هر روز شاهد پیشرفت تکنولوژی و گسترش انواع راه‌های ارتباطی در دنیای مجازی هستیم. به همین واسطه، مشاغل زیادی شکل گرفته‌اند که وابسته به دنیای مجازی می‌باشند. بسیاری از این شغل‌ها را می‌توان با سرمایه‌ای کم یا حتی بدون صرف هیچ هزینه‌ای، یاد گرفت و از طریق آن به کسب درآمد پرداخت. یکی از این موارد، شغل کارشناس سئو می‌باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم شغل کارشناس سئو را به طور کامل باهم بررسی کنیم و ببینیم برای موفق شدن در این شغل، به چه مهارت‌هایی نیاز است. به منظور کسب آگاهی در این زمینه، لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعریف سئو

قبل از اینکه بخواهیم شغل کارشناس سئو را توضیح بدهیم، بهتر است ابتدا با مفهوم سئو (SEO) آشنایی پیدا کنیم و بدانیم که این کلمه به چه معناست. در وهله‌ی اول باید بدانیم که SEO مخفف عبارت انگلیسی «Search Engine Optimization» یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد و در عمل به این معناست که شما وب‌سایت یا حتی اکانت شبکه‌ی اجتماعی خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی نمایید.

 در این راستا، شما با انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و تکنیک‌ها کاری می‌کنید که وب سایت یا اکانت شبکه اجتماعی مورد نظر، ارزش بالاتری در موتورهای جستجو پیدا نماید و کاربران زودتر و راحت‌تر به محتوای شما دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال وقتی کسی عبارت «موبایل» را در موتور جستجو سرچ کند لینک وب‌سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج به دست آمده و در جایگاه بالاتری قرار بگیرد. برای آشنایی و درک بیشتر مفهوم سئو توصیه می‌کنیم که مقاله‌ی «سئو (SEO) چیست؟ – راهنمای جامع بهبود سئوی سایت به زبان ساده» را مطالعه نمایید.

تعریف سئو
تعریف سئو
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معرفی کارشناس سئو

به طور خلاصه و ساده «کارشناس سئو کسی است که رتبه‌ی وب‌سایت شما را در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، اسک و… بهبود می‌بخشد». کارشناس سئو با دانشی که از تکنیک‌های سئو دارد، استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را – که برای وب‌سایت و شاخه مجازی شرکت‌ها طراحی شده است – پیاده‌سازی می‌کند و به آنها جامه‌ی عمل می‌پوشاند.

 کارشناسان سئو با بررسی کلید واژه‌های پرطرفدار، بهبود تجربه‌ی کاربری، آگاهی از بازار و خواست مردم، منجر به افزایش ترافیک سایت و بیشتر شدن تعداد کاربران وب‌سایت مدنظر می‌گردد. اطلاعاتی که کارشناس، به دست می‌آورد، به او کمک می‌کند که با استفاده از تکینک‌هایی مانند استفاده از هشتگ‌ها، کلمات کلیدی، عناوین پر طرفدار، بک‌لینک‌های خارجی و داخلی و… ارزش وب‌سایت و محتوای موجود در آن را بالاتر ببرد. رعایت این موارد موجب افزایش تعدادِ کاربران و ترافیک وب‌سایت خواهد شد و در نهایت به فروش بیشتر محصولات یا خدمات و درآمد بیشتر منجر می‌گردد.

شایان ذکر است، علاوه بر موارد فوق، کارشناس سئو باید مراقب لینک‌های خراب، خطاهای داخلی، هشتگ‌های نامربوط، کنسول تحلیلی گوگل و… نیز باشد تا بتواند به شکل بهتری امورات مربوط به سئو و پیاده‌سازی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را انجام دهد.

مهارت‌های لازم برای کارشناس سئو

حال که با وظایف یک کارشناس سئو آشنا شدیم، وقت آن رسیده است تا مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک کارشناس سئو، جهت انجام درست وظایف مربوطه را مورد بررسی قرار دهیم. مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل عبارت‌اند از:

  • برنامه نویسی
  • آشنایی با PPC
  • آشنایی با سئو
  • تولید محتوا
  • مهارت جستجو
  • ارتباط اجتماعی بالا
  • شناخت الگوریتم‌های دنیای مجازی
  • پیاده‌سازی استراتژی‌های سئو
  • مدیریت تیم و کارگروهی

در ادامه موارد گفته شده را باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های لازم برای کارشناس سئو
مهارت های لازم برای کارشناس سئو

برنامه نویسی

گاهی اوقات به عنوان یک کارشناس سئو، لازم است، در وب‌سایتی که مسئولیت آن را بر عهده دارید، تغییراتی اعمال کنید. خصوصاً در مورد وب‌سایت‌هایی که با برنامه‌نویسی، طراحی و ساخته شده‌اند، نیاز است تا زبان برنامه‌نویسی وب را بلد باشید؛ به همین منظور یکی از مهارت‌های لازم برای یک کارشناس سئو آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی وب مانند CSS, HTLM, JavaScript و… می‌باشد.

در این راستا، به منظور آشنایی بیشتر با حوزه‌ی برنامه‌نویسی وب، شما را به مطالعه‌ی مقاله «مسیر یادگیری برنامه نویسی وب + نقشه راه جامع: فرانت اند Front-End و بک اند Back-End» دعوت می‌کنیم.

آشنایی با PPC

یکی از ابزارها و تکنیک‌هایی که در سئو استفاده می‌شود، «تبلیغات کلیکی» یا همان پرداخت به ازای کلیک (PPC) می‌باشد. در این روش شما باید به عنوان کارشناس سئو، تبلیغاتی از وب‌سایت خود را در وب‌سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند به نمایش بگذارید. کاربران با کلیک بر روی بنرهای تبلیغاتی، به وب‌سایت مورد نظر یا صفحه‌ای خاص از وب‌سایت خودتان هدایت می‌گردند. این تکنیک موجب افزایش بازدید، ترافیک و در نهایت افزایش ارزش و رتبه‌ی وب‌سایت خواهد شد.

شایان ذکر است، در ایران هم شرکت‌ها و وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که سرویس تبلیغات کلیکی و بنری را ارائه می‌دهند. یکی از این سرویس دهندگان تبلیغاتی، کاپریلا می‌باشد و با جایگاه‌های متعددی که در وب‌سایت‌های پر بازدید دارد، نرخ بالای بازدید این وب‌سایت‌ها و درگاه‌های پرداخت امن خود، یکی از محبوب‌ترین شرکت‌هایی است که تبلیغات کلیکی و بنری را در اختیار سایت‌ها و کارشناسان سئو قرار می‌دهد.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند با کاپریلا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آشنایی با سئو

بسیار بدیهی است که مهارت اصلی مورد نیاز برای یک کارشناس سئو، آشنایی کامل وی با مفهوم بهینه سازی محتوا برای موتورهای جست و جو و تکنیک‌ها و ابزارهای موجود در این حوزه می‌باشد. برای اینکه به طور کامل با سئو آشنا شوید، نیاز است تا دوره‌های حضوری یا مجازی مختلفی را طی نمایید. در ادامه‌ی راه با تمرین، مطالعه و بررسی انواع روش‌ها و ابزارهای SEO در این حوزه حرفه‌ای شده و سپس می‌توانید به کمک مهارت‌های دیگر، به عنوان کارشناس سئو فعالیت نمایید و به کسب درآمد بپردازید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوا

شما باید به عنوان کارشناس سئو، اصول تولید محتوا و فاکتورهای دخیل در آن را بدانید. در این صورت قادر هستید به طور مؤثری با تیم تولید محتوای خود، ارتباط برقرار نمایید و همچنین به شکل بهتری استراتژی‌های بازاریابی و سئو را پیاده‌سازی نمایید.

شایان ذکر است، گاهی نیاز خواهید داشت به عنوان کارشناس سئو، خودتان به صورت ویژه دست به تولید محتوا بزنید و از این رو نیاز است تا اصول تولید محتوا را بشناسید و بلد باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تولید محتوا
تولید محتوا

مهارت جستجو

کسب مهارت جستجو در موارد مختلفی برای شما سودمند خواهد بود، مانند:

  • جستجوی کلیدواژه‌هایی که بیشترین تعداد سرچ را داشته‌اند
  • پیدا کردن مطالب و محتوای تولید شده توسط رقبا
  •  جستجوی راه‌های جدید سئو و بازاریابی آنلاین
  • و…

با اطلاعاتی که از موارد گفته شده، به دست می‌آورید، قادر خواهید بود، به شکل بهتری تیم خود را مدیریت و هدایت نمایید تا در نهایت استراتژی‌های بازاریابی که برای شما مشخص شده است را به نحو احسن پیاده‌سازی نمایید.

ارتباط اجتماعی بالا

برخی از افراد به‌طور ذاتی از روابط اجتماعی قوی برخوردارند و می‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار نمایند؛ در حالی که دسته‌ی دیگری از افراد باید این مهارت را کسب کنند. کسب مهارتِ ارتباطِ اجتماعی بالا به شما کمک می‌کند تا هم در فضای مجازی و هم در دنیای واقعی ارتباطات قوی با همکاران خود و افرادی که قصد همکاری با آنها دارید شکل دهید. یکی دیگر از دلایل اهمیت مهارت ارتباط اجتماعی در این شغل، این است که کارشناس سئو با بخش‌های مختلفی در ارتباط می‌باشد و باید بتواند با تمامی آنها ارتباط مؤثر و سازنده‌ای برقرار نمایند.

شناخت الگوریتم ‌‌های دنیای مجازی

یکی دیگر از مهارت‌ها و شاید بتوان گفت دانش مهمی که برای شغل کارشناس سئو نیاز دارید، شناخت الگوریتم‌های دنیای مجازی – موتورهای جست و جو و پلتفرم‌های مجازی – می‌باشد. شما در این شغل باید بدانید که هر شبکه اجتماعی بر اساس چه الگوریتم‌هایی، کاربران، اکانت‌ها و و محتوا را رتبه بندی می‌کند و صفحات وب‌سایت‌ها به چه ترتیبی در نتایج سرچ موتورهای جست و جو قرار می‌گیرند. در این صورت، قادر هستید تا با استفاده از آن الگوریتم‌ها نتایج سئوی بهتری را رقم بزنید.

شایان ذکر است که هر ساله پلتفرم‌های مجازی، الگوریتم‌های خود را به روز رسانی می‌نمایند و این وظیفه‌ی کارشناس سئو می‌باشد که آنها را بررسی نماید تا در سال جدید رشد بهتری برای اکانت یا وب‌سایت تحت مدیریت خود رقم بزند.

شناخت الگوریتم ‌‌های دنیای مجازی
شناخت الگوریتم ‌‌های دنیای مجازی

پیاده ‌سازی استراتژی ‌های سئو

نکته‌ی مهمی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم، این است که تعیین استراتژی‌های سئو وظیفه‌ی شخصی به نام «سئو استراتژیست» می‌باشد و کارشناس سئو فقط وظیفه‌ی عملی کردن تاکتیک‌های تعیین شده را بر عهده دارد. در این راستا، یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی کارشناس سئو قرار می‌گیرد، پیاده‌سازی استراتژی‌های سئو است و برای انجام این وظیفه از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی که در سئو وجود دارد بهره می‌گیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدیریت تیم و کار گروهی

در قسمت‌های پیشین به این موضوع اشاره کردیم که یک کارشناس سئو با بخش‌های مختلفی در ارتباط می‌باشد؛ بنابراین در جهت برقراری و حفظ ارتباط با همکاران، اعضای تیم و سایر افراد، به مهارت مدیریت تیم و کارِ گروهی نیاز پیدا می‌کند. این مهارت را می‌توان با شرکت در دوره‌های مختلف و همچنین مطالعه‌ی کتاب‌های موجود در این زمینه کسب نمود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیم و کار گروهی
مدیریت تیم و کار گروهی

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل کارشناس سئو

بر خلاف بسیاری از مشاغل موجود در جامعه، شما برای تبدیل شدن به کارشناس سئو، به سرمایه‌ی اولیه زیاد نیازی ندارید. به منظور شروع فعالیت در این حوزه، تنها باید برای یادگیریِ مهارت‌های گفته شده زمانِ خود را هزینه نمایید. از جهت دیگر، برای حرفه‌ای شدن در این کار شما به تمرین زیاد و فعالیت بالا در این حوزه نیاز دارید. به منظور صرفه جویی در زمان و تسریع پیشرفت، می‌توانید در کنارِ گذراندن دوره‌های آموزشی به تمرین و تکرار بپردازید.

 در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد، دید جامع و کاملی از شغل کارشناس سئو در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به عنوان کارشناس سئو به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.