در بین شاخه‌های مختلف مهندسی، «مهندسی معدن» جزو شاخه‌های قدیمی محسوب می‌گردد. از زمان‌های گذشته، انسان‌ها در دل کوه‌ها و زیر زمین‌ها، به دنبال استخراج مواد معدنی ارزشمند و کاربردی بوده‌اند؛ در همین راستا، با پیشرفت تکنولوژی و صنعت معدن، شاخه‌ای تخصصی از مهندسی، به نام «مهندسی معدن» شکل گرفت. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد، که شغل مهندسی معدن چیست؟ یا شغل مهندسی معدن به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، علاوه بر یافتن پاسخ سوالات بالا، به معرفی و بررسی کامل شغل مهندسی معدن خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی معدن

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از مهندسی معدن برای شما ارائه کنیم، باید بگوییم که مهندسی معدن، از انواع شاخه‌های مهندسی (مانند مهندسی محیط زیست، مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی برق، مهندسی هیدرولیک، مهندسی مکانیک و…) برای «شناسایی و استخراج مواد معدنی» مورد نیاز صنایع مختلف، استفاده می‌نماید. بسیاری از وسایلی که در طول روز از آنها استفاده می‌کنیم، با مواد معدنی که از معادن مختلف استخراج شده‌اند، ساخته می‌شوند و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. برخی از مصارف مواد معدنی استخراج شده عبارت‌اند از:

  • جواهرات و زیورآلات
  • فلزات مورد استفاده در وسایل الکترونیکی
  • ماشین‌آلات صنعتی و غیر صنعتی
  • انواع وسایل نقلیه
  • انواع ظروف آشپزی
  • خمیر دندان
  • زغال سنگ
  • نمک طعام
  • و…
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

افرادی که در این حوزه از مهندسی فعالیت می‌کنند، مسئولیت‌ها و وظایف مختلفی بر دوش دارند، که در قسمت بعدی مقاله به آنها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن که به وظایف شغل مهندسی معدن بپردازیم، بیایید کمی با انواع معادن آشنا شویم. به‌طور کلی دو نوع معدن وجود دارد:

  • معادن روباز
  • معادن زیرزمینی

معادن روباز

زمانی که مواد معدنی در «نزدیکی سطح زمین» باشند، مهندسین معدن به جای حفر تونل‌های متعدد، کل سطح زمین را برداشت می‌نمایند، تا به مواد معدنی دسترسی پیدا کنند. یکی دیگر از مواردی که موجب استفاده‌ی مهندسین از معادن رو باز می‌گردد، عدم مقاومت خاک و زمین برای حفر تونل می‌باشد؛ در بسیاری از مواقع، لایه‌های زیرین زمین از استحکام کافی برای حفر تونل، برخوردار نیستند، در این حالت مهندسین با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف، دست به ایجاد «معادن روباز» می‌زنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برای ایجاد یک معدن روباز، مهندسین باید آزمایشات مختلفی را جهت تعیین عمق دسترسی به مواد معدنی و همچنین مقاومت خاک و زمین، انجام دهند. نکته‌ی مهم دیگری که در مورد معادن روباز وجود دارد، این است که ترمیم طبیعت تخریب شده حاصل از ایجاد معادن روباز، کاری بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر از ترمیم طبیعت تخریب شده‌ی حاصل از ایجاد معادن زیر زمینی می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معادن زیر زمینی

بسیاری دیگر از مواد معدنی، زیر سنگ‌های سخت قرار دارند و امکان حفاری از روی سطح زمین وجود ندارد و مهندسین برای دستیابی به این مواد معدنی، باید تونل‌های عمیقی در زیر سطح زمین حفر کنند؛ به این دسته از معادن، «معادن زیر زمینی» می‌گویند. بسیاری از سنگ‌های معدنی که حاوی طلا، آهن، مس، نیکل، سرب، روی و… هستند، فقط به کمک حفر تونل‌های زیر زمینی قابل دسترسی هستند. ترمیم محیط زیست تخریب شده از حفر معادن زیر زمینی، به مراتب ساده‌تر از معادن رو باز می‌باشد؛ اما توجه داشته باشید، که حفر معادن زیر زمینی، کاری بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از معادن رو باز می‌باشد و مهندسین باید نقشه‌های پیچیده‌تری برای حفر معدن، طراحی و ارائه نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف شغل مهندسی معدن

به‌طور کلی، مهندسان معدن وظیفه‌ی مکان‌یابی ذخایر طبیعی و رگه‌های فلزات، تعیین پتانسیل معادن، بررسی نحوه‌ی استخراج مواد معدنی و ذخایر طبیعی زیر زمینی را، بر عهده دارند؛ اما همان‌طور که در اول مقاله اشاره کردیم، قصد داریم تا این شغل را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم، در همین راستا تمامی وظایف موجود در شغل مهندسی معدن را، در این قسمت بررسی خواهیم کرد.

وظایف شغل مهندسی معدن عبارت‌اند از:

  • مکان‌یابی و تعیین نقشه‌ی معادن
  • بررسی‌های زیرسطحی برای شناسایی پتانسیل معادن
  • ارزیابی انواع راه‌های استخراج منابع زیر زمینی
  • مدیریت نیروی انسانی فعال در معدن
  • بررسی و طراحی زیرساخت‌های مورد نیاز
  • بازگرداندن معادن به حالت طبیعی

حال بیایید هر کدام از وظایفی که نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی معدن
وظایف شغل مهندسی معدن

مکان یابی و تعیین نقشه معادن

یکی از وظایف مهمی که بر عهده‌ی مهندسین معدن قرار دارد، «مکان‌یابی و تعیین نقشه معادن» می‌باشد. مهندسین با استفاده از وسایل و تجهیزات مختلف، زیر سطح زمین را برای پیدا کردن رگه‌های منابع زیر زمینی، بررسی می‌نمایند؛ همچنین با نمونه برداری از خاک‌های سطحی و زیر سطحی، احتمال وجود رگه‌های معدنی و همچنین پتانسیل آنها را جهت استخراج، مورد بررسی قرار می‌دهند.

شایان ذکر است، که بسیاری از معادن طبیعی (مانند خاک، سنگ و…) بر روی سطح زمین قرار دارند و مهندسین برای بهره‌برداری از آنها، باید منطقه‌ی مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند و نقشه‌ای از میزان و چگونگی پراکندگی مواد معدنی تهیه نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی های زیرسطحی برای شناسایی پتانسیل معادن

مهندسین معدن پس از بررسی‌های اولیه و شناسایی مواد معدنی در یک منطقه، باید ارزیابی‌ها و آزمایشات بیشتری را جهت تعیین پتانسیل معادن، انجام دهند. منظور ما از پتانسیل معادن، میزان مواد معدنی موجود در آن‌ها می‌باشد؛ مهندسین پس از تخمین پتانسیل معادن، باید هزینه‌های استخراج مواد معدنی را محاسبه کنند و در صورتی که بهره‌برداری از آن معادن صرفه‌ی اقتصادی داشت، باقی مراحل راه‌اندازی معدن و استخراج مواد معدنی را طی کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارزیابی انواع راه های استخراج منابع زیر زمینی

راه‌های مختلفی برای استخراج منابع طبیعی از زیر زمین وجود دارد، که برخی از آنها هزینه‌ی بسیار بالایی دارند و برخی دیگر از هزینه‌ی کمتری برخوردار می‌باشند. مهندسین معدن پس از انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های گوناگون، باید انواع راه‌های دسترسی به منابع زیرزمینی و نحوه‌ی استخراج آنها را نیز، بررسی کنند، تا کم‌هزینه‌ترین و پر‌سودترین راه ممکن را، پیدا نمایند و به کارفرمایان خود، ارائه کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت نیروی انسانی فعال در معدن

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین معدن است، «مدیریت نیروی انسانی فعال در معدن» می‌باشد. برای راه‌اندازی یک معدن و استخراج مواد معدنی از آن، به افراد زیادی با تخصص‌های گوناگون نیاز است و وظیفه‌ی مدیریت نیروی انسانی و تقسیم وظایف بین آنها، برعهده‌ی مهندسین معدن قرار دارد؛ همچنین مهندسین معدن باید بر نحوه‌ی عملکرد هر کدام از بخش‌ها و پیشرفت پروژه‌ی استخراج مواد معدنی نیز، نظارت داشته باشند.

مدیریت نیروی انسانی فعال در معدن
مدیریت نیروی انسانی فعال در معدن

بررسی و طراحی زیرساخت های مورد نیاز

راه‌اندازی یک معدن، بیش از آنچه که فکر کنید دشوار و سخت می‌باشد و زیرساخت‌های مختلفی (مانند تأمین برق، لوله‌کشی آب شرب و فاضلاب، محل استراحت کارکنان، راه‌های انتقال مواد معدنی استخراج شده به کارخانه‌ها و…) برای راه‌اندازی یک معدن و استخراج مواد معدنی از آن نیاز است؛ در همین راستا، وظیفه‌ی «بررسی و طراحی زیرساخت‌های مورد نیاز» برای راه‌اندازی یک معدن، بر عهده‌ی مهندسین معدن می‌باشد. مهندسین برای انجام این وظیفه باید تمامی زیرساخت‌هایی مورد نیاز برای رفاه حال کارکنان، ذخیره‌ی مواد معدنی استخراج شده و انتقال آنها به کارخانه‌های دیگر را، طراحی کنند و به کمک مهندسین دیگر (مانند مهندسین عمران و…) آنها را بسازند، تا شرایط مناسبی برای استخراج مواد معدنی از معادن و فعالیت کارکنان، ایجاد شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بازگرداندن معادن به حالت طبیعی

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی مهندسین معدن قرار دارد، «بازگرداندن معادن به حالت طبیعی» می‌باشد. اکثر مواد معدنی، در زیر زمین قرار دارند و روی سطح زمین – به‌جز ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز معادن – دستخوش تغییرات زیادی نمی‌شود و مهندسین معدن پس از اتمام استخراج مواد معدنی از زیرزمین، باید سطح معادن را به حالت طبیعی خود برگردانند. مراحلی که برای این کار باید طی شوند، عبارت‌اند از:

  • کاشت درخت‌های جدید به جای درخت‌های قطع شده.
  • خاک‌ریزی مجدد نواحی که خاک‌برداری شده‌اند.
  • مسدود کردن ورودی‌های معدن.
  • نصب تابلو‌های هشدار دهنده.
  • تامین امنیت معدن جهت جلوگیری از ریزش.
  • جابه‌جایی زیرساخت‌های ایجاد شده.
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف موجود در شغل مهندسی معدن آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که همراه شما، به بررسی مهارت‌های مورد نیاز مهندسین معدن برای انجام وظایفشان، بپردازیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی معدن

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، شغل مهندسی معدن جزو مشاغل سخت و پیچیده محسوب می‌گردد؛ زیرا وظایفی مختلفی در آن وجود دارد، که مهندسین معدن باید آنها را با دقت و به درستی انجام دهند، تا در نهایت پروژه‌ی احداث معدن و استخراج مواد معدنی از آن، به موفقیت برسد. در همین راستا، مهندسین معدن به مهارت‌های مختلفی نیاز پیدا می‌کنند، که در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، این مهارت‌ها را بررسی کنیم.

مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی معدن عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • برقراری ارتباط
  • توجه به جزئیات
  • جستجو و پیدا کردن مقالات معتبر
  • زبان انگلیسی
  • کار با نرم‌افزارهای تخصصی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی معدن
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی معدن

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که مهندسین معدن برای فعالیت در این شغل به آن نیاز دارند، «دانش فنی» می‌باشد. دانش فنی مورد نیاز برای ورود به حوزه‌ی مهندسی معدن، با تحصیل در دانشگاه‌ها و گذراندن مقاطع مختلف «تحصیلات آکادمیک»، بدست می‌آید؛ همچنین شایان ذکر است، که مهندسین معدن برخی از مهارت‌های مورد نیاز، جهت تکمیل دانش فنی خود را، با «کارآموزی» و «گذراندن دوره‌های عملی» بدست می‌آورند. دانشگاه‌های مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند، که به صورت تخصصی به تدریس رشته‌ی مهندسی معدن می‌پردازند؛ در انتهای مقاله برخی از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی معدن را، به شما معرفی خواهیم کرد.

برای آشنایی بیشتر با دانش فنی مورد نیاز شغل مهندسی معدن، برخی از علومی که مهندسین برای فعالیت در این حوزه نیاز دارند را، برای شما در لیست زیر جمع‌آوری نموده‌ایم:

  • شیمی عمومی و تخصصی
  • نقشه‌کشی صنعتی
  • مقاومت مصالح
  • سنگ شناسی
  • کانی شناسی
  • خاک شناسی
  • زمین شناسی
  • اصول و مبانی اکتشاف ذخایر معدنی
  • مبانی استخراج ذخایر معدنی
  • هیدرومتالوژی
  • مهندسی انفجار
  • مهندسی حفاری
  • طراحی معادن
  • تهویه معادن
  • ژئوشیمی
  • تجزیه و تحلیل داده‌های اکتشافی
  • آشنایی با نرم‌‌افزارهای مهندسی معدن
  • کارآموزی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که بارها در این مقاله اشاره کردیم، مهندسین معدن جهت شناسایی و استخراج مواد معدنی از معادن، با افراد زیادی باید در تعامل باشند؛ در همین راستا، یکی از مهارت‌هایی که به آنها در انجام وظایفشان کمک می‌کند، مهارت «کار گروهی» می‌باشد. مهندسین به کمک این مهارت، قادر به همکاری مؤثر با افراد دیگر و همچنین پیشبرد مراحل مختلف احداث معدن و استخراج مواد معدنی از آن، می‌گردند.

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، که یکی از وظایف مهندسین معدن، «مدیریت نیروی انسانی» می‌باشد؛ در همین راستا، یکی از مهارت‌هایی که به آنها در انجام این وظیفه کمک شایانی می‌کند، مهارت «مدیریت تیمی» است. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به مدیریت درست نیروی کار خود خواهند بود. برخی از فاکتورهای مهمی که با کسب مهارت مدیریت تیمی بدست می‌آیند، عبارت‌اند از:

  • شناسایی نقاط قوت افراد.
  • شناسایی نقاط ضعف افراد.
  • شناسایی مهارت‌ها و تخصص افراد.
  • تقسیم وظایف با توجه به پتانسیل‌های هر فرد.
  • تقویت روحیه‌ی کار گروهی.
  • نظارت ثمر بخش بر روی فعالیت افراد.
  • تغییر وظایف در صورت نیاز.
  • مدیریت مالی و پرداخت حقوق کارکنان.
  • ارائه‌ی مشاوره و راهنمایی به اعضای تیم.
  • و…

هرچه مهندسین مهارت مدیریت تیمی را در خود بیشتر تقویت نمایند، ارتباط بهتری با همکاران و زیر دستان خود برقرار می‌کنند، که این امر موجب «افزایش اعتماد» بین اعضای تیم و همچنین «افزایش بهره‌وری» آنها در انجام وظایفشان، می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی
مدیریت تیمی

برقراری ارتباط

یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی معدن، «برقراری ارتباط» می‌باشد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مهندسین معدن در این شغل با افراد مختلفی در ارتباط هستند، که برخی از آنها مافوق و برخی دیگر زیر دستشان می‌باشند و مهندسین باید بتوانند با همه‌ی آنها ارتباط برقرار نمایند؛ هرچه مهندسین ارتباط بهتر و قوی‌تری با دیگران برقرار کنند، مراحل مختلف پروژه در زمان کمتر و با کیفیت بیشتری انجام خواهند شد.در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که مهارت برقراری ارتباط به مهندسین در تقویت روحیه‌ی همکاری و همچنین مدیریت تیمی، کمک شایانی می‌نماید.

توجه به جزئیات

مهندسی معدن شغلی پیچیده و مهم می‌باشد و جزئیات روند احداث معدن و استخراج مواد معدنی، باید بسیار دقیق باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین معدن برای انجام وظایف خود به آن نیاز دارند، «توجه به جزئیات» می‌باشد. مهندسین باید در تمامی مراحل ارزیابی سایت معدن، بررسی راه‌های استخراج مواد معدنی و… توجه زیادی به جزئیات داشته باشند، زیرا تنها با یک اشتباه کوچک ممکن است، هم جان کارکنان به خطر بیافتد و هم پروژه با شکست مواجه شود.

جستجو و پیدا کردن مقالات معتبر

هر روزه مهندسین معدن در سراسر جهان، راه‌های جدیدی برای شناسایی معادن و استخراج مواد معدنی از آنها، پیدا می‌کنند و نتیجه‌ی پژوهش‌های خود را، در قالب مقاله‌ در ژورنال‌ها و وب‌سایت‌های علمی، منتشر می‌نمایند. مهندسین معدن برای پیشرفت در شغل خود و طراحی استراتژی‌های موثر و موفق در احداث معادن، باید به‌طور مداوم اطلاعات و دانش فنی خود را بروز کنند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز آنها برای فعالیت و پیشرفت در شغل مهندسی معدن، «جستجو و پیدا کردن مقالات معتبر» در این حوزه می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

تقریباً تمامی مقالات معتبر، به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و مهندسین معدن برای دستیابی به آنها و همچنین برقراری ارتباط با دیگر مهندسینی که در سراسر جهان فعالیت می‌کنند، به مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» نیاز دارند. مهندسین برای استفاده‌ی بهینه از زبان انگلیسی باید «زبان انگلیسی تخصصی» حوزه‌ی مهندسی معدن را فرا بگیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که علاوه‌بر موارد گفته شده، زبان انگلیسی به مهندسین در کار با نرم‌افزارهای تخصصی هم کمک شایانی می‌کند.

کار با نرم افزار های تخصصی

یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که مهندسین معدن برای فعالیت در این حوزه و انجام وظایفشان به آن نیاز دارند، مهارت «کار با نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد. در مراحل مختلفی از احداث و بهره‌برداری از معدن، مهندسین از نرم‌افزارهای تخصصی مختلفی برای انجام محاسبات، طراحی‌ها و همچنین ارزیابی‌های گوناگون، استفاده می‌نمایند؛ در همین راستا، به مهارت کار با نرم‌افزارهای تخصصی نیاز پیدا می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در قسمت بعدی این مقاله، برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای مهندسی معدن را، با شما بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار های تخصصی مهندسی معدن

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مهندسین معدن برای انجام بسیاری از کارها و وظایف خود، از نرم‌افزارهای تخصصی کمک می‌گیرند، که در این قسمت از مقاله، قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم و سپس باهم مورد بررسی قرار دهیم. برخی از نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی معدن، عبارت‌اند از:

  • Surfer
  • Dips
  • Examine3D (EX3)
  • MineCare
  • CorePlan
  • Coal Software & Systems
  • SolidWorks
  • AutoCAD

در ادامه، هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار های تخصصی مهندسی معدن
نرم افزار های تخصصی مهندسی معدن

Surfer

یکی از نرم‌افزارهای کاربردی و تخصصی در شغل مهندسی معدن، نرم‌افزار «Surfer» می‌باشد. Surfer یک بسته‌ی نرم‌افزاری است، که دارای ابزارها و قابلیت‌های زیادی جهت نقشه‌برداری و همچنین نقشه‌کشی دو بعدی و سه بعدی از سایت معادن، می‌باشد. مهندسین معدن به کمک این نرم‌افزار، قادر به تهیه‌ی نقشه‌‌های دو بعدی و سه بعدی از سطح سایت معادن و همچنین زیر سطح آنها، هستند. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تبدیل داده‌های XYZ به نقشه‌های سه بعدی.
  • امکان اضافه کردن برچسب اطلاعات در نقاط مختلف نقشه.
  • قابلیت اضافه کردن خطوط راهنما به نقشه.
  • ترسیم انواع مختلفی از نقشه‌ها.
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Dips

نرم‌افزار «Dips» یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی معدن می‌باشد؛ مهندسین به کمک این نرم‌افزار قادر به تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست آمده از زیر سطح زمین هستند. بسیاری از داده‌ها و اطلاعاتی که مهندسین معدن به کمک آزمایشات، نمونه‌برداری و همچنین تصویربرداری از زیر سطح زمین به‌دست می‌آورند، خام می‌باشد و باید مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد، که این امر به کمک نرم‌افزار Dips صورت می‌گیرد. برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • تجزیه و تحلیل داده‌های زمین‌شناسی.
  • ارزیابی و بررسی تصاویر ثبت شده از زیر سطح زمین.
  • ارائه‌ی نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی به کمک داده‌های دریافتی.
  • تحلیل سینماتیکی داده‌ها.
  • تحلیل ویژگی‌های کمی و کیفی معادن با کمک داده‌های بدست آمده.
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Examine3D (EX3)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی معدن، نرم‌افزار «Examine3D» یا به اختصار «EX3» می‌باشد. این نرم‌افزار به منظور تحلیل و بررسی نقشه‌های سه بعدی از زیر زمین، طراحی و توسعه داده شده است. مهندسین معدن به کمک این نرم‌افزار، قادر به تحلیل میزان استرس و تنش‌های موجود در زیر زمین، می‌باشند؛ به عبارت دیگر، مهندسین با تحلیل نقشه‌های سه بعدی از زیر زمین به کمک EX3، می‌توانند میزان مقاومت زمین برای حفر معدن و دسترسی به ذخایر معدنی را، محاسبه کنند.

MineCare

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از وظایف مهندسین معدن، مدیریت نیروی انسانی و همچنین روند پیشرفت پروژه و استخراج مواد معدنی می‌باشد و یکی از نرم‌افزارهایی که به آنها در انجام این وظیفه کمک می‌کند، نرم‌افزار «MineCare» است. مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به مدیریت نیروی انسانی و تجهیزات و همچنین افزایش بهره‌وری آنها، می‌باشند.

CorePlan

یکی دیگر از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه‌های احداث و بهره‌برداری معادن، نرم‌افزار «CorePlan» می‌باشد. مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار قادر به مدیریت تمامی امور مربوط به احداث و بهره‌برداری از معادن هستند. برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های میدانی.
  • ارسال نامه‌ها و گزارشات به‌صورت اتوماتیک.
  • محاسبه‌ی حقوق کارمندان.
  • بررسی و نظارت بر روی روند پیشرفت پروژه.
  • تطبیق هزینه‌ها با درآمد حاصل از استخراج مواد معدنی.
  • و…

Coal Software & Systems

نرم‌افزار «Coal Software & Systems» پکیجی نرم‌افزاری می‌باشد، که دارای راه‌حل‌های مختلفی برای استخراج منابع سطحی و زیر زمینی است. مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار قادر به طرح استراتژی‌های مختلف جهت احداث یک معدن و استخراج مواد معدنی مورد نیاز از آن، می‌باشند.

SolidWorks

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهایی که در رشته‌های مهندسی برای طراحی و شبیه‌سازی انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد ، نرم‌افزار «SolidWorks» است. این نرم‌افزار دارای ابزارهای بسیار فراوان و همچنین افزونه‌های متعددی می‌باشد، که قابلیت‌ها و امکانات آن را چندین برابر می‌کند. SolidWorks برای اولین بار در سال 1995 برای کاربران عرضه شد و از آن موقع تا کنون، هر ساله آپدیت‌ها و همچنین نسخه‌های جدیدی از آن، توسط شرکت سازنده‌اش – یعنی Dassault Systemes – برای کاربران منتشر می‌شود. مهندسین معدن به کمک این نرم‌افزار قادر به طراحی انواع تجهیزات و وسایلی که نیاز دارند، می‌باشند؛ همچنین به کمک SolidWorks، مهندسین می‌توانند انواع مختلفی از طراحی‌های صنعتی خود را قبل از ساخت و استفاده در معادن، مدل‌سازی و شبیه‌سازی نمایند، تا از مشکلاتی که در طراحی وجود دارد، با خبر شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

AutoCAD

معروف‌ترین نرم‌افزاری که در مهندسی معدن برای طراحی زیرساخت‌ها مورد استفاده‌ی مهندسین قرار می‌گیرد، نرم‌افزار «AutoCAD» می‌باشد. این نرم‌افزار توسط شرکت «AutoDesk» توسعه داده شده است و دارای ابزارهای متنوع و قدرتمندی برای ترسیم انواع نقشه‌های دو بعدی، سه بعدی و همچنین شبیه‌سازی و مدل‌سازی ساختمان‌ها و سازه‌ها، می‌باشد. مهندسین معدن به کمک این نرم‌افزار، قادر به ارائه‌‌ی انواع مختلفی از نقشه‌ها و مدل‌سازی‌ها از زیرساخت‌هایی که نیاز دارند، می‌باشند و همچنین قبل از ساخت آنها، به کمک AutoCAD می‌توانند طراحی‌های خود را مورد بررسی و تست قرار دهند، تا از استحکام و عملکرد آنها اطمینان حاصل کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم‌افزار اتوکد (AutoCAD)
نرم‌افزار اتوکد (AutoCAD)

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین معدن قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

حال که آشنایی کاملی با شغل مهندسی معدن پیدا کرده‌ایم، زمان آن فرا رسیده است که بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این رشته را، به شما معرفی کنیم.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی معدن

در سراسر جهان، معادن مختلفی وجود دارد و تمامی دولت‌ها خواستار بهره‌برداری بومی از منابع طبیعی و ذخایر معدنی خود می‌باشند؛ در همین راستا، دانشگاه‌های گوناگونی در دنیا هستند، که با رعایت بهترین استانداردها و با بهره‌گیری از جدید کتب آموزشی، رشته‌ی مهندسی معدن را به دانشجویان خود، تدریس می‌کنند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی معدن را، به شما معرفی کنیم، که این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه China University of Mining and Technology در کشور چین
  2. دانشگاه University of British Columbia در کشور کانادا
  3. دانشگاه University of Texas at Austin در کشور آمریکا
  4. دانشگاه Indian School of Mines در کشور هند
  5. دانشگاه Chongqing University در کشور چین
  6. دانشگاه University of the Witwatersrand در کشور آفریقای جنوبی
  7. دانشگاه West Virginia University در کشور آمریکا
  8. دانشگاه University of Western Australia در کشور استرالیا
  9. دانشگاه AGH University of Science and Technology در کشور لهستان
  10. دانشگاه University of Queensland در کشور استرالیا
  11. دانشگاه University of Alberta در کشور کانادا
  12. دانشگاه Liaoning Technical University در کشور چین
  13. دانشگاه Imperial College London در کشور انگلستان
  14. دانشگاه Ghent University در کشور بلژیک
  15. دانشگاه McGill University در کشور کانادا
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی معدن
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی معدن
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی معدن

همان‌طور که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم، رشته و شغل مهندسی معدن جزو سخت‌ترین شاخه‌های مهندسی به حساب می‌آید و تنها افرادی که واقعاً به این شغل علاقه دارند، در آن پیشرفت می‌کنند؛ در همین راستا، اگر به حفاری زمین، استخراج منابع زیر زمینی، طراحی انواع روش‌های استخراج منابع و همچنین محیط کاری سخت و پر فشار علاقه دارید، شغل مهندسی معدن می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سوالات خود پیرامون شغل مهندسی معدن را، با مطالعه‌ی این مقاله بدست آورده باشید. شایان ذکر است، که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه خواهد بود؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.