یکی از لذت‌بخش‌ترین شغل‌های جهان برای افراد اهل هنر و طبیعت را می‌توان «شغلی مهندسی باغبانی» دانست. حس دل‌انگیزِ تولید گیاهان زینتی و خوراکی غیرقابل توصیف است. به همین علت سالانه افراد بسیاری با هدف مشغول شدن در رشته مهندسی باغبانی، وارد دانشکده‌های کشاورزی می‌شوند و اقدام به اخذ مدارک آکادمیک از این دانشگاه‌ها می‌نمایند؛ اما شغل مهندسی باغبانی چیست؟ این شغل چه وظایفی دارد؟ مهارت‌های مورد نیاز این شغل کدامند؟ اگر قصد دارید با رشته و شغل مهندسی باغبانی آشنایی بیشتری به‌دست بیاورید و موقعیت‌های شغلی آن را به خوبی بشناسید، با این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا همراه شوید، تا راهنمایی جامع و کاملی را پیرامون شغل مهندسی باغبانی به شما ارائه نماییم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی باغبانی

رشته «مهندسی باغبانی» یکی از مهم‌ترین رشته‌های «علوم کشاورزی» است، که داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی می‌توانند آن را انتخاب نمایند و زمینه ادامه تحصیل در این رشته را برای خود فراهم سازند. با توجه به افزایش روزافزون جمعیت انسان‌ها و افزایش نیاز آنها به مواد غذایی، مهندسین باغبانی، قادر به افزایش تولید ۴۰ درصدی مواد غذایی و تأمین نیازهای غذایی جامعه‌ی بشری می‌باشند.

پرورش گیاهان و درختان میوه تبدیل به حوزه‌ای تخصصی‌شده است و به استفاده بهینه از ابزارآلات و امکانات موجود نیاز دارد؛ در همین راستا، تربیت کردن نیروهای جوانی که به‌صورت تخصصی در این زمینه مشغول به فعالیت شوند، بسیار حائز اهمیت است. به همین علت، رشته مهندسی باغبانی به تربیت و آموزش افراد برای ورود به دنیای باغبانی مدرن و صنعتی می‌پردازد. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، یاد می‌گیرند که چگونه به تحقیق و ایده‌پردازی روی بیاورند و اقدام به پرورش گیاهان مختلف نمایند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اهمیت رشته مهندسی باغبانی در جوامع مختلف

یکی از اساسی‌ترین نیاز هر فرد و جامعه، تأمین نیاز غذایی می‌باشد. با توجه به آنکه منابع زمین و آب محدود هستند و اهمیت استفاده از آن برای جوامعی که با محدودیت منابع روبرو می‌باشند بسیار بالا است، «تولید محصولات باغی» و «استفاده حداکثری از زمین‌های زیر کشت» امری مهم و سرنوشت‌ساز به‌شمار می‌رود. در همین راستا، کشورهای در حال توسعه و نیز توسعه یافته، اهمیت بسیاری برای شغل مهندسی باغبانی قائل هستند و در این جوامع، فارغ‌التحصیلان این رشته از مهندسی، دارای مزایای شغلی بسیاری خواهند بود.

اهمیت رشته مهندسی باغبانی در جوامع مختلف
اهمیت رشته مهندسی باغبانی در جوامع مختلف

هدف رشته مهندسی باغبانی

محصولات باغی در دنیا بخش قابل توجهی از غذای مورد نیاز بشر را تأمین می‌نمایند و نقش بسیار مهمی در تأمین سلامتی انسان‌ها نیز، ایفا می‌کنند؛ همچنین تولید گل و گیاهان زینتی، موجب شادی روح انسان‌ها و تقویت سلامت روانی افراد می‌گردد. می‌توان گفت که هدف از رشته مهندسی باغبانی، تربیت افرادی است که بتوانند به‌عنوان کارشناس در زمینه‌های مختلف تولیدی، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مدرس در مراکز آموزش کشاورزی مشغول به فعالیت شده و مجری واحدهای تولیدی، تعاونی و خصوصی بخش‌های کشاورزی و فضای سبز باشند.

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته مهندسی باغبانی

رشته‌ی مهندسی باغبانی مناسب افرادی است که عاشق طبیعت هستند و از کار با گیاهان، خاک و هر چیزی که مربوط به باغبانی می‌شود، لذت می‌برند؛ زیرا رشته‌ی مهندسی باغبانی، رشته‌ای بسیار پویا می‌باشد و مهندسین باغبانی باید فعالیت‌های مختلفی را در زمینه‌ی تولید و پرورش انواع گیاهان – به‌صورت تخصصی – انجام دهند.

از مهم‌ترین توانایی‌های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی باغبانی، می‌توان به استفاده از روش‌ها و نوآوری‌های مختلف به‌منظور افزایش محصول، بهبود استفاده از زمین و مراقبت از منابع و مواد اولیه (مانند بذر) اشاره کرد؛ همچنین داشتن استراتژی‌های مناسب برای حفظ سلامت و امنیت کشاورزان، محیط‌زیست و محصولات تولید شده، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین یک مهندس باغبانی باید قادر به استفاده از روش‌ها و ابزارهای خاصی جهت طراحی و تولید گیاهان زینتی و خوراکی باشد..

یکی دیگر از مهارت‌ها و و توانایی‌هایی که مهندسین باغبانی برای فعالیت در این حوزه به آن نیاز دارند، توانایی «ادغام فناوری‌های نوین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری» است؛ مهندسین از این فناوری‌های برای ایجاد راهکاری مناسب جهت حل مشکلات حوزه کشاورزی بهره می‌برند و این توانایی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز برای ورود به این رشته است.

به‌طور معمول ساعتِ کاری مهندسان باغبانی، تمام‌وقت است؛ شایان ذکر است، که برخی از آن‌ها با توجه به نوع و ماهیت فعالیت خود، ساعت کاری مشخصی نداشته و نیاز است که ساعات بسیاری را به حفاظت از گیاهان بپردازند. بنابراین «صرف وقت و انرژی بسیار» ، در کنار «صبر و خلاقیت» از توانمندی‌های لازم برای ورود به رشته باغبانی می‌باشد. لازم به ذکر است، که مهم‌ترین و اولین شرط برای ورود به این رشته کسب رتبه لازم در کنکور سراسری تجربی است.

گرایش های مهندسی باغبانی

رشته علوم و مهندسی باغبانی شامل گرایش‌های متنوع و جذابی می‌باشد، که هر کدام از آنها، بر روی یکی از حوزه‌های باغبانی تمرکز دارند. شایان ذکر است، که تمامی گرایش‌ها در مقاطع کارشناسی آموزش داده می‌شوند، اما در صورتی که دانشجوی رشته مهندسی باغبانی، تمایل به ادامه تحصیل در این رشته را داشته باشد، برای مقطع ارشد لازم است که یکی از گرایش‌های تخصصی مهندسی باغبانی را انتخاب کند.  افراد علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این شاخه از مهندسی، در نهایت در مقاطع دکترا با دو گرایش «فیزیولوژی تولید و برداشت گیاهان باغبانی» و «اصلاح و بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی» مواجه می‌شوند و می‌توانند تحصیلات خود را در یکی از این دو شاخه تخصصی، به اتمام برساند. اما شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که گرایش‌های مهندسی باغبانی کدامند؟ انواع گرایش‌های مهندسی باغبانی – در مقطع کارشناسی ارشد – عبارت‌اند از:

  • میوه‌کاری
  • سبزی‌کاری
  • پرورش گیاهان زینتی
  • پرورش گیاهان دارویی
  • بیوتکنولوژی
  • مدیریت گلخانه

حال بیایید هر کدام از گرایش‌هایی که نام بردیم را، با هم بررسی کنیم.

گرایش های مهندسی باغبانی
گرایش های مهندسی باغبانی

میوه کاری

این گرایش شامل دروسی است که به بررسی میوه‌های مناطق معتدل، میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و میوه‌های ریز می‌پردازد و مراحل گیاه‌شناسی، کاشت، داشت و برداشت تمامی میوه‌ها را مورد بررسی قرار می‌‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سبزی کاری

این گرایش شامل تولید سبزی‌های برگی، صیفی‌جات و قارچ‌ها است، که طیف وسیعی از محصولات باغبانی را در بر می‌گیرند. در این گرایش نیز مانند گرایش میوه کاری، دانشجویان با اصول کاشت، داشت و برداشت سبزی‌ها آشنا می‌شوند و توانایی تحقیق پیرامون افزایش بهره‌وری این محصولات و تولید آنها را کسب می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پرورش گیاهان زینتی

این گرایش شامل دروسی مانند گل‌کاری، پرورش درختان و درختچه‌‌های زینتی، چمن و گیاهان پوششی می‌باشد و دروس اختیاری مختلفی (مانند طراحی فضای سبز) نیز در چارت تحصیلی این گرایش جای گرفته‌اند. گرایش پرورش گیاهان زینتی را می‌توان از جذاب‌ترین و پردرآمدترین گرایش‌های رشته مهندسی باغبانی دانست. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پرورش گیاهان دارویی

این گرایش در مقطع کارشناسی تنها یک درس سه واحدی دارد؛ اما در کارشناسی ارشد به عنوان یک گرایش پرطرفدار ارائه می‌شود. گیاهان دارویی با توجه به اهمیت و نقشی که در کشور ایران دارند، دارای آینده خوبی هستند و دانشجویان بسیاری مایل به ادامه تحصیل در این رشته می‌باشند. این گرایش در اصل «گیاهان دارویی، ادویه‌های معطر و نوشابه‌ای» نام داشته و شامل طیف وسیعی از گیاهانی است، که قابلیت تولید و فرآوری دارویی دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بیوتکنولوژی

یکی از گرایش‌هایی که به‌صورت شناور در میان گرایش‌های زراعت، باغبانی و زیست‌شناسی قرارگرفته است، گرایش بیوتکنولوژی می‌باشد. مهندسینی که در این شاخه از مهندسی باغبانی تحصیل نموده‌اند، با کسب علوم مختلفی در زمینه‌ی «اصلاحات ژنتیکی و مولکولی»، به تولید گیاهانی می‌پردازند که نسبت به آفات و شرایط جوی نامساعد از مقاومت بالاتری برخوردار هستند و همچنین نسبت به نسل‌های قبلی خود، بهره‌وری بیشتری نیز دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت گلخانه

با توجه به وقوع پدیده‌ی گرمایش جهانی، کاهش منابع آب شیرین و همچنین افزایش اقلیم‌های خشک، جامعه‌ی بشری به توسعه و گسترش انواع گلخانه‌های فوق پیشرفته، روی آورده است؛ در همین راستا، گرایشی جدید برای مهندسی باغبانی شکل گرفت، که این گرایش «مدیریت گلخانه» نام دارد. افرادی که در این شاخه از مهندسی باغبانی تحصیل کرده‌اند، به طراحی، ساخت  نگهداری از انواع گلخانه‌های پیشرفته، می‌پردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف شغل مهندسی باغبانی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، شغل مهندسی باغبانی جزو مشاغلی است که برای بقای جامعه‌ی بشری بسیار ضروری می‌باشد؛ به همین دلیل، وظایف مختلفی در راستای تولید، نگهداری و پرورش انواع گیاهان خوراکی، درمانی، زینتی و همچنین طراحی روش‌ها و متد‌های جدید باغبانی و نگهداری و پرورش گیاهان، بر دوش مهندسین باغبانی قرار دارد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، وظایف شغل مهندسی باغبانی را مورد بررسی قرار دهیم؛ این وظایق عبارت‌اند از:

  • پاسخگویی به نیازهای صنعت غذایی
  • تولید انواع میوه‌ها
  • تولید انواع سبزیجات
  • تولید گیاهان زینتی
  • شناسایی انواع گیاهان دارویی
  • بررسی اطلاعات ژنتیکی
  • مدیریت گلخانه‌ها

در ادامه، هر کدام از وظایفی که در لیست بالا نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

وظایف شغل مهندسی باغبانی
وظایف شغل مهندسی باغبانی

پاسخگویی به نیاز های صنعت غذایی

نخستین و مهم‌ترین وظیفه‌ای که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین باغبانی قراردارد، «پاسخگویی به نیازهای صنعت غذایی می‌باشد، زیرا نیاز هر روزه‌ی انسان‌ها به غذا، یک حقیقت انکارناپذیر است. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی باغبانی می‌‌توانند در این رشته مشغول به فعالیت شده و با استارت زدن کار خود در مزارع و گلخانه‌ها، بخشی از نیاز جامعه به سبزیجات، صیفی‌جات میوه‌ها را برطرف کنند. مهندسین باغبانی برای انجام این وظیفه، باید از انواع روش‌ها و متد‌های جدید باغبانی در راستای تولید محصولات بیشتر و سالم‌تر، استفاده نمایند.

تولید انواع میوه ها

افرادی که در زمینه مهندسی باغبانی مشغول به فعالیت هستند، باید قادر به تولید میوه‌های مختلف اعم از میوه‌های معتدله، میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری باشند و آنها را به خوبی مورد بررسی قرار دهند، تا توانایی ارائه مشاوره‌های اصولی، پیرامون تولید این میوه‌ها را، داشته باشند. شایان ذکر است، که به‌کارگیری اصول کاشت، داشت و برداشت تمامی میوه‌ها نیز، جزو مهم‌ترین وظایف مهندسین باغبانی می‌باشد.

تولید انواع سبزیجات

 «سبزی‌کاری» یا  همان «تولید انواع سبزیجات»، یکی دیگر از وظایف اصلی فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی باغبانی است. مهندسین باغبانی باید شناخت دقیقی در خصوص سبزی‌های برگی، صیفی‌جات و قارچ‌ها به‌دست بیاورند و با اصول کاشت، داشت و برداشت آن‌ها نیز آشنا شوند؛ شایان ذکر است، که آنها باید قادر به ارائه‌ی انواع مشاوره‌های تخصصی پیرامون کاشت، پرورش و برداشت انواع سبزی‌ها به باغبان‌ها و گلخانه‌های پرورش سبزی نیز، باشند.

تولید گیاهان زینتی

نقش گیاهان زینتی در زیباسازی منازل و اماکن مختلف غیر قابل انکار می‌باشد؛ اما موضوعی که موجب محبوبیت هر چه بیشتر گیاهان زینتی شده است را، می‌‌توان حس خوبی که در راستای نگهداری از آنها به انسان‌ها دست می‌دهد، دانست. یکی از وظایف اصلی مهندسان باغبانی، که از جذاب‌ترین و پردرآمدترین وظایف آن‌ها نیز به شمار می‌رود را، می‌توان «تولید گیاهان زینتی» دانست. مهندسین با استفاده از دانش و مهارت خود، انواع گیاهان زینتی را پرورش می‌دهند و گاهی گیاهان زینتی جدید را تولید می‌نمایند.

تولید گیاهان زینتی
تولید گیاهان زینتی

شناسایی انواع گیاهان دارویی

امروزه توجه بسیاری از جوامع مختلف، بر روی گیاهان دارویی متمرکز شده است؛ به‌خصوص در کشورهایی مانند ایران، که طب سنتی در آن از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و بازخورد مثبتی در جامعه دارد. «شناسایی انواع گیاهان دارویی» و استفاده از آن‌ها، یکی دیگر از وظایفی است که در این شغل، بر عهده‌ی مهندسین باغبانی قرار دارد.

تولید و استفاده از گیاهان دارویی در کشور ایران دارای بازار کار و آینده شغلی بسیار مناسبی می‌باشد و می‌توان آن را از وظایف مهم مهندسین باغبانی دانست. لازم به ذکر است، که گرایشی تحت عنوان گیاهان دارویی در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌‌شود، که جزو گرایش‌های پرطرفدار است؛ نکته‌ی مهم دیگری که پیرامون تولید گیاهان دارویی باید به آن اشاره کنیم، این است که مهندسین باغبانی می‌‌توانند در برخی از موارد، دست به اصلاح گیاهان دارویی و تولید گیاهانی با خواص بیشتر، بزنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی اطلاعات ژنتیکی

«بررسی اطلاعات ژنتیکی» و تسلط کامل بر روی علم بیوتکنولوژی و استفاده از فناوری‌های زیست مولکولی گیاهان، که موجب تولید و تکثیر در مقیاس سلولی می‌‌شود را، می‌توان یکی دیگر از وظایف مهم شغل مهندسی باغبانی دانست. شایان ذکر است که، بررسی اطلاعات ژنتیکی و دست‌کاری آن، وظیفه‌ای عمومی محسوب نمی‌گردد و تنها مهندسینی که تمایل بسیار زیادی به علم بیوتکنولوژی و فناوری‌های زیست مولکولی دارند، به انجام این وظیفه – به‌صورت تخصصی – می‌پردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت گلخانه ها

از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی باغبانی انتظار می‌رود، که قادر به احداث و مدیریت گلخانه‌های پیشرفته‌ای باشند. با توجه به آنکه کشور ایران دارای اقلیم خشکی است، احداث گلخانه‌های پیشرفته و تولید و پرورش گیاهان در گلخانه‌ها، حائز اهمیت است. مهندسین باغبانی با احداث گلخانه‌ها، قادر به پرورش طیف گسترده‌ای از گیاهان خوراکی و زینتی می‌باشند و همچنین می‌توانند گیاهان جدیدی را در شرایط گلخانه‌ای پرورش دهند؛ بنابراین یکی دیگر از وظایف شغل مهندسی باغبانی، «مدیریت گلخانه‌ها» و برطرف کردن نیازهای افراد جامعه به سبزی و میوه در شرایط مختلف است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی باغبانی

همان‌گونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی باغبانی یکی از شغل‌هایی است، که نقش قابل توجهی در تغذیه جهانیان ایفا می‌‌کند؛ بنابراین وظایف مختلفی برای این شغل تعریف شده است، که مهندسان و افراد شاغل در این زمینه باید آن‌ها را به‌طور صحیح انجام دهند. در قسمت قبل ما به بررسی وظایف شغل مهندسی باغبانی پرداختیم و حال در این قسمت، قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌های مورد نیاز مهندسین باغبانی برای انجام وظایفشان را، مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه پروژه تولید گیاهان در شغل مهندسی باغبانی بسیار حائز اهمیت است و برای دستیابی به موفقیت در آن باید اصول مختلفی رعایت شوند، لازم است که مهندسین باغبانی دارای مهارت‌های زیر باشند:

  • روحیه کار گروهی
  • مدیریت صحیح گروه و پروژه
  • دانش فنی و تخصصی
  • توانایی برقراری ارتباط
  • توجه به جزئیات
  • تسلط کافی به زبان انگلیسی
  • کسب دانش روز
  • کار با نرم‌افزارهای تخصصی
  • خلاقیت و پشتکار
  • آمادگی جسمانی

حال بیایید به همراه هم این مهارت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی باغبانی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی باغبانی

روحیه کار گروهی

تولید و پرورش گیاهان مختلف، نیاز به مراقبت و توجه ویژه‌ای دارد و از جمله اموری است، که به‌صورت گروهی انجام می‌شود. به‌طور معمول در پروژه‌هایی که دارای حجم کاری بالایی هستند، حضور یک نفر پاسخگوی نیاز‌های گیاهان برای رشد و مراقبت نمی‌باشد؛ در همین راستا، از یک تیم کامل و سازمان‌یافته برای مدیریت پروژه، کمک گرفته می‌شود. به همین علت، مهندسان باغبانی باید دارای «روحیه کار گروهی» باشند و در تعامل با افراد مختلف، قادر به همکاری مؤثر و کارگروهی باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت صحیح گروه و پروژه

«مدیریت صحیح گروه» و شناسایی توانایی‌های اعضای آن در موارد مختلف توسط مهندس باغبانی، می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری و کارایی اعضای گروه در سطوح مختلف شود. برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که موجب مدیریت درست و اصولی پروژه می‌شوند را، می‌توان شناسایی نقاط قوت و ضعف افراد حاضر در تیم، شناسایی مهارت‌ها و تخصص‌های آن‌ها، تقسیم‌بندی وظایف با توجه به تخصص و پتانسیل هرکدام از اعضا، تقویت روحیه کار گروهی، تشویق و به‌کارگیری افراد متخصص در هر حوزه، تغییر وظایف افراد گروه در صورت لزوم، مدیریت صحیح مالی، پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان، ارائه مشاوره تخصصی به اعضای تیم و… دانست. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش فنی و تخصصی

یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که مهندسان باغبانی برای فعالیت و پیشرفت در این شغل به آن نیاز دارند، «دانش فنی و تخصصی» می‌باشد. دانش فنی به مجموعه‌ای از اطلاعات گفته می‌شود، که در حوزه مهندسی باغبانی وجود دارند و مهندسین باغبانی تنها با گذراندن تحصیلات دانشگاهی و یادگیری دروس این رشته، آن را به دست می‌آورند؛ لازم به ذکر است، که تنها گذراندن دروس تئوری برای کسب دانش فنی و تخصصی کافی نیست و مهندسین باغبانی باید دروس عملی مختلفی (از جمله کارآموزی و دوره‌های عملی) را برای کسب دانش فنی و تخصصی این رشته، بگذرانند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی برقراری ارتباط

شغل مهندسی باغبانی، یکی از مشاغلی است که دارای ابعاد و جنبه‌های مختلفی می‌باشد و با توجه به ماهیت آن، مهندسین برای پیشرفت در این شغل، به برقراری ارتباط  – به‌صورت گسترده – نیاز دارند. مهندسین باغبانی با توجه به حوزه‌ی تخصصی خود در این شغل، باید با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنند و همواره نیاز به تعامل چندین طرفه دارند؛ همچنین آن‌ها باید ارتباطی قوی و مؤثر با مافوق و یا زیردستان خود برقرار نمایند، تا وظایف موجود در پروژه، در کمترین زمان و با بهترین خروجی، انجام شوند. در همین راستا، مهارت «برقراری ارتباط»، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسان باغبانی، برای فعالیت و پیشرفت در این شغل، می‌باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توجه به جزئیات

مهندسین باغبانی با موجودات زنده‌ای که آن‌ها را تحت عنوان گیاه می‌شناسیم در ارتباط هستند. بنابراین کوچک‌ترین جزئیات می‌توانند اهمیت ویژه‌ای داشته باشند. برای مثال می‌توان به آفت کنه اشاره کرد! ممکن است در ابتدا این آفت، کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسد؛ اما درصورتی‌که وارد گلخانه شود می‌تواند آن را با مشکلات جدی مواجه ساخته و حتی در مواردی آلودگی و نابودی کل پروژه را موجب شود. بنابراین دقت و توجه به جزئیات از مهم‌ترین مهارت‌های مهندسین باغبانی است.

توجه به جزئیات
توجه به جزئیات

تسلط کافی به زبان انگلیسی

«تسلط به زبان انگلیسی» برای مهندسان باغبانی یک امر ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا مهندسین برای پیشرفت در شغل خود، به‌طور پیوسته، نیازمند به‌روز نگه‌داشتن علم و دانش خود پیرامون مهندسی باغبانی هستند و دائماً باید مقالات و ژورنال‌های مختلفی که در زمینه ارائه انواع باغبانی منتشر می‌‌شوند را، مطالعه نمایند. لازم به ذکر است، که مهندسین باغبانی، هم به دانش زبان انگلیسی عمومی و هم به دانش زبان انگلیسی تخصصی حوزه مهندسی باغبانی، نیاز دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کسب دانش روز

 همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مهندسین باغبانی برای پیشرفت در این حوزه، باید به‌طور مداوم دانش خود را بروز نگه‌دارند و خوشبختانه در جهانی زندگی می‌کنیم، که روزبه‌روز در حال پیشرفت است و به‌صورت ثانیه‌ای، نکات علمی معتبر و کاربری، در آن منتشر می‌شوند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین باغبانی، پیدا کردن مقالات علمی معتبر و کسب دانش روز، می‌باشد. افرادی که در این شاخه از مهندسی فعالیت می‌کنند، باید علم خود را کاملاً به‌روز نگه‌داشته و از دانش و فناوری‌های روز، برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری استفاده نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار با نرم افزار های تخصصی

«کار با نرم‌افزارهای تخصصی» یکی دیگر از مهارت‌های مهمی است، که مهندسین باغبانی برای فعالیت در این حوزه به آن نیاز دارند. یک مهندس باغبانی برای آن‌که بتواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد، باید با نرم‌افزارهای تخصصی رشته خود آشنا باشد و به‌خوبی از آن‌ها استفاده کند. نرم‌افزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها وجود دارد و  همچنین برای طراحی فضای سبز و گلخانه‌ها نیز، نرم‌افزارهای تخصصی گوناگونی توسعه داده شده‌اند، که مهندسین باغبانی برای انجام وظایف خود از آنها استفاده می‌نمایند؛ در همین راستا، مهارت کار با نرم‌افزارهای تخصصی، از اهمیت بالایی در این شغل برخوردار است.

خلاقیت و پشتکار

رشته مهندسی باغبانی به افرادی نیاز دارد، که صبور، خلاق و دارای پشتکار بالا باشند. به بیان دیگر، رشته مهندسی باغبانی یک رشته لطیف است و به اشخاصی نیاز دارد که به آب،خاک و گیاهان علاقه داشته باشند و از گلی شدن لباس‌ها و کفش‌های خود ناراحت نشوند. مراقبت از گیاهان، تولید گیاهان جدید، جلوگیری از گسترش آفات در بین گیاهان و بسیاری دیگر از اموری که مهندسین باغبانی در این شغل انجام می‌دهند، نیازمند صبر و پشتکار بالایی می‌باشد؛ همچنین طراحی انواع گلخانه‌ها و سیستم‌های باغبانی، به خلاقیت بالایی نیاز دارد و در همین راستا، «خلاقیت و پشتکار» یکی دیگر از مهارت‌ها و ویژگی‌هایی است که مهندسین باغبانی باید آن را در خود تقویت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آمادگی جسمانی

با توجه به محیط کاری شغل مهندسین باغبانی، «داشتن آمادگی جسمانی» برای انجام وظایف مربوط به این شغل، برای مهندسین باغبانی امری ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا مهندسین به‌طور مستقیم با طبیعت ارتباط دارند و از گیاهان مختلف در شرایط خوب یا بد آب و هوایی، نگهداری می‌کنند. در بسیاری از موارد ممکن است مهندسین، گیاهان را از مراحل جوانه زدن بذر تا تبدیل آن به گیاهی کامل، پیگیری کنند و ساعات طولانی از شبانه‌روز بدون هیچ استراحتی، مشغول به نگهداری و مراقبت از گیاهان خود باشند؛ در همین راستا، داشتن «آمادگی جسمانی» امری ضروری برای فعالیت در شغل مهندسی باغبانی محسوب می‌گردد.

حال که با وظایف شغل مهندسی باغبانی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که همراه شما به معرفی و بررسی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی باغبانی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

نرم‌ افزار های تخصصی شغل مهندسی باغبانی

در گذشته نرم‌افزارهای چندانی برای رشته مهندسی باغبانی وجود نداشت و طراحی‌های مختلف و تجزی ‌و تحلیل داده‌ها، توسط روش‌های سنتی انجام می‌شدند؛ اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، نرم‌افزار‌های مختلفی به این حوزه راه پیدا کرده‌اند، که مهندسین باغبانی با استفاده از آنها، وظایف مختلفی (مانند طراحی فضای سبز، تجزیه و تحلیل داده‌ها و…) که در این شغل بر عهده‌ی آنها قرار دارند را، راحت‌تر از گذشته انجام می‌دهند.

از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی باغبانی، می‌توان به نرم‌افزارهایی که برای طراحی فضای سبز توسعه داده شده‌اند، اشاره کرد؛ همچنین با توجه به آنکه تجزیه و تحلیل داده‌ها نقشی اساسی در پیشبرد پروژه‌های شغل مهندسی باغبانی ایفا می‌کنند، نرم‌افزارهای آنالیزکننده نیز، از اهمیت بسیار بالایی در این شغل، برخوردار هستند. حال بیایید برخی از بهترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در شغل مهندسی باغبانی را باهم مرور کنیم:

  • نرم‌ افزار Realtime Landscaping Pro
  • نرم‌ افزار Autodesk
  • نرم‌ افزار TurboFloorPlan Home & Landscape Pro
  • نرم ‌افزار Virtual Architect Ultimate Home Design
  • نرم‌افزار SPSS

در ادامه، به بررسی هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم، خواهیم پرداخت.

نرم‌ افزار های تخصصی شغل مهندسی باغبانی
نرم‌ افزار های تخصصی شغل مهندسی باغبانی

نرم‌ افزار Realtime Landscaping Pro

مهندسین باغبانی با استفاده از ابزارهای تعبیه شده در این نرم‌افزار، قادر به ایجاد یک مدل دقیق از محوطه و توپوگرافی هستند؛ پس از مدل‌سازی محوطه، مهندسین با بهره بردن از کتابخانه گسترده‌ای که حدوداً ۵۷۰۰ گیاه متنوع و اشیای جانبی در آن قرار داده شده‌ است، قادر به طراحی محوطه و همچنین ارائه‌ی یک مدل سه بعدی از آن، می‌باشند. از دیگر امکاناتی که در این نرم‌افزار وجود دارد، می‌توانیم به انتخاب حالت پیاده‌روی و تجربه دید انسانی از داخل محوطه طراحی‌شده اشاره کنیم.

ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • ایجاد سایه‌های واقع‌گرایانه
  • استفاده از آب و برگ‌های متحرک
  • اعمال صدای آب و طبیعت
  • تغییر ساعات شبانه‌روز و فصول مختلف سال

نرم‌ افزار Autodesk

این نرم‌افزار امکانات حرفه‌ای را به طراحان و متخصصان فضای سبز ارائه می‌دهد، بنابراین احتمال استفاده از این نرم‌افزار برای کاربران عادی، کم‌تر است. این نرم‌افزار گزینه‌های مناسبی را جهت تهیه طرح‌های اولیه دو بعدی، سه بعدی، رندر، مدل‌سازی طرح‌های دستی و مدل‌سازی اطلاعات، ارائه می‌دهد. همچنین این نرم‌افزار بسیار انعطاف‌پذیر بوده و دارای ویژگی‌های غنی است، که مهندسین باغبانی با استفاده از آنها، قادر به انجام تمامی مراحل طراحی فضای سبز، گلخانه‌ها و سیستم‌های آبیاری و… می‌باشند.

نرم‌ افزار TurboFloorPlan Home & Landscape Pro

اگر بخواهیم نرم‌افزاری معرفی کنیم که یادگیری آن آسان بوده و علاوه بر طراحی منظره، قابلیت طراحی دکوراسیون‌ داخلی را نیز داشته باشد، می‌توانیم از نرم‌افزار «TurboFloorPlan Home & Landscape Pro» یاد کنیم. یکی از معایب این نرم‌افزار را می‌توان داشتن کتابخانه نسبتاً کوچکی دانست، که موجب محدودیت در انتخاب گیاهان نسبت به سایر نرم‌افزارهای حوزه مهندسی باغبانی می‌شود. در این نرم‌افزار گیاهان زیادی به‌صورت پیش‌فرض وجود دارند، که مهندسان می‌توانند از آن‌ها  برای طراحی فضای سبز در کمترین زمان ممکن، استفاده کنند.

کار با نرم افزارهای تخصصی
کار با نرم افزارهای تخصصی

نرم ‌افزار Virtual Architect Ultimate Home Design

نرم‌افزار «Virtual Architect Ultimate Home Design» قابلیت استفاده برای طراحی فضای سبز و فضای داخلی خانه را فراهم آورده و به کاربر کمک می‌کند تا تجسم کامل و مناسبی از طراحی فضای باز و اطراف خانه خود، کسب نماید. استفاده از ابزارهای این نرم‌افزار بسیار راحت بوده و کتابخانه خوبی از گیاهان، مبلمان و اشیا برند، از مزایای آن است. شاید برای شما نیز جالب باشد، که یک پنجره آموزشی بسیار مفید در این نرم‌افزار وجود دارد، که به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت مهارت‌های لازم برای استفاده از آن را به دست آورند.

نرم افزار SPSS

از این نرم‌افزار برای تحلیل‌های آماری استفاده می‌شود. تز جمله مهم‌ترین کاربردهای این نرم‌افزار می‌توان به امکان ترسیم جدول‌ها گراف‌ها، جدول فراوانی، انواع توزیع‌های آماری، انواع آنالیز داده‌ها و تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل‌های مختلف اشاره کرد. این نرم‌افزار در رشته مهندسی باغبانی بسیار حائز اهمیت بوده و برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند، یک نرم‌افزار کاربردی به شمار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه، برای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی باغبانی، به بررسی بازار کار این شغل می‌پردازیم؛ همراه ما باشید.

بازار کار رشته مهندسی باغبانی

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی باغبانی می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی مشغول به فعالیت هستند، مانند: مشغول به کار شوند؛ شرکت‌ها و سازمان‌هایی مانند شرکت خدمات کشاورزی، شهرداری، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها و شرکت‌‌های مربوطه. همچنین، از دیگر فرصت‌های شغلی موجود برای مهندسین باغبانی می‌توانیم به امکان اشتغال در مراکز آموزشی، مانند هنرهای کشاورزی، دانشکده‌های کشاورزی، آموزشکده‌‌های کشاورزی، مراکز آموزش کشاورزی و… نیز، اشاره کنیم. مراکز یاد شده جزو مهم‌ترین مراکز پژوهشی و بخش‌های وابسته به آن‌ها در مراکز استان‌ها هستند و امکان اشتغال را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم می‌آورند.

 ادارات دولتی و نیمه دولتی، از جمله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کل کشور و ادارات منابع طبیعی استان‌ها، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز استان‌ها و شهرستان‌ها، سازمان حفاظت از محیط زیست و اداره کل آن‌ها در استان‌‌ها، جزو فرصت‌های شغلی دیگری هستند، که مهندسین باغبانی قادر به فعالیت در آنها می‌باشند. بخش‌‌های غیردولتی مانند آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی کشاورزی نیز، یکی دیگر از حوزه‌های استخدامی برای مهندسین باغبانی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لازم به ذکر است، که دانش‌آموختگان کارآفرین و خلاق رشته مهندسی باغبانی، می‌توانند در پی ایجاد فرصت‌های کاری جدیدی برای خود و دیگران باشند و با چشم‌پوشی از آگهی‌های استخدامی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک، به کمک دانش بروز خود از مهندسی باغبانی، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی نمایند.

تا این قسمت از مقاله آموختیم که شغل مهندسی باغبانی چیست و چه وظایفی در آن وجود دارد؛ همچنین مهارت‌های لازم برای ورود و فعالیت در این شغل را نیز مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت فرصت‌های شغلی که برای مهندسین باغبانی وجود دارند را، با هم مرور کردیم؛ حال زمان آن فرا رسیده است، که به معرفی بهترین دانشگاه‌های ایران و خارج از ایران برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی باغبانی بپردازیم.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی باغبانی در ایران

از مهم‌ترین دانشگاه‌های ایران، ‌که دارای نام خوش و سابقه‌ای درخشان برای ادامه تحصیل در رشته علوم و مهندسی باغبانی هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج
  • پردیس ابوریحان دانشگاه تهران واقع در پاکدشت
  • پردیس دانشگاه تربیت مدرس واقع در وردآورد
  • پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • پردیس کشاورزی دانشگاه شیراز
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه تبریز
دانشگاه های برتر رشته مهندسی باغبانی در ایران
دانشگاه های برتر رشته مهندسی باغبانی در ایران

دانشگاه های برتر رشته مهندسی باغبانی در جهان

رشته مهندسی باغبانی را می‌توان یکی از رشته‌های مهم در تمامی دنیا دانست و این رشته در دانشگاه‌های مختلف جهان تدریس می‌شود. به همین علت شرایط ادامه تحصیل در این رشته با توجه به زیاد بودن تعداد دانشگاه‌ها فراهم است. از جمله برترین دانشگاه‌های رشته مهندسی باغبانی در جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه‌های کشور آلمان
  • دانشگاه‌های کشور ایتالیا
  • دانشگاه‌های کشور چین
  • دانشگاه‌های کشور هند

البته توجه داشته باشید که کشورهای یاد شده، کشورهایی هستند که دارای طیف وسیعی از دانشگاه‌های پذیرای دانشجویان باغبانی می‌باشند و برای انتخاب محل تحصیل در خارج، لازم است که افراد علاقه‌مند به این شاخه از مهندسی، ابتدا گرایش تحصیلی خود را مشخص کنند و سپس به انتخاب دانشگاه محل تحصیل اقدام نمایند؛ لازم به ذکر است، که هرکدام از این دانشگاه‌ها دارای شرایط خاص خود برای پذیرش دانشجو هستند، افراد علاقه‌مند به مهندسی باغبانی، باید شرایط هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند و با توجه به آنها، دانشگاه مد نظر خود را انتخاب نمایند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی باغبانی

با توجه به ماهیت رشته مهندسی باغبانی و جذاب بودن آن، افراد بسیاری تمایل به ادامه تحصیل در این رشته را دارند، اما وظایف متعدد و سنگین موجود در این شغل، آنها را از ادامه تحصیل باز می‌دارند؛ اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از افراد، علاقه بسیاری به باغبانی دارید، می‌توانید پس از اتمام تحصیلات خود و با پشتکار فراوان، در کنار فعالیت در حوزه‌‌ی مهندسی باغبانی، تحصیلات تکمیلی خود را نیز ادامه دهید.

در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، سعی نمودیم به سؤالات شما عزیزان در خصوص رشته و شغل مهندسی باغبانی پاسخ داده و بازار کار، وظایف و مهارت‌های لازم برای فعالیت در این شغل را، مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که مطالب این مقاله برای شما کاربردی بوده است، خوشحال می‌شویم که لینک آن را از طریق فضای مجازی منتشر نموده و به دوستان خود نیز معرفی کنید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بوداید و نظرات خود را با ما به اشتراک می‌گذارید، سپاسگزاریم.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

فاطمه امامی دانش آموخته رشته مهندسی گیاه‌پزشکی است. وی به مطالعه و پژوهش علاقه دارد و در حال حاضر به عنوان فریلنسر در زمینه تولید محتوای متنی و ویدیویی مشغول به فعالیت است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.