اگر به دنیای دیجیتال و تکنولوژی علاقه‌مند باشید، حتماً دو عنوان «رابطه کاربری» و «تجربه کاربری» به گوشتان خورده است که به UI/UX هم از آنها یاد می‌شود؛ و شاید برایتان سؤال پیش بیاید که رابطه کاربری و تجربه کاربری یعنی چه؟ کسی که به عنوان طراح رابط کاربری و تجربه کاربری فعالیت می‌نماید، دقیقاً چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟ و برای انجام آن وظیفه به چه مهارت‌هایی نیازمند می‌باشد؟ در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم پاسخ این سؤالات را با بررسی کامل شغل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری پیدا کنیم؛ پس لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

مهم‌ترین نکته‌ای که شاید بسیاری از افراد به آن آگاه نباشند این است که، «طراحی رابط کاربری» و «طراحی تجربه کاربری» دو تخصص جدا از هم محسوب می‌شوند و در عین حال مکمل هم هستند؛ به همین دلیل اکثر افراد این دو مهارت را در قالب یک شغل بیان می‌نمایند و به آن طراحی UI/UX یا همان «طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری» می‌گویند؛ در واقع، UI همان رابط کاربری و UX همان تجربه کاربری می‌باشد و همان‌طور که گفتیم این دو مورد از هم جدا هستند؛ اما برای تولید یک محصول باید در کنار هم به‌صورت مکمل استفاده شوند و وجود هر دو آنها ضروری می‌باشد.

برای اینکه تعریف کاملی از شغل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری به دست بیاوریم، نیاز است تا هر کدام از این دو عنوان را جدا از هم تعریف نماییم و سپس آنها را در کنار هم قرار دهیم. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری - UIUX
طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری – UIUX

تعریف رابط کاربری

رابط کاربری – یا همان UI که مخفف عبارت User Interface می‌باشد – در واقع رویکرد و استراتژی بصری و زیبایی شناختیِ هر نرم‌افزار و محصول دیجیتالی برای برقراری ارتباط بین کاربران با آن نرم‌افزار یا محصول دیجیتال می‌باشد؛ به عبارت دیگر، در طراحی رابط کاربری شما باید ظاهر یک نرم‌افزار یا وب‌سایت را طراحی نمایید و یک طراح رابط کاربری باید ظاهر گرافیکی برنامه را بسازد تا کاربران با دیدنش جذب بشوند. در شغل طراحی رابط کاربری – که شباهت بسیاری هم به شغل طراحی گرافیکی دارد – شما به عنوان یک طراح باید با استفاده از ابزارهای مختلفی که در اختیار دارید (مانند پالت‌های رنگی، انواع دکمه‌ها، انیمیشن‌ها، تصاویر مختلف، منوها و…) یک واسط یا رابطِ بصری جذاب برای کاربران ایجاد کنید تا به کمک آن قادر باشند به سادگی و فقط با چند لمس یا کلیک با نرم‌افزار یا محصول دیجیتالی که ساخته شده است ارتباط برقرار نمایند و از آن استفاده کنند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تعریف تجربه کاربری

تجربه کاربری – یا همان UX که مخفف عبارت User EXperience می‌باشد – تا حدودی شبیه به رابط کاربری است اما با آن تفاوت دارد و همان‌طور که اشاره کردیم این دو مورد مکمل یکدیگر می‌باشند؛ در طراحی تجربه کاربری، شما بر روی احساس و تجربه‌ای که کاربر انسانی با استفاده کردن از یک نرم‌افزار دیجیتال کسب می‌نماید، تمرکز می‌کنید و سعی بر این دارید تا این تجربه، بیشتر از قبل برای کاربران لذت بخش و کاربردی باشد.

مواردی مانند سبد خریدی که در فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد، پخش ادامه‌ی یک فیلم، خاموش شدن خودکار، عکس برداری زمان‌دار و… همه جزو تجربه کاربری محسوب می‌گردند؛ به بیان دیگر، تجربه‌ی کاربری به جزئیات و موارد ریزی می‌پردازد که در نگاه شما شاید بسیار ساده و معمولی باشند؛ اما تمامی این موارد باعث ایجاد یک تجربه‌ی کاربری بهتر و افزایش علاقه‌ی کاربران به استفاده مجدد از آن نرم‌افزار یا محصول دیجیتال می‌شود.

نکته‌ی دیگری که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم است که تجربه کاربری به خودِ محصول دیجیتال و ویژگی‌هایی که در آن وجود دارد ختم نمی‌شود، بلکه مواردی مانند پشتیبانی آنلاین، خدمات پس از فروش، راهنمای کاربری و… هم بر روی تجربه کاربری تأثیرگذار می‌باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تعریف تجربه کاربری
تعریف تجربه کاربری

همان‌طور که مشاهده کردید «رابط کاربری» و «تجربه کاربری» دو موضوع جدا از هم محسوب می‌شوند اما در کنار هم یک محصول را به موفقیت می‌رسانند و اگر بخواهید یک نرم‌افزار یا محصول دیجیتالی با عملکردی عالی تولید نمایید، باید از دو تخصص به‌صورت حرفه‌ای و جداگانه استفاده نمایید و سپس این دو را باهم ترکیب کنید و با انجام اصلاحات لازم در نهایت به یک نرم‌افزار یا محصول دیجیتالی با رابط کاربری و تجربه کاربری فوق‌العاده دست پیدا کنید. در ادامه طراح رابط کاربری و طراح تجربه کاربری را به‌صورت کامل و جامع بررسی خواهیم کرد.

شغل طراح رابط کاربری و وظایف آن

در تعریف رابط کاربری گفتیم که بر روی ظاهر یک نرم‌افزار یا محصول دیجیتالی تمرکز می‌شود و برای این کار، طراحانِ رابط کاربری اغلب در حوزه گرافیک و طراحی گرافیکی و دیجیتال سر رشته دارند؛ اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از طراح رابط کاربری به شما ارائه کنیم، می‌توانیم بگوییم که طراحان رابط کاربری کسانی هستند که ایده‌ها، امکانات و ویژگی‌هایی که در طراحی تجربه کاربری بیان می‌شوند را به تصویر می‌کشند و به آنها ظاهر گرافیکی می‌دهند تا کاربران به کمک این ظاهر گرافیکی قادر باشند با نرم‌افزار مورد نظر ارتباط برقرار کنند و از ویژگی‌های آن استفاده نمایند.

برای اینکه بتوانید به عنوان یک طراح رابط کاربری، موفق باشید نیاز است تا خود را جای کاربران قرار دهید و بررسی کنید که بازار هدف شما از چه ظاهری برای کار با نرم‌افزار استقبال می‌نماید تا بر اساس آن، طراحی رابط کاربری خود را به پایان برسانید؛ به جز این، وظایف دیگری هم بر دوش طراح رابط کاربری قرار دارد که عبارت‌اند از:

  • ایجاد نقشه‌ی ظاهری سایت و چیدمان قسمت‌های مختلف و دسته‌بندی آنها
  • تعیین مسیری که کاربر برای استفاده از امکانات مختلف باید طی کند
  • پرداختن به ایده‌های موجود و انجام تمام تصویرسازی‌ها و طراحی بصری لازم برای کار با نرم‌افزار یا وب‌سایت
  • طراحی رابط کاربری بر اساس هویت برند و ارائه راه‌هایی برای امضای برندینگ در رابط کاربری
  • بصری کردن امکاناتی که در طراحی UX یا همان تجربه کاربری در داخل نرم‌افزار قرار داده شده است

شایان ذکر است که با توجه به وظایف گسترده‌ای که برای طراح رابط کاربری وجود دارد، در طی زمان تخصص‌ها و انواع مختلفی از طراحی رابط کاربری به وجود آمده است که در قسمت بعدی آنها را باهم بررسی خواهیم نمود.

انواع طراحی رابط کاربری

اگر از نرم‌افزارها، محصولات دیجیتالی و وب‌سایت‌های قدیمی بازدید کنید و کم‌کم به زمان حال نزدیک شوید، حتماً شاهد تفاوت رابط‌های کاربری مورد استفاده در طی زمان خواهید شد و علت آن هم چیزی نیست جز «پیشرفت دنیای تکنولوژی و افزایش نیاز مردم به رابط کاربری آسان‌تر و جذب کاربران بیشتر»؛ به همین منظور، ما شاهد انواع مختلفی از رابط کاربری هستیم که عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری کد-دستوری
  • رابط کاربری گرافیکی
  • رابط کاربری صوتی

در ادامه موارد گفته‌شده را باهم بررسی خواهیم نمود.

انواع رابط کاربری
انواع رابط کاربری

رابط کاربری کد – دستوری

قدیمی‌ترین نوع رابط کاربری، رابط کاربری کد-دستوری می‌باشد؛ در این نوع از رابط کاربری، شما به جای اینکه از موس یا لمس برای انجام کارها در کامپیوتر خود استفاده کنید، نیاز دارید تا کدهای دستوری مرتبط با انجام یک فعالیت را به کمک کیبورد خود وارد نمایید و سپس نرم‌افزار یا کامپیوتر بر اساس کدهایی که وارد کرده‌اید، فعالیت مد نظر شما را انجام خواهد داد. رابط کاربری CLI – یا همان رابط کاربری کد-دستوری – امروزه هم در بسیاری از نرم‌افزارها وجود دارد و به ابزاری مخصوص توسعه‌دهندگان (Developers) و برنامه‌نویسان تبدیل شده است؛ زیرا تنها با چند دستور می‌توانند به راحتی به دسترسی‌هایی که نیاز دارند برسند یا فایل‌های مورد نظر خود را پیدا نمایند.

 رابط کاربری گرافیکی

رابط کاربری گرافیکی یا همان GUI در حال حاضر پر استفاده‌ترین نوع رابط کاربری به حساب می‌آید و به کمک آن، تقریباً تمامی کاربران قادر هستند به کمک ظاهر گرافیکی که این رابط دارد با نرم‌افزار مورد نظرشان کار کنند و از ویژگی‌ها و امکانات آن استفاده نمایند. در این نوع از رابط کاربری – همان گونه که از اسمش پیداست – از عناصر گرافیکی و بصری برای ایجاد رابط کاربری استفاده می‌شود و کاربران تقریباً دیگر کد-دستوری وارد نمی‌کنند و تنها با موس و لمس از امکاناتی که نیاز دارند استفاده می‌نمایند و با نرم افزار یا محصول دیجیتال ارتباط برقرار می‌کنند. اگر بخواهیم با مثالی این نوع رابط کاربری را بهتر توصیف کنیم می‌توانیم به سیستم عاملی که در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود نصب دارید اشاره کنیم؛ تمامی پنجره‌ها، منوها، نوار اسکرول، آیکون برنامه‌ها و هر چیز دیگری که در صفحه لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود مشاهده می‌کنید، جزوی از رابط کاربری گرافیکی (GUI) به شمار می‌روند.

رابط کاربری صوتی

جدیدترین نوع از رابط کاربری که در حال حاضر وجود دارد رابط کاربری صوتی (VUI) می‌باشد. در رابط کاربری صوتی، کاربران می‌توانند تنها به کمک دستورات صوتی با نرم‌افزار یا محصول دیجیتالیِ خود ارتباط برقرار کنند. در واقع، از این رابط کاربری برای دستیار صوتی که در گوشی‌های هوشمند (مانند SIRI)، ماشین‌ها و ابزارهای هوشمند (مانند الکسا) وجود دارند، استفاده می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهند تا با بیان یک عبارت اولیه، دستیار صوتی را فعال کنند و سپس دستورات صوتی دیگر را برای انجام فعالیت‌های مختلف به آن بگویند.

مهارت‌ های لازم برای طراحی رابط کاربری

شغل طراحی رابط کاربری یکی از مشاغلی است که در عین لذت‌بخش بودن، بسیار سخت هم می‌باشد. شما برای تبدیل شدن به یک طراح رابط کاربری موفق نیازمند مهارت‌ها و ویژگی‌های گوناگونی هستید که پس از یادگیری و تقویت آنها، می‌توانید آینده‌ی خوبی در این شغل برای خود رقم بزنید. مهارت‌های لازم برای شغل طراحی رابط کاربری عبارت‌اند از:

  • آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی
  • شناخت زبان‌های برنامه‌نویسی
  • تقویت خلاقیت
  • برقراری ارتباط و کار گروهی
  • انعطاف پذیری و سازگاری

حال بیایید موارد بالا را با هم بررسی کنیم.

مهارت‌های لازم برای طراحی رابط کاربری
مهارت‌های لازم برای طراحی رابط کاربری

آشنایی با نرم‌ افزار های طراحی گرافیکی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در این شغل به آن نیاز خواهید داشت، آشنایی و کار با نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی می‌باشد؛ زیرا همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین نوع رابط کاربری، «رابط کاربری گرافیکی» می‌باشد و برای فعالیت در آن، شما باید قادر باشید با نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند (مانند Adobe XD، Figma، Mockplus و…) طراحی‌های درون ذهنتان را عملی نمایید. در دو یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شناخت زبان‌ های برنامه ‌نویسی

به عنوان یک طراح رابط کاربری، حضور شما در بسیاری از پروژه‌ها در حین توسعه‌ی نرم‌افزار ضروری می‌باشد؛ از این رو، نیاز است تا برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی را جهت نمونه سازی‌های سریع و تغییر اصلاحات بلد باشید. زبان‌هایی مانند CSS، HTML و Javascript در این بخش کمک بزرگی به شما خواهند کرد.

تقویت خلاقیت

برای کسب موفقیت در حوزه طراحی رابط کاربری، شما به خلاقیت بالایی نیاز پیدا خواهید کرد؛ چرا که برای فعالیت و ماندگاری در این حوزه‌ی کاری، همیشه باید چیز جدیدی در چنته داشته باشید؛ در غیر این صورت پس از مدتی رابط کاربری‌هایی که طراحی می‌کنید، تکراری و قدیمی خواهند شد و این طراحی‌ها دیگر کاربران را به خود جذب نمی‌کنند؛ برای جلوگیری از این مشکل، دائماً باید دید هنری و طراحی‌های جدیدی که صورت گرفته است را بررسی کنید تا در نهایت قادر باشید، ایده‌های خلاقانه‌ی خود – برای طراحی رابط کاربری نو و خلاقانه – را عملی نمایید و در این حوزه پیشرفت کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط و کار گروهی

رابط کاربری، جزء جدایی ناپذیر تمامی نرم افزارها، محصولات دیجیتال و وب‌سایت‌ها می‌باشد و هر روزه نرم‌افزارها و محصولات دیجیتال پیشرفته‌تری وارد بازار می‌شوند که به همان میزان به رابط کاربری‌های پیچیده‌تری نیاز پیدا می‌کنند؛ به همین دلیل، طراحی رابط کاربری به یک تیم حرفه‌ای متشکل از طراحان و برنامه‌نویسان نیاز دارد و شما به عنوان یکی از اعضای این تیم، باید بتوانید به درستی با دیگر اعضا ارتباط برقرار نمایید و طی یک کارگروهی و با کمک همدیگر یک رابط کاربری کامل را طراحی و تولید کنید. در ادامه دو مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط و کار گروهی
برقراری ارتباط و کار گروهی

انعطاف پذیری و سازگاری

هر روزه امکانات جدیدی به نرم‌افزارها و محصولات دیجیتالی اضافه می‌شود که به عنوان یک طراح رابط کاربری باید بتوانید این ویژگی‌ها را با کمک عناصر بصری در اختیار کاربران قرار دهید به طوری که به سادگی بتوانند تنها با چند کلیک یا چند لمس به امکانات جدیدی که در اختیار آنها گذاشته شده است، دسترسی داشته باشند. از طرفی، در زمان توسعه‌ی یک برنامه یا وب‌سایت ممکن است بنا به هر دلیلی پروژه‌ی شما و رابط کاربری که طراحی نموده‌اید، نیاز به تغییر و اصلاح داشته باشد که برای این امر، شما باید از انعطاف‌پذیری و سازگاری بالایی برخوردار باشید تا تغییرات لازم و ویژگی‌های جدید را به رابط کاربری خود اضافه کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شغل طراح تجربه کاربری و وظایف آن

طراح تجربه کاربری به کسی گفته می‌شود که با اضافه کردن ویژگی‌های مختلف موجب لذت‌بخش‌تر شدن کار با نرم‌افزار و ایجاد یک تجربه‌ی خوب برای کاربران می‌گردد؛ به بیان دیگر، طراح تجربه کاربری، خود را جای کاربران می‌گذارد و تصور می‌کند که چگونه یک کاربر می‌تواند لذت بیشتری از کار با آن نرم‌افزار، وب‌سایت یا محصول دیجیتال کسب کند. برای ایجاد یک تجربه کاربریِ مناسب، در قدم اول، طراح با انجام تحقیقات، نظرسنجی و مصاحبه با کاربرانی که جزو بازار هدف هستند، نیازهای آنها و رفتار کاربری آنان را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد؛ سپس با اطلاعاتی که در دست دارد، تجربه کاربری یا همان UX را به گونه‌ای طراحی می‌کند که قادر باشد نیاز کاربران را رفع و خواسته‌ی آنها را برآورده نماید. نکته‌ی مهم دیگری که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم این است که برای یک نرم‌افزار یکبار طراحی UX صورت می‌گیرد و در ادامه‌ی سالهای فعالیت، طراحان تجربه کاربری سعی می‌کنند تا آن UX را توسعه دهند و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنند. اما شغل طراحی رابط کاربری دارای مسئولیت‌های مختلفی است که عبارت‌اند از:

  • بررسی شخصیت کاربران و شناخت رفتارهای آنها
  • تجزیه و تحلیل رفتار کاربران حین کار با محصول
  • طراحی چارچوب اصلی برای ایجاد تجربه کاربری
  • نظارت و همکاری با طراحان رابط کاربری
  • انجام آزمایش و بهبود مداوم تجربه کاربری
  • تست محصولات با کاربران واقعی و بررسی نظرات آنان

شایان ذکر است که طراحی تجربه کاربری، تقریباً در تمامی حوزه‌ها اعم از: نرم‌افزارها، برنامه‌های تلفن همراه، وب‌سایت‌ها، دستگاه‌های هوشمند و هر برنامه و دستگاهی که نیازمند رابط بصری باشد، کاربرد دارد.

مهارت های لازم برای طراحی تجربه کاربری

همان‌طور که از توضیحات این شغل متوجه شدید، این شغل یک شغل خاص می‌باشد که در آن برای تبدیل شدن به طراح تجربه کاربری باید مهارت‌های مختلفی را در خود ایجاد و تقویت نمایید تا در نهایت به کمک تیمتان، یک تجربه کاربری بی‌نقص را در اختیار کاربران قرار دهید. مهارت‌های لازم برای شغل طراحی تجربه کاربری عبارت‌اند از:

  • مشارکت در توسعه برنامه‌ها
  • طراحی و نمونه سازی اولیه بصری
  • بررسی تمامی جنبه‌های کاربری
  • جستجو و تحقیق
  • حل مسائل پیچیده
  • برقراری ارتباط و کار گروهی

در ادامه موارد نام‌برده را باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های لازم برای طراحی تجربه کاربری
مهارت های لازم برای طراحی تجربه کاربری

مشارکت در توسعه برنامه‌ ها

همان‌طور که در بالا گفتیم، یکی از وظایف طراح تجربه کاربری بهبود UXی می‌باشد که از قبل طراحی شده است و حال باید آن را بهبود بخشید؛ به همین منظور، مهارت و دانش توسعه‌دهندگی برنامه‌ها (Developer) جزو مهم‌ترین مهارت‌هایی می‌باشد که برای تبدیل شدن به یک طراح تجربه کاربری به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی و نمونه‌ سازی اولیه بصری

قبل از اینکه ایده‌های خود را نهایی سازید و کار را به دیگر اعضای تیم ساخت نرم‌افزار بسپارید، باید تجربه کاربری که در ذهن خود دارید را طراحی نمایید و یک نمونه اولیه از آن را ارائه کنید، تا تمامی معایب و ایراداتی که در آن وجود دارد را بررسی و اصلاح نمایید. برای این امر، شما باید کار با نرم‌افزارهای طراحی مانند Adobe XD، Figma و… را فرا بگیرید.

بررسی تمامی جنبه ‌های کاربری

مهارت دیگری که به عنوان یک طراح تجربه کاربری باید آن را در خود پرورش دهید، این است که قادر باشید تمامی جنبه‌های شخصیتی کاربرانِ بازار هدف و نیازهایی که دارند را شناسایی کنید و با استفاده از تحلیلِ آنها، بتوانید یک تجربه کاربری لذت‌بخش و آسان را برای کاربران ایجاد کنید و در عین ساده بودن تمامی نیازهایی که دارند را بر طرف نمایید.

جستجو و تحقیق

شما به عنوان یک طراح تجربه کاربری، باید قادر باشید تا اطلاعات و مهارت‌های جدیدی که در حوزه‌ی شما به‌وجود آمده‌اند را با تحقیق اصولی و درست فرا بگیرید و از طرفی هم باید بتوانید تا رقبای خود را کاملاً تحت نظر داشته باشید و اگر امکانات جدیدی را به محصولات خود اضافه نموند، از آنها عقب نمانید.

حل مسائل پیچیده

ساخت یک تجربه کاربریِ بی‌نقص، فرایندی طولانی و پیچیده می‌باشد که برای به سرانجام رساندن آن، باید توانایی و مهارت حل مسائل پیچیده را در خود داشته باشید و آن را تقویت نمایید؛ زیرا هرچه زمان می‌گذرد، باید تجربه‌های جدیدتر و لذت‌بخش‌تری برای کاربران خود طراحی نمایید که این امر موجب پیچیده‌تر شدن آن خواهد شد و بیشتر از قبل باید با مسائل پیچیده دست و پنجه نرم کنید.

حل مسائل پیچیده
حل مسائل پیچیده

برقراری ارتباط و کار گروهی

همانند طراحی رابط کاربری، برای طراحی تجربه کاربری نیز به یک تیم حرفه‌ای نیاز است و به همین منظور، اعضای تیم باید در کنار یکدیگر و با یک کار گروهیِ دقیق، ایده‌هایی که در ذهن دارند را بررسی و سپس بهترین ایده‌ها را به کمک هم عملی نمایند؛ به همین منظور، اعضای گروه باید دارای مهارت برقراری ارتباط و همچنین کار گروهی باشند تا قادر باشند در کنار هم و به کمک هم به نتیجه‌ای که در ذهن دارند دست بیابند.

طراح رابط کاربری و تجربه کاربری

تا به اینجای مقاله، به شما توضیح دادیم که طراحی «رابط کاربری» و «تجربه کاربری»، دو مهارت مجزا و در عین حال مکمل همدیگر هستند؛ اما چرا در آگهی‌های استخدام ما شاهد عنوان «طراح رابط کاربری و تجربه کاربری» هستیم؟ چرا این دو مهارت را در قالب یک مهارت و در یک فرصت شغلی قرار می‌دهند؟ پاسخ سؤالِ شما این است که برخی از افراد هم مهارت‌های طراحی رابط کاربری را فرا می‌گیرند و مهارت‌های تجربه کاربری را و به این ترتیب می‌توانند وظیفه طراحی هر دو بخش را بر عهده داشته باشند و آن را به پیش ببرند. در این راستا، برای تبدیل شدن به طراح UI/UX شما باید مهارت‌های هر دو حوزه را به طور کامل فرا بگیرید و تا قادر باشید به نحو احسن آنها را انجام دهید.

شایان ذکر است که یک طراح UI/UX همزمان وظیفه دارد تا هم مسئولیت‌های یک طراح رابط کاربری را به پیش ببرد و هم مسئولیت‌های طراح تجربه کاربری را بر دوش بکشد که این امر برای پروژه‌های کوچک می‌تواند بسیار سودمند باشد؛ اما اگر پای یک پروژه بزرگ در میان باشد، نیاز است تا متخصصان هر دو حوزه استخدام شوند و در زمینه‌ی تخصصی خود وظایفشان را انجام دهند.

راه های‌ تبدیل شدن به یک طراح رابط کاربری و تجربه کاربری

به طور مستقیم، راهی برای تبدیل شدن به طراح UI/UX یا همان طراح رابط کاربری و تجربه کاربری وجود ندارد؛ بلکه شما باید این دو مهارت را به‌صورت جداگانه یاد بگیرید و سپس به عنوان کسی که هر دو این مهارت‌ها را دارد، فعالیت خود را آغاز نمایید؛ اما برای اینکه مهارت‌های طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری را فرا بگیرید، 3 راه در پیش روی شما قرار دارد که عبارت‌اند از:

  • خودآموزی
  • مراجعه به آموزشگاه‌های مرتبط
  • تحصیل در دانشگاه

حال بیایید موارد بالا را باهم بررسی کنیم.

خود آموزی

کم هزینه‌ترین راهی که برای یادگیری این مهارت‌ها وجود دارد، خودآموزی می‌باشد؛ در این روش، شما به کمک ویدئوهای موجود در یوتیوب یا سایر پلتفرم‌های آنلاین و به کمک کتاب‌های آموزشیِ موجود، مبانی و مهارت‌های لازم برای ورود به حوزه‌ی طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری را به دست می‌آورید و بدون اینکه هزینه‌ای برای آموزش پرداخت کرده باشید، می‌توانید وارد این حوزه‌ی کاری شوید. البته این را نیز در نظر داشته باشید که این روش ممکن است قدری بیشتر از روش‌های دیگر طول بکشد و بدون داشتن راهنما یا استاد، حتی ممکن است در مسیر یادگیری منحرف یا متوقف شوید.

مراجعه به آموزشگاه‌ های مرتبط

روش دوم – که هزینه‌اش از خودآموزی بیشتر است – اما در مدت زمان کمتر و با کیفیت بهتری آموزش می‌بینید، مراجعه به آموزشگاه‌های حضوری یا آنلاین می‌باشد؛ در این روش، شما با ثبت‌نام در دوره‌های آموزشیِ طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، به‌صورت حضوری یا آنلاین و به کمک استادان این کار، می‌توانید در کمترین زمان و به بهترین شکل مبانی و اصول این شغل و همچنین مهارت‌های لازم برای طراحی UI/UX را به طور کامل فرا بگیرید.

تحصیل در دانشگاه

آخرین روشی که برای تبدیل شدن به یک طراح رابط کاربری و تجربه کاربری وجود دارد، تحصیل در دانشگاه می‌باشد. تحصیل در دانشگاه از برخی جهات مانند پروژه‌های کلاسی (که موجب تمرین بیشتر شما می‌شود)، آموزش اصولی‌ترِ مبانی و مهارت‌های پایه، آشنایی با استادان و دریافت راهنمایی و کمک از آنها و… بسیار مناسب می‌باشد؛ اما یکی از معایب آن این است که شما باید در یکی از دو رشته‌ی طرحی رابط کاربری یا طراحی تجربه کاربری به‌صورت تخصصی آموزش ببینید و تحصیل نمایید و بسیاری از دانشگاه رشته‌ای برای طراحی UI/UX ندارند.

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در مورد شغل ui/ux

شغل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری – همان‌طور که در ابتدا و انتهای مقاله به آن اشاره کردیم – از دو مهارت مجزا تشکیل شده است و اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای و بلند مدت وارد این حوزه شوید و در آن پیشرفت نمایید، توصیه می‌کنیم یکی از آنها را فرا بگیرید و در آن متخصص و حرفه‌ای شوید؛ اما اگر قصد دارید هر دو مهارت را کسب نمایید و به عنوان طراح UI/UX فعالیت کنید، نیازمند یادگیری مهارت‌های هر دو حوزه می‌باشید.

شایان ذکر است که این شغل، جزو مشاغلی است که در حال و آینده دارای بازار کار گسترده‌ای می‌باشد و با پیشرفت تکنولوژی، مهارت‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد و شما نیاز مداومی به یادگیری خواهید داشت.

در این مقاله سعی شده است تا تمامی جنبه‌های شغل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مورد بررسی قرار بگیرد و امیدواریم که توانسته باشیم پاسخ سؤالات شما را در اختیارتان قرار داده باشیم؛ اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «چگونگی ورود به شغل UI/UX» دارید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان‌تان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که وارد حوزه طراحی واسط کاربری و تجربه کاربری، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “شغل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری + معرفی UI/UX و مهارت های لازم برای این حوزه

  • سلام وقتتون بخیر. آیا رشته ux/ui design در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه میشه؟ اگر بله به چه عنوانی این رشته شناخته میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.