سازی است که می‌تواند معادلات دیفرانسیل سیستم‌های غیرخطی را توسط مشتق‌های جزئی به روش اجزاء محدود (FEM) در فضاهای یک، دو و سه بعدی حل نماید. مهندسان مکانیک به وسیله این نرم‌افزار، تجهیزات و فرآیندهای پیچیده را در شرایط محیطی گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهند.

آباکوس ABAQUS

این نرم‌افزار تحلیلی، قابلیت حل مسائل خطی ساده تا مسائل غیرخطی و بسیار پیچیده را دارد. محیط آباکوس با مجموعه المان‌های مختلفی که در اختیار مهندسان مکانیک قرار می‌دهد، امکان طراحی هر نوع هندسه پیچیده‌ای را فراهم می‌کند. در مدل سازی توسط این نرم‌افزار، امکان استفاده از مدل‌های مربوط به اشکال و مواد مختلف وجود دارد که آن را برای استفاده در صنایع گوناگون مناسب می‌سازد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل مهندسی مکانیک

در این مقاله رشته تحصیلی و شغل مهندسی مکانیک را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دادیم و گرایش ها، حوزه های کاری و نرم‌افزار های مهندسی مکانیک را معرفی کردیم. شناخت این موارد به شما در انتخاب شغل مهندسی مکانیک، کمک زیادی می‌کند. شایان ذکر است که گرفتن مدرک دانشگاهی و گذراندن واحدهای تخصصی، برای ورود به صنعت کافی نیست. شما باید در ابتدای راه با گذراندن دوره‌های مختلف و کار در محیط‌های صنعتی با حقوق پایین و به عنوان کارآموز، مسیر خود را هموار کنید. در واقع ارتباط نزدیک این حوزه کاری با صنعت، باعث می‌شود نیاز به سابقه کار و تجربه به شدت زیاد باشد.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی مکانیک در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مهندس مکانیک مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.