با توسعه‌ی فناوری‌ها و گسترش انواع مختلفی از تکنولوژی‌ها، مشاغل جدیدی شکل گرفته‌اند، که هر کدام از آنها به نوبه‌ی خود، تغییرات مثبتی در جامعه‌ی بشری ایجاد نموده‌اند؛ یکی از این مشاغلی که تأثیرات بسیار مثبتی بر روی حوزه‌های مختلف – مخصوصاً حوزه‌ی پزشکی – گذاشته است، شغل «مهندسی بیوالکتریک» می‌باشد. حتماً نام این شغل به گوشتان خورده است و برایتان سؤال پیش آمده که شغل مهندسی بیوالکتریک چیست؟ چه وظایفی بر عهده‌ی مهندسین بیوالکتریک قرار دارد؟ مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بیوالکتریک کدام‌اند؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم تا به همراه شما – ضمن یافتن پاسخ سؤالات بالا – به بررسی کامل رشته و شغل مهندسی بیوالکتریک بپردازیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

 معرفی شغل مهندسی بیوالکتریک

رشته و «شغل مهندسی بیوالکتریک» یکی از زیرشاخه‌های تخصصی «مهندسی پزشکی» محسوب می‌گردد، که در زمان‌های گذشته به عنوان یکی از گرایش‌های مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشت؛ اما با گذشت زمان و تخصصی‌تر شدن حوزه مهندسی بیوالکتریک، این رشته در بسیاری از دانشگاه‌ها، به‌صورت یک رشته‌ی مستقل در مقطع کارشناسی تبدیل شد. به‌طور کلی شغل مهندسی بیوالکتریک بر روی ترکیب علوم و فناوری‌های حوزه مهندسی برق و مهندسی الکترونیک با حوزه‌ی تجهیزات پزشکی، تمرکز دارد و مهندسین بیوالکتریک، علاوه‌بر یادگیری دروس مهندسی برق، الکترونیک (و حتی مکانیک) باید دروس مربوط به حوزه‌ی پزشکی و تجهیزات پزشکی را نیز، فرا بگیرند. افراد علاقه‌مند به این رشته و شغل، برای ورود به آن دو راه در پیش روی خود دارند، که این دو راه عبارت‌اند از:

  1. تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی و انتخاب رشته‌‌ی مهندسی بیوالکتریک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
  2. تحصیل در رشته مهندسی بیوالکتریک در مقطع کارشناسی و ادامه تحصیل در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

افرادی که علاقه‌مند به تحصیل و فعالیت در حوزه مهندسی بیوالکتریک هستند، پس از انتخاب هر کدام از دو راه بالا، باید دوره‌های عملی و آموزشی مختلفی را به‌طور شخصی بگذرانند تا دانش کامل و مهارت کافی برای فعالیت به‌عنوان یک مهندس بیوالکتریک را، کسب نمایند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که آشنایی اولیه‌ای با شغل مهندسی بیوالکتریک به‌دست آوردیم، زمان آن فرا رسیده است که به همراه شما، به معرفی و بررسی وظایف شغل مهندسی بیوالکتریک بپردازیم؛ همراه ما باشید.

وظایف شغل مهندسی بیوالکتریک

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، شغل مهندسی بیوالکتریک بر روی ترکیب برخی از علوم مهندسی با حوزه‌ی پزشکی و تجهیزات پزشکی می‌باشد؛ در همین راستا، وظایف مختلفی در حوزه‌های گوناگون (مانند طراحی تجهیزات پزشکی، طراحی و ساخت سیستم‌های پزشکی، بهبود عملکرد فعلی تجهیزات پزشکی، تعمیر و سرویس سیستم‌ها و تجهیزات پزشکی و…) بر عهده‌ی مهندسین بیوالکتریک قرار می‌گیرد. هر کدام از مهندسین بیوالکتریک برای فعالیت در این شغل و پیشرفت در آن، باید وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند، تا در کمترین زمان ممکن، قادر به پیشرفت در حوزه شغلی مهندسی بیوالکتریک باشند. در راستای آشنایی بیشتر با شغل مهندسی بیوالکتریک، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به همراه شما، وظایف این شغل را بررسی کنیم؛ وظایف شغل مهندسی بیوالکتریک عبارت‌اند از:

  • طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی الکترونیکی
  • طراحی و ساخت ارتز و پروتز هوشمند
  • بررسی و تعمیر تجهیزات پزشکی
  • نصب و آموزش کار با تجهیزات پزشکی
  • بهبود و ارتقای سیستم‌های پزشکی قدیمی
  • برنامه‌نویسی سیستم‌های پزشکی
  • تحقیق و توسعه‌ی حوزه مهندسی بیوالکتریک

حال بیایید هر کدام از وظایفی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

وظایف شغل مهندسی بیوالکتریک
وظایف شغل مهندسی بیوالکتریک

طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی الکترونیکی

اولین وظیفه‌ای که در این قسمت بررسی می‌کنیم، «طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی الکترونیکی» می‌باشند. همان‌طور که می‌دانیم، امروزه وسایل و تجهیزات مختلفی در حوزه‌ی پزشکی وجود دارند، که از آنها برای تشخیص بیماری، درمان بیماران، ثابت نگه‌داشتن وضعیت بیماران، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک و بسیاری موارد دیگر، استفاده می‌کنند؛ برخی از این تجهیزات پزشکی عبارت‌اند از:

  • دستگاه‌های تصویر برداری پزشکی (مانند MRI، CT Scan و…)
  • دستگاه‌های بررسی وضعیت بیمار (مانند سیستم‌های مانیتورینگ علائم حیاتی)
  • دستگاه‌های اتاق عمل (مانند تخت‌های عمل، چراغ‌ها، سیستم بیهوش‌کننده و…)
  • و…

هر کدام از دستگاه‌هایی که در بالا برای شما نام بردیم، ترکیبی از الکترونیک، مکانیک و پزشکی هستند که به‌دست مهندسین بیوالکتریک ساخته شده‌اند؛ شایان ذکر است، که با ارزش‌ترین کار در این حوزه شغلی نیز، اختراع و یا طراحی و ساخت محصولی جدید می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و ساخت ارتز و پروتز هوشمند

افراد زیادی در جامعه وجود دارند، که به دلایلی مانند نقص مادرزادی، بروز سانحه یا دلایل پزشکی، برخی از اندام‌ها یا قسمتی از آنها را، از دست داده‌اند و در انجام وظایف روزانه‌ی خود دچار مشکل می‌شوند؛ مهندسین بیوالکتریک برای بهبود وضعیت زندگی و همچنین جبران نقص‌های این افراد، وظیفه دارند انواع مختلفی از ارتز‌ها و پروتز‌های هوشمندی را، طراحی و تولید کنند. طیف گسترده‌ای از ارتز‌ها و پروتز‌ها، به‌صورت عمومی طراحی و ساخته می‌شوند، اما در این بین، تعداد بسیار زیادی از افرادی که دچار نقص عضو هستند، باید از پروتز‌ها و ارتز‌های هوشمند مخصوص به خود استفاده کنند، که وظیفه‌ی طراحی و ساخت این دسته از ارتز‌ها و پروتز‌ها، بر عهده‌ی مهندسی بیوالکتریک می‌باشد. برخی از این ارتز‌ها و پروتز‌های هوشمند عبارت‌اند از:

  • دریچه‌های قلبی هوشمند
  • قلب مصنوعی
  • انواع سمعک
  • دست یا پای هوشمند
  • چشم مصنوعی
  • کلیه مصنوعی
  • و…

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ساخت، راه‌های جدیدی برای طراحی و ساخت ارتز‌ها و پروتز‌های هوشمند‌تر، در پیش روی مهندسین بیوالکتریک قرار می‌گیرد؛ همین امر موجب افزایش فرصت‌های شغلی مهندسی بیوالکتریک در آینده می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی و تعمیر تجهیزات پزشکی

دستگاه‌های پزشکی دارای ساختار و عملکرد پیچیده‌ای می‌باشند و از آن جایی که امروزه تجهیزات پزشکی نقش مهمی در تشخیص بیماری‌ها و روند درمانی بیماران دارند، باید همیشه در بهترین وضعیت عملکردی خود، قرار داشته باشند؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایف مهمی که در این شغل بر عهده‌ی مهندسین بیوالکتریک قرار دارد، «بررسی و تعمیر تجهیزات پزشکی» است. مهندسینی که به‌صورت تمام وقت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مشغول کار هستند، یا مهندسینی که برای شرکت‌های فروشنده‌ی دستگاه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند، باید به‌طور مداوم دستگاه‌ و تجهیزات پزشکی را بررسی نمایند و آنها را «کالیبره» کنند و از عملکرد درست آنها اطمینان کامل به‌دست بیاورند. شایان ذکر است که، در صورت مشاهده‌ی هرگونه ایراد و نقص در عملکرد، مهندسین بیوالکتریک باید در کمترین زمان ممکن، دستگاه پزشکی مورد نظر را، تعمیر نمایند تا دوباره قابل استفاده در محیط‌های درمانی باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نصب و آموزش کار با تجهیزات پزشکی

یکی دیگر از وظایفی که در شغل مهندسی بیوالکتریک قرار دارد، «نصب و آموزش کار با تجهیزات پزشکی» می‌باشد؛ همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تجهیزات پزشکی دارای ساختار و عملکرد پیچیده‌ای هستند و باید به درستی نصب و استفاده شوند. برای این که تجهیزات پزشکی روند نصب درستی داشته باشند و همچنین افراد دیگر از آنها درست استفاده نمایند، وظیفه‌ی نصب این تجهیزات و آموزش نحوه‌ی کار آنها به کارکنان، بر عهده‌ی مهندسین بیوالکتریک قرار دارد. مهندسین برای انجام این وظیفه خود، باید شناخت کاملی از قسمت‌های مختلف تجهیزات پزشکی و نحوه‌ی کار آنها، داشته باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نصب و آموزش کار با تجهیزات پزشکی
نصب و آموزش کار با تجهیزات پزشکی

بهبود و ارتقای سیستم های پزشکی قدیمی

گاهی تنها با تغییر برخی از قسمت‌های تجهیزات پزشکی، می‌توان قابلیت‌های جدیدی به آنها افزود و یا قابلیت‌های فعلی آنها را افزایش داد؛ از آن جایی که قیمت تجهیزات پزشکی جدید بسیار بالا است، بسیاری از افراد و نهاد‌های پزشکی به جای خرید دستگاه‌های پزشکی جدید، ترجیح می‌دهند عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی فعلی خود را بهبود ببخشند. در همین راستا، یکی دیگر از وظایف شغل مهندسی بیوالکتریک، «بهبود و ارتقای سیستم‌های پزشکی قدیمی» می‌باشد؛ مهندسین بیوالکتریک برای انجام این وظیفه‌ی خود، دو راه در پیش رو دارند، که این دو راه عبارت‌اند از:

  1. استفاده از قطعات و سیستم‌های فعلی
  2. طراحی و ساخت قطعات و سیستم‌های جدید

استفاده از قطعات و سیستم های فعلی

مهندسین بیوالکتریک با انتخاب این راه، باید قطعات جدیدی که در تجهیزات پزشکی جدید استفاده می‌شوند را، درون دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی قدیمی قرار دهند و با پیش گرفتن روش‌های مختلف، قطعات جدید را به شکل درست و موثری در دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی قدیمی، قرار دهند.

طراحی و ساخت قطعات و سیستم های جدید

گاهی از اوقات مهندسین بیوالکتریک برای بهبود و ارتقای سیستم‌ها و تجهیزات پزشکی قدیمی، باید قطعات و سیستم‌های جدیدی را طراحی نمایند و بسازند، که این امر هم موجب افزایش عملکرد سیستم‌ها و تجهیزات قدیمی می‌گردد و هم حوزه‌ی مهندسی بیوالکتریک را، توسعه می‌دهند. شایان ذکر است، که طراحی و ساخت قطعات و سیستم‌های جدید، نیازمند تجربه و دانش بالایی در حوزه مهندسی بیوالکتریک می‌باشد و برخی از مهندسین بیوالکتریک خبره از عهده‌ی آن بر می‌آیند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برنامه نویسی سیستم های پزشکی

امروزه نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری در تمامی حوزه‌های مهندسی و غیر مهندسی، مورد استفاده قرار می‌گیرند و حوزه مهندسی بیوالکتریک و پزشکی نیز، از این قاعده مستثنا نیستند؛ در همین راستا، وظیفه «برنامه‌نویسی سیستم‌های پزشکی» نیز، بر عهده‌ی مهندسین بیوالکتریک می‌باشند. افراد متخصص در شغل مهندسی بیوالکتریک، با کمک شناخت و دانش خود از سیستم‌ها و تجهیزات پزشکی و همچنین پروسه‌ی کاری کادر درمان، قادر به برنامه‌نویسی سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز در حوزه پزشکی و تجهیزات پزشکی، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحقیق و توسعه‌ حوزه مهندسی بیوالکتریک

یکی از دلایل مهمی که موجب تخصصی شدن این حوزه از مهندسی و تشکیل رشته‌ای مستقل برای آن، تحقیقات و پیشرفت‌های مهندسین بیوالکتریک در راستای توسعه‌ی این شاخه از مهندسی بوده است؛ در همین راستا، یکی دیگر از وظایفی که در شغل مهندسی بیوالکتریک بر عهده‌ی متخصصین آن قرار دارد، «تحقیق و توسعه حوزه‌ مهندسی بیوالکتریک» می‌باشد. مهندسین بیوالکتریک با انجام این وظیفه‌ی خود، هم شاهد پیشرفت شغلی خواهند بود و هم موجب توسعه و گسترش حوزه‌ی مهندسی بیوالکتریک، می‌شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که با وظایف شغل مهندسی بیوالکتریک آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که همراه شما، به بررسی مهارت‌هایی که مهندسین بیوالکتریک برای انجام وظایف خود نیاز دارند، بپردازیم؛ با ما همراه باشید با بررسی مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بیوالکتریک.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیوالکتریک

مشاغل مختلفی در دنیا وجود دارند که در حوزه‌های گوناگونی وجود دارند، که افراد برای ورود به آنها و فعالیت در این مشاغل، نیازمند مهارت‌های مخصوص آن شغل می باشند؛ افرادی هم که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه مهندسی بیوالکتریک و انجام وظایف موجود در آن شغل هستند، باید مهارت‌های مورد نیاز این حوزه از مهندسی را کسب نمایند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به همراه شما، مهارت‌هایی که مهندسین بیوالکتریک برای فعالیت و پیشرفت در این شغل نیاز دارند را، مورد بررسی قرار دهیم؛ مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندسی بیوالکتریک عبارت‌اند از:

  • دانش فنی
  • کار گروهی
  • مدیریت تیمی
  • برقراری ارتباط
  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی
  • حل مسائل و مشکلات
  • جستجو و پیدا کردن مقالات و منابع اطلاعاتی
  • زبان انگلیسی

در ادامه به بررسی هر کدام از مهارت‌هایی که در بالا نام بردیم، خواهیم پرداخت.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیوالکتریک
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی بیوالکتریک

دانش فنی

اولین و مهم‌ترین مهارتی که مهندسین بیوالکتریک برای ورود به این شغل و پیشرفت در آن نیاز دارند، «دانش فنی» می‌باشد؛ مهندسین بیوالکتریک بخشی از دانش فنی مورد نیاز خود را با تحصیل در دانشگاه و گذراندن مقاطع تحصیلی به‌دست می‌آورند و بخش دیگر را، باید با شرکت در دوره‌های عملی و کارآموزی به‌دست بیاورند. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهندسین بیوالکتریک باید دروس مختلفی را از حوزه‌های گوناگون (مانند مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک و پزشکی) فرا بگیرند، که این امر موجب گستردگی طیف دروس آنها در مقاطع تحصیلی می‌گردد؛ در راستای آشنایی بیشتر با رشته و شغل مهندسی بیوالکتریک، در لیست زیر برخی از دروس تخصصی شاخه از مهندسی را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

  • ریاضی عمومی
  • فیزیک عمومی
  • آناتومی
  • فیزیولوژی
  • معادلات دیفرانسیل
  • محاسبات عددی
  • برنامه‌نویسی
  • ریاضیات مهندسی
  • مدارهای الکتریکی
  • بیوشیمی
  • مهندسی پزشکی زیستی
  • استاتیک
  • مقاومت مصالح
  • فیزیک پزشکی
  • فناوری اطلاعات پزشکی
  • مدارهای منطقی
  • اصول سیستم‌های تصویربرداری پزشکی
  • الکترونیک 1 و 2
  • اصول و افزارهای توان‌بخشی
  • طراحی ارتز و پروتز
  • و…

دروس تخصصی مهندسی بیوالکتریک بسیار زیاد و متنوع هستند و در لیست بالا، تنها برخی از آنها را به شما معرفی کردیم و دروس تخصصی بسیار بیشتری در این رشته وجود دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، طراحی و ساخت انواع دستگاه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های پزشکی، کاری بسیار پیچیده و دشوار محسوب می‌گردد و بروز در خطا در عملکرد هر کدام از آنها، ممکن است خسارت‌های مالی و جانی سنگینی وارد نماید؛ در همین راستا، پروژه‌های موجود در شغل مهندسی بیوالکتریک، بر عهده‌ی تیمی متشکل از چندین مهندس با تخصص‌های گوناگون قرار می‌گیرد. مهندسین بیوالکتریک برای پیشرفت در شغل خود و همچنین پیشبرد اهداف پروژه، به مهارت «کار گروهی» نیاز پیدا می‌کنند؛ مهندسین با کسب این مهارت، قادر به همکاری با دیگر اعضای گروه و همچنین انجام وظایف خود در کمترین و زمان و بهترین شکل ممکن، هستند. شایان ذکر است که مهارت کار گروهی، تأثیر بسزایی بر روی تقویت مهارت‌های دیگر نیز، می‌گذارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

از آن جایی که پروژه‌های موجود برای شغل مهندسی بیوالکتریک به‌صورت تیمی انجام می‌شوند و همچنین به دلیل اینکه مهندسین بیوالکتریک بیشترین شناخت را نسبت به تجهیزات و سیستم‌های پزشکی دارند، اغلب به عنوان مدیر تیم فعالیت می‌نمایند؛ در همین راستا، مهندسین بیوالکتریک باید مهارت «مدیریت تیمی» را کسب نمایند، تا قادر به مدیریت و راهنمایی درست تیم خود باشند. این مهارت، شامل چندین بخش است که عبارت‌اند از:

  • شناخت نقاط قوت اعضای تیم.
  • شناخت نقاط ضعف اعضای تیم.
  • شناخت مهارت‌ها و تخصص‌های هر کدام از اعضای تیم.
  • تقسیم وظایف با توجه به مهارت‌ها و تخصص اعضای تیم.
  • پیگیری وظایفی که بر عهده‌ی اعضای تیم قرار گرفته است.
  • مدیریت زمان‌بندی هر کدام از بخش‌های پروژه.
  • راهنمایی و کمک به اعضای تیم در انجام وظایفشان.
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی
مدیریت تیمی

برقراری ارتباط

برخی از مهارت‌هایی که در محیط شغلی بسیار تأثیرگذار هستند، در زندگی شخصی هم کمک‌های شایانی به افراد می‌کنند، مانند مهارت برقراری ارتباط. «برقراری ارتباط» یکی از مهارت‌هایی است که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری، کمک‌های شایانی به مهندسین بیوالکتریک در ایجاد یک ارتباط قوی با افراد دیگر، می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم، مهندسین بیوالکتریک در این شغل با افراد زیادی در ارتباط هستند و برای انجام وظایف خود به نحو احسن، باید قادر به برقراری ارتباط با آنها باشند؛ همچنین مهارت برقراری ارتباط کمک شایانی به تقویت مهارت‌های دیگری که مهندسین به آنها نیاز دارند (مانند کار گروهی و مدیریت تیمی)، می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از نرم افزار های تخصصی

همان‌گونه که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهم‌ترین وظیفه‌ای که مهندسین بیوالکتریک قادر به انجام هستند، «طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های پزشکی جدید» است و اولین قدم برای انجام این وظیفه، «استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی» می‌باشد.

مهندسین برای طراحی هر کدام از قسمت‌های یک وسیله‌ی پزشکی، باید از نرم‌افزارهای تخصصی طراحی و شبیه‌سازی مهندسی استفاده نمایند؛ همچنین آنها قبل از ساخت دستگاه پزشکی مد نظر خود، باید طراحی‌های خود را شبیه‌سازی و مدل‌سازی کنند، زیرا این کار موجب افزایش کیفیت طراحی و همچنین کاهش هزینه‌های تولید و ساخت می‌گردد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است، که در بخش بعدی مقاله به معرفی و بررسی برخی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی بیوالکتریک، خواهیم پرداخت؛ همراه ما باشید.

حل مسائل و مشکلات

یکی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین بیوالکتریک برای فعالیت در این شغل و همچنین اتمام پروژه‌های مختلف نیاز دارند، مهارت «حل مسائل و مشکلات» می‌باشد؛ توجه داشته باشید که در طول روند طراحی و ساخت یک دستگاه، مشکلات و موانع مختلفی سد راه مهندسین می‌شوند و مهندسین باید قادر به ارائه‌ی راه‌حل‌های مختلفی برای آنها باشند و هرچه مهارت «حل مسائل و مشکلات» را بیشتر در خود تقویت کرده باشند، در زمان کمتری به بهترین راه‌حل‌ها دست خواهند یافت. شایان ذکر است که این مهارت به مهندسین در شناسایی مشکلات انواع تجهیزات پزشکی و تعمیر آنها نیز، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو و پیدا کردن مقالات و منابع اطلاعاتی

هر روزه پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه مهندسی بیوالکتریک صورت می‌گیرد و مهندسینی که به موفقیتی در انجام تحقیقات یا آزمایشات خود به‌دست آورده‌اند، آن را در قالب یک مقاله علمی، در ژورنال‌ها و وب‌سایت‌های معتبر، منتشر می‌کنند؛ مهندسین دیگر با پیدا کردن این مقالات و کسب دانش درون آن‌ها، قادر به افزایش دانش خود در حوزه مهندسی بیوالکتریک و همچنین انجام تحقیقات و آزمایشات خود، هستند.

مهم‌ترین مهارتی که به مهندسین در پیدا کردن مقالات معتبر و پاسخِ سؤالات درون ذهنشان، به آنها کمک می‌کند، مهارت «جستجو و پیدا کردن مقالات و منابع اطلاعاتی» می‌باشد؛ مهندسین با کسب این مهارت، قادر به یافتن جدیدترین مقالات علمی معتبر در هر حوزه‌ای که نیاز دارند، هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زبان انگلیسی

در قسمت قبل اشاره کردیم، که مهندسین بیوالکتریک نتایج تحقیقات و آزمایش‌های خود را در قالب مقاله‌های علمی منتشر می‌کنند و همچنین بسیاری دیگر از مهندسین بیوالکتریک، با مطالعه‌ی این مقالات، دانش خود را پیرامون این شاخه از مهندسی، افزایش می‌دهند؛ اما نکته‌ی مهمی که در این باره وجود دارد، این است که تقریباً تمامی مقالات علمی، به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و اگر مهندسین بیوالکتریک مایل به مطالعه‌ی مقالات علمی و افزایش دانش خود هستند، باید مهارت یا دانش «زبان انگلیسی» را کسب نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اکنون که با وظایف و مهارت‌های مهندسین بیوالکتریک آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به معرفی و بررسی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده‌ی مهندسین بیوالکتریک، بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی بیوالکتریک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مهندسین بیوالکتریک برای طراحی، شبیه‌سازی و مدل‌سازی انواع سیستم‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند؛ در راستای آشنایی بیشتر با این شغل، در این قسمت از مقاله قصد داریم تا همراه شما، به معرفی و بررسی پرکاربردترین و بهترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در شغل مهندسی بیوالکتریک بپردازیم، که این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • MATLAB
  • CodeVision AVR
  • LabView
  • SolidWork
  • Catia
  • ANSYS
  • Mimics
  • Abaqus

حال بیایید هر کدام از نرم‌افزارهایی که در بالا نام بردیم را، باهم بررسی کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی بیوالکتریک
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی بیوالکتریک

نرم افزار MATLAB

نرم‌افزار «MATLAB» جزو آن دسته از برنامه‌هایی است که در تمامی شاخه‌های مهندسی – مخصوصاً شاخه‌ی مهندسی بیوالکتریک – کاربردهای فراوانی دارد. این نرم‌افزار به منظور انجام محاسبات پیچیده و شبیه‌سازی‌های محاسباتی و پردازش داده‌های مختلف، توسعه داده شده است. می‌توانیم بگوییم که تقریباً تمامی مهندسین بیوالکتریک حرفه‌ای، از این نرم‌افزار به منظور حل انواع معادلات و پردازش داده‌های گوناگون، استفاده می‌نمایند؛ ابزارهای مختلفی در این نرم‌افزار وجود دارند، که قابلیت‌ها و امکانات گوناگونی را در اختیار مهندسین قرار می‌دهند و برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • پردازش سیگنال
  • پردازش تصویر
  • محاسبات ریاضی
  • پردازش شبکه‌های عصبی
  • پردازش سیگنال‌های صوتی
  • پردازش فرکانس‌های گوناگون
  • حل معادلات پیچیده آماری
  • پردازش و ترسیم نمودارها
  • و…
متلب - MATLAB
متلب – MATLAB

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار CodeVision AVR

امروزه تقریباً تمامی دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته، از «میکروکنترلر»ها برای مدیریت و انجام وظایف خود، کمک می‌گیرند؛ همچنین مهندسین قادر به ارسال دستورات جدید به این میکروکنترلر‌ها و مدیریت وظایف دستگاه‌ها و سیستم‌های پزشکی به کمک آنها، می‌باشند. شایان ذکر است که، این میکروکنترلر‌ها با استفاده از برنامه‌نویسی مدیریت می‌شوند و مهندسین بیوالکتریک برای برنامه‌نویسی آنها از نرم‌افزار «CodeVision AVR» کمک می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار LabView

نرم‌افزار «LabView» یک میز کار مهندسی بر پایه‌ی نماد‌های گرافیکی مهندسی به جای کد‌های برنامه‌نویسی می‌باشد؛ مهندسین بیوالکتریک با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به شبیه‌سازی محیط‌های بیولوژیکی و همچنین سیگنال‌های حیاتی (مانند قلب و مغز) هستند. به عنوان مثال، اگر مهندس بیوالکتریکی بخواهد یک دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) طراحی نماید، با استفاده از LabView قادر به شبیه‌سازی سیگنال‌های تنفس و همچنین میزان اکسیژن ورودی به ریه‌ها می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار SolidWork

یکی دیگر از نرم‌افزارهای پر کاربرد و قدرتمند مورد استفاده در مهندسی بیوالکتریک، نرم‌افزار «SolidWork» نام دارد؛ این نرم‌افزار به منظور طراحی صنعتی (دو بعدی و سه بعدی)، شبیه‌سازی، مدل‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری، توسعه داده شده است. مهندسین با استفاده از ابزارهای قدرتمندی که در این نرم‌افزار تعبیه شده‌اند، قادر به طراحی انواع قطعات مکانیکی، سیستم‌های مکانیکی اتوماتیک، بدنه‌ی دستگاه‌ها و… می‌باشند؛ به عبارت دیگر، مهندسین به کمک SolidWork قادر به طراحی تمامی قسمت‌های دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، هستند.

محیط نرم افزار سالید ورک
محیط نرم افزار سالید ورک

از دیگر مزایای نرم‌افزار SolidWork، می‌توانیم به کتابخانه‌ای از انواع مواد اولیه‌ی مورد استفاده در تولید دستگاه‌ها و تجهیزات گوناگون و رفتار آنها در شرایط مختلف، اشاره کنیم؛ به بیان دیگر، این نرم‌افزار حاوی اطلاعاتی شامل رفتار مواد مختلف در شرایط بارگذاری و دمایی متفاوت می‌باشد، که به مهندسین الکتریک در شبیه‌سازی، مدل‌سازی و انجام تست‌های کامپیوتری، کمک شایانی می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است، که افزونه‌های مختلفی نیز برای نرم‌افزار SolidWork وجود دارند، که کاربران با نصب آنها، قابلیت‌های جدیدی را به این نرم‌افزار اضافه می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

طراحی و شبیه سازی به کمک نرم افزارهای تخصصی
طراحی و شبیه سازی به کمک نرم افزارهای تخصصی

نرم افزار Catia

نرم‌افزار «Catia» با هدف طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، تحلیل طراحی با کامپیوتر (CAE) و ساخت قطعات و دستگاه‌های طراحی شده به کمک کامپیوتر (CAM) توسعه داده شده است؛ مهندسین بیوالکتریک به کمک این نرم‌افزار، قادر به طراحی انواع بخش‌های یک دستگاه یا وسیله‌ی پزشکی و همچنین تحلیل و بررسی طراحی خود، می‌باشند. ابزارهای مختلفی که در این نرم‌افزار تعبیه شده‌اند، امکانات و قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، که برخی از این قابلیت‌ها و امکانات عبارت‌اند از:

  • طراحی قطعات
  • مونتاژ کامپیوتری قطعات
  • قالب سازی
  • ایجاد نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی
  • طراحی اندام‌ها و ارگان‌های مصنوعی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار ANSYS

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده در شغل مهندسی بیومکانیک، نرم‌افزار «ANSYS» می‌باشد؛ مهندسین با استفاده از این نرم‌افزار قادر به تحلیل بسیاری از طراحی‌های خود و همچنین حل طیف گسترده‌ای از معادلات هستند. برای آشنایی با کاربردهای این نرم‌افزار در شغل مهندسی بیومکانیک، برخی از قابلیت‌های آن را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • اعمال بهینه‌سازی‌های ساختاری در طراحی‌ها
  • ارزیابی و محاسبه‌ی ضریب اطمینان در طراحی‌ها
  • حل طیف گسترده‌ای از معادلات، مانند:
    • معادلات دینامیکی
    • معادلات استاتیکی
    • معادلات ارتعاشات
    • معادلات انتقال حرارت
    • معادلات الکترومغناطیس
    • معادلات الکترواستاتیک
    • و…
  • انجام انواع تست‌های کامپیوتری
  • شبیه‌سازی عملکرد اندام‌ها و ارگان‌های مصنوعی
  • مدل‌سازی سیستم‌های عصبی
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Mimics

«Mimics» نرم‌افزاری تخصصی برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی (مانند مهندسی بیوالکتریک) محسوب می‌گردد؛ مهندسین بیوالکتریک به کمک این نرم‌افزار، قادر به تهیه‌ی یک مدل سه بعدی از عکس‌های CT Scan و MRI می‌باشند، که از این مدل سه‌بعدی برای ارزیابی دقیق اندام‌ها و ارگان‌های بیماران جهت طراحی ارتز و پروتز مورد نیازشان، استفاده می‌کنند. شایان ذکر است که مهندسین در این نرم‌افزار، قادر به تفکیک بافت نرم، استخوان‌ها، عروق، اعصاب و دیگر بافت‌های بدن از یکدیگر، می‌باشند؛ به بیان دیگر، نرم‌افزار Mimics قابلیت بررسی و مدل‌سازی سه‌بعدی دقیق انواع اندام‌ها و ارگان‌های بدن را، در اختیار مهندسین بیوالکتریک قرار می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Abaqus

یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی و قدرتمند در حوزه‌ی طراحی و شبیه‌سازی، نرم‌افزار «Abaqus» است. مهندسین بیوالکتریک با استفاده از این نرم‌افزار، قادر به شبیه‌سازی و مدل‌سازی انواع اندام‌ها و ارگان‌های بدن، سیستم‌های تجهیزات پزشکی و سیستم‌های بیولوژیکی هستند؛ همچنین با کمک این نرم‌افزار می‌توانند نقشه‌های دقیقی از استخوان‌های بدن و مفاصل تهیه کنند، که در طراحی ارتز و پروتز کاربرد فراوانی دارد. برخی از کاربردهای نرم‌افزار Abaqus در شغل مهندسی بیوالکتریک، عبارت‌اند از:

  • طراحی دریچه‌های قلب
  • طراحی سیستم‌های پایداری علائم حیاتی
  • طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی
  • شبیه‌سازی پاسخ فیزیولوژیک بدن به ارتز‌ها و پروتز‌ها
  • و…

 

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

راه‌های مختلفی برای یادگیری نحوه کار با نرم‌افزارهای گفته شده و استفاده از تمامی امکانات آنها وجود دارد، که تأثیرگذارترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ِ یادگیری آنها، «شرکت‌ در دوره‌های آموزش آنلاین» می‌باشد؛ افرادِ علاقه‌مند به یادگیری این نرم‌افزارها، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت‌های آموزش آنلاین و شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف – که به صورت مقدماتی و پیشرفته به تدریس این نرم‌افزارها می‌پردازند – دانش و مهارت لازم برای کار با آنها را کسب نمایند.

یکی از وب‌سایت‌هایی که به صورتِ حرفه‌ای در زمینه‌ی آموزشِ آنلاین فعالیت می‌کند، وب‌سایت آموزش آنلاین فرادرس می‌باشد؛ افراد علاقه‌مند به یادگیری، می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت و ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی آن، دانش و مهارت کافی و لازم برای کار با انواع نرم‌افزارهای گفته شده را کسب کنند.

حال که آشنایی کاملی با رشته و شغل مهندسی بیوالکتریک به‌دست آوردیم، زمان آن فرا رسیده است، که بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در این رشته را، به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های برای تحصیل در رشته مهندسی بیوالکتریک

در سراسر دنیا دانشگاه‌های جهت تحصیل در رشته مهندسی بیوالکتریک وجود دارند، که برخی از آن‌ها این رشته را تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه نموده‌اند و برخی دیگر این رشته را در تمامی مقاطع به دانشجویان خود آموزش می‌دهند. در این قسمت از مقاله، قصد داریم 15 تا از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته‌ مهندسی بیوالکتریک را، به شما معرفی کنیم؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه Wageningen University در کشور هلند
  2. دانشگاه Cornell University در کشور آمریکا
  3. دانشگاه University of California – Davis در کشور آمریکا
  4. دانشگاه Ghent University در کشور بلژیک
  5. دانشگاه University of Queensland در کشور استرالیا
  6. دانشگاه Harvard University در کشور آمریکا
  7. دانشگاه University of Sao Paulo در کشور برزیل
  8. دانشگاه University of Guelph در کشور کانادا
  9. دانشگاه University of California – Berkeley در کشور آمریکا
  10. دانشگاه Technical University of Denmark در کشور دانمارک
  11. دانشگاه University of British Columbia در کشور کانادا
  12. دانشگاه Sao Paulo State University در کشور برزیل
  13. دانشگاه University of Hohenheim در کشور آلمان
  14. دانشگاه Lund University در کشور سوئد
  15. دانشگاه Huazhong Agricultural University در کشور چین
بهترین دانشگاه های برای تحصیل در رشته مهندسی بیوالکتریک
بهترین دانشگاه های برای تحصیل در رشته مهندسی بیوالکتریک
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی

رشته مهندسی بیوالکتریک یکی از زیر شاخه‌های حوزه مهندسی پزشکی محسوب می‌گردد، که در سالیان اخیر به رشته‌ای مستقل تبدیل شده است؛ افرادی که به این حوزه از مهندسی علاقه دارند، باید پس از گذراندن دوران تحصیلات خود، به‌صورت کارآموز در شرکت‌های مهندسی پزشکی و یا سازمان‌های درمانی (مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی و…) فعالیت کنند، تا مهارت و تجربه‌ی کافی را در شغل مهندسی بیوالکتریک به‌دست بیاورند. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری‌های ساخت و همچنین توسعه‌ی حوزه پزشکی، فرصت‌های شغلی فراوانی برای مهندسین بیوالکتریک فراهم است، تا با توجه به علاقه و مهارتی که دارند، در یکی از فرصت‌های شغلی مهندسی بیوالکتریک، مشغول به فعالیت شوند.

ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، امیدواریم که پاسخ سؤالات درون ذهن خود – پیرامون شغل مهندسی بیو الکتریک – را یافته باشید؛ در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که، بازنشر و به اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در میان دوستان علاقه‌مند خود، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما، برای تولید مقالات بیشتر و ادامه‌ی فعالیتمان، می‌گردد. شایان ذکر است، که اگر سؤالی پیرامون شغل مهندسی بیوالکتریک در ذهن شما بی‌جواب باقی مانده است، حتماً آن را در بخش نظرات – در انتهای مقاله – با ما به اشتراک بگذارید، تا در کمترین زمان ممکن پاسخگوی سؤالات شما عزیزان باشیم.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

محمد اسماعیل لطفی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی (مقطع ارشد) است، که از سال ۱۳۹۸ در حوزه‌ ترجمه، مقاله‌نویسی و تولید محتوا مشغول به کار می‌باشد و در حال حاضر، به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوای متنی (نگارش، ویراستاری و ممیزی محتوا) بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کند. او به طبیعت، ورزش، نواختن ساز و موضوعات پیرامون فناوری علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.