با تغییر شرایط جوی زمین و کاهش میزان بارندگی‌ها و اتمام منابع آب زیرزمینی، «کمبود آب شیرین» به یکی از معضلات بزرگ جامعه‌ی بشری تبدیل شده است؛ در همین راستا، در سال‌های گذشته، به منظور افزایش بهره‌وری آبیاری مزارع و باغ‌ها و همچنین کاهش هدر رفت آب شیرین، شاخه‌ای تخصصی از مهندسی، به نام «مهندسی آبیاری» شکل گرفت. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که شغل مهندسی آبیاری چیست؟ مهندسی آبیاری به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ شغل مهندسی آبیاری دارای چه وظایفی می‌باشد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا همراه شما، ضمن یافتن پاسخ سوالات بالا، شغل مهندسی آبیاری را به‌طور کامل بررسی کنیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی آبیاری

به‌طور کلی، شغل مهندسی آبیاری بر روی طراحی و ساخت انواع سیستم‌های آبیاری و نظارت بر روی نحوه‌ی اجرا و استفاده از آنها، تمرکز دارد؛ شایان ذکر است، که این شاخه از مهندسی، علاوه بر صنعت کشاورزی، در حوزه‌های دیگری مانند تامین آب شهری، تامین آب کارخانه‌های صنعتی و صنعت شیلات نیز، کاربرد دارد. مهندسی آبیاری رشته‌ای است، که افراد در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد به سراغ آن می‌روند و در مقطع تحصیلی کارشناسی، در رشته‌هایی مانند مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و… تحصیل می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، شغل مهندسی آبیاری در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد، که دلیل آن مزایای حاصل از دانش آبیاری می‌باشد؛ مزایای این شاخه از مهندسی، عبارت‌اند از:

  • بررسی میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی
  • پیشگیری از کمبود آب لازم برای صنعت کشاورزی
  • رونق و توسعه‌ی صنعت کشاورزی
  • افزایش سود کشاورزان از فروش محصولات خود
  • تامین آب خانگی و صنعتی
  • تامین آب و توسعه‌ی روش‌های مصرف آب در صنعت شیلات
  • و…
مزایای شغل مهندسی آبیاری
مزایای شغل مهندسی آبیاری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی آبیاری، نیازمند شناخت انواع سیستم‌های آبیاری هستیم؛ در همین راستا، در قسمت بعدی مقاله، به معرفی و بررسی سیستم‌های اصلی آبیاری خواهیم پرداخت.

تعریف فرایند آبیاری

تعریف آبیاری عبارت است از، انتقال ایمن آب از یک مکان به مکان دیگر، برای استفاده‌های گوناگون؛ عمده‌ی پروژه‌های موجود در این شغل، به آبیاری مزارع و باغ‌ها مربوط می‌شود؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا انواع سیستم‌‌های اصلی آبیاری مزارع و باغ‌ها را به شما معرفی کنیم، سپس آنها را باهم مورد بررسی قرار دهیم. انواع سیستم‌های اصلی آبیاری عبارت‌اند از:

  • آبیاری سطحی
  • آبیاری فرعی
  • آبیاری سربار

حال بیایید هر کدام از روش‌هایی که در بالا نام بردیم را، با هم بررسی کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آبیاری سطحی

در این سیستم آبیاری، منابع آبی بر روی سطح زمین جاری هستند و بنا بر میزان رطوبت خاک و تراکم آن، در زمین فرو می‌روند و جذب ریشه‌های گیاهان می‌گردند. در این روش، میزان هدر رفت آب – به دلیل گرمای هوا، رطوبت کم هوا و عوامل دیگر – ممکن است زیاد باشد؛ شایان ذکر است، که روش آبیاری سطحی، خود دارای انواع مختلفی می‌باشد، که موجب کاهش هدر رفت آب و افزایش میزان بهره‌وری آبیاری، می‌گردند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آبیاری فرعی

این سیستم آبیاری مناسب مکان‌هایی است، که سطح ایستابی بالایی دارند و خاک آنها رطوبت را به کندی جذب می‌نماید؛ در آبیاری فرعی، خندق‌هایی در امتداد مزارع حفر می‌شوند، که آب در آنها جریان دارد و جذب آب در خاک به آرامی صورت می‌گیرد. کشاورزان و مهندسان به کمک این خندق‌ها، قادر به کنترل میزان سطح آب و همچنین میزان جذب رطوبت توسط خاک، هستند.

آبیاری سربار

مدرن‌ترین و جدید‌ترین سیستم آبیاری، «آبیاری سربار» نام دارد؛ در این سیستم از انواع لوله‌ها، واحد‌های پمپاژ، مکانیسم‌های آبپاشی و… برای هدایت منابع آبی و همچنین آبیاری مزارع و باغ‌ها، استفاده می‌شود. مهندسین آبیاری با استفاده از این سیستم، قادر به کنترل دقیق میزان آب مصرفی، ساعت آبیاری، میزان جذب آب در خاک و… می‌باشند؛ اما مشکل این سیستم آبیاری، هزینه‌ی بالای طراحی، ساخت و نصب آن در مزارع و باغ‌ها است.

حال که با تعریف شغل مهندسی آبیاری و همچنین انواع سیستم‌های اصلی آبیاری آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که با وظایف موجود در این شغل نیز، آشنا شویم.

وظایف شغل مهندسی آبیاری

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی آبیاری دارای کاربرد‌های مختلفی دارد و به همین دلیل، وظایف مختلفی بر عهده‌ی مهندسین آبیاری قرار دارد؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا وظایف شغل مهندسی آبیاری را با هم بررسی کنیم. وظایف شغل مهندسی آبیاری عبارت است از:

  • طراحی و ساخت سیستم‌های آبیاری
  • عیب‌یابی سیستم‌های آبیاری
  • تهیه‌ی دستورالعمل استفاده از سیستم‌های آبیاری
  • بررسی گیاهان مختلف
  • بررسی خاک باغ‌ها و مزارع
  • طراحی انواع سیستم‌های تامین آب شهری
  • طراحی سیستم‌های تصفیه آب
  • طراحی و ساخت سیستم‌های تامین آب کارخانه‌های صنعتی

در ادامه، هر کدام از وظایفی که در لیست بالا نام بردیم را، به همراه شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وظایف شغل مهندسی آبیاری
وظایف شغل مهندسی آبیاری

طراحی و ساخت سیستم های آبیاری

مهندسین آبیاری، با شناختی که از انواع سیستم‌ها و روش‌های آبیاری، میزان آب مورد نیاز هر کدام از محصولات کشاورزی و میزان جذب رطوبت خاک دارند، باید به «طراحی و ساخت سیستم‌های آبیاری» بپردازند. هر کدام از گیاهانی که به‌صورت عمده در مزارع و باغ‌ها کشت می‌شوند، به مقدار خاصی از آب جهت رشد نیاز دارند، که وظیفه‌ی تامین آب مورد نیاز آنها به وسیله‌ی سیستم‌های آبیاری، بر عهده‌ی مهندسی آبیاری می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین پس از تحقیقات و بررسی‌های میدانی لازم، اقدام به طراحی و ساخت انواع سیستم‌های آبیاری، می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

عیب یابی سیستم های آبیاری

در برخی از موارد، سیستم‌های آبیاری پس از گذشت زمانی، مشکلاتی در آنها بروز می‌نماید و از میزان بهره‌وری آنها کاسته می‌شود؛ یکی دیگر از وظایف مهندسین آبیاری «عیب‌یابی سیستم‌های آبیاری» می‌باشد. مهندسین برای انجام این وظیفه‌ی خود، باید شناخت کاملی از طراحی و نحوه‌ی عملکرد سیستم آبیاری که دچار مشکل شده است، داشته باشند تا قسمتی که دچار مشکل شده است را، شناسایی کنند و نقص‌های سیستم را برطرف نمایند، تا بهره‌وری سیستم آبیاری مورد نظر، به میزان استاندارد خود برگردد.

در ادامه چند مورد آموزش در حوزه حفظ منابع آبی که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تهیه دستورالعمل استفاده از سیستم های آبیاری

سیستم‌های آبیاری پیشرفته، دارای زمان‌بندی و همچنین دستورالعمل‌های خاصی برای استفاده در مزارع و باغ‌ها می‌باشند، که کشاورزان و دیگر افرادی که قصد استفاده از آنها را دارند، باید آشنایی کاملی با نحوه‌ی کار آنها داشته باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهندسین در این شغل «تهیه‌ دستورالعمل استفاده از سیستم‌های آبیاری» است. مهندسین به کمک شناختی که از سیستم‌های آبیاری پیشرفته دارند، باید دفترچه یا ویدیو‌های آموزشی حاوی دستورالعمل استفاده از انواع سیستم‌های آبیاری را، برای کسانی که قصد استفاده از آنها را دارند، تهیه نمایند و در اختیارشان بگذارند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی گیاهان مختلف

یکی از وظایفی که مهندسین آبیاری قبل از طراحی و ساخت انواع سیستم‌ها و ماشین‌آلات آبیاری باید انجام دهند، «بررسی گیاهان مختلف» است؛ آنها برای اینکه سیستمی متناسب با گیاهان طراحی کنند، باید ویژگی‌ها و خصوصیت آنها را بشناسند و آگاهی کاملی از میزان آب مورد نیاز برای رشد آنها، به‌دست بیاورند.

بررسی خاک باغ ها و مزارع

انواع مختلفی از خاک در دنیا وجود دارد، که هر کدام از گیاهان برای رشد و تامین مواد معدنی مورد نیاز خود، به آنها نیاز دارند؛ هر کدام از انواع خاک، دارای خصوصیات مخصوص به خود می‌باشند و میزان جذب آب و تخلخل آنها از یکدیگر متفاوت می‌باشد. در همین راستا، مهندسین برای طراحی و ساخت انواع سیستم‌های آبیاری، باید خاک هر کدام از مزارع و باغ‌ها را مورد بررسی قرار دهند، تا از میزان جذب آب و تخلخل آنها آگاهی کاملی بدست بیاورند؛ سپس مهندسین با توجه به نتایج به‌دست آمده از این بررسی‌ها، سیستم‌های آبیاری بهینه‌سازی شده‌ای را، برای مزارع و باغ‌ها طراحی می‌کنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی خاک باغ ها و مزارع
بررسی خاک باغ ها و مزارع

طراحی انواع سیستم های تامین آب شهری

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، رشته و شغل مهندسی آبیاری، در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد، که یکی از آنها «تامین آب شهری» است؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین آبیاری قرار می‌گیرد، وظیفه‌ی «طراحی انواع سیستم‌های تامین آب شهری» می‌باشد. مهندسین برای انجام این وظیفه، باید میزان آب مورد نیاز هر کدام از ساختمان‌های شهری را محاسبه نمایند و سپس به طراحی انواع سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز برای ذخیره‌سازی، انتقال و هدایت آب شهری بپردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی سیستم های تصفیه آب

در ابتدای این مقاله، به موضوع کمبود منابع آب شیرین در دنیا اشاره کردیم؛ دولت‌ها و سازمان‌های مختلف برای پیشگیری از اتمام منابع آب شیرین سالم و پاکیزه، دست به تصفیه‌ی آب مصرف‌شده و استفاده‌ی مجدد از آن، زده‌اند و برای این کار، از مهندسین آبیاری کمک می‌گیرند. در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهندسین در این شغل، «طراحی سیستم‌های تصفیه آب» می‌باشد. مهندسین آبیاری به کمک دیگر مهندسین (مانند مهندسین مکانیک، هیدرولیک و …) باید انواع مختلفی از سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز را برای تصفیه‌ی آب شیرین مصرف شده – جهت استفاده‌ی مجدد در حوزه‌های مختلف – طراحی و تولید کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت سیستم های تامین آب کارخانه های صنعتی

آب مورد نیاز کارخانه‌های صنعتی لازم نیست حتما استانداردهای لازم آب شرب را داشته باشد و همین که دارای فاضلاب و همچنین املاح مضر برای دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی نباشد، کفایت می‌کند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف موجود در شغل مهندسی آبیاری، «طراحی و ساخت سیستم‌های تامین آب کارخانه‌های صنعتی» می‌باشد. شایان ذکر است که، مهندسین علاوه بر تامین آب مورد نیاز کارخانه‌ها، باید سیستم‌هایی هم برای تصفیه‌ی آب فاضلاب آنها طراحی و اجرا نمایند، تا از ورود مواد آلاینده و شیمیایی به محیط زیست، جلوگیری کنند. در ادامه چند مورد آموزش در حوزه هیدرولوژی که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که آشنایی کاملی با وظایف موجود در شغل مهندسی آبیاری آشنا شدیم، وقت آن است که بررسی مهارت‌های مورد نیاز مهندسین آبیاری جهت انجام وظایفشان، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت های شغل مهندسی آبیاری

هر شغلی به مهارت‌های خاصی نیاز دارد، که افراد برای انجام وظایفشان در آن شغل، به آن مهارت‌ها نیاز پیدا می‌کنند؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، به بررسی مهارت‌های مورد نیاز مهندسین آبیاری برای فعالیت در این حوزه‌ی شغلی، بپردازیم. مهارت‌های مورد نیاز مهندسین آبیاری، عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • کار گروهی
  • برقراری ارتباط
  • فن بیان
  • مدیریت تیمی
  • حل مساله و تصمیم‌گیری سریع
  • مدیریت زمان
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • جستجو و پیدا کردن مقالات معتبر
  • زبان انگلیسی

حال بیایید، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، در ادامه باهم بررسی کنیم.

مهارت های شغل مهندسی آبیاری
مهارت های شغل مهندسی آبیاری

دانش فنی

مهم‌ترین مهارتی که مهندسین آبیاری در این شغل به آن نیاز دارند «دانش فنی» می‌باشد؛ دانش فنی که مهندسین در این شغل به آن نیاز دارند، از طریق گذراندن مقاطع تحصیلی آکادمیک (مانند دانشگاه‌ها) و همچنین طی کردن دوره‌های عملی کارآموزی، به‌دست می‌آید. مهندسین آبیاری در وهله‌ی اول باید تحصیلات خود را کامل نمایند و سپس، در دوره‌های عملی کارآموزی شرکت کنند، تا مهارت استفاده از دانشی که در طی دوران تحصیلی خود بدست آورده‌اند را، کسب کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

پروژه‌های طراحی و ساخت سیستم‌ها، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات آبیاری، پروژه‌هایی پیچیده و مهم محسوب می‌شوند؛ در همین راستا، برای انجام پروژه‌های موجود در این شغل، تیمی از مهندسین مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند. مهندسین آبیاری جهت فعالیت در این شغل، باید مهارت «کار گروهی» را کسب کنند، تا قادر به همکاری موثر و نتیجه‌بخشی با دیگر همکاران خود، باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

مهندسین آبیاری در طی انجام مراحل مختلف طراحی و ساخت سیستم‌ها و دستگاه‌های پیشرفته‌ی آبیاری، با افراد مختلفی (مانند همکاران، اعضای تیم، کارفرمایان و…) در ارتباط هستند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «برقراری ارتباط» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ایجاد و حفظ ارتباطی قوی و سازنده با افراد دیگر، هستند و می‌توانند وظایف خود را در زمانی کمتر و کیفیتی بالاتر، انجام دهند. شایان ذکر است، که مهارت «برقراری ارتباط» کمک شایانی به تقویت مهارت «کار گروهی» و «مدیریت تیمی» خواهد کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فن بیان

یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین آبیاری، «فن بیان» است؛ این مهارت کمک شایانی به تقویت مهارت‌های دیگر (مانند کار گروهی، برقراری ارتباط و…) می‌کند و مهندسین با کسب این مهارت، هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری، ارتباط بهتر و قوی‌تری با افراد دیگر برقرار می‌نمایند. مهارت فن بیان، خود شامل چندین مهارت دیگر است، که عبارت‌اند از:

  • گوش دادن فعال
  • پاسخ سریع و به موقع
  • ارائه‌ی راه حل‌های مختلف
  • احترام به خواست و نظر دیگران
  • و…

مدیریت تیمی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، پروژه‌های موجود در شغل مهندسی آبیاری، به کمک تیمی متشکل از مهندسین مختلف، انجام می‌شوند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز این شغل، مهارت «مدیریت تیمی» است؛ مهندسین با کسب این مهارت، قادر به مدیریت و راهنمایی اعضای تیم خود، در جهت انجام وظایفشان و همچنین پیشبرد اهداف پروژه، می‌باشند. همانند مهارت فن بیان، مهارت مدیریت تیمی نیز شامل چندین مهارت و فاکتور مختلف است، که عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط قوت هر کدام از اعضای تیم
  • شناخت نقاط ضعف هر کدام از اعضای تیم
  • تقسیم وظایف بین اعضای گروه با توجه به تخصصی که دارند
  • تقویت و افزایش روحیه‌ی کار تیمی
  • مدیریت و نظارت بر روی افراد
  • مدیریت زمان‌بندی پروژه
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله و تصمیم گیری سریع

در طی مراحل طراحی و ساخت هر نوع سیستم یا دستگاهی، مشکلاتی به‌وجود می‌آید، که از پیش بررسی نشده بودند و افراد باید در کمترین زمان ممکن، بهترین راه را برای حل این مشکلات، ارائه نمایند. در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین آبیاری برای طراحی و ساخت انواع سیستم‌ها و دستگاه‌های آبیاری به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «حل مساله و تصمیم‌گیری سریع» است. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به یافتن و ارائه‌ی راه‌های مختلف برای حل مشکلات پیش روی خود و همچنین انتخاب سریع بهترین راه‌حل ممکن، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر پروژه‌ای، زمان اتمام آن می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین آبیاری برای اتمام وظایف خود و پروژه‌ای که در دست دارند، به مهارت «مدیریت زمان» نیاز پیدا می‌کنند؛ این مهارت علاوه بر کمک به مهندسین در انجام وظایف خود، به آنها در مدیریت تیمی و اجرای مراحل مختلف پروژه مطابق با جدول زمان‌بندی که تعیین شده است، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان
مدیریت زمان

استفاده از نرم افزار های تخصصی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و کامپیوترها، تقریبا تمامی امور طراحی سیستم‌ها، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات در مهندسی، به کمک نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌گیرد؛ به موجب این امر، مهارت دیگری که مهندسین در این شغل نیازمند آن هستند، مهارت «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد. مهندسین آبیاری برای طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های ساده و پیشرفته‌ی آبیاری، باید از نرم‌افزارهای تخصصی طراحی و شبیه‌سازی استفاده کنند و هرچه مهارت خود را در کار با آنها افزایش دهند، در زمان کمتری مراحل طراحی و شبیه‌سازی را انجام خواهند داد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است، که در قسمت بعدی مقاله به معرفی و بررسی برخی از این نرم‌افزارهای تخصصی، خواهیم پرداخت.

جستجو و پیدا کردن مقالات معتبر

روزانه تعداد زیادی پژوهش و تحقیق در حوزه‌های مختلف، توسط متخصصین هر کدام از حوزه‌های علمی صورت می‌گیرد، که موجب پیشرفت آن حوزه می‌گردد؛ متخصصین پس از اتمام تحقیقات و پژوهش‌های خود، نتایج آنها را در قالب مقاله‌ای علمی، در ژورنال‌ها و وب‌سایت‌های معتبر، منتشر می‌نمایند، تا در اختیار افراد دیگر هم قرار بگیرد. مهندسین آبیاری برای پیشرفت در شغل خود، باید همیشه اطلاعات بروز و معتبری در اختیار داشته باشند و به‌طور مداوم اطلاعات و دانش خود را پیرامون رشته‌ی مهندسی آبیاری و انواع روش‌ها و متد‌های جدید آبیاری و طراحی سیستم‌های مربوط به آن، افزایش دهند؛ در همین راستا، مهارت دیگری که مهندسین به آن نیاز دارند، مهارت «جستجو و پیدا کردن مقالات معتبر» است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

تقریبا تمامی مقالات معتبر و بین‌المللی، به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و همچنین محیط کاری تمامی نرم‌افزارهای تخصصی نیز به زبان انگلیسی است؛ به همین دلیل، مهندسین باید مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» را در خود تقویت نمایند؛ منظور ما از زبان انگلیسی، هم زبان عمومی و هم زبان تخصصی این شاخه از مهندسی می‌باشد. زبان انگلیسی علاوه بر کمک به مهندسین در پیدا کردن مقالات معتبر و مطالعه‌ی آنها، به برقراری ارتباط با دیگر مهندسین آبیاری که در سراسر دنیا حضور دارند و فعالیت می‌نمایند هم، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی آبیاری

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره کردیم، مهندسین آبیاری برای طراحی انواع مختلفی از سیستم‌ها و دستگاه‌های پیشرفته‌ی آبیاری، از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند، که در این قسمت از مقاله قصد داریم برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در این شغل را، همراه شما مورد بررسی قرار دهیم. برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای تخصصی در شغل مهندسی آبیاری عبارت‌اند از:

  • SolidWorks
  • CATIA
  • MATLAB
  • DrainMod
  • Hydrus
  • SaltMed
  • Surface
  • CropWat
  • Watergames

اکنون هر کدام از نرم‌افزارهای تخصصی که نام بردیم را، باهم بررسی می‌کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی آبیاری
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی آبیاری

SolidWorks

نرم‌افزار «SolidWorks» یک نرم‌افزار طراحی و مدل‌سازی قدرتمند، برای تمامی شاخه‌های مهندسی – از جمله مهندسین آبیاری – می‌باشد. این نرم‌افزار برتری بزرگ نسبت به دیگر نرم‌افزارهای طراحی مهندسی دارد و آن هم، افزونه‌های متعددی است که برای سالیدورک وجود دارند. مهندسین آبیاری به کمک ابزارهای موجود در این نرم‌‌افزار و همچنین نصب افزونه‌های تخصصی که برای آن وجود دارد، قادر به ارائه‌‌ی طراحی کامل انواع سیستم‌ها، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته‌ی آبیاری، می باشند. شایان ذکر است، که سالیدورک دارای کتابخانه‌ای از انواع مختلف مواد اولیه و رفتار آنها در شرایط گوناگون می‌باشد، که مهندسین با استفاده از این کتابخانه، قادر به انجام تست‌ها و شبیه‌سازی‌های مختلف، بر روی دستگاه‌ها و سیستم‌های آبیاری که طراحی نموده‌اند، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

CATIA

نرم‌افزار «Catia» یکی دیگر از نرم‌افزارهای معروف و همچنین قدرتمند برای طراحی و شبیه‌سازی سیستم‌های مکانیکی، دستگاه‌‌ها و ماشین‌آلات آبیاری، در این شاخه از مهندسی، می‌باشد. مهندسین آبیاری با کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی انواع سیستم‌ها، قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها و ماشین‌آلات آبیاری می‌باشند. شایان ذکر است، که نرم افزار CATIA همانند SolidWork قادر به انجام انواع تست‌های کامپیوتری بر روی طراحی‌های انجام شده، می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لازم به ذکر است، که تمامی امکاناتی که به صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار SolidWork وجود دارند، در CATIA هم تعبیه شده‌‌اند، با این حال به دلیل افزونه‌های کمتری که دارد، از حجم پایین‌تر و سرعت بالاتری نسبت به SolidWork، برخوردار است.

MATLAB

یکی از نرم‌افزارهایی که تقریباً در تمامی شاخه‌های مهندسی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد، نرم‌افزار «MATLAB» است؛ این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمندی برای حل معادلات پیچیده‌‌ی ریاضی، فیزیک و… می‌باشد، همچنین مهندسین آبیاری با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به تحلیل و بررسی داده‌های مختلفی که از آزمایشات خاک و منابع آبی بدست می‌آورند، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

DrainMod

نرم‌افزار «DrainMod» یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی حوزه‌‌ی مهندسی آبیاری می‌باشد؛ مهندسین از این نرم‌افزار برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی سطح ایستابی و آب خروجی از زهکشی‌های موجود در مزارع و باغ‌ها، استفاده می‌کنند. در مناطقی که دارای خاکی مرطوب هستند و سطح ایستابی در عمق کمی واقع شده است، مهندسین از این نرم‌افزار برای طراحی و شبیه‌سازی سیستم‌های آبیاری به کمک زهکشی، استفاده می‌نمایند.

Hydrus

مهندسین آبیاری برای بررسی و شبیه‌سازی حرکت سه بعدی آب، املاح، دما و جذب آب توسط ریشه‌ی گیاهان، از نرم‌افزار «Hydrus» استفاده می‌کنند. از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارزیابی و بررسی ویژگی‌های هیدرولیکی آب و املاح موجود در آن
  • شبیه‌سازی و بررسی نحوه‌ی انتقال املاح به کمک آب و جذب آنها توسط ریشه‌ی گیاهان
  • شبیه‌سازی و بررسی نحوه‌ی حرکت و انتقال آب در خاک
  • و…

SaltMed

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی آبیاری، نرم‌افزار «SaltMed» نام دارد؛ این نرم‌افزار با هدف مدیریت و نگهداری از منابع آبی و همچنین ارزیابی اثرات سیستم‌های آبیاری بر روی املاح موجود در آب، توسعه داده شده است. مهندسین آبیاری به کمک این نرم‌افزار قادر به بررسی میزان شوری آب، رطوبت خاک، نحوه‌ی توزیع املاح معدنی در آب و خاک هستند. از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار، می‌توانیم به شبیه‌سازی و ارزیابی انواع مدل‌های آبیاری، طبقات مختلف خاک و همچنین کیفیت آب مورد استفاده در آبیاری، اشاره کنیم.

Surface

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، که یکی از سیستم‌های اصلی آبیاری، «آبیاری سطحی» می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین برای طراحی و شبیه‌سازی انواع روش‌ها و پارامترهای آبیاری سطحی، از نرم‌افزار «Surface» استفاده می‌کنند. مهندسین با کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی و شبیه‌سازی انواع روش‌های آبیاری سطحی و همچنین بهبود بازدهی آنها، هستند.

CropWat

یکی از وظایفی که در شغل مهندسی آبیاری وجود دارد، «بررسی گیاهان مختلف» است، که در آن مهندسین باید شناخت کاملی از میزان آب مورد نیاز گیاهان برای رشد، به‌دست بیاورند؛ مهندسین برای انجام این وظیفه از نرم‌افزار «CropWat» استفاده می‌نمایند. مهندسین با وارد کردن میزان بارندگی سالانه، میزان رطوبت خاک و نوع گیاه، قادر به تخمین آب مورد نیاز گیاهان برای رشد هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Watergames

نرم‌افزار «Watergames» برای طراحی، شبیه‌سازی و مدل‌سازی شبکه‌های توزیع آب و خطوط انتقال آن، توسعه داده شده است؛ مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی انواع مختلفی از خطوط انتقال آب و تامین آب شهر‌ها و کارخانه‌های صنعتی، می‌باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که آشنایی کاملی با رشته و شغل مهندسی آبیاری پیدا کردیم، زمان آن رسیده است که به معرفی بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این شاخه از مهندسی، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی آبیاری

همان‌طور که گفته بودیم، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی آبیاری را به شما معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Hong Kong Polytechnic University در کشور چین
  2. دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند
  3. دانشگاه University College London در کشور انگلستان
  4. دانشگاه National University of Singapore در کشور سنگاپور
  5. دانشگاه Polytechnic University of Milan در کشور ایتالیا
  6. دانشگاه University of California – Berkeley در کشور آمریکا
  7. دانشگاه Tianjin University در کشور چین
  8. دانشگاه Federico II University of Naples در کشور ایتالیا
  9. دانشگاه Aristotle University of Thessaloniki در کشور یونان
  10. دانشگاه University of Illinois at Urbana – Champaign در کشور آمریکا
  11. دانشگاه Vilnius Gediminas Technical University در کشور لیتوانی
  12. دانشگاه University of British Columbia در کشور کانادا
  13. دانشگاه Technical University of Catalonia در کشور اسپانیا
  14. دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
  15. دانشگاه University of Technology Malaysia در کشور مالزی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی آبیاری
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی آبیاری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی آبیاری

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سوالات خود پیرامون شغل مهندسی آبیاری را، یافته باشید و همچنین اطلاعات مفیدی از مطالعه‌ی این مقاله بدست آورده باشید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که، بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در بین دوستان علاقه‌مند خود به این شاخه از مهندسی، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر، خواهید شد.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.