یکی از شاخه‌های نسبتاً جدید و بسیار پر طرفدار مهندسی، رشته‌ی «مهندسی فناوری اطلاعات» می‌باشد؛ احتمالاً تا کنون نام این شاخه از مهندسی را بارها شنیده‌اید و حتماً برایتان سؤال پیش آمده است که شغل مهندسی فناوری اطلاعات چیست؟ چه مهارت‌هایی برای ورود به شغل مهندسی فناوری اطلاعات نیاز است؟ چه وظایفی بر عهده‌ی مهندسین فناوری اطلاعات قرار دارد؟ و بازار کار مهندسی فناوری اطلاعات چگونه است؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمن یافتن پاسخ سؤالات بالا، رشته و شغل مهندسی فناوری اطلاعات را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

معرفی شغل مهندسی فناوری اطلاعات

معادل انگلیسی رشته مهندسی فناوری اطلاعات، عبارت‌ است از «Information Technology Engineering»، که از دو بخش مجزا از هم تشکیل شده است؛ Information به معنای اطلاعات و Technology به معنای فناوری می‌باشد، اما آیا می‌دانید که تعریف ساده و واضح IT چیست؟

به زبانی ساده می‌توان گفت که، «مهندسی IT» یک گرایش میان‌رشته‌ای است و یک مهندس IT  یا همان مهندس فناوری اطلاعات، قادر است با بهره‌مندی از علم برنامه‌نویسی، نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، مباحث نوین فناوری و تجارت الکترونیک، وظایف مختلفی را در شرکت‌های کوچک و بزرگ – در حوزه‌ی کامپیوتر‌ها و شبکه‌های کامپیوتری – بر عهده بگیرد. به بیان دیگر، می‌توان رشته مهندسی فناوری را، رشته‌ای معرفی کرد که مهندسین آن، در دنیای فناوری و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کنند و به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی و مدیریت دستگاه‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه – مخصوصا نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ها – مشغول هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لازم به ذکر است، که رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات، یکی از زیر مجموعه‌های مهندسی کامپیوتر می‌باشد؛ اگر مایل به کسب اطلاعات پیرامون مهندسی کامپیوتر هستید، شما را به مطالعه‌ی مقاله «شغل مهندسی کامپیوتر – معرفی گرایش ها، حوزه های کاری و نرم افزارهای مهندسی کامپیوتر» دعوت می‌کنیم.

حال که با تعریف رشته و شغل مهندسی فناوری اطلاعات (یا همان مهندسی IT) آشنا شدیم، زمان آن رسیده که همراه شما به بررسی توانایی‌های مورد نیاز این شغل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

توانایی های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی فناوری اطلاعات

شغل مهندسی فناوری اطلاعات عموماً به‌صورت عملی می‌باشد و مهندسین فناوری اطلاعات در همه‌ی سمت‌های شغلی که مرتبط با رشته‌شان است، به نحوی با کامپیوتر‌ها سروکار دارند. اغلب سمت‌های شغلی مهندسی IT به‌صورت پشت میز نشینی و کارمندی است، جایی که آنها با افراد مختلفی در ارتباط خواهند بود؛ بنابراین از جمله توانایی‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی فناوری اطلاعات، می‌توان به مهارت‌های برقراری ارتباط عالی، مهارت‌های اداری، مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های سازمانی، مهارت‌های تحلیلی و مهارت‌های فنی اشاره کرد.

شغل مهندسی فناوری اطلاعات بسیار گسترده است و هر ‌روزه شاهد پیشرفت‌هایی چشمگیری در این شاخه از مهندسی هستیم؛ در همین راستا، عدم کسب دانش بروز در حوزه فناوری اطلاعات برای مهندسینی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، می‌تواند مشکل‌ساز باید و آنها را با مشکلات و چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو کند. افرادی که قصد دارند وارد این حوزه از مهندسی بشوند و در آن به فعالیت بپردازند، باید از روحیه‌ی جستجوگری برخوردار باشند و همواره اطلاعات و دانش خود را در حوزه‌ی مهندسی IT گسترش دهند و بروز نگه‌دارند.

بیشتر شرکت‌ها بر اساس نوع عملکرد خود، دارای سامانه‌ها و نرم‌افزارهایی هستند، که به‌صورت آنلاین و آفلاین از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ مسئولیت نگه‌داری، توسعه، تأمین امنیت و… این سیستم‌ها و سامانه‌ها، به مهندسین فناوری اطلاعات سپرده می‌شود، در همین راستا داشتن تخصص کافی در حوزه مهندسی فناوری اطلاعات – در کنار موارد یاد شده – از جمله توانایی‌هایی است، که افراد برای ورود به شغل مهندسی فناوری اطلاعات، باید به‌دست بیاورند.

کسب توانایی های لازم برای مهندسی فناوری اطلاعات
کسب توانایی های لازم برای مهندسی فناوری اطلاعات

شرایط لازم برای کسب موفقیت در شغل مهندسی فناوری اطلاعات

برای دستیابی به موفقیت در شغل مهندسی فناوری اطلاعات، مهم‌ترین عامل «علاقه و اشتیاق» شخص برای ورود به دنیای فناوری و در نوردیدن مباحث مختلف آن است؛ زیرا تنها مطالعه دروس تئوری دانشگاه، چندان کاربردی نیست و هر کدام از مهندسین فناوری اطلاعات باید مطالعات و فعالیت‌های شخصی بی‌شماری در این حوزه داشته باشند و همواره دانش خود را بروز نگه دارند.

گرایش های رشته مهندسی فناوری اطلاعات

در حال حاضر، رشته مهندسی فناوری اطلاعات در زیر مجموعه گروه مهندسی کامپیوتر قرار گرفته است و اغلب دانشگاه‌های کشور که دارای گروه مهندسی کامپیوتر هستند، از زیر مجموعه‌های اصلی این رشته، یعنی مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات برخوردار می‌باشند؛ اما خود رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات – به دلیل گستردگی فراوان و کاربرد‌های متنوعی که دارد – دارای گرایش‌های مختلفی است، که در این قسمت از مقاله قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم و سپس همراه هم، به بررسی هر کدام از این گرایش‌های بپردازیم.

لازم به ذکر است، که در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش‌ها با توجه به «دانشگاه محل تحصیل» دچار تغییراتی می‌شوند؛ زیرا گرایش‌های مهندسی فناوری بسیار تخصصی می‌باشند و دانشگاه‌هایی که قصد ارائه‌ی آنها را دارند، باید بر اساس موارد مختلفی، مانند اعضای هیئت‌علمی، سابقه پژوهشی و حوزه تخصصی دانشکده، گرایش‌های مختلف را، برای تدریس به دانشجویان ارائه نمایند.

به‌طور کلی، گرایش‌های مهندسی فناوری اطلاعات عبارت‌اند از:

  • گرایش تجارت الکترونیکی
  • گرایش رایانش امن (امنیت شبکه)
  • گرایش شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطی

حال بیایید هر کدام از گرایش‌های فوق را، باهم بررسی کنیم.

گرایش های رشته مهندسی فناوری اطلاعات
گرایش های رشته مهندسی فناوری اطلاعات

گرایش تجارت الکترونیکی

این گرایش یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مهندسی فناوری اطلاعات است، که مورد تائید بسیاری از کارشناسان متخصص در این زمینه قرار گرفته است و به سرعت در حال جایگزین شدن با تجارت سنتی می‌باشد؛ به همین علت بسیاری از کشورها، بهره‌مندی و استفاده از آن را سرلوحه استراتژی‌های بازرگانی خود قرار داده‌اند. این گرایش تخصصی مهندسی فناوری اطلاعات، به‌دلیل فرصت‌های شغلی فراوانی که برای آن وجود دارد، از درآمد قابل توجهی برخوردار است و مهندسین فناوری که در این گرایش تخصصی تحصیل نموده‌اند، قادر به یافتن سمت‌های شغلی خوبی، می‌باشند.

هدف گرایش تخصصی تجارت الکترونیکی آن است که، مهندسین فناوری اطلاعات درک و دانش کاملی از چگونگی استفاده از فناوری‌ها و سخت‌افزارهای کامپیوتری در دنیای تجارت، به‌دست بیاورند و با طراحی انواع سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده در تجارت الکترونیکی، مسیر کسب و کارهای مختلف را برای داشتن تجارتی امن و سریع، هموار نمایند.

دروس تخصصی گرایش تجارت الکترونیکی عبارت‌اند از:

  • مهندسی دستگاه‌های تجارت الکترونیکی
  • امنیت تجارت الکترونیکی
  • بازاریابی الکترونیکی
  • فروش تجاری
  • دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی
  • استراتژی‌های تجارت الکترونیکی
  • مدیریت زنجیره عرضه
  • تجارت الکترونیک سیار و محاسبات فراگیر

بازار کار گرایش تخصصی تجارت الکترونیکی نیز، به شرح زیر می‌باشد:

  • فعالیت در بانک‌ها و نهاد‌های مالی، حول مدیریت و انتقال پول به‌صورت الکترونیکی و امن، مانند طراحی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بانک‌داری اینترنتی، طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارهای مالی و…
  • طراحی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجارت الکترونیک و طراحی و راه‌اندازی این وب‌سایت‌ها

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گرایش رایانش امن (امنیت شبکه)

گرایش «رایانش امن» یا همان «امنیت شبکه»، به ذخیره، تبدیل، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به‌صورت رمزگذاری‌شده و  امن می‌پردازد و از انجام فعالیت‌های غیرقانونی و غیرمجاز، جلوگیری می‌کند. در این گرایش تخصصی از مهندسی فناوری اطلاعات، ابعاد کلی تأمین امنیت برای دستگاه‌های پردازش اطلاعات مورد بررسی و توسعه قرار می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

هدف اصلی گرایش امنیت شبکه (یا همان رایانش امن)، آشنایی مهندسین فناوری اطلاعات با انواع روش‌ها و فناوری‌های تأمین‌کننده‌ی امنیت سیستم‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی می‌باشد؛ مهندسین با ورود به این گرایش، باید قادر به طراحی روش‌ها، متد‌ها و فناوری‌های مختلفی جهت تأمین  امنیت اطلاعات ذخیره شده و همچنین راه‌های انتقال اطلاعات، باشند. شایان ذکر است که در دنیای امروز، اهمیت بالای حفظ امنیت اطلاعات در هنگام ذخیره‌سازی و انتقال آنها، موجب افزایش محبوبیت این گرایش تخصصی از مهندسی فناوری اطلاعات، شده است.

دروس تخصصی گرایش رایانش امن، عبارت‌اند از:

  • رمزنگاری کاربردی
  • مهندسی رمزنگاری
  • سامانه‌های نرم‌افزاری امن
  • امنیت شبکه پیشرفته
  • امنیت پایگاه داده‌ها
  • امنیت و اعتماد سخت‌افزاری
  • روش‌های صوری در امنیت اطلاعات
  • کشف شواهد و ادله الکترونیکی
  • مهندسی و مدیریت امنیت اطلاعات

بازار کار رشته رایانش امن نیز، به شرح می‌باشد:

  • فراهم‌سازی امنیت لازم برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها و نهاد‌های مالی
  • فعالیت در مراکز داده و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی برای تأمین امنیت سرورها
  • تولید محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مانند FireWall، دستگاه‌های کنترل نفوذ، دستگاه‌های تشخیص نفوذ، دستگاه‌های پالایش، آنتی‌ویروس‌ها و…
گرایش رایانش امن (امنیت شبکه)
گرایش رایانش امن (امنیت شبکه)

گرایش شبکه های کامپیوتری و ارتباطی

این گرایش تخصصی از مهندسی فناوری، در واقع حاصل ترکیب شدن کاربردی‌ترین مباحث موجود در رشته‌های «مهندسی کامپیوتر» و «مهندسی برق – مخابرات» است و نسبت به دو گرایش قبلی، قدیمی‌تر محسوب می‌گردد و سابقه‌ی بیشتری دارد. مهندسین فناوری اطلاعات با ورود به این گرایش تخصصی، به مطالعه و شناخت انواع معماری‌های رایج در شبکه‌های کامپیوتری، دستگاه‌ها و سیستم‌های توزیع اطلاعات، ارزیابی کارایی شبکه‌های کامپیوتری، طراحی سازوکارهای برگرفته از طبیعت برای مدیریت شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطی و… می‌پردازند. شایان ذکر است، که ایجاد زیر‌ساخت‌های ارتباطی مناسب برای اپلیکیشن‌های کاربردی و همچنین برقراری ارتباط بین این اپلیکیشن‌ها و پایگاه‌های داده، جزو وظایف دیگری است که بر عهده‌ی مهندسین فناوری اطلاعاتی که در این گرایش فعالیت می‌کنند، قرار دارد.

دروس تخصصی گرایش شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطی عبارت‌اند از:

  • طراحی دستگاه‌های تحمل‌پذیر اشکال
  • فرایندهای تصادفی
  • پردازش مبتنی بر شبکه
  • ارتباطات داده
  • شبکه‌های حسگر بی‌سیم
  • مدل‌سازی و تحلیل شبکه‌های کامپیوتری
  • مخابرات سیار
  • طراحی دستگاه‌های نهفته
  • مدل‌سازی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت شبکه‌های کامپیوتری

بازار کار رشته شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطی نیز، به شرح زیر است:

  • مدیریت شبکه‌های کامپیوتری
  • پشتیبانی، شناسایی و رفع نواقص شبکه
  • انجام امور مربوط به طراحی و ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌های کامپیوتری
  • راه‌اندازی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید، به‌منظور راه‌اندازی شبکه و یا ارتقاء عملکرد و کارایی آن‌ها

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با گرایش‌های تخصصی مهندسی فناوری اطلاعات آشنا شدیم و هر کدام از آنها مورد بررسی قرار دادیم، زمان آن است که به سراغ بررسی وظایف موجود در این شغل، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

وظایف موجود در شغل مهندسی فناوری اطلاعات

با توجه به شاخه‌های گسترده و مختلف مهندسی فناوری اطلاعات و همچنین نیاز شرکت‌های مختلف به مهندسین فناوری اطلاعات و مهارت‌های آنها، هر کدام از افرادی که در حوزه‌ی مهندسی فناوری اطلاعات فعالین می‌کنند، در جایگاه شغلی خود دارای وظایف متفاوتی هستند، که مدیران انفورماتیک شرکت‌ها و سازمان‌ها برای آن‌ها مشخص می‌نمایند.

به‌طور کلی، مهندسین IT وظیفه دارند تا تمامی مراحل طراحی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی انواع سیستم‌های ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات، طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز این حوزه از مهندسی و همچنین توسعه‌ی فناوری‌ها و متد‌های تأمین امنیت اطلاعات و داده‌ها را، بر عهده بگیرند.

شایان ذکر است، که وظایف مهندسین فناوری اطلاعات، به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند، که عبارت‌اند از:

  • وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی
  • وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان‌های غیردولتی

در بخش‌های بعدی این مقاله، همراه شما به معرفی و بررسی وظایف موجود در هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، خواهیم پرداخت.

وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی

به‌طور کلی، مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی، به راه‌اندازی، نگه‌داری و توسعه‌ی انواع سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری مشغول هستند؛ اما برای شناخت بیشتر وظایف مهندسین IT در سازمان‌های دولتی، قصد داریم تا وظایف مختلفی که در این حوزه بر عهده‌ی مهندسین فناوری اطلاعات قرار دارند را، تک‌به‌تک به شما معرفی کنیم.

وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی، عبارت‌اند از:

  • تجهیز و بروزرسانی سامانه‌های اطلاعاتی
  • توسعه و نظارت بر ارتباطات اینترنتی و امور داده‌ای
  • جمع‌آوری داده‌ها و ارائه سرویس‌های مختلف ارتباطی
  • مدیریت و نظارت بر دسترسی تحت شبکه کاربران سازمان‌ها به اطلاعات
  • اجرا و ابلاغ سیاست‌های شورای فناوری اطلاعات به سازمان مربوطه
  • مدیریت شبکه‌های رایانه‌ای بخش‌های مختلف و برقراری ارتباط میان آن‌ها
  • راه‌اندازی، نگه‌داری و توسعه Data centerسازمان‌ها
  • پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از دستگاه‌های موجود در سازمان
  • ارائه گزارش‌کار کامل واحد فناوری اطلاعات
  • پیروی از قوانین آیین نامه واحد فناوری اطلاعات
وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی
وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی

در قسمت بعدی، به بررسی وظایف مهندسین فناوری شبکه در سازمان‌های غیردولتی، می‌پردازیم.

وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان های غیر دولتی

در شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی یا خصوصی، با توجه به حوزه‌ای که مهندسین در آن فعالیت می‌کنند، وظایف مختلفی بر عهده‌شان قرار می‌گیرد. هر کدام از شاخه‌های مهندسی IT دارای وظایف مختص به خود است و شرکت‌های خصوصی نیز – بر خلاف سازمان‌های دولتی – در حوزه‌های مختلفی از مهندسی فناوری اطلاعات، فعالیت می‌نمایند؛ در همین راستا، گستره‌ی وظایف موجود در سازمان‌های غیردولتی پیرامون حوزه IT، بسیار گسترده می‌باشد.

برای مثال، بسیاری از شرکت‌ها برای شبکه‌های کامپیوتری مجموعه خود، به دنبال مهندسین فناوری اطلاعاتی هستند، که قادر به انجام تمامی مراحل طراحی، راه‌اندازی، نگه‌داری، پشتیبانی و توسعه‌ی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز برای سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌های کامپیوتری باشند؛ برخی دیگر از شرکت‌ها هم به مهندسین ITی نیاز دارند که، تمامی امور مربوط به راه‌اندازی، نگه‌داری و توسعه‌ی وب‌سایت‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت آنها را، انجام دهند. همان‌طور که مطالعه کردید، طیف گسترده‌ای از موقعیت‌های شغلی و وظایف متفاوت در سازمان‌های غیر دولتی بر عهده‌ی مهندسین فناوری اطلاعات قرار دارد.

در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا مهم‌ترین وظایفی که در شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی، بر عهده‌ی مهندسین IT قرار دارند را، به شما معرفی کنیم؛ این وظایف عبارت‌اند از:

  • کنترل و نظارت بر روی شبکه‌های کامپیوتری موجود در شرکت‌ها و سازمان‌های غیر دولتی
  • مدیریت شبکه و کنترل سطوح دسترسی کاربران به اطلاعات
  • تهیه و نگهداری نسخه‌های پشتیبان از نرم‌افزارها، سیستم عامل ها، سرورها و…
  • رفع مشکلات کاربران در حین استفاده از سیستم‌های کامپیوتری
  • نظارت بر تعمیرات و ورود و خروج دستگاه‌های سخت‌افزاری و سیستم‌های نرم‌افزاری
  • ارائه گزارش‌های دوره‌ای مبنی بر شرایط حوزه فناوری اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • بررسی و تعیین سخت‌افزارهای مورد نیاز برای توسعه‌ی زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات
  • راه‌اندازی و اتصال سخت‌افزارهای مورد نیاز به سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری
  • همگام‌سازی انواع نرم‌افزارها و سیستم‌های نرم‌افزاری با زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات
  • طراحی و توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت‌ و توسعه‌ی وب‌سایت‌ شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • طراحی و ساخت پایگاه‌های داده جهت ذخیره‌سازی اطلاعات مهم سازمان‌ها و شرکت‌ها
  • تامین امنیت اطلاعات ذخیره شده بر روی پایگاه‌های داده
  • ارائه‌ی راه‌های امن انتقال اطلاعات بین کاربران سیستم‌های کامپیوتری
  • توسعه‌ی متد‌ها و فناوری‌های موجود در حوزه‌ی مهندسی فناوری اطلاعات
وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان های غیر دولتی
وظایف مهندسین فناوری اطلاعات در سازمان های غیر دولتی

به‌طور کلی می‌توان گفت که تمامی وظایف مهندسی فناوری اطلاعات، در یکی از دو دسته‌ای که با هم بررسی کردیم، قرار می‌گیرند؛ شایان ذکر است، که جزئیات این وظایف با توجه به محل کار و حوزه‌ی فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها، ممکن است کمی متفاوت باشد، اما در نهایت در یکی از دسته‌بندی‌های فوق قرار می‌گیرد.

اکنون که با وظایف موجود در شغل مهندسی فناوری اطلاعات (یا همان فناوری IT) آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به بررسی مهارت‌های مورد نیاز مهندسین IT برای انجام وظایفشان، بپردازیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی فناوری اطلاعات

هر روزه شغل‌های جدیدی به وجود می‌آیند، که هر کدام از آنها به مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند و از طرفی ما شاهد ظهور فناوری‌های جدیدی هستیم، که در بازار کار مورد استفاده قرار می‌گیرند و افراد جویای شغل، باید بر اساس حوزه‌ای که قصد فعالیت در آن را دارند، به یادگیری و استفاده از فناوری‌های تخصصی آن حوزه شغلی، بپردازند؛ از طرفی هم، بسیاری از مهارت‌ها و فناوری‌ها از دور خارج شده‌اند و دیگر کاربردی در مشاغل ندارند.

با این تفاسیر، سؤال اصلی که در ذهن افراد علاقه‌مند به حوزه IT شکل می‌گیرد، این است که در حال حاضر، برای ورود به شغل مهندسی فناوری اطلاعات، چه مهارت‌هایی نیاز است؟ در همین راستا، برای پاسخ به این سؤال، لازم است که مهارت‌های لازم برای ورود به شغل مهندسی فناوری اطلاعات و فعالیت در آن را، مورد بررسی قرار دهیم.

از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای ورود شغل مهندسی فناوری اطلاعات، می‌توانیم به «توانایی جمع‌آوری و ذخیره‌ی اطلاعات و انتقال‌ها به‌صورت امن» اشاره کنیم؛ همچنین طراحی و توسعه دستگاه‌های کامپیوتری نیز، از وظایف اولیه و بدیهی مهندسین فناوری اطلاعات است.

با توجه به اینکه مهندسین IT به‌طور گسترده با ریاضیات و الگوریتم‌های آن سر و کار دارند، باید تسلط کافی بر روی ریاضیات و توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات، داشته باشند. در ادامه، مجموعه‌ای از مهارت‌های عمومی مورد نیاز گرایش‌های مختلف شغل مهندسی فناوری اطلاعات را، به شما عزیزان معرفی می‌کنیم و سپس هر کدام از آنها را باهم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی فناوری اطلاعات، عبارت‌اند از:

  • توانایی مدیریت پروژه
  • برقراری ارتباط
  • مدیریت زمان
  • ارتقای دانش فنی
  • توانایی آنالیز اطلاعات موجود در پایگاه‌های داده
  • توانایی مدیریت بحران
  • درک فرهنگ سازمانی
  • کار گروهی
  • دانش زبان انگلیسی

حال بیایید در ادامه هر کدام از مهارت‌هایی که در لیست بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی فناوری اطلاعات
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی فناوری اطلاعات

توانایی مدیریت پروژه

پروژ‌ه‌های موجود در حوزه‌ی مهندسی فناوری اطلاعات، پروژه‌هایی بسیار مهم و پیچیده هستند؛ در همین راستا، برای انجام آنها از تیمی متشکل از چندین متخصص و مهندس فناوری اطلاعات کمک گرفته می‌شود. مهندسین فناوری برای رسیدن به اهداف استراتژیک سازمان‌ها و اتمام پروژه‌های درخواستی آنها، باید از مهارت و توانایی «مدیریت پروژه» برخوردار باشند. مهندسین IT برای کسب مهارت و توانایی مدیریت پروژه، باید موارد زیر را در خود تقویت کنند:

  • برنامه‌ریزی درست و اصولی برای اتمام مراحل مختلف پروژه
  • شناخت نقاط قوت هر کدام از اعضای تیم
  • شناخت نقاظ ضعف هر کدام از اعضای تیم
  • تقسیم وظایف با توجه به مهارت‌های هر کدام از اعضای تیم
  • ارائه‌‌ی استراتژی‌های موثر در پیشبرد اهداف پروژه
  • نظارت بر روی کار اعضای تیم
  • راهنمایی و کمک به اعضای تیم در انجام وظایشان
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

مهارت‌های ارتباطی برای اشخاصی که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا مهندسین فناوری اطلاعات اغلب در تیم‌ها و گروه‌هایی کار می‌کنند، که فعالیت مشترک داشته و مجبور به ارائه راه‌حل‌های تکنیکی هستند. به‌علاوه رهبری پروژه یکی از اموری است، که بدون داشتن توانایی برقراری ارتباط نمی‌توان به خوبی از پس آن برآمد؛ در نتیجه، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین IT برای انجام وظایفشان در این شغل به آن نیاز دارند، مهارت «برقراری ارتباط» است. مهندسین فناوری ارتباط باید قادر به برقراری ارتباط با همکاران، زیردستان و مدیران مافوق خود باشند، تا وظایف خود را در کمترین زمان و با بهترین خروجی ممکن، انجام دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پروژه‌های موجود در حوزه مهندسی فناوری اطلاعات به‌صورت گروهی انجام می‌شوند؛ اما باید به این نکته هم اشاره کنیم، که هر کدام از اعضای تیم دارای وظایفی هستند که باید به‌صورت مستقل و تکی، در زمان تعیین شده انجام دهند و به اتمام برسانند. همچنین شایان ذکر است، که مدیران گروه‌های مهندسین IT نیز، باید با توجه به زمان‌بندی هر کدام از مراحل پروژه، مدیریت درستی بر روی زمان انجام کارها و وظایف موجود در پروژه  داشته باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین برای فعالیت و پیشرفت در شغل مهندسی فناوری به آن نیاز دارند، مهارت «مدیریت زمان» است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انجام امور مربوط به فناوری اطلاعات معمولاً بیشتر از زمانی که برای آنها تعیین شده است، به طول می‌انجامد و مهندسین و مدیران IT باید با در نظر گرفتن این تأخیرها، زمان انجام هر کدام از مراحل پروژه‌ها مدیریت کنند، تا در پروژه در زمان تعیین شده، به اتمام برسد.

ارتقای دانش فنی

یک مهندس فناوری اطلاعات باید همواره خود را با رشد سریع فناوری اطلاعات منطبق کند و اطلاعات جامع و دقیقی در خصوص تغییرات و فناوری‌های بروز این حوزه از مهندسی، کسب نماید؛ چرا که در صورت عدم انطباق مهندسین با فناوری‌ها و متد‌های روز حوزه IT، آنها قادر به انجام وظایف خود به نحو احسن نخواهند بود و به ناچار ممکن است موقعیت شغلی خود را از دست بدهند و یا سیستم‌های ناکارآمدی را طراحی و اجرا نمایند، که موجب ضرر و وارد شدن لطمه به سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌گردد. در همین راستا، مهندسین فناوری اطلاعات باید به‌صورت مداوم، دانش خود را در حوزه‌ی IT و استفاده از فناوری‌ها و متد‌های روز فناوری اطلاعات جهت طراحی، ساخت و توسعه‌ی انواع سیستم‌های کامپیوتری، ارتقا دهند.

توانایی آنالیز اطلاعات موجود در پایگاه های داده

به‌‌طور معمول شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف، داده‌های زیادی را جمع‌آوری کرده و آنالیز و درک آن‌ها را به مهندسین فناوری اطلاعات می‌سپارند، که این اطلاعات بسیار پیچیده می‌باشند؛ در همین راستا، مهندسین IT برای طراحی معماری صحیح پایگاه‌های داده و ساخت آنها، باید از توانایی یا مهارت «آنالیز اطلاعات موجود در پایگاه‌های داده» برخوردار باشند.

مهندسین IT با داشتن این مهارت، قادر به طراحی انواع پایگاه‌های داده و سیستم‌های دسترسی به اطلاعات موجود در آنها، هستند؛ همچنین مهندسین فناوری اطلاعات باید سطوح دسترسی کاربران به اطلاعات موجود در پایگاه‌های داده را نیز، طراحی و مدیریت نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی آنالیز اطلاعات موجود در پایگاه های داده
توانایی آنالیز اطلاعات موجود در پایگاه های داده

توانایی مدیریت بحران

تغییر فناوری‌ها و سیستم‌های فعلی و استفاده از فناوری‌های جدید حوزه IT در یک سازمان و ارگان، معمولاً فرآیندی طولانی مدت می‌باشد و با استرس بسیار زیادی همراه است و واحدهای مختلف سازمان‌ها و ارگان‌ها در طول مدت ‌زمان انجام این تغییرات، با فشار زیادی مواجه می‌شوند؛ از طرفی مهندسین فناوری اطلاعات در طول دوره‌ی کاری خود، با مشکلات غیر منتظره‌ی زیادی برخورد می‌کنند و برای انجام وظایف خود، باید قادر به مدیریت آنها و بر طرف کردن مشکلات باشند.

با توجه به توضیحاتی که مطالعه کردیم، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت و پیشرفت در شغل مهندسی فناوری اطلاعات، توانایی یا مهارت «مدیریت بحران» می‌باشد؛ مهندسین IT باید با استفاده از این مهارت، تمامی مشکلاتی که در سیستم‌ها و دستگاه‌های کامپیوتری رخ می‌دهند را، مدیریت و برطرف نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

درک فرهنگ سازمانی

هر تصمیمی که شخص به‌عنوان مدیرکل فناوری اطلاعات اتخاذ می‌نماید، بر روی کل سازمان تأثیرگذار است؛ بنابراین مهندسین فناوری اطلاعات باید درک صحیحی از محیطی که در آن کار می‌کنند، داشته باشند و گفتگوهای منظمی با مدیران و اعضای سازمان برقرار نمایند، تا تمامی امور به شکل درست و صحیح خود صورت بگیرند. این مهارت، همچنین به مهندسین در مدیریت تیم و برقراری ارتباط با افراد دیگر، کمک شایانی می‌کند و زمینه را برای پیشرفت مهندسین و کسب سمت‌های شغلی مهم‌تر، هموار می‌نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم، مهندسین IT به‌صورت تیمی فعالیت می‌کنند و پروژه‌های مختلف را به اتمام می‌رسانند. مهندسین برای فعالیت مؤثر و نتیجه‌بخش در گروه‌های کاری خود، باید قادر به همکاری با دیگران باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که در شغل مهندسی فناوری اطلاعات بسیار مهم و ضروری است، مهارت «کار گروهی» می‌باشد. مهندسین IT با کسب این مهارت، قادر به برقراری ارتباط با افراد دیگر و ارائه‌ی یک همکاری مؤثر با اعضای گروه خود، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش زبان انگلیسی

در قسمت‌های قبل گفتیم که مهندسین باید به‌طور مداوم دانش خود از فناوری اطلاعات را بروز نگه‌دارند و برای انجام این کار، باید مقالات مختلفی را مطالعه کنند؛ شایان ذکر است که مقالات علمی معتبر در حوزه IT همگی به زبان انگلیسی هستند و به همین دلیل، مهندسین فناوری به مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» برای کسب اطلاعات بروز و همچنین یافتن پاسخ سؤالات خود در فضای مجازی، نیاز دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در ادامه‌ی این مقاله، به بررسی بازار کار حوزه مهندسی فناوری اطلاعات، خواهیم پرداخت، تا شناخت کاملی از این حوزه و آینده‌ی شغلی آن به‌دست بیاوریم.

بازار کار مهندسی فناوری اطلاعات

رشته مهندسی فناوری اطلاعات با توجه به آنکه دارای ماهیتی میان‌رشته‌ای است و همچنین کاربرد‌های متنوع و گسترده‌ای دارد، فرصت‌های شغلی متنوعی برای آن در حوزه‌های مختلف، موجود می‌باشد. شایان ذکر است، که بازار کار همیشه به مهندسین IT نیاز دارد، زیرا تمامی کسب‌وکارها در آینده، شکلی مدرن به خود می‌گیرند و از فناوری‌های کامپیوتری برای فعالیت، بهره می‌برند؛ در همین راستا، بازار کار گسترده و غنی برای شغل مهندسی فناوری اطلاعات وجود دارد و مهندسین این حوزه با کسب مهارت‌های لازم، قادر به پیدا کردن فرصت‌های شغلی مد نظر خود می‌باشند.

لازم به ذکر است که، حوزه IT به‌طور مداوم در حال پیشرفت و ‌به‌روزرسانی می‌باشد و مهندسین برای پیشرفت در شغل خود و کسب سمت‌های شغلی بهتر، باید به‌طور پیوسته دانش خود را در زمینه فناوری اطلاعات بروز نگه‌دارند و اطلاعات و تخصص‌های جدید را به‌سرعت فرا بگیرند. برای مثال، مهندسی که در حوزه شبکه‌های بی‌سیم تخصص دارد، باید اطلاعات خود را در حوزه امنیت شبکه و طراحی شبکه نیز افزایش دهد و به تخصص  مهارت کافی در این گرایش دست بیابد و با ادغام این حوزه‌ها، سیستم‌های امنیتی جدید را برای کامپیوترها طراحی و ایجاد نماید.

حال که آشنایی کاملی با وضعیت بازار کار مهندسی فناوری اطلاعات به‌دست آوردیم، زمان آن رسیده است که برخی از موقعیت‌های شغلی موجود برای فعالیت در حوزه‌ی مهندسی IT را باهم مرور کنیم؛ این موقعیت‌های شغلی عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های معتبر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری
  • شرکت‌های معتبر ارتباطی و مهندسی شبکه
  • شرکت‌های مخابراتی، مانند ایرانسل و شرکت مخابرات ایران
  • شرکت‌های تجاری، مانند بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری
  • مدیریت واحد فناوری اطلاعات در واحدهای صنعتی کوچک تا بزرگ
  • مدیریت استراتژیک طراحی، تولید و توسعه سخت‌افزار
  • مدیریت استراتژیک طراحی، تولید و توسعه نرم‌افزار
  • متخصص هوشمند سازی منازل
  • متخصص هوشمندسازی شهرها و سازمان‌ها
  • و…
بازار کار مهندسی فناوری اطلاعات
بازار کار مهندسی فناوری اطلاعات

آینده شغلی مهندسی فناوری اطلاعات در جهان

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مشاغل مختلف، به‌صورت ثانیه‌ای متولد می‌شوند و امروزه شاهد حوزه‌های کاری متنوع و گسترده‌ای هستیم؛ همچنین در موارد متعددی مشاهده کرده‌ایم که، مشاغل متفاوتی به علت اتوماسیون و مدرنیزه‌سازی فعالیت‌ها، از بین رفته‌اند و افراد مهارت‌های موردنیاز خود را برای یافتن موقعیت‌های شغلی جدید، تغییر می‌دهند.

حوزه‌ی مهندسی فناوری اطلاعات دارای شاخه‌های مختلفی است، که هر کدام از آنها در حال پیشرفت می‌باشند و موقعیت‌های شغلی متنوعی برای آنها به وجود می‌آید؛ در همین راستا، با ایجاد تغییرات بازار کار، ممکن است این تفکر در ذهن بسیاری از افراد شکل بگیرد که به سمت حرفه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات بروند و جایگاه شغلی خود را مستحکم نمایند.

رشته فناوری اطلاعات یکی از رشته‌های عالی و پردرآمد است و فرصت‌های شغلی متنوعی در آن وجود دارند؛ مهندسینی که به‌صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند، هیچ‌وقت با مشکل بیکاری روبه‌رو نخواهند شد و با پیشرفت در هر کدام از شاخه‌ها و گرایش‌های مهندسی IT، به درآمد بسیار مناسبی دست خواهند یافت.

هر شخص برای دستیابی به موفقیت در این رشته، باید علاوه بر دروس تئوری، مهارت‌های عملی خود را نیز افزایش دهد و در یکی از گرایش‌های این رشته شگفت انگیز، تخصص پیدا کند. شغل مهندسی فناوری اطلاعات در جهان دارای آینده درخشانی می‌باشد و متخصصین این شاخه از مهندسی، درآمد خوبی خواهند داشت.

یکی دیگر از مزیت‌های حوزه مهندسی فناوری اطلاعات این است که، مهندسین IT با توجه به مهارت‌ها و پتانسیل‌های ذهنی و جسمی، قادر به فعالیت همزمان در شرکت‌های مختلف هستند؛ که این امر موجب افزایش درآمد آنها می‌گردد.

مهندسین فناوری اطلاعات می‌توانند در بسیاری از صنایع مانند بهداشت، دولت، تجارت، آموزش و پرورش، نظامی، تولیدی و… مشغول به فعالیت شوند. کشورهای پیشرفته مانند سوئیس، دانمارک، سنگاپور، انگلستان، آلمان، ایرلند و… جزو کشورهایی هستند که دارای برترین شرایط کاری برای مهندسان فناوری اطلاعات می‌باشند و فرصت‌های شغلی فراوانی برای مهندسین IT در این کشورها، وجود دارند.

در قسمت بعد این مقاله، به معرفی و بررسی برترین دانشگاه‌های ایران و جهان برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

دانشگاه‌ های برتر رشته مهندسی فناوری اطلاعات در ایران

ذکر نمودن یک دانشگاه به عنوان بهترین دانشگاه داخلی ایران، برای تحصیل در رشته فناوری اطلاعات و هر کدام از گرایش‌های آن امری حرفه‌ای و صحیح نیست؛ زیرا که اساتید و هیئت‌های علمی در هر حوزه از رشته مهندسی فناوری اطلاعات، اغلب فارغ‌التحصیلان رشته‌های اصلی هستند و هر کدام از آن‌ها بر روی حوزه تخصصی خود تمرکز دارند. به‌طور کلی می‌توان معیار انتخاب دانشگاه در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را هیئت‌علمی آن دانشکده و حوزه تخصصی پژوهشی آن‌ها دانست. اما برخی از دانشگاه‌ها، با توجه به سابقه‌ی درخشانی که دارند، در لیست برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات می‌باشند، که این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعتی شیراز
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر
  • دانشگاه الزهرا (س)
دانشگاه‌ های برتر رشته مهندسی فناوری اطلاعات در ایران
دانشگاه‌ های برتر رشته مهندسی فناوری اطلاعات در ایران

دانشگاه‌ های برتر رشته مهندسی فناوری اطلاعات در خارج از کشور

با توجه به هم‌پوشانی سرفصل‌ها و حوزه‌های فعالیت در رشته مهندسی کامپیوتر و نیز رشته مهندسی فناوری اطلاعات، افرادی که داوطلب به دست آوردن جایگاه‌های مختلف شغلی و تحصیلی در خارج از کشور هستند، بر اساس مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که دارند، انتخاب می‌شوند و جایگاه مد نظر خود را به‌دست می‌آورند؛ به بیان دیگر، صرفاً داشتن مدرک تحصیلی از یک دانشگاه معتبر، تضمینی بر یافتن شغل در حوزه مهندسی فناوری اطلاعات و یا کسب صندلی تحصیلی در دانشگاه‌های معتبر، نمی‌باشد و افراد باید مهارت‌های عملی خود را نیز، تقویت نمایند.

شایان ذکر است، که رشته‌ها و مشاغل مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات در خارج از کشور، به‌عنوان «مجموعه‌های مهندسی کامپیوتر» شناخته می‌شوند و این مشاغل، در رده پردرآمدترین مشاغل روز دنیا به شمار می‌روند، به گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان توانمند و مستعد، در هنگام تحصیل وارد بازار کار می‌شوند و به درآمدزایی می‌رسند.

برای آشنایی با مشاغل مهندسی نرم‌افزار و مهندسی سخت‌افزار، توصیه می‌کنیم که حتما مقالات «شغل مهندسی سخت افزار – معرفی گرایش ها، حوزه های کاری و نرم افزارها» و «شغل مهندسی نرم افزار – معرفی گرایش ها، حوزه های کاری و نرم افزارها» را مطالعه بفرمایید، تا شناخت کاملی از تفاوت‌ها و تشابهات سه حوزه‌ی شغلی مهندسی نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری اطلاعات، به‌دست بیاورید.

کشورهای آمریکا و آلمان، در رده نخستین و برترین پذیرندگان مهندسان کامپیوتر در جهان به شمار می‌آیند و پس از آن، رتبه‌های بعدی به کشورهای اروپای غربی، اسکاندیناوی و خاورمیانه تعلق می‌گیرد، که بیشترین تمایل را به پذیرش مهندسان فناوری اطلاعات دارند. لازم به ذکر است که، کشورهایی مانند هند و ژاپن، از مهم‌ترین صادرکنندگان مهندسین کامپیوتر به جهان محسوب می‌شوند.

برترین دانشگاه‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در جهان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه فناوری کالیفرنیا
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاع کمبریج
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه فناوری جورجیا
  • دانشگاه کارنگی ملون آمریکا
  • دانشگاه فدرال فناوری زوریخ سوئیس
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • دانشگاه تورنتو کانادا
  • دانشگاه نانیانگ سنگاپور
  • دانشگاه سلطنتی لندن
  • دانشگاه ادینبورگ انگلستان
  • دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ
  • دانشگاه تسینگوآ چین
دانشگاه‌ های برتر رشته مهندسی فناوری اطلاعات در خارج از کشور
دانشگاه‌ های برتر رشته مهندسی فناوری اطلاعات در خارج از کشور
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی IT

امروزه بازار رشته‌های مهندسی – مخصوصاً مهندسی فناوری اطلاعات – بسیار گرم و پرطرفدار است؛ با توجه به کاربردی بودن این رشته در تمامی حوزه‌های علم و صنعت، انتظاری غیر از مورد استقبال قرار گرفتن از این رشته نمی‌رود. گره‌های بسیاری وجود دارند، که تنها توسط متخصصین و مهندسین فناوری اطلاعات (یا همان مهندسی IT) باز می‌شوند؛ که این امر موجب شکل‌گیری فرصت‌های شغلی فراوان برای مهندسین این حوزه، می‌گردد.

اگر شما نیز مانند بسیاری دیگر از افراد، به این رشته و شغل علاقه‌مند شده‌اید، لازم است که مهارت‌هایی که باهم بررسی کرده‌ایم را، در خود تقویت نمایید و پس از اتمام تحصیلات خود، به دنبال موقعیت شغلی مد نظر خود باشید.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات خود پیرامون شغل مهندسی فناوری اطلاعات یا همان مهندسی IT را، یافته باشید؛ نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود به حوزه IT، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما خواهید شد.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.