امروزه نرم‌افزارهای مختلفی برای انواع سیستم عامل‌ها (مانند ویندوز، اندروید، IOS و…) وجود دارند، که افراد عادی و متخصص از آنها برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنند؛ اما این نرم‌‌افزارها و اپلیکیشن‌ها به دست چه کسانی طراحی و ساخته می‌شوند؟ چه کسانی عملکرد این اپلیکیشن‌ها را ایجاد می‌کنند؟ در پاسخ به این سؤال، فقط یک جواب وجود دارد؛ «توسعه دهندگان اپلیکیشن».

با شنیدن عنوان شغلی توسعه دهنده اپلیکیشن، احتمالاً سؤالات مختلفی درون ذهن شما شکل گرفته است، سؤالاتی مانند این که شغل توسعه دهنده اپلیکیشن چیست؟ توسعه دهندگان اپلیکیشن چه وظایفی دارند؟ مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به شغل توسعه دهنده اپلیکیشن و پیشرفت در آن چیست؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، قصد داریم به همراه شما – ضمن یافتن پاسخ سؤالات بالا – شغل توسعه دهنده اپلیکیشن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

در اولین بخش از این مقاله، به سراغ تعریف شغل توسعه دهنده اپلیکیشن می‌رویم، تا آشنایی اولیه‌ای نسبت به این شغل پیدا کنیم. شغل توسعه دهنده اپلیکیشن، بر روی طراحی، ساخت و توسعه‌ی انواع مختلفی از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند، تمرکز دارد؛ به بیان دیگر، توسعه دهندگان اپلیکیشن با کسب دانش لازم در زمینه‌ی برنامه‌نویسی و استفاده از زبان‌ها و پلتفرم‌های مختلف برنامه‌نویسی، به طراحی، توسعه و بهبود اپلیکیشن‌ها می‌پردازند. این شغل دارای شاخه‌های تخصصی گوناگونی می‌باشد، که افراد علاقه‌مند با ورود به هر کدام از آنها، باید مهارت‌های مختلفی را کسب نمایند؛ در همین راستا، افرادی که قصد ورود به شغل توسعه دهنده وب و فعالیت در آن را دارند، باید از قبل حوزه‌ی تخصصی خود را مشخص نمایند و یا اینکه خود را برای قبول هر گونه پیشنهاد کاری در این حوزه، آماده کنند.

شغل توسعه دهنده اپلیکیشن های موبایل، یکی از حوزه‌های کاری در حال رشد می‌باشد، زیرا تمامی کسب‌وکارها، راه‌های ارتباط جمعی و سرگرمی‌ها، به حوزه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها هدایت می‌شوند؛ در همین راستا، چه در حال حاضر و چه در آینده، فرصت‌های شغلی فراوانی در این حوزه وجود دارد.

به‌طور خلاصه، هدف اصلی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن، ارائه‌ی نرم‌افزارهایی برای گوشی‌های هوشمند است که، بهترین عملکرد و تجربه کاربری را، به کاربران این اپلیکیشن‌ها ارائه نماید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف شغل توسعه دهنده اپلیکیشن آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به بررسی شاخه‌های تخصصی این شغل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

شاخه های تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

برخی از اپلیکیشن‌ها برای انواع سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند ساخته می‌شوند و برخی دیگر از آنها، به‌طور خاص برای یکی از سیستم عامل‌ها (مانند اندروید یا IOS) طراحی می‌گردند؛ حوزه‌ی طراحی و ساخت اپلیکیشن‌ها برای سیستم عامل‌های مختلف، باهم دیگر تفاوت دارند و این تفاوت منجر به ایجاد شاخه‌های تخصصی در شغل توسعه دهنده اپلیکیشن شده است. در این بخش از مقاله، قصد داریم مروری بر شاخه‌های تخصصی این شغل داشته باشیم؛ این شاخه‌های تخصصی عبارت‌اند از:

  • توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل
  • توسعه دهنده اپلیکیشن اندروید
  • توسعه دهنده اپلیکیشن IOS

حال بیایید هر کدام از شاخه‌های تخصصی بالا را، باهم بررسی کنیم.

شاخه های تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن
شاخه های تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل

هر چه در زمان بیشتر پیش می‌رویم، افراد بیشتری به جای استفاده از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوتر‌های شخصی، از تلفن‌های هوشمند و تلبت‌ها برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند؛ در همین راستا، بسیاری از نرم‌افزارهای که در گذشته منحصراً در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی موجود بودند، امروزه در قالب اپلیکیشن‌های گوناگون، برای تلفن‌های همراه و تلبت‌های هوشمند نیز، عرضه شده‌اند، که وظیفه‌ی طراحی و ساخت این اپلیکیشن‌ها، بر عهده‌ی «توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل» می‌باشد.

این دسته از توسعه دهندگان، به جای ساختن نرم‌افزارهایی برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ (مانند لپ‌تاپ‌ها)، بر روی طراحی و ساخت اپلیکیشن‌هایی مناسب صفحه نمایش‌های نسبتاً کوچک تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، تمرکز دارند؛ آنها نرم‌افزارهای تخصصی در حوزه‌های مختلف (مانند برنامه‌های چند رسانه‌ای، نرم‌افزارهای ادیت عکس و ویدیو، نرم‌افزارهای مالی و…) را، برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، طراحی می‌نمایند و می‌سازند. شایان ذکر است که اپلیکیشن‌های اندرویدی و IOSی با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، در همین راستا افرادی که قصد فعالیت در این شاخه تخصصی از شغل توسعه دهنده اپلیکیشن را دارند، باید آشنایی کاملی با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند، به‌دست بیاورند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه دهنده اپلیکیشن اندروید

برخی از اپلیکیشن‌ها، صرفاً برای سیستم عامل اندروید طراحی و ساخته شده‌اند و تنها کاربرانی که گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌های اندرویدی دارند، قادر به استفاده از این اپلیکیشن‌ها هستند؛ این اپلیکیشن‌های انحصاری اندروید، در حوزه‌های مختلفی (مانند پخش‌کننده‌های رسانه‌ای، مرورگر‌های وب، بازی‌های آفلاین و آنلاین، اپلیکشن‌های ویرایش فایل‌های رسانه‌ای و بسیاری دیگر از حوزه‌های مختلف) به دست توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی، طراحی و برنامه‌نویسی می‌شوند.

افرادی که قصد فعالیت در این شاخه تخصصی از توسعه دهنده اپلیکیشن را دارند، باید آشنایی کاملی با انواع زبان‌ها، فریمورک‌‌ها و پلتفرم‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های اندرویدی و مهارت استفاده از آنها برای طراحی و ساخت یک اپلیکیشن اندرویدی را، به دست بیاورند.

کد‌های مورد نیاز برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های اندرویدی به صورت «منبع باز Open Source» هستند و هر کسی که به این حوزه از برنامه‌نویسی (یعنی توسعه دهنده اپلیکیشن) علاقه دارد، قادر به استفاده از آنها و طراحی و ساخت اپلیکیشن اندرویدی، می‌باشد.

شایان ذکر است که، بیشترین تعداد کاربران گوشی‌ها و تلبت‌های هوشمند در جهان، از آن سیستم عامل اندروید می‌باشد؛ همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که، شرکت گوگل (سازنده‌ی سیستم عامل اندروید) این سیستم عامل را برای دستگاه‌های الکترونیکی دیگر (مانند صفحه‌نمایش وسایل نقلیه، تلویزیون‌ها و…) نیز عرضه نموده است، که این امر موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توسعه دهنده اپلیکیشن اندروید
توسعه دهنده اپلیکیشن اندروید

توسعه دهنده اپلیکیشن IOS

سیستم عامل IOS منحصراً در محصولات هوشمند شرکت اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این محصولات عبارت‌اند از سری گوشی‌های هوشمند آیفون و تبلت‌های هوشمند آی‌پد. دسترسی‌ها و قابلیت‌هایی که برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های IOS در اختیار توسعه دهندگان است، نسبت به سیستم عامل اندروید بسیار کمتر می‌باشد و افرادی که قصد فعالیت در این شاخه تخصصی را دارند، باید شناخت کاملی از معماری و عملکرد سیستم عامل IOS داشته باشند و مهارت زیادی در استفاده از زبان‌ها، فریمورک‌ها و پلتفرم‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های IOS، به دست بیاورند.

شایان ذکر است که شرکت اپل نیز مانند گوگل، سیستم‌عامل خود را گسترش داده و در ابزارهای هوشمند مختلفی (مانند ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و…) از سیستم عامل مخصوص آنها، استفاده می‌کند؛ این امر موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های IOS شده است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اکنون که آشنایی کاملی با ماهیت شغل توسعه دهنده اپلیکیشن و شاخه‌های تخصصی آن به دست آوردیم، زمان آن فرا رسیده است که، به بررسی وظایف شغل توسعه دهنده وب بپردازیم؛ همراه ما باشید.

وظایف شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

با اینکه شاخه‌های تخصصی مختلفی در شغل توسعه دهنده اپلیکیشن وجود دارد، اما وظایف شغلی موجود در آنها تقریباً یکسان است و تنها در برخی جزئیات باهم تفاوت دارند؛ در راستای آشنایی بیشتر با شغل توسعه دهنده اپلیکیشن، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا همراه شما، به بررسی وظایف موجود در این شغل بپردازیم، که این وظایف عبارت‌اند از:

  • ملاقات با مدیران یا کارفرمایان
  • ارائه ایده‌های نو برای توسعه اپلیکیشن‌ها
  • ایجاد طرح و نقشه مسیر طراحی و توسعه اپلیکیشن
  • برنامه‌نویسی و کدنویسی جهت توسعه اپلیکیشن‌ها
  • تست کردن و اشکال‌زدایی از کد‌های نوشته شده
  • انتشار به‌روزرسانی‌ها و رفع باگ‌ها

در ادامه، همراه شما به بررسی هر کدام از وظایفی که نام بردیم، می‌پردازیم؛ همراه ما باشید با بررسی وظایف شغل توسعه دهنده اپلیکیشن.

وظایف شغل توسعه دهنده اپلیکیشن
وظایف شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

ملاقات با مدیران یا کارفرمایان

اولین مرحله در طراحی، ساخت و توسعه اپلیکیشن، «ملاقات با مدیران یا کارفرمایان» است؛ توسعه دهندگان اپلیکیشن در سمت مدیر تیم توسعه دهنده و به عنوان یکی از اعضای آن تیم، باید اطلاعات کاملی از خواسته‌های مدیران و کارفرمایان خود داشته باشند. در این جلسات، توسعه دهندگان اپلیکیشن موارد مختلفی را با مدیران یا کارفرمایان خود بررسی می‌کنند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • مشخص کردن هدف اپلیکیشن
  • شناسایی بازار هدف
  • تعیین سیستم‌عامل‌های مد نظر
  • مشخص کردن بودجه‌ی پروژه
  • برنامه‌ریزی برای تعیین زمان‌بندی اتمام پروژه
  • و…

پس از بررسی مواردی که گفته شد، توسعه دهندگان اپلیکیشن باید به ارزیابی شرایط و توان انجام پروژه بپردازند، در صورت وجود هیچ گونه مشکل، قرارداد کاری بسته می‌شود و توسعه دهندگان پروژه‌ی خود را آغاز می‌نمایند.

ارائه ایده های نو برای توسعه اپلیکیشن ها

دومین وظیفه‌ای که در این شغل بر عهده‌ی توسعه دهندگان اپلیکیشن قرار دارد، «ارائه ایده‌های نو برای توسعه اپلیکشین‌ها» می‌باشد؛ افراد متخصص در حوزه توسعه اپلیکیشن، باید با توجه به اهداف اپلیکیشن مد نظر و همچنین بازار هدف آن، ایده‌های نوینی برای طراحی ظاهر و عملکرد و همچنین قابلیت‌های موجود در اپلیکیشن، ارائه نمایند.

این وظیفه در اغلب موارد به صورت تیمی انجام می‌شود و سرپرستان و مدیران تیم‌های توسعه دهنده اپلیکیشن، با برگزاری جلسات طوفان فکری و استفاده از دیگر روش‌های ایده‌پردازی، در کنار اعضای تیم خود به ارائه و بررسی ایده‌های نو، می‌پردازند.

بسیاری از پیشرفت‌های موجود در حوزه‌های مختلف، به کمک برگزاری جلسات ایده‌پردازی، شکل گرفته و به وجود آمده‌اند؛ در همین راستا، این وظیفه می‌توان یکی از وظایف و همچنین مراحل مهم در شغل توسعه دهنده اپلیکیشن دانست. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ایجاد طرح و نقشه مسیر طراحی و توسعه اپلیکیشن

هر پروژه‌ای برای رسیدن به موفقیت، نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد یک نقشه مسیر پروژه، می‌باشد؛ در همین راستا، توسعه دهندگان اپلیکیشن برای اتمام پروژه‌های خود، باید پس از بررسی ایده‌ها و انتخاب بهترین ایده در بین آنها، به «ایجاد طرح و نقشه مسیر طراحی و توسعه اپلیکیشن» بپردازند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، توسعه دهندگان اپلیکیشن باید در زمان تعیین شده توسط کارفرما یا مدیر خود، پروژه‌ای که در دست دارند را به اتمام برسانند و برای این کار، به یک برنامه‌ریزی و نقشه‌ی دقیق نیاز دارند؛ در همین راستا، آنها باید برای طراحی و ساخت بخش‌های مختلف یک اپلیکیشن و هماهنگی بین اعضای گروه، دقت فراوانی به خرج دهند، تا قادر به اتمام پروژه در زمان تعیین شده، باشند.

ایجاد طرح و نقشه مسیر طراحی و توسعه اپلیکیشن
ایجاد طرح و نقشه مسیر طراحی و توسعه اپلیکیشن

برنامه نویسی و کدنویسی جهت توسعه اپلیکیشن ها

پس از انجام تمامی وظایف بالا، توسعه دهندگان اپلیکیشن باید به سراغ «برنامه‌نویسی و کدنویسی اپلیکیشن‌ها» بروند؛ همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، زبان‌ها، فریمورک‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای طراحی و توسعه اپلیکیشن‌ها وجود دارد، که هر کدام از آنها برای طراحی و ساخت بخش خاصی از اپلیکیشن‌ها مورد استفاده توسعه دهندگان قرار می‌گیرد و افراد علاقه‌مند به این حوزه، باید دانش و مهارت کافی برای استفاده از این زبان‌ها، فریمورک‌ها و پلتفرم‌ها را داشته باشند.

از آن جایی که یک اپلیکیشن دارای قسمت‌های تخصصی گوناگونی است، برای طراحی و ساخت آنها از توسعه دهندگانی با تخصص‌های مختلف، کمک گرفته می‌شود و هر کدام از بخش‌های یک اپلیکیشن، توسط افراد و یا گروهی خاص از اعضای تیم، طراحی و ساخته می‌شوند و تقسیم وظایف و طراحی بخش‌ها در مرحله‌ی زمان‌بندی و تعیین نقشه مسیر، صورت می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تست کردن و اشکال زدایی از کد‌ های نوشته شده

یکی دیگر از وظایفی که در شغل توسعه دهنده وب وجود دارد، «تست کردن و اشکال‌زدایی از کد‌های نوشته شده» می‌باشد؛ توسعه دهندگان وظیفه دارند پس از اتمام کد‌نویسی و برنامه‌نویسی بخش مورد نظر، آنها را تست کنند و در صورت بروز و مشاهده‌ی هر گونه خطا، آنها را رفع نمایند. این وظیفه بیش از آن چه که در ذهن دارید، وظیفه‌ای تخصصی می‌باشد، به طوری که بسیاری از توسعه دهندگان، به صورت حرفه‌ای و تخصصی به تست کردن و اشکال‌زدایی کد‌ها مشغول هستند. یکی دیگر از مواردی که توسعه دهندگان در حین انجام این وظیفه باید به آن توجه ویژه‌ای بکنند، بررسی هماهنگی بین بخش‌های مختلف یک اپلیکیشن با هم دیگر و حصول اطمینان از عملکرد آنها می‌باشد؛ توسعه دهندگانی که به صورت تخصصی به انجام این وظیفه می‌پردازند، باید تمامی بخش‌های یک اپلیکیشن و همچنین میزان هماهنگی آنها با یکدیگر را، مورد بررسی قرار دهند و در صورت مشاهده‌ی هر گونه مشکل در عملکرد، آن  مشکل یا باگ را بر طرف نمایند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انتشار به روز رسانی ها و رفع باگ ها

در برخی از موارد، باگ‌هایی در کد‌های اپلیکیشن‌ها وجود دارند، که تنها پس از استفاده‌ی طولانی مدت و یا افزایش کاربران آنها، بروز می‌کنند و در مرحله‌ی تست، هیچ نشانی از آنها یافت نمی‌شود؛ از طرفی پس از گذشت زمان، قابلیت‌هایی جدید به وجود می‌آیند که استفاده از آنها در اپلیکیشن‌ها، موجب پیروزی در رقابت با دیگر شرکت‌ها می‌گردد و این قابلیت‌ها باید در قالب به‌روزرسانی‌های دوره‌ای، در دسترس کاربران قرار بگیرند.

در راستای توضیحات بالا، باید بگوییم که وظیفه «انتشار به‌روزرسانی‌ها و رفع باگ‌ها»، بر عهده‌ی توسعه دهندگان اپلیکیشن می‌باشد؛ این توسعه دهندگان باید با شناخت قابلیت‌های جدید و بهینه‌سازی آنها برای اپلیکیشن‌های مد نظر خود و همچنین شناسایی باگ‌های موجود در کد‌ها، به‌روزرسانی‌های گوناگونی را در طی زمان برای کاربران منتشر نمایند.

حال که با وظایف موجود در شغل توسعه دهنده اپلیکیشن آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که همراه شما به معرفی و بررسی مهارت‌های مورد نیاز توسعه دهندگان جهت انجام وظایفشان، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

طراحی و ساخت یک اپلیکیشن پیچیده، کاری بسیار مهم و دارای جزئیات فراوان می‌باشد و توسعه دهندگان اپلیکیشن باید مهارت‌های مختلفی برای فعالیت و پیشرفت در این شغل، کسب نمایند؛ در این قسمت از مقاله، قصد داریم مهارت‌های مورد نیاز شغل توسعه دهنده اپلیکیشن را، با هم بررسی کنیم. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • برقراری ارتباط
  • مدیریت زمان
  • توجه به جزئیات
  • حل مساله
  • خلاقیت
  • جستجو در اینترنت
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • زبان انگلیسی

در ادامه، هر کدام از مهارت‌هایی که نام بردیم را، با هم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل توسعه دهنده اپلیکیشن
مهارت های مورد نیاز شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

دانش فنی

اولین قدم برای ورود به حوزه شغلی توسعه دهنده اپلیکیشن، کسب «دانش فنی» مورد نیاز این حوزه می‌باشد؛ افرادی که به شغل توسعه دهنده اپلیکیشن علاقه دارند، باید با گذراندن دوره‌های تحصیلی و همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی که خارج از محیط تحصیلی برگزار می‌شوند، دانش فنی لازم پیرامون کدنویسی و برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها را، به دست بیاورند.

این حوزه شغلی – همان‌طور که پیش‌تر بررسی کردیم – دارای شاخه‌های تخصصی گوناگونی است و همچنین به این نکته هم اشاره کردیم که، اپلیکیشن‌ها دارای بخش‌های مختلفی هستند و وظیفه‌ی طراحی و کدنویسی هر کدام از این بخش‌ها، بر عهده‌ی متخصصین آن بخش، گذاشته می‌شود؛ در همین راستا، افراد علاقه‌مند به حوزه توسعه اپلیکیشن، باید قبل از گذراندن هر گونه دوره آموزشی، ابتدا حوزه‌ی تخصصی خود را انتخاب نمایند و سپس دانش مورد نیاز برای فعالیت در آن حوزه تخصصی را، کسب کنند.

برخی از مواردی که یک توسعه دهنده اپلیکیشن باید بلد باشد، عبارت‌اند از:

  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی
  • مهارت استفاده از فریمورک‌ها و پلتفرم‌های کدنویسی
  • برنامه‌نویسی شی گرا
  • آشنایی با معماری پایگاه‌های داده
  • آشنایی با نحوه عملکرد و پردازش اطلاعات در سیستم عامل‌ها
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، برای انجام پروژه‌های طراحی و توسعه یک اپلیکیشن – مخصوصاً نرم‌افزارهای پیچیده و سنگین – از تیمی متشکل از متخصصین حوزه توسعه اپلیکیشن کمک گرفته می‌شود؛ هر کدام از اعضای این تیم‌ها، دارای وظایف مختلفی می‌باشند و به کمک همکاری با یکدیگر، پروژه را به اتمام می‌رسانند؛ در همین راستا، یک توسعه دهنده اپلیکیشن برای فعالیت در شرکت‌ها و تیم‌های حرفه‌ای طراحی و توسعه‌ی برنامه‌ها، باید مهارت «کار گروهی» را کسب نماید، تا قادر به همکاری مؤثر، با دیگر اعضای تیم خود باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی
کار گروهی

مدیریت تیمی

تا این قسمت از مقاله دریافتیم که پروژه‌های طراحی و توسعه اپلیکیشن‌ها به دست تیمی متشکل از متخصصین و برنامه‌نویسان صورت می‌گیرند و می‌دانیم که هر تیمی برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف خود، نیازمند یک سرپرست یا مدیر تیم می‌باشد؛ در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز شغل توسعه دهنده اپلیکیشن، مهارت «مدیریت تیمی» است. توسعه دهندگان با کسب این مهارت، قادر به مدیریت و راهنمای اعضای تیم و رسیدن به موفقیت هستند و برای کسب و تقویت این مهارت، باید فاکتورها و موارد مختلفی را در نظر داشته باشند، که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط قوت اعضای تیم
  • شناخت نقاط ضعف اعضای تیم
  • شناخت تخصص هر کدام از اعضای تیم
  • تقسیم وظایف با توجه به تخصص‌ها و مهارت‌های اعضای تیم
  • برقرای ارتباط با اعضای گروه
  • راهنمایی و کمک به اعضای گروه در راستای انجام وظایفشان
  • تقویت روحیه کار گروهی و همکاری تیمی
  • مدیریت زمان و بودجه‌ی تعیین شده برای پروژه
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

یک توسعه دهنده اپلیکیشن در هر مرحله از طراحی و ساختِ اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند، باید با مدیران، کارفرمایان و یا دیگر همکاران خود مشورت کند، تا خواسته‌ها و ایده‌های مختلفی که از سوی آنها بیان می‌شود را، بررسی نماید و در صورت موافقت، آنها را عملی کند؛ به همین منظور مهارت «برقراری ارتباط» یکی دیگر از مهارت‌های مهم برای هر توسعه دهنده اپلیکیشن می‌باشد، زیرا به کمک این مهارت می‌تواند با مشتریان و همکاران خود ارتباطی دوستانه و سازنده ایجاد کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت زمان

یکی از مسائل مهم در هر پروژه، محدودیت زمانی اتمام پروژه می‌باشد؛ از آن جایی که توسعه دهندگان در طی مراحل طراحی و ساخت یک اپلیکیشن با مشکلات و موانع مختلفی روبه‌رو می‌شوند، ممکن است زمان زیادی را از دست بدهند و اگر مدیریت مناسبی بر روی زمانی که در اختیار دارند، نداشته باشند، با شکست مواجه خواهند شد؛ در همین راستا، مهارت دیگری که توسعه دهندگان اپلیکیشن به آن نیاز دارند، مهارت «مدیریت زمان» می‌باشد. شایان ذکر است که این مهارت، در تقویت مهارت‌های دیگر (مانند کار گروهی و مدیریت تیمی) نیز، تأثیرات بسیار مثبتی می‌گذارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توجه به جزئیات

تغییراتی که در کدهای یک اپلیکیشن ایجاد می‌شوند – حتی تغییرات بسیار جزئی – ممکن است تأثیرات بزرگی بر روی عملکرد و قابلیت‌های آن اپلیکیشن بگذارند، به همین دلیل مهارت «توجه به جزئیات» به توسعه دهنده اپلیکیشن کمک می‌کند تا با ایجاد یک تغییر کوچک در کد‌های نرم‌افزارها، بتواند تأثیرات مثبتی بر روی عملکرد آن بگذارد؛ این مهارت به ویژه در قسمت اشکال‌زدایی کدها، کمک‌های شایانی به توسعه دهندگان اپلیکیشن می‌کند.  در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حل مساله

توسعه دهندگان اپلیکیشن اغلب اوقات در حین طراحی و ساخت اپلیکیشن‌ها با مشکلات و باگ‌ها گوناگونی رو‌به‌رو می‌شوند، که برای طراحی و ساخت یک اپلیکیشن، باید آنها را بر طرف کنند؛ از این رو «مهارت حل مساله»  و بر طرف نمودن مشکلاتی که در طراحی یا ساختار کدهای یک اپلیکیشن وجود دارد، از دیگر مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که یکی از وظایف مهم شغل توسعه دهنده وب، ایده‌پردازی و ارائه‌ی ایده‌های نوین برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌ها می‌باشد؛ توسعه دهندگان برای انجام این وظیفه‌ی خود، به «خلاقیت» بالایی نیاز دارند و هرچه یک توسعه دهنده اپلیکیشن قدرت و مهارت خلاقیت خود را افزایش دهد، قادر به ارائه‌ی ایده‌هایی جذاب‌تر خواهد بود.

شایان ذکر است که این مهارت، به توسعه دهندگان در اشکال‌زدایی و رفع باگ‌های موجود در کد‌های یک اپلیکیشن و همچنین اضافه نمودن قابلیت‌های جدید به آن نیز، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت
خلاقیت

جستجو در اینترنت

یکی از منابعی که توسعه دهندگان اپلیکیشن برای یافتن راه‌حل‌های گوناگون و همچنین افزایش دانش خود از آن استفاده می‌کنند، «اینترنت» می‌باشد؛ در همین راستا، توسعه دهندگان اپلیکیشن برای انجام وظایف خود و همچنین پیشرفت در این شغل، به مهارت «جستجو در اینترنت» نیاز دارند. توسعه دهندگان اپلیکیشن با کسب این مهارت، قادر به مطالعه‌ی انواع مقالات علمی حوزه برنامه‌نویسی اپلیکیشن، شناخت قابلیت‌ها و ابزارهای جدید برنامه‌نویسی، یافتن پاسخ سؤالات و راه‌حل‌های مختلف و… خواهند بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از نرم افزار های تخصصی

برنامه‌نویسی و کدنویسی در زمان‌های قدیم کاری به مراتب پیچیده‌تر از اکنون بود، زیرا امروزه علاوه بر انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، پلتفرم‌ها و فریمورک‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی به وجود آمده‌اند، که کار کدنویسی و برنامه‌نویسی را تا حدودی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها، آسان‌تر نموده‌اند و امروزه هر فردی که علاقه‌مند به حوزه برنامه‌نویسی و کدنویسی است، باید قادر به استفاده از این نرم‌افزارهای تخصصی باشد.

در همین راستا، یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز برای ورود و فعالیت در شغل توسعه دهنده اپلیکیشن، «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» است؛ هر چه توسعه دهندگان مهارت و دانش خود را در استفاده از این نرم‌افزارهای تخصصی افزایش دهند، قادر به برنامه‌نویسی و کد‌نویسی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های پیچیده‌تر، خواهند بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

تقریباً تمامی مقالات علمی معتبر و همچنین فروم‌های تخصصی حوزه توسعه اپلیکیشن به زبان انگلیسی هستند و توسعه دهندگان اپلیکیشن برای افزایش دانش خود در این حوزه، یافتن پاسخ سؤالات درون ذهنشان و همچنین دستیابی به راه‌حل‌های گوناگون، باید از مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» برخوردار باشند؛ همچنین این مهارت یا دانش به توسعه دهندگان در برقراری ارتباط با همکاران خود در سراسر جهان نیز، کمک‌های شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار های تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، یک توسعه دهنده اپلیکیشن برای طراحی و توسعه‌ی انواع مختلفی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، باید از نرم‌افزار‌های تخصصی گوناگونی استفاده نماید؛ در راستای آشنایی بیشتر با شغل توسعه دهنده اپلیکیشن، در این بخش از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در این شغل را، مورد بررسی قرار دهیم. برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن عبارت‌اند از:

  • ویژوال استودیو (Visual Studio)
  • پایتون (Python)
  • اینتلی جِی (Intelli J)
  • پی‌اچ‌پی استورم (PHP Storm)
  • اندروید استودیو (Android Studio)
  • مای اِس کیو اِل (MySQL)

در ادامه، همراه شما به بررسی هر کدام از نرم‌افزارهای تخصصی می‌پردازیم؛ همراه ما باشید با بررسی نرم‌افزارهای تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن.

نرم افزار های تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن
نرم افزار های تخصصی شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

ویژوال استودیو (Visual Studio)

یکی از نرم‌افزارهای پر کاربرد در شغل توسعه دهنده اپلیکیشن، «ویژوال استودیو» می‌باشد، که توسط شرکت مایکروسافت برای طراحی و توسعه‌ی انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی و تحت وب، بر بستر .NET Framework، برای توسعه دهندگان ارائه شده است. این نرم‌افزار، محیط کاری برای استفاده‌ی مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی (مانند C++، C#، J# و…)، در اختیار توسعه دهندگان اپلیکیشن قرار می‌دهد، که به کمک آنها، توسعه دهندگان قادر به طراحی و توسعه‌ی انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پایتون (Python)

زبان برنامه نویسی پایتون، یکی از زبان‌های ساده و در عین حال قدرتمند، برای طراحی و توسعه‌ی انواع نرم‌افزارها می‌باشد، که توسعه دهندگان اپلیکیشن برای استفاده از این زبان و بهره بردن از امکانات زیاد آن، باید از نرم‌افزار «Python IDE» استفاده نمایند. زبان برنامه‌نویسی پایتون، دارای «رویکردی شی‌گرا» است و به همین دلیل یک توسعه دهنده اپلیکیشن به کمک این زبان، قادر به طراحی و توسعه‌ی آسانِ بسیاری از برنامه‌ها و نرم‌افزارها، می‌باشد.

نکته‌ی دیگری که پیرامون این زبان برنامه‌نویسی باید به آن اشاره کنیم، این است که پایتون دارای کتابخانه‌های بسیار زیاد و رایگانی می‌باشد، که کارِ طراحی و توسعه نرم‌افزار را برای توسعه دهندگان آسان می‌نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اینتلی جی (Intelli J)

یکی از برنامه‌های کاربردی برای استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا (Java)، نرم‌افزار «Intelli J» می‌باشد؛ این برنامه همانند Python IDE یک محیط برنامه‌نویسی می‌باشد، با این تفاوت که نرم‌افزار اینتلی جی به‌طور اختصاصی برای کدنویسی و برنامه‌نویسی به زبان Java است. نرم‌افزارهایی که به زبان برنامه‌نویسی جاوا و به کمک برنامه اینتلی جی نوشته می‌شوند، از ضریب اطمینان بالایی برای عملکرد درست و دقیق برخوردار هستند و قادرند تا بر روی هر سیستم عاملی اجرا شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لوگوی نرم افزار اینتلی جی
لوگوی نرم افزار اینتلی جی

پی اچ پی استورم (PHP Storm)

توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها برای استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP و طراحی و توسعه‌ی انواع مختلفی از نرم‌افزارها – همانند جاوا و پایتون – به یک محیط کاربری و برنامه‌نویسیِ مخصوصِ زبان PHP نیاز دارند، که این نیاز به کمک نرم‌افزار «پی‌اچ‌پی استورم» بر طرف می‌گردد؛ این برنامه یک محیط کاری «ساده و هوشمند» است، که با هدف «افزایش بهره‌وری» توسعه‌دهندگان، هنگام استفاده از این زبان جهت طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف، ارائه شده است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اندروید استودیو (Android Studio)

اگر یک توسعه دهنده اپلیکیشن قصد طراحی و توسعه‌ی یک نرم‌افزار برای «سیستم عامل اندروید» را داشته باشد، بهترین گزینه‌ی پیش روی وی، استفاده از برنامه «اندروید استودیو» است. این برنامه توسط شرکت گوگل – و بر پایه Intelli J – برای طراحی و توسعه‌ی انواع برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی، ارائه شده است.

شایان ذکر است که اندروید استودیو، علاوه بر اینکه یک محیط کاری برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای اندرویدی است، یک «شبیه‌ساز اندروید» هم محسوب می‌گردد و کاربران می‌توانند انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اندرویدی را، به کمک آن در کامپیوتر خود اجرا نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مای اِس کیو اِل (MySQL)

همان‌طور در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، یکی از مواردی که توسعه دهندگان اپلیکیشن با آن روبه‌رو هستند، طراحی پایگاه‌های داده و مدیریت آنها می‌باشد؛ برای این کار بهترین نرم‌افزاری که موجود است، نرم‌افزار «MySQL» می‌باشد. یک توسعه دهنده اپلیکیشن به کمک نرم‌افزار MySQL، قادر به طراحی و ایجاد انواع پایگاه‌های داده و مدیریت آنها برای استفاده در اپلیکیشن‌های مختلف خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تا این قسمت از مقاله، دریافتیم که شغل توسعه دهنده اپلیکیشن چیست و چه وظایفی در این شغل، بر عهده‌ی توسعه دهندگان قرار دارد؛ همچنین مهارت‌های مورد نیاز افراد برای ورود به این شغل و فعالیت در آن را نیز، باهم بررسی کردیم. احتمالاً برای بسیاری از شما خوانندگان عزیز، این سؤال پیش آمده که بهترین دانشگاه‌ها برای کسب دانش و مهارت لازم در حوزه برنامه‌نویسی و کدنویسی اپلیکیشن‌ها، کدام‌اند؟ در همین راستا، در قسمت بعدی مقاله، به معرفی بهترین دانشگاه‌های دنیا جهت تحصیل در رشته توسعه دهنده اپلیکیشن، خواهیم پرداخت.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته توسعه دهنده اپلیکیشن

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، در این بخش از مقاله قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته توسعه دهنده اپلیکیشن را، به شما عزیزان معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Carnegie Mellon University در کشور آمریکا
  2. دانشگاه Massachusetts Institute of Technology در کشور آمریکا
  3. دانشگاه Eindhoven University of Technology در کشور هلند
  4. دانشگاه University of York در کشور انگلستان
  5. دانشگاه Vienna University of Technology در کشور اتریش
  6. دانشگاه University of Auckland در کشور نیوزلند
  7. دانشگاه Polytechnic University of Milan در کشور ایتالیا
  8. دانشگاه University of Toronto در کشور کانادا
  9. دانشگاه University of Twente در کشور هلند
  10. دانشگاه Technical University of Munich در کشور آلمان
  11. دانشگاه University of California – Berkeley در کشور آمریکا
  12. دانشگاه Karlsruhe Institute of Technology در کشور آلمان
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته توسعه دهنده اپلیکیشن
بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته توسعه دهنده اپلیکیشن

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی درباره شغل توسعه دهنده اپلیکیشن

شغل توسعه دهنده اپلیکیشن جزو مشاغلی است که بازار کار بسیار گسترده‌ای دارد و فرصت‌های شغلی فراوانی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن (چه متخصصان حرفه‌ای و چه افراد تازه کار در این حوزه) موجود می‌باشد؛ آمارها نشان حاکی از آن هستند که در سال‌های آینده، مشاغل مربوط به حوزه برنامه‌نویسی (مانند شغل توسعه دهنده اپلیکیشن) رشد چشم‌گیری خواهند داشت و فرصت‌های شغلی بیشتری برای فعالان و متخصصین این حوزه، شکل خواهد گرفت.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات خود پیرامون شغل توسعه دهنده وب را با مطالعه‌ی این مقاله به دست آورده باشید و همچنین اگر هنوز سؤالی بی پاسخ در ذهنتان باقی مانده است، آن را در بخش نظرات – در انتهای مقاله – با ما به اشتراک بگذارید، تا همکاران ما در کمترین زمان ممکن، به سؤالات شما عزیزان پاسخ دهند.

نکته‌ی نهایی که باید به آن اشاره کنیم، این است که بازنشر و به اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما می‌گردد؛ پیروز و سربلند باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.