حوزه‌ی مهندسی دارای شاخه‌های مختلفی می‌باشد، که در طی زمان – و با پیشرفت علم – یک به یک بوجود آمده‌اند و هنوز هم شاهد ظهور شاخه‌های جدیدی از مهندسی هستیم، که یکی از آنها «مهندسی مکاترونیک» می‌باشد. حتماً نام مهندسی مکاترونیک به گوشتان خورده است و احتمالاً برایتان سؤال پیش آمده که شغل مهندسی مکاترونیک چیست؟ شغل مهندسی مکاترونیک چه وظایفی دارد؟ چه مهارت‌هایی برای ورود به این شغل نیاز است؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا به همراه شما، پاسخ سؤالات فوق را پیدا کنیم و این شغل را به‌طور کامل بررسی کنیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی مکاترونیک

«مکاترونیک» یکی از شاخه‌های مهندسی است، که ترکیبی از علوم مختلف (مانند مکانیک، کامپیوتر و الکترونیک) می‌باشد. اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از شغل مهندسی مکاترونیک برای شما ارائه کنیم، باید بگوییم که تمرکز اصلی این رشته بر روی ساخت «وسایل مکانیکی» است که از «سیستم‌های الکترونیکی» استفاده می‌نمایند و جهت طراحی و ساخت این وسایل، از علوم دیگری مانند رباتیک، سیستم‌های کامپیوتری، سیستم‌های کنترل و… کمک می‌گیرند. برخی از محصولاتی که به کمک مهندسی مکاترونیک طراحی و تولید شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • دیسک‌های DVD
  • ترمز‌های ضد قفل خودرو (ABS)
  • هارد دیسک‌های کامپیوتر
  • ربات‌های اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک
  • و…

هر کدام از وسایلی که نام بردیم مکانیکی هستند، اما برای فعالیت و ارائه‌ی عملکردی درست، از سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوتری، بهره می‌برند. همان‌طور که از مثال‌ها متوجه شدیم، حوزه‌ی فعالیت مهندسین مکاترونیک بسیار گسترده می‌باشد، در همین راستا موقعیت‌های شغلی فراوانی برای آنها وجود دارد، که در انتهای مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف «شغل مهندسی مکاترونیک» آشنا شدیم، در قسمت بعدی مقاله به همراه شما، وظایف موجود در این شغل را بررسی خواهیم کرد.

وظایف شغل مهندسی مکاترونیک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، حوزه‌ی فعالیت مهندسین مکاترونیک بسیار گسترده می‌باشد؛ از همین رو، وظایف مختلفی در این شغل بر عهده‌ی آنان قرار می‌گیرد، که در این قسمت از مقاله آنها را به همراه شما، بررسی خواهیم کرد. وظایف شغل مهندسی مکاترونیک عبارت‌اند از:

  • استفاده از دانش مکاترونیک برای ایجاد راه حل مشکلات
  • بهبود و توسعه‌ی فرایندهای اتوماسیون
  • طراحی و ساخت محصولات مختلف به کمک دانش مکاترونیک
  • بررسی و بهبود محصولات حاصل از دانش مکاترونیک
  • طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل عملکرد محصولات
  • شبیه‌سازی و مدل‌سازی سیستم‌های مهندسی

در ادامه، هر کدام از وظایفی که نام بردیم را، با هم بررسی خواهیم کرد.

وظایف شغل مهندسی مکاترونیک
وظایف شغل مهندسی مکاترونیک

استفاده از دانش مکاترونیک برای ایجاد راه حل مشکلات

هر روزه با گسترش فناوری‌ها و دانش موردِ استفاده‌ی جامعه‌ی بشری، مشکلات و نیازهای جدیدی بوجود می‌آیند، که برای حل آنها، مهندسین راه‌حل‌های مختلفی ارائه می‌نمایند و از آنجایی که مهندسی مکاترونیک، طیف گسترده‌ای از محصولات را پوشش می‌دهد، بسیاری از نیازهای جامعه‌ی بشری، به کمک مهندسین مکاترونیک بر طرف می‌شوند؛ در همین راستا، یکی از وظایف مهندسین در این شغل «استفاده از دانش مکاترونیک برای ایجاد راه حل مشکلات» متنوعی که جامعه با آن مواجه می‌شود، می‌باشد. مهندسین مکاترونیک با کمک علوم مختلفی که در این شاخه از مهندسی وجود دارند (مانند مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و…)، وسایل و تجهیزاتی را طراحی و تولید می‌نمایند، که پاسخگوی بسیاری از نیازها و مشکلات جامعه‌ی بشری، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهبود و توسعه‌ فرایند های اتوماسیون

بسیاری از صنایع و همچنین سیستم‌ها، به سمت «اتوماتیک شدن» حرکت می‌کنند و فرایند اتوماسیون آنها ممکن است زمان زیادی طول بکشد؛ در همین راستا، یکی از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین مکاترونیک قرار می‌گیرد، «بهبود و توسعه‌ی فرایندهای اتوماسیون» می‌باشد. مهندسین با استفاده از دانش مکاترونیک باید روش‌ها و همچنین محصولات و تجهیزاتی را، برای افزایش سرعت روند اتوماسیون کارخانه‌ها و شرکت‌ها طراحی نمایند، یا اینکه فرایند‌های اتوماسیون فعلی را بهبود ببخشند و توسعه بدهند. بیشترین تأثیر اتوماسیون، در «کارخانه‌های صنعتی» مشاهده می‌گردد، جایی که بسیاری از ربات‌ها و سیستم‌های اتوماتیک، جای نیروی انسانی را گرفته‌اند و موجب افزایش سرعت تولید محصولات و همچنین افزایشِ میزان دقت در ساخت آنها، می‌گردند؛ به عنوان مثال، بسیاری از فعالیت‌ها در کارخانه‌های خودروسازی، به دست ربات‌ها انجام می‌شوند و نقش نیروی انسانی، بیشتر در حوزه‌ی نظارت بر روی روند ساخت محصولات می‌باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت محصولات مختلف به کمک دانش مکاترونیک

همان‌طور در قسمت اول اشاره کردیم، محصولات مختلفی در انواع حوزه‌ها، به دست مهندسین مکاترونیک طراحی و تولید شده‌اند و همچنین بسیاری دیگر از محصولات نیز، در حال طراحی و توسعه هستند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهندسین مکاترونیک «طراحی و ساخت محصولات مختلف به کمک دانش مکاترونیک» می‌باشد. مهندسین با توجه به حوزه‌ای که علاقه دارند، محصولات متنوعی را برای استفاده در آن حوزه، طراحی و تولید می‌کنند، که این محصولات همگی به کمک دانش مهندسی مکاترونیک بوجود می‌آیند. مهندسین برای انجام این وظیفه، باید به‌طور مداوم از آخرین محصولات و فناوری‌های ساخته شده در حوزه مهندسی مکاترونیک، شناخت و آشنایی کاملی بدست بیاورند، تا قادر به طراحی و تولید محصولات جدید باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت محصولات مختلف به کمک دانش مکاترونیک
طراحی و ساخت محصولات مختلف به کمک دانش مکاترونیک

بررسی و بهبود محصولات حاصل از دانش مکاترونیک

بسیاری از محصولات و فناوری‌هایی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم، به دست مهندسین مکاترونیک طراحی و ساخته شده‌اند و نیاز به بهبود و توسعه دارند؛ در همین راستا، «بررسی و بهبود محصولات حاصل از دانش مکاترونیک»، یکی دیگر از وظایفی می‌باشد که در این شغل، بر عهده‌ی مهندسین مکاترونیک قرار می‌گیرد. مهندسین برای انجام این وظیفه، باید محصولات و فناوری‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند را، بررسی کنند و سپس با کمک متد‌ها و روش‌های جدیدی که در حوزه مهندسی مکاترونیک وجود دارد، آنها را توسعه دهند و بهبود ببخشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت سیستم های کنترل عملکرد محصولات

تقریباً تمامی محصولاتی که به کمک مهندسی مکاترونیک تولید می‌شوند، از «نرم‌افزارهای کامپیوتری و الکترونیکی» برای فعالیت و ارائه‌ی عملکرد مناسب، بهره می‌برند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف شغل مهندسی مکاترونیک «طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل عملکرد محصولات» می‌باشد. سیستم‌های کنترلی، عملکرد محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهند و آنها را کنترل می‌کنند؛ گاهی اوقات پس از مدتی ممکن است مشکلاتی در این سیستم‌ها و نرم‌افزارها مشاهده شود، که مهندسین مکاترونیک وظیفه دارند آنها را برطرف نمایند و همچنین سیستم‌های کنترلی موجود را، بهبود ببخشند تا بهره‌وری بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شبیه سازی و مدل سازی سیستم های مهندسی

امروزه در تمامی شاخه‌های مهندسی، قبل از ساخت محصولات و یا پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف، مهندسین از نرم‌افزارهای تخصصی برای مدل‌سازی و شبیه‌سازی محصولات یا استراتژی‌هایی که طراحی نموده‌اند، استفاده می‌کنند و مهندسین مکاترونیک نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین مکاترونیک قرار دارد «شبیه‌سازی و مدل‌سازی سیستم‌های مهندسی» می‌باشد. شایان ذکر است، که منظور ما از سیستم‌های مهندسی، انواع محصولات و نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌باشد، که در حوزه‌های مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهندسین مکاترونیک قبل از تولید هر گونه محصولی، وظیفه دارند آنها را به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری، شبیه‌سازی و مدل‌سازی نمایند و سپس تست‌های مجازی مختلفی را بر روی آنها اجرا کنند، تا از مشکلات و نواقصی که در طراحی‌شان موجود است، مطلع شوند و آنها را برطرف نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف شغل مهندسی مکاترونیک آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که در قسمت بعدی این مقاله، به بررسی مهارت‌های مورد نیاز مهندسین برای انجام وظایفشان، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مکاترونیک

همان‌طور که پیش‌تر مطالعه کردیم، وظایف متنوعی بر دوش مهندسین مکاترونیک قرار دارد و آنها برای انجام وظایف خود، به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند؛ در همین راستا، در این بخش از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌های مورد نیاز این شغل را بررسی کنیم.

مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی مکاترونیک عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • طراحی صنعتی
  • کار گروهی
  • برقراری ارتباط
  • مدیریت تیم
  • حل مساله
  • کسب اطلاعات جدید
  • دانش زبان انگلیسی
  • کار با نرم‌افزارهای تخصصی

حال بیایید هر کدام از مهارت‌هایی که در بالا نام بردیم را، به همراه هم مورد بررسی قرار دهیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مکاترونیک
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مکاترونیک

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که افراد برای ورود به شغل مهندسی مکاترونیک به آن نیاز دارند، «دانش فنی» می‌باشد؛ منظور ما از دانش فنی، تمامی علومی است که افراد برای فعالیت به عنوان یک مهندس مکاترونیک، به آنها نیاز دارند. قسمتی از دانش فنی مورد نیاز برای این شغل، در دانشگاه‌ها و با طی کردن مدارج تحصیلی بدست می‌آید و قسمتی دیگر از آن، با کار عملی و گذراندن دوره‌های تکمیلی، بدست می‌آید. افرادی که قصد ورود به شغل مهندسی مکاترونیک را دارند، باید پس از طی کردن دوران تحصیلات خود، به صورت کارآموز در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، دوره‌های عملی مهندسی مکاترونیک را بگذرانند و تجربه‌ی خود را افزایش دهند، تا در نهایت قادر باشند به صورت مستقل برای خود فعالیت نمایند و به کسب درآمد بپردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی صنعتی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل بررسی کردیم، یکی از وظایف اصلی موجود در شغل مهندسی مکاترونیک، «طراحی محصولات متنوع» می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که در این شغل مهندسین به آن نیاز پیدا می‌نمایند، مهارت «طراحی صنعتی» است. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ارائه‌ی طراحی‌های متنوعی از انواع مختلف محصولات مکانیکی/الکترونیکی هستند. مهارت طراحی صنعتی دارای چند بخش است، که این بخش‌های عبارت‌اند از:

  • طراحی قطعات
  • طراحی مکانیزم
  • طراحی دستگاه
  • طراحی بدنه
  • طراحی مدارها
  • و…

شایان ذکر است، که مهندسین برای ارائه‌ی طراحی‌های مختلف، از نرم‌افزارهای کامپیوتری کمک می‌گیرند، که در ادامه‌ی مقاله به آنها خواهیم پرداخت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در شغل مهندسی مکاترونیک طراحی و ساخته می شوند، بسیار پیچیده هستند و به‌طور معمول برای طراحی و ساخت یک دستگاه یا تجهیزات مختلف، تیمی متشکل از چندین مهندس مکاترونیک، با یکدیگر همکاری می‌نمایند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که افراد در شغل مهندسی مکاترونیک به آن نیاز دارند، مهارت «کار گروهی» می‌باشد. مهندسین به کمک این مهارت، قادر به همکاری و برقراری ارتباط با دیگر اعضای گروه می‌باشند، که این امر موجب افزایش بهره‌وری اعضای گروه و همچنین کاهش زمان تکمیل پروژه می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، یک مهندس مکاترونیک در این شغل همکاران مختلفی دارد و علاوه‌بر آن، برای انجام برخی از وظایف و امور مربوط به پروژه، به افرادی خارج از تیم خود نیز، نیاز پیدا می‌کند؛ در همین راستا، برای ایجاد یک ارتباط قوی و مستمر با افراد دیگر – در جهت پیشبرد اهداف تعیین شده در پروژه – به مهارت «برقراری ارتباط» نیاز پیدا می‌کند. این مهارت، خود شامل چندین مهارت دیگر است، که عبارت‌اند از:

  • فن بیان
  • مذاکره
  • گوش دادن فعال
  • حفظ حریم شخصی
  • شناخت ویژگی‌های افراد مختلف
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

مدیریت تیم

مهندسین مکاترونیک با پیشرفت در شغل خود و کسب تجربه، مدیریت تیم‌های مهندسی مکاترونیک را برای تکمیل پروژه‌های گوناگون، بر عهده می‌گیرند و برای رسیدن به موفقیت در پروژه‌ها، باید تیم خود را به درستی مدیریت نمایند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که افراد در شغل مهندسی مکاترونیک به آن نیاز دارند، مهارت «مدیریت تیم» می‌باشد. مهندسین به کمک این مهارت، قادر به تعیین وظایف به شکل درست و همچنین رهبری تیم به شکلی شایسته، می‌باشند. مهندسین مکاترونیک با کسب مهارت مدیریت تیم، مهارت‌های دیگری هم به‌دست می‌آورند، که عبارت‌اند از:

  • شناخت پتانسیل اعضای تیم
  • شناخت نقاط ضعف اعضای تیم
  • تقسیم وظایف به شکلی درست
  • کمک به اعضای تیم در انجام وظایفشان
  • حفظ و تقویت روحیه‌ی کار گروهی
  • ایجاد اعتماد بین اعضای گروه
  • مدیریت بحران
  • بررسی جدول زمانی پیشرفت پروژه
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پروژه‌های موجود در شغل مهندسی مکاترونیک، بسیار پیچیده هستند و مهندسین در حین انجام وظایف خود برای اتمام یک پروژه، با مشکلات و مسائل مختلفی رو‌به‌رو خواهند شد؛ در همین راستا، برای حل مشکلات و مسائل مختلف به نحو احسن و در کمترین زمان ممکن، به مهارت «حل مساله» نیاز پیدا می‌نمایند. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ارائه‌ی راه‌حل‌های مختلف جهت بر طرف نمودن مشکلات و حل مسائل مختلف در کمترین زمان، خواهند بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کسب اطلاعات جدید و توانایی بالا در تحقیق و پژوهش

رشته و شغل مهندسی مکاترونیک، هر روزه در حال پیشرفت می‌باشد و مهندسینی که در این شغل فعالیت می‌کنند، برای پیشرفت در آن باید به‌طور مداوم اطلاعات و دانش خود را پیرامون مهندسی مکاترونیک به‌روز نمایند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین مکاترونیک برای فعالیت در این شغل، مهارت «کسب اطلاعات جدید» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به جستجو و پیدا کردن معتبرترین و بهترین مقالات و پژوهش‌های منتشر شده پیرامون جدیدترین متد‌های طراحی و فناوری‌های نوین در حوزه‌ی مهندسی مکاترونیک، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش زبان انگلیسی

تقریباً تمامی مقالات و پژوهش‌هایی که در وب‌سایت‌ها و ژورنال‌های معتبر منتشر می‌شوند، به زبان انگلیسی هستند و مهندسین برای کسب اطلاعات موجود در آنها و به‌روز نگهداشتن دانش خود در این شغل، باید از دانش یا مهارت «زبان انگلیسی» بهره‌مند باشند؛ به کمک این مهارت، مهندسین علاوه‌بر کسب اطلاعات جدید از مقالات و پژوهش‌های معتبر، قادر به انتشار مقالات خود و همچنین کار با نرم‌افزارهای مختلف و استفاده از ابزارهای موجود در آنها نیز، می‌باشند. یکی دیگر از مزیت‌های کسب دانش زبان انگلیسی، توانایی برقراری ارتباط مهندسین مکاترونیک در سراسر جهان با یکدیگر، می‌باشد. شایان ذکر است، که منظور ما از دانش و مهارت زبان انگلیسی، کسب دانش زبان عمومی و همچنین زبان انگلیسی تخصصی حوزه‌ی مهندسی مکاترونیک، می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار با نرم افزار های تخصصی

همان‌طور که بارها اشاره کردیم، مهندسین برای انجام وظایف خود باید از نرم افزارهای تخصصی مختلفی استفاده نمایند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی مکاترونیک، مهارت «کار با نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی مختلفی هستند، که برای انجام وظایف خود به آنها نیاز دارند. برای کسب این مهارت، دو راه وجود دارد:

  • گذراندن دوره‌های آموزشی حضوری
  • شرکت در دوره‌های آموزش آنلاین

دوره‌های آموزشی حضوری نسبت به دوره‌های آنلاین، از هزینه‌ی بیشتری برخوردار هستند و همچنین زمان زیادی به دلیل رفت و آمد به آموزشگاه‌ها، تلف می‌شود؛ اما دوره‌های آموزشی آنلاین، هم از هزینه‌ی کمتری نسبت به دوره‌های حضوری برخوردار هستند و هم شرکت در آنها آسان‌تر می‌باشد و افرادی که تمایل دارند تا مهارت کار با نرم‌افزارهای تخصصی را فرا بگیرند، بدون هیچ مشکلی و با کمترین هزینه‌ی ممکن، به راحتی قادر به شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشند.

در قسمت بعدی این مقاله، قصد داریم تا تعدادی از نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی مکاترونیک را، به شما معرفی کنیم و سپس همراه هم به بررسی آنها بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

نرم افزار های مهندسی مکاترونیک

بارها در این مقاله اشاره کرده‌ایم، که مهندسین مکاترونیک برای انجام وظایف خود به نحو احسن و در کمترین زمان ممکن، باید از نرم‌‌افزارهای تخصصی استفاده نمایند و مهارت کار با آنها را کسب کنند؛ اما شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که، چه نرم‌افزارهایی در مهندسی مکاترونیک کاربرد دارند؟ برای پاسخ به این سؤال، قصد داریم تا در این قسمت از مقاله، همراه شما به معرفی و بررسی برخی از نرم‌افزارهای مهم و کاربردی شغل مهندسی مکاترونیک، بپردازیم، که این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • SolidWork
  • ANSYS
  • MATLAB
  • CATIA
  • Altium Designer
  • Proteus
  • HSpice

در ادامه، هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم را، همراه هم بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

نرم افزار های مهندسی مکاترونیک
نرم افزار های مهندسی مکاترونیک

SolidWork

نرم‌افزار «SolidWorks» یک نرم‌افزار طراحی و مدل‌سازی قدرتمند، برای تمامی مهندسین – من جمله مهندسین مکاترونیک – می‌باشد. این نرم‌افزار برتری بزرگ نسبت به دیگر نرم‌افزارهای طراحی مهندسی دارد و آن هم، افزونه‌های متعددی است که برای سالیدورک وجود دارند. مهندسین مکاترونیک به کمک ابزارهای موجود در این نرم‌‌افزار و همچنین نصب افزونه‌های تخصصی که برای آن وجود دارد، قادر به ارائه‌‌ی طراحی کامل دستگاه‌ها و تجهیزات حوزه‌ی مهندسی مکاترونیک، می باشند. شایان ذکر است، که سالیدورک دارای کتابخانه‌ای از انواع مختلف مواد اولیه و رفتار آنها در شرایط گوناگون می‌باشد، که مهندسین با استفاده از آن، قادر به انجام تست‌ها و شبیه‌سازی‌های مختلف، بر روی قطعات و سیستم‌هایی که طراحی نموده‌اند، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ANSYS

نرم‌افزار «ANSYS» یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند مهندسی می‌باشد، که دارای ابزارهای متنوع و امکانات و قابلیت‌هایی بسیار کاربردی می‌باشد؛ مهندسین به کمک این نرم‌افزار قادر به طراحی، شبیه سازی و مدل‌سازی‌های کامپیوتری، هستند. مهم‌ترین ویژگی و مزیت ANSYS نسبت به دیگر نرم‌افزارهای طراحی و مدل‌سازی کامپیوتری، شبیه‌سازی‌های دقیقی است که برای مهندسین ارائه می‌کند؛ مهندسین مکاترونیک با کمک ابزارهای شبیه‌سازی که در این نرم‌افزار وجود دارند، قادر به شبیه‌سازی نحوه‌ی عملکرد یک دستگاه در طول زمان، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

MATLAB

یکی از نرم‌افزارهایی که تقریباً در تمامی مشاغل مهندسی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد، نرم‌افزار «MATLAB» است؛ این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمندی برای حل معادلات پیچیده‌‌ی ریاضی، فیزیک و… می‌باشد، همچنین مهندسین مکاترونیک با نرم‌افزار متلب قادر به تحلیل و بررسی داده‌های مختلفی که بدست می‌آورند، هستند. نرم‌‌افزار متلب به دلیل امکانات و قابلیت‌های مختلفی که دارد، مهندسین زیادی را به خود جذب نموده است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

CATIA

نرم‌افزار «Catia» یکی دیگر از نرم‌افزارهای معروف و همچنین قدرتمند برای طراحی و شبیه‌سازی دستگاه‌، قطعات و تجهیزات – حوزه‌ی مکاترونیک – در کامپیوتر می‌باشد. مهندسین مکاترونیک با کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی انواع قطعات مورد نیاز دستگاه‌های مختلف و همچنین طراحی بدنه‌ی این دستگاه‌ها، می‌باشند. شایان ذکر است، که نرم افزار CATIA همانند SolidWork قادر به انجام انواع تست‌های کامپیوتری بر روی قطعات و دستگاه‌های طراحی شده، می‌باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لازم به ذکر است، که تمامی امکاناتی که به صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار SolidWork وجود دارند، در CATIA هم تعبیه شده‌‌اند، با این حال به دلیل افزونه‌های کمتری که دارد، از حجم پایین‌تر و سرعت بالاتری نسبت به SolidWork، برخوردار است.

طراحی با نرم افزار
طراحی با نرم افزار

Altium Designer

«Altium Designer» پلتفرم و بسته‌ای نرم‌افزاری جهت طراحی انواع مدارهای الکترونیکی چاپی، می‌باشد. مهندسین مکاترونیک به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی انواع مدارهای الکترونیکی چاپی مورد نیاز خود، در کمترین زمان ممکن و با بالاترین دقت، هستند. شایان ذکر است، که این نرم‌افزار قابلیت‌های دیگری مانند تست و بررسی مدارهای طراحی شده را نیز دارد و مهندسین با استفاده از این قابلیت، می‌‌توانند مشکلاتی که در طراحی خود دارند را شناسایی و برطرف نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Proteus

تمامی دستگاه‌ها و تجهیزاتی که توسط مهندسین مکاترونیک طراحی و تولید می‌شوند، از مدارهای الکترونیکی در طراحی خود بهره می‌برند؛ در همین راستا، مهندسین باید مدارهای الکترونیکی که نیاز دارند را، متناسب با دستگاه خود، طراحی نمایند و برای این کار، از نرم‌‌افزار «Proteus» استفاده می‌نمایند. این نرم‌افزار برای شبیه‌سازی مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یک مهندس مکاترونیک به کمک نرم‌افزار پروتئوس، قادر به طراحی و شبیه‌سازی انواع مدار‌های الکترونیک، قبل از ساخت آنها می‌باشد؛ همچنین انواع مشکلات و نقص‌هایی که در طراحی مدار وجود دارد، به کمک این نرم‌افزار قابل شناسایی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

HSpice

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که مهندسین مکاترونیک برای طراحی انواع مدارهای الکترونیکی از آن استفاده می‌نمایند، نرم‌افزار «HSpice» می‌باشد، که همانند Proteus در آن امکاناتی مانند طراحی انواع مدارهای الکترونیکی و شبیه‌سازی و تست آنها قرار دارد. از نظر کارایی و عملکرد دو نرم‌‌افزار Proteus و HSpice شبیه به هم هستند، اما رابط کاربری و فضای کاری آنها متفاوت است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته مهندسی مکاترونیک

حال که با رشته و شغل مهندسی مکاترونیک به صورت کامل آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این رشته را، به شما معرفی کنیم؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا 15 تا از بهترین دانشگاه‌های دنیا را نام ببریم، که این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Carnegie Mellon University در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  3. دانشگاه University of Tokyo در کشور ژاپن
  4. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  5. دانشگاه Osaka University در کشور ژاپن
  6. دانشگاه Federal Institute of Technology Lausanne در کشور سوئیس
  7. دانشگاه Technical University of Munich در کشور آلمان
  8. دانشگاه University of Michigan – Ann Arbor در کشور آمریکا
  9. دانشگاه University of Freiburg در کشور آلمان
  10. دانشگاه Tokyo Institute of Technology در کشور ژاپن
  11. دانشگاه Swiss Federal Institute of Technology Zurich در کشور سوئیس
  12. دانشگاه Harbin Institute of Technology در کشور چین
  13. دانشگاه KAIST در کشور کره جنوبی
  14. دانشگاه Waseda University در کشور ژاپن
  15. دانشگاه National University of Singapore در کشور سنگاپور
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی مکاترونیک
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی مکاترونیک
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات درون ذهنتان پیرامون شغل مهندسی مکاترونیک را با مطالعه‌ی این مقاله به‌دست آورده باشید و همچنین اطلاعات مفید بیشتری نیز کسب کرده باشید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر خواهد شد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.