بر اساس گزارشی که وب‌سایت LinkedIn – پیرامون بررسی مشاغل نو ظهور – منتشر نموده است، مشاغل بسیاری در حوزه‌ی نرم‌افزار و کامپیوتر شکل گرفته‌اند؛ یکی از مشاغل محبوبی که در این لیست از آن نام برده شده است، «شغل مهندسی هوش مصنوعی» می‌باشد. تعداد فعالان این حوزه از مهندسی در سال‌های گذشته، رشدی بیش از 70 درصد داشته است و متخصصان در سال‌های آینده، میزان رشد بیشتری را برای این شغل تخمین زده‌اند؛ اما شغل مهندسی هوش مصنوعی چیست؟ یک مهندس هوش مصنوعی چه وظایفی دارد؟ مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی هوش مصنوعی چیست؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا به همراه شما – ضمن یافتن پاسخ سؤالات بالا – شغل مهندسی هوش مصنوعی را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی هوش مصنوعی

قبل از اینکه وارد «تعریف شغل مهندسی هوش مصنوعی» بشویم، بهتر است شناخت مختصری از هوش مصنوعی به‌دست بیاوریم؛ هر نوع برنامه، نرم‌افزار و ماشینی که از «عملکردهای انسانی» برای حل مسائل و انجام وظایف استفاده می‌کند، «هوش مصنوعی» نام دارد. شایان ذکر است، که سیستم‌ها، نرم‌افزارها و دستگاه‌هایی که از هوش مصنوعی بهره می‌برند، به کمک الگوریتم‌هایی که در برنامه‌نویسی آنها استفاده شده‌ است، «توانایی یادگیری» نیز، دارند، که به آن «یادگیری ماشین Machine Learning» می‌گویند.

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از شغل مهندسی هوش مصنوعی برای شما ارائه کنیم، باید بگوییم که این شغل عبارت است از، توسعه‌ی ابزارها، سیستم‌ها و فرآیند‌هایی که موجب گسترش «هوش مصنوعی» و استفاده از آن در دنیای واقعی می‌گردند؛ یک مهندس هوش مصنوعی، با استفاده از «دانش هوش مصنوعی» و «تکنیک‌های یادگیری ماشین»، برنامه‌ها و سیستم‌هایی را طراحی و اجرا می‌نماید، که موجب افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش سود و کمک به تصمیم‌گیری بهتر در کسب و کار‌ها، می‌گردند.

آموزش یادگیری ماشین – کلیک کنید.

مجموعه آموزش داده کاوی و یادگیری ماشین – کلیک کنید.

ساده‌ترین مثالی که برای «کاربرد هوش مصنوعی در دنیای واقعی» می‌توانیم بزنیم، پلتفرم‌های استریم موزیک و ویدیو (مانند YouTube و Spotify) می‌باشند؛ جایی که هوش مصنوعی، با تحلیل سلیقه‌ی کاربران در انتخاب انواع موزیک یا ویدیو‌، موارد دیگری را که به سلیقه‌ی کاربران نزدیک است، پیشنهاد می‌کند. مثالی که اکنون با هم بررسی کردیم، یکی از ساده‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی واقعی می‌باشد و لازم به ذکر است، که فناوری هوش مصنوعی، پتانسیل‌های بسیار زیادی برای استفاده در حوزه‌های مختلفی از زندگی شخصی و کاری انسان‌ها دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف شغل مهندسی هوش مصنوعی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که همراه شما به بررسی وظایف موجود در این شغل بپردازیم.

وظایف شغل مهندسی هوش مصنوعی

بسیاری از شرکت‌های بزرگ (چه آنهایی که در حوزه‌ی فناوری و تکنولوژی هستند و چه آنهایی که خارج از این حوزه فعالیت دارند) از هوش مصنوعی برای «افزایش بهره‌وری» و «کاهش هزینه‌ها»، استفاده می‌کنند، که این امر موجب به‌وجود آمدن فرصت‌های شغلی متنوعی برای مهندسین هوش مصنوعی می‌گردد؛ در همین راستا، وظایف گوناگونی نیز بر عهده‌ی مهندسینی که در این شغل فعالیت می‌نمایند، قرار می‌گیرد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین هوش مصنوعی قرار دارند را، بررسی کنیم؛ این وظایف عبارت‌اند از:

  • ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ی هوش مصنوعی
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهینه‌سازی فرایند‌های تصمیم‌گیری هوش مصنوعی
  • طراحی و تولید انواع مختلفی از هوش مصنوعی
  • ارائه‌ی راهکارهایی برای استفاده‌ از هوش مصنوعی در زندگی واقعی
  • طراحی روش‌های ادغام هوش مصنوعی با نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف
  • کمک به گسترش و پذیرش هوش مصنوعی در جامعه
  • بررسی و بهبود عملکرد و کارایی هوش مصنوعی

در ادامه، هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد؛ همراه ما باشید.

وظایف شغل مهندسی هوش مصنوعی
وظایف شغل مهندسی هوش مصنوعی

ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه هوش مصنوعی

هر نرم‌افزاری که تحت عنوان هوش مصنوعی برنامه‌نویسی می‌شود، برای اجرا و فعالیت به بستر و زیرساخت مناسب خود نیاز دارد؛ در همین راستا، یکی از وظایف مهم مهندسین هوش مصنوعی «ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ی هوش مصنوعی» می‌باشد. مهندسین با استفاده از دانشی که در این حوزه از مهندسی کسب می‌نمایند، باید انواع زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم برای توسعه و اجرای هوش مصنوعی را، طراحی و ایجاد کنند، تا افراد جامعه و شرکت‌های مختلف، قادر به استفاده از هوش مصنوعی که مهندسین برنامه‌نویسی نموده‌اند، باشند. این زیرساخت‌ها هم در حوزه‌ی نرم‌افزاری و هم در حوزه‌ی سخت‌افزاری باید ایجاد شوند و همچنین طراحی آنها باید به نحوی باشد، که این دو حوزه‌ را به یکدیگر متصل کند.

تجزیه و تحلیل داده ها برای بهینه سازی فرایند‌ های تصمیم گیری هوش مصنوعی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از کاربرد‌های هوش مصنوعی، «کمک به تصمیم‌گیری» می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین هوش مصنوعی برای توسعه‌ی این فناوری، باید با تجزیه و تحلیل انواع مختلف داده‌هایی که از عملکرد هوش مصنوعی به‌دست آورده‌اند، «فرآیند‌های تصمیم‌گیری» را در هوش مصنوعی بهینه‌سازی نمایند و آن‌ها را توسعه دهند. راه‌های مختلفی برای توسعه و بهینه‌سازی قابلیت تصمیم‌گیری در هوش مصنوعی وجود دارد، که دو راه اصلی آن «توسعه و بهینه‌سازی الگوریتم‌های تصمیم‌گیری» و «توسعه‌ و بهینه‌سازی الگوریتم‌های یادگیری» در هوش مصنوعی، می‌باشند؛ مهندسین با توجه به حوزه‌ای که هوش مصنوعی در آن استفاده می‌شود، یکی از دو راهی که نام بردیم را، برای انجام این وظیفه‌‌ی خود در پیش می‌گیرند.

آموزش رایگان مقدمه ای بر هوش مصنوعی و عامل های هوشمند – کلیک کنید.

آموزش رایگان منطق مرتبه اول در هوش مصنوعی – کلیک کنید.

طراحی و تولید انواع مختلفی از هوش مصنوعی

شغل مهندسی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد، که برای هر کدام از آنها – با توجه به نیازی که دارند – انواع مختلفی از هوش مصنوعی، به کار گرفته می‌شود؛ وظیفه‌ی «طراحی و تولید انواع مختلفی از هوش مصنوعی» بر عهده‌ی مهندسین این حوزه قرار دارد. مهندسین باید با توجه به نیاز و اهداف استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، آنها را بر اساس الگوریتم‌های تحلیلی و تصمیم‌گیری متفاوتی، برنامه‌نویسی کنند. شایان ذکر است، که پروژه‌های طراحی و برنامه‌نویسی هوش مصنوعی، پروژه‌هایی بسیار سخت و پیچیده هستند؛ در همین راستا، برای انجام پروژه‌های موجود در شغل مهندسی هوش مصنوعی، تیمی متشکل از چندین مهندس فعال در این حوزه را در کنار هم جمع‌آوری می‌کنند، تا با همکاری – و در قالب یک تیم – تمامی مراحل طراحی، برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی هوش مصنوعی را، به اتمام برسانند.

طراحی و تولید انواع مختلفی از هوش مصنوعی
طراحی و تولید انواع مختلفی از هوش مصنوعی

ارائه‌ راهکارهایی برای استفاده از هوش مصنوعی در زندگی واقعی

ایده‌های مختلفی در سراسر دنیا برای طراحی و استفاده‌ی انواع مختلفی از هوش مصنوعی – با وظایف و کاربردهای متنوع – توسط مهندسین این حوزه، عملی می‌شوند، اما تنها برخی از آنها در زندگی واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا زیرساخت‌ها و استراتژی‌های مناسبی برای پیاده‌سازی آنها در زندگی واقعی وجود ندارد. در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهم مهندسین هوش مصنوعی در این شغل، «ارائه‌ی راهکارهایی برای استفاده از هوش مصنوعی در زندگی واقعی» می‌باشد. مهندسین باید راهکارهای متنوعی در حوزه‌های مختلف مهندسی هوش مصنوعی (مانند طراحی و ایجاد زیرساخت، نحوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی، توسعه‌ی روش‌های استفاده از هوش مصنوعی و…) ارائه نمایند، تا بتوانند به سادگی و در زمانی کوتاه، از هوش مصنوعی طراحی و تولید شده، بهترین استفاده را بکنند..

طراحی روش های ادغام هوش مصنوعی با نرم افزار ها و پلتفرم های مختلف

یکی از معضلاتی که هم اکنون در شغل مهندسی هوش مصنوعی وجود دارد، عدم وجود راه‌های مناسبی برای «ادغام هوش مصنوعی با انواع نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها» است؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسی هوش مصنوعی قرار دارد، «طراحی روش‌های ادغام هوش مصنوعی با نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف» می‌باشد. مهندسین برای انجام این وظایف، باید پتانسیل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انواع برنامه‌ها و پلتفرم‌ها را بررسی کنند، سپس با توجه به پتانسیل هر کدام از آنها برای استفاده از هوش مصنوعی، روش بهینه‌ای‌ را برای ادغام هوش مصنوعی با این نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها، طراحی نمایند.

آموزش هوش مصنوعی توزیع شده – کلیک کنید.

کمک به گسترش و پذیرش هوش مصنوعی در جامعه

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای افزایش فروش محصولات، وجود تقاضای بازار برای تهیه‌ی آن محصول است؛ در همین راستا، اگر مهندسین قصد توسعه‌ی هوش مصنوعی را داشته باشند، باید راه‌های مختلفی را جهت جذب محبوبیت و اعتماد جامعه به هوش مصنوعی، ارائه نمایند. هر چه مردم علاقه‌ی بیشتری به استفاده از هوش مصنوعی نشان بدهند، شرکت‌های مختلف نیز، تمایل بیشتری به استفاده از هوش مصنوعی در محصولات خود نشان خواهند داد؛ این امر موجب افزایش تعداد پروژه‌های طراحی هوش مصنوعی و همچنین توسعه‌ی این فناوری و تکنولوژی، می‌گردد.

بررسی و بهبود عملکرد و کارایی هوش مصنوعی

یکی دیگر از وظایفی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسی هوش مصنوعی قرار دارد، «بررسی و بهبود عملکرد و کارایی هوش مصنوعی» می‌باشد؛ مهندسین برای انجام این وظیفه باید «میزان رشد هوش مصنوعی» و همچنین «درصد بهره‌وری» آن را مورد بررسی قرار دهند و راه‌های مختلفی را برای بهبود عملکرد و کارای هوش مصنوعی، ارائه نمایند.

وبینار رایگان کاربرد هوش مصنوعی در فرایند خسارت های بیمه – کلیک کنید.

آموزش پیش بینی نوسانات بورسی با هوش مصنوعی – کلیک کنید.

حال که با وظایف موجود در شغل مهندسی هوش مصنوعی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که به بررسی مهارت‌های مورد نیاز مهندسین هوش مصنوعی برای فعالیت در این حوزه از مهندسی و انجام وظایفشان، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی هوش مصنوعی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی هوش مصنوعی، جزو مشاغل پیچیده و مهم محسوب می‌گردد و کاربردهای فراوانی در حوزه‌های گوناگون دارد؛ در همین راستا، وظایف مختلفی بر عهده‌ی مهندسین هوش مصنوعی قرار می‌گیرد، که در این قسمت از مقاله، قصد داریم آنها را به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم. مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی هوش مصنوعی عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • برنامه‌نویسی
  • حل مساله
  • خلاقیت
  • برقراری ارتباط
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • جستجو و پیدا کردن مقالات جدید
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • زبان انگلیسی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که در لیست بالا نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد؛ همراه ما باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی هوش مصنوعی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی هوش مصنوعی

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که مهندسین برای فعالیت در این شغل به آن نیاز دارند، «دانش فنی» می‌باشد؛ افراد علاقه‌مند به این حوزه از مهندسی، دانش فنی و تخصصی لازم برای ورود به شغل مهندسی هوش مصنوعی را، با گذراندن مقاطعِ تحصیلاتِ دانشگاهی (مانند کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) به‌دست می‌آورند. توجه داشته باشید، که هوش مصنوعی یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌گردد و افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، باید «دانش» و «شناخت» کاملی از هوش مصنوعی کسب نمایند و این دانش، تنها در دانشگاه‌های معتبر و معروف به‌دست می‌آید؛ در همین راستا، در انتهای مقاله 15 تا از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی هوش مصنوعی را، به شما معرفی خواهیم کرد؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برنامه نویسی

یکی دیگر از مهارت‌های مهم و ضروری برای فعالیت در شغل مهندسی هوش مصنوعی، مهارت «برنامه‌نویسی» می‌باشد؛ شایان ذکر است، که این مهارت در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، اما مهندسین هوش مصنوعی برای فعالیت به‌صورت حرفه‌ای و پیشرفت در شغل خود، باید این مهارت را با روش‌های مختلفی تقویت کنند، که برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • یادگیری انواع زبان‌های برنامه‌نویسی.
  • شرکت در دوره‌های کارآموزی.
  • گذراندن دوره‌های آموزشی آنلاین.
  • تمرین و تکرار فراوان.
  • انجام پروژه‌های ساده.
  • و…

برنامه‌نویسی دنیای بسیار بزرگی است و همیشه مواردی برای یادگیری و تقویت این مهارت وجود دارند، که مهندسین هوش مصنوعی باید تا جای ممکن، آنها را فرا بگیرند، تا قادر به انجام پروژه‌های پیچیده‌تر و طراحی و برنامه‌نویسی انواع هوش مصنوعی، باشند.

حل مساله

طراحی و ساخت هوش مصنوعی، کاری سخت و پیچیده است و در طی مراحل طراحی و برنامه‌نویسی هوش مصنوعی، مهندسین با مشکلات و موانع مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند؛ در همین راستا، آنها برای حل مشکلات و انجام وظایف خود، به مهارت «حل مساله» نیاز پیدا می‌کنند. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به بررسی تخصصی عوامل بروز مشکلات و همچنین شناسایی راه‌های بر طرف کردن آنها، می‌باشند. برای حل مسائل، مهندسین باید مراحل مختلفی را طی نمایند، که این مراحل عبارت‌اند از:

  • بررسی مشکل.
  • شناسایی عوامل بروز مشکل.
  • شناسایی راه‌های برطرف کردن مشکل.
  • بررسی راه‌حل‌ها و انتخاب بهترین راه ممکن.
  • بررسی دوباره‌ی عملکرد سیستم.

هر چه مهندسین این مهارت را در خود بیشتر تقویت کرده باشند، مراحل بالا را در زمان کمتر و با خروجی بهتری، انجام می‌دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت

مهم‌ترین عامل برای پیشرفت در هر شغلی، داشتن مهارت «خلاقیت» می‌باشد. شغل هوش مصنوعی جزو مشاغلی است، که خلاقیت در آن حرف اول را می‌زند و مهندسین هوش مصنوعی در سراسر دنیا، به دنبال خلق راه‌های جدیدی برای طراحی و برنامه‌نویسی هوش مصنوعی و همچنین افزایش بهره‌وری و قابلیت‌های آن هستند؛ در همین راستا، مهارت «خلاقیت» یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین، برای فعالیت و پیشرفت در این شغل، می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت
خلاقیت

برقراری ارتباط

مهندسین در طی مراحل طراحی و برنامه‌نویسی یک هوش مصنوعی، با افراد مختلفی در ارتباط خواهند بود، که به کمک آنها جهت اتمام پروژه، نیاز پیدا می‌کنند؛ در همین راستا، مهارت دیگری که در این شغل به آن نیاز پیدا خواهند کرد، مهارت «برقراری ارتباط» می‌باشد. مهندسین هوش مصنوعی با کسب این مهارت، قادر به ایجاد ارتباطی قوی و سازنده با افراد مختلف و انجام وظایفشان به نحو احسن، خواهند بود. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که بارها در این مقاله اشاره کردیم، پروژه‌های شغل مهندسی هوش مصنوعی، بسیار پیچیده می‌باشند و برای طراحی و برنامه‌نویسی یک هوش مصنوعی، تیمی متشکل از چندین مهندس حرفه‌ای در این حوزه، به‌کار گرفته می‌شود؛ در همین راستا، مهندسین برای فعالیت در یک گروه و انجام وظایف خود به نحو احسن، به مهارت «کار گروهی» نیاز پیدا می‌کنند. هرچه این مهارت در اعضای گروه بیشتر تقویت شده باشد، وظایفی که بر عهده‌ی اعضا قرار دارند، در زمان کمتر و با خروجی بهتری انجام خواهند شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که به مهندسین هوش مصنوعی برای پیشرفت در این شغل کمک شایانی می‌کند، مهارت «مدیریت تیمی» می‌باشد؛ مهندسین با کسب این مهارت، قادر به مدیریت و راهنمایی اعضای تیم خود، هستند. اما شاید برای شما سؤال پیش بیایید که، چگونه می‌توان یک تیم را به درستی مدیریت کرد؟ برای مدیریت یک تیم، مهندسین هوش مصنوعی باید موارد مختلفی را زیر نظر داشته باشند، که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط ضعف اعضای تیم.
  • شناخت نقاط قوت اعضای تیم.
  • بررسی مهارت‌های هر کدام از اعضای تیم.
  • تقسیم وظایف بر اساس مهارت‌های اعضای تیم.
  • افزایش روحیه‌ی کار گروهی.
  • مدیریت زمان‌بندی انجام مراحل مختلف پروژه.
  • نظارت بر روی کار اعضای تیم.
  • راهنمایی اعضای تیم در حین انجام وظایفشان.
  • تهیه‌ی گزارشات روزانه، هفتگی و ماهانه.
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو و پیدا کردن مقالات جدید

هر روزه پیشرفت‌های بزرگ و کوچکی در زمینه‌ی طراحی، برنامه‌نویسی و استفاده از هوش مصنوعی در نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف، صورت می‌گیرد، که نتایج این پیشرفت‌ها در قالب مقاله‌های علمی در وب‌سایت‌ها و ژورنال‌های معتبر مهندسی هوش مصنوعی، منتشر می‌شوند؛ مهندسین برای کسب آخرین اطلاعات و بروز کردن دانش خود پیرامون طراحی، برنامه‌نویسی و استفاده از هوش مصنوعی، باید قادر به پیدا کردن مقالات جدید و معتبر باشند. در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز افراد برای فعالیت و پیشرفت در شغل مهندسی هوش مصنوعی، مهارت «جستجو و پیدا کردن مقالات جدید» می‌باشد؛ مهندسین با کسب این مهارت، قادر به پیدا کردن آخرین و بروزترین مقالات منتشر شده در حوزه‌ی مهندسی هوش مصنوعی و افزایش دانش خود پیرامون این حوزه، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو و پیدا کردن مقالات جدید
جستجو و پیدا کردن مقالات جدید

استفاده از نرم افزار های تخصصی

قسمت اعظمی از طراحی و تولید یک هوش مصنوعی، به کمک برنامه‌نویسی صورت می‌گیرد و برنامه‌نویسی با زبان‌های مختلف، نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که در شغل مهندسی هوش مصنوعی بسیار مهم و ضروری محسوب می‌گردد، مهارت «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» است. مهندسین باید قادر به استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی که برای برنامه‌نویسی با زبان‌های مختلف توسعه داده شده‌اند، باشند تا هر زمان که به آنها نیاز پیدا کردند، سریعاً دست به کار شوند. در قسمت بعدی این مقاله، به معرفی و بررسی انواع نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در شغل مهندسی هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

زبان انگلیسی

می‌توانیم بگوییم که تقریباً تمامی مقالات معتبر و همچنین نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی هوش مصنوعی، به زبان انگلیسی هستند؛ در همین راستا، مهندسین برای مطالعه‌ی مقالات و کسب دانش موجود در آنها و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی مورد نیاز در این شغل، باید مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» را کسب نمایند و این مهارت را در خود تقویت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

علاوه بر مطالعه‌ی مقالات و استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، زبان انگلیسی به مهندسین هوش مصنوعی در برقراری ارتباط با مهندسین دیگر در سراسر جهان و همچنین جستجو و پیدا کردن راه حلی برای مشکلاتی که با آنها مواجه هستند، کمک شایانی خواهد کرد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در قسمت بعدی مقاله به معرفی و بررسی انواع نرم‌افزارهای مورد استفاده در شغل مهندسی هوش مصنوعی، خواهیم پرداخت؛ شایان ذکر است، که در انتهای مقاله نیز بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی هوش مصنوعی را به شما معرفی خواهیم کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی هوش مصنوعی

در قسمت قبل اشاره کردیم که یکی از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی هوش مصنوعی، «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد؛ اما شاید برای شما سوال پیش آمده که این نرم‌افزارها چه هستند؟ هر کدام از آنها چه کاربردی دارد؟ چگونه می‌توان مهارت استفاده از آن‌ها را به‌دست آورد؟ در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا لیستی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی هوش مصنوعی را به شما معرفی کنیم و سپس آنها را باهم مورد بررسی قرار دهیم.

نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی هوش مصنوعی عبارت‌اند از:

  • Scikit Learn
  • Tensorflow
  • Theano
  • Caffe
  • MxNet
  • Keras
  • PyTorch
  • OpenNN
  • Microsoft Azure
  • Google Platform
  • Amazon Machine Learning

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی هوش مصنوعی
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی هوش مصنوعی

Scikit Learn

اولین نرم‌افزاری که در این بخش به سراغ آن می‌رویم، نرم‌افزار «Scikit Learn» می‌باشد؛ این نرم‌افزار در واقع کتابخانه‌ای برای «یادگیری ماشین Machine Learning» در زبان برنامه‌نویسی «پایتون» است. نرم‌افزار Scikit Learn دارای الگوریتم‌های مختلفی جهت دسته‌بندی، طبقه‌بندی، رگرسیون و… می‌باشد. همچنین شایان ذکر است، که این نرم‌افزار قادر به تعامل با کتابخانه‌های عددی (NumPy) و علمی (SciPy) پایتون نیز، است. از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار Scikit Learn می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انجام محاسبات معمولی هوش مصنوعی
  • داده‌کاوی و بررسی عملکرد هوش مصنوعی
  • دسته‌بندی داده‌ها و اطلاعات
  • و…

این نرم‌افزار ابزار مناسبی برای افرادی که قصد ورود به حوزه‌ی یادگیری ماشین هوش مصنوعی را دارند، محسوب می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Tensorflow

نرم‌افزار «TensorFlow» یک کتابخانه‌ی نرم‌افزاری رایگان و منبع باز (Open-Source)، برای حوزه‌ی یادگیری ماشین (Machine Learning) و هوش مصنوعی می‌باشد، که به مهندسین در انجام طیف وسیعی از وظایف، کمک می‌کند. این نرم‌افزار توسط تیم «Google Brain» توسعه داده شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار TensorFlow پشتیبانی آن از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی (مانند Python، C++، Java و JavaScript) می‌باشد. مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به طراحی و پیاده‌سازی انواع پروژه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Theano

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی هوش مصنوعی، نرم‌افزار «Theano» است؛ این نرم‌افزار یک کتابخانه‌ی پایتون و کامپایلری بهینه‌سازی شده برای ایجاد تغییرات و ارزیابی و بررسی آنها می‌باشد. مهندسین به کمک این نرم‌افزار، قادر به انجام محاسبات به روش NumPy و اجرای کارآمد کدها بر روی CPU یا GPU هستند.

Caffe

نرم‌افزار «Caffe» یک پلتفرم «یادگیری ماشین عمیق» می‌باشد، که اولین بار دانشگاه برکلی – واقع در کالیفرنیا – به‌صورت منبع باز، طراحی و توسعه داده شد. این نرم‌افزار از معماری‌های مختلفی برای یادگیری ماشین برخوردار است و از RCNN، CNN، LSTM و… پشتیبانی می‌کند. نرم‌افزار Caffe بیشتر در پروژه‌های تحقیقاتی، پروژه‌های دانشگاهی، استارت‌آپ‌ها و این قبیل مواردی که بر روی هوش مصنوعی کار می‌کنند، کاربرد دارد.

MxNet

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی که مهندسین هوش مصنوعی در این شغل از آن استفاده می‌کنند، نرم‌افزار «MxNet» می‌باشد. این نرم‌افزار، یک چارچوب یادگیری ماشین عمیق است و همچنین منبع باز نیز می‌باشد. مزیت بزرگ آن نسبت به رقبا، مقیاس‌پذیر بودن آن و همچنین قابلیت آموزش سریع مدل هوش مصنوعی، است. یکی دیگر از ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزار MxNet، پشتیبانی آن از چندین زبان مهم برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی می‌باشد، که این زبان‌ها عبارت‌اند از:

  • Python
  • Java
  • Julia
  • Matlab
  • JavaScript
  • Go
  • R
  • Scala
  • و…

شایان ذکر است، که این نرم‌افزار توسط کارلوس گستارین و با همکاری مهندسین GraphLab طراحی و توسعه داده شده است.

Keras

همانند برخی از نرم‌افزارهای قبلی، نرم‌افزار «Keras» نیز یک کتابخانه‌ی نرم‌افزاری منبع باز، برای طراحی و برنامه‌نویسی هوش مصنوعی به کمک زبان پایتون می‌باشد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار، می‌توانیم به ارائه‌ی یک رابط پایتون باری شبکه‌های عصبی مصنوعی، است؛ همچنین شایان ذکر است، که Keras به‌عنوان یک رابط برای کتابخانه‌ی TensorFlow نیز، مورد استفاده‌ی مهندسین هوش مصنوعی، قرار می‌گیرد. از اهداف مهمی که طراحان این نرم‌افزار در ذهن داشته‌اند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان آزمایش سریع با شبکه‌های عصبی عمیق
  • کاربرپسند بودن
  • ماژولار بودن
  • توسعه‌پذیر بودن
  • منبع باز بودن

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

PyTorch

نرم‌افزار PyTorch یک پلتفرم یادگیری ماشین، مبتنی بر کتابخانه Torch می‌باشد. مهندسین هوش مصنوعی از این نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی «بینایی کامپیوتر» و «پردازش زبان» در هوش مصنوعی، استفاده می‌نمایند. این نرم‌افزار کاملاً رایگان و منبع باز می‌باشد و دارای رابط پایتون کاربردی‌تری نسبت به رقبا است؛ شایان ذکر است، که نرم‌افزار PyTorch دارای رابط C++ نیز، می باشد. نرم‌افزارهای یادگیری ماشین عمیقی بر پایه‌ی PyTorch طراحی و توسعه داده شده‌اند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • Tesla Autopilot
  • Uber’s Pyro
  • Hugging Face’s transformers
  • PyTorch Lightning
  • Catalyst
  • و…

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

OpenNN

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در شغل مهندسی هوش مصنوعی، نرم‌افزار «OpenNN» است؛ این نرم‌افزار با هدف استفاده‌ی عمومی برای طراحی و توسعه‌ی هوش مصنوعی، توسعه یافته و مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به برنامه‌نویسی کد‌های مربوط به تحلیل و قدرت پیش‌بینی در هوش مصنوعی، می‌باشند. شایان ذکر است که، نرم‌افزار OpenNN به زبان برنامه‌نویسی C++ نوشته شده است و کاملاً منبع باز است.

Microsoft Azure

نرم‌افزار یا پلتفرم «Microsoft Azure» همان‌طور که از اسمش پیداست، از محصولات شرکت مایکروسافت می‌باشد؛ مهندسین با استفاده از قابلیت‌های این نرم‌افزار، قادر به طراحی، برنامه‌نویسی، آموزش و استفاده از هوش مصنوعی در انواع نرم‌افزارها و پلتفرم‌های دیگر، هستند. از دیگر قابلیت‌هایی که این نرم‌افزار برای طراحی و توسعه‌ی هوش مصنوعی در اختیار مهندسین این حوزه قرار می‌دهد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جستجوی ابری (Cloud Search)
  • شناسایی الگو در محتوا (Identification In Content)
  • تجزیه و تحلیل احساسات (Sentiment Analysis)
  • استخراج عبارات کلیدی (Key phrases Extraction)

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

Google Platform

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی و همچنین محبوب در شغل مهندسی هوش مصنوعی، نرم‌افزار «Google Platform» می‌باشد؛ این نرم‌افزار در واقع پلتفرمی شامل «AI Hub» است و مهندسین هوش مصنوعی با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزار، قادر به انجام تمامی مراحل ایده پردازی، طراحی و توسعه‌ی هوش مصنوعی، هستند. برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • منابع کامل برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی
  • بلوک‌های طراحی و ساخت هوش مصنوعی
  • محیط کار علم داده مبتنی بر کد‌
  • و…

Amazon Machine Learning

آخرین نرم‌افزاری که در این لیست مورد بررسی قرار می‌دهیم، نرم‌افزار یا پلتفرم «Amazon Machine Learning» است. هدف توسعه‌دهندگان این پلتفرم، خدمت رسانی به مهندسین هوش مصنوعی در زمینه‌ی طراحی، ساخت، آموزش و استفاده از هوش مصنوعی در نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف – با هر پیچیدگی که برخوردار هستند – می‌باشد. مهندسین هوش مصنوعی به کمک نرم‌افزار Amazon Machine Learning، قادر به انجام وظایف خود در کمترین زمان و به ساده‌ترین شکل ممکن، خواهند بود.

حال که همراه شما به معرفی و بررسی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی هوش مصنوعی پرداختیم، زمان آن رسیده است که به سراغ معرفی بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی هوش مصنوعی، برویم؛ با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی هوش مصنوعی

بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته و درحال توسعه در دنیا، به تحقیقات و انجام پروژه‌های مختلفی در حوزه‌ی هوش مصنوعی، می‌پردازند و همچنین دانشگاه‌های معتبری در سراسر دنیا وجود دارند، که رشته‌ی مهندسی هوش مصنوعی را به‌صورت بسیار تخصصی و حرفه‌ای، به دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه از مهندسی، تدریس می‌کنند؛ در همین راستا، برای آشنایی شما با این دانشگاه‌ها، قصد داریم تا در آخرین قسمت از این مقاله، بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی هوش مصنوعی را، به شما معرفی کنیم، که این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Carnegie Mellon University در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  3. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  4. دانشگاه University of Toronto در کشور کانادا
  5. دانشگاه University of Oxford در کشور انگلستان
  6. دانشگاه Tsinghua University در کشور چین
  7. دانشگاه Nanyang Technological University در کشور سنگاپور
  8. دانشگاه University of Pennsylvania در کشور آمریکا
  9. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  10. دانشگاه National University of Singapore در کشور سنگاپور
  11. دانشگاه Shanghai Jiao Tong University در کشور چین
  12. دانشگاه University of Tokyo در کشور ژاپن
  13. دانشگاه Swiss Federal Institute of Technology Zurich در کشور سوئیس
  14. دانشگاه Technical University of Munich در کشور آلمان
  15. دانشگاه Catholic University of Leuven در کشور بلژیک
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی هوش مصنوعی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی هوش مصنوعی

آموزش هوش مصنوعی – مرور و حل تست کنکور ارشد: اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش رایگان حل مسائل ارضا محدودیت در هوش مصنوعی (مرور و حل تست کنکور ارشد): اینجا را کلیک کنید (+).

مجموعه آموزش هوش مصنوعی: اینجا را کلیک کنید (+).

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی هوش مصنوعی

ضمن تشکر از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات درون ذهن خود – پیرامون شغل مهندسی هوش مصنوعی – را با مطالعه‌ی این مقاله به‌دست آورده باشید؛ نکته‌ی آخری که باید به آن اشاره کنیم، این است که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود به این حوزه از مهندسی، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما خواهید شد. پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.