پیشرفت در علوم مهندسی، همواره باعث افزایش دقت و راندمان فرآیندهای صنعتی و تجهیزات پیشرفته می‌شود. در واقع تمام عملیاتی که در زمان اجرای یک عملیات مهندسی به صورت دستی، مکانیکی یا پنوماتیکی صورت گرفته است، امروزه با استفاده از علم ریاضیات و سیستم‌های کامپیوتری به صورت اتوماتیک و با دقت زیاد انجام می‌گیرند. نمونه مهم این پیشرفت‌ها را در پرتابگرهای هوشمند صنعت هوا فضا می‌توان مشاهده کرد که با استفاده از سیستم‌های کنترل، جهت حرکت بر اساس اطلاعات تغییرات ورودی ارتفاع و دمای موتور میزان سوخت، جهت موتور و تزریق اکسیژن تعیین می‌گردد. در راستای طراحی ، شبیه سازی و اجرای چنین سیستم‌های پیشرفته‌ای علم مهندسی کنترل که در اصل به عنوان یکی از گرایش های مهندسی برق شناخته می‌شود گسترش یافته است. به تبع پیشرفت‌های حاصل شده در علم کنترل، جایگاه‌های شغلی با عنوان شغل مهندسی برق کنترل در بسیاری از صنایع حساس ایجاد شده و نیاز به متخصصانی در این حوزه هر روز افزایش می‌یابد.

در صورتی که شما هم قصد دارید با شغل مهندسی کنترل آشنا شوید و فرصت‌های شغلی، مهارت‌های مورد نیاز و نرم‌افزارهای این شغل آشنا شوید، لطفاً تا پایان این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل مهندسی کنترل چیست؟

هر چند طراحی و راه اندازی تجهیزات کنترلی در حوزه‌های مختلف مانند مکانیک، مهندسی شیمی، هوا فضا و… وجود داشته؛ اما با پیشرفت‌های علم الکترونیک و نرم‌افزار، مهندسی کنترل وارد حوزه‌های جدیدی شده است. شغل مهندسی کنترل در کارخانجات و مراکز صنعتی، واحدهای خدماتی، نیروگاه‏ها، مهندسی پزشکی، هوا فضا و… وظیفه طراحی، راه اندازی و پشتیبانی از سیستم‌های کنترل را بر عهده دارد. شاغلین این حوزه تلاش می‌کنند با طراحی کنترل کننده، سیستم‌ها را به سمت رفتار مطلوب و پارامترهای از پیش تعیین شده هدایت کنند.

به عنوان نمونه، وجود شیرهای کنترلی برقی در صنعت نفت و گاز، تأثیر بسیار زیادی در زمینه کنترل فرآیندهای پالایشگاهی دارد. همچنین با ورود ایران به جمع کشورهای پرتاب کننده ماهواره به مدار زمین، متخصصان کنترل، وظیفه سنگینی در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل پرتاب ایفا می‌کنند.

شغل مهندسی کنترل چیست؟
شغل مهندسی کنترل چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته مهندسی برق کنترل

رشته مهندسی برق به واسطه گسترش علم و وابستگی روز افزون حوزه‌های مختلف به انرژی برق، الکتریسیته، مدارات الکترونیکی و سیستم‌های دیجیتالی، به گرایش‌های مختلف تقسیم شده است. این امر به دلیل توانایی پاسخگویی به نیازهای مختلف بشر و تربیت متخصصان در زمینه‌های گوناگون است. یکی از این گرایش‌ها گرایش کنترل (Control engineering) است که به عنوان یک رشته مهندسی مجزا در مقطع کارشناسی ارشد شناخته می‌شود. در واقع متقاضیان این رشته در مقطع لیسانس با گذراندن دروس تخصصی حوزه کنترل، دانش کافی جهت ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر در را کسب می‌کنند.

شایان ذکر است که رشته مهندسی کنترل، دارای شاخه‏هایی نظیر کنترل کلاسیک پیشرفته، ابزار دقیق، کنترل صنعتی، کنترل مدرن و کنترل هوشمند می‏باشد. پایه علمی این مباحث مربوط به ریاضیات است. دانشجویان مهندسی برق کنترل با بررسی مدل‏های ریاضی، دستگاه‏ها و ادوات صنعتی و تحلیل و شبیه‏سازی رفتار سیستم‏های پویا با استفاده از ابزار کامپیوتری، نحوه طراحی کنترل‏ کننده‌ها با روش‏های مختلف را فرا می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لیست دروس تخصصی مهندسی برق گرایش کنترل

رشته مهندسی برق در مقطع کارشناس از سال ۹۴ به صورت بدون گرایش ارائه می‌شود و دانشجویان باید بر اساس اهداف و علایق خود، دروس انتخابی را به گونه‌ای تعیین نمایند که در مقاطع تحصیلی بالاتر به راحتی وارد گرایش مورد نظرشان شوند. در این راستا، لیستی از مهم‌ترین دروس تخصصی مهندسی برق در حوزه کنترل را به شما معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • سیستم‌های کنترل پیشرفته
  • جبر خطی
  • تحقیق در عملیات
  • ابزار دقیق
  • آزمایشگاه ابزار دقیق
  • کنترل صنعتی
  • اتوماسیون صنعتی
  • مبانی مهندسی مکاترونیک
  • سیستم‌های هوشمند
  • سیستم‌های کنترل دیجیتال
  • آزمایشگاه کنترل دیجیتال

حوزه های کاری شغل مهندسی برق کنترل

از آنجا که سیستم‌های کنترلی و ابزار دقیق، تقریباً در تمام صنایع فعال کشور از جمله نفت و گاز و پتروشیمی، فولاد، صنایع نظامی، نیروگاه‌ها و… وجود دارند؛ می‌توانیم حوزه‌های کاری مختلفی را برای شغل مهندسی برق کنترل انتظار داشته باشیم. در واقع هر فرآیند صنعتی که به واسطه سیستم‌های کنترلی هدایت می‌شود، امکان جذب و به کار گیری مهندس کنترل را دارد. از طرفی در ایران بسیاری از این موقعیت‌های شغلی توسط مهندسان الکترونیک، کنترل فرایند و مکانیک پر شده است. با این وجود جهت آشنایی شما با بازار کار و موقعیت‌های شغلی مهندسی برق کنترل، در ادامه لیستی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری شغل مهندسی کنترل را بیان خواهیم کرد که عبارت‌اند از:

  • صنایع ساخت و نصب تجهیزات ابزار دقیق
  • شرکت‌های طراحی و شبیه سازی ابزار دقیق و سیستم‌های کنترلی
  • بخش بازرگانی صنایع ساخت تجهیزات کنترلی
  • بخش بهره برداری صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • صنایع شیمیایی کشور
  • طراحی سیستم‌های کنترل راکتورهای صنعتی
  • صنایع نظامی کشور در حوزه جنگ الکترونیک و ساخت موشک
  • سازمان هوا فضا در زمینه طراحی پرتابگرها
حوزه های کاری شغل مهندسی برق کنترل
حوزه های کاری شغل مهندسی برق کنترل

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی برق کنترل

با توجه به حوزه کاری مهندس کنترل، یک سری وظایف برای او تعریف می‌شود. این وظایف و مسئولیت‌ها با توجه به اینکه شما به عنوان مهندس در زمینه طراحی، نصب یا بخش بهره برداری صنایع فعالیت دارید، متفاوت است. در این راستا، سعی می‌کنیم تعدادی از وظایف اصلی شغل مهندسی کنترل در زمینه‌های گوناگون کاری را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • طراحی سیستم‌های کنترل
  • طراحی تجهیزات کنترل و ابزار دقیق
  • تنظیم گزارش کار فنی و ارائه به کارفرما
  • شناسایی و رفع مشکلات سیستم‌های کنترلی
  • همکاری با متخصصان سایر رشته‌ها
  • توسعه مدل‌های کامپیوتری سیستم‌های کنترلی
  • نظارت بر نحوه کار سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق

جهت آشنایی شما با هر کدام از این وظایف، تلاش می‌کنیم در ادامه هر یک از موارد ذکر شده را تشریح کنیم.

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی کنترل
وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی کنترل

طراحی سیستم های کنترل

سیستم‌های کنترل برای برآوردن مشخصات و پارامترهای مورد نظر مشتری، مانند طراحی تجهیزات اتوماسیون یا طراحی اجزای الکتریکی مانند موتور یا ترانسفورماتور، باید توسط متخصصان این حوزه طراحی شوند. شایان ذکر است، فعالیت در شرکت‌های طراحی سیستم‌های کنترلی و کسب موفقیت در این حوزه، نیاز به اجرای درست و به موقع پروژه‌ها بر اساس دانش روز دنیا دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق

طراحی، توسعه و آزمایش کنترل‌های الکتریکی برای ماشین آلات یا تجهیزات صنعتی مانند موتورها، ژنراتورها، پمپ‌ها، شیرها یا رباتیک از دیگر وظایف شغل مهندسی برق کنترل است. در این راستا شما باید با شناخت فرآیندهای صنعتی، به دنبال طراحی تجهیزات کاربردی و مناسب برای فرآیند مورد نظر باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تنظیم گزارش کار و ارائه طرح به کارفرما

زمانی که شما به عنوان مهندس طراح در شرکت‌های طراحی تجهیزات و فرآیندهای صنعتی فعالیت دارید، نیاز است از مراحل پیشرفت کار گزارش تهیه نمایید. این گزارش‌ها در عین بیان مسائل فنی و پیچیده باید دارای بخش‌های خلاصه شده و قابل فهم برای افرا غیر متخصص نیز باشند. این موضوع باعث می‌شود، کارفرما از روند کار مطلع شود و در رابطه با هزینه‌های اجرای طرح، اطمینان خاطر پیدا کند.

شناسایی و رفع مشکلات سیستم‌های کنترلی و تجهیزات

گاهی ممکن است سیستم‌های کنترل طراحی شده و در حال کار، نیاز به اصلاح یا بهینه سازی داشته باشند. در این حالت نیز شما باید به عنوان مهندس کنترل، تمام تلاش خود را در جهت رفع نواقص احتمالی یا بهبود عملکرد سیستم و تجهیزات به کار ببرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شناسایی و رفع مشکلات سیستم‌های کنترلی و تجهیزات
شناسایی و رفع مشکلات سیستم‌های کنترلی و تجهیزات

همکاری با متخصصان سایر رشته ها

علم کنترل ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌باشد و متخصصان حوزه‌های الکترونیک، نرم‌افزار، مکانیک و… در زمینه کنترل با یکدیگر همکاری می‌کنند. در این راستا، شما باید به عنوان متخصص در زمینه تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق همکاری لازم را با دیگر مهندسان داشته باشید.

توسعه مدل‌های کامپیوتری سیستم الکتریکی

به منظور شبیه‌سازی نحوه عملکرد سیستم‌های الکتریکی بهتر است از نرم‌افزارهای شبیه سازی استفاده کنید. در واقع با استفاده از مدل‌های کامپیوتری قادر هستید نتیجه طراحی‌ها را پیش از ساخت نمونه واقعی ارزیابی نمایید.

نظارت بر نحوه کار سیستم های کنترل

هدف از طراحی و ساخت تجهیزات کنترل و ابزار دقیق، استفاده از آن‌ها در فرآیندهای صنعتی است. شما باید به عنوان مهندس کنترل، توانایی نظارت بر این تجهیزات و اصلاح فرآیندها از طریق مانیتورینگ سیستم را داشته باشید. شایان ذکر است بر خلاف گذشته که تمام فرآیند‌های صنعتی به صورت دستی کنترل و اصلاح می‌شدند؛ امروزه سیستم‌های یک پارچه دیجیتالی، کنترل واحدهای صنعتی را بر عهده دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت ها و توانایی های شغل مهندسی برق کنترل

شما به عنوان متخصص در شغل مهندسی برق کنترل، باید از یک سری توانایی‌ها برخوردار باشید. در واقع وجود یک سری توانایی‌ها و مهارت‌ها باعث می‌شود در انجام وظایف خود در موقعیت‌های شغلی مختلف موفق عمل کنید. البته توجه داشته باشید، این شامل تخصص،مهارت‌های فنی و توانایی‌های شخصیتی می‌شود که در ادامه برخی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز در شغل مهندسی برق کنترل را بیان می‌کنیم.

  • آشنایی با علوم پایه
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • مهارت تحقیق و پژوهش
  • توانایی کار تیمی
  • توانایی برقراری ارتباط
  • توانایی کار در شرایط عملیاتی
  • خلاقیت و نوآوری
  • توانایی یادگیری
  • آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف

در ادامه هر کدام از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت ها و توانایی های شغل مهندسی برق کنترل
مهارت ها و توانایی های شغل مهندسی برق کنترل

آشنایی با علوم پایه

علم ریاضیات تأثیر بسیار زیادی در زمینه کنترل دارد. در واقع تمام سیستم‌های کنترلی به کار رفته در صنایع مختلف، بر اساس اصول منطقی و ریاضی عمل می‌کنند. به همین دلیل آشنایی شما با مبانی ریاضیات پیشرفته، کمک بسیاری به درک فرآیندها و سیستم‌های کنترلی خواهد کرد.  در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر زبان انگلیسی

زبان انگلیسی به عنوان زبان مشترک در میان مجامع علمی و فنی جهان شناخته می‌شود. تسلط داشتن بر زبان انگلیسی، باعث می‌شود به راحتی حجم زیادی از منابع علمی جدید را در دسترس داشته باشید. از طرفی فعالیت در صنعت، نیازمند ارتباط با دانشمندان و متخصصان غیر ایرانی است که معمولاً انگلیسی را به عنوان زبان دوم انتخاب می‌کنند. شما از این طریق می‌توانید در زمینه به روز نگه داشتن دانش و تخصص خود موفق عمل کنید و وظایف شغلیتان را به بهترین شکل انجام دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت تحقیق و پژوهش

پیشرفت‌های علم کنترل در سال‌های اخیر و حرکت از سیستم‌های کنترل آنالوگ به سمت سامانه‌های دیجیتالی، مدیون دستاوردهای دانشمندان در حوزه مهندسی برق کنترل است. در این راستا، برخورداری از مهارت تحقیق و پژوهش باعث می‌شود با جدیدترین تجهیزات، تکنولوژی‌ها و شیوه‌های نوین صنعتی آشنا گردید و در شغل خود به کار ببرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار تیمی

همان طور که ذکر شد، شغل مهندسی برق کنترل نیازمند تلاش تیمی و کار گروهی افراد با وظایف مختلف است. در حقیقت تمام پروژه‌های صنعتی و بهره برداری از سیستم‌های کنترلی در صنایع، به واسطه تلاش گروهی از متخصصان که دارای تخصص‌های گوناگون هستند عملی می‌شود. به همین دلیل، نیاز است با برخورداری از توانایی کار گروهی، به عنوان بخشی از یک مجموعه تلاش خود را در جهت کسب موفقیت و پیشرفت پروژه‌ها به کار ببندید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار تیمی
توانایی کار تیمی

توانایی برقراری ارتباط

همکاری و ارتباط نزدیک مهندس کنترل با متخصصانی از رشته‌های مختلف (الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر، مهندسی شیمی و هوا فضا) باعث می‌شود، بخش‌های مکانیکی، نرم‌افزاری، الکترونیکی و شیمیایی پروژه‌های صنعتی و نظامی به بهترین شکل در کنار هم قرار بگیرند. در این راستا، شما باید در شغل مهندسی برق کنترل تلاش کنید با برقراری ارتباط سازنده با دیگر مهندسان، وظایف و مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار در شرایط عملیاتی

هر چند بخشی از فعالیت‌های کاری مهندس کنترل در زمینه طراحی و آزمایشگاه قرار دارد؛ اما کم نیستند موقعیت‌های شغلی که در حوزه صنایع شیمیایی، نظامی و تولید انرژی در اختیار شما قرار دارند. در این راستا، برخورداری از توانایی کار در شرایط عملیاتی به شما کمک می‌کند در محیط‌های کاری بد آب و هوا، تنش‌های کاری و دوری از خانواده، بازده کاری خود را حفظ نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت و نوآوری

برخورد با موقعیت‌های خاص و رویارویی با مشکلات پروژه، در شغل مهندسی برق کنترل چندان دور از انتظار نیست. در چنین مواردی شما باید با دید مهندسی مسائل را بررسی کنید و با استفاده از خلاقیت و نوآوری راه حل‌های تازه‌ای جهت حل این مشکلات ارائه دهید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی یادگیری

با ارائه سیستم‌های نوین کنترلی و تجهیزات ابزار دقیق دیجیتالی، علم کنترل هر روز گسترده‌تر می‌شود. شما باید به عنوان مهندس برق کنترل، توانایی یادگیری شیوه‌ها و تجهیزات جدید را داشته باشید. در واقع ضروری است که همواره در دوره‌های علمی مرتبط با حوزه کاریتان شرکت نمایید و علم خود را به روز نگه دارید. برخی از مهم‌ترین دوره‌هایی که به عنوان مهندس برق کنترل باید در آن‌ها شرکت کنید عبارت‌اند از:

  • آموزش مبانی کنترل فرآیند
  • آموزش ساختمان داخلی ابزار دقیق
  • آموزش انواع مختلف سنسورهای دیجیتال موجود در ابزار دقیق
  • آموزش انواع مختلف سنسورهای آنالوگ موجود در ابزار دقیق
  • آموزش بررسی کامل روش‌های حذف نویز در سیستم‌ها
  • آموزش انواع کنترل‌کننده‌های صنعتی
  • آموزش انواع شبکه‌های صنعتی موجود
  • آموزش طراحی نقشه‌های ابزار دقیق

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی یادگیری
توانایی یادگیری

آشنایی با نرم افزارهای مختلف

بخش زیادی از پیشرفت‌های علوم مختلف، به خاطر گسترش استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری است. این ابزارهای مفید و کاربردی علاوه بر صرفه جویی در زمان، موجب افزایش دقت انجام محاسبات می‌شوند. از طرفی استفاده از شبیه سازی و مدل‌سازی در رابطه با فرآیندهای صنعتی باعث شده است تا هزینه ناشی از طراحی‌های غیراصولی و زیان‌آور به شدت کاهش پیدا کند. در این راستا، ضروری است شما نیز به عنوان مهندس کنترل، با نرم افزارهای مختلف آشنا باشید و در شغل خود از آن‌ها استفاده نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نرم افزارهای تخصصی شغل مهندسی برق کنترل

کاربرد نرم‌افزارهای حرفه‌ای در حوزه کنترل، کمک زیادی به متخصصان می‌کند. پیچیدگی بیش از حد سیستم‌های کنترلی و حجم زیاد داده‌هایی که منجر به تعیین پارامترهای خروجی می‌شود، ضرورت استفاده از کامپیوتر و شبیه سازی را افزایش می‌دهد. در این راستا، شما باید به عنوان مهندس کنترل با مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی برق کنترل آشنا باشید و طریقه به کار بردن آن‌ها را بدانید. در ادامه جهت افزایش آگاهی شما، برخی از مهم‌ترین ابزارهای برنامه‌نویسی و شبیه سازی رایانه ای در حوزه سیستم‌های کنترلی را معرفی خواهیم کرد که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار متلب (MatLab)
  • نرم‌افزار سیمولینک (Simulink)
  • نرم‌افزار گنو اکتاو (GNU Octave)
  • نرم افزار لب ویو (LabVIEW)
  • نرم افزارهای برنامه‌نویسی PLC

به منظور آشنایی شما با هر یک از موارد فوق، در ادامه کاربرد هر یک از موارد ذکر شده را توضیح خواهیم داد.

نرم‌افزار متلب (MatLab)

نرم‌افزار مهندسی متلب به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین ابزارها در زمینه حل محاسبات پیچیده ریاضیاتی به کار می‌رود. محیط متلب به واسطه امکاناتی که به منظور کد نویسی و حل پیچیده‌ترین مسائل در حوزه کنترل ارائه می‌کند، بسیار کاربردی است. شما باید شیوه استفاده از MatLab را به عنوان جامع‌ترین نرم‌افزار برای محاسبات عددی، شبیه‌سازی دینامیکی سیستم، راه‌حل‌های جبری، ریاضیات نمادین و… فرا بگیرید. استفاده از این ابزار کاربردی باعث می‌شود مهندسان برق کنترل بخش زیادی از زمان خود را که در جهت انجام محاسبات پیچیده به کار می‌رفت صرفه جویی کرده و در بخش‌های دیگر شغل خود به کار ببرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متلب - MATLAB
نرم‌افزار متلب (MatLab)

نرم افزار سیمولینک (Simulink)

سیمولینک به عنوان یکی از نرم‌افزارهای شبیه سازی با کاربرد بسیار ساده در میان مهندسان برق شناخته می‌شود. این نرم‌افزار که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Matlab ساخته شده است، پیچیدگی‌های یک زبان برنامه‌نویسی را ندارد و به راحتی در زمینه مهندسی برق کنترل قابل استفاده است. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار گنو اکتاو (GNU Octave)

گنو اکتاو به عنوان یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی و جایگزینی مناسب برای متلب شناخته می‌شود. استفاده از این ابزار در جهت حل محاسبات عددی در حوزه‌های گوناگون مهندسی برق رایج است. مهندسان کنترل نیز به دلیل حجم زیادی از محاسبات پیچیده ریاضی که باید انجام دهند از GNU Octave استفاده می‌کنند.

نرم افزار لب ویو (LabVIEW)

نرم‌افزار LabVIEW، محصول شرکت National Instruments، یک زبان برنامه‌نویسی گرافیکی است که امروزه بیشترین کاربرد را در زمینه طراحی سیستم‌های کنترل و پایش به کمک کامپیوتر دارد. «لب ویو» ابزار‌های متنوعی را در همه زمینه‌های مهندسی، با کاربردهای صنعتی، پژوهشی و آموزشی برای مهندسان و دانشجویان ارائه می‌دهد. با کمک این نرم‌افزار و محیط گرافیکی کاربرپسند آن، می‌توان به سرعت برنامه‌های کاربردی را ایجاد کرد و توسعه داد. لب‌ویو در رشته‌های مختلفی از قبیل مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی کاربرد دارد و نیز، در همه زمینه‌های صنعتی و اتوماسیون کاربردی است.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار لب ویو (LabVIEW)
نرم افزار لب ویو (LabVIEW)

نرم افزارهای برنامه‌نویسی PLC

در دنیای امروزی با پیشرفت صنعت و هوشمند شدن تجهیزات و سیستم‌ها نیاز به کنترلری بود که این عمل را به صورت منطقی انجام دهد. این کار با پی‌ال‌سی PLC امکان پذیر شد. PLC مخفف Programmable Logic Controller، به معنای کنترل‌کننده‌های منطقی برنامه پذیر یا قابل‌برنامه‌ریزی می‌باشد. از این کنترلر‌ها در خطوط تولیدی مختلف اعم از مونتاژ، صنایع شیمیایی، رباتیک، معدن، تصفیه‌خانه‌ها و … استفاده می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

با توجه با کرابرد روز افزون این تجهیزات، نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی PLC این قابلیت را برای مهندسان کنترل ایجاد می‌کنند که برنامه‌ریزی منطقی کنترلرها را انجام دهند. شایان ذکر است که زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی پی ال سی که به صورت نرم‌افزارهای مختلف ارائه می‌شوند، در قالب ۵ زبان برنامه‌نویسی زیر عمل می‌کنند:

  • نمودار نردبانی (LD) (Ladder Diagram)
  • نمودار توابع متوالی (SFC) (Sequential Function Charts)
  • نمودار بلوکی تابع (FBD) (Function Block Diagram)
  • متن ساختاریافته (ST) (Structured Text)
  • فهرست دستورالعمل (IL) (Instruction List)

از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهای این دسته می‌توان به «ABB PCL»، «Delta PCL» و «Siemens PCL» اشاره کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مهندسی برق

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل مهندسی برق کنترل

شغل مهندسی برق کنترل از جمله مشاغل مهم در صنعت است و با وجود بازار کار نسبتاً مناسب، هنوز هم جای پیشرفت دارد. از طرفی با گسترش هرچه بیشتر سیستم‌ها و تجهیزات کنترلی و مکانیزه شدن فرآیندهای صنعتی، این شغل اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در صورتی که شما هم به این حوزه کاری علاقه دارید پیش از هر چیز تلاش کنید با کسب اطلاعات کافی تمام مسائل مربوط به فعالیت به عنوان مهندس کنترل را بررسی کنید.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی برق کنترل در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مهندس برق کنترل مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

مسعود عبدی دانش آموخته رشته مهندسی شیمی است. او به ادبیات داستانی، شعر و ورزش علاقه دارد و در حال حاضر به صورت فریلنسر به تولید محتوای متنی مشغول است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.