در گذشته اتفاقات ناگوار زیادی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های ایمنی در حین انجام کار‌های مختلف، برای مهندسین و کارگران رخ می‌داد؛ در همین راستا، با گذر زمان، رشته‌ای جدید به وجود آمد، که بر روی رعایت نکات ایمنی در محیط کار تمرکز دارد و نام این رشته، «مهندسی بهداشت و ایمنی کار» می‌باشد.

با شنیدن نام «مهندسی بهداشت و ایمنی کار»، سؤالات مختلفی در ذهن ما شکل می‌گیرد، سؤالاتی مانند این که شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار چیست؟ این شغل چه وظایفی دارد؟ مهارت‌های لازم برای ورود به شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار کدام‌اند؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمن یافتن پاسخ سؤالات بالا، «شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار» را همراه شما به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار

امروزه تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها موظف به حفظ سلامتی کارکنان خود هستند و باید از بروز حادثه و وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی، جلوگیری کنند؛ در همین راستا، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، از مهندسین بهداشت و ایمنی کار کمک می‌گیرند. به‌طور کلی، شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار بر روی ایمن کردن محیط کار و همچنین آگاه نمودن کارکنان از خطرات موجود در محیط کار، تمرکز دارد؛ مهندسین بهداشت و ایمنی کار وظیفه دارند تا با بررسی محیط کار و شرایط کار، خطرات احتمالی موجود در آن را شناسایی کنند و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز حادثه، ارائه نمایند.

مهندسین بهداشت و ایمنی کار برای رفع خطرات موجود در محیط کار و همچنین کاهش احتمال بروز حادثه، از متد‌ها، فناوری‌ها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌نمایند، که موجب افزایش امنیت محیط کار و سلامتی کارکنان می‌گردند؛ به عنوان مثال، در پروژه‌های ساخت و ساز آپارتمان‌ها، مهندسین بهداشت و ایمنی کار باید مکان‌هایی که خطر سقوط مصالح در آنها زیاد است را، با نواری زرد یا تابلوی هشداری، مشخص کنند و از تور‌های فلزی محکم، برای حفاظت از کارکنان در برابر سقوط مصالح، استفاده نمایند.

نکته‌ی دیگری که پیرامون این شغل باید به آن اشاره کنیم، این است که علاوه بر حفظ امنیت جانی کارکنان، مهندسین بهداشت و ایمنی کار باید به سلامت روانی کارکنان نیز توجه داشته باشند و محیط کار را به نحوی آماده سازند که، کارکنان با روحیه‌ی مثبت در آن فعالیت نمایند.

شایان ذکر است که مهندسین بهداشت و ایمنی کار، قادر به کار در هر سازمان و شرکتی هستند، زیرا حفظ سلامتی و امنیت جانی کارکنان، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که امروزه در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف توجه زیادی به آن می‌شود؛ در همین راستا، مهندسین بهداشت و ایمنی کار، هم قادر به فعالیت در فضای باز (مانند سایت‌های ساخت و ساز) و هم فعالیت در محیط‌های بسته (شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و…) می‌باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که، به بررسی وظایف موجود در این شغل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

وظایف شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار

حفظ امنیت جانی و سلامتی کارکنان، یکی از اهداف مهم و ضروری شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف می‌باشد، که رسیدن به این هدف بر عهده مهندسین بهداشت و ایمنی کار است؛ مهندسین برای رسیدن به این هدف، باید کارهای مختلفی را انجام دهند و وظایف گوناگونی را بر عهده بگیرند. در راستای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار، قصد داریم تا در این قسمت وظایف شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار را، باهم بررسی کنیم؛ این وظایف عبارت‌اند از:

  • شناخت و به‌کارگیری مقررات بهداشت و ایمنی
  • بررسی تجهیزات و ماشین‌آلات جدید
  • شناسایی خطرات موجود در محیط کار
  • ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع خطرات محیط کار
  • ارزیابی مکانیزم‌ها و سیستم‌های امنیتی
  • بازرسی امنیتی از محیط‌های کار
  • نصب برچسب‌ها و تابلو‌های هشدار دهنده
  • نصب تابلو‌های دهنده
  • آموزش نکات ایمنی به کارکنان

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار

شناخت و به کارگیری مقررات بهداشت و ایمنی

اولین وظیفه‌ای که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین بهداشت و ایمنی قرار دارد، «شناخت و به‌کارگیری مقررات بهداشت و ایمنی» می‌باشد؛ افراد فعال در شغل مهندسی بهداشت و ایمنی، باید آشنایی کاملی با تمامی مقررات و خط مشی‌های قانونی بهداشت و ایمنی به‌دست بیاورند و آنها را با توجه به محیط کاری که در آن فعالیت می‌کنند، اجرا نمایند. به عنوان مثال، خط مشی‌ها  و مقررات بهداشت و ایمنی در محیط‌های بیمارستانی با سایت‌های ساخت و ساز کاملاً متفاوت است و پروتکل‌های متفاوتی برای این دو محیط کاری وجود دارد و از آن جایی که مهندسین بهداشت و ایمنی کار قادر به فعالیت در محیط‌های کاری متفاوت می‌باشند، باید آشنایی کاملی با پروتکل‌های امنیتی هر کدام از آنها به‌دست بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی تجهیزات و ماشین آلات جدید

یکی دیگر از وظایفی که مهندسین در شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار با آن روبه‌رو هستند، «بررسی تجهیزات و ماشین‌آلات جدید» می‌باشد. هر گونه ابزار، تجهیزات و ماشین‌آلات دارای نکات ایمنی برای کار و استفاده‌ی بدون خطر هستند، که شناسایی نکات ایمنی و همچنین خطرات کار با آنها، بر عهده‌ی مهندسین بهداشت و ایمنی کار می‌باشد.

مهندسین برای انجام این وظیفه، باید قبل از استفاده‌ی کارکنان از وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات جدید، آنها را مورد بررسی قرار دهند و لیستی از خطرات و همچنین راهنمای استفاده‌ی ایمن از آنها، تهیه کنند؛ سپس با ارائه‌ی این لیست و راهنمای استفاده به کارکنان، آنها را از خطرات موجود حین استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، آگاه نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شناسایی خطرات موجود در محیط کار

هر محیط کاری دارای خطراتی می‌باشد، که برخی از آنها کم اهمیت و برخی دیگر بسیار زیان‌بار هستند؛ مهندسین بهداشت و ایمنی کار وظیفه دارند، قبل از شروع فعالیت کارکنان، به «شناسایی خطرات موجود در محیط کار» بپردازند و راهکارهایی برای رفع کامل آنها و یا جلوگیری از بروز حادثه توسط آن خطرات، ارائه نمایند.

همچنین مهندسین پس از شناسایی خطرات موجود در محیط کار، باید تابلو‌ها، برچسب‌ها و نوارهای هشدار دهنده‌ای را در اطراف محل حادثه‌خیز، نصب کنند، تا هر فردی که در آن محل حضور یافت، از خطرات موجود آگاه شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارائه راه حل های مناسب برای رفع خطرات محیط کار

یکی دیگر از وظایف مهم شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار، «ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع خطرات محیط کار» می‌باشد؛ همان‌گونه که در قسمت قبل اشاره کردیم، مهندسین بهداشت و ایمنی باید خطرات موجود در محیط‌های کاری را شناسایی نمایند و کارکنان را از وجود آن خطرات آگاه سازند، اما صرفاً شناسایی خطرات و بیان کردن آنها کافی نیست و مهندسین باید راه‌حل‌های مؤثر و مناسبی برای رفع خطرات موجود ارائه نمایند. به عنوان مثال، افرادی که در سازه‌هایی با ارتفاع زیاد کار می‌کنند، باید از طناب‌های امنیتی استفاده نمایند تا در صورت لغزش، به زمین سقوط نکنند و در جای خود باقی بمانند.

برخی از خطرات دامنه‌ی گسترده‌ای دارند و افراد زیادی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، مانند خطر ریزش معدن؛ مهندسین بهداشت و ایمنی کار برای رفع این خطر، باید از تیرک‌های محکم و مقاومی درون معدن‌ها استفاده نمایند، تا خطر ریزش معدن را تا حد امکان کاهش دهند و یا پناهگاه‌هایی در قسمت‌های مختلف معدن ایجاد کنند، تا در صورت بروز حادثه، کارگران به آنجا پناه ببرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارائه راه حل های مناسب برای رفع خطرات محیط کار
ارائه راه حل های مناسب برای رفع خطرات محیط کار

ارزیابی مکانیزم ها و سیستم های امنیتی

مکانیزم‌ها و سیستم‌های امنیتی متفاوتی در محیط‌های کاری وجود دارند، که هر کدام از آنها ممکن است در عملکرد خود دچار مشکل شوند؛ در همین راستا، مهندسین بهداشت و ایمنی کار باید به «ارزیابی مکانیزم‌ها و سیستم‌های امنیتی» بپردازند و از عملکرد درست آنها، اطمینان کامل حاصل نمایند. برخی از مکانیزم‌ها و سیستم‌های امنیتی عبارت‌اند از:

  • سیستم‌های اطفای حریق
  • سیستم‌های قطع گاز
  • مکانیزم‌های قطع اتومات برق
  • مکانیزم‌های اتوماتیک خاموشی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات
  • و…

مهندسین بهداشت و ایمنی کار در صورت مشاهده‌ی هرگونه نقص در عملکرد مکانیزم‌ها و سیستم‌های امنیتی، باید به سرعت آنها را رفع کنند تا ایمنی لازم برای کارکنان مهیا گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بازرسی امنیتی از محیط های کار

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که، کارفرمایان به توصیه‌های ایمنی مهندسین بهداشت و ایمنی کار عمل نمی‌کنند و یا کارکنان این توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و حوادث مخاطره‌آمیز زیادی رخ می‌دهد؛ در راستای جلوگیری از بروز این اتفاق، مهندسین بهداشت و ایمنی کار وظیفه دارند به‌طور مداوم به «بازرسی امنیتی از محیط‌های کار» بپردازند. مهندسین باید با حضور در محیط‌های کار، به بررسی پروتکل‌های امنیتی و همچنین میزان رعایت آنها توسط کارکنان و کارفرمایان بپردازند و در صورت مشاهده‌ی هرگونه تخطی از خط مشی‌ها و پروتکل‌های تعیین شده، به‌صورت جدی برخورد کنند، تا امنیت کافی در محیط کار حاصل شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نصب برچسب ها و تابلوهای هشدار دهنده

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از راه‌های جلوگیری از بروز حوادث در محیط‌های کاری، استفاده از برچسب‌ها و تابلو‌های هشدار دهنده می‌باشد؛ مهندسین بهداشت و ایمنی کار باید برچسب‌ها و تابلو‌های هشداردهنده‌ را طراحی کنند و یا به‌صورت آماده خریداری نمایند و سپس به نصب آنها در محیط‌های حادثه‌خیز بپردازند. انتخاب طرح مناسب برای «برچسب‌ها و تابلو‌های هشداردهنده» و همچنین نصب آنها در مکان‌هایی که کاملاً قابل دید باشند، یکی دیگر از وظایف مهندسین بهداشت و ایمنی کار است.

برخی از اوقات، وظیفه‌ی نصب این برچسب‌ها و تابلو‌ها به کارکنان مجموعه سپرده می‌شود؛ در این صورت، مهندسین باید از محل نصب آنها بازدید کنند و از نصب درست این برچسب‌ها و تابلو‌های هشداردهنده اطمینان خاطر به عمل بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آموزش نکات ایمنی به کارکنان

یکی دیگر از وظایف مهمی که در شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار وجود دارد، «آموزش نکات ایمنی به کارکنان» می‌باشد؛ مهندسین بهداشت و ایمنی کار پس از شناسایی تمامی خطرات موجود در محیط کار و همچنین نحوه‌ی استفاده ایمن از تجهیزات و ماشین‌آلات، باید نکات ایمنی لازم را به کارکنان و افراد حاضر در محیط کار آموزش دهند. مهندسین برای اینکه این آموزش‌ها تأثیر بیشتری داشته باشند، به‌طور مداوم از محیط‌های کاری بازدید می‌کنند تا از عملکرد درست کارکنان و کارفرمایان و همچنین رعایت نکات ایمنی گفته شده، اطمینان خاطر حاصل نمایند. شایان ذکر است که در صورت استفاده از ماشین‌آلات و دستگاه‌های جدید، مهندسین وظیفه دارند نحوه‌ی استفاده‌ی ایمن از آنها را، به کارکنان آموزش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار آشنا شدیم، وقت آن است که به سراغ مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار برویم؛ همراه ما باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار

حفظ امنیت جانی و سلامت کارکنان امری بسیار مهم می‌باشد و مهندسین بهداشت و ایمنی کار برای فعالیت در این حوزه از مهندسی، باید مهارت‌های مختلفی را کسب و در خود تقویت کنند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا همراه شما، به بررسی مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بهداشت و کار بپردازیم؛ این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • خلاقیت
  • تصمیم‌گیری سریع
  • مشاهده و بررسی
  • حل مساله
  • برقراری ارتباط
  • تدریس
  • جستجو در اینترنت
  • زبان انگلیسی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار

دانش فنی

اولین مهارتی که افراد برای ورود به شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار و فعالیت در آن نیاز دارند، «دانش فنی» می‌باشد؛ همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین بهداشت و ایمنی کار باید آشنایی کاملی با انواع پروتکل‌ها و مقررات بهداشت و ایمنی کار داشته باشند و با توجه به محیطی که در آن فعالیت می‌کنند، دانش خود را به‌کار بگیرند و محیطی امن برای کارکنان ایجاد نمایند.

دانش فنی لازم برای ورود به شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار، از طریق گذراندن دوره‌های تحصیلات آکادمیک (مانند کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) به‌دست می‌آید؛ البته شایان ذکر است، که قسمتی از این دانش فنی با شرکت در دوره‌های کارآموزی و دوره‌های عملی به‌دست می‌آیند و مهندسین باید با شرکت در این دوره‌ها و اتمام تحصیلات خود، دانش فنی کاملی پیرامون شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار، کسب نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت

راه‌های مختلفی برای رفع خطرات موجود در محیط کار و ایجاد محیطی امن برای فعالیت کارکنان وجود دارد و مهندسین باید بر اساس جو محیط کاری و همچنین روحیه‌ی کارکنان، راه‌های مناسبی را انتخاب کنند؛ اما در وهله‌ی اول باید قادر به یافتن راه‌حل‌های مختلف برای رفع خطرات موجود و یا هشدار دادن به کارکنان پیدا نمایند. در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت در شغل مهندسی بهداشت و پیشرفت در آن، «خلاقیت» می‌باشد؛ مهندسین با تقویت مهارت خلاقیت خود، قادر به یافتن راه‌های مختلفی برای رفع خطرات موجود در محیط کاری و یا هشدار دادن به کارکنان، هستند.

همان‌طور که در قسمت‌های ابتدایی این مقاله اشاره کردیم، مهندسین بهداشت علاوه بر تأمین امنیت جانی کارکنان، باید به سلامت روانی آنها نیز توجه داشته باشند؛ در همین راستا، مهندسین باید با استفاده از مهارت خلاقیت خود، روش‌های مثبت و خلاقانه‌ای برای هشدار دادن به کارکنان و حفظ امنیت جانی و روانی آنها ارائه کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تصمیم گیری سریع

در هنگام بروز هرگونه حادثه در محیط کاری، مهندسین بهداشت و ایمنی کار باید به سرعت شرایط را کنترل کنند و راه مناسبی برای گذر از حادثه و کاهش خطرات جانی ارائه نمایند؛ در همین راستا، مهندسین بهداشت و ایمنی کار به مهارت «تصمیم‌گیری سریع» نیاز دارند. مهندسین این حوزه باید قادر به کنترل شرایط ناگوار و تصمیم‌گیری سریع برای کاهش صدمات جانی باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تصمیم گیری سریع
تصمیم گیری سریع

مشاهده و بررسی

یکی دیگر از مهارت‌های مهم و ضروری برای فعالیت در شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار، مهارت «مشاهده و بررسی» است؛ همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یکی از وظایف مهندسین بهداشت و ایمنی کار، شناسایی خطرات موجود در محیط کاری و همچنین خطرات استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات گوناگون می‌باشد و مهندسین برای انجام این وظیفه خود، به مهارت «مشاهده و بررسی» نیاز دارند. مهندسین باید با بررسی کامل محیط کار و مشاهده‌ی تمامی قسمت‌ها، بخش‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات محیط کار، خطرات موجود را شناسایی نمایند و سپس به ارائه‌ی راه‌حل‌های مختلف برای رفع خطرات موجود و جلوگیری از بروز حادثه در محیط کاری، بپردازند.

حل مساله

مهندسین بهداشت و ایمنی کار برای ارائه‌ی راه‌حل‌های مختلف در راستای رفع خطرات محیط کار و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار، باید دارای مهارت «حل مساله» باشند؛ این مهارت به مهندسین در یافتن راه‌حل‌های مختلف و همچنین کنترل شرایط ناگوار، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

افرادی که در شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار فعالیت می‌کنند، در طول دوران کاری خود با افراد زیادی در ارتباط هستند، افرادی مانند کارفرمایان، کارمندان، کارگران و…؛ در همین راستا، مهندسین بهداشت و ایمنی کار، به مهارت «برقراری ارتباط» نیاز دارند. مهندسین با استفاده از این مهارت، قادر به ایجاد ارتباطی سازنده با همکاران و افراد دیگری که با آنها در ارتباط هستند، می‌باشند؛ مهارت برقراری ارتباط تأثیر بِسزایی در ایجاد و تقویت همکاری میان مهندسین بهداشت و ایمنی کار و کارمندان و کارکنان مجموعه‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تدریس

همان‌گونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین بهداشت و ایمنی وظیفه دارند نکات ایمنی پیرامون استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مختلف را به کارکنان آموزش دهند و آنها را از خطرات موجود، آگاه سازند؛ در همین راستا، مهندسین بهداشت و ایمنی کار به مهارت «تدریس» نیاز پیدا می‌کنند. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به انتقال درست و اصولی اطلاعات و نکات ایمنی به کارکنان می‌باشند؛ از طرفی برخی از مکانیزم‌ها و سیستم‌های امنیتی برای مورد استفاده قرار گرفتن توسط کارکنان، نیاز به آموزش دارند، که وظیفه‌ی آموزش و تدریس نحوه‌ی استفاده از آنها نیز، بر عهده‌ی مهندسین بهداشت و ایمنی قرار دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت

یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت شغلی در هر حوزه‌ای، کسب دانش روز و اطلاعات جدید پیرامون آن حوزه شغلی می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین بهداشت و ایمنی کار نیز برای پیشرفت در شغل خود، باید به‌طور مداوم اطلاعات و دانش خود در حوزه مهندسی بهداشت و ایمنی کار را افزایش دهند و بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از اینترنت است. مهندسین برای کسب جدیدترین اطلاعات و آگاهی از فناوری‌های امنیتی به‌روز، باید مهارت «جستجو در اینترنت» را در خود تقویت نمایند؛ به کمک این مهارت، مهندسین قادر به یافتن به‌روزترین و معتبرترین مقالات علمی منتشر شده در حوزه مهندسی بهداشت و ایمنی کار، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

مقالات معتبری که در حوزه مهندسی بهداشت و ایمنی کار منتشر می‌شوند و همچنین راهنمای استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات، اغلب به زبان انگلیسی هستند و مهندسین بهداشت و ایمنی کار، برای کسب دانش روز این حوزه از مهندسی و همچنین ارزیابی و بررسی تجهیزات و ماشین‌آلات گوناگون، به مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» نیاز دارند.

مهندسین با کسب این مهارت، به راحتی قادر به مطالعه‌ی مقالات علمی معتبر در حوزه مهندسی بهداشت و ایمنی کار و همچنین یادگیری نحوه‌ی استفاده ایمن از تجهیزات و ماشین‌آلات جدید، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اکنون که با وظایف و مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که فرصت‌های شغلی موجود در این از مهندسی را، باهم بررسی کنیم.

فرصت های شغلی مهندسی بهداشت و ایمنی کار

همان‌طور که می‌دانیم، حفظ امنیت جانی و روانی کارکنان، یکی از اهداف مهم هر مجموعه و کسب‌وکار کوچک و بزرگ می‌باشد و وظیفه‌ی حفظ امنیت محیط کاری نیز بر عهده‌ی مهندسین بهداشت و ایمنی کار است؛ در همین راستا، فرصت‌های شغلی گوناگونی در پیش روی مهندسی بهداشت و ایمنی کار قرار دارد، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • فعالیت در ارگان‌های نظارتی دولتی
  • فعالیت در کارخانه‌ها و خطوط تولید
  • فعالیت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • توسعه و گسترش روش‌ها و تجهیزات ایمنی کار
  • طراحی سیستم‌ها و مکانیزم‌های امنیتی
  • فعالیت در سایت‌های ساخت و ساز
  • فعالیت در پروژه‌های عمرانی
  • همکاری در ساخت کارخانه‌ها و آماده‌سازی محیط کار
  • بررسی خطرات موجود در محصولات و ماشین‌آلات گوناگون
  • نصب و پیاده‌سازی سیستم‌ها و مکانیزم‌های امنیتی
  • آموزش نکات ایمنی به کارکنان
  • و…
فرصت های شغلی مهندسی بهداشت و ایمنی کار
فرصت های شغلی مهندسی بهداشت و ایمنی کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

یکی دیگر از سوال‌هایی که احتمالاً در ذهن شما وجود دارد، این است که بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار کدام‌اند؟ و افرادی که علاقه‌مند به این حوزه از مهندسی هستند، برای ادامه تحصیل در این رشته، بهتر است به کدام دانشگاه‌ها بروند؟ در قسمت بعدی این مقاله، به معرفی بهترین دانشگاه‌های ایران و دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار، می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار

دانشگاه‌های مختلفی در کشور ما و همچنین در دنیا وجود دارند، که رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار را به دانشجویان علاقه‌مند خود، تدریس می‌نمایند؛ اما در بین آنها، برخی از دانشگاه‌ها به‌صورت حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌تری این رشته را تدریس می‌کنند. در این بخش از مقاله قصد داریم بهترین دانشگاه‌های ایران و دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار را، به شما معرفی کنیم.

بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار

  • دانشگاه علوم پزشکی اراک در استان مرکزی
  • دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در استان اردبیل
  • دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در استان آذربایجان غربی
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در استان اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی کرج در استان البرز
  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در استان تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی ایلام در استان ایلام
  • دانشگاه علوم پزشکی بم در استان کرمان
  • دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در استان فارس
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز در استان آذربایجان شرقی
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در استان تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس
  • دانشگاه علوم پزشکی رشت در استان گیلان
بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار
بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار

  • دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  • دانشگاه Johns Hopkins University در کشور آمریکا
  • دانشگاه Yale University در کشور آمریکا
  • دانشگاه Karolinska Institute در کشور سوئد
  • دانشگاه University of Toronto در کشور کانادا
  • دانشگاه University of Sydney در کشور استرالیا
  • دانشگاه Pennsylvania State University در کشور آمریکا
  • دانشگاه University of London در کشور انگلستان
  • دانشگاه Umea University در کشور سوئد
  • دانشگاه University of Amsterdam در کشور هلند
  • دانشگاه University of Copenhagen در کشور دانمارک
  • دانشگاه University of Helsinki در کشور فنلاند
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت و ایمنی کار

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی ایمنی و بهداشت محیط کار

شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار، جزو مشاغل مهمی است که در دنیای ما وجود دارد؛ زیرا از سلامت جانی و روانی کارکنان و افراد شاغل محافظت می‌نماید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قدرت تحلیلی بالا، توجه بالا به جزئیات و خلاقیت زیادی دارند، شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله، پاسخ سؤالات خود پیرامون رشته و شغل مهندسی بهداشت و ایمنی کار را یافته باشید.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، باید به این نکته اشاره کنیم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه می‌گردد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.