ماشین‌ها، موتور‌های سواری، هواپیماها، کشتی‌ها، نیروگاه‌های تولید برق و بسیاری دیگر از ماشین‌آلات، به کمک «موتور‌های احتراقی» فعالیت می‌کنند. موتورهای احتراقی، انرژی و نیروی حاصل از گرمایش سوخت را مهار می‌نمایند و در راستای انجام اهدافشان، از آن استفاده می‌کنند؛ اما چه کسی این موتورهای احتراقی را طراحی و تولید می‌کند؟

در میان رشته‌های مختلف مهندسی، یک رشته به‌طور خاص بر روی حوزه‌ی استفاده از انرژی احتراقی تمرکز دارد و نام آن «مهندسی احتراق» می‌باشد؛ شاید برای شما هم سؤالات مختلفی پیش آمده باشد، سؤالاتی مانند: رشته و «شغل مهندسی احتراق» چیست؟ شغل مهندسی احتراق چه وظایفی دارد؟ مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به حوزه مهندسی احتراق و فعالیت در آن کدامند؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم تا ضمن یافتن پاسخ سؤالات بالا، رشته و شغل مهندسی احتراق را به همراه شما مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی احتراق (Combustion Engineering)

مهندسی احتراق (به انگلیسی: Combustion Engineering) یکی از رشته‌های تخصصی مهندسی محسوب می‌گردد و لازم به ذکر است که، رشته و شغل مهندسی احتراق، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های مهندسی می‌باشد؛ زیرا طیف گسترده‌ای از ماشین‌آلات، تجهیزات و امکانات رفاهی که امروزه در اختیار داریم، به کمک مهندسین احتراق طراحی و ساخته شده‌اند.

شغل مهندسی احتراق بر روی مهار کردن انرژی حاصل از گرمایش سوخت و تبدیل آن به اشکال مختلف انرژی متمرکز می‌باشد؛ به عنوان مثال، زمانی که افراد ماشین خود را روشن می‌کنند، موتور ماشین و دیگر بخش‌های آن، انرژی حاصل از سوخت بنزین/گازوئیل را به نیروی محرکه‌ی لازم برای حرکت کردن ماشین، تبدیل می‌کند. مثال دیگری که می‌توانیم از کاربردهای مهندسی احتراق بزنیم، موتورخانه‌ها و شوفاژها می‌باشند؛ موتورخانه‌ها با دریافت سوخت مورد نیاز خود و گرمایش آن، انرژی گرمایی زیادی تولید می‌نمایند، که با انتقال آن به آب درون لوله‌کشی‌ها، موجب گرم شدن شوفاژ‌ها و در نهایت گرم کردن خانه‌ها می‌گردند.

به‌طور کلی، هر گونه ماشین‌آلات، تجهیزات و وسایلی که مواد سوختنی را برای انجام کاری مورد گرمایش قرار می‌دهند تا گرمایش آزاد کنند، مهندسین احتراق در آن جا حضور خواهد داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف رشته و شغل مهندسی احتراق آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است، که به سراغ بررسی وظایف موجود در این شغل برویم؛ همراه ما باشید.

وظایف شغل مهندسی احتراق

شغل مهندسی احتراق با اینکه تعریف تقریباً ساده‌ای دارد، اما در عمل شغل پیچیده‌ای است؛ در همین راستا، وظایف مختلفی بر عهده‌ی مهندسین احتراق وجود دارد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا وظایف شغل مهندسی احتراق را باهم بررسی کنیم.

هدف اصلی مهندسین احتراق، طراحی سیستم‌ها و ماشین‌آلاتی می‌باشد که، انرژی گرمایی حاصل از احتراق انواع سوخت‌های موجود را، به اشکال مختلف در بیاورند؛ اما برای رسیدن به این هدف، وظایف گوناگونی را باید انجام دهند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • بررسی و ارزیابی سیستم‌های انرژی سوز
  • کنترل احتراق درون سیستم‌ها
  • کنترل سرعت و یکنواختی انتقال حرارت
  • نظارت و مدیریت سیستم‌های احتراقی
  • طراحی و ساخت سیستم‌های احتراقی
  • نصب و نگهداری تجهیزات و سیستم‌های احتراقی
  • بررسی آلایندگی سیستم‌های احتراقی
  • استفاده از سوخت‌های جدید در سیستم‌های احتراقی
  • انجام تحقیقات و مطالعات در حوزه مهندسی احتراق

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی احتراق
وظایف شغل مهندسی احتراق

بررسی و ارزیابی سیستم های انرژی سوز

یکی از وظایف اولیه‌ای که مهندسین احتراق در این شغل بر عهده دارند، «بررسی و ارزیابی سیستم‌های انرژی سوز» می‌باشد؛ به‌طور کلی مهندسین باید هرگونه سیستمی که از انرژی خود را از سوختن و احتراق انواع سوخت‌ها به‌دست می‌آورد را، مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند و نقاط ضعف آن سیستم را شناسایی کنند، سپس به کمک تکنولوژی و فناوری‌های جدید، سیستم مورد ارزیابی را، بهبود ببخشند و ارتقا دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کنترل احتراق درون سیستم ها

مهم‌ترین عامل در عملکرد بهینه سیستم‌های احتراقی، میزان سوخت ورودی و نحوه‌ی احتراق آن سوخت، می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف شغل مهندسی احتراق، «کنترل احتراق درون سیستم‌ها» می‌باشد. مهندسین احتراق با کنترل ورودی‌های سوخت و همچنین نحوه‌ی احتراق آنها، باید میزان انرژی که در سیستم‌های احتراقی تولید می‌شود را، کنترل کنند، تا سیستم مورد نظر عملکرد مناسب و بهینه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال، امروزه بسیاری از خودروهای پیشرفته، به جای استفاده از موتور‌های احتراقی با حجم بالا، از موتور‌های کم‌مصرفی بهره می‌برند که – با میزان کمتری از سوخت – بهره‌وری بیشتری دارند و آن هم تنها به دلیل کنترل درست و مناسب احتراق درون موتور خودرو می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کنترل سرعت و یکنواختی انتقال حرارت

همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله اشاره کردیم، هدف اصلی شغل مهندسی احتراق، تبدیل انرژی و گرمای سیستم‌های احتراقی به اشکال دیگری از انرژی، می‌باشد؛ مهندسین احتراق باید انرژی گرمایی که سیستم‌های احتراقی تولید نموده‌اند را، به شکل درستی به سیستم‌های دیگر منتقل نمایند و استفاده‌ی مختلفی از آن بکنند. در همین راستا، یکی دیگر از وظایف شغل مهندسی احتراق، «کنترل سرعت و یکنواختی انتقال حرارت» می‌باشد؛ مهندسین برای انجام این وظیفه، باید روش‌های انتقال انرژی سیستم‌های احتراقی به سیستم‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهند و همچنین، گرمای اضافی که سیستم‌های احتراقی تولید می‌نمایند را – برای حفظ سلامتی سیستم – از درون آن خارج کنند، تا سیستم‌ها به درستی وظایف خود را انجام دهند.

به عنوان مثال، در بسیاری از نیروگاه‌های برق، از انرژی گرمایی حاصل از احتراق انواع مختلفی از سوخت‌ها و انتقال آن به سیستم‌های هیدروالکتریکی، برق تولید می‌نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نمایی از موتورهای احتراقی
نمایی از موتورهای احتراقی

نظارت و مدیریت سیستم های احتراقی

یکی دیگر از وظایف مهمی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین احتراق قرار دارد، «نظارت و مدیریت سیستم‌های احتراقی» می‌باشد؛ اغلب سیستم‌های احتراقی، قطعات و عملکرد پیچیده‌ای دارند و تنها مهندسین احتراق قادر به مدیریت و نظارت بر روی عملکرد آنها می‌باشند. مهندسین برای فعالیت در این شغل و انجام این وظیفه‌ی خود، باید درک و شناخت کاملی از عملکرد سیستم‌های احتراقی به‌دست بیاورند، تا قادر به نظارت بر روی عملکرد آنها و مدیریت این سیستم‌های احتراقی باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت سیستم های احتراقی

وظیفه‌ی «طراحی و ساخت سیستم‌های احتراقی»، از دیگر وظایف مهم این شغل می‌باشد؛ مهندسین احتراق باید با کمک دانشی که در حوزه مهندسی احتراق دارند و همچنین بررسی و ارزیابی سیستم‌های احتراقی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، سیستم‌های احتراقی جدیدی طراحی و تولید نمایند، که هم از بهره‌وری بیشتری برخوردار باشد و عملکرد بهینه‌تری در مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های گازی، داشته باشند.

برای این کار، مهندسین احتراق باید از مهندسین فعال در حوزه‌های دیگر (مانند مهندسی مکانیک) کمک بگیرند و با ترکیب علوم مهندسی، سیستم‌های احتراقی جدیدی را طراحی و تولید نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نصب و نگهداری تجهیزات و سیستم های احتراقی

همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله اشاره کردیم، سیستم‌های احتراقی دارای قطعات و عملکرد پیچیده‌ای هستند و برای اینکه سیستم احتراقی تولید شده – توسط مهندسین احتراق – عملکرد مناسب و بهینه‌ای داشته باشد و با دیگر سیستم‌های موجود نیز هماهنگی لازم را به‌دست بیاورند، باید به درستی نصب شوند و به‌طور مداوم مورد بررسی قرار بگیرند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که مهندسین احتراق در این شغل بر عهده دارند، «نصب و نگهداری تجهیزات و سیستم‌های احتراقی» می‌باشد.

ساده‌ترین مثالی که می‌توانیم برای شما بیان کنیم، تعویض روغن موتور خودرو است؛ افرادی که دارای خودرو هستند، باید به‌صورت دوره‌ای روغن موتور خودروی خود را تعویض کنند، تا موتور خودرو عملکرد مناسب و بهینه‌ای داشته باشد، یا مثلاً شمع‌های موتور را تعویض کنند. شایان ذکر است، که سیستم‌های احتراقی مورد استفاده در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها، پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به موتور احتراقی خودروها دارند؛ به موجب همین امر، مهندسین احتراق باید به درستی آنها را نصب نمایند و به‌طور مداوم و دوره‌ای، آنها را بررسی کنند و از آنها نگهداری نمایند، تا این سیستم‌ها عملکرد و بازدهی مناسبی داشته باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی آلایندگی سیستم های احتراقی

یکی از مسائلی که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه جهانیان و دولت‌ها قرار گرفته است، مساله‌ی آلودگی ناشی از سیستم‌های احتراقی می‌باشد؛ این آلودگی‌ها ناشی از موتور خودروها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها هستند. در راستای کاهش آلودگی‌های ناشی از سیستم‌های احتراقی، وظیفه‌ی «بررسی آلایندگی سیستم‌های احتراقی» بر عهده‌ی افراد فعال در حوزه مهندسی احتراق قرار گرفته است؛ مهندسین احتراق وظیفه دارند با بررسی انواع سیستم‌های احتراقی، نحوه‌ی عملکرد آنها و همچنین قطعات و فناوری‌های به کار رفته در ساخت آنها، سیستم‌های احتراقی و یا قطعات و تجهیزات جدیدی طراحی و تولید نمایند، که آلایندگی کمتری داشته باشند. برخی از گام‌های برداشته شده در راستای کاهش آلایندگی ناشی از سیستم‌های احتراقی عبارت‌اند از:

  • طراحی و ساخت موتور‌های کم‌مصرف برای وسایل نقلیه
  • طراحی و ساخت فیلتر‌های آلایندگی
  • افزایش کیفیت سوخت مورد استفاده در موتور‌های احتراقی
  • طراحی سیستم‌های احتراقی که از سوخت‌هایی با آلایندگی کمتر استفاده می‌کنند
  • و…
آلودگی هوا ناشی از موتورهای احتراقی
آلودگی هوا ناشی از موتورهای احتراقی

استفاده از سوخت های جدید در سیستم های احتراقی

همان‌گونه که در قسمت قبل بررسی کردیم، مهندسین احتراق برای کاهش آلایندگی ناشی از سیستم‌ها احتراقی، باید سوخت‌های جدیدی که آلایندگی کمتری دارند را، مورد استفاده قرار دهند؛ از طرفی، منابع سوخت‌های فسیلی که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، در سال‌های آینده به پایان خواهند رسید و اگر روند بهره‌برداری از آنها به همین شکل ادامه پیدا کند، جامعه‌ی جهانی با کمبود سوخت مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از بحران کمبود سوخت و همچنین کاهش آلودگی‌های هوا، مهندسین وظیفه دارند «سیستم‌های احتراقی جدیدی» طراحی و تولید کنند که، از «سوخت‌های جدید» – که تولید آنها ساده‌تر است و همچنین آلایندگی کمتری دارند – برای انجام وظایف و ارائه‌ی عملکرد مورد نظر، استفاده نمایند.

انجام تحقیقات و مطالعات در حوزه مهندسی احتراق

مهم‌ترین عاملی که موجب پیشرفت یک حوزه‌ی شغلی یا شاخه‌ای از علوم گوناگون می‌گردد، انجام تحقیقات و مطالعات گسترده در آن حوزه می‌باشد؛ در همین راستا، وظیفه‌ی «انجام تحقیقات و مطالعات در حوزه مهندسین احتراق» یکی دیگر از وظایفی است که در این شغل، بر عهده‌ی مهندسین احتراق قرار دارد.

مهندسین باید با انجام مطالعات و تحقیقات گسترده در حوزه‌های مختلف مهندسی احتراق (مانند طراحی، ساخت و تعمیر سیستم‌های احتراقی)، موجب پیشرفت این شاخه از مهندسین شوند و آن را توسعه دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف شغل مهندسی احتراق آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به معرفی و بررسی فرصت‌های شغلی در این حوزه بپردازیم.

فرصت های شغلی مهندسی احتراق

شغل مهندسی احتراق به دلیل کاربرد‌های فراوانی که در حوزه‌های مختلف دارد، دارای فرصت‌های شغلی متنوعی نیز می‌باشد؛ که برخی از این فرصت‌های شغلی عبارت‌اند از:

  • طراحی و ساخت موتور پیش‌ران راکت‌های فضایی
  • طراحی و ساخت موتور خودروهای سنگین و سبک
  • طراحی و ساخت موتور‌های وسایل نقلیه دو چرخ (مانند انواع موتورهای سواری)
  • طراحی و ساخت انواع موتور‌های قایق، کشتی و زیردریایی
  • طراحی و ساخت موشک‌های نظامی و تحقیقاتی
  • طراحی و ساخت نیروگاه‌های حرارتی
  • طراحی و ساخت تجهیزات کاهش آلایندگی
  • ارائه روش‌های نوین در طراحی و ساخت سیستم‌های احتراقی
  • فعالیت در سایت‌های اتمی
  • و…

حال که با فرصت‌های شغلی مهندسی احتراق آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به معرفی و بررسی مهارت‌های مورد نیاز افراد برای ورود به این شغل و فعالیت در آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید با بررسی «مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی احتراق».

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی احتراق

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدیم، شغل مهندسی احتراق دارای وظایف گوناگونی است، که همه‌ی آنها مهم و ضروری می‌باشند و مهندسین احتراق برای فعالیت در این شغل و پیشرفت در آن، باید مهارت‌های مختلفی را به‌دست بیاورند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم به همراه شما، مهارت‌هایی که مهندسین برای ورود به شغل مهندسی احتراق و فعالیت در آن نیاز دارند را، مورد بررسی قرار دهیم.

مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی احتراق عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • طراحی صنعتی
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • کار گروهی
  • برقراری ارتباط
  • مدیریت تیمی
  • توجه به جزئیات
  • جستجو در اینترنت
  • زبان انگلیسی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، باهم بررسی می‌کنیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی احتراق
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی احتراق

دانش فنی

مهم‌ترین مهارت یا دانشی که برای ورود به شغل مهندسی احتراق لازم است، «دانش فنی» می‌باشد؛ افرادی که به این حوزه از مهندسی علاقه دارند، باید در مقطع کارشناسی، به سراغ رشته‌های پایه مانند مهندسی مکانیک بروند و سپس در مقطع کارشناسی ارشد، تخصص مهندسی احتراق را انتخاب نمایند و تحصیلات خود را در آن رشته به پایان برسانند. شایان ذکر است، که دانش فنی مورد نیاز برای پیشرفت در شغل مهندسی احتراق، تنها با گذراندن مقاطع تحصیلی به‌دست نمی‌آید و مهندسین این حوزه باید با شرکت در دوره‌های عملی و همچنین انجام مطالعات گوناگون پیرامون مهندسی احتراق، دانش خود را افزایش دهند.

برخی از دروس تخصصی رشته مهندسی احتراق عبارت‌اند از:

  • مدل‌سازی انرژی
  • تکنولوژی تبدیل و ذخیره انرژی
  • ترمودینامیک پیشرفته
  • ریاضیات مهندسی
  • تکنیک‌های آلوده زدایی
  • ارزیابی محیط زیستی
  • طراحی سیستم‌های حرارتی
  • تحلیل سیستم‌های انرژی
  • مهندسی فرآیند
  • انتقال حرارت هدایتی
  • سوخت و احتراق پیشرفته
  • تبدیل مستقیم انرژی
  • انتقال حرارت معکوس
  • مکانیک سیالات پیشرفته
  • محاسبات عددی پیشرفته
  • طراحی اجزا قطعات
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی صنعتی

مهارت دیگری که مهندسین احتراق برای فعالیت و پیشرفت در شغل خود به آن نیاز دارند، مهارت «طراحی صنعتی» می‌باشد؛ همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یکی از وظایف مهندسین احتراق، طراحی و ساخت سیستم‌های احتراقی جدید بود، که برای انجام این وظیفه‌ی خود، باید قادر به طراحی اجزا، قطعات و مکانیزم سیستم‌های احتراقی باشند. این مهارت در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اما افرادی که قصد دارند به‌طور حرفه‌ای در شغل مهندسی احتراق فعالیت نمایند، باید این مهارت را با شرکت در دوره‌های آموزشی پیشرفته و همچنین تمرین و تکرار فراوان، تقویت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی صنعتی
طراحی صنعتی

استفاده از نرم افزار های تخصصی

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که مهندسین احتراق باید قادر به طراحی قطعات و مکانیزم‌ سیستم‌های احتراقی باشند؛ شایان ذکر است، که امروزه تمامی طراحی‌های مهندسی به کمک نرم‌افزارهای تخصصی صورت می‌گیرند و همچنین مهندسین برای نظارت و مدیریت بسیاری از سیستم‌های احتراقی، از نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری کمک می‌گیرند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی احتراق، «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» است. مهندسین احتراق باید قادر به استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی طراحی صنعتی و مدل‌سازی و شبیه‌سازی طراحی‌های خود، باشند. مهندسین احتراق برای آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی و تقویت مهارت استفاده از آنها، راه‌های مختلفی در پیش روی خود دارند؛ مهندسین می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری، مشاهده ویدیو‌های آنلاین و همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین، آشنایی لازم را برای کار با نرم‌افزارهای مورد نظر خود به‌دست بیاورند.

با توجه به حجم مشغله‌های دنیای امروز، شرکت در کلاس‌های حضوری، نیازمند وقت و هزینه‌ی بالایی می‌باشد و همچنین بسیاری از ویدیو‌های آموزشی رایگانی که در پلتفرم‌های مختلف (مانند YouTube) وجود دارند نیز، اطلاعات کامل و درستی به کاربران ارائه نمی‌دهند

با این تفاسیر، مقرون به صرفه‌ترین و بهترین راهی که امروزه برای کسب مهارت استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی در پیش روی مهندسین قرار دارد، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد، زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم افراد به‌صورت دائم به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

کار گروهی

بارها در این مقاله به این نکته اشاره کردیم که سیستم‌های احتراقی، بسیار پیچیده هستند و مکانیزم‌ها و قطعات پیشرفته‌ای دارند؛ در همین راستا، برای طراحی، ساخت، ارزیابی و نگهداری از سیستم‌های احتراقی، تیمی متشکل از چندین مهندس احتراق حرفه‌ای تشکیل می‌شود، تا وظایفی که در این شغل وجود دارند را، با همکاری یکدیگر انجام دهند. مهندسین احتراق برای فعالیت در یک گروه و انجام وظایف خود، باید دارای مهارت «کار گروهی» باشند؛ این مهارت به مهندسین در انجام وظایفشان و همچنین دستیابی به اهداف پروژه در کمترین زمان ممکن، کمک شایانی می‌کند. برای تقویت این مهارت، مهندسین باید مهارت دیگری را ابتدا در خود تقویت کنند، که در قسمت بعدی به آن می‌پردازیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی
کار گروهی

برقراری ارتباط

مهارت «برقراری ارتباط» جزو آن دسته از مهارت‌هایی است که، در تمامی جنبه‌های زندگی افراد تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ مهندسین برای تقویت مهارت کار گروهی – که در قسمت قبل بررسی کردیم – و همچنین تقویت مهارت مدیریت تیمی – که در قسمت بعدی به آن می‌پردازیم – به مهارت «برقراری ارتباط» نیاز دارند. این مهارت به مهندسین احتراق کمک می‌کند تا با افراد مختلفی در طی دوران کاری خود با آنها در ارتباط هستند، یک ارتباط قوی، موثر و سودمند ایجاد نماید؛ ایجاد یک ارتباط سازنده با همکاران و کارفرمایان، تأثیرات بسیار مثبتی در روند اتمام پروژه و دستیابی به اهداف پروژه، خواهد گذاشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، پروژه‌های موجود در شغل مهندسی احتراق، به کمک تیمی از مهندسین متخصص صورت می‌گیرند و هر تیمی، نیازمند یک سر گروه یا مدیر می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که مهندسین احتراق برای پیشرفت در شغل خود و اتمام پروژه‌های گوناگون نیاز دارند، مهارت «مدیریت تیمی» می‌باشد.

مهندسین احتراق با کسب این مهارت، قادر به مدیریت درست اعضای تیم و همچنین انجام مراحل مختلف پروژه در زمان تعیین شده و با بهترین خروجی ممکن، هستند. فاکتورهای مختلفی برای مدیریت اعضای یک تیم دخیل هستند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط قوت هر کدام اعضای تیم
  • شناخت نقاط ضعف هر کدام از اعضای تیم
  • بررسی پتانسیل‌های هر کدام از اعضای تیم
  • تقسیم وظایف با توجه به نقاط ضعف و قدرت اعضای تیم
  • طراحی و تعیین زمان‌بندی انجام مراحل مختلف پروژه
  • برقراری ارتباط سازنده و موثر با اعضای تیم
  • نظارت بر روی فعالیت و کارهای هر کدام از اعضای تیم
  • کمک و راهنمایی به اعضای تیم در راستای انجام وظایفشان
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توجه به جزئیات

از آنجایی که سیستم‌های احتراقی، دارای قطعات پیچیده‌ای هستند، به مکانیزم و عملکرد دقیقی نیاز دارند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی احتراق، مهارت «توجه به جزئیات» می‌باشد. مهندسین احتراق برای طراحی، ساخت و همچنین تعمیر و نگهداری سیستم‌های احتراقی باید توجه ویژه‌ای به جزئیات داشته باشند و در تمامی مراحل، قسمت‌های مختلف سیستم‌های احتراقی را مورد بررسی قرار دهند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو در اینترنت

یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسین احتراق برای پیشرفت در این شغل، مهارت «جستجو در اینترنت» می‌باشد. در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که مهندسین باید تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در راستای افزایش دانش خود در حوزه مهندسی احتراق و همچنین توسعه و پیشرفت آن، داشته باشند؛ تمامی تحقیقات و آزمایشات علمی که در حوزه مهندسی احتراق صورت می‌گیرند، در قالب مقاله‌های علمی در وب‌سایت‌ها و ژورنال‌های علمی معتبر منتشر می‌شوند و مهندسین احتراق برای دستیابی به این مقالات باید قادر به جستجو در اینترنت و یافتن این مقالات علمی باشند.

به عنوان مثال فرض کنید یک مهندس احتراق ایده‌ای در ذهن خود برای ساخت یک سیستم احتراقی جدید دارد، اما دانش کافی برای طراحی و ساخت آن را ندارد؛ در این موقعیت، مهندس احتراق باید قادر به کسب اطلاعات و دانش جدید، از طریق مطالعه‌ی مقالات علمی موجود در اینترنت باشد و برای انجام این کار به مهارت جستجو در اینترنت نیاز دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

سال‌هاست که «زبان انگلیسی»، زبان بین‌المللی و مشترک بین افراد جهان می‌باشد و مقالات علمی به این زبان منتشر می‌شوند؛ در همین راستا، مهندسین احتراق برای مطالعه‌ی مقالات علمی و افزایش دانش خود پیرامون این حوزه از مهندسی، باید دانش یا مهارت «زبان انگلیسی» را در خود تقویت نمایند. شایان ذکر است، که مهندسین علاوه بر دانش زبان انگلیسی عمومی، باید دانش زبان انگلیسی تخصصی حوزه مهندسی احتراق را نیز، کسب کنند، تا قادر به مطالعه و همچنین انتشار مقالات علمی معتبر – پیرامون حوزه مهندسی احتراق – باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اکنون که وظایف و مهارت‌های شغل مهندسی احتراق را با هم مرور و بررسی کردیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی و بررسی نرم‌افزارهای تخصصی این شغل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی احتراق

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین برای انجام وظایفشان، باید از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده نمایند؛ در راستای آشنایی کامل با شغل مهندسی احتراق، قصد داریم تا در این قسمت از مقاله، همراه شما به بررسی و معرفی نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی احتراق بپردازیم.

نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی احتراق عبارت‌اند از:

  • CATIA
  • SoildWorks
  • ANSYS
  • ABAQUS
  • MatLab

حال بیایید نرم‌افزارهای تخصصی بالا را، باهم بررسی کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی احتراق
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی احتراق

نرم افزار CATIA

نرم‌افزار «CATIA» ساخته‌ی شرکت «Dassault System» می‌باشد و به منظور «طراحی مهندسی» توسعه یافته است. این نرم‌افزار دارای ابزارهای مختلفی می‌باشد، که هر کدام از آنها قابلیت‌های مختلفی را برای طراحی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی قطعات، تجهیزات و مکانیزم‌های گوناگون، در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار کتیا این است که، تمامی مراحل طراحی و شبیه‌سازی، به‌طور خودکار ذخیره می‌شوند و هر زمان که کاربران نیاز به ویرایش قسمتی از طراحی خود هستند، قادر به انتخاب قسمت مورد نظر و ویرایش آن هستند. کاربرد‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • طراحی قطعات
  • مونتاژ کامپیوتری قطعات
  • قالب سازی
  • ایجاد نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی
  • طراحی مکانیزم‌های مهندسی
  • طراحی کامل بدنه و ساختار ماشین آلات احتراقی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Soild Works

یکی دیگر از نرم‌افزارهای پر کاربرد و قدرتمند مورد استفاده در مهندسی احتراق، نرم‌افزار «Solid Work» نام دارد؛ این نرم‌افزار به منظور طراحی صنعتی (دو بعدی و سه بعدی)، شبیه‌سازی، مدل‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری، توسعه داده شده است. مهندسین با استفاده از ابزارهای قدرتمندی که در این نرم‌افزار تعبیه شده‌اند، قادر به طراحی انواع قطعات سیستم‌های احتراقی، سیستم‌های مکانیزم‌های احتراقی، بدنه‌ی ماشین‌آلات احتراقی و… می‌باشند؛ به عبارت دیگر، مهندسین به کمک SolidWork قادر به طراحی تمامی قسمت‌های یک سیستم احتراقی، هستند.

از دیگر مزایای نرم‌افزار Solid Work، می‌توانیم به کتابخانه‌ای از انواع مواد اولیه‌ی مورد استفاده در تولید دستگاه‌ها و تجهیزات گوناگون و رفتار آنها در شرایط مختلف، اشاره کنیم؛ به بیان دیگر، این نرم‌افزار حاوی اطلاعاتی شامل رفتار مواد مختلف در شرایط بارگذاری و دمایی متفاوت می‌باشد، که به مهندسین احتراق در شبیه‌سازی، مدل‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری، کمک شایانی می‌کند.

شایان ذکر است، که افزونه‌های مختلفی نیز برای نرم‌افزار Solid Work وجود دارند، که کاربران با نصب آنها، قابلیت‌های جدیدی را به این نرم‌افزار اضافه می‌کنند و از آنها برای انجام کارهای مورد نظر خود استفاده می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار ANSYS

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در شغل مهندسی بیومکانیک، نرم‌افزار «ANSYS» می‌باشد؛ مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار قادر به تحلیل بسیاری از طراحی‌های خود و همچنین حل طیف گسترده‌ای از معادلات هستند. برای آشنایی با کاربردهای این نرم‌افزار در شغل مهندسی بیومکانیک، برخی از قابلیت‌های آن را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • اعمال بهینه‌سازی‌های ساختاری در طراحی‌ها
  • ارزیابی و محاسبه‌ی ضریب اطمینان در طراحی‌ها
  • حل طیف گسترده‌ای از معادلات، مانند:
    • معادلات دینامیکی
    • معادلات استاتیکی
    • معادلات ارتعاشات
    • معادلات انتقال حرارت
    • معادلات الکترومغناطیس
    • معادلات الکترواستاتیک
    • و…
  • انجام انواع تست‌های کامپیوتری
  • شبیه‌سازی عملکرد مکانیزم‌های احتراقی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نمایی از محیط کار نرم افزار ANSYS
نمایی از محیط کار نرم افزار ANSYS

نرم افزار ABAQUS

یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی و قدرتمند در حوزه‌ی طراحی و شبیه‌سازی، نرم‌افزار «ABAQUS» است. مهندسین احتراق با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به شبیه‌سازی و مدل‌سازی انواع ماشین آلات احتراقی، سیستم‌های احتراقی، قطعات مورد استفاده در سیستم‌های احتراقی، سیستم‌های تبدیل نیرو و… هستند؛ همچنین با کمک این نرم‌افزار می‌توانند نقشه‌های دقیقی از طراحی و مکانیزم سیستم‌های احتراقی تهیه کنند، که در بهبود طراحی و همچنین ساخت دقیق آن، کاربرد فراوانی دارد. برخی از کاربرد‌های نرم‌افزار «ABAQUS» عبارت‌اند از:

  • طراحی مکانیزم‌های تبدیل نیرو
  • طراحی ساختار ماشین آلات احتراقی
  • شبیه‌سازی و مدل‌سازی طراحی‌ها
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار MatLab

نرم‌افزار «MATLAB» جزو آن دسته از برنامه‌هایی است که، در تمامی شاخه‌های مهندسی – مخصوصاً شاخه‌ی مهندسی احتراق – کاربردهای فراوانی دارد. این نرم‌افزار به منظور انجام محاسبات پیچیده و شبیه‌سازی‌های محاسباتی و پردازش داده‌های مختلف، توسعه داده شده است. می‌توانیم بگوییم که تقریباً تمامی مهندسین احتراق حرفه‌ای، از این نرم‌افزار به منظور حل انواع معادلات و پردازش داده‌های گوناگون، استفاده می‌نمایند؛ ابزارهای مختلفی در این نرم‌افزار وجود دارند، که قابلیت‌ها و امکانات گوناگونی را در اختیار مهندسین قرار می‌دهند و برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • پردازش سیگنال
  • پردازش تصویر
  • محاسبات ریاضی
  • پردازش شبکه‌های عصبی
  • پردازش سیگنال‌های صوتی
  • پردازش فرکانس‌های گوناگون
  • حل معادلات پیچیده آماری
  • پردازش و ترسیم نمودارها
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی احتراق

در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی احتراق را به شما معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  • دانشگاه Shanghai Jiao Tong University در کشور چین
  • دانشگاه Purdue University در کشور آمریکا
  • دانشگاه University of Michigan – Ann Arbor در کشور آمریکا
  • دانشگاه RWTH Aachen University در کشور آلمان
  • دانشگاه Nanyang Technological University در کشور سنگاپور
  • دانشگاه University of Nottingham در کشور انگلستان
  • دانشگاه Imperial College London در کشور انگلستان
  • دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند
  • دانشگاه Catholic University of Leuven در کشور آلمان
  • دانشگاه KTH Royal Institute of Technology در کشور سوئد
  • دانشگاه Federal Institute of Technology Lausanne در کشور سوئیس
  • دانشگاه University of Tokyo در کشور ژاپن
  • دانشگاه Polytechnic University of Milan در کشور ایتالیا
  • دانشگاه KAIST در کشور کره جنوبی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی احتراق
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی احتراق

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل مهندسی احتراق

شغل مهندسی احتراق، یکی از مشاغل پیچیده و همچنین مهم در دنیا می‌باشد، که کاربرد‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد. تمامی وسایل نقلیه موتوری که امروزه استفاده می‌کنیم، به کمک مهندسی احتراق ساخته شده‌اند، زیرا فاکتور مهم و کلیدی همه‌ی آنها، استفاده از موتور احتراقی است. هواپیماها، موشک‌ها و راکت‌های فضای، به کمک موتور‌های احتراقی در آسمان به پرواز در می‌آیند و اگر مهندسین احتراق هیچ‌وقت وجود نداشتند، بشر قادر به ساخت و استفاده از این ماشین‌آلات فوق‌العاده، نبود.

در آخر، ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، باید به این نکته اشاره کنیم که بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب افزایش انرژی و خرسندی ما در راستای تولید مقالات بیشتر، می‌گردد. امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله، پاسخ سؤالات درون ذهنتان – پیرامون شغل مهندسی احتراق – را یافته باشید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “شغل مهندسی احتراق – شرح وظایف، مهارت ها و نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی احتراق

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.