بدون شک تا کنون نام «شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی» به گوش شما هم خورده است؛ اما آیا می‌دانید که این شغل چیست؟ وظایف شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی چیست؟ این شغل به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ بازار کار و آینده شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم تا به همراه شما، ضمن یافتن پاسخ سؤالاتی که مطرح کردیم، شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ اگر قصد دارید که شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی را برای آینده خود انتخاب کنید، شناختن زوایای مختلف این شغل می‌تواند به شما کمک کند که انتخابی دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر داشته باشید. با این پست از مجله اینترنتی کاپریلا همراه شوید تا به شما یک راهنمای جامع و کامل در خصوص شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی ارائه نماییم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی

شغل «مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی» که با نام «معماری شبکه‌های اطلاعاتی» نیز شناخته می‌شود، بر روی برنامه‌ریزی، ساخت و مدیریت شبکه‌ها تمرکز دارد و مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی باید از بهینگی و کارکرد صحیح این شبکه‌ها اطمینان حاصل کنند. شایان ذکر است، شخصی که به‌عنوان مهندس شبکه‌های اطلاعاتی در یک سازمان مشغول به فعالیت است، با چالش‌های سطح بالای طراحی و بهبود شبکه‌ها روبرو است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

 اهمیت شغل مهندسی شبکه‌ های اطلاعاتی در بازار کار

با توجه به افزایش روز افزون نقش شبکه‌های کامپیوتری در زندگی روزمره، شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی نیز بیش از پیش با استقبال مواجه شده است. از آن جهت که امور شبکه یکی از مهم‌ترین نیازهای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک می‌باشد، استخدام نیروی کار متخصص در زمینه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی برای شرکت‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. به موجب همین امر، بخش قابل توجهی از شغل‌های موجود در بازار را مشاغل مهندسی کامپیوتر و شبکه‌های اطلاعاتی تشکیل داده‌اند.

مهندس شبکه‌های اطلاعاتی در حال بررسی عملکرد شبکه و سیستم‌های اطلاعاتی
مهندس شبکه‌های اطلاعاتی در حال بررسی عملکرد شبکه و سیستم‌های اطلاعاتی

وظایف و مسئولیت ‌های شغل مهندس شبکه‌ های اطلاعاتی

وظایف مهندسان شبکه‌های اطلاعاتی با توجه به سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستند، می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی وظایف مهندسان این رشته از نخستین گام‌های راه‌اندازی شبکه تا زمانی که شبکه به قدرت کافی برسد، متفاوت خواهد بود. در این قسمت از مقاله، جهت آشنایی بیشتر با شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، قصد داریم تا به همراه شما، وظایف گوناگونی که بر عهده‌ی مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی قرار دارد را، با هم مرور کنیم.

مجموعه وظایف مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی عبارت‌اند از:

  • طراحی شبکه تعیین معماری مناسب، راه‌اندازی نرم‌افزارها و سخت‌افزارها
  • نگهداری از شبکه‌های رایانه‌ای و تمام سیستم‌های مرتبط با آن از جمله نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و اپلیکیشن‌ها
  • نگهداری از فایروال‌ها، به‌روزرسانی ویروس‌کش‌ها، پیاده‌سازی سیستم‌های امنیت داده و پشتیبان‌گیری از اطلاعات و محافظت از داده‌های مهم
  • نصب و پیکربندی تجهیزات شبکه مانند: روترها، سوئیچ‌ها، متعادل‌سازی بار، وی‌پی‌ان‌ها، شتاب‌دهنده‌های WAN و سرورهای پروکسی
  • نظارت پیوسته و عیب‌یابی جهت یافتن راهکارهای خلاقانه برای بهبود عملکرد شبکه
  • همکاری با واحد پشتیبانی و ارائه‌دهندگان سرویس جهت حصول اطمینان از عملکرد بهینه شبکه‌ها
  • مدیریت نمودن کاربران با استفاده از مواردی مانند: ایجاد سطوح کاربری مختلف با میزان دسترسی متمایز و ایجاد حساب کاربری و کلمه عبور برای هر کدام از آن‌ها
  • نظارت بر تبادل اطلاعات، محافظت از امنیت کاربران و دیتاهایی که رد و بدل می‌شوند خصوصاً در تبادلات مالی
  • ارتقای شبکه با توجه به نیاز کاربران و فناوری‌های روز دنیا، شناسایی و رفع عیوب سیستم، تهیه پشتیبان و بکاپ
  • نظارت بر نحوه کارکرد شبکه و تعیین زمان‌بندی برای تعمیر و نگهداری
  • ارتباط با مدیران و ارائه گزارش وضعیت به آنان و درخواست تغییر و ارتقای سیستم
  • ارتباط با کارمندان و نیز رفع مشکلات و نیازهای آنان به یک سیستم پیشرفته
  • پیاده‌سازی شبکه‌های فیزیکی و وایرلس
  • رفع مشکلات شبکه
  • انجام تحقیقات علمی در حیطه فناوری‌های جدید
  • ادغام فناوری‌های جدید در ساختار شبکه سازمان
  • عیب‌یابی سیستم
  • تشخیص مشکلات امنیتی و نفوذ
  • شناسایی روش‌های حل مشکلات
  • توانایی ارتقای سیستم
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اکنون‌که با وظایف مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی آشنا شدیم، ممکن است این سؤال در ذهن شما شکل بگیرد که، مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی برای انجام این وظیفه‌ی خود، به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟ در راستای یافتن پاسخ این سؤال، قصد داریم تا در قسمت بعدی به بررسی مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت‌ ها و توانایی ‌های مورد نیاز شغل مهندسی شبکه ‌های اطلاعاتی

کارشناس شبکه‌های اطلاعاتی باید دانش خاص و مجموعه‌ای از مهارت‌های هدفمند را داشته باشد تا بتواند به این شغل وارد شود و وظایف خود در این سمت را به خوبی انجام دهد شرایط زیر برای موفقیت یک کارشناس شبکه‌های اطلاعاتی الزامی هستند:

  • تحصیلات
  • آموزش
  • تحلیل مسائل
  • مدیریت زمان
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • برقراری ارتباطی
  • حل مساله
  • مدیریت پروژه
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی

در ادامه به بررسی هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم، می‌پردازیم؛ همراه ما باشید.

مهارت‌ ها و توانایی ‌های مورد نیاز شغل مهندسی شبکه ‌های اطلاعاتی
مهارت‌ ها و توانایی ‌های مورد نیاز شغل مهندسی شبکه ‌های اطلاعاتی

تحصیلات

یکی از مهارت‌های لازم برای ورود به شغل مهندسی شبکه اطلاعاتی، داشتن حداقل مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی است. افرادی که علاقه‌مند به اشتغال در حوزه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی هستند، باید مدرک کارشناسی خود را در زمینه‌های مرتبط (مانند: علوم کامپیوتری، تکنولوژی اطلاعات، مدیریت امنیت شبکه یا مهندسی سیستم‌های کامپیوتر) اخذ نموده باشند.

 ادامه دادن تحصیلات برای مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اطلاعات این رشته با توجه به پیشرفت‌هایی که به‌طور مداوم در این حوزه اتفاق می‌افتند، دائماً در حال به‌روز‌رسانی هستند؛ در همین راستا، یک مهندس شبکه‌های اطلاعاتی باید به‌طور پیوسته اطلاعات و دانش خود را پیرامون حوزه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی و فناوری‌های مرتبط با آن، به‌روز نگه‌دارند تا قادر به پیشرفت در شغل خود باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آموزش

مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی پیش از استخدام شدن، تقریباً چندین سال در سمت‌های مرتبط مشغول به فعالیت می‌شوند و به کسب تجربه می‌پردازند؛ آنها آموزش‌ها و دوره‌های عملی را می‌توانند در هنگام تحصیل و همچنین پس از اتمام تحصیلات خود، بگذرانند و تجربه‌ها و دانش بیشتری در شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی کسب نمایند.

شایان ذکر است، زمانی که مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی کار خود را در یک شرکت آغاز می‌کنند، معمولاً آموزش‌های عملی و تئوری متفاوتی برای آنها برگزار می‌شود، تا مهارت و دانش لازم برای انجام وظایف خود در آن شرکت را، به‌دست بیاورند؛ زیرا بسیاری از کارفرمایان انتظار دارند که کارکنان آنها، به‌طور کامل با اهداف شرکت و همچنین نرم‌افزارها و سیستم‌های نرم‌افزاری آن شرکا، آشنایی کامل داشته باشند.

تحلیل مسائل

سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی دارای عملکرد و ساختار پیچیده‌ای هستند و مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی برای طراحی و ساخت هر کدام از آنها، با مشکلات و مسائل مختلفی روبه‌رو می‌شوند؛ در همین راستا، مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی برای انجام این وظایف خود و پیشرفت در شغل خود، به مهارت «تحلیل مسائل» نیاز دارند.

شایان ذکر است که این مهارت به مهندسین در تحلیل کارایی و عملکرد سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی نیز، کمک شایانی می‌کند و مهندسین با استفاده از این مهارت، قادر به شناسایی مشکلات و نقص‌های موجود در سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هر روزه پیشرفت‌های جدیدی در حوزه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی صورت می‌گیرد و مهندسین پس از کسب این دانش روز، باید سیستم‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی را نیز به‌روزرسانی کنند و این به آن معنی است که، سیستم‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی باید ساعاتی از کار بی‌افتند و پس از به‌روزرسانی دوباره مورد استفاده قرار بگیرند؛ مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی باید در کمترین زمان ممکن، این به‌روزرسانی‌ها را انجام دهند و برای این کار به مهارت «مدیریت زمان» نیاز دارند.

به‌روزرسانی سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی باید با دقت بسیار زیادی برنامه‌ریزی شوند و در زمان درستی صورت بگیرند و مهندسین مطمئن شوند که، این به‌روزرسانی‌ها در زمان تعیین شده، صورت بگیرند؛ از طرف دیگر، این مهارت به مهندسین در اتمام به‌موقع پروژه نیز، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت مدیریت زمان
مهارت مدیریت زمان

کار گروهی

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی دارای ساختار پیچیده‌ای می‌باشند و به همین دلیل، پروژه‌های موجود در شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی بر عهده‌ی تیمی متشکل از مهندسین با تخصص‌های گوناگون سپرده می‌شوند؛ مهندسین برای فعالیت مؤثر در تیم و انجام وظایف خود، به مهارت «کار گروهی» نیاز دارند. این مهارت به مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در همکاری با اعضای گروه، کمک‌های شایانی می‌کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

از آن جایی که پروژه‌های شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی به‌صورت تیمی انجام می‌شوند و هر تیمی به یک سرپرست و مدیر نیاز دارد، مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی باید دارای مهارت «مدیریت تیمی» باشند؛ این مهارت به مهندسین در سرپرستی تیم و راهنمایی اعضای آن به سوی کسب موفقیت در پروژه، کمک‌های شایانی می‌کند. مهندسین برای تقویت این مهارت، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشند، که این نکات عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط ضعف هر کدام از اعضای تیم
  • شناخت نقاط قوت هر کدام از اعضای تیم
  • شناخت مهارت‌های هر کدام از اعضای تیم
  • تقسیم وظایف بین اعضای تیم با توجه به مهات‌های آنها
  • نظارت بر روی عملکرد هر کدام از اعضای تیم
  • راهنمایی اعضای تیم
  • مدیریت زمان پروژه
  • مدیریت بودجه پروژه

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباطی

مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی علاوه بر همکاران خود، با افراد دیگری که خارج از تیم می‌باشند نیز، در ارتباط هستند؛ این ارتباطات به‌منظور تنظیم به‌روزرسانی‌ها، بهبود عملکرد شبکه، طراحی و ساخت سیستم‌های ارتباطی و… می‌باشد.

 با توجه به توضیحاتی که دادیم، مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی برای فعالیت در این شغل و پیشرفت در آن، به مهارت «برقراری ارتباط» نیاز دارند؛ مهارت ارتباط برقرار کردن و مدیریت این ارتباطات – هم به‌صورت شفاهی به هم به‌صورت کتبی – برای افرادی که در شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی مشغول به فعالیت هستند، بسیار مهم و ضروری است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین در این شغل با مشکلات و مسائل مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند، که باید آنها را در کمترین زمان ممکن و با مؤثرترین روش، بر طرف نمایند؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی به آن نیاز دارند، مهارت «حل مسئله» می‌باشد.

حل مسئله یکی از بخش‌های اساسی و جدایی‌ناپذیر از شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی است، مهندسین برای فعالیت و پیشرفت در این شغل باید به‌طور مداوم کارایی سیستم‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند، تا از عملکرد بهینه‌ی سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی اطمینان حاصل کنند. می‌توانیم بگوییم که مهارت حل مسئله، یکی از تواناهایی مهم و ضروری محسوب می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت پروژه

می‌دانیم که پروژه‌های موجود در شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، به کمک تیمی متشکل از مهندسینی با تخصصی‌های گوناگون، انجام می‌شوند و هر تیمی، نیازمند یک سرپرست یا مدیر تیم می‌باشد؛ از طرفی مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی ممکن است چندین پروژه‌ی مختلف را به‌طور همزمان در دست داشته باشند و وظایف مختلفی  – از جمله طراحی اولیه گرفته تا اجرای نهایی سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی – بر عهده داشته باشند.

با توجه به توضیحاتی که با هم مطالعه نمودیم، به این نتیجه می‌رسیم که مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی برای هماهنگی‌های لازم با اعضای تیم و همچنین مدیریت کارها و وظایف در پروژه‌های گوناگون، به مهارت «مدیریت پروژه» نیاز دارند.

این مهارت موجب هماهنگی بیشتر بین اعضای تیم – برای انجام وظایف موجود در پروژه‌ها –، کاهش زمان انجام وظایف و همچنین مدیریت پروژه‌های مختلف، می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت مدیریت پروژه
مهارت مدیریت پروژه

استفاده از نرم افزار های تخصصی

مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی، برای نظارت و مدیریت بر روی سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی و همچنین طراحی و ساخت آنها، از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند؛ در همین راستا، مهندسین برای ورود به این شغل و فعالیت در آن، باید قادر به «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» باشند و این مهارت را در خود تقویت نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

در قسمت بعدی مقاله، برای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، به معرفی و بررسی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در این شغل می‌پردازیم؛ همراه ما باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی برای انجام طیف گسترده‌ای از وظایف خود، از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند؛ در همین راستا، در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، برخی از این نرم‌افزارهای تخصصی را مورد بررسی قرار دهیم. این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • Cade
  • Dia
  • Diagram Designer
  • eDraw Max
  • LanFlow

حال در ادامه، به بررسی هر کدام از نرم‌افزارهایی که نام بردیم، خواهیم پرداخت.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی

نرم افزار Cade

مهندسین برای طراحی سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی، باید در قدم اول نقشه‌ای از عملکرد آنها تهیه نمایند و آنها را به‌صورت کامپیوتری، مورد شبیه‌سازی و تست قرار دهند؛ مهندسین برای انجام این کار، از «نرم‌افزار Cade» استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار دارای محیطی با ابزارها و قابلیت‌های گوناگون می‌باشد، که مهندسین با استفاده از آنها، قادر به طراحی، شبیه‌سازی و تست انواع سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی (مانند مدارهای الکتریکی مورد نیاز) هستند.

نرم افزار Dia

«نرم‌افزار Dia» یک نرم‌افزار Open-Source برای رسم انواع نمودارها‌ی مهندسی، می‌باشد؛ مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های موجود در این برنامه، قادر به طراحی انواع فلوچارت، مدارهای شبکه، مدارهای الکتریکی، مدار ارتباطی، جبر رابطه‌ای و… هستند. این نرم‌افزار یکی از پروژه‌های گنوم می‌باشد، که با زبان برنامه‌نویسی C توسعه داده شده است.

نرم افزار Diagram Designer

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که در شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی برای طراحی فلوچارت‌ها و مدارها استفاده می‌گردد، «نرم‌افزار Diagram Designer» می‌باشد. این نرم‌افزار دارای ابزارها و قابلیت‌های بسیار زیادی جهت طراحی انواع چارت‌ها و مدارها (مانند مواردی که در قسمت قبل نام بردیم) است، که مهندسین با استفاده از آن، قادر به طراحی بخش اعظمی از سیستم‌ها و شبکه‌های ارتباطی مد نظر خود، هستند.

نرم افزار eDraw Max

«نرم‌افزار eDraw Max» محصولی از شرکت EdrawSoft می‌باشد، که با هدف رسم انواع فلوچارت، نموار‌های سازمانی، نمودار‌های ارتباطی، نمودارهای شبکه و نقشه ذهنی، طراحی و توسعه داده شده است. مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به طراحی کامل زیرساخت‌های شبکه‌ها و سیستم‌های ارتباطی خود هستند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار LanFlow

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی و بسیار پرکاربرد در شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، «نرم‌افزار LanFlow» می‌باشد. مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزار تخصصی، قادر به طراحی، شبیه‌سازی و تست نقشه شبکه‌های ارتباطی، هستند. برخی از قابلیت‌هایی که در این نرم‌افزار تعبیه شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • طراحی شبکه
  • طراحی کابل‌کشی‌ها و ارتباطات
  • طراحی جریان‌های ورودی و خروجی
  • نماد‌های شبکه‌ای 2 بعدی و 3 بعدی
  • مدیریت و مستندسازی شبکه‌های ارتباطی طراحی شده
  • و…

حال که با وظایف، مهارت‌های مورد نیاز و همچنین نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که، مروری بر روی وضعیت کار و فرصت‌های شغلی مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی داشته باشیم.

وضعیت بازار کار و فرصت های شغلی مهندسی شبکه های اطلاعاتی در ایران

افرادی که به عنوان مهندس شبکه‌های اطلاعاتی قصد ورود به بازار کار را دارند، می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند؛ به‌‌ عبارتی دیگر، این افراد می‌توانند در شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات استخدام شوند و یا به‌صورت قراردادی، با آن‌ها کار کنند. همان‌گونه که می‌دانید، در مراکز خصوصی امکان پیشرفت این افراد بیشتر است و مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی می‌توانند با کسب تجربه‌های بیشتر و افزایش دانش خود در این حوزه از مهندسی، به رده‌های مدیریتی دست پیدا کنند.

تا کنون آمار رسمی در خصوص میزان استخدام مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در کشور ایران منتشر نشده است؛ اما آن‌گونه که از شواهد و اطلاعات مشخص می‌باشد، در بازار کار ایران میزان استخدام و اشتغال مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی نسبت به میانگین سایر مشاغل، بالاتر است. این موضوع را می‌توان به دلیل افزایش استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار در سالیان اخیر به‌صورت گسترده در کشور دانست.

امروزه نمی‌توان شرکت یا سازمانی را در کشور پیدا کرد، که از نرم‌افزار و کامپیوتر برای انجام عملیات‌های مختلف مالی، اداری و حرفه‌ای خود استفاده نکند؛ به همین علت می‌توان شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی را، یکی از شغل‌های مورد نیاز در کشور ایران دانست.‌

به‌علاوه پیش‌بینی می‌شود، که با وابستگی بیش از پیش شرکت‌ها و سازمان‌ها به کامپیوترها و شبکه‌های کامپیوتری و توسعه یافتن آن‌ها در کشور، روز به روز بر میزان اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این حوزه افزوده شود؛ درنتیجه وضعیت بازار کار و استخدام شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی در ایران بسیار موفق خواهد بود.

مصاحبه شغلی
مصاحبه شغلی

وضعیت بازار کار و فرصت های شغلی مهندسی شبکه های اطلاعاتی در جهان

همان‌گونه که انتظار می‌رود، وضعیت استخدام مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در جهان – همانند ایران – با رشد مواجه است؛ به‌گونه‌ای که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که، میزان استخدام مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در آمریکا، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ با رشد ۱۴ درصدی مواجه باشد و این موضوع در حالی است که متوسط رشد تمامی مشاغل در آمریکا، ۱۱ درصد است.

 شایان ذکر است که در استرالیا، شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی در بازه زمانی ۵ سال گذشته با رشد ۲۹.۵ درصدی گزارش شده است؛ گزارش‌های بی‌شماری از افزایش درصد رشد میزان استخدام مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در مناطق مختلف جهان وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت که شغل مهندس شبکه‌های اطلاعاتی در سراسر جهان از بازار کار  و فرصت‌های شغلی مناسبی برخوردار می‌باشد.

 درآمد و حقوق مهندسین شبکه های اطلاعاتی در ایران

آن دسته از مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی که در بخش‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند، با توجه به «قانون مدیریت خدمات کشوری» حقوق دریافت می‌کنند؛ اما در بخش خصوصی میزان درآمد و حقوق مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی به معیارهای مختلفی (مانند تخصص، دانش و تجربه فرد) بستگی دارد و بر اساس معیارهایی که نام بردیم، میزان حقوق مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی محاسبه و تعیین می‌شود.

بدیهی است که هر چقدر تخصص مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در انجام امور تخصصی خود بالاتر باشد، حقوق بیشتری را دریافت خواهند کرد؛ به‌علاوه دانش و تجربه به کمک مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی آمده و  مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی می‌توانند از این موارد، به‌عنوان روشی برای افزایش درآمد خود نیز استفاده نمایند.

در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی با قابلیت‌های مناسبی که از خود نشان می دهند، در سمت‌های شغلی بالاتر (از جمله سمت‌های مدیریتی) برگزیده می‌شوند؛ بدیهی است که این دسته از مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی، درآمد و دستمزد بیشتری خواهند داشت.

درآمد و حقوق مهندسین شبکه های اطلاعاتی در جهان

میزان درآمد و حقوق مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در کشورهای مختلف جهان، متفاوت است؛ برای مثال می‌توان به کشور آمریکا اشاره کرد، که درآمد متوسط سالیانه مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی در سال ۲۰۱۰ برای هر نفر ۶۹۱۶۰ دلار برآورد شده است این در حالی می‌باشد که میزان درآمد سایر مشاغل در همان سال، ۳۳۸۴۰ دلار در سال بوده است.

در کشور استرالیا میزان درآمد سالانه متخصصان شبکه ۷۲۰۰۰ دلار – پیش از کسر مالیات – عنوان شده است؛ همچنین در کشور انگلستان متوسط درآمد سالیانه شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی برای افراد تازه کار، بین ۲۷۰۰۰ تا ۴۲۵۰۰ دلار متغیر است و این مبلغ برای مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی با تجربه و متخصص، بین ۴۲۵۰۰ تا ۶۰۵۰۰ دلار می‌باشد و مهندسان ارشد شبکه‌های اطلاعاتی در انگلستان، حدود ۹۱۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند.

با توجه به آمار و اعداد و ارقام ذکر شده می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که، میزان درآمد مهندسان شبکه‌های اطلاعاتی در جهان بیشتر از متوسط درآمد سایر مشاغل است.

اکنون که با بازار کار و درآمد این شغل در ایران و جهان آشنا شده‌ایم، بهتر است به مزایا و معایب این شغل بپردازیم، تا آشنایی کاملی با شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی به‌دست بیاوریم.

درآمد شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی
درآمد شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی

مزایا و معایب شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی

از جمله مهم‌ترین مزایای شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، می‌توان به «پتانسیل بالای درآمد» آن در کشور ایران و سایر کشورهای جهان اشاره نمود؛ بدون شک تا کنون متوجه شده‌اید که حتی کوچک‌ترین سازمان‌ها هم، برای خود دارای یک شبکه داخلی هستند و به همین علت، بازار کار بزرگ و گسترده‌ای در حوزه شغلی مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی وجود دارد.

این شغل به جای آن که دانش محور باشد، بیشتر «مهارت محور» است و ارتباط زیادی به تحصیلات ندارد؛ به بیان دیگر، مهندسینی در این شغل به موفقیت می‌رسند که، دارای مهارت بیشتری هستند. شایان ذکر است که، این شغل بسیار چالش‌برانگیز می‌باشد و در صورتی که شبکه با مشکل مواجه شود، ممکن است مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی ساعت‌های طولانی را با استرس بالا و حجم کار فراوان،  بگذرانند و مشکلاتی که پیش آمده است را، بر طرف نمایند.

همان‌طور که حدس زده‌اید، شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی یک شغل پشت‌میزنشینی است، که این امر امکان وارد شدن آسیب‌های گوناگون به ستون فقرات – در ناحیه کمر و گردن – را افزایش می‌دهد.

تا اینجا نکات مهم و حائز اهمیت شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی (مانند بازار کار، درآمد، مزایا و معایب آن) را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ حال می‌خواهیم همراه شما، به بررسی مسیر ورود به شغل شبکه‌های اطلاعاتی، بپردازیم.

مسیر ورود به شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی

برای آنکه افراد بتوانند به عنوان مهندس شبکه‌های اطلاعاتی مشغول به فعالیت شوند، لازم است دوره‌های آموزشی خاصی را بگذرانند و مهارت‌های عملی منحصر به فردی را بیاموزند؛ این موارد عبارت‌اند از:

  • گرفتن مدرک کارشناسی
  • کسب تجربه مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات
  • کسب تجربه و کارآموزی
  • انجام کارهای عملی
  • افزایش تجربه کاری
  • انتخاب مسیر شغلی مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی
  • تقویت مهارت‌های مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی

بیایید هر کدام از موارد فوق را، با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

مسیر ورود به شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی
مسیر ورود به شغل مهندسی شبکه های اطلاعاتی

گرفتن مدرک کارشناسی

به طور معمول یکی از شرایط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، برای جذب کارجویان به عنوان مهندس شبکه‌های اطلاعاتی، داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر یا فناوری اطلاعات است؛ اگر چه داشتن مدرک تحصیلی در حوزه رشته مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید، اما این بدان معنا نیست که نداشتن مدرک دانشگاهی در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، می‌تواند موجب جلوگیری استخدام افراد با مهارت شود.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که شرکت‌ها برای استخدام نیروهای خود، اقدام به حذف شرط مدرک تحصیلی از آگهی‌های شغلی خود نموده‌اند؛ در این صورت تنها کافی است که افراد در حوزه مورد نظر دارای توانایی‌های لازم باشند و دوره‌های آموزشی را در حیطه شغلی مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی گذرانده باشند، تا بتوانند در این شغل فعالیت نمایند.

کسب تجربه مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات

تنها کسب کردن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا گذراندن دوره‌های لازم برای ورود به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به عنوان مهندس شبکه‌های اطلاعاتی کافی نیست و یادگیری عملی مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی نیز، امری بسیار مهم و حیاتی می‌باشد؛ زیرا افراد باید دارای یک زیربنای کامل از مهارت‌های شبکه‌های اطلاعاتی باشند، که این مهارت‌ها با گذراندن دوره‌های مختلف، کسب می‌گردد.

کسب تجربه و کارآموزی

یکی از راهکارهایی که می‌تواند موجب توسعه مهارت‌های بنیادی و عملی افراد در حوزه  مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی گردد، فعالیت در جایگاه شغلی کارآموز است؛ با این کار افراد مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی را کسب می‌کنند و سابقه خود را در انجام پروژه‌های مختلف افزایش می‌دهند و در نتیجه‌ی این کار، در مصاحبه‌های شغلی مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، شانس بیشتری برای استخدام کسب می‌نمایند..

انجام کار های عملی

پس از کسب مهارت‌های مقدماتی در حوزه مهندسی شبکه‌های ارتباطی، افراد باید به دنبال فرصت‌های شغلی باشند که با حوزه شبکه‌های اطلاعاتی، ارتباط بیشتری دارد؛ فعالیت کردن به عنوان یک مهندس مبتدی یا یک تحلیل‌گر سیستم‌های شبکه، می‌تواند به افراد کمک کند که سطح تجربه خود را در زمینه شبکه‌های کامپیوتری افزایش دهند.

از این طریق مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی، مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی را کسب و تقویت می‌نمایند و موجب افزایش شانس استخدام خود در یک موقعیت شغلی بهتر، خواهند شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

افزایش تجربه کاری

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در پیشرفت شغلی مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی، «افزایش تجربه کاری» می‌باشد؛ مهندسین برای ورود به حوزه‌های مختلف این شغل و کسب موقعیت‌های شغلی و سمت‌های بهتر، باید تجربه‌های کاری فراوانی به‌دست بیاورند و از آنها برای پیشرفت در شغل خود، استفاده نمایند.

یکی از راه‌های افزایش تجربه کاری، فعالیت در حوزه‌های گوناگون و سمت‌های شغلی مختلف در مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی می‌باشد؛ این روش علاوه بر افزایش تجربه، در ایجاد ارتباطات بیشتر نیز، به مهندسین کمک‌‌های شایانی می‌کند.

افزایش تجربه کاری
افزایش تجربه کاری

انتخاب مسیر شغلی مهندسی شبکه ‌های اطلاعاتی

افراد علاقه‌مند به حوزه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی پس ‌از آن که تجربه و مهارت‌های لازم را در سطح ورودی و مقدماتی این شغل کسب کردند، باید مسیر شغلی خود را تعیین نمایند؛ زیرا مشاغل مهندسی شبکه با توجه به صنعت، سازمان و فناوری‌های مورد استفاده، متفاوت می‌باشند.

از جمله مشاغلی که در حیطه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی قرار می‌گیرند، می‌توان به متخصص شبکه، مدیر شبکه، کاردان شبکه، تحلیلگر شبکه، مهندس شبکه و معمار راهکارهای شبکه اشاره کرد؛ بنابراین لازم است افراد علاقه‌مند به حوزه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی از میان انواع فرصت‌های شغلی فوق، مسیر مورد نظر خود را مشخص کنند.

تقویت مهارت های مهندسی شبکه های اطلاعاتی

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت‌های شغلی مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت مدرک فناوری اطلاعات است؛ افراد با گذراندن این دوره‌های آموزشی، می‌توانند مباحث مختلفی پیرامون سیستم عامل‌ها، امنیت اطلاعات، مدیریت شبکه و ملزومات برنامه‌نویسی را، یاد بگیرند.

مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی با توجه به سازمانی که قصد دارند در آن مشغول به کار شوند، ممکن است به گواهینامه یا دوره‌های آموزشی بخش مخصوصی نیاز داشته باشند؛ شرکت‌های معتبری از جمله مایکروسافت، سیسکو، میکروتیک و… دوره‌های آموزشی معتبر شبکه برگزار می‌کنند و گواهینامه‌های معتبری را اعطا می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی شبکه های اطلاعاتی

همان‌گونه که بارها در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی کاربردهای فراوانی در حوزه‌های گوناگون دارد و در همین راستا، کشور‌های دنیا هر کدام در تلاش هستند تا بهترین مهندسین شبکه‌های اطلاعاتی را، در دانشگاه‌های خود پرورش دهند.

در راستای آشنایی بیشتر با رشته و شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، به معرفی برخی از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی، بپردازیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Georgia Institute of Technology در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  3. دانشگاه Tsinghua University در کشور چین
  4. دانشگاه Nanyang Technological University در کشور سنگاپور
  5. دانشگاه University of Waterloo در کشور کانادا
  6. دانشگاه Aalborg University در کشور دانمارک
  7. دانشگاه Delft University of Technology در کشور هلند
  8. دانشگاه University of Cambridge در کشور انگلستان
  9. دانشگاه KTH Royal Institute of Technology در کشور سوئد
  10. دانشگاه Keio University در کشور ژاپن
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی شبکه های اطلاعاتی
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی شبکه های اطلاعاتی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

با توجه به آن که شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی در عصر ارتباطات به یک عنصر حیاتی برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده است، می‌توان نتیجه گرفت که رشته مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی بازار کار خوبی دارد؛ همان‌گونه که ذکر کردیم، یک مهندس شبکه‌های اطلاعاتی وظیفه راه‌اندازی، نگهداری، عیب‌یابی و ارتقای شبکه‌های فیزیکی و وایرلس کل یک سازمان را بر عهده دارد.

این رشته و شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی با توجه به کاربرد‌های فراوانی که دارد، نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ به همین علت در صورتی که علاقه‌مند به وارد شدن به بازار کار این رشته باشید، پس از کسب مهارت‌ها و توانایی‌های که با هم بررسی کردیم، قادر به فعالیت در حوزه مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی و پیشرفت در آن، هستید.

در پایان امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به سؤالات شما در خصوص شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی و بازار کار و درآمد آن پاسخ دهد؛ در صورتی که شما همراه محترم، نظر و دیدگاهی در خصوص شغل مهندسی شبکه‌های اطلاعاتی دارید و یا آن که نکته‌هایی مدنظر شما می‌باشد که در این مقاله به آن اشاره نشده است، می‌توانید دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش نظرات در انتهای این مقاله با ما به اشتراک بگذارید. در صورتی که این مطلب برای شما مفید واقع شده است و احساس می‌کنید که دوستان و همکاران شما به مطالعه آن نیاز دارند، می‌توانید لینک این مقاله را از طریق فضای مجازی و کانال‌ها و گروه‌هایی که در آن‌ها عضو هستید، با دوستان خود به اشتراک بگذارید، تا آنان نیز در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنند.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

فاطمه امامی دانش آموخته رشته مهندسی گیاه‌پزشکی است. وی به مطالعه و پژوهش علاقه دارد و در حال حاضر به عنوان فریلنسر در زمینه تولید محتوای متنی و ویدیویی مشغول به فعالیت است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.