کسب و کارهای مختلفی در بازار کار وجود دارند. هر شخص بر اساس علاقه و مهارتی که دارد یا گاهی از روی اجبار تصمیم می‌گیرد، یکی از این شغل‌ها را انتخاب کند یا شخصاً کسب و کار خود را راه‌اندازی نماید. در این میان مشاغلی وجود دارند که بدون داشتن مهارت و علاقه، نمی‌توان مدت زیادی در آنها فعالیت کرد. یکی از این کسب و کارها که هم نیاز به علاقه دارد و هم به مهارت، کافه داری است. شاید به ذهن شما هم خطور کرده باشد که یک کافه راه‌اندازی کنید و از آن درآمد کسب نمایید؛ اما چگونه می‌توان یک کافه راه‌اندازی کرد؟ شغل کافه داری چیست و به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا»می‌خواهیم «شغل کافه داری» را به طور کامل باهم بررسی کنیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

تعریف کافه داری

به منظور تعریف کافه داری، ابتدا باید با تعریف «کافه» و «کافی شاپ» آشنایی پیدا کنیم. کافه و کافی‌شاپ به مکان‌هایی گفته می‌شوند که در آن انواع نوشیدنی‌های گرم با پایه قهوه، دمنوش، سردنوش و غذا سرو می‌شود. اگر بخواهیم تفاوت این دو را بیان کنیم، معمولاً منوی کافه‌ها ساده‌تر است و بیشتر بر روی انواع نوشیدنی تمرکز دارد؛ در حالی که کافی‌شاپ‌ها از منوی گسترده‌تری که شامل انواع غذا هم می‌شود، برخوردارند.

 به این ترتیب، شغلی که در آن شما یک کافه یا کافی‌شاپ راه‌اندازی می‌نمایید و به واسطه‌ی فعالیت آن کسب درآمد می‌کنید، کافه داری می‌گویند؛ اما شغل کافه دار چه وظایفی دارد؟ و کافه داری به چه مهارت‌هایی نیازمند است؟ در ادامه به پاسخ این سؤالات خواهیم پرداخت.

کافه داری
کافه داری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعریف باریستا

باریستا در کشورهای مختلف دارای تعاریف و مهارت‌های مختلفی می‌باشد؛ اما تعریفی که اینجا از باریستا به شما ارائه می‌دهیم در بیشتر کشورها و همچنین کشور ما مورد تأیید است. باریستا کسی است که در کافه‌ها، انواع نوشیدنی‌های سرد و گرمی که در منوی کافه قرار دارد را برای مشتریان آماده می‌نماید. در برخی از کشورها مانند ایتالیا، باریستا علاوه بر نوشیدنی‌های گرم و سرد، انواع غذاهای درون منو را نیز آماده می‌کند. البته در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر تهیه‌ی غذا بر عهده‌ی آشپز کافه می‌باشد.

تا اینجا شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که چرا عنوان شغلی باریستا را برای شما تعریف کردیم؟ باید بگوییم که کافه داری و باریستایی تا حدودی یکسان است و بیشتر کافه دارها باریستاهای سابق هستند که پس از جمع نمودن سرمایه، تصمیم گرفته‌اند کافه‌ی خود را راه‌اندازی نمایند و درآمد بیشتری کسب کنند. البته نمیتوان گفت که همه‌ی باریستاها کافه دار هستند، چرا که افراد زیادی وجود دارند که کافه دار هستند؛ اما باریستا نیستند. در واقع گاهی صاحب کافه، فقط فردی هستند که از قوانین کافه داری آگاهی دارند و سرمایه‌ی خود را برای راه‌اندازی و فعالیت در این زمینه به کار گرفته است.

وظایف کافه داری

در قسمت قبل با تعریف کافه داری آشنا شدیم؛ در ادامه قصد داریم با وظایف یک کافه دار آشنا شویم و ببینیم که چه مسئولیت‌هایی بر دوش کسی که وارد شغل کافه داری می‌شود، وجود دارد. وظایف کافه داری عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • آماده‌سازی انواع غذاهای درون منو
  • آموزش کارکنان در بخش‌های مختلف
  • تمیز نگه‌داشتن محیط آشپزخانه و بار
  • بررسی و نظارت بر روی یخچال‌های حاوی مواد اولیه و کیک‌ها
  • خرید مواد اولیه و دیگر وسایل مورد نیاز برای کافه
  • نظارت بر روی عملکرد دیگر اعضای کافه

در ادامه مواردی که عنوان شد را باهم بررسی خواهیم کرد.

وظایف کافه داری
وظایف کافه داری

آماده‌ سازی انواع نوشیدنی‌ های سرد و گرم

در شغل کافه داری، شما باید با چگونگی آماده‌سازی انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، آشنایی داشته باشید؛ اما چرا؟ اگر قصد دارید به عنوان کافه دار، نقش باریستا را نیز در کافه‌ی خود بر عهده داشته باشید، لازم است حتماً مهارت درست کردن انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم موجود در منو را بلد باشید. از سوی دیگر در صورتی که برای کافه خود، باریستا استخدام نموده‌اید، باز هم برای سنجش کیفیت کار باریستا و عملکرد او باید آگاهی کاملی از چگونگی آماده‌سازی انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم درون منو کسب نمایید. از این طریق قادر هستید بر کیفیت کار نظارت داشته باشید و مشتریان خود را راضی نگه دارید.

آماده‌ سازی انواع نوشیدنی‌ های سرد و گرم
آماده‌ سازی انواع نوشیدنی‌ های سرد و گرم

آماده‌ سازی انواع غذاهای درون منو

در برخی از کافه‌ها به دلیل کوچک بودن فضا یا کمبود درآمد و نیروی کارِ محدود، کافه‌دارها و باریستاها مجبور هستند نقش آشپز را ایفا نمایند و وظایفی را که بر دوش آشپز است، به عهده بگیرند. به همین دلیل یکی از وظایفی که بر عهده‌ی کافه دارها قرار می‌گیرد، آماده‌سازی و طبخ انواع غذاهای موجود در منوی کافه می‌باشد. در کافه‌هایی که نیروی کار به تعداد لازم وجود داشته باشد، برای این بخش از آشپز استفاده می‌شود و وظیفه‌ی کافه دار، صرفاً نظارت بر روی کار آشپز می‌باشد.

آموزش کارکنان در بخش ‌های مختلف

امکان ندارد همیشه بتوانید نیروی کار خبره و ماهر، استخدام کنید. گاهی به دلیل نیافتن نیروی کار با سابقه، مجبور می‌شوید از افرادی که در زمینه تهیه نوشیدنی و غذا تخصص ندارند استفاده نمایید. در مواردی هم ممکن است با انتخاب نیروی کار با تجربه، نیاز باشد شیوه درست کردن نوشیدنی‌ها و غذاهای مخصوص کافه خود را به فرد تازه استخدام شده آموزش دهید. در این راستا، ضروری است که به عنوان یک کافه دار، آموزش‌های لازم را به اعضای کافه‌ی خود که در بخش‌های مختلفی مشغول فعالیت هستند منتقل نمایید. این مهارت شما باعث می‌شود پرسنل کافه با آموزش صحیح در طول دوره‌ی فعالیتشان دچار مشکل نشوند و تمام کارها به نحو احسن انجام شود.

تمیز نگه‌ داشتن محیط آشپزخانه و بار

عامل مهم در مورد کسب و کارهای مربوط به تهیه غذا و نوشیدنی، رعایت بهداشت است. در این راستا، یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی کافه دارها است، تمیز نگه‌داشتن محیط آشپزخانه، بار و همچنین محیط کافه می‌باشد. رعایت بهداشت و نظافت کافه علاوه بر جلب نظر مشتریان، به منظور کسب مجوز از اداره بهداشت هم ضروری است.

شایان ذکر است، شما باید در کنار نظافت منظمِ روزانه، روزهای خاصی از ماه را به نظافت کامل تمام بخش‌ها و وسایل کافه تخصیص دهید. سعی کنید در این روزها قسمت‌های مختلف کافه مانند سالن، میزها، بار، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، یخچال‌ها و… را تمیز کنید تا هم از نظر زیبایی و هم از نظر بهداشتی مطابق استانداردها باشد.

تمیز نگه‌ داشتن محیط آشپزخانه و بار
تمیز نگه‌ داشتن محیط آشپزخانه و بار

بررسی و نظارت بر روی یخچال ‌های حاوی مواد اولیه و کیک ‌ها

ممکن است در برخی موارد کارکنان شما سهواً مواد اولیه‌ای که در یخچال وجود دارد را از نظر تاریخ انقضا بررسی نکنند. به عنوان یک کافه دار این وظیفه‌ی شماست که مواد اولیه‌ای که درون و بیرون یخچال نگه‌داشته می‌شوند را  بررسی نمایید تا دچار مشکل نباشند. همچنین برخی از کیک‌ها ممکن است به سرعت کیفیت و تازگی خود را از دست بدهند و زمانی که مشتری آنها را سفارش می‌دهد ناراضی باشد؛ برای جلوگیری از این امر شما باید حواستان به کیک‌ها، شیرینی‌ها و دیگر دسرهایی که در کافه سرو می‌شوند باشد تا همیشه کیفیت بالای محصولات کافه را حفظ کنید.

خرید مواد اولیه و دیگر وسایل مورد نیاز برای کافه

این مورد به نوعی با بررسی و نظارت بر مواد موجود در کافه مرتبط است. زمانی که محصولات و مواد اولیه مورد نیاز را از لحاظ کیفیت و تاریخ مصرف، بررسی می‌نمایید؛ باید حواستان به سفارش مجدد آنها هم باشد. شایان ذکر است، در خرید مواد اولیه، اگر محصولی کیفیت و استانداردهای مد نظر شما را  نداشت یا باید تأمین کننده‌ی خود را عوض کنید یا اینکه با تأمین کننده در مورد مشکلات و بر طرف کردن آن‌ها صحبت نمایید. به این ترتیب قادر خواهید بود مواد و وسایلی با بهترین کیفیت را برای کافه تهیه کنید.

نظارت بر روی عملکرد دیگر اعضای کافه

زمانی که شما اعضا و کارکنان مختلفی برای هر بخش از کافه‌ی خود استخدام و انتخاب می‌کنید، دیگر لازم نیست بسیاری از کارها را شخصاً انجام دهید. در چنین مواقعی شما باید به عنوان کافه دار بر کار اعضای کافه خود نظارت نمایید و اگر مشکلی در کار آنها با وجود داشت با احترام و آرامش مشکل را گوشزد کنید و روش صحیح انجام وظیفه‌ی هر شخص را برای او شرح دهید. نکته‌ی مهمی که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید این است که همیشه سعی کنید با کارکنان خود با احترام رفتار نمایید تا هم فضا صمیمی‌تر شود و هم آنها انگیزه‌ی بیشتری برای کار کسب کنند.

مهارت‌ های لازم برای کافه داری

حال که با وظایف یک کافه دار آشنا شدیم؛ زمان آن فرا رسیده است که مهارت‌های لازم برای انجام وظایف شغل کافه داری را ذکر کنیم. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم مهارت‌هایی که یک کافه دار باید آنها را کسب کند و در خود تقویت نماید را مورد بررسی قرار دهیم. مهارت‌های لازم برای کافه داری عبارت‌اند از:

  • آشنایی با انواع قهوه
  • آشنایی با دمنوش‌ها
  • آشنایی با سردنوش‌ها
  • شناخت انواع کیک و شیرینی
  • آشنایی با انواع دستور پخت
  • کار با انواع دستگاه‌های موجود در کافه
  • توانایی حسابداری
  • مشتری‌مداری و فن بیان

در ادامه مواردی که نام بردیم را باهم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های لازم برای کافه داری
مهارت های لازم برای کافه داری

آشنایی با انواع قهوه

وقتی از قهوه و آشنایی با آن سخن می‌گوییم، منظورمان تمامی مراحل آماده سازی یک فنجان قهوه برای مشتری است. این فرآیند از خرید دانه‌های قهوه، آسیا کردن آنها، نحوه‌ی آماده سازی و تهیه‌ی انواع مدل‌های قهوه می‌باشد. اگر یک‌بار منوی قهوه‌ی کافه‌ها را دیده باشید، حتماً چشمتان به انواع قهوه‌ها (مانند ترک، آمریکانو، لاته، آفوگاتو و…) که به صورت داغ و سرد سرو می‌شوند افتاده است. یک کافه دار برای ارائه‌ی یک فنجان قهوه‌ی خوش‌طعم و با کیفیت باید آشنایی کاملی با قهوه و نحوه آماده‌سازی آن (شامل کار با دستگاه‌های مختلف و ترکیب مواد دیگر با قهوه) داشته باشد.

آشنایی با دمنوش ‌ها

در بحث دمنوش‌ها ما شاهد تنوع بسیار بالایی هستیم و می‌توان گفت که هر کافه حداقل یک دمنوش مخصوص خود را در منو جای داده‌ است. برای آشنایی با دمنوش‌ها، نیاز است تا با هر کدام از گیاهان یا میوه‌‌های خشک شده‌ای که استفاده می‌کنید آشنا باشید و خواص، رنگ و طعم آنها را بدانید تا قادر باشید با ترکیب درست آنها به دمنوشی سالم، مفید و خوش‌طعم دست پیدا کنید.

شایان ذکر است، با گذشت زمان، ذائقه مشتریان کافه‌ها بیشتر به سمت مصرف دمنوش پیش می‌رود؛ لذا سعی کنید این قبیل نوشیدنی‌ها را در منوی کافه خود داشته باشید.

آشنایی با سردنوش‌ ها

سردنوش یا همان نوشیدنی سرد، طیف گسترده‌ای از منو را شامل می‌شوند که عبارت‌اند از: اسموتی، شیک، گلاسه، ماکتل، فراپه، شربت و… که هر کدام از این مواردی که نام بردیم دارای انواع مختلفی می‌باشند. یک کافه‌دار باید آگاهی کاملی از آنچه که در منوی کافه قرار دارد، داشته باشد و مواد تشکیل دهنده و نحوه‌ی آماده‌سازی آنها را بداند.

آشنایی با سردنوش‌ ها
آشنایی با سردنوش‌ ها

شناخت انواع کیک و شیرینی

اگر توانایی و مهارت پخت انواع کیک و شیرینی را کسب نمایید، می‌توانید به راحتی کیک‌های مخصوص کافه‌ی خود را به مشتریان عرضه کنید. در حالتی که خودتان قادر به تهیه کیک و شیرینی باشید، از سودِ بیشتر و رضایت مشتریان – به دلیل ارائه محصولات تازه – برخوردار می‌شوید. در حالت دیگر، زمانی که شما کیک و شیرینی مورد نیاز کافه را از قنادی‌های معروف یا قنادی‌های خانگی تهیه کنید، سود کمتری نصیبتان خواهد شد؛ همچنین احتمال دارد گاهی اوقات در تأمین به موقع سفارشات شما مشکلی پیش بیاید که این امر به هیچ عنوان برای کافه و کسب‌وکار شما سودمند نمی‌باشد.

شناخت انواع کیک و شیرینی
شناخت انواع کیک و شیرینی

آشنایی با انواع دستور پخت

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم، منوی غذایی هر کافه ممکن است دارای آیتم‌های ویژه‌ای باشد که فقط در آن کافه سرو می‌شوند. این موضوع مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کند؛ اما باید بدانید که این آیتم‌های اختصاصی چگونه به وجود آمده‌اند؟ زمانی که شما آشنایی کاملی با انواع دستور پخت کسب نمایید، قادر خواهید بود تا دستور پخت مخصوص خودتان را ایجاد کنید و به همین ترتیب آیتم‌های اختصاصی را برای کافه و مشتریان خود به وجود بیاورید. از این طریق، تعداد مشتریان ثابت و در نهایت درآمد شما بیشتر خواهد شد.

کار با انواع دستگاه ‌های موجود در کافه

در یک کافه دستگاه‌های مختلفی برای آماده‌سازی قهوه، دمنوش، سردنوش، غذا، دسر و… وجود دارد. آشنایی با تجهیزات کافه و توانایی کار با آنها جزو مهارت‌های ضروری برای هر کافه داری می‌باشد. اگر بخواهید در کافه‌ی خود به عنوان یکی از پرسنل کافه کار کنید یا صرفاً ناظر بر اعمال کارکنان باشید، به این مهارت نیاز پیدا می‌کنید؛ چرا که به منظور نظارت درست بر کار نیروها، آموزش آنها وظیفه شماست. در مواردی ممکن است نیروی کار جدید، آگاهی کاملی از نحوه کار دستگاه‌ها نداشته باشد؛ لذا باید این توانایی را داشته باشید که آموزش‌های لازم را به او منتقل کنید.

توانایی حسابداری

حسابداری کافه، نسبت به برخی دیگر از مشاغل، دارای پیچیدگی کمتری می‌باشد. به همین دلیل نیاز نیست برای کافه‌ی خود حسابدار استخدام کنید؛ بلکه با یادگیری مبانی پایه‌ی حسابداری، خواهید توانست خودتان تمامی امور حسابداری را به عهده بگیرید. شایان ذکر است، مسائل مالی اصلی در مورد کافه عبارت‌اند از: قیمت‌گذاری منو، محاسبه‌ی حقوق کارکنان، فاکتورهای خرید از تأمین کننده‌ها، اجاره محل کافه و… . در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مشتری‌ مداری و فن بیان

از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای تمامی کافه دارها و همچنین کارکنان کافه ضروری و مهم می‌باشد، مهارت مشتری مداری و فن بیان است. این دو مهارت از هم جدا هستند؛ اما اگر همزمان مورد استفاده قرار بگیرند تأثیر بسیار مثبتی بر روی رضایت مشتریان خواهند گذاشت و به شما کمک می‌کنند تا مشتریان معمولی خود را به مشتریانی وفادار تبدیل نمایید. با کسب این مهارت‌ها، شما یاد می‌گیرید که چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و خواسته‌ها و نیازهای آنان را برآورده نمایید تا در نهایت به مشتریان ثابت و وفادار شما مبدل گردند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مراحل راه اندازی کافه

برای انجام هر کاری به شیوه‌ی درست و اصولی، شما باید مراحل انجام آن کار را بدانید. در این راستا، به منظور راه‌اندازی کافه، نیاز است با مراحل مختلف کار آشنا شوید و آن‌ها را به ترتیب طی کنید. سعی می‌کنیم جهت افزایش آگاهی شما، مراحل راه‌اندازی یک کافه را مرور و بررسی کنیم تا در آینده قادر باشید به راحتی کافه‌ای که در نظر دارید را تأسیس کنید. مراحل راه اندازی کافه عبارت‌اند از:

  • انتخاب نام برای کافه
  • انتخاب محلی برای تأسیس کافه
  • کسب مجوزهای لازم برای راه‌اندازی
  • دیزاین داخلی کافه
  • خرید دستگاه‌های لازم
  • تهیه‌ی ظروف لازم
  • آماده‌سازی منو، لوگو و تابلو
  • استخدام نیروی کار
  • تبلیغات مناسب

در ادامه هر کدام از این مراحل را به ترتیب توضیح خواهیم داد.

مراحل راه اندازی کافه
مراحل راه اندازی کافه

انتخاب نام برای کافه

اولین قدم‌ها به منظور تأسیس یک کافه، انتخاب اسم مناسب، تعیین نوع فعالیت و تم کافه می‌باشد. برخی از کافه‌ها دارای تم‌های تاریک و موسیقی‌های خاصی هستند و برخی دیگر، تم هنری، کتابخوانی، سینمایی و… دارند. پس از اینکه تم کافه‌ی خود را انتخاب کردید زمان آن می‌رسد که بر اساسِ تم کافه‌ی خود نامی برای آن انتخاب نمایید.

شایان ذکر است، نام هر کسب و کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هویت کسب و کار شما را برای مشتریان روشن می‌سازد. همچنین تمامی تبلیغاتی که قصد دارید در آینده انجام دهید بر پایه‌ی اسم کسب و کار شما شکل خواهند گرفت. با این تفاسیر، توصیه می‌کنیم که در انتخاب نام کافه که نماینده برند شما خواهد بود، دقت فرمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انتخاب محلی برای تاسیس کافه

پس از انتخاب نام کافه، زمان آن فرا رسیده است که محلی برای راه‌اندازی تعیین کنید. برای تعیین و انتخاب محل راه‌اندازی کافه، باید به نکاتی مانند نزدیک بودن به سرویس‌های حمل و نقل عمومی، معابر پر تردد، دارا بودن جای پارک کافی، دسترسی راحت افراد به آن و همچنین عدم مزاحمت برای همسایگان توجه نمایید. علاوه بر مواردی که گفته شد، حتماً توجه کنید که محیط داخلی آن واحد تجاری، امکان طراحی فضای کافی برای ایجاد بخش‌های مختلف کافه را داشته باشد. با رعایت این مسائل، در ادامه برای کسب مجوزهای قانونی، دچار مشکل نخواهید شد.

کسب مجوز‌های لازم برای راه‌ اندازی

با مشخص کردن هویت کافه و مکانی که قصد راه‌اندازی آن را دارید، می‌توانید به دنبال کسب مجوزها و طی کردن مراحل قانونی برای راه‌اندازی کافه‌ی خود باشید. برای راه‌اندازی کافه، شما باید به مراجع مختلفی مانند بهداشت، اصناف و اتحادیه‌های مربوطه و… مدارکی که جهت اعطای مجوز نیاز دارند را ارائه نمایید. شایان ذکر است، فرآیند صدور مجوزها زمان‌بر و مشکل است؛ پس در این زمینه بهتر است از مشاوره افراد آگاه بهره‌مند شوید.

دیزاین داخلی کافه

یکی از مراحل جذاب راه‌اندازی کافه، دیزاین و طراحی داخلی آن می‌باشد. طراحی داخلی هر کافه هویت و ارزش‌های آن کافه را به مشتریان نشان می‌دهد. به همین منظور، طراحی و دیزاینی که برای کافه انتخاب می‌کنید باید با نام تجاری، لوگو و حتی سبک موسیقی که قرار است پخش شود، همخوانی داشته باشد و یک فضاسازی فوق‌العاده برای مشتریان کافه فراهم کند. در این راستا، برای اینکه دیزاین بهتری داشته باشید نیاز است تا بازار هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال می‌خواهید مشتریان اصلی شما از کدام قشر جامعه باشند؟ چه عادات و سلایقی داشته باشند؟ و زمانی که این موارد را برای خود مشخص کردید، بهتر می‌توانید تم مناسب و دیزاین مورد نظر خود را برای کافه پیدا و اجرا نمایید.

دیزاین داخلی کافه
دیزاین داخلی کافه

خرید دستگاه ‌های لازم

برای داشتن یک کافه با منوی کامل، شما به انواع مختلفی از دستگاه‌ها و تجهیزات نیاز دارید تا قادر باشید منویی کامل و با کیفیت بالا به مشتریان خود ارائه نمایید. دستگاه‌ها و تجهیزاتی که برای راه‌اندازی و فعالیت یک کافه نیاز دارید، عبارت‌اند از:

  • اسپرسو‌ ساز حرفه‌ای
  • قهوه‌ساز فیلتردار
  • آسیاب قهوه
  • مخلوط‌کن صنعتی
  • تصفیه آب
  • سیستم مدیریت فروشگاهی
  • یخچال‌ صنعتی
  • یخچال ویترینی
  • توستر و ماکروویو
  • سیستم امنیتی
  • سیستم کالینگ
  • سینک صنعتی
  • اجاق گاز و فر صنعتی

اگر منویی که قصد دارید برای کافه‌ی خود آماده نمایید، کامل و دارای انواع نوشیدنی‌های سرد، گرم، دسر، کیک، شیرینی، غذا و… باشد؛ نیازمند دستگاه‌ها و تجهیزات بالا می‌باشید.

تهیه‌ی ظروف لازم

قدم بعدی که باید جهت راه‌اندازی کافه بردارید، تهیه‌ی ظروفی است که برای آماده‌سازی و ارائه‌ی انواع سفارشات به مشتری نیاز دارید. این ظروف عبارت‌اند از: انواع لیوان، فنجان، ماگ، زیردستی، بشقاب، کاسه، زیرلیوانی، قاشق ، چنگال، کارد، ظروف آشپزی و… .

نکته‌ی مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید، هماهنگی و همخوانی ظروف مورد استفاده با طراحی داخلی کافه است. این موضوع باعث می‌شود تا حس بهتری به مشتری القا گردد.

تهیه‌ی ظروف مناسب
تهیه‌ی ظروف مناسب

آماده‌ سازی منو، لوگو و تابلو

لوگویی که برای کافه‌ی خود انتخاب می‌نمایید، به عنوان هویت تصویری کافه‌ی شما عمل می‌کند. به همین دلیل، همانند مرحله‌ی انتخاب اسم، باید در طراحی لوگو نیز به موارد مختلفی، از جمله هماهنگی آن با نام کافه توجه داشته باشید. در ادامه برای طراحی منو و همچنین تابلوی کافه، باید از لوگویی که طراحی نموده‌اید استفاده کنید تا این هماهنگی و هارمونی در تمامی قسمت‌های کسب و کارتان حفظ و حس شود.

استخدام نیروی کار

مهارت‌ها و دانشی که در قسمت‌های قبل برای شما توضیح دادیم و با هم بررسی کردیم در این مرحله یعنی استخدام نیروی کار، بسیار کمک کننده‌ خواهد بود. به منظور استخدام نیرو می‌توانید آگهی‌های استخدامی خود را در پلتفرم‌های مختلف و سایت‌ها و اکانت‌های اجتماعی منتشر کنید؛ سپس با انجام مصاحبه‌های مختلف در نهایت قادر به استخدام نیروی کار ماهر خواهید بود.

تبلیغات مناسب

مهم‌ترین اصل برای پیشرفت هر کسب و کار، تبلیغات و بازاریابی می‌باشد. برای کسب و کار کافه نیز اگر می‌خواهید در کمترین زمان، بیشترین تعداد مشتریان را به خود جلب نمایید، باید علاوه بر کیفیت بالا در ارائه‌ی موارد موجود در منو، از تبلیغات مناسب استفاده کنید. شایان ذکر است، امروزه بهترین راه تبلیغات برای کافه‌ها داشتن اکانت در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌باشد. از این طریق هم می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهای مختلفی از کافه و آیتم‌های درون منو قرار دهید و هم مسابقات و نظرسنجی‌های مختلفی را برگزار نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
تبلیغات
تبلیغات

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل کافه داری

شغل کافه داری و کسب و کار کافه، یکی از مشاغلی است که باید با علاقه وارد آن شوید. در این شغل به دلیل ساعات کار طولانی، فعالیت بدنی بالا، تعداد زیاد مشتریان و شلوغی محیط کار، ممکن است به زودی خسته شوید. داشتن علاقه به شما کمک می‌کند تا از این شرایط نهایت لذت را ببرید و در کار خود پیشرفت نمایید. شایان ذکر است، علی رغم کافه‌های زیادی که در سطح شهر مشاهده می‌شوند؛ اما رمز موفقیت در شغل کافه داری، ارائه‌ی آیتم‌های با کیفیت، فراهم کردن محیطی با دیزاین و تم جذاب، ایجاد هماهنگی و هارمونی در تمام قسمت‌های کافه و مشتری مداری می‌باشد. با رعایت این نکات شک نکنید که در کمترین زمان ممکن به بیشترین تعداد مشتریان و درآمد دست پیدا خواهید نمود.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل کافه داری در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان خود برسانید. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 15 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.