از میان مشاغلی که در بازار کسب و کار وجود دارد، رستوران داری یکی از فرصت‌های شغلی بسیار سخت می‌باشد. به همین دلیل جهت راه‌اندازی رستوران و فعالیت به عنوان رستوران دار، باید اطلاعات و مهارت‌های خود را پیرامون این شغل، افزایش دهید. جهت افزایش آگاهی شما، در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» قصد داریم تا شغل رستوران داری را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و با آن آشنا شویم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

رستوران داری چیست؟

رستوران داری –همان‌طور که از اسمش پیداست – شغلی است که در آن شما یک یا چند رستوران راه‌اندازی می‌نمایید و سپس با مدیریت آنها، به کسب درآمد می‌پردازید. شایان ذکر است، هرچند در ظاهر این شغل ساده به نظر می‌رسد؛ اما شغل پر استرسی محسوب می‌گردد و شما باید در آن با مشکلات و چالش‌های مختلفی رو به رو شوید و آنها را بر طرف نمایید. جهت ورود به این حوزه کاری و تأسیس رستوران، بهتر است که از قبل با وظایف و مهارت‌های رستوران داری آشنا شوید. در همین راستا و در ادامه مقاله وظایف گوناگون و مهارت‌های لازم برای شغل رستوران داری را با هم بررسی خواهیم کرد.

رستوران داری
رستوران داری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شغل رستوران داری شامل چه وظایفی است؟

رستوران داری شغل تقریباً پیچیده‌ای می‌باشد و به عنوان یک رستوران دار شما با مسئولیت‌ها و وظایف مختلفی رو به رو خواهید شد که بهتر است قبل از ورود به این حوزه و هزینه کردن سرمایه خود از آنها آگاه شوید. در این قسمت از مقاله قصد داریم وظایف رستوران داری را با هم بررسی کنیم و ببینیم که در قالب این شغلِ به ظاهر ساده چه وظایفی نهفته شده است. وظایف یک رستوران دار عبارت‌اند از:

  • تأمین نیروی انسانی
  • مدیریت نیروی انسانی
  • تأمین مواد اولیه
  • بررسی موجودی مواد اولیه
  • طراحی و دیزاین داخلی
  • بررسی بازار هدف
  • بررسی کیفیت و کمیت منوی غذایی
  • پیش‌بینی شرایط آینده
  • تبلیغات و بازاریابی

حال در ادامه موارد گفته شده را باهم بررسی خواهیم کرد.

لیست وظایف رستوران داری
لیست وظایف رستوران داری

تأمین نیروی انسانی

یکی از وظایف اصلی که بر عهده رستوران دار است، تأمین نیروی انسانی ماهر، برای بخش‌های مختلف رستوران می‌باشد. توجه کنید که یک رستوران دار (مخصوصاً آنهایی که دارای چند رستوران هستند) تمامی نیروی انسانی خود را به صورت مستقیم انتخاب نمی‌کنند؛ بلکه با انتخاب مستقیم مدیران هر بخش، وظیفه‌ی انتخاب نیروهای دیگر را بر عهده‌ی آنها می‌گذارند. در نهایت به عنوان مدیرِ مجموعه، فقط افرادی که انتخاب شده‌اند را بررسی می‌نماید تا فاکتورهای لازم را برای کار در رستوران وی داشته باشند.

مدیریت نیروی انسانی

پس از استخدام و تأمین نیروی انسانی، زمان آن می‌رسد که کارکنان خود را مدیریت نمایید. البته به عنوان یک رستوران دار، شما بیشتر اوقات بر روی مدیران قسمت‌ها یا شعبه‌های مختلف مجموعه نظارت دارید و ممکن است بنا به هر دلیلی مجبور باشید برای پیشرفت و بالا بردن عملکرد رستوران خود این افراد را جا به جا یا برکنار کنید. در این راستا، مدیریت نیروی انسانی و همچنین چگونگی برخورد با کارمندان، یک مهارت مهم و ضروری می‌باشد که برای انجام بهتر وظایف خود باید حتماً این مهارت را کسب نمایید.

تأمین مواد اولیه

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی رستوران دارها می‌باشد، تأمین مواد اولیه است. رستوران‌ها هر کدام از مواد اولیه‌ی مورد نیاز خود را از مکان‌های مختلفی تهیه می‌کنند. به عنوان یک رستوران دار، این وظیفه‌ی شماست که تصمیم بگیرید چه حجمی از مواد اولیه را از کجا و با چه قیمتی برای رستوران خود تأمین نمایید. با انجام درست این وظیفه، علاوه بر تضمین کیفیت مواد اولیه و غذای نهایی که به مشتریان عرضه می‌کنید، قادر هستید با کاهش هزینه‌های کلی، در نهایت به سود بیشتری دست پیدا کنید.

تأمین مواد اولیه
تأمین مواد اولیه

بررسی موجودی مواد اولیه

همان‌طور که وظیفه‌ی تأمین مواد اولیه بر دوش شماست؛ وظیفه‌ی بررسی موجودی مواد اولیه هم بر عهده‌ی شما می‌باشد. در این راستا، باید به طور مداوم و قبل از اتمام موجودی مواد اولیه، آنها را دوباره خریداری نمایید تا با کمبود مواد مورد نیاز مواجه نشوید. توجه داشته باشید که گاهی ممکن است به دلایل مختلفی مواد اولیه‌ای که سفارش داده‌اید، دیرتر از موعد مقرر به دست شما برسد؛ به همین دلیل باید قبل از اتمام کامل موجودی آنها را سفارش دهید. با رعایت این موضوع، حتی در صورت بروز مشکلاتی در تحویل مواد اولیه، کار رستوران شما متوقف نمی‌گردد.

طراحی و دیزاین داخلی

محیط داخلی و تم اصلی هر رستوران را صاحب رستوران یا رستوران دار تعیین می‌کند. شما با کمک طراحان داخلی به یک طراحی و دیزاین نهایی دست پیدا می‌کنید و سپس آن را در محیط رستوران عملی می‌نمایید. شایان ذکر است، با گذر زمان در اثر فرسودگی طراحی داخلی یا تغییر سلیقه مخاطبان، نیاز است فضای محل کار خود را باز سازی کنید. در این صورت به عنوان رستوران دار باید حواستان به محیط داخلی رستوران (یا رستوران‌های) تحت مدیریتتان باشد و مطمئن شوید که محیطی جذاب و دلخواه برای مشتریان خود ایجاد نمایید.

بررسی بازار هدف

وظیفه و هدف اصلی شما از رستوران داری جذب مشتریان بیشتر و کسب درآمد بالاتر می‌باشد. برای رسیدن به این هدف باید پاسخگوی خواست و نیاز مخاطبان باشید. در این راستا، قبل از تأسیس رستوران و همچنین بعد از آن، شما باید بازار هدف خود را بررسی کنید و ببینید که مردم بیشتر خواهان چه منوی غذایی و چه کیفیت و قیمتی هستند. انجام درست این وظیفه به شما کمک می‌کند کسب و کارتان را رونق دهید و موفق‌تر عمل کنید.

به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای رستوران دارید که قشر مرفه در آن زندگی می‌کنند، باید از مواد اولیه‌ی گران‌تر و غذاهایی با کیفیت فوق‌العاده در منوی خود استفاده نمایید. در این صورت قادر خواهید بود با رقبای خود به رقابت بپردازید و مشتریان بیشتری را به رستوران خود جذب کنید. حال اگر همین رستوران – با منو گران – را در منطقه‌ای تأسیس کنید که قشر متوسط جامعه در آن زندگی می‌کنند هرگز به موفقیت نخواهید رسید؛ زیرا مخاطبان از لحاظ قدرت مالی نمی‌توانند هزینه‌ی بسیار بالایی را برای یک وعده در رستوران صرف کنند. در این راستا، باید سعی کنید ضمن در نظر گرفتن ذائقه و شرایط مالی مشتریان رستوران، خدماتی متناسب با این شرایط ارائه دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بررسی بازار هدف
بررسی بازار هدف

بررسی کیفیت و کمیت منوی غذایی

یک رستوران دار، در کنار تمامی وظایف و مسئولیت‌هایی که دارد، باید بر روی کیفیت و کمیت غذاهای درون منوی رستوران هم نظارت داشته باشد. در صورت بروز مشکل در این زمینه شما باید به عنوان صاحب رستوران، از راه مشورت با کارکنان و زیردستان خود به اوضاع رسیدگی کنید و با بهبود شرایط، مشتریان را راضی نگه دارید.

در واقع به عنوان یک مشکل رایج، رستوران‌های زیادی را دیده‌ایم که در ابتدا کیفیت و کمیت بالایی در سرو غذا داشته‌اند؛ اما با گذشت زمان و جذب مشتریان زیاد، از کیفیت یا کمیت منوی آنها کاسته شده است. این قبیل کست و کارها به مرور مشتریان خود را از دست می‌دهند. به منظور جلوگیری از این اتفاق به عنوان رستوران دار، باید همیشه به بررسی کیفیت و کمیت منوی غذای رستوران خود بپردازید.

پیش ‌‌بینی شرایط آینده

قیمت مواد اولیه جهت تهیه غذا برای رستوران‌ها و همچنین بهای مکانی که رستوران در آن راه‌اندازی شده است، همواره در حال تغییر است و خصوصاً در کشورهایی با اقتصاد ضعیف پیوسته افزایش می‌یابد. در این راستا، رستوران‌های موفق با مدیران باهوش، شرایط آینده را به درستی پیش‌بینی می‌نمایند تا دچار مشکلات مالی و همچنین کمبود مواد اولیه نشوند. حال این مسئله در کشورهایی که نرخ تورم در آنها بالا می‌باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که ممکن است ناگهان قیمت مواد اولیه چند برابر شود و شما باید این تغییر قیمت را پیش‌بینی کنید تا از لحاظ مالی ضربه‌ای به سرمایه و کسب و کار شما وارد نشود. به عنوان مثال، اگر پیش‌بینی کرده‌اید که قیمت یکی از مواد اولیه اصلی قرار است افزایش پیدا کند، می‌توانید با تغییر قیمت‌ها، سرمایه خود را در زمان افزایش قیمت مواد اولیه حفظ کنید و ضرری به شما و کسب و کارتان وارد نشود. در ادامه، یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تبلیغات و بازاریابی

یکی از مهم‌ترین عواملی که به شما در جذب مشتری و درآمد بیشتر کمک می‌کند، بازاریابی و تبلیغات است. مدیریت این موضوع نیز بر عهده‌ی رستوران دار می‌باشد. در این راستا، شما باید تمامی راه‌های تبلیغات و بازاریابی برای رستوران‌ها را در ذهن داشته باشید و آنها را بررسی کنید تا ببینید کدام یک از آنها بر موفقیت رستوران شما تأثیر بیشتری دارد. شایان ذکر است، همواره این امکان را دارید که با کمک متخصصان تبلیغات و بازاریابی، استراتژی‌های بازاریابی مناسب را طرح و عملی نمایید و در نهایت به درآمد بیشتر دست پیدا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رستوران داری به چه مهارت‌ هایی نیاز دارد؟

در قسمت قبل با وظایف یک رستوران دار آشنا شدیم؛ اما شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که برای انجام این وظایف به چه مهارت‌هایی نیاز است؟ در این بخش از مقاله، قصد داریم مهارت‌هایی که برای انجام وظایف یک رستوران دار به آن‌ها نیاز است را بررسی کنیم و به پاسخ سؤال شما برسیم. مهارت‌های لازم برای رستوران داری عبارت‌اند از:

  • شناخت بازار
  • فن بیان
  • مدیریت کارکنان
  • چیدمان محیط داخلی
  • کار گروهی
  • حسابداری
  • انعطاف‌پذیری
  • برقراری ارتباط

در ادامه هر کدام از موارد ذکر شده را با هم بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز برای رستوران داری
مهارت های مورد نیاز برای رستوران داری

شناخت بازار

شناخت بازار، از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در شغل رستوران داری به شما کمک می‌کند پیشرفت نمایید. در هر حوزه‌ای که فعالیت داشته باشید، مهم‌ترین عامل برای پیشرفت، شناخت بازار است؛ زیرا زمانی قادر هستید استراتژی‌های درستی برای کسب و کار خود طرح و عملی کنید که بازار را به درستی بشناسید و تمامی نیازها و خواست‌های مخاطبان را درک نمایید. هرچه شما درک و شناخت بیشتری از بازار هدف داشته باشید، بهتر می‌توانید نیاز بازار هدف را برطرف نموده و مشتریان بیشتری را جذب کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فن بیان

مهارت دیگری که در تمامی شغل‌ها، بسیار سودمند و ضروری می‌باشد، مهارت فن بیان است. در مهارت فن بیان، شما شیوه‌ی درست مکالمه با افراد مختلف را فرا می‌گیرید و قادر خواهید بود به نحو بهتری مکالمات و جلسات کاری خود را پیش ببرید تا به خواست خود دست بیابید. فن بیان در برخورد با همکاران، کارکنان، مشتریان و رقبا بسیار کارآمد و سودمند می‌باشد؛ پس در یادگیری آن تلاش نمایید.

فن بیان
فن بیان

مدیریت کارکنان

نحوه‌ی برخورد با کارکنان، مدیریت آنها، تنبیه یا تشویق آنها و دیگر انواع ارتباط با نیروی انسانی، جزو مهارت‌هایی است که در پیشرفت کسب و کار شما و همچنین افزایش وفاداری و بازدهی کارکنان شما تأثیر مستقیمی می‌گذارد. هرچه مبانی و روش‌های مختلف در مهارت مدیریت کارکنان را بهتر و بیشتر فرا بگیرید، کسب و کار شما زودتر پیشرفت خواهد کرد. شایان ذکر است، مدیریت صحیح و سیستم درست پاداش و تنبیه، در مجموع موجب افزایش رضایت کارکنان نیز خواهد شد.

چیدمان محیط داخلی

پیش از این اشاره کردیم که یکی از وظایف رستوران دار، طراحی و دیزاین داخلی محیط رستوران می‌باشد و به منظور اجرای درست این وظیفه از طراحان داخلی کمک خواهد گرفت. در کنار طراحی داخلی طراحی دکوراسیون و چیدمان وسایل رستوران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و شما با داشتن مهارت چیدمان محیط داخلی به تنهایی قادر هستید تا محیط رستوران خود را تغییر دهید. با این کار محل کارتان به محیطی مناسب برای جلب نظر مشتریان تبدیل می‌شود؛ لذا مهارت چیدمان محیط  داخلی یکی دیگر از توانایی‌های لازم برای رستوران داری می‌باشد.

کار گروهی

شغل رستوران داری و کسب و کار رستوران یک فعالیت گروهی است و نیازمند روحیه‌ی کار تیمی و همکاری می‌باشد؛ پس به عنوان یک رستوران دار باید شما هم این مهارت را داشته باشید تا به کارکنان خود نیز آموزش دهید. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که چرا رستوران داری به کار گروهی نیاز دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هر رستوران، دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام از آنها وظایف خاص خود را دارند؛ اما باهم مرتبط هستند. شایان ذکر است، در صورتی که یکی از بخش‌ها کار خود را به درستی انجام ندهد، بقیه‌ی بخش‌ها هم دچار مشکل می‌گردند؛ به همین علت باید مهارت و روحیه‌ی کار گروهی را در کارکنان خود نهادینه کنید تا تمامی قسمت‌ها با همکاری یکدیگر وظایف خود را انجام دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کار گروهی
کار گروهی

حسابداری

مهارت و دانش حسابداری یک مهارت تخصصی است؛ اما برخی از امور حسابداری ساده و در عین حال ضروری می‌باشند. یک رستوران دار باید بتواند به سرعت هزینه‌ها و درآمدها را محاسبه نماید تا قادر باشد تصمیمات درستی برای کسب و کار اتخاذ نماید؛ از این رو مهارت حسابداری هم به لیست مهارت‌های لازم برای رستوران داری اضافه می‌گردد. برخی از امورات مانند: «پرداخت حقوق کارکنان»، «خرید مواد اولیه» و… جزو مواردی هستند که هر رستوران دار باید بتواند آنها را محاسبه کند و باقی امور تخصصی حسابداری را به حسابدار مجموعه واگذار نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انعطاف‌ پذیری

در این مقاله بارها به این نکته اشاره کردیم که شغل رستوران داری با چالش‌ها و مشکلات زیادی رو به رو است. برای اینکه در کمترین زمان به بهترین شکل بتوانید با چالش‌ها مواجه شوید و آنها را برطرف کنید به مهارت یا ویژگی انعطاف‌پذیری نیاز دارید. این مهارت یا ویژگی به شما کمک می‌کند تا موانعی که سد راه شما شده‌اند را با کمترین ضرر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سر راه بردارید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

یکی دیگر از مهارت‌هایی که برای شغل رستوران داری نیاز است، مهارت برقراری ارتباط می‌باشد. به کمک این مهارت می‌توانید از مهارت‌های دیگر خود مانند «فن بیان» و «مدیریت کارکنان»، به نحو احسن بهره ببرید. در واقع تا زمانی که قادر به برقراری ارتباط با دیگر افراد (مانند مدیران، کارکنان، همکاران و…) نباشید، نمی‌توانید از مهارت‌هایی که نام برده شد نهایت استفاده را ببرید و بدون شک دچار مشکل خواهید شد.

هزینه‌ های رستوران داری چیست؟

راه‌اندازی یک رستوران به سرمایه‌ی زیادی نیاز دارد؛ چرا که هزینه‌های مختلفی برای راه‌اندازی آن ضروری است و بدون داشتن سرمایه‌ی کافی قادر به تأسیس یک رستوران کامل و خوب نخواهید بود. در این بخش از مقاله، می‌خواهیم هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی و فعالیت یک رستوران نیاز است را با هم بررسی کنیم. هزینه‌های رستوران داری عبارت‌اند از:

  • اجاره، رهن یا خرید مکان رستوران
  • طراحی و دیزاین داخلی رستوران
  • طراحی منو، لوگو و تابلو
  • مواد اولیه
  • ظروف سرو غذا و بسته‌ بندی
  • تجهیزات آشپرخانه
  • حقوق کارکنان
  • مالیات

حال بیایید این هزینه‌ها را باهم بررسی کنیم.

هزینه های رستوران داری
هزینه های رستوران داری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اجاره، رهن یا خرید مکان رستوران

اولین و شاید سنگین‌ترین هزینه‌ای که برای تأسیس رستوران باید پرداخت نمایید، بهایی است که جهت اجاره، رهن یا خرید یک واحد تجاری پرداخت می‌کنید. در حالتی که امکان خرید مکانی برای راه‌اندازی کسب و کار خود را داشته باشید، این هزینه ثابت و فقط یک‌بار است؛ اما اگر رستوران رهن یا اجاره باشد در هر سال شما شاهد افزایش قیمت و هزینه‌ی پرداختی خواهید بود. در حالت دوم و برای فعالیت طولانی مدت باید این تغییر و افزایش هزینه را در لیست هزینه‌های جاری محاسبه نمایید و خودتان را جهت پرداخت آن آماده سازید.

طراحی و دیزاین داخلی رستوران

خرید انواع میز، صندلی، لوازم نور پردازی، لوازم تزئینی (مانند تابلو، مجسمه، گلدان و…)، کانتر سفارش و صندوق، نمای بیرونی، کف سازی، دیزاین دیوار و… همگی جزو مواردی هستند که برای انجام آنها باید هزینه کنید. شایان ذکر است، یک طراحی و دیزاین مناسب مانند ویترین مغازه‌ها عمل می‌کند و در وهله‌ی اول باعث جذب مشتری به داخل رستوران می‌گردد؛ لذا این قبیل هزینه‌ها علی‌رغم سنگین بودن ضروری می‌باشند.

طراحی منو، لوگو و تابلو

از دیگر هزینه‌های جاری در شغل رستوران داری، طراحی منو، چاپ منو، ساخت منوی الکترونیکی، طراحی لوگو و همچنین طراحی و ساخت تابلو یا نمای بیرونی می‌باشد. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا این سه مورد را در کنار هم آورده‌ایم؟ اگر بخواهیم پاسخ دقیقی به شما ارائه کنیم باید بگوییم که در زمینه برندینگ و بازاریابی، عاملی که بسیار کمک کننده می‌باشد یک لوگوی مناسب برای کسب و کار است. از طرفی در طراحی نمای بیرونی و داخلی، منوی فیزیکی و همچنین منوی الکترونیک باید به گونه‌ای عمل نمایید که با لوگوی کسب و کار شما همسو و مرتبط باشد؛ به همین دلیل این سه مورد را در کنار یکدیگر ذکر کرده‌ایم.

مواد اولیه

خرید مواد اولیه جزو هزینه‌هایی است که باید تا پایان فعالیت خود در رستوران، پرداخت نمایید. مواد اولیه‌ی مناسب برای پخت غذا، هرچه از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. به همین ترتیب با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت نهایی غذا در منو هم افزایش می‌یابد و اگر قیمت‌گذاری درستی بر روی منوی غذای خود نداشته باشید، در مسیر فعالیت خود جهت تأمین مواد اولیه دچار مشکل خواهید شد.

مواد اولیه
مواد اولیه

ظروف سرو غذا و بسته‌ بندی

خرید ظروف سرو غذا (مانند لیوان، بشقاب، زیر دستی، کارد غذا خوری، قاشق و چنگال، کاسه و…) جزو هزینه‌هایی هستند که یک‌بار برای مدت طولانی آن‌ها را پرداخت می‌نمایید تا زمانی که دوباره به خرید ست جدید ظروف سرو نیاز پیدا کنید. از سوی دیگر خرید ظروف بسته‌بندی جهت ارسال سفارشات به بیرون از رستوران از جمله هزینه‌هایی است که باید در مدت زمان کمتری (به تعدادی که خریداری کرده‌اید و میزان سفارشات بیرون‌بر بستگی دارد) آن را پرداخت کنید و ظروف بسته‌بندی را برای کسب و کار خود تأمین نمایید.

تجهیزات آشپرخانه

خرید تجهیزات مورد نیاز برای آشپزخانه از دیگر هزینه‌های سنگینی است که باید بپردازید. به منظور راه‌اندازی یک رستوران حرفه‌ای، شما به تجهیزات آشپزخانه‌ای مختلفی نیاز دارید که عبارت‌اند از:

  • کباب‌پز صنعتی ( گازی یا زغالی)
  • یخچال و فریزرهای صنعتی
  • یخچال‌های ویترینی (شیشه‌ای)
  • ظروف آشپزی (مانند انواع چاقو، دیگ، بشقاب، ملاقه و…)
  • سیستم تهویه صنعتی
  • سینک یا ماشین ظرف شویی صنعتی
  • میز یا تخته‌کار استیل
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی

حقوق کارکنان

از دیگر هزینه‌های جاری در شغل رستوران داری، پرداخت حقوق کارکنان می‌باشد که باید به صورت ماهانه و سر موعد مقرر پرداخت شود تا رضایت کارکنان و انگیزه‌ی آنها برای کار بیشتر شود. همچنین در پایان هر سال و شروع سال جدید، ما شاهد افزایش حقوق هستیم که این مورد هم برای محاسبه‌ی هزینه‌های جاری و برنامه‌ریزی برای آن مهم می‌باشد.

مالیات

محاسبه‌ی مالیات و پرداخت آن به عهده‌ی حسابدار مجموعه می‌باشد؛ اما مدیریت این هزینه بر عهده‌ی رستوران دار است. در واقع چون تمامی سرمایه در گردش و سرمایه‌ای که برای کسب و کار پس انداز شده است، در اختیار رستوران دار قرار دارد، حتماً در طول فعالیت خود باید به مبلغ مالیات و زمان پرداخت آن توجه داشته باشد.

رستوران داری چه مزایا و معایبی دارد؟

هر کسب و کاری جدای از سختی کار و وظایفی که دارد، دارای مزایا و معایب گوناگونی می‌باشد که قبل از ورود به آن و راه‌اندازی کسب و کار بهتر است که با مزایا و معایب شغل آشنا شوید. حال بیایید مزایا و معایب شغل رستوران داری را باهم مرور کنیم:

مزایای شغل رستوران‌ داری

  • خودتان صاحب کارتان هستید
  • بازار هدف گسترده‌ای دارد
  • شغل پر چالش و سرگرم‌کننده
  • سود بالا در صورت رسیدن به موفقیت

معایب شغل رستوران داری

  • عدم سوددهی در یک سال اول
  • سرمایه‌ی اولیه زیاد برای راه‌اندازی
  • درآمد متغیر و نوسانی
  • استرس بالا
  • مسئولیت‌های سنگین
  • بازار کار بسیار رقابتی
  • زنجیره تأمین مواد اولیه
    مزایا و معایب رستوران داری
    مزایا و معایب رستوران داری

چگونه رستوران خود را تبلیغ کنیم؟

در دوره‌ی معاصر ما شاهد پیشرفت روز افزون دنیای مجازی – که شامل شبکه‌های مجازی، برنامه‌های آنلاین و وب‌سایت‌ها می‌باشند – هستیم. می‌توان گفت امروزه تمامی کسب و کارها برای بازاریابی و تبلیغات خود، در کنار روش‌های سنتی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی و تبلیغات آنلاین، استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید برای رستوران و کسب و کار خود تبلیغات و بازاریابی مناسب و تأثیرگذاری داشته باشید، باید در کنار روش‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات مانند چاپ و نصب پوستر در سطح شهر، ارائه‌ی بن‌های تخفیفی و…از روش‌ها و ابزارهای دیجیتال هم جهت بازاریابی و تبلیغات بهره ببرید.

شایان ذکر است، مهم‌ترین ابزار برای دیجیتال مارکتینگ وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌باشند، که به کمک آنها قادر هستید انواع روش‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را انجام دهید و مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود جذب نمایید. علاوه بر مواردی که گفته شد، همکاری با سرویس‌های سفارش آنلاین غذا و راه‌اندازی سرویس سفارش غذا توسط خود رستوران نیز، جزو عواملی است که تأثیر بسیار مثبتی بر روی بازاریابی، تبلیغات و در نهایت جذب مشتریان بیشتر، خواهد گذاشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه معرفی مشاغل و چگونگی موفق شدن در آنها

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل رستوران داری

در این مقاله شغل رستوران داری را به طور کامل و از جنبه‌های مختلف، مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان جمع بندی مطالب ذکر شده باید بگوییم که هدف شغل رستوران داری، بر طرف کردن نیاز مردم به یک وعده غذایی و آماده‌سازی محیطی برای ارائه‌ی آن به مشتریان می‌باشد. در این بین، شما باید مسئولیت‌های گوناگونی را به دوش بکشید و همچنین با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم کنید؛ اما در نهایت اگر تمامی مسئولیت‌ها را به درستی انجام دهید با سود و درآمد زیادی مواجه خواهید شد.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل رستوران داری در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به عنوان رستوران دار مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.