در دنیای صنعت، شاخه‌های مختلفی از مهندسی (مانند مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی برق و…) حضور دارند و هر کدام نقش خود را در این دنیا ایفا می‌کنند؛ اما یکی از شاخه‌های مهم مهندسی، که نقش اساسی در دنیای صنعت دارد، «مهندسی ساخت و تولید» می‌باشد. اما شغل مهندسی ساخت و تولید چیست؟ مهندس این شغل چه وظایفی دارد؟ شغل مهندسی ساخت و تولید به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمن یافتن پاسخ سؤالاتی که مطرح کردیم، همراه شما به بررسی کامل شغل مهندسی ساخت و تولید بپردازیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی ساخت و تولید

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از شغل مهندسی ساخت و تولید برای شما ارائه کنیم، باید بگوییم که این شغل بر روی «طراحی محصولات» و همچنین «طراحی سیستم‌ها و ماشین‌آلات ساخت محصولات»، تمرکز کرده است؛ به عبارت دیگر، یک مهندس ساخت و تولید، علاوه بر طراحی محصولات مختلف، باید سیستم‌ها و دستگاه‌هایی را طراحی و تولید نماید که، با دریافت مواد اولیه (مانند چوب، پلاستیک، فلزات و…)، آنها را به محصولات نهایی تبدیل کند.

می‌توانیم بگوییم که تمامی دستگاه‌های صنعتی، سیستم‌های تولید اتوماتیک، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و تولیدی، به‌دست مهندسین ساخت و تولید، طراحی و ساخته شده‌اند. این شاخه از مهندسی، کاربرد‌های فراوانی در حوزه‌ی صنعت و تولید محصولات دارد، در همین راستا، موقعیت‌های شغلی فراوانی برای مهندسین ساخت و تولید وجود دارد، که علاقه‌مندان با توجه به علاقه‌ی خود، قادر به فعالیت در یکی از حوزه‌های صنعتی و کسب درآمد از آن حوزه، می‌باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف شغل مهندسی ساخت و تولید آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که به بررسی وظایف موجود در این شغل بپردازیم.

وظایف شغل مهندسی ساخت و تولید

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی ساخت و تولید در بسیاری از صنایع کاربرد‌های مهمی دارد و طیف گسترده‌ای از محصولات، سیستم‌ها و دستگاه‌ها، به‌دست مهندسین ساخت و تولید، طراحی و ساخته می‌شوند؛ در همین راستا، وظایف مهم و متنوعی در این شغل بر دوش مهندسی ساخت و تولید قرار می‌گیرد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما وظایف شغل مهندسی ساخت و تولید را مورد بررسی قرار دهیم، که این وظایف عبارت‌اند از:

  • طراحی محصولات مختلف
  • طراحی و ساخت بهترین دستگاه‌ها و سیستم‌ها جهت ساخت محصولات
  • برنامه‌ریزی و مدیریت نحوه‌ی ساخت محصولات
  • نظارت بر روی اجرای سیستم‌های طراحی شده جهت تولید محصولات
  • کاهش هزینه‌های تولید محصولات با طراحی روش‌های جدید ساخت
  • ارزیابی و بهبود سیستم‌های فعلی تولید محصولات
  • طراحی سیستم‌های اتوماسیون برای کارخانه‌ها

حال بیایید هر کدام از وظایفی که نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی ساخت و تولید
وظایف شغل مهندسی ساخت و تولید

طراحی محصولات مختلف

اولین وظیفه‌ای که بر دوش مهندسین ساخت و تولید قرار دارد، «طراحی محصولات مختلف» می‌باشد. مهندسین ساخت و تولید، با توجه به دانش و مهارتی که در طراحی محصولات گوناگون دارند، قادر به طراحی طیف گسترده‌ای از محصولات، می‌باشند؛ آنها در طی مراحل طراحی محصولات، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشند، که این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • هدف اصلی طراحی محصول و کاربرد آن.
  • تکنولوژی موجود برای ساخت محصولات.
  • مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای ساخت محصولات طراحی شده.
  • محاسبه‌ی هزینه‌ی تولید محصولات طراحی شده.
  • رعایت موارد ایمنی در طراحی محصولات.
  • تعیین روش‌های ساخت محصولات تعیین شده.
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت بهترین دستگاه ها و سیستم ها جهت ساخت محصولات

یکی دیگر از وظایف مهمی در این شغل بر عهده‌ی مهندسین قرار دارد، «طراحی و ساخت بهترین دستگاه ها و سیستم ها جهت ساخت محصولات» می‌باشد؛ همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مهندسین باید علاوه بر طراحی محصولات مختلف، «روش‌های ساخت جدیدی» هم برای آنها طراحی نمایند. به بیان دیگر، مهندسین ساخت و تولید وظیفه دارند، انواع سیستم‌ها، دستگاه‌ها و روش‌های تولید جدیدی را، برای ساخت محصولات متنوع، طراحی و اجرا کنند، تا هم «سرعت تولید افزایش» بیابد و هم «هزینه‌های تولید کاهش» بیابد. به عنوان مثال، در زمان‌های قدیم، تمامی وسایل نقلیه با دست ساخته می‌شدند، اما امروزه به کمک مهندسی ساخت و تولید، بسیاری از مراحل ساخت یک وسیله‌ی نقلیه، به‌دست ربات‌ها و ماشین‌آلات خودکار، صورت می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برنامه ریزی و مدیریت نحوه‌ ساخت محصولات

وظیفه‌ی «برنامه ریزی و مدیریت نحوه‌ ساخت محصولات» نیز، بر عهده‌ی مهندسین ساخت و تولید می‌باشد. مهندسین برای انجام این وظیفه، باید شناخت کاملی از سیستم‌ها و دستگاه‌های تولید محصولات داشته باشند، همچنین باید از تمامی اجزا و قسمت‌های مختلف محصول طراحی شده، آگاهی کاملی به‌دست بیاورند، تا قادر به ارائه‌ی یک برنامه‌ریزی درست، جهت تولید آنها باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نظارت بر روی اجرای سیستم های طراحی شده جهت تولید محصولات

طراحی و ساخت سیستم‌ها و دستگاه‌های خودکار تولید محصولات، اولین قدم در روند اتوماسیون کارخانه‌های تولیدی می‌باشد؛ مهندسین پس از طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌ها تولید محصولات، باید بر روی نحوه‌ی نصب و استفاده از آنها توسط نیروی کار کارخانه‌های صنعتی، نظارت داشته باشند و در صورت نیاز، آموزش‌های لازم را به اپراتور سیستم‌ها و دستگاه‌ها، ارائه نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کاهش هزینه های تولید محصولات با طراحی روش های جدید ساخت

در بسیاری از مواقع، محصولات بدون هیچ مشکلی با کمک سیستم‌ها و دستگاه‌های اتوماتیک، ساخته می‌شوند اما هزینه‌ی ساخت آنها، بیش از آنچه که تصور می‌شد، بالا است؛ در این مواقع، مهندسین ساخت و تولید وظیفه دارند، تا با طراحی روش‌های ساخت جدید، هزینه‌های تولید محصولات را کاهش دهند. گاهی از مواقع برای این کار، باید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولیدی عوض شوند و گاهی هم تنها با تغییر مواد اولیه و اصلاح دستگاه‌ها و سیستم‌های اتوماسیون، هزینه‌های تولید محصولات کاهش می‌یابد.

کاهش هزینه های تولید محصولات با طراحی روش های جدید ساخت
کاهش هزینه های تولید محصولات با طراحی روش های جدید ساخت

ارزیابی و بهبود سیستم های فعلی تولید محصولات

یکی دیگر از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین ساخت و تولید قرار دارد، «ارزیابی و بهبود سیستم‌های فعلی تولید محصولات» می‌باشد. این وظیفه تا حدودی به مورد قبلی مرتبط می‌باشد؛ مهندسین برای انجام این وظیفه باید سیستم‌ها و دستگاه‌های فعلی که در کارخانه‌ها، برای تولید محصولات به‌کار گرفته می‌شوند را، ارزیابی کنند و با انجام اصلاحاتی در آنها، موجب افزایش بهره‌وری و دقت در تولید محصولات و همچنین کاهش هزینه‌های تولید آنها، بشوند. در بسیاری از موارد – به دلیل بالا بودن قیمت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی – کارخانه‌های تولیدی به‌جای خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید، تمایل به بهبود دستگاه‌ها و سیستم‌های فعلی خود دارند و همان‌گونه که بررسی کردیم، این وظیفه بر عهده‌ی مهندسین ساخت و تولید می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی سیستم های اتوماسیون برای کارخانه ها

آخرین وظیفه‌ای که در این قسمت بررسی می‌کنیم، «طراحی سیستم های اتوماسیون برای کارخانه ها» است. کارخانه‌هایی قرار است احداث شوند و یا کارخانه‌هایی که نیاز به بروزرسانی دستگاه‌ها و سیستم‌های خود دارند، از مهندسین ساخت و تولید برای طراحی سیستم‌های اتوماسیون جهت تولید محصولات مختلف، کمک می‌گیرند. مهندسین ساخت و تولید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند و همچنین شناخت محصولات و بخش‌های مختلف آن، سیستم‌ها و دستگاه‌هایی را باید طراحی کنند که در «کمترین زمان» و «بالاترین دقت»، محصولات مورد نظر را به‌طور خودکار تولید نمایند؛ مهندسین همچنین باید عامل کاهش هزینه‌های تولید محصولات را هم، در طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های تولیدی، در نظر داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اکنون که با وظایف شغل مهندسی ساخت و تولید آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به معرفی و بررسی مهارت‌های مورد نیاز مهندسین ساخت و تولید برای انجام این وظایف، بپردازیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی ساخت و تولید

هر شغلی برای ورود به آن، نیازمند مهارت‌های خاصی می‌باشد و شغل مهندسی ساخت و تولید هم از همین قاعده پیروی می‌کند؛ افرادی که قصد دارند به عنوان مهندس ساخت و تولید فعالیت نمایند، باید مهارت‌های مختلفی را به‌دست بیاورند و آنها را در خود تقویت کنند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، انواع مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی ساخت و تولید را، بررسی کنیم؛ برخی از این مهارت‌ها با تحصیلات آکادمیک و گذراندن دوره‌های آموزشی بدست می‌آیند و برخی دیگر را، مهندسین باید به‌صورت فردی در خود تقویت نمایند.

مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی ساخت و تولید، عبارت‌اند از:

  • دانش فنی کامل
  • طراحی صنعتی
  • برقراری ارتباط
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • حل مساله
  • تفکر انتقادی
  • جستجو و پیدا کردن منابع اطلاعاتی
  • زبان انگلیسی
  • دانش تجارت
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی

در ادامه هر کدام از مهارت‌هایی که در لیست بالا نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی ساخت و تولید
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی ساخت و تولید

دانش فنی کامل

اولین مهارتی که در این شغل مهندسین به آن نیاز دارند، «دانش فنی کامل» می‌باشد. افرادی که قصد ورود به این حوزه‌ی شغلی را دارند، باید با گذراندن دوره‌های تحصیلی آکادمیک و پشتِ سر گذاشتن مقاطع تحصیلی، دانش فنی کاملی از شغل مهندسی ساخت و تولید به‌دست بیاورند. دانشگاه‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارند، که رشته‌ی مهندسی ساخت و تولید را با بالاترین استاندارد‌ها و به کمک خبره‌ترین اساتید، به دانشجویان خود تدریس می‌نمایند؛ در همین راستا، در انتهای مقاله بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی ساخت و تولید را، به شما معرفی خواهیم کرد.

طراحی صنعتی

یکی از مهارت‌های مهم و اصلی در شغل مهندسی ساخت و تولید، مهارت «طراحی صنعتی» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به طراحی انواع مختلفی از محصولات، دستگاه‌ها، ماشین‌آلات، سیستم‌ها و قطعات مورد نیاز خود برای ساخت آنها، هستند. همان‌طور که از عنوان این شغل – یعنی مهندسی ساخت و تولید – مشخص است، مهندسین وظیفه دارند محصولات و دستگاه‌های متنوعی را بسازند، که برای این کار در قدم اول باید آنها را طراحی نمایند، به همین دلیل مهارت طراحی صنعتی، از اهمیت بالایی در این شغل برخوردار است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

در پروژه‌هایی که برای طراحی محصولات و همچنین سیستم‌ها و دستگاه‌های خودکار تولید محصولات، صورت می‌گیرند، از چندین مهندس متخصص در قالب یک گروه، کمک گرفته می‌شود؛ در همین راستا، مهندسین ساخت و تولید جهت همکاری مؤثر با دیگر اعضای گروه، به مهارت «برقراری ارتباط» نیاز پیدا می‌کنند. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ایجاد یک ارتباط سازنده و قوی با دیگر اعضای تیم خود و همچنین افرادی که خارج از تیم حضور دارند، می‌باشند. مهارت برقراری ارتباط همچنین کمک شایانی به تقویت دیگر مهارت‌هایی که در این لیست بررسی خواهیم کرد، می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مهندسین ساخت و تولید با افراد مختلفی در ارتباط هستند و برای انجام پروژه‌های گوناگون، باید با دیگر مهندسین – در قالب یک تیم – همکاری داشته باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که در این شغل به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «کار گروهی» است. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به انجام وظایف خود در کمترین زمان و با بهترین خروجی ممکن، خواهند بود و هرچه مهارت «برقراری ارتباط» را در خود بیشتر تقویت کرده باشند، کسب و تقویت مهارت کار گروهی برای آنها آسان‌تر خواهد بود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، که پروژه‌های موجود در شغل مهندسی ساخت و تولید، بر عهده‌ی گروهی از مهندسین قرار می‌گیرد و آنها باید با همکاری یکدیگر، پروژه‌ را به اتمام برسانند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین در این شغل به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «مدیریت تیمی» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به مدیریت و راهنمایی اعضای تیم به نحو احسن می‌باشند. مهارت‌های «کار گروهی» و «برقراری ارتباط» کمک شایانی به تقویت مهارت مدیریت تیمی می‌کنند و مهندسین هرچه این 3 مهارت را در خود بیشتر تقویت نمایند، پروژه‌ها را در زمانی کمتر و با خروجی بهتری، به پایان می‌رسانند. مدیریت تیمی، علاوه‌بر دو مهارت قبلی، شامل موارد دیگری هم می‌باشد که، عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط ضعف و قوت اعضای تیم.
  • شناخت مهارت‌ها و تخصصی‌های هر کدام از اعضای تیم.
  • تقسیم وظایف بین اعضای تیم با توجه به تخصص هر کدام از اعضای گروه.
  • راهنمایی و کمک به اعضای تیم در راستای انجام وظایفشان.
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی
مدیریت تیمی

حل مساله

محصولات، دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که در شغل مهندسی ساخت و تولید طراحی می‌شوند، همگی ساختاری پیچیده و مهم دارند؛ در همین راستا، ممکن است مشکلات زیادی در طی مراحل طراحی و ساخت آنها، پیش روی مهندسین قرار بگیرند و مهارتی که به مهندسین در حل این مشکلات کمک می‌کند، مهارت «حل مساله» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ارائه‌ی انواع مختلفی از راه‌حل‌ها، جهت رفع مشکلات در کمترین زمان ممکن هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تفکر انتقادی

یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز در شغل مهندسی ساخت و تولید، مهارت «تفکر انتقادی» می‌باشد. مهندسین به کمک این مهارت، قادر به زیرِ سوال بردن طراحی‌های خود و همچنین پیدا کردن مشکلات و نواقص آن هستند؛ به عنوان مثال، یک مهندس ساخت و تولید، محصولی را طراحی می‌نماید و دیگر اعضای تیم نسبت به آن محصول انتقاد می‌کنند و تمامی مشکلات آن را، بررسی می‌نمایند و بدین ترتیب، به کمک مهارت تفکر انتقادی، مشکلات طراحی پیدا می‌شوند و سپس مهندسین آنها را با انجام اصلاحاتی در طراحی، برطرف می‌نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو و پیدا کردن منابع اطلاعاتی

هر روزه تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی در حوزه‌ی مهندسی ساخت و تولید در سراسر جهان، صورت می‌گیرند و مهندسین نتایج آنها را در قالب مقاله‌های علمی معتبر در ژورنال‌ها و وب‌سایت‌های علمی، منتشر می‌نمایند. یک مهندس ساخت و تولید، برای پیشرفت در شغل خود باید همیشه دانش و اطلاعات خود را بروز نگه‌دارد، که این امر با مطالعه‌ی مقالات منتشر شده، میسر خواهد شد؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین در این شغل به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «جستجو و پیدا کردن منابع اطلاعاتی» موثق و بروز، می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

می‌توانیم بگوییم که تمامی مقالات علمی معتبر و همچنین نرم‌افزارهای تخصصی که مهندسین برای انجام وظایف خود از آنها استفاده می‌کنند، به زبان انگلیسی هستند؛ در همین راستا،  یکی دیگر از مهارت‌هایی که به مهندسین در کسب اطلاعات جدید و کار با نرم‌افزارهای تخصصی کمک شایانی می‌کند، دانش یا مهارت «زبان انگلیسی» می‌باشد. مهندسین ساخت و تولید با کسب این مهارت، قادر به پیدا کردن و مطالعه‌ی جدید‌ترین مقالات حوزه‌ی خود و همچنین کار با نرم‌افزارهای تخصصی، هستند. شایان ذکر است، که دانش زبان انگلیسی، کمک شایانی به مهندسین در برقراری ارتباط با دیگر همکاران خود در سراسر جهان، می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانش تجارت

مهندسین ساخت و تولید علاوه بر دانش فنی و طراحی صنعتی، باید از مهارت «دانش تجارت» نیز برخوردار باشند؛ در تمامی طراحی‌هایی که برای محصولات، سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند، باید فاکتور تجاری بودن آنها را هم در نظر داشته باشند و محصولاتی را طراحی نمایند، که قادر به تولید انبوه و فروش به مشتریان زیادی، باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از نرم افزار های تخصصی

طیف گسترده‌ای از مراحل طراحی و ساخت یک محصول در این شغل، به کمک نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌گیرند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مهم و ضروری برای فعالیت در این شاخه از مهندسی، مهارت «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد. مهندسین برای فعالیت و پیشرفت در شغل خود، باید قادر به استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای طراحی، شبیه‌سازی و مدل‌سازی محصولات باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در قسمت بعدی مقاله، به معرفی و بررسی برخی از این نرم‌افزارها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی ساخت و تولید

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، بخش بزرگی از وظایف مهندسین ساخت و تولید در این شغل به کمک نرم‌افزارهای تخصصی، صورت می‌گیرند؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، به معرفی و بررسی برخی از این نرم‌افزارها بپردازیم، که عبارت‌اند از:

  • SolidWorks
  • NX CAD
  • Fusion 360
  • Inventor
  • CATIA
  • Altium Designer
  • Rhinoceros

حال بیایید هر کدام از این نرم‌افزارهایی که نام بردیم را، به همراه هم، بررسی کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی ساخت و تولید
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی ساخت و تولید

SolidWorks

مهم‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزار مهندسی ساخت و تولید، نرم‌افزار «SolidWorks» می‌باشد. این نرم‌افزار به‌طور خاص برای طراحی، شبیه‌سازی، مدل‌سازی و تست کامپیوتری انواع قطعات و دستگاه‌های مکانیکی، توسعه داده شده است. مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی دو بعدی و سه بعدی انواع قطعات، دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که در ذهن خود دارند، می‌باشند؛ همچنین با استفاده از ابزارهای مختلفی که در SolidWorks وجود دارند، مهندسین می‌توانند طراحی‌های خود را مدل‌سازی نمایند و تحت تست‌های کامپیوتری مختلفی قرار دهند، تا نواقص و ایرادات طراحی خود را، پیدا کنند و قبل از ساخت آن، از عملکرد طراحی خود، اطمینان حاصل نمایند. شایان ذکر است، که نرم‌افزار SolidWorks دارای افزونه‌های بسیار زیادی می‌باشد، که مهندسین با نصب هر کدام از آنها، قابلیت‌های جدید را به نرم‌افزار خود اضافه می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

NX CAD

نرم‌افزار «NX CAD» که توسط شرکت «Siemense» طراحی و توسعه داده شده است، نرم‌افزاری برای طراحی صنعتی و مکانیکی یکپارچه می‌باشد، که به مهندسین در طراحی محصولات با سرعت بیشتر و دقت بالاتر، کمک شایانی می‌کند. این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمندی جهت طراحی، شبیه‌سازی و مدل‌سازی تمامی بخش‌های یک محصول – از طراحی مفهومی تا طراحی نهایی و ساخت محصولات – می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Fusion 360

یکی دیگر از نرم‌افزارهای طراحی و مدل‌سازی مهندسی، نرم‌افزار «Fusion 360» است. این نرم‌افزار یکی از محصولات شرکت «AutoDesk» می‌باشد و از حجم بسیار پایینی برای نصب، برخودار است و هر کدام از بخش‌هایی که مهندسین به آن نیاز دارند، به‌صورت آنلاین و در قالب افزونه (Plug-In) از داخل نرم‌افزار قابل دانلود می‌باشند. تمامی امکاناتی که در دیگر نرم‌افزارهای طراحی و مدل‌سازی صنعتی و مکانیکی وجود دارند، در این نرم‌افزار نیز تعبیه شده‌اند و با توجه به حجم پایینی که این نرم‌افزار دارد، از سرعت بالایی در انجام کارها، برخوردار می‌باشد.

یکی دیگر از مزیت‌های Fusion 360 امکان تشکیل یک گروه کاری در آن و انتشار فایل‌های طراحی در بین اعضای گروه، است؛ به عنوان مثال یکی از مهندسین فعال در تیم، طراحی خود را درون این نرم‌افزار انجام می‌دهد و پس از ذخیره‌ی آن در فضای ابری Fusion 360، دیگر اعضای تیم نیز به راحتی با باز کردن این نرم‌افزار درون کامپیوتر خود، به آن طراحی دسترسی خواهند داشت.

Inventor

نرم‌افزار «Inventor» یکی دیگر از محصولات شرکت «AutoDesk» است، که برای طراحی دو بعدی، طراحی سه بعدی، شبیه‌سازی و مدل‌سازی‌های مکانیکی و صنعتی، توسعه یافته و مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به ارائه‌ی انواع مختلفی از طراحی‌ها در کمترین زمان ممکن و با بالاترین دقت، می‌باشند. یکی از مزیت‌های Inventor پشتیبانی از فایل‌های CAD و تبدیل آنها به مدل‌های سه بعدی، است. محیط کاری این نرم‌افزار ساده و کاربرپسند می‌باشد و مهندسین به راحتی قادر به یادگیری کار با آن، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

CATIA

یکی دیگر از نرم‌افزارهای مهم و کاربردی در شغل مهندسی ساخت و تولید، نرم‌افزار «CATIA» است. این نرم‌افزار همانند SolidWorks دارای ابزارهایی بسیار قدرتمند جهت طراحی – دو بعدی و سه بعدی – ، مدل‌سازی، شبیه‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری می‌باشد. تفاوت CATIA و SolidWorks در تعداد افزونه‌های اضافی و همچنین سرعت عمل نرم‌افزار در انجام کارهای مختلف است؛ SolidWokrs از افزونه‌های متعددی بهره می‌برد اما CATIA سرعت بالاتری در انجام کارها دارد و مهندسین با استفاده از آن، قادر به صرفه‌جویی در زمان طراحی و شبیه‌سازی محصولات خود، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Altium Designer

می‌توانیم بگوییم که تمامی دستگاه‌ها، سیستم‌ها و ماشین‌آلات خودکاری که در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای انجام وظایف خود از مدارهای الکترونیکی بهره می‌برند؛ در همین راستا، مهندسین ساخت و تولید برای طراحی و ساخت انواع سیستم‌ها و دستگاه‌های خودکار، باید از مدارهای الکترونیکی استفاده کنند و جهت طراحی مدارهای مورد نیاز خود، از نرم‌افزار «Altium Designer» استفاده می‌نمایند. این نرم‌افزار، بروزترین و جامع‌ترین نرم‌افزار طراحی انواع مدارهای چاپی می‌باشد و دارای ابزارهای قدرتمندی جهت طراحی و تست مدارهای چاپی و الکترونیکی است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Rhinoceros

یکی دیگر از نرم‌افزارهای قدرتمند طراحی صنعتی، «Rhinoceros» نام دارد؛ این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمندی می‌باشد، که مهندسین ساخت و تولید با استفاده از آنها، قادر به طراحی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی انواع طراحی‌های پیچیده و چند لایه، هستند. از رقبای اصلی این نرم‌افزار می‌توانیم به CATIA و SolidWorks اشاره کنیم. مزیت نرم‌افزار  Rhinocerosاستفاده‌ی راحت از آن و محیط کاربرپسندی که دارد، می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسین ساخت  و تولید قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

حال که آشنایی کاملی با شغل مهندسی ساخت و تولید بدست آوردیم، زمان آن فرا رسیده است تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این شاخه از مهندسی را به شما معرفی کنیم.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته مهندسی ساخت و تولید

دانشگاه‌های گوناگونی در سراسر دنیا وجود دارند، که به صورت تخصصی به تدریس رشته‌ی مهندسی ساخت و تولید به دانشجویان خود، مشغول هستند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی ساخت و تولید را، به شما معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Tsinghua University در کشور چین
  2. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  3. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  4. دانشگاه Shenzhen Polytechnic در کشور چین
  5. دانشگاه National University of Singapore در کشور سنگاپور
  6. دانشگاه Universidad Politecnica de Madrid در کشور اسپانیا
  7. دانشگاه University of Patras در کشور یونان
  8. دانشگاه Georgia Institute of Technology در کشور آمریکا
  9. دانشگاه Shandong University در کشور چین
  10. دانشگاه Politecnico di Milano در کشور ایتالیا
  11. دانشگاه University of Nottingham در کشور انگلستان
  12. دانشگاه University of California, Berkeley در کشور آمریکا
  13. دانشگاه Swiss Federal Institute of Technology در کشور سوئیس
  14. دانشگاه Imperial College London در کشور انگلستان
  15. دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته مهندسی ساخت و تولید
بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته مهندسی ساخت و تولید
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی ساخت و تولید

شغل مهندسی ساخت و تولید – همان‌طور که بارها در این مقاله اشاره کردیم – شغلی سخت و پیچیده می‌باشد، مهندسینی که در این حوزه فعالیت می‌نمایند، با چالش‌های بی‌شماری در طراحی و ساخت محصولات گوناگون مواجه می‌شوند؛ در همین راستا، اگر دارای شخصیتی چالش‌پذیر و سخت‌کوش هستید، این شغل می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سوالات درون ذهن خود – پیرامون شغل مهندسی ساخت و تولید – را بدست آورده باشید؛ شایان ذکر است که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر، خواهد شد.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.