رشته‌ها و شاخه‌های مختلفی از مهندسی در دنیا وجود دارند، که هر کدام از آنها به منظور بر طرف کردن بخشی از نیازهای جامعه‌ی انسانی و یا حفظ محیط زیست، به وجود آمده‌اند؛ یکی از رشته‌ها و شاخه‌های مهم و بسیار کاربردی در حوزه مهندسی، شاخه «مهندسی تأسیسات» می‌باشد. حتماً نام این شاخه از مهندسی به گوشتان خورده است و برایتان سؤال پیش آمده که شغل مهندسی تاسیسات چیست؟ چه مهارت‌هایی برای ورود به این شغل نیاز است؟ یک مهندس تأسیسات چه وظایفی دارد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا شغل مهندسی تأسیسات را به‌طور کامل باهم مورد بررسی قرار دهیم؛ پس اگر علاقه دارید، اطلاعات بیشتری در مورد این شغل به‌دست آورید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی تأسیسات

به‌طور کلی شغل مهندسی تأسیسات بر روی طراحی و ساخت انواع ساختمان‌ها، سیم‌کشی اماکن مسکونی و تجاری، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، خطوط آب و فاضلاب، لوله‌کشی گاز، پله‌برقی، آسانسور و… تمرکز دارد؛ به بیان دیگر، مهندسین تأسیسات با استفاده از دانش و مهارتی که کسب کرده‌اند، به طراحی و اجرای انواع سیستم‌هایی که برای تأمین رفاه افراد در ساختمان‌ها نیاز است، می‌پردازند.

همان‌طور که اشاره کردیم، مهندسی تأسیسات تأثیر مهمی در رفاه و آسایش جامعه‌ی انسانی دارد و کمبود متخصصین در این زمینه، می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ مهندسان تأسیسات با کسب تخصص‌هایی در زمینه: سیستم‌های حرارتی مرکزی، سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم آب‌رسانی و بهداشت فاضلاب، پله‌برقی و آسانسور، هوشمند سازی ساختمان‌ها، سیم‌کشی برق و روشنایی ساختمان‌های مسکونی و صنعتی، سیستم‌های اطفای حریق و…، قادر به فعالیت و کسب درآمد در حوزه مهندسی تأسیسات هستند.

شایان ذکر است که با توجه به رشد روز افزون جامعه‌ی بشری و ساخت اماکن و ساختمان‌های بیشتر، می‌توانیم بگوییم که آینده‌ی روشنی برای مهندسین تأسیسات رقم خواهد خورد و این شاخه از مهندسی، بازار کاری خوبی خواهد داشت و افراد علاقه‌مند به مهندسی تأسیسات، با کسب مهارت در این شاخه، قادر به فعالیت در بخش: تأسیسات شرکت‌ها‌، کارخانه‌های صنعتی و حوزه ساختمان‌سازی می‌باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
مهندسی تاسیسات
مهندسی تاسیسات

حال که با تعریف شغل مهندسی تأسیسات آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به معرفی و بررسی شاخه‌های تخصصی شغل مهندسی تأسیسات بپردازیم.

شاخه های تخصصی شغل مهندسی تاسیسات

رشته‌های مهندسی از تنوع بالایی برخوردار هستند و هر کدام از رشته‌های مهندسی، دارای شاخه‌های تخصصی گوناگونی می‌باشند؛ مهندسی تأسیسات هم مانند بسیاری دیگر از رشته‌ها و حوزه‌های مهندسی، دارای شاخه‌های تخصصی می‌باشد، که در این بخش از مقاله، قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم و سپس مورد بررسی قرار دهیم. شاخه‌های تخصصی مهندسی تأسیسات عبارت‌اند از:

  • تأسیسات الکتریکی
  • تأسیسات مکانیکی

حال بیایید هر کدام از این شاخه‌های تخصصی را، باهم بررسی کنیم.

شاخه های تخصصی شغل مهندسی تأسیسات
شاخه های تخصصی شغل مهندسی تأسیسات

تأسیسات الکتریکی

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری – به ویژه در صنعت برق – به مرور زمان سیستم‌های الکتریکی جدید، جایگزین سیستم‌های قدیمی شده‌اند و تکنولوژی‌ها، ابزارآلات و متد‌های جدید برای طراحی و ایجاد سیستم‌های انتقال برق در ساختمان‌ها، به وجود آمدند؛ در همین راستا، برق‌کشی ساختمان‌ها و استفاده از نورپردازی، به کاری تخصصی تبدیل شده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تأمین برق انواع ساختمان‌ها و طراحی و اجرای سیم‌کشی‌ها و نورپردازی‌های لازم، در حوزه‌ی کاری مهندسی تأسیسات می‌باشد و با گذر زمان و تخصصی شدن امور سیم‌کشی و تأمین برق، شاخه‌ای تخصصی از مهندسی تأسیسات شکل گرفت، که «مهندسی تأسیسات الکتریکی» نامیده می‌شود.

مهندسینی که در این شاخه تخصصی فعالیت می‌کنند، باید با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و متد‌های موجود در حوزه تأمین برق و سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها، وظایف مختلفی را جهت تأمین برق مورد نیاز ساختمان‌ها انجام دهند، که این وظایف عبارت‌اند از:

  • طراحی و اجرای خطوط انتقال برق در ساختمان‌ها
  • طراحی و اجرای نورپردازی مناسب
  • طراحی خطوط برق فشار قوی (برای آسانسور، پله‌برقی، دستگاه‌های صنعتی و…)
  • و…

به‌طور کلی، انجام تمامی امور مربوط به برق، بر عهده‌ی مهندسین فعال در این شاخه تخصصی از مهندسی تأسیسات، قرار دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تأسیسات مکانیکی

همانند حوزه‌ی الکتریسیته، پیشرفت‌های چشم‌گیری در فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در تأسیسات مکانیکی نیز، صورت گرفته است، که این حوزه از مهندسی تأسیسات را، به شاخه‌ای تخصصی تبدیل نموده است. به‌طور کلی، مهندسین تأسیساتی که در حوزه تخصصی فعالیت می‌کنند، باید تمامی امور مربوط به بخش مکانیکی و فنی انواع مختلفی از تأسیسات را، انجام دهند. مهندسین با استفاده از ابزار‌آلات و تجهیزات مکانیکی گوناگونی، به طراحی، ساخت و نصب انواع سیستم‌ها و تأسیسات مکانیکی، می‌پردازند. برخی از حوزه‌هایی که مهندسین تأسیسات در شاخه تخصصی تأسیسات مکانیکی مشغول فعالیت هستند، عبارت‌اند از:

  • گرمایشی و سرمایشی (مانند سیستم‌های گرمایش از کف، کولر مرکزی و…)
  • بهداشتی (مانند سیستم‌های آب و فاضلاب، سیستم‌های دفع زباله و…)
  • گازرسانی (مانند خطوط و لوله‌های انتقال گاز در ساختمان)
  • استخر (مانند استخر، سونا، جکوزی، سیستم‌های تصفیه آب و…)
  • آتش نشانی (مانند سیستم‌های اطفای حریق، سنسور‌های تشخیص دود و…)
  • تهویه مطبوع (مانند فن‌های صنعتی در کارخانه‌ها، هود‌های صنعتی آشپرخانه‌ها و…)
  • سیستم‌های جابه‌حایی (مانند آسانسور، پله برقی و…)
  • زیبایی (مانند آب‌نماها، فواره‌ها، حوض‌ها و…)
  • آب رسانی (خطوط انتقال آب، منبع‌های ذخیره‌سازی آب، پمپ‌های تقویت فشار آب و…)
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شاخه تخصصی مهندسی تاسیسات مکانیکی
شاخه تخصصی مهندسی تاسیسات مکانیکی

شایان ذکر است، که مهندسین برای فعالیت در تمامی حوزه‌های بالا، باید حتماً نکات ایمنی را رعایت نمایند، تا خطری سلامت و جان خود و افراد دیگر را، تهدید نکند.

در قسمت بعدی این مقاله، همراه شما به سراغ بررسی وظایف موجود در شغل مهندسی تأسیسات خواهیم رفت؛ با ما همراه باشید.

وظایف شغل مهندسی تأسیسات

همان‌طور که پیش‌تر باهم بررسی کردیم، وظایف مختلفی بر عهده‌ی مهندسین تأسیسات قرار دارد، که تمامی آنها در راستای تأمین رفاه و برآورده کردن نیازهای اولیه‌ی افراد حاضر در ساختمان‌ها می‌باشند؛ به بیان دیگر، هدف اصلی که در شغل مهندسی تأسیسات بر روی آن تمرکز شده است، «طراحی و ساخت سیستم‌های رفاهی» و «تأمین امنیت و رفاه» افراد داخل ساختمان و اماکن مختلف، می‌باشد. شایان ذکر است، که مهندسین تأسیسات برای رسیدن به این هدف، وظایف مختلفی بر عهده دارند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • طراحی و ساخت انواع سیستم‌های تأسیساتی
  • تعمیر و نگه‌داری از تأسیسات مختلف و تجهیزات مورد استفاده در آنها
  • ارائه‌‌ی مشاوره به مشتریان برای طراحی سیستم‌های تأسیساتی
  • به‌روزرسانی تأسیسات قدیمی و جایگزینی آنها با سیستم‌های جدید
  • هماهنگی و همکاری با مهندسین فعال در پروژه ساخت
  • تأمین امنیت خود و همکاران
  • نصب و بررسی سیستم‌های الکتریکی
  • نصب و بررسی سیستم‌های مکانیکی
  • اجرای دقیق نقشه‌کشی‌ها و طراحی‌های انجام شده

حال بیایید هر کدام از این وظایف را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی تأسیسات
وظایف شغل مهندسی تأسیسات

طراحی و ساخت انواع سیستم های تأسیساتی

یکی از وظایف اولیه‌ای که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین تأسیسات قرار دارد، «طراحی و ساخت انواع سیستم‌های تأسیساتی» می‌باشد؛ همان‌طور که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم، مهندسین در این حوزه شغلی وظیفه دارند، که از انواع سیستم‌ها و تکنولوژی‌های لازم برای طراحی و ساخت سیستم‌های تأسیساتی، بهره ببرند و آنها را مطابق نیاز و خواست مشتریان خود، طراحی و اجرا کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تعمیر و نگه داری از تأسیسات مختلف و تجهیزات مورد استفاده در آنها

تجهیزات مورد استفاده در ساخت سیستم‌های تأسیساتی، بر اثر مرور زمان و یا عوامل دیگر، دچار مشکل می‌شوند و عملکرد و کارایی خود را از دست می‌دهند؛ از آنجایی که هزینه‌ی طراحی و ساخت هر کدام از سیستم‌های تأسیساتی بسیار بالا می‌باشند، افراد ترجیح می‌دهند که در صورت بروز مشکلات و خرابی در تجهیزات، آنها را تعمیر کنند و دوباره مورد استفاده قرار دهند. در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهندسین تأسیسات ، «تعمیر و نگه‌داری از تأسیسات مختلف و تجهیزات مورد استفاده در آنها» می‌باشد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ارائه‌ مشاوره به مشتریان برای طراحی سیستم های تأسیساتی

مهندسین تأسیسات وظیفه دارند که قبل طراحی هر گونه سیستم تأسیساتی، در ابتدا با مشتریان خود صحبت کنند و نیازهای آنها را شناسایی نمایند، سپس انواع مختلف تجهیزات را به آنها معرفی کنند و مزایا، معایب و هزینه‌ی خرید و نصب هر کدام از آنها را، برای مشتریان خود شرح دهند؛ در آخر، بر اساس خواست مشتریان، سیستم‌های تأسیساتی مختلفی را با توجه به بودجه‌ای که در دست دارند، طراحی و اجرا نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

به روز رسانی تأسیسات قدیمی و جایگزینی آنها با سیستم های جدید

یکی دیگر از وظایفی که در شغل مهندسی تأسیسات بر عهده‌ی افراد فعال در این حوزه قرار دارد، «به‌روزرسانی تأسیسات قدیمی» و «جایگزینی آنها با سیستم‌های جدید» می‌باشد؛ شایان ذکر است که، مهندسین برای انجام این وظیفه، لازم نیست تمامی طراحی تأسیسات را عوض کنند، بلکه صرفاً تجهیزات قدیمی و یا برخی از قسمت‌هایی که دچار آسیب‌دیدگی شدید شده‌اند را، با تجهیزات جدید جایگزین می‌نمایند.

به‌روزرسانی تأسیسات قدیمی و جایگزینی آنها با سیستم های جدید
به‌روزرسانی تأسیسات قدیمی و جایگزینی آنها با سیستم های جدید

هماهنگی و همکاری با مهندسین فعال در پروژه ساخت

همان‌طور که می‌دانیم، برای ساخت انواع سازه‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی، تیمی حرفه‌ای متشکل از مهندسین مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند و هر کدام از آنها – با توجه به تخصصی که دارند – وظایف خود را انجام می‌دهند؛ شایان ذکر است، که اجرای انواع سیستم‌های تأسیساتی طراحی شده، در مراحل مختلفی از ساخت سازه‌های ساختمانی صورت می‌گیرند و مهندسین تأسیسات باید برای اجرای درست طراحی‌های خود، به‌طور مداوم با مهندسین دیگر هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و همکاری مثبتی داشته باشند.

تأمین امنیت خود و همکاران

«تأمین امنیت» در هنگام کار، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که تمامی مهندسین – به‌خصوص مهندسین تأسیسات – باید آن را رعایت نمایند؛ در همین راستا، یکی از وظایف مهمی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین تأسیسات قرار دارد، «تأمین امنیت خود و همکاران» می‌باشد. مهندسین باید تمامی اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و وارد شدن آسیب به خود و همکارانشان را، انجام دهند و در تمامی مراحل اجرای سیستم‌های تأسیساتی، این اقدامات امنیتی را، لحاظ کنند.

نصب و بررسی سیستم های الکتریکی

سالانه آتش‌سوزی‌های بسیاری به خاطر نقص سیستم‌های الکتریکی رخ می‌دهند و خسارات مالی و جانی سنگینی به افراد مختلف، وارد می‌کنند؛ در همین راستا، وظیفه‌ی «نصب و بررسی سیستم‌های الکتریکی» بر عهده‌ی مهندسین تأسیسات می‌باشد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از شاخه‌های تخصصی مهندسی تأسیسات ، «تأسیسات الکتریکی» است و مهندسین فعال در این شاخه از شغل مهندسی تأسیسات ، وظیفه دارند انواع سیستم‌های الکتریکی مورد استفاده در ساختمان‌ها را، مورد بررسی قرار دهند و از عملکرد درست آنها اطمینان خاطر کسب نمایند.

نصب و بررسی سیستم های مکانیکی

تجهیزاتی که برای ساخت انواع سیستم‌های مکانیکی تأسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند، گاهاً پیچیده هستند و نحوه‌ی نصب و استفاده از آنها بسیار مهم می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهم مهندسین تأسیسات ، «نصب و بررسی سیستم‌های مکانیکی» مورد استفاده در تأسیسات مختلف می‌باشد. مهندسین ضمن نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها، باید به‌صورت دوره‌ای آنها را مورد بررسی قرار دهند، تا از عملکرد درست تجهیزات نصب شده، اطمینان خاطر حاصل کنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اجرای دقیق نقشه کشی ها و طراحی های انجام شده

ساختمان‌های بزرگ، نقشه‌ی تأسیساتی پیچیده‌ای دارند و این وظیفه‌ی مهندسین تأسیسات است که از اجرای دقیق نقشه‌ها و طراحی‌های صورت گرفته، مطمئن شوند؛ مهندسین برای انجام این وظیفه، باید تمامی مراحل نصب و راه‌اندازی انواع سیستم‌های تأسیساتی را، زیر نظر داشته باشند و آنها را دقیقا بر اساس نقشه‌ها و طراحی‌هایی که در دست دارند، نصب نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف مهندسین تأسیسات آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی و بررسی مهارت‌های مورد نیاز جهت ورود و فعالیت در شغل مهندسی تأسیسات بپردازیم.

مهارت های مورد نیاز برای شغل مهندسی تاسیسات

مهندسین تأسیسات در این شغل وظایف مختلفی بر عهده‌ دارند – که آنها را در قسمت قبل بررسی کردیم – و برای انجام این وظایف، باید مهارت‌های گوناگونی را کسب نمایند و در خود تقویت کنند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی تأسیسات را بررسی کنیم؛ این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • برقراری ارتباط
  • حل مساله
  • توجه به جزئیات
  • مدیریت تیمی
  • کار گروهی
  • مدیریت زمان

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز برای شغل مهندسی تأسیسات
مهارت های مورد نیاز برای شغل مهندسی تأسیسات

دانش فنی

مهم‌ترین مهارتی که افراد در هر شغلی به آن نیاز پیدا می‌کنند، «دانش فنی» پیرامون شغلی که در آن مشغول به فعالیت هستند، می‌باشد؛ در برخی از مشاغل سخت و پیچیده (مانند شغل مهندسی تأسیسات ) اهمیت این مهارت یا دانش بیشتر نمود پیدا می‌کند و مهندسین تأسیسات برای ورود به این شغل و پیشرفت در آن، باید «دانش فنی» خود پیرامون طراحی و نصب انواع بخش‌ها و تجهیزات مورد نیاز سیستم‌های تأسیساتی را، افزایش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

در پروژه‌هایی که برای طراحی، ساخت و اجرای سیستم‌های تأسیساتی صورت می‌گیرند، از چندین مهندس متخصص در قالب یک گروه، کمک گرفته می‌شود؛ در همین راستا، مهندسین تأسیسات جهت همکاری مؤثر با دیگر اعضای گروه، به مهارت «برقراری ارتباط» نیاز پیدا می‌کنند. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ایجاد یک ارتباط سازنده و قوی با دیگر اعضای تیم خود و همچنین افرادی که خارج از تیم حضور دارند (مانند مهندسین معمار، مهندسین سازه و…)، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله

همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله اشاره کردیم، طراحی و ساخت سیستم‌های تأسیساتی، معمولاً پروسه‌ای سخت و طولانی می‌باشد و مهندسین تأسیسات در طی این پروسه، با مشکلات زیادی در طراحی و ساخت بخش‌های مختلف انواع سیستم‌های تأسیساتی و هماهنگ‌سازی آنها با یکدیگر، مواجه می‌شوند؛ در همین راستا، مهندسین برای بر طرف نمودن این مشکلات و انجام وظایف خود، باید از مهارت «حل مساله» برخوردار باشند. راه‌های گوناگونی برای بر طرف نمودن یک مشکل وجود دارد و مهندسین تأسیسات به کمک این مهارت، قادر به انتخاب «بهترین راه» برای حل آن مشکل هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله
حل مساله

توجه به جزئیات

نصب انواع تجهیزات مکانیکی مورد نیاز تأسیسات و همچنین انجام امور الکتریکی تأسیسات ، یکی از کارهای مهم و پیچیده می‌باشد و مهندسین تأسیسات برای انجام آنها باید دقت فراوانی به خرج دهند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین برای فعالیت و پیشرفت در این شغل، مهارت «توجه به جزئیات» می‌باشد. افرادی که در این شاخه از مهندسی فعالیت می‌کنند، باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشند و وظایف خود را با دقت انجام دهند، تا به نتیجه‌ی دلخواه خود برسند و قدم به قدم در راه رسیدن به اهداف پروژه، به پیش بروند.

مدیریت تیمی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که در انجام پروژه‌های طراحی و نصب سیستم‌های تأسیساتی، به مهندسین تأسیسات کمک می‌کند، مهارت «مدیریت تیمی» می‌باشد. برای انجام پروژه‌های بزرگ و پیچیده طراحی و ساخت سیستم‌های تأسیساتی، تیمی از مهندسین مختلف، به کار گرفته می‌شود و برای مدیریت این تیم و تقسیم وظایف به نحو احسن، مهندسین به مهارت «مدیریت تیمی» نیاز دارند. برخی از مواردی که برای مدیریت یک تیم باید در نظر گرفته شوند، عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط قوت اعضای تیم
  • شناخت نقاط ضعف اعضای تیم
  • شناخت مهارت‌ها و تخصص‌های اعضای تیم
  • تقسیم درست وظایف بین اعضای تیم
  • تقویت روحیه‌ی کار گروهی در تیم
  • کمک و مشاوره به اعضای تیم در انجام وظایفشان
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

پروژه‌های طراحی و نصب سیستم‌های تأسیساتی، به‌طور معمول توسط تیمی متشکل از چندین مهندس با تخصص‌ها و توانایی‌های مختلف، صورت می‌گیرند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین تأسیسات به آن نیاز پیدا می‌کنند، مهارت «کار گروهی» است. به کمک این مهارت، مهندسین قادر به همکاری تأثیرگذار با دیگر افراد حاضر در تیم خود، می‌باشند و هرچه این مهارت در بین اعضای تیم تقویت شود، وظایف در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن، انجام می‌شوند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر پروژه‌ای، زمان اتمام آن می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین تأسیسات برای اتمام وظایف خود و پروژه‌ای که در دست دارند، به مهارت «مدیریت زمان» نیاز پیدا می‌کنند؛ این مهارت علاوه بر کمک به مهندسین در انجام وظایف خود، به آنها در مدیریت تیمی و اجرای مراحل مختلف پروژه مطابق با جدول زمان‌بندی که تعیین شده است نیز، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی تاسیسات

در مشاغل مهندسی، معمولاً بخش زیادی از وظایف به واسطه استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. این موضوع در شغل مهندسی تأسیسات نیز وجود دارد و شناخت این نرم‌افزارها به مهندس کمک می‌کند تا در زمان کوتاه و با دقت بیشتر، اقدامات مورد نیاز را انجام دهد. در این راستا، قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین ابزارهای کامپیوتری به کار رفته در حوزه تأسیسات را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار کریر (Carrier)
  • نرم‌افزار Rhvac
  • نرم‌افزار Duct Size
  • نرم‌افزار Pipe flow Expert
  • نرم‌افزار اتوکد (AutoCad)
  • نرم‌افزار رویت (Revit)

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی تأسیسات
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی تأسیسات

نرم افزار کریر (Carrier)

در شیوه‌های نوین طراحی ساختمان، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، سیستم تهویه مطبوع است. در این زمینه نرم‌افزارهای بسیاری روانه بازار شده است و مهندسان تأسیسات از این ابزارهای کامپیوتری جهت تخمین بار حرارتی ساختمان و طراحی سیستم و شبیه‌سازی انرژی ساختمان و محاسبه قیمت انرژی مصرفی ساختمان استفاده می‌کنند. در واقع Carrier Hourly Analysis Program یا HAP نرم‌افزاری مهندسی برای طراحی و آنالیز سیستم‌های حرارتی و برودتی ساختمان است که می‌توان از آن به منظور اصلاح مشکلات سیستم تهویه مطبوع و برآورد تجهیزات مورد نیاز نیز استفاده کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Rhvac

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تأسیساتی که برای محاسبه بار گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود، Rhvac است. با به کار بردن این نرم‌افزار، به دست آوردن بار‌های برودتی و حرارتی و همچنین تعیین دبی حجمی هوای لازم جهت تهویه اتاق منازل مسکونی و یا ساختمان‌های کوچک تجاری، امکان‌پذیر خواهد بود.

نرم افزار Duct Size

جهت انتقال جریان‌های هوای سرد و گرم در ساختمان، علاوه بر وجود سیستم تولید حرارت یا برودت، به مجموعه‌ای از کانال‌های انتقال نیز نیاز خواهد بود. نرم‌افزار داکت سایز، به صورت کاملاً بهینه و با حداقل طول و حجم، میزان کانال کشی ساختمان‌ها را محاسبه و در اختیار مهندسان تأسیسات قرار می‌دهد.

نرم افزار Duct Size
نرم افزار Duct Size

نرم افزار  Pipe flow Expert

جهت انجام محاسبات مربوط به لوله کشی انتقال سیالات (آب و فاضلاب و گاز) می‌توان از نرم‌افزار Pipe flow Expert استفاده کرد. این نرم‌افزار با دریافت اطلاعاتی نظیر جنس لوله‌ها، پمپ‌های مورد استفاده، دبی جریان و…، سیستم بهینه لوله کشی ساختمان را در اختیار مهندسان قرار می‌دهد. استفاده از این نرم‌افزار، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، بر میزان هزینه‌های لوله کشی ساختمان نیز تأثیر بسیار زیادی دارد.

نرم افزار اتوکد (AutoCad)

نرم‌افزار اتوکد به عنوان یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای طراحی و نقشه کشی در سیستم‌های دوبعدی و سه بعدی کاربرد دارد. در شغل مهندسی تاسیسات، متخصصان با استفاده از این ابزار کامپیوتری، امکان نقشه کشی بخش‌های مختلف ساختمان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهند داشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار رویت (Revit)

نرم‌افزار رویت (Revit) شاید بهترین نرم‌افزار حوزه تأسیسات الکتریکی و مکانیکی برای افرادی که قصد طراحی و مدلسازی پروژه‌های ساختمانی و عمرانی را دارند، باشد. این نرم‌افزار از چهار بخش مجزا تشکیل شده است، که یک بخش آن تحت عنوان رویت الکتریکال، ویژه مهندسین تأسیسات برق ایجاد شده است. به کمک نرم‌افزار رویت، قادر خواهید بود تا انواع تأسیسات و تجهیزات الکتریکی و سیم‌کشی‌ها را جهت اجرای یک پروژه واقعی، با بالاترین کیفیت ممکن طراحی و مدلسازی نمایند. شایان ذکر است، از دیگر بخش‌های نرم‌افزار می‌توان برای تجزیه و تحلیل سیستم‌های تهویه مطبوع نیز استفاده کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی تأسیسات

دانشگاه‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند، که رشته‌ی مهندسی تأسیسات را به دانشجویان خود تدریس می‌کنند، اما برخی از آنها به‌صورت پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تری به تدریس دروس این رشته می‌پردازند؛ در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی تأسیسات را به شما معرفی کنیم؛ که این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Tsinghua University در کشور چین
  3. دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  4. دانشگاه University of California – Berkeley در کشور آمریکا
  5. دانشگاه University of Tokyo در کشور ژاپن
  6. دانشگاه International Hellenic University در کشور یونان
  7. دانشگاه Nanyang Technological University در کشور سنگاپور
  8. دانشگاه California Institute of Technology در کشور آمریکا
  9. دانشگاه National University of Singapore در کشور سنگاپور
  10. دانشگاه Zhejiang University در کشور چین
  11. دانشگاه University of Texas at Austin در کشور آمریکا
  12. دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
  13. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  14. دانشگاه Tohoku University در کشور ژاپن
  15. دانشگاه Federal Institute of Technology Lausanne در کشور سوئیس
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی تأسیسات
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی تأسیسات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی تاسیسات

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات خود پیرامون شغل مهندسی تأسیسات را یافته باشید و همچنین اطلاعات مفیدی با مطالعه‌ی این مقاله به‌دست آورده باشید. شغل مهندسی تأسیسات ، جزو مشاغلی است که آینده‌ی شغلی خوبی در انتظار آن می‌باشد و افرادی که قصد فعالیت حرفه‌ای در این حوزه از مهندسی را دارند، قادر به پیشرفت و کسب درآمد بسیار مناسبی از آن هستند.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که، بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود به انواع حوزه‌های مهندسی، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما برای ادامه‌ی راه و تولید مقالات بیشتر خواهد شد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.