در سال‌های اخیر، با پیشرفت علم و تکنولوژی و تخصصی شدن مشاغل، رشته‌های مهندسی گسترش یافتند تا پاسخگوی نیاز‌های امروزی جوامع باشند. این موضوع در رابطه با رشته مهندسی مکانیک نیز وجود داشته و به گرایش‌ها و مشاغل تخصصی‌تری مانند: مهندسی دریا، مهندسی ماشین‌های کشاورزی، مهندسی هوافضا و… گسترش یافته است و هر کدام حوزه های کاری مهمی را پوشش می‌دهند. از طرفی با افزایش استفاده از انرژی الکتریسیته، یکی از نیازهای جامعه امروزی، تربیت افراد متخصص برای کار در نیروگاه‌ها، از جمله نیروگاه برق می‌باشد و به طبع آن گرایش و شغل مهندسی مکانیک نیروگاه ایجاد شد. جهت افزایش آگاهی شما، در این مقاله قصد داریم به‌طور جامع به معرفی شغل مهندسی مکانیک نیروگاه بپردازیم و با جوانب مختلف آن، مانند: رشته تحصیلی، وظایف، مهارت‌ها، بازار کار و… آشنا شویم. اگر از علاقه‌مندان به تحصیل و اشتغال به عنوان مهندس نیروگاه هستید، تا انتهای این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل مهندسی مکانیک نیروگاه چیست؟

مهندسی مکانیک نیروگاه، ترکیبی از رشته مهندسی مکانیک و مهندسی برق است که به‌طور دقیق‌تر شامل گرایش‌های مختلف این دو رشته، مانند: حرارت، سیالات، طراحی جامدات و مهندسی برق کنترل می‌باشد. البته علت ترکیبی بودن رشته مهندسی مکانیک نیروگاه، لزوم آگاهی مهندسان این رشته از موضوعات مختلف برای آمادگی جهت کار در صنعت تأمین نیرو است.

مهندسان مکانیک نیروگاه به طراحی، ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های مختلف مانند نیروگاه هسته‌ای، نیروگاه حرارتی با سوخت فسیلی، نیروگاه برق آبی و یا خورشیدی می‌پردازند. ارائه تعریفی از چیستی شغل مهندسی مکانیک به مواردی مانند آشنایی با وظایف و مهارت‌ها، دروس تخصصی لازم در این رشته و عنوان شغلی هر یک از متخصصین این حوزه وابسته است که در ادامه به توضیح کامل هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

شغل مهندسی مکانیک نیروگاه چیست؟
شغل مهندسی مکانیک نیروگاه چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته مهندسی مکانیک نیروگاه

همان‌طور که اشاره کردیم، علم مکانیک در صنایع متنوع به قدری گسترده است که اگر بخواهیم در مقطع لیسانس، متخصصین توانمندی را پرورش دهیم، نمی‌توانیم مانند گذشته مهندسی مکانیک را به چند رشته خاص محدود کنیم. همین مسئله سبب شد که در دو دهه گذشته دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور، رشته مهندسی مکانیک نیروگاه را با هدف تربیت متخصصان و مجریان مورد نیاز در نیروگاه‌های وزارت نیرو ارائه کند. هرچند که پس از ادغام این دانشگاه به عنوان پردیس شهید عباس پور با دانشگاه شهید بهشتی تهران، دیگر عنوان مهندسی مکانیک نیروگاه در کنکور سراسری دیده نمی‌شود؛ اما دروس مربوط به نیروگاه هنوز هم در میان درس‌های انتخابی رشته مکانیک وجود دارد و دانشجویان می‌توانند با گذراندن واحدهای تخصصی وارد این حوزه کاری شوند.

شایان ذکر است که دانشگاه علمی کاربردی در سال‌های اخیر و در مقطع کاردانی دانشجوی رشته فنی مکانیک نیروگاه حرارتی پرورش می‌دهد. فارغ‌التحصیلان این رشته نیز می‌توانند در حوزه تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی فعالیت نمایند.

یکی از تفاوت حوزه مکانیک نیروگاه با دیگر گرایش‌های مهندسی مکانیک، در این است که دانشجویان مهندسی مکانیک در گرایش حرارت و سیالات، ترمودینامیک را در دو ترم و تحت عنوان ترمودینامیک یک و دو می‌گذرانند؛ در حالی که دانشجویانی که قصد فعالیت در نیروگاه را دارند باید علاوه بر این دروس، کندانسور (انتقال حرارت) و ترمودینامیک نیروگاه را نیز بگذرانند. بنابراین دانشجویان این رشته باید در زمینه کنترل، اطلاعات بیشتری نسبت به دانشجویان گرایش مکانیک حرارت و سیالات به دست آوردند.

لازم به ذکر است که دانشجویان رشته مهندسی مکانیک در هر گرایشی به طور معمول باید حدود ۱۳۷ واحد درسی را بگذرانند. این واحدها شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۶۱ واحد درس اصلی اجباری، ۲۵ واحد دروس پایه و ۶ واحد درس عملی می‌شوند. تعدادی از این دروس به صورت پایه‌ای و بین تمام گرایش‌ها یکسان هستند.

 دروس پایه‌ای رشته مهندسی مکانیک عبارت‌اند از:

  • ریاضی مهندسی
  • ریاضیات کاربردی
  • ریاضیات عمومی
  • فیزیک حرارت
  • فیزیک الکتریسیته مغناطیس
  • آمار و احتمالات مهندسی
  • مبانی برنامه‌سازی کامپیوتر
  • محاسبات عددی
  • و معادلات دیفرانسیل

همچنین دروس تخصصی و اصلی این رشته که جهت ورود به شغل مهندسی نیروگاه که بخشی از آن‌ها باید به صورت انتخابی گذرانده شوند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارتعاش محور
  • کارگاه برق
  • کارگاه مکانیک
  • ترمودینامیک
  • الکترونیک کاربردی
  • استاتیک و انتقال حرارت
  • کنترل سیستم‌های خطی
  • تحلیل مدارهای الکتریکی
  • اندازه‌گیری غیر الکتریکی
  • مدارهای منطقی
  • مکانیک سیالات
  • نقشه‌کشی صنعتی
  • مقاومت مصالح

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فرصت‌های شغلی و بازار کار شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

بازار‌کار مهندسی مکانیک نیروگاه، بسیار وسیع است و همه فعالیت‌های این حوزه بر تولید نیرو برای صنایع و جوامع متمرکز می‌باشد. دانش‌آموختگان در این رشته، با توجه به علاقه خود می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند: بخش حرارت و سیالات، بخش نرم‌افزاری، بهره‌برداری نیرو یا جامدات فعالیت کنند.

از طرفی با افزایش نیاز جوامع و گسترش شبکه برق، وزارت نیرو موظف است هر ساله یک نیروگاه جدید افتتاح کند و برای راه‌اندازی این نیروگاه‌ها، به متخصصین مکانیک نیروگاه در عناوین شغلی مختلف نیازمند خواهد بود. بنابراین دانشجویانی که به سمت این حوزه از علم مکانیک می‌روند (در صورت برخورداری از توانایی‌های لازم) در نیروگاه‌های وزارت نیرو مشغول به کار می‌شود و عموماً با مشکل عدم اشتغال رو به رو نخواهند شد.

فرصت‌های شغلی و بازار کار شغل مهندسی مکانیک نیروگاه
فرصت‌های شغلی و بازار کار شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

وظایف یک مهندس مکانیک نیروگاه

مهندسی مکانیک نیروگاه، شغلی کاملاً اجرایی است و متخصصان این حوزه در زمینه طراحی، نگهداری و کمک به بهره‌برداری از نیروگاه و حل مشکلات احتمالی آن فعالیت می‌کنند. به‌طور دقیق‌تر، یک مهندس مکانیک نیروگاه، مسئول طراحی کامل نیروگاه‌ها نیست؛ بلکه انواع مختلفی از نیروگاه‌ها وجود دارد که مهندسان مکانیک نیروگاه در قالب گروه‌های مختلف، طراحی بخشی از آنکه شامل سیستم‌های نیروگاهی می‌شود را بر عهده دارد. همچنین بهره‌برداری و نگهداری از نیروگاه، شامل بهینه‌سازی راندمان و توان خروجی نیروگاه و اطمینان از بهره‌برداری طولانی مدت می‌شود.

شایان ذکر است که منظور از نیرو‌گاه، تأمین کنندگان انرژی در مقیاس‌های بزرگ صنعتی است که برای تأمین برق جوامع و صنعت استفاده شده و شامل ژنراتور‌های برقی خانگی نمی‌شود.

در ادامه فهرستی از وظایف و مسئولیت‌های مهندسان نیروگاه را ارائه می‌دهیم.

  • طراحی سیستم‌های نیروگاهی
  • راه اندازی نیروگاه
  • بهره برداری از نیروگاه
  • فعالیت و نظارت در حوزه تعمیرات

جهت آشنایی بیشتر شما با وظایف شغل مهندسی مکانیک نیروگاه هر کدام از موارد ذکر شده را شرح خواهیم داد.

لیست وظایف مهندس مکانیک نیروگاه
لیست وظایف مهندس مکانیک نیروگاه

طراحی سیستم های نیروگاهی

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، گستردگی بخش‌های مختلف نیروگاه باعث می‌شود تخصص‌های مختلفی در طراحی این‌چنین پروژه‌هایی فعالیت کنند. در این میان مهندس مکانیک نیروگاه با شناختی که از حوزه برق و مکانیک دارد، به عنوان واسطه‌ای بین علوم در تیم‌های تخصصی طراحی سیستم‌های نیروگاهی فعالیت می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

راه اندازی نیروگاه

پس از طراحی نیروگاه، نیاز است تا در قالب یک برنامه ریزی دقیق، پروژه وارد فاز راه اندازی گردد. در این بخش نیز مهندس مکانیک نیروگاه وظیفه دارد که از نصب درست تجهیزات مطمئن شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهره برداری از نیروگاه

هدف از ساخت نیروگاه، تأمین انرژی مورد نیاز کشور است و این امر تنها زمانی ممکن خواهد بود که نیروگاه به درستی و بی‌وقفه فعالیت کند. در این میان مهندس نیروگاه به عنوان بهره بردار بر اجرای درست فرآیندها و کیفیت جریان‌های سیال و حرارت در مجموعه نظارت دارد و با استفاده از تجهیزات کنترلی نحوه کار نیروگاه را بررسی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهره برداری از نیروگاه
بهره برداری از نیروگاه

فعالیت و نظارت در حوزه تعمیرات

مطمئناً هر مجموعه صنعتی با گذشت زمان، نیاز به سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات جزئی یا اساسی دارد. مهندس نیروگاه در این حوزه نیز فعالیت می‌کند و با کمک تکنسین‌های فنی، وظیفه تعمیرات و نگهداری بخش‌های مختلف نیروگاه را بر عهده دارد.

حقوق و مزایای شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

معمولاً مشاغل مهندسی از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند؛ اما برخلاف حقوق ثابت دریافتی بر اساس قانون کار، بخش اعظم مزایا بر اساس قوانین کارفرما، مزایای خاص، سختی کار و… تعیین می‌شود. از این رو سعی کنید پس از کسب تجربه و داشتن سابقه کار، به دنبال یافتن بهترین موقعت شغلی ممکن باشید.

شایان ذکر است که حقوق و مزایای مهندسین نیروگاه، با یکدیگر متفاوت است و طبیعتاً به عنوانِ شغلی، ساعات کاری و میزان تجربه افراد وابسته خواهد بود؛ اما در کل مهندسان مکانیک نیروگاه در کشور‌های پیشرفته از حقوق و مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند.

توانایی ها و مهارت های لازم در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

رشته‌ی مهندسی مکانیک نیروگاه، بر روی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، که ترکیبی از نیروگاه‌های گازی و بخاری می‌باشد، متمرکز شده و شامل علوم مکانیک، الکترونیک و کنترل صنعتی می‌شود؛ بنابراین متقاضیان برای ورود به این شغل، باید علاوه بر علاقه‌مندی به دو مبحث مکانیک و الکترونیک، به تسلط کامل در این مباحث برسند.

شایان ذکر است، یک متخصص برای فعالیت در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه، باید از ویژگی‌هایی مانند توانایی و فرهنگ کارِ گروهی و روابط عمومی بالا برخوردار باشد؛ چرا که این مهندسین باید در قالب یک تیم یا گروه به فعالیت بپردازند و ناگزیر به ارتباط با اطرافیان و یا مدیریت یک مجموعه هستند. به طور کلی یک متخصص برای فعالیت در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه، باید از مهارت‌ها و ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • توان جسمی کافی
  • تحمل کار در شرایط سخت احتمالی
  • مهارت حل مسئله
  • توانایی تجزیه‌و‌تحلیل مسائل
  • توان مدیریت و سازماندهی
  • توجه و دقت به جزئیات
  • خلاقیت و نگاه خلاقانه
  • تخصص فنی و مهارت علمی کافی
  • آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی

در ادامه هر کدام از مهارت‌های ذکر شده برای شغل مهندسی نیروگاه را بیشتر توضیح خواهید داد.

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه
توانایی‌ها و مهارت‌های لازم در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

تسلط بر زبان انگلیسی

تسلط بر زبان انگلیسی در حوزه مشاغل مهندسی، یک توانایی و مهارت ضروری است. در واقع دسترسی به دانش روز دنیا و پیشرفت‌های علمی، از طریق منابع و نشریات انگلیسی ممکن است. از طرفی بسیاری از تجهیزات به کار رفته در صنعت کشورمان، ساخت شرکت‌های غیر ایرانی است که سازنده این تجهیزات معمولاً دستورالعمل و راهنمای به کار بردن آها را به زبان انگلیسی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

شایان ذکر است، حضور مهندسان غیر ایرانی در ساخت و راه اندازی نیروگاه‌ها و استفاده از مشاوره‌های آن‌ها، بسیار رایج است. به منظور ایجاد ارتباط بهتر با این مهندسان آشنایی با یک زبان مشترک و بین‌المللی بسیار مفید خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توان جسمی کافی

نیاز به فعالیت در قالب شیفت‌های کاری طولانی، کار در شرایط دمایی نامناسب و سر و کار داشتن با تجهیزات سنگین، از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود شما به عنوان مهندس مکانیک نیروگاه نیاز به توان جسمی بالا داشته باشید.

تحمل کار در شرایط سخت احتمالی

علاوه بر سختی‌های فیزیکی کار در محیط نیروگاه که تحملشان توان جسمی زیادی می‌طلبد، کار در محیط نیروگاه نیاز به توانایی روحی جهت تحمل این سختی‌ها دارد. فعالیت در محیطی پرتنش و استرس‌زا، سر و کار داشتن با جریان‌های قوی الکتریسیته و سیالات داغ و در موارد بسیاری با زمان‌های طولانی دور از خانه، از جمله مواردی هستند که ممکن است فشارهای روانی و استرس ایجاد کنند. در همین راستا، مهندسان مکانیک نیروگاه باید توانایی کار در شرایط سخت را داشته باشند.

مهارت حل مسئله

در هر حوزه‌ای که مهندسان در زمینه طراحی و راه اندازی سیستم‌های صنعتی وسیع فعالیت می‌کنند، توانایی حل مسئله یک مهارت بسیار مهم است. در واقع مهندسان در راستای حل مسائل و مشکلات موجود، به دنبال راه حل هستند و با ارائه راهکار مناسب این مشکلات را برطرف می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تجزیه و‌ تحلیل مسائل

پیچیدگی‌های ناشی از ترکیب علوم مهندسی در نیروگاه، بسیار به چشم می‌آید. وجود هم‌زمان جریان‌های سیالات، حرارت و الکتریسیته و از طرفی تبدیل انرژی به نیروی حرکتی و بالعکس، مسائل پیچیده‌ای ایجاد می‌کند که مهندس نیروگاه باید به خوبی توانایی تجزیه و تحلیل آن‌ها را داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توان مدیریت و سازماندهی

معمولاً مهندس مکانیک نیروگاه، چه در حوزه طراحی و چه در زمان راه اندازی و بهره برداری از نیروگاه، مسئولیت مدیریت نیروهای فنی و سازماندهی بخش‌های مختلف را بر عهده دارد. در این راستا، برخورداری از توانایی مدیریت و سازماندهی در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه، مفید و اثربخش خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توجه و دقت به جزئیات

سر و کار داشتن با تجهیزات فنی پیچیده، تجهیزات کنترل، فرآیندهای آزمایشگاهی و صنعتی، توجه به جزئیات را ضروری می‌سازد. تا حدی که در نظر نگرفتن کوچک‌ترین مسائل، می‌تواند منجر به شکست یک پروژه یا بروز سوانح مختلف صنعتی شود. از این رو توجه و دقت به جزئیات از دیگر مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی نیروگاه است.

خلاقیت و نگاه خلاقانه

از آنجا که یکی از وظایف اصلی در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه، فعالیت در حوزه طراحی بخش‌های مختلف نیروگاه و تجهیزات فنی است؛ خلاقیت یک ویژگی ضروری و مفید در این شغل است. از طرفی هنگام بهره برداری از یک نیروگاه، همواره ممکن است مشکلات فنی در عملکرد تجهیزات یا فرآیندهای مختلف ایجاد شود که در این موارد نیز برخورداری از نگاهی خلاقانه در جهت رفع مشکل مؤثر خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت و نگاه خلاقانه
خلاقیت و نگاه خلاقانه

تخصص فنی و مهارت علمی کافی

موفقیت در مشاغل مهندسی، علاوه بر مهارت‌ها و توانایی‌های شخصیتی، به داشتن تخصص فنی و مهارت علمی بالا نیاز دارد. در این راستا، شما باید به عنوان مهندس مکانیک نیروگاه، همواره در جهت افزایش دانش و مهارت در حوزه‌های مختلف شغل خود تلاش کنید.

آشنایی با نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی

مهندس مکانیک نیروگاه باید توانایی کار با نرم‌افزارهای عمومی در حوزه جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات را داشته باشد و از طرفی نرم‌افزارهای تخصصی در زمینه طراحی و شبیه سازی نیروگاه و همچنین تجهیزات صنعتی مختلف را بشناسد. شناخت این نرم‌افزارهای تخصصی و تسلط در استفاده از آن‌ها، می‌تواند به شما به عنوان متخصص حوزه طراحی نیروگاه‌ها کمک زیادی بکند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نرم افزارهای تخصصی و کاربردی در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

نرم‌افزارهای تخصصی که در حوزه شغل مهندسی نیروگاه کاربرد دارند، علاوه بر موارد مشترک بین تمام گرایش‌های مهندسی مکانیک، شامل نرم‌افزارهای تخصصی در زمینه طراحی نیروگاه نیز می‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی مورد نیاز در این شغل را معرفی می‌کنیم.

  • نرم‌افزار ترمو فلو Thermoflow
  • نرم‌افزار «ای اس اس» ESS
  • سیمولینک متلب SIMOLINK MATLAB

جهت افزایش دانش و آگاهی شما، هر کدام از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی مکانیک نیروگاه
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

نرم افزار ترمو فلو Thermoflow

یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای به کار رفته در شغل مهندسی مکانیک نیروگاه، «ترمو فلو» است. این پکیج نرم‌افزاری، جهت طراحی حرارتی و مکانیکی و موازنه حرارتی نیروگاه‌های مختلف (ساده، سیکل ترکیبی و…) استفاده می‌گردد. نرم‌افزار Thermoflow شامل سه زیرمجموعه کاربردی است که عبارت‌اند از:

  • GT PRO/GT MASTER: طراحی و شبیه سازی سیکل‌های ساده و ترکیبی
  • STEAM PRO/STEAM MASTER: طراحی و شبیه سازی نیروگاه‌های بخار
  • TERMOFLEX: طراحی هر گونه سیکل و پلنت با اجزای جداگانه

نرم افزار «ای اس اس» ESS

نرم‌افزار ESS از جمله ابزارهای کاربردی رشته مکانیک در حوزه سیالات و حرارت است. این نرم‌افزار قابلیت حل معادلات پیچیده ترمودینامیکی و توابع ریاضی مختلف را دارد. از طرفی اطلاعات خواص ترمودینامیکی مواد در این نرم‌افزار، امکان تعیین ویژگی جریان‌های مختلف را با داشتن تنها دو پارامتر ممکن می‌سازد. شایان ذکر است که بخش بسیار مهمی از طراحی نیروگاه، مباحث مربوط به معادلات ترمودینامیکی و پایستگی انرژی است که توسط «ای اس اس» قابل بررسی می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سیمولینک متلب SIMOLINK MATLAB

سیمولینک به عنوان ابزاری بسیار مفید در زمینه شبیه سازی مهندسی شناخته می‌شود. ادغام این نرم‌افزار با متلب، باعث افزایش قدرت محاسباتی و توان تحلیلی بیشتر آن شده است. از این نرم‌افزار به منظور طراحی سیکل‌های بسته نیروگاهی و تجزیه و تحلیل نتایج محاسبات ترمودینامیکی استفاده می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل مهندسی مکانیک نیروگاه

اهمیت تأمین انرژی در بخش‌های مختلف صنعت و همچنین مصارف، تجاری، درمانی، خانگی و… هر روز بیشتر می‌شود. این موضوع باعث شده که ساخت و بهره برداری از نیروگاه‌ها همواره از دغدغه‌های مهم دولت باشد. بر این اساس می‌توان گفت شغل مهندسی مکانیک نیروگاه هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که به تدریج بخش‌های بیشتری از صنعت و زندگی انسان به انرژی الکتریسیته وابسته می‌شود.

شایان ذکر است که با گسترش استفاده از انرژی‌های نو (نظیر نیروگاه‌های خورشیدی) امکان بهره برداری از منابع تجدید پذیر در کنار سوخت‌های فسیلی و نیروگاه‌های هسته‌ای فراهم شده است. از این رو در آینده نیز فرصت‌های شغلی زیادی برای مهندسان مکانیک نیروگاه وجود دارد.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی مکانیک نیروگاه در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مهندس مکانیک نیروگاه مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “شغل مهندسی مکانیک نیروگاه – معرفی رشته، حوزه های کاری و نرم افزارها

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.