کسب‌وکارها و مشاغل مهندسی مختلفی در دنیا وجود دارند، که برخی از آنها ساده و برخی دیگر پیچیده می‌باشند؛ هر کدام از این مشاغل، بنا بر نیاز جامعه و به مرور زمان شکل گرفته‌اند. یکی از شاخه‌های مهندسی که کاربردهای فراوانی در انواع حوزه‌های تولیدی دارد، «مهندسی سطح» است؛ احتمالاً برای شما هم سؤالات مختلفی پیرامون این شاخه از مهندسی پیش آمده، سؤالاتی مانند این که شغل مهندسی سطح چیست؟ چه وظایفی در شغل مهندسی سطح وجود دارد؟ مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی سطح کدام‌اند؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا به همراه شما، «شغل مهندسی سطح» را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی سطح

مهندسی سطح، جزو زیرشاخه‌های مهندسی مواد است، که به مطالعه‌ی سطح مواد جامد می‌پردازد و در حوزه‌های مختلفی مانند مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق، کاربرد‌های فراوانی دارد. برای آشنایی با تعریف مهندسی سطح و کاربرد‌های آن، در ابتدا باید به بررسی مفهوم دیگری بپردازیم.

جامدات از مواد توده‌ای تشکیل شده‌اند و دارای یک سطح بیرونی می‌باشند، که «فاز سطحی» نام دارد؛ این فاز سطحی در طول زمان دچار خوردگی، سابیدگی، خستگی، خزش و دیگر پدیده‌های تخریبی می‌شود. تخریبی که در طول زمان شکل می‌گیرد، تاثیر منفی بر روی عملکرد محصولات و همچنین طول عمر آنها می‌گذارد.

 متخصصین برای افزایش طول عمر محصولات جامد، محافظت از آنها در برابر پدیده‌های تخریبی و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیر و یا تعویض محصولات، فاز سطحی را با مواد مقاوم دیگری می‌پوشانند. به مرور زمان، با گسترش و توسعه‌ی علوم و فناوری‌های مختلف، شاخه‌ای تخصصی از مهندسی برای مطالعه‌ی فاز سطحی مواد جامد و محافظت از آنها شکل گرفت، که امروزه «مهندسی سطح» نامیده می‌شود.

رشته و شغل مهندسی سطح به زبان ساده عبارت است از: «به‌کارگیری مواد مختلف به عنوان پوشش بر روی فاز سطحی محصولات گوناگون»؛ اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از این شغل را ارائه کنیم، باید بگوییم که مهندسین سطح، با استفاده از دانش خود، سطح بیرونی یا داخلی (فاز سطح) محصولات مختلف را، با مواد دیگری می‌پوشانند، تا سطحی که زیر لایه‌ی بیرونی قرار دارد، در برابر آسیب دیدگی محافظت گردد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف رشته و شغل مهندسی سطح آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که، به سراغ بررسی وظایف موجود در این شغل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

وظایف شغل مهندسی سطح

شغل مهندسی سطح در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد، حوزه‌هایی مانند مهندسی مواد، مهندسی هوا فضا، مهندسی خودرو، مهندسی برق و انرژی، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی و بسیاری دیگر از حوزه‌های تولیدی، از علم مهندسی سطح برای تولید محصولات خود استفاده می‌نمایند؛ در همین راستا، شغل مهندسی سطح اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و وظایف مختلفی در این شغل بر عهده‌ی مهندسین سطح قرار می‌گیرد.

در این بخش از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، وظایف شغل مهندسی سطح را مرور کنیم و به بررسی آنها بپردازیم؛ وظایف شغل مهندسی سطح عبارت‌اند از:

  • توسعه روش‌ها و فناوری‌های محافظت از فاز سطحی
  • بررسی جنس محصولات و انتخاب روش مناسب برای پوشاندن فاز سطحی
  • انجام تست‌های مهندسی بر روی مواد مورد استفاده در پوشش سطحی
  • مطالعه بر روی کاربردهای هر کدام از روش‌های محافظتی
  • همکاری با مهندسین دیگر در تولید محصولات مختلف
  • ارزیابی و بررسی کیفیت محصولات

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در قسمت بالا نام بردیم را، با هم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی سطح
وظایف شغل مهندسی سطح

توسعه روش ها و فناوری های محافظت از فاز سطحی

امروزه روش‌ها و فناوری‌های گوناگونی برای پوشاندن فاز سطحی و محافظت از آن در برابر پدیده‌های تخریبی، وجود دارد؛ اما در گذشته، روش‌های بسیار محدودی در اختیار مهندسین سطح قرار داشت و مهندسین با مرور زمان و بنا بر نیاز صنایع مختلف به روش‌ها و فناوری‌های بهینه‌تر – برای محافظت از فاز سطحی – مهندسین سطح، متدها و فناوری‌های جدیدی را در حوزه مهندسی سطح، ایجاد نموده‌اند. با این تفاسیر، می‌توانیم بگوییم که یکی از وظایف شغل مهندسی سطح، «توسعه روش‌ها و فناوری‌های محافظت از فاز سطحی» می‌باشد.

برای اینکه شناخت بهتری از این شغل به‌دست بیاوریم، در لیست زیر، برخی از روش‌ها و فناوری‌های مورد استفاده در مهندسی سطح را، به شما معرفی می‌کنیم؛ این روش‌ها و فناوری‌ها عبارت‌اند از:

  • روش‌های سخت‌کاری سطحی (مانند جوشکاری، سخت‌کاری القایی، شعله‌ای، استفاده از پرتوهای پر انرژی و…)
  • عملیات‌های نفوذ (مانند کربن‌دهی، نیتروژن‌دهی، بور‌دهی، کروم‌دهی، سیلیسیوم‌دهی، آلومینیوم‌دهی و…)
  • روش‌های آبکاری (مانند آبکاری الکتریکی)
  • روش‌های پوشش‌کاری تبدیلی، مکانیکی و غوطه‌وری (مانند فسفاته کردن، کروماته کردن، رنگ‌کاری شیمیایی، غلاف کردن، غوطه‌وری گرم و…)
  • و…

مهندسین سطح برای توسعه‌ی مهندسی سطح، در ابتدا باید آشنایی کاملی با روش‌ها و فناوری‌های فعلی به‌دست بیاورند و نحوه‌ی کار آنها را به‌طور کامل فرا بگیرند؛ سپس با انجام تحقیقات و آزمایشات گوناگون، روش‌ها و فناوری‌های جدیدی را، در شغل مهندسی سطح ایجاد نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی جنس محصولات و انتخاب روش مناسب برای پوشاندن فاز سطحی

همان‌طور که می‌دانیم، محصولات مختلفی در دنیا وجود دارند، که دارای مواد اولیه و جنس متفاوتی می‌باشند؛ محافظت از فاز سطحی، به عوامل مختلفی بستگی دارد، که مهندسین سطح قبل از انجام هرگونه عملیاتی در راستای پوشاندن فاز سطحی، باید این عوامل را مورد بررسی قرار دهند. یکی از عوامل مهم در ایجاد یک پوشش محافظ از فاز سطحی و یا افزایش مقاومت آن – با استفاده از روش‌ها و متد‌های سخت‌کاری و آبکاری – «جنس محصولات» است. هر کدام از محصولات، با توجه به جنس ماده اولیه، طراحی، کاربرد و محیطی که استفاده می‌گردد، نیازمند روش و فناوری خاصی برای محافظت از فاز سطحی می‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین قبل از هر کاری، باید به بررسی ویژگی‌های فیزیکی و کاربرد محصولات بپردازند، تا بهترین روش را برای محافظت از فاز سطحی، ارائه نمایند.

انجام تست های مهندسی بر روی مواد مورد استفاده در پوشش سطحی

بسیاری از مواد شیمیایی و معدنی، موجب بروز حساسیت‌های پوستی و یا بیماری‌های خطرناکی در درون بدن انسان‌ها می‌گردند و استفاده از آنها در محصولات مختلف، جایز نیست؛ از طرفی، برخی از مواد شیمیایی و معدنی به‌صورت خالص خطرناک هستند، اما در ترکیب با مواد دیگر و یا قرار گرفتن در شرایطی خاص، دیگر خطری برای سلامت انسان‌ها ایجاد نمی‌کنند. مهندسین سطح در این شغل موظف به «انجام تست‌های مهندسی بر روی مواد مورد استفاده در پوشش سطحی» می‌باشند؛ آنها باید از عملکرد مواد پوششی و همچنین میزان خطر آنها – برای سلامت انسان‌ها – اطلاعات زیادی به‌دست بیاورند و در نهایت، موادی را برای محافظت از فاز سطحی استفاده نمایند که، هم عملکرد مناسبی در جلوگیری از پدیده‌های تخریبی داشته باشند و هم سلامت انسان‌ها را به خطر نیندازد.

مهندسین سطح برای انجام این وظیفه خود، از مهندسین حوزه‌های دیگر (مانند مهندسی شیمی  و مهندسی مواد) کمک می‌گیرند.

انجام تست های مهندسی بر روی مواد مورد استفاده در پوشش سطحی
انجام تست های مهندسی بر روی مواد مورد استفاده در پوشش سطحی

مطالعه بر روی کاربرد های هر کدام از روش های محافظتی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، روش‌ها و فناوری‌های متفاوتی برای حفاظت از فاز سطحی و یا افزایش مقاومت آن وجود دارد، که هر کدام از این روش‌ها و فناوری‌ها، کاربرد‌های مخصوص به خود را دارند؛ برخی از آنها در برابر گرما مقاوم‌اند و برخی دیگر در برابر سایر عوامل تخریبی (مانند سایش، نوسان برق، سرما، ضربه و…) موجب افزایش مقاومت فاز سطحی و محافظت از آن، می‌گردند. با این تفاسیر، یکی دیگر از وظایفی که در شغل مهندسی سطح بر عهده‌ی افراد فعال در این شغل قرار دارد، «مطالعه بر روی کاربردهای هر کدام از روش‌های محافظتی» می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

همکاری با مهندسین دیگر در تولید محصولات مختلف

برای تولید یک محصول – در هر حوزه‌ای – تیمی متشکل از متخصصین حوزه‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند و به طراحی و ساخت آن محصول، می‌پردازند، که یکی از اعضای این تیم‌ها، مهندسین سطح می‌باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهندسین سطح، «همکاری با مهندسین دیگر در تولید محصولات مختلف» است. مهندسین سطح وظیفه دارند، با شرکت در پروژه‌های مختلف، راه‌ها و روش‌های مناسبی را برای افزایش مقاومت فاز سطحی در برابر پدیده‌های تخریبی و یا پوشاندن آن با مواد محافظ، طول عمر محصولات را دهند و عملکرد آنها را بهبود ببخشند. شایان ذکر است که، شغل مهندسی سطح در حوزه‌های بسیار زیادی کاربرد دارد و بسیاری از محصولات، ماشین‌آلات و تجهیزاتی که مشاهده می‌کنیم، با کمک مهندسین سطح طراحی و تولید شده‌اند.

ارزیابی و بررسی کیفیت محصولات

یکی دیگر از وظایف موجود در شغل مهندسی سطح، «ارزیابی و بررسی کیفیت محصولات» می‌باشد؛ مهندسین سطح وظیفه دارند، پس از تولید محصول نهایی، آنها را مورد آزمایش و تست‌های مهندسی قرار دهند، تا از عملکرد پوشش سطحی در برابر پدیده‌های تخریبی و همچنین ایمن بودن پوشش سطحی برای سلامتی انسان‌ها، اطمینان خاطر، به‌دست بیاورند. برای انجام این کار، مهندسین سطح محصولات را تحت تست‌های فیزیکی و شیمیایی مختلفی قرار می‌دهند و محیطی که محصولات در آن استفاده می‌شوند را، شبیه‌سازی می‌کنند، تا از عملکرد محصولات را در شرایط سخت، مورد بررسی قرار دهند.

شایان ذکر است، که اگر یک محصول در هر کدام از تست‌های انجام شده، عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد، مهندسین باید دوباره به روی میز طراحی  برگردند و روش‌های جدیدی را برای حل مشکلی که در عملکرد محصول وجود دارد، ارائه نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف موجود در شغل مهندسی سطح آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به بررسی مهارت‌های مورد نیاز افراد برای ورود و فعالیت در شغل مهندسی سطح، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی سطح

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی سطح در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و مهندسین سطح بر روی محصولات گوناگون کار می‌کنند؛ در همین راستا، مهندسین سطح به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی سطح را باهم بررسی کنیم؛ این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • کار گروهی
  • برقراری ارتباط
  • مدیریت تیمی
  • جستجو در اینترنت
  • زبان انگلیسی
  • توجه به جزئیات
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی سطح
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی سطح

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که افراد برای ورود به شغل مهندسی سطح و فعالیت در آن نیاز دارند، «دانش فنی» می‌باشد؛ دانش فنی مورد نیاز مهندسین سطح، از طریق گذراندن دوره‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین شرکت در دوره‌های عملی، به‌دست می‌آید و مهندسین سطح علاوه بر دروس دانشگاهی، باید دانش خود را در زمینه‌های عملی نیز، افزایش دهند. مهندسین سطح برای فعالیت و پیشرفت در این شغل، باید در حوزه‌های مختلفی دانش فنی خود را افزایش دهند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • آشنایی با انواع پدیده‌های تخریبی
  • آشنایی کامل با اصول طراحی مهندسی
  • شناخت فرایندهای تولید
  • آشنایی با نقشه‌کشی صنعتی
  • ریاضیات پیشرفته
  • آشنایی با مبانی مهندسی شیمی
  • آشنایی با مبانی مهندسی مواد
  • و….

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین سطح در این شغل، به صورت گروهی با مهندسین دیگر همکاری می‌نمایند؛ در همین راستا، مهارت دیگری که به مهندسین در انجام وظایفشان و پیشرفت در شغل مهندسی سطح کمک می‌کند، مهارت «کار گروهی» می‌باشد. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به ایجاد یک همکاری مؤثر با افراد دیگر، هستند و با تقویت این مهارت، شاهد کاهش زمان انجام وظایف و افزایش کیفیت خروجی کار، خواهند بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

یکی دیگر از مهارت‌های ضروری که مهندسین سطح باید آن را کسب و تقویت نمایند، مهارت «برقراری ارتباط» می‌باشد؛ این مهارت، در تقویت مهارت‌های دیگر (مانند کار گروهی و مدیریت تیمی) به مهندسین کمک شایانی می‌کند. مهندسین برای کسب و تقویت این مهارت، باید تکنیک‌های متنوعی را یاد بگیرند، که برخی از این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

  • فن بیان
  • زبان بدن
  • هنر مکالمه
  • شخصیت شناسی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

در بسیاری از مواقع، سرپرستی گروه‌های مهندسی – برای انجام پروژه‌های موجود در شغل مهندسی سطح – را به مهندسین سطح ارشد و با تجربه واگذار می‌نمایند و این مهندسین برای هدایت تیم خود و به اتمام رساندن پروژه، به مهارت «مدیریت تیمی» نیاز پیدا می‌کنند. مهندسین با کسب این مهارت، قادر به هدایت تیم خود و رسیدن به اهداف پروژه، می‌باشند. مهندسین سطح برای تقویت این مهارت، باید به فاکتورهای مختلفی توجه نمایند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • شناسایی نقاط قوت اعضای تیم
  • شناسایی نقاط ضعف اعضای تیم
  • بررسی تخصص هر کدام از اعضای تیم
  • تقسیم وظایف با توجه به تخصص و نقاط قوت اعضای تیم
  • مدیریت زمان‌بندی انجام مراحل مختلف پروژه
  • نظارت و پیگیری وظایف اعضای تیم
  • تقویت روحیه‌ی کار گروهی در بین اعضای تیم
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت

حوزه‌های مختلف مهندسی هر روزه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری هستند و مهندسی سطح نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد؛ در همین راستا، مهندسین سطح برای پیشرفت در شغل خود، باید به‌طور مداوم دانش و آگاهی خود را پیرامون حوزه مهندسی سطح و دیگر حوزه‌های مرتبط، افزایش دهند و برای انجام این کار، به مهارت «جستجو در اینترنت» نیاز دارند. مهندسین سطح با کسب این مهارت، قادر به پیدا کردن به‌روزترین و معتبرترین مقالات علمی منتشر شده در حوزه مهندسی سطح و دیگر حوزه‌های مرتبط مهندسی، می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت
جستجو در اینترنت

زبان انگلیسی

در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم که، مهندسین سطح برای افزایش دانش خود و آشنایی با دانش روز حوزه مهندسی سطح و دیگر حوزه‌های مرتبط مهندسی، باید مقالات علمی را پیدا نمایند و مطالعه کنند؛ شایان ذکر است که، مقالات علمی و معتبر، همگی به زبان انگلیسی هستند و مهندسین سطح برای مطالعه‌ی آنها، باید از دانش «زبان انگلیسی» برخوردار باشند. منظور ما از این دانش، «زبان انگلیسی تخصصی» مهندسی سطح است، البته که دانش زبان عمومی نیز فواید و کاربرد‌های فراوانی برای مهندسین سطح دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توجه به جزئیات

مواد مختلف و فناوری‌هایی که در شغل مهندسی سطح، برای تقویت و یا محافظت از فاز سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حساس هستند و اگر مهندسین توجه کافی به روند انجام فرایندها نداشته باشند، مشکلات زیادی در عملکرد محصول پیش خواهد آمد؛ در همین راستا، مهندسین به مهارت «توجه به جزئیات» نیاز دارند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از نرم افزار های تخصصی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین سطح در مراحل طراحی و ساخت محصولات مختلف شرکت دارند و در بسیاری از مواقع، به‌طور مستقیم و با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، قسمت‌هایی از طراحی محصولات را، اصلاح می‌کنند؛ در همین راستا، مهندسین سطح برای انجام وظایف خود و پیشرفت در شغل مهندسی سطح، باید از مهارت «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» برخوردار باشند.

مهندسین سطح برای آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی و تقویت مهارت استفاده از آنها، راه‌های مختلفی در پیش روی خود دارند؛ مهندسین می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری، مشاهده ویدیو‌های آنلاین و همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین، آشنایی لازم را برای کار با نرم‌افزارهای مورد نظر خود به‌دست بیاورند؛ اما با توجه به حجم مشغله‌های دنیای امروز، شرکت در کلاس‌های حضوری، نیازمند وقت و هزینه‌ی بالایی می‌باشد و همچنین بسیاری از ویدیو‌های آموزشی رایگانی که در پلتفرم‌های مختلف (مانند YouTube) وجود دارند نیز، اطلاعات کامل و درستی به کاربران ارائه نمی‌دهند.

با این تفاسیر، مقرون به صرفه‌ترین و بهترین راهی که امروزه برای کسب مهارت استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی در پیش روی مهندسین قرار دارد، شرکت در «دوره‌های آموزشی آنلاین» می‌باشد، زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم افراد به‌صورت دائم به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

در بخش بعدی مقاله – در راستای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی سطح – به معرفی و بررسی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی سطح می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی سطح

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین سطح برای اصلاح طراحی محصولات، از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌نمایند؛ همچنین از این نرم‌افزارها، برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی کامپیوتری محصولات طراحی شده نیز، استفاده می‌کنند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی سطح را به شما معرفی کنیم و سپس هر کدام از آنها را باهم مورد بررسی قرار دهیم.

نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی سطح عبارت‌اند از:

  • SolidWorks
  • ANSYS
  • CATIA
  • MATLAB
  • ABAQUS

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی سطح
نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی سطح

نرم افزار SolidWorks

نرم‌افزار «SolidWorks» یک نرم‌افزار طراحی و مدل‌سازی قدرتمند، برای مهندسین سطح می‌باشد. مهم‌ترین مزیت این نرم‌افزار نسبت به رقبای خود، وجود افزونه‌های متعددی است، که توسعه‌دهندگان برای استفاده در این نرم‌افزار، آنها را ایجاد کرده‌اند؛ مهندسین سطح به کمک ابزارهای موجود در این نرم‌‌افزار و همچنین  نصب افزونه‌های تخصصی که برای آن وجود دارد، قادر به ارائه‌‌ی طراحی کامل، شبیه‌سازی و مدل‌سازی محصولات هستند.

 شایان ذکر است، که سالیدورک دارای کتابخانه‌ای از انواع مختلف مواد اولیه و رفتار آنها در شرایط گوناگون می‌باشد، که مهندسین سطح با استفاده از آن، قادر به انجام تست‌ها و شبیه‌سازی‌های مختلف بر روی محصولاتی که با پوشش محافظ طراحی شده‌اند، هستند؛ همچنین مهندسین سطح قبل از انجام هرگونه عملیات پوششی و یا تقویت فاز سطحی، به کمک نرم‌افزار SolidWorks می‌توانند قسمت‌هایی از طراحی محصول که بیشتر در معرض خطر قرار دارند را، شناسایی کنند و به آنها توجه بیشتری داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم‌افزار Solidworks
نرم‌افزار Solidworks

نرم افزار ANSYS

یکی دیگر از نرم‌افزار مورد استفاده در شغل مهندسی سطح، نرم‌افزار «ANSYS» می‌باشد. مهندسین سطح به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی و مدل‌سازی‌های مختلف و همچنین بررسی و پردازش انواع مسائل پیچیده هندسه و ریاضیات می‌باشند. شایان ذکر است، که ابزارهای مختلفی در انسیس وجود دارند، که هر کدام از آنها امکانات متفاوتی را در اختیار مهندسین سطح قرار می‌دهند؛ برخی از این امکانات عبارت‌اند از:

  • حل مسائل دینامیک، استاتیک، ارتعاشات، حرارت و…
  • پردازش انواع نیرو‌های وارده به محصولات
  • حل معادلات خطی و غیر خطی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار CATIA

وقتی سخن از طراحی و مدل‌سازی محصولات مختلف سخن به میان می‌آوریم، حتماً باید به نرم‌افزار «CATIA» هم اشاره کنیم؛ این نرم‌‌افزار، دارای ابزارهای بسیار قدرتمندی برای طراحی، شبیه‌سازی و مدل‌سازی انواع قسمت‌های یک محصول، می‌باشد. مهندسین سطح به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی کامل انواع مختلفی از محصولات، تعیین جنس آنها و همچنین انجام تست‌های کامپیوتری بر روی آن، هستند. نرم‌افزار CATIA را می‌توانیم رقیب اصلی نرم‌افزار SolidWorks بنامیم. از مزیت‌های این نرم‌افزار نسبت به سالیدورک، می‌توانیم به سرعت بالاتر و حجم پایین‌تر آن اشاره کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لوگوی نرم افزار CATIA
لوگوی نرم افزار CATIA

نرم افزار MATLAB

نرم‌افزار «MATLAB» همانند آباکوس – که در قسمت بعدی به بررسی آن می‌پردازیم – یک نرم‌افزار تحلیلی و شبیه‌سازی می‌باشد، که به مهندسین سطح در حل مسائل ریاضی پیچیده، کمک شایانی می‌کند. این نرم‌افزار تقریباً در تمامی رشته‌های مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توانایی حل طیف گسترده‌ای از معادلات و فرمول‌های ریاضی را دارد. یکی از مزیت‌های متلب این است که، دارای تعداد بسیار زیادی معادله‌ی از پیش تعریف شده می‌باشد و همچنین، کاربران آن نیز قادر به برنامه‌نویسی و اضافه کردن معادلات مد نظر خود به این نرم‌افزار، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متلب Mathlab
متلب Mathlab

نرم افزار ABAQUS

یکی از نرم‌افزارهای محبوب و قدرتمند برای مدل‌سازی، تحلیل و شبیه‌سازی انواع طراحی‌های مهندسی، نرم‌افزار «ABAQUS» است. این نرم‌افزار دارای ابزارهای قدرتمند و همچنین موتور تحلیلی قوی می‌باشد، که برای مهندسین سطح امکان تحلیل، شبیه‌سازی و مدل‌سازی محصولات طراحی شده‌ی خود در کمترین زمان را، فراهم می‌سازد. نرم‌افزار آباکوس بر اساس «روش اجزاء محدود» عمل می‌کند و توانایی حل طیف گسترده‌ای از مسائل علمی و صنعتی را دارد. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار قدرتمند می‌توانیم به «کتابخانه‌»ای گسترده و کامل از «رفتار مواد مختلف» در شرایط‌های متفاوت، اشاره کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سطح

از آنجایی که شغل مهندسی سطح دارای کاربرد‌های بسیار زیادی است، دانشگاه‌های مختلفی در سراسر جهان به تدریس حرفه‌ای این شاخه از مهندسی می‌پردازند؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله، قصد داریم بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سطح را به شما معرفی کنیم، که این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  • دانشگاه Tsinghua University در کشور چین
  • دانشگاه University of Tokyo در کشور ژاپن
  • دانشگاه Tohoku University در کشور ژاپن
  • دانشگاه Nanyang Technological University در کشور سنگاپور
  • دانشگاه Stanford University در کشور آمریکا
  • دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
  • دانشگاه Shanghai Jiao Tong University در کشور چین
  • دانشگاه Osaka University در کشور ژاپن
  • دانشگاه Federal Institute of Technology Lausanne در کشور سوئیس
  • دانشگاه Seoul National University در کشور کره جنوبی
  • دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سطح
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی سطح
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی پیرامون شغل مهندسی سطح

رشته و شغل مهندسی سطح، در میان شاخه‌های مهندسی، یکی از حوزه‌های بسیار کاربردی محسوب می‌گردد و فرصت‌های شغلی فراوانی برای مهندسین سطح – در حوزه‌های مختلف مهندسی – وجود دارد، که مهندسین سطح پس از اتمام تحصیلات خود، قادر به فعالیت در آنها می‌باشند.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله، پاسخ سؤالات خود پیرامون رشته و شغل مهندسی سطح را، یافته باشید و همچنین اطلاعات مفید بیشتری نیز، کسب کرده باشید. ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، باید به این نکته اشاره کنیم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما می‌گردد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.