از گذشته‌های دور تا کنون، انسان‌ها به علوم مختلفی دست پیدا کرده‌اند، که به آنها در حوزه‌های مختلفی مانند ساخت و ساز، پزشکی، صنایع سنگین، ساخت محصولات متنوع و… کمک شایانی نموده‌اند؛ یکی از این علوم، «مهندسی ژنتیک» می‌باشد. در سال‌های اخیر حتماً نام مهندسی ژنتیک را بارها شنیده‌اید و شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که، شغل مهندسی ژنتیک چیست؟ مهندسی ژنتیک به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ یک مهندس ژنتیک چه وظایفی دارد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا به همراه شما شغل مهندسی ژنتیک را از صفر تا صد مورد بررسی قرار دهیم؛ پس برای یافتن سوالات فوق و آشنایی کامل با این شغل، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی ژنتیک

تعریف ساده‌ی شغل مهندسی ژنتیک عبارت است از، ایجاد تغییرات و اصلاحات در ژن‌های گیاهان، حیوانات و یا انسان‌ها، به منظور جلوگیری از بیماری‌ها، افزایش سلامت و یا افزایش بهره‌وری و عملکرد فیزیولوژیکی آنها؛ مهندسین ژنتیک با استفاده از مهارت‌های زیستی و ریاضیات، نحوه‌ی عملکرد ژن‌ها را تغییر می‌دهند. وارد شدن به این حوزه از مهندسی و فعالیت حرفه‌ای در آن، ممکن است سال‌ها طول بکشد، اما توجه داشته باشید که مهندسین ژنتیک نقش بسیار مهمی را در جهان ایفا می‌کنند و قادر به تولید گیاهانی هستند که در برابر بسیاری از آفات و بیماری‌ها، مقاوم‌اند و یا میزان شیر و گوشت دام‌ها را با کمک علم مهندسی ژنتیک، افزایش می‌دهند؛ اما مهم‌ترین هدفی که در علم مهندسی ژنتیک دنبال می‌شود، ایجاد راهی برای دستکاری ژن‌های انسان و ریشه‌کن کردن طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف شغل مهندسی ژنتیک آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به معرفی و بررسی وظایف موجود در این شغل بپردازیم.

وظایف شغل مهندسی ژنتیک

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مهندسین ژنتیک بر روی تغییر و یا اصلاح ژن‌های گیاهان، حیوانات و انسان‌ها فعالیت می‌نمایند و آنها را با توجه به نقص‌ها و کاستی‌هایی که دارند، اصلاح می‌کنند؛ اما اگر بخواهیم وظایف موجود در این شغل را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کنیم، باید بگوییم که وظایف مهندسین ژنتیک عبارت‌اند از:

  • اصلاح ژن‌های گیاهان غذا ساز
  • اصلاح ژنتیکی دام‌ها
  • اصلاح ژنتیکی پرندگان خوراکی
  • اصلاح ژنتیکی آبزیان خوراکی
  • از بین بردن بیماری‌های ژنتیکی
  • تولید دارو‌های تخصصی برای بیماران دارای نقص ژنتیکی
  • انجام تحقیقات در حوزه‌های مختلف مهندسی ژنتیک

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را، در ادامه با هم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی ژنتیک
وظایف شغل مهندسی ژنتیک

اصلاح ژن های گیاهان غذا ساز

در ابتدا بگذارید به این نکته اشاره کنیم، که گیاهان غذا ساز، گیاهانی هستند که انسان‌ها آنها را به‌صورت انبوه کشت می‌کنند و پس از برداشت محصول، انواع مختلفی از مواد غذایی را با استفاده از محصولات این گیاهان، تولید می‌کنند؛ گیاهانی مانند برنج، گندم، ذرت، کلزا، نی‌شکر، درختان میوه و… جزو گیاهان غذا ساز محسوب می‌گردند. هر ساله با پیشرفت انواع حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌های کشاورزی، بیماری‌ها و آفت‌های جدیدی به‌وجود می‌آیند، که نسبت به سموم و آفت‌کش‌های قبلی مقاوم هستند و گیاهان را از بین می‌برند.

مهندسین ژنتیک با اصلاحاتی که در ژن‌های گیاهان غذا ساز انجام می‌دهند، آنها را در برابر طیف گسترده‌ای از آفات و حشرات مقاوم می‌سازند، در همین راستا یکی از وظایف مهندسین در این حوزه‌ی شغلی، «اصلاح ژن‌های گیاهان غذا ساز» می‌باشد. با اصلاح ژنتیکی گیاهان، میزان مصرف سموم و آفت‌کش‌ها به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت، که این امر موجب کاهش هزینه‌های کشاورزان برای نگه‌داری از محصولات و همچنین کاهش آلودگی‌های محیطی ناشی از سموم و آفت‌کش‌ها می‌گردد.

مهندسین ژنتیک علاوه‌بر افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفات و حشرات، با کمک اصلاح ژنتیکی قادر به افزایش میزان بهره‌وری گیاهان و همچنین افزایش مقاومت آنها در شرایط سخت آب و هوایی نیز، می باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اصلاح ژنتیکی دام ها

یکی دیگر از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین ژنتیک قرار دارد، «اصلاح ژنتیکی دام‌ها» می‌باشد. بسیاری از نژاد‌های دام‌های اهلی که در دامداری‌ها پرورش داده می‌شوند، از بهره‌وری پایینی برخوردار هستند یا در برابر برخی از بیماری‌های مهلک و کشنده، ضعیف هستند؛ حال مهندسین ژنتیک با بررسی ژن‌های این دام‌ها و ایجاد اصلاحات و تغییراتی در آنها، هم موجب افزایش بهره‌وری آنها می‌گردند و هم مقاومت لازم در برابر بسیاری از بیماری‌ها را در این حیوانات، افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، به کمک علم مهندسی ژنتیک، می‌توان گاو‌هایی را ایجاد کرد که شیر فراوان‌تری تولید می‌کنند، یا زودتر از دیگر نژاد‌ها رشد می‌نمایند و آماده‌ی مصرف می‌شوند.

اصلاح ژنتیکی پرندگان خوراکی

پرندگان خوراکی (مانند مرغ، اردک، بوقلمون، غاز و…) نیز مانند دام‌ها دارای نژاد‌های مختلفی هستند، که برخی از آنها نسبت به بیماری‌های پرندگان ضعیف هستند و یا بهره‌وری کافی را برای سوله‌های پرورش پرندگان ندارند؛ در همین راستا، مهندسین ژنتیک وظیفه دارند تا با «اصلاح ژنتیکی پرندگان» آنها را در برابر بیماری‌های مختلف مصون نگه‌دارند و همچنین زمان رشد آنها را کاهش دهند، تا در طی مدت زمان کمتری، بهره‌وری لازم را برای پرورش‌دهندگان خود داشته باشند. به‌عنوان مثال، در حال حاضر بسیاری از کشور‌های پیشرفته – با کمک علم مهندسی ژنتیک – مرغ‌هایی را پرورش می‌دهند که نسبت به دیگر نژاد‌های این پرندگان، در زمان کمتری رشد می‌نمایند و به مرحله‌ی تخم‌گذاری یا انتقال به کشتارگاه‌ها می‌رسند؛ همچنین این مرغ‌ها نسبت به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها نیز، مصون هستند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اصلاح ژنتیکی آبزیان خوراکی

با شروع پدیده‌ی گرمایش جهانی، تغییر زیست‌بوم‌های طبیعی آبزیان و همچنین افزایش میزان صید ماهیان مختلف، بسیاری از گونه‌های دریایی در حال انقراض می‌باشند و برای جلوگیری از این اتفاق، بسیاری از دولت‌ها از مهندسین ژنتیک درخواست کمک کرده‌اند؛ در همین راستا، مهندسین ژنتیک با «اصلاح ژنتیکی آبزیان خوراکی» آنها را در برابر تغییرات آب و هوایی و همچنین تغییر زیست‌بوم‌ها، مقاوم ساخته‌اند و همچنین میزان بهره‌وری برخی دیگر از گونه‌های آبزیان که در استخر‌های پرورش ماهیان رشد می‌کنند را، افزایش داده‌اند.

به عنوان مثال، در کشور خودمان (یعنی ایران) گونه‌های مختلفی از ماهیان خاویاری، به کمک علم مهندسی ژنتیک پرورش داده می‌شوند، که نسبت به نسل قبلی خود، در زمان کمتری بالغ می‌شوند و همچنین خاویار بیشتری نیز تولید می‌نمایند.

اصلاح ژنتیکی آبزیان خوراکی
اصلاح ژنتیکی آبزیان خوراکی

از بین بردن بیماری های ژنتیکی

بسیاری از بیماری‌هایی که انسان به آنها مبتلا می‌شود، به دلیل نقص‌ها و زمینه‌های ژنتیکی می‌باشند، که در ژن آن فرد وجود دارند؛ در همین راستا، مهندسین ژنتیک با مطالعه‌ی ساختار ژن‌های انسان، قادر به شناسایی قسمت‌هایی از ژن که منجر به بروز بیماری می‌شوند، هستند و پس از شناسایی قسمت‌های معیوب یا بیماری‌زای ژن‌های انسان، قادر به اصلاح آنها قبل از لقاح می‌باشند، تا بیماری‌های مد نظر در نسل بعدی بروز نکنند.

علاوه بر اصلاح ژن‌ها قبل از لقاح، مهندسین ژنتیک همچنین قادر به درمان برخی از بیماری‌ها با تغییر قسمت‌های خاصی از ژنوم بیمار نیز، می‌باشند. شایان ذکر است، که این علم هنوز در حال پیشرفت می‌باشد و انجام اموری که گفته شد، در حال حاضر از هزینه‌ی بسیار بالایی برخوردار هستند.

تولید دارو‌ های تخصصی برای بیماران دارای نقص ژنتیکی

یکی دیگر از وظایف مهندسین ژنتیک، «تولید داروهای تخصصی برای بیماران دارای نقص ژنتیکی» می‌باشد؛ برخی از بیماری‌های ژنتیکی، با مصرف داروهای تخصصی که توسط مهندسین ژنتیک ساخته می‌شوند، قابل درمان هستند و برخی دیگر غیرقابل درمان می‌باشند، اما با مصرف داروهای خاصی، می‌توان روند پیشرفت آنها و همچنین علائمی که دارند را، کنترل کرد.

انجام تحقیقات در حوزه های مختلف مهندسی ژنتیک

بسیاری از مهندسین ژنتیک بر روی پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی کار می‌کنند، که منجر به یافتن فناوری‌ها و متد‌های جدیدی در حوزه‌ی مهندسی ژنتیک و پیشرفت آن می‌گردند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین قرار دارد، «انجام تحقیقات در حوزه‌های مختلف مهندسی ژنتیک» می‌باشد؛ برخی از این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

  • ژنتیک گیاهی
  • ژنتیک حیوانی
  • ژنتیک انسانی
  • دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی
  • روش‌ها و متد‌های اصلاحات ژنتیکی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شاید با خود بگویید که مهندسین ژنتیک نسبت مهندسان به دیگر شاخه‌های مهندسی و پیراپزشکی، وظایف کمتری دارند، اما شایان ذکر است که وظایف آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید حتی بتوان گفت که نتایج کارها و پروژه‌های مهندسی ژنتیک، تاثیر بِسزایی در آینده‌ی بشریت خواهند گذاشت.

اکنون که با وظایف این شغل آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که به بررسی مهارت‌های لازم برای انجام این وظایف بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی ژنتیک

هر شغلی که در دنیا وجود دارد، نیاز به مهارت‌های خاصی دارد و شغل مهندسی ژنتیک هم از این قاعده مستثنی نیست؛ افرادی که قصد ورود به این شغل را دارند، باید مهارت‌های لازم برای فعالیت و انجام وظایف موجود در این شغل را، به‌دست بیاورند، که این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش تخصصی
  • استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی
  • جستجو و پیدا کردن منابع اطلاعاتی جدید
  • کار با نرم‌افزارهای تخصصی
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • برقراری ارتباط
  • توجه به جزئیات
  • زبان انگلیسی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی ژنتیک
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی ژنتیک

دانش تخصصی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که افراد برای ورود به شغل مهندسی ژنتیک به آن نیاز دارند، «دانش تخصصی» می‌باشد. مهندسین ژنتیک قبل از اینکه وارد بازار کار شوند، باید مقاطع تحصیلی آکادمیک (مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) را طی نمایند، تا دانش تخصصی کافی برای فعالیت در این حوزه از مهندسی را، به‌دست بیاورند. شایان ذکر است، که به دلیل پیچیدگی و گستردگی مهندسی ژنتیک، افرادی که قصد فعالیت در این شغل را دارند، باید سال‌ها به تحصیل و کسب دانش، پیرامون مهندسی ژنتیک بپردازند؛ همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که، دانش تخصصی مهندسی ژنتیک، تنها با مطالعه‌ی تئوری دروس کامل نمی‌شود و افراد باید دوره‌های کارآموزی و عملی فراوانی را نیز، پشت سر بگذارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی

عمده‌ی فعالیت مهندسین ژنتیک در داخل آزمایشگاه‌های پیشرفته صورت می‌گیرد؛ در همین راستا، مهندسین ژنتیک به مهارت «استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی» نیاز مبرمی پیدا خواهند کرد. مهندسین این مهارت را با شرکت در کلاس‌های آزمایشگاه در دانشگاه، شرکت در دوره‌های کارآموزی و فعالیت در آزمایشگاه‌ها به‌دست می‌آورند. انواع مختلفی از تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارند، که برخی از آنها بسیار پیشرفته و برخی دیگر بسیار ساده هستند و مهندسین ژنتیک باید در استفاده از تمامی آنها، مهارت‌های لازم را کسب کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو و پیدا کردن منابع اطلاعاتی جدید

علم مهندسی ژنتیک، هر روزه شاهد پیشرفت‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون این شاخه از مهندسی می‌باشد، که این پیشرفت‌ها به‌دست مهندسین ژنتیکی که بر روی موضوعات مختلف تحقیق و آزمایش می‌کنند، به‌دست می‌آید؛ شایان ذکر است، که مهندسین نتیجه‌ی آزمایشات و تحقیقات خود را در قالب مقاله‌های علمی، در ژورنال‌ها و وب‌سایت‌های معتبر منتشر می‌نمایند، تا در دسترس همگان قرار بگیرند. مهندسین ژنتیک برای پیشرفت در این شغل و اتمام پروژه‌های خود، باید از جدیدترین تکنولوژی‌ها، متد‌ها و یافته‌های حوزه‌ی مهندسی ژنتیک استفاده کنند، در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که در این شغل به آن نیاز دارند، مهارت «جستجو و پیدا کردن منابع اطلاعاتی جدید» می‌باشد. مهندسین به کمک این مهارت، قادر به پیدا کردن جدید‌ترین و معتبرترین یافته‌های علم مهندسی ژنتیک در دنیا می‌باشند، که از آنها برای پیشبرد پروژه‌ها و تحقیقات خود استفاده می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار با نرم افزار های تخصصی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین ژنتیک برای فعالیت و پیشرفت در شغل خود به آن نیاز دارند، مهارت «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد؛ توجه داشته باشید که بسیاری از وظایف مختلف در شغل‌های گوناگون، به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری صورت می‌گیرند و بسیاری از امور مختلف در مهندسی ژنتیک نیز، از همین قاعده پیروی می‌نمایند و مهندسین برای انجام آنها، از نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی ژنتیک کمک می‌گیرند. مهندسین برای کسب این مهارت، در قدم اول باید انواع نرم‌افزارهای مورد استفاده در مهندسی ژنتیک را شناسایی کنند و سپس با گذراندن دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری، مهارت کار با آنها را به‌دست بیاورند.

شایان ذکر است، که در بخش بعدی این مقاله، به معرفی و بررسی انواع نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی ژنتیک، خواهیم پرداخت.

کار گروهی

همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله به آن اشاره کردیم، شغل مهندسی ژنتیک یکی از مشاغلی است که دارای پروژه‌های بسیار پیچیده می‌باشد و حتی ممکن است برخی از پروژه‌ها، تا سال‌ها طول بکشند؛ در همین راستا، به‌طور معمول برای انجام انواع پروژه‌ها و تحقیقات موجود در این شغل، از تعدادی مهندس ژنتیک در قالب یک تیم، کمک گرفته می‌شود و مهندسین برای فعالیت در این تیم‌های تحقیقاتی، به مهارت «کار گروهی» نیاز دارند. مهندسین ژنتیک با کسب این مهارت، قادر به برقراری ارتباط با اعضای گروه و همچنین افزایش بهره‌وری خود و دیگر اعضای تیم در انجام وظایفشان، می‌گردند؛ هر چه مهارت کار گروهی اعضای یک تیم بیشتر باشد، وظایفی که بر عهده‌ی آن تیم قرار گرفته‌اند، در زمان کمتر و با خروجی بهتر انجام می‌شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی
کار گروهی

مدیریت تیمی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، پروژه‌های موجود در شغل مهندسی ژنتیک به‌صورت تیمی انجام می‌شوند و مهم‌ترین عامل در پیشرفت یک تیم، مدیریت درست آن می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین ژنتیک برای فعالیت و پیشرفت در کار خود به آن نیاز دارند، مهارت «مدیریت تیمی» است. مهندسین با کسب این مهارت و استفاده از آن، قادر به مدیریت درست اعضای تیم و پیشبرد اهداف پروژه به نحو احسن، هستند. اما مدیریت یک تیم کار ساده‌ای نیست و وظایف مختلفی به عنوان مدیر یک تیم بر عهده‌ی مهندسین قرار دارند، که این وظایف عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط قوت هر کدام از اعضای تیم
  • شناخت نقاط ضعف هر کدام از اعضای تیم
  • شناخت تخصص اعضای تیم
  • بررسی پتانسیل هر کدام از اعضای تیم
  • تقسیم وظایف با توجه به نقاط قوت و تخصص اعضای تیم
  • پیگیری میزان پیشرفت اعضای تیم در انجام وظایفشان
  • راهنمایی و کمک به اعضای تیم در انجام وظایفشان
  • مدیریت زمان و انجام وظایف بر اساس جدول زمان‌بندی پروژه
  • تهیه‌ی گزارش کار به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

یکی از مهارت‌هایی که منجر به تقویت مهارت‌های دیگر (مانند مدیریت تیمی و کارگروهی) می‌گردد، مهارت «برقراری ارتباط» است؛ مهندسین با کسب این مهارت، قادر به برقراری ارتباطی محکم و حرفه‌ای با اعضای تیم خود و دیگر افرادی که خارج از تیم حضور دارند (مانند سرمایه‌گذاران و کارفرمایان) می‌باشند. هرچه مهندسین این مهارت را در خود بیشتر تقویت کنند، محیط کاری بهتری برای خود و دیگران ایجاد می‌نمایند، که منجر به پیشرفت در پروژه و انجام وظایف در زمان کمتر می‌گردد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توجه به جزئیات

بررسی و اصلاح ژن‌ها و DNA یکی از کارهای بسیار ظریف و پیچیده می‌باشد، زیرا تنها یک اشتباه کوچک در اصلاح ژن‌ها و توالی DNA، ممکن است منجر به نتایج غیرقابل جبرانی شود؛ در همین راستا، یکی از مهارت‌هایی که مهندسین ژنتیک باید آن را در خود تقویت نمایند، «توجه به جزئیات» می‌باشد. افرادی که در این شاخه از مهندسی فعالیت می‌کنند، باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشند و وظایف خود را با دقت انجام دهند، تا به نتیجه‌ی دلخواه خود برسند و قدم به قدم در راه رسیدن به اهداف پروژه، به پیش بروند.

زبان انگلیسی

همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره کردیم، مهندسین ژنتیک نتیجه‌ی آزمایشات و تحقیقات خود را در قالب مقاله‌های علمی منتشر می‌نمایند و مهندسین دیگر از این مقالات برای پیشرفت در شغل خود و کسب جدید‌ترین دانش موجود در حوزه‌ی مهندسی ژنتیک، کمک می‌گیرند؛ شایان ذکر است، که تقریباً تمامی این مقالات به زبان انگلیسی می‌باشند، در همین راستا مهندسین برای استفاده از این مقالات باید مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» را فرا بگیرند. لازم به ذکر است، که منظور ما از زبان انگلیسی، «زبان تخصصی مهندسی ژنتیک» می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی ژنتیک

در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که، مهندسین ژنتیک بسیاری از وظایف خود را به کمک نرم‌افزارهای تخصصی این شاخه از مهندسی، انجام می‌دهند؛ در همین راستا، به منظور آشنایی بیشتر شما با این شغل جذاب، قصد داریم تا برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی ژنتیک را، به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم، که این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • CLC DNA Workbench
  • GeneMapper
  • Onyx
  • CLC Protein Workbench
  • SilicoCyte
  • SHERLOCK

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهایی که در بالا نام بردیم را، همراه هم مورد بررسی قرار دهیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی ژنتیک
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی ژنتیک

CLC DNA Workbench

اولین نرم‌افزاری که در این لیست به بررسی آن می‌پردازیم، نرم‌افزار «CLC DNA Workbench» می‌باشد. مهندسین ژنتیک با استفاده از این نرم‌افزار قادر به انجام طیف وسیعی از تجزیه و تحلیل‌های مربوط به DNA انواع مختلفی از موجودات زنده، هستند. شناخت توالی DNA و تجزیه و تحلیل آن مهم‌ترین و اولین قدم در اصلاح ژنتیکی محسوب می‌گردد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

GeneMapper

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در شغل مهندسی ژنتیک، نرم‌افزار «GeneMapper» می‌باشد؛ این نرم‌افزار شامل ابزارهای گوناگونی است، که مهندسین با استفاده از آنها قادر به ایجاد نقشه‌ای جامع از DNA موجودات هستند، همچنین قادر به انجام تغییراتی در آن و مشاهده‌ی نتیجه‌ی تغییرات خود به‌صورت کامپیوتری و شبیه‌سازی شده، می‌باشند.

Onyx

مهندسین ژنتیک برای شبیه‌سازی اصلاحات و تغییراتی که در توالی DNA و ژن‌های موجودات زنده انجام می‌دهند، از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌نمایند، که یکی از این نرم‌افزارهای محبوب «Onyx» نام دارد. مهندسین ژنتیک با استفاده از این نرم‌افزار قادر به ایجاد تغییرات در توالی DNA و همچنین ژن‌هایی که به کمک نرم‌افزارهای دیگری نقشه‌برداری کرده‌اند، می‌باشند؛ همچنین پس از انجام تغییرات و اصلاحات، با کمک نرم‌افزار Onyx، قادر به شبیه‌سازی روند رشد سلول‌ها، بازیابی سلول‌ها و… هستند.

CLC Protein Workbench

یکی از مراحل مهم اصلاح ژنتیکی، شناخت و بررسی توالی‌های پروتئینی است که DNA را به‌وجود می‌آورند؛ در همین راستا، مهندسین ژنتیک از نرم‌افزار «CLC Protein Workbench» برای بررسی توالی پروتئین‌ها، استفاده می‌نمایند. این نرم‌افزار قادر به ارائه‌ی انواع جدول‌های گرافیکی و مدیریت آسان داده‌ها جهت انجام انواع تجزیه و تحلیل‌های لازم، برای مهندسین ژنتیک می‌باشد.

SilicoCyte

اطلاعاتی که در DNA و ژن‌های موجودات زنده وجود دارد، بسیار گسترده و پیچیده هستند و مهندسین ژنتیک برای بررسی و تجزیه و تحلیل آنها به نرم‌افزاری تخصصی نیاز دارند. «SilicoCyte» یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی می‌باشد که در شغل مهندسی ژنتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مهندسین به کمک این نرم‌افزار قادر به تحلیل داده‌های بسیار پیچیده‌ی موجود در DNA و ژن‌ها می‌باشند. این نرم‌افزار دارای رابط کاربری ساده و همچنین ابزارهای متنوع برای نمایش نتایج تحلیل داده‌ها به‌صورت گرافیکی، می‌باشد.

SHERLOCK

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی که مهندسین ژنتیک برای انجام وظایف خود از آن کمک می‌گیرند، نرم‌افزار «SHERLOCK» است؛ مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به ویرایش دقیق کد‌های ژنتیکی و همچنین تشخیص اثر انگشت ژنتیکی منحصر به فردی که تقریباً در هر DNA یا RNA یافت می‌شود، هستند. شایان ذکر است، که عنوان SHERLOCK مخفف عبارت « Specific High Sensitivity Enzymatic Reporter unlocking» است، که به معنی «بازگشایی قفل توالی آنزیمی، با دقت بالا» می‌باشد.

حال که با قسمت‌های مختلف شغل مهندسی ژنتیک و همچنین نرم‌افزارهای مورد استفاده در این شغل آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که با بهترین دانشگاه‌های دنیا، برای تحصیل در این رشته آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی ژنتیک

از آنجایی که مهندسی ژنتیک پتانسیل و کاربرد‌های بسیار حیاتی و مفیدی دارد، کشور‌های مختلفی برای رسیدن به جایگاه اول علم مهندسی ژنتیک، تلاش می‌کنند؛ در همین راستا، دانشگاه‌های مختلفی در اقصی نقاط دنیا، به تدریس و تحقیق پیرامون مهندسی ژنتیک مشغول هستند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم 15 تا از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی ژنتیک را به شما معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  3. دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
  4. دانشگاه University of Oxford در کشور انگلستان
  5. دانشگاه University of Tokyo در کشور ژاپن
  6. دانشگاه University of Toronto در کشور کانادا
  7. دانشگاه Johns Hopkins University در کشور آمریکا
  8. دانشگاه Kyoto University در کشور ژاپن
  9. دانشگاه University College London در کشور آمریکا
  10. دانشگاه Imperial College London در کشور انگلستان
  11. دانشگاه McGill University در کشور کانادا
  12. دانشگاه Karolinska Institute در کشور سوئد
  13. دانشگاه University of Queensland در کشور استرالیا
  14. دانشگاه University of Munich در کشور آلمان
  15. دانشگاه University of Copenhagen در کشور دانمارک
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی ژنتیک
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی ژنتیک
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی ژنتیک

علم و شغل مهندسی ژنتیک، یکی از شاخه‌های بسیار تخصصی محسوب می‌گردد، که کسب مهارت در آن نیازمند سال‌ها مطالعه و انجام تحقیقات و آزمایش‌های فراوان می‌باشد؛ اگر شما هم جزو افرادی هستید که از کار در محیط آزمایشگاهی و استفاده از انواع نرم‌افزارها و تجهیزات آزمایشگاهی لذت می‌برید، شغل مهندسی ژنتیک می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. شایان ذکر است، که پروژه‌های موجود در این شغل بسیار پیچیده هستند و برخی از آنها سال‌ها طول می‌کشد تا به اتمام برسند؛ در همین راستا، داشتن علاقه‌ی قلبی به شغل مهندسی ژنتیک، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است، که قبل از ورود به این شغل باید آن را بررسی کنید.

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات درون ذهن خود – پیرامون شغل مهندسی ژنتیک – را یافته باشید و با مطالعه‌ی این مقاله، شناخت کاملی از این شغل به‌دست آورده باشید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر، خواهید شد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.