سئو 613 بازدید

حتی اگر بهترین محصول یا خدمت را ارائه کنید اما وبسایت‌تان از نظر سئو، بهینه نباشد و نرخ تبدیل مناسبی نداشته باشد، فروش یا موفقیت کسب‌ و کارتان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل آموزش بهینه سازی وب سایت در اولویت قرار گرفته تا بهینه‌سازی سئو و نرخ تبدیل، باید یکی از استراتژی‌های همیشگی هر کسب‌وکار دیجیتالی در نظر گرفته شود. بهینه‌سازی وبسایت برای سئو از این نظر اهمیت دارد که باعث می‌شود تا کاربران بیشتری به وبسایت شما وارد شوند و در نتیجه، شما می‌توانید این کاربران را به مشتریان بالقوه و البته وفادار خود تبدیل کنید. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم تا نکات و استراتژی‌های لازم را برای بهینه‌سازی سئو وبسایت را آموزش داده تا به کمک آن به بهبود رتبه وبسایت در گوگل و افزایش درآمدزایی کسب‌وکارتان کمک کنید. در مرحله اول باید تعریفی از سئو ارائه دهیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

سئو چیست؟

سئو یا به انگلیسی SEO مخفف بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) است که به معنی فرایندی است که در آن، هدف افزایش ورودی ارگانیک کاربران سایت از گوگل توسط بهینه‌سازی وبسایت دنبال می‌شود. سئو از این نظر بسیار اهمیت دارد چون باعث می‌شود تا کاربرانی که کلمات کلیدی مرتبط با برند شما را جستجو می‌کنند به وبسایت شما وارد شوند و به مشتریان بالقوه شما تبدیل شوند. برای مثال فرض کنید که یک کسب‌ و کار اینترنتی مرتبط با فیتنس و سبک زندگی سالم دارید. در این وبسایت، محتوایی درباره تمرینات ورزشی، سبک زندگی سالم و رژیم غذایی منتشر می‌کنید. یک مقاله سئو شده با عنوان «چطور لاغر شویم؟» در وبسایت منتشر کرده‌اید. کاربری در گوگل عبارت «چطور لاغر شویم» را جستجو می‌کند، مقالات متعددی در نتیجه جستجو به نمایش کاربر در می‌آیند، حالا کاربر روی عنوان مقاله وبسایت شما کلیک می‌کند و برای ادامه خواندن به وبسایت شما وارد می‌شود. کاربر وقتی وارد وبسایت شما می‌شود، درباره برند و کسب‌وکار شما هم بیشتر آگاهی پیدا می‌کند و با محصول آموزشی شما برای رژیم غذایی لاغری آشنا می‌شود. این فرآیند به زبان ساده، همان سئو است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش سئو وردپرس: اینجا را کلیک کنید (+).

چرا باید به سئو اهمیت دهیم؟

در قرن 21 به لطف ضریب نفوذ اینترنت در میان کاربران، تقریباً کمتر کسی را می‌توان یافت که از موتورهای جستجو برای پیدا کردن محصول یا خدمتی که خواهان آن است، استفاده نکند. موتور جستجوی گوگل یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای جذب کاربران از طریق سئو است. شاید از یک کسب‌ و کار به کسب‌ و کار دیگر این مسئله متفاوت باشد اما واقعیت این است که گوگل نقش اول را ایفا می‌کند اما با آموزش بهینه سازی وب سایت برای سئو به شما کمک می‌کند تا در دیگر موتورهای جستجو مانند بینگ و … نیز رتبه‌های خوبی را به دست بیاورید؛ هرچند استفاده از موتورهای جستجوی غیر گوگل در میان کاربران ایرانی نادر است.

از مهم‌ترین دلایلی که افزایش ورودی گوگل در اولویت‌های مهم هر وبسایتی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترافیک باکیفیتی که دقیقاً دنبال مطالب یا محصولات ما هستند.
  • احتمال خرید و تبدیل آنها به مشتری بیشتر است.
  • به نسبت سایر روش‌های جذب ترافیک سایت، پتانسیل افزایش بازدید بسیار زیاد و بسیار کم هزینه را دارد.

الان شاید این سؤال را از خودتان بپرسید که گوگل چگونه می‌داند که چه صفحاتی را در قبال جستجوهای کاربران به آنها نشان دهد؟ و شما چطور می‌توانید از این پتانسیل قوی کاربران بالقوه برای افزایش ترافیک وبسایت خود استفاده کنید؟ در ابتدا نگاهی کوتاه به الگوریتم‌های گوگل بیاندازیم.

ساز و کار الگوریتم‌های گوگل

  • گوگل به دنبال صفحاتی است که محتوای باکیفیت خیلی خوب و مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده کاربر داشته باشند.
  • الگوریتم‌های گوگل به شیوه‌های مختلفی وبسایت شما را بررسی می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد که این محتوا مدنظر محتوای جستجو شده کاربر است یا خیر. برای مثال وقتی وبسایت شما به راهنمای خرید موبایل مرتبط باشد، گوگل در پاسخ به جستجوی «جنگ ویتنام و آمریکا» و یا حتی موضوعی مشابه مثل «راهنمای خرید کنسول بازی»، هیچ نتیجه‌ای از وبسایت شما را برای کاربر نمایش نمی‌دهد، چون می‌داند در این زمینه محتوایی منتشر نکرده‌اید و البته لزومی هم به این کار نیست.
  • الگوریتم گوگل به شیوه‌های متفاوتی کیفیت محتوا را بررسی می‌کند، شیوه‌هایی مانند مقدار بک لینک‌های جذب شده از وبسایت‌های دیگر به آن مقاله، سرعت سایت، سئو تولید محتوا و … .

علاوه بر موارد بالا الگوریتم گوگل از سایر موارد نیز برای رتبه‌بندی وبسایت استفاده می‌کند، مواردی مانند:

  • نحوه تعامل کاربران با وبسایت (آیا کاربران بعد از واردشدن به وبسایت بلافاصله به صفحه نتایج گوگل بازمی‌گردند و یا در وبسایت می‌مانند تا قسمت‌های دیگر وبسایت را مطالعه کنند و لینک‌های دیگر را باز می‌کنند. آیا نرخ پرش وبسایت زیاد است و یا اینکه اصلاً روی نتیجه جستجو کلیکی انجام می‌شود یا خیر که این شاخص، همان نرخ کلیک است).
  • سرعت بارگذاری وبسایت و موبایل‌محور بودن آن (بعضی از وبسایت‌ها ظاهر و سرعتی مناسبی در دسکتاپ دارند اما وقتی با گوشی باز می‌شوند، سرعت و طراحی نامناسب آنها باعث می‌شود تا کاربران به‌سرعت وبسایت را ترک کنند).
  • وبسایت مورد نظر چقدر محتوای منحصر به‌ فرد و باکیفیت دارد (محتوای باکیفیت بالا است یا کیفیت پایین و آیا محتوا تکراری و یا کپی‌شده از وبسایت‌های دیگر است یا خیر).

اگر بخواهیم همه عوامل مهم در الگوریتم گوگل را بیاوریم، نیازمند یک مقاله بلند بالا خواهیم شد، اما الگوریتم گوگل پیوسته در حال آپدیت‌شدن بوده تا محتوا یا نتیجه دلخواه کاربر را به نمایش وی در بیاورد و از طرفی وبسایت‌هایی که محتوای باکیفیت تولید می‌کنند نیز بیشتر به آنها بها داده شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

همچنین می‌توانید برای آشنایی با الگوریتم‌های گوگل، ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

 

کاربرد و اهمیت بهینه‌سازی وب سایت

دلایل زیادی برای بهینه‌سازی وبسایت برای سئو و نرخ تبدیل وجود دارند. پنج دلیل اصلی که برای یادگیری و آموزش بهینه سازی وب سایت و البته انجام آن نیاز داریم، دلایل زیر هستند:

وبسایت را برای کاربران هدف خود، مؤثر و مفید می‌کنید.

اگر در حوزه بازاریابی دیجیتال یا سئو فعال باشید به احتمال زیاد بعضی اوقات از دست تغییرات ناگهانی الگوریتم گوگل، عصبانی شد‌ه‌اید. گاهی اوقات گوگل محتوای عالی شما را در رتبه‌های برتر نمایش نمی‌دهد و یا اینکه بعد از آپدیت الگوریتم، رتبه شما در کلمه کلیدی مدنظرتان را از رتبه خوب به رتبه‌های پایین صفحه یا صفحات دوم و سوم منتقل می‌کند. قبل از اینکه با این قضیه هم‌ذات‌پنداری کنید باید بدانید که هدف گوگل و شما یکی است. گوگل هم می‌خواهد محتوای مناسب کاربر را برای وی به نمایش در بیاورد. گوگل هم تمایل دارد که:

  • بهترین محتوا را به کاربران شما نمایش دهد.
  • محتوایی ارزشمند را به کاربر نمایش دهد.
  • تجربه کاربری خوبی را به کاربر انتقال دهد.

برای این کار گوگل باید میلیون‌ها صفحه و محتوا را تجزیه‌وتحلیل کند در حالی که شما فقط نیاز دارید رفتار کاربران خود را آنالیز کنید. الگوریتم گوگل از بیشتر از ۲۰۰ عامل رتبه‌بندی بهترین محتوا در صفحه اول برای نمایش به کاربر استفاده می‌کند. هدف این الگوریتم‌ها این است که محتوای مورد نظر کاربر را که از اصول گوگل نیز پیروی می‌کند، برای وی به نمایش درآورد.

کاربرد سئو در وبسایت به این صورت است که شما محتوایی که کاربر به دنبال آن است را تولید می‌کنید و با رعایت اصول سئو، اطلاعاتی مانند توضیحات متا (متا دیسکریپشن و عنوان) و … به آن اضافه می‌کنید تا گوگل بتواند متناسب با آن، محتوای مورد نظر را به کاربر نمایش دهد. اگر هدف شما بهینه‌سازی وبسایت برای نرخ تبدیل باشد، باید بر تبدیل بازدیدکننده برای انجام دادن هدفی مشخص تمرکز کنید، این هدف می‌تواند ثبت‌نام در خبرنامه و یا انجام عملی مانند خرید یک محصول باشد. هدف شما و گوگل یکی است از این نظر که هر دو می‌خواهید دقیقاً همان چیزی را به کاربر بدهید که به دنبال آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

ترافیک طبیعی یا ارگانیک وبسایت خود را افزایش می‌دهید.

تقریباً هر کسب‌ و کاری درصد مشخص و ثابتی از بودجه کلی‌اش را به تبلیغات و بازاریابی اختصاص می‌دهد. البته تعیین بودجه برای تبلیغات به سیاست‌های کسب‌ و کار و دیگر عوامل نیز بستگی دارد. بعضی کسب‌وکارها به اختصاص بودجه بیشتری برای تبلیغات نیاز دارند و این مقدار می‌تواند افزایش یابد. برای مثال کسب‌وکارهای مرتبط با خرده‌فروشی که بازی بسیار گسترده و رقبایی بسیار زیاد در پیش روی خود دارند. خرده‌فروشی‌های آنلاین همواره سعی می‌کنند از راه تبلیغات از جمله تبلیغات کلیکی، برای وبسایت خود ترافیک جذب کنند اما برخلاف تبلیغات اینترنتی، جذب کاربر از راه سئو، رایگان است (یک بار هزینه می‌کنیم و ترافیکی همیشگی به دست می‌آوریم). شما فقط باید برای نوشتن یک محتوای سئوشده و البته منحصر به‌ فرد و باکیفیت، هزینه‌ای پرداخت کنید که از نظر بودجه در مقایسه با انواع تبلیغات نمایشی، بسیار ارزان‌قیمت‌تر است.

زمانی که میزان کاربران ورودی وبسایت خود را با میزان کاربرانی که با تبلیغات کلیکی وارد وبسایت شده‌اند مقایسه کنید، به اهمیت ترافیک ارگانیک یا طبیعی پی خواهید برد. سرمایه‌گذاری روی ارگانیک وبسایت، به‌نوعی مانند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و همیشگی است که نتایج آن طبیعتاً نیازمند زمان بیشتر بوده اما ماندگاری بیشتر با نرخ تبدیل بیشتر به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که امروزه بیشتر کسب‌ و کارها به دنبال تولید محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت با هدف کسب رتبه سایت در گوگل هستند. برای مثال یک کاربر عبارت «راهنمای خرید موبایل» را جستجو می‌کند. سایت شما که به خرید و فروش موبایل مرتبط است، در این زمینه یک محتوای بسیار خوب و جامع تهیه و منتشر کرده است. کاربر از طریق محتوای نمایش‌ داده‌ شده در گوگل به وبسایت شما وارد می‌شود و علاوه بر اینکه نیاز خود را با مطالعه محتوای شما رفع می‌کند، متوجه می‌شود که شما کسب‌ و کاری در زمینه فروش محصولات گوشی هوشمند هستید، این یعنی شما یک کاربر را از طریق محتوا جذب کرده‌اید و می‌توانید آن را به یک مشتری بالقوه و وفادار تبدیل کنید. کاربری که با محتوا جذب شود، بیشتر به شما اعتماد می‌کند نسبت به کاربری که از راه تبلیغات جذب کرده‌اید.

روی ترافیک فعلی خود سرمایه‌گذاری کنید.

بازدید از وبسایت، مرحله اول ورود کاربر به قیف فروش در سایت است اما این تنها چیزی نیست که شما می‌خواهید. شما باید کاربران را به برگشت به سایت تشویق کنید. این یکی از نکات مهم در آموزش بهینه سازی وب سایت است. بهینه‌سازی وبسایت برای بهبود سئو و نرخ تبدیل، نیازمند فهمیدن تجربه کاربر در سایت شما است. بدین منظور باید بفهمید که کاربران چطور با وبسایت‌تان ارتباط برقرار می‌کنند، چقدر بر روی دکمه‌های فراخوانی به عمل (کال تو اکشن) کلیک می‌کنند و در کل، وقتی در وبسایت شما هستند چگونه از آن استفاده می‌کنند. بعد از اینکه کاربر در لیست ایمیل شما ثبت‌نام کرد می‌توانید ایمیل‌های حاوی کد تخفیف، یا بعضی مشوق‌ها برای برگشت دوباره به وبسایت برای وی ارسال کنید. یا اینکه آز آنها بخواهید در شبکه‌های اجتماعی، شما را دنبال کنند، مقالات بلاگ وبسایت را مطالعه کنند و یا از صفحات محصول بازدید کنند.

سرمایه‌گذاری روی ترافیک فعلی وبسایت به بهبود نرخ تبدیل وبسایت کمک زیادی می‌کند، چون باعث می‌شود درصد بالایی از ترافیک ارگانیک شما به خرید منجر می‌شود. با بررسی و شناختی که از کاربران خود به دست آورده‌اید، می‌دانید که چه روشی برای واکنش کاربران باید استفاده کنید تا عملی از سوی آنها انجام شود. یادتان باشد که سئو به تنهایی شما را به درآمد نمی‌رساند، بهینه‌سازی سایت هم از نظر سئو (جذب ترافیک از گوگل) و هم از نظر نرخ تبدیل (تبدیل ترافیک به مشتری) برای شما مهم است.

عملکرد خوب وبسایت خود را تقویت کنید.

امروز به لطف سیستم‌هایی مانند وردپرس و دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا، هر کسی می‌تواند در کمتر از چند روز، وبسایت زیبایی را راه‌اندازی کند اما درصد کمی قادر هستند وبسایت‌هایی را راه‌اندازی کنند که نرخ تبدیل مناسبی داشته باشد. جدای از این، واقعیت این است که میانگین نرخ تبدیل در میان کسب‌ و کارهای اینترنتی چیزی کمتر از 2/5 درصد است؛ به عبارت ساده‌تر، از هر 1000 نفری که وارد سایت شما می‌شوند، فقط 25 نفر آنها از شما خرید کرده یا عمل مورد نظر شما را انجام می‌دهند.

مانند تمام کسب و کارها شما هم می‌خواهید نرخ تبدیل خود را بالاتر ببرید. برای این کار نیاز دارید تا تحلیلی دقیق از رفتار کاربران داشته باشید و با شناخت به‌دست‌آمده از آنان، آنچه را که به دنبال آن هستند به آنها بدهید. اگر تحقیق کافی پیرامون کاربران بالقوه خود انجام دهید و از این داده‌ها برای بهبود عملکرد وبسایت خود استفاده کنید، باید منتظر یک جهش در نرخ تبدیل وبسایت باشید. باید هنگامی که افراد برای اولین بار به وبسایت شما مراجعه می‌کنند، خیلی سریع چیزی که لازم دارند را پیدا کنند تا از کسب‌ و کار و برند شما بابت این خدمتی که به آنها ارائه کرده‌اید، خرسند و قدردان باشند.

سئو و به طور کلی، آموزش بهینه سازی وب سایت همیشه باید اولویت کسب‌ و کارهای دیجیتالی باشد. تا وقتی سئو نباشد نرخ تبدیلی وجود ندارد. یک وبسایت باارزش با محتوای مفید و کاربردی راه‌اندازی کنید و منتظر واکنش کاربران باشید و نرخ تبدیل را به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از جمله گوگل آنالیتیکس، تجزیه‌ و تحلیل کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

چیزی که کاربران به دنبال آن هستند را به آنها بدهید.

بیایید برای درک بهتر عبارت بالا، یک سناریوی جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری بالقوه را مرور کنیم:

شما یک کسب‌ و کار اینترنتی مرتبط با کفش دارید. کاربر شما در گوگل درباره راهنمای خرید کفش دویدن یا بهترین کفش دوندگی جستجو می‌کند. شما از قبل یک مقاله کامل، منحصر به‌ فرد، سئو شده و البته اصولی را تهیه و منتشر کرده‌اید و در آن به بررسی تمامی برندها و انواع مدل کفش پرداخته‌اید. کاربر مقاله را می‌خواند؛ در انتهای مقاله بخشی را در نظر گرفته‌اید تا به کاربران خود هدیه رایگانی بدهید. این هدیه می‌تواند کتابچهٔ الکترونیکی مرتبط با کفش دو یا مثلاً یک اینفوگرافیک مفید و کاربردی در این باره باشد. کاربران برای دریافت این هدیه می‌بایست ایمیل خودشان را وارد کنند.

حالا شما به ایمیل کاربران علاقه‌مند به محصول خود دسترسی دارید. بعد از ثبت‌نام کاربر، بلافاصله هدیه را برای وی ایمیل می‌کنید. بعد از چند روز یک کد تخفیف همراه با تصاویر بهترین کفش‌های وبسایت را برای او ارسال می‌کنید. مشتری می‌فهمد که شما نیازهای او را شناخته‌اید و این کد تخفیف هم احتمال خرید او را بسیار بالا می‌برد.

همان‌طور که در سناریوی بالا مشاهده کردید، بهینه‌سازی سئو و نرخ تبدیل به‌ هم‌ وابسته هستند. اگر به‌عنوان یک کسب‌وکار دیجیتالی چیزی که کاربر به دنبال آن است را به او بدهید، به احتمال زیاد کاربر را به یک مشتری بالقوه و بالفعل خود تبدیل خواهید کرد. البته ناگفته نماند که باقی موارد خرید مانند بسته‌بندی، زمان‌بندی ارسال، کیفیت محصول، قیمت مناسب و … همگی در تجربه کاربر مؤثر هستند و شما نباید بی‌خیال موارد دیگر شوید.

بهینه‌سازی و سئوی کدام صفحات سایت در اولویت است؟

تصمیم‌گیری برای بهینه‌سازی صفحات وبسایت برای موتورهای جستجو می‌تواند یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصین سئو یا دیجیتال مارکترها باشد چون بعضی اوقات عملکرد بدون برنامه و رویه مشخص، نتیجه معکوسی داشته و در نهایت هیچ کدام از صفحات به شکل مناسبی بهینه‌سازی نمی‌شوند. برای بهینه‌سازی یک صفحه از سایت، باید به ویرایش و بررسی فاکتورهایی بپردازیم که برای موتورهای جستجو اولویت اصلی را دارند: تگ عنوان، متا دیسکریپشن (توضیح کوتاه پیرامون مقاله که در زیر عنوان مقاله در موتورهای جستجو به نمایش در می‌آید)، عناوین و بدنه محتوا. از نکات زیر استفاده کنید تا سئو محتوا را برای وبسایت خود اولویت‌بندی کنید و بدانید که باید روی کدام بخش تمرکز کنید تا سئوی ارگانیک وبسایت بهبود پیدا کرده و به‌تبع آن، کاربران بیشتری به وبسایت شما مراجعه کنند و عمل مدنظرتان را انجام دهند.

توجه به اهداف کسب‌ و کار

یکی از روش‌هایی که با آن می‌توان به اولویت‌بندی محتوا برای بهینه‌سازی پرداخت، تعیین اهداف کسب‌ و کار و توجه به آن است. بهینه‌سازی محتوا یا صفحاتی که اهداف کسب‌ و کار را پشتیبانی می‌کند می‌تواند یکی از اولویت‌های اصلی بهینه‌سازی محتوا باشد. زمانی که اهداف کسب‌ و کار با محصولات و امکاناتی که مشتریان به دنبال آن هستند هم‌سو باشد، قطعاً سئو می‌تواند به یک کانال خیلی مهم برای افزایش فروش تبدیل شود.

بعضی اوقات کسب‌ و کارها روی اهدافی مانند آگاه‌سازی و یا افزایش آگاهی از یک دسته خاصی از محصول جدید تمرکز می‌کنند و یا کلاً به دنبال خلق یک طرح مفهومی جدید (کانسپت یا طرح مفهومی کسب‌ و کار به محصول یا خدمت و ساختار کلی کسب‌ و کار اشاره دارد. به طور خلاصه ایده پشت وجود کسب‌ و کار را گویند) هستند. از یاد نبرید که سئو نیازمند جستجوی کاربران در موتورهای جستجویی مانند گوگل است و مشتریان بالقوه شما فقط زمانی درباره محصول یا خدمتی جستجو می‌کنند که از آن آگاهی داشته باشند.

برای افزایش آگاهی از محصولات جدید خود از از دیگر کانال‌های بازاریابی دیگر هم استفاده کنید. بعد از اینکه برای دیگر کانال‌ها محتوا تهیه کردید، حالا بعد از آگاهی مشتریان و مصرف‌کنندگان از وجود یک محصول یا خدمت جدید، یک محتوای خیلی خوب تهیه کرده و منتشر کنید تا بتوانید ترافیک ارگانیک وبسایت را موازی با افزایش آگاهی از محصول افزایش دهید. برای مثال اگر در حال عرضه محصولی جدید هستید که برای اولین بار در ایران عرضه می‌شود، تا زمانی که کاربر از وجود آن اطلاع نداشته باشد و یا آگاهی او در زمینه موجود بودن این محصول، کاربرد آن و … افزایش نیابد، تولید محتوا و سئو در مرحله اول، اولویت اصلی نخواهد بود. شما باید از دیگر روش‌های ارتباطی مثلاً معرفی محصول در اینستاگرام یا تبلیغات بنری استفاده کنید تا کاربر را که اکنون از محصول یا خدمت جدید آگاهی پیدا کرده است به وبسایت خود بکشانید. حالا محتوایی که درباره محصول نوشته‌اید به کمک شما می‌آید و در نهایت، مصرف‌کننده با مطالعه یک محتوای غنی، به خرید و برطرف‌کردن نیاز خود با محصول شما تصمیم می‌گیرد. حالا که به اهمیت اهداف کسب‌ و کار آشنا شدیم و از اهمیت آن برای اولویت‌بندی بهینه‌سازی محتوا اطلاع پیدا کردیم، در مرحله بعدی آموزش بهینه سازی وب سایت باید به یک نکته مهم باید توجه کنید و آن نکته این است که اهداف کسب‌ و کار، تنها عامل و معیار اولویت‌بندی برای بهینه‌سازی محتوا نیست.

اولویت‌بندی سئو بر اساس ساختار سلسله‌مراتبی سایت

هدر نویگیشن اصلی (منوی بالایی) وبسایت یک روش خیلی آسان برای اولویت‌بندی صفحات برای بهینه‌سازی سئو را پیشنهاد می‌دهد. معمولاً برگه‌هایی که در منوی اصلی سایت لینک می‌شوند، بیشترین اعتبار سئویی را دریافت می‌کنند و به همین دلیل احتمال رتبه‌بندی آنها در گوگل بیشتر است. قبل از اینکه تجزیه‌وتحلیل وبسایت و کاربران را شروع کنید، بهتر است از بهینه‌سازی این برگه‌ها که به منوی موجود در هدر لینک شده‌اند شروع کنید. اگر قبلاً این برگه‌ها را بهینه‌سازی کرده‌اید، دست‌کاری دوباره آنها بدون اینکه به بررسی عملکرد آنها بپردازید، بیشتر از اینکه برای بهینه‌سازی مفید باشد برای آن مضر خواهد بود.

اولویت‌بندی سئو بر اساس عملکرد و پتانسیل صفحات

بررسی عملکرد و پتانسیل بخش‌های وبسایت، یکی از مؤثرترین و کارآمدترین روش‌ها برای اولویت‌بندی محتوا و بهینه‌سازی آن است تا بیشترین مشتریان را به وبسایت هدایت کند. یکی از روش‌هایی که می‌توان به تجزیه‌وتحلیل عملکرد و پتانسیل برگه‌های وبسایت پرداخت، بررسی بازدیدکننده‌ها، نرخ تبدیل، رتبه‌بندی آن برگه در گوگل و کلمات کلیدی است تا ببینید که کدام برگه‌ها بیشترین مشتری یا کاربر را به وبسایت جذب کرده‌اند.

بررسی داده‌های عملکردی سئو به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که روند کلی محتوای وبسایت چگونه است. اگر برگه‌ای دارید که بازدیدکننده‌ها و تبدیل زیادی را در مقایسه با دیگر برگه‌ها دارد، احتمالاً به بهترین شیوه بهینه‌سازی شده باشد. نباید به بهانه بهینه‌سازی برگه، عملکرد برگه‌ای را که خیلی خوب عمل می‌کند (یعنی نرخ تبدیل و ترافیک خوبی دارد) در خطر قرار دهیم. اولویت باید برگه‌هایی باشد که کمی ترافیک را جذب وبسایت می‌کنند اما از نظر عملکردی جزء برگه‌های با عملکرد بالا دسته‌بندی نمی‌شوند.

داده‌های مرتبط با رتبه‌بندی صفحات می‌تواند به شما بگوید که آیا نیازی به بهینه‌سازی آن برگه‌ها است و یا خیر. مثلاً اگر برگه‌هایی دارید که در انتهای صفحه اول جستجو و یا بالای صفحه دوم گوگل قرار گرفته‌اند، می‌توانند برای بهینه‌سازی در اولویت باشند. برگه‌های موجود در صفحات سوم یا دیگر صفحات، نیازمند کار زیادی هستند و به نسبت کار سختی که می‌طلبند شاید ترافیک قابل‌ توجهی را وارد سایت نکنند. اما برگه‌های موجود در انتهای صفحه اول و بالای صفحه دوم می‌توانند با بهینه‌سازی به رتبه‌های بالاتر و در نتیجه افزایش ترافیک وبسایت کمک کنند.

آموزش روشهای بهینه سازی وبسایت
توجه به تعداد کلیک و تعداد نمایش صفحات برای اولویت‌بندی سئو

علاوه بر عملکرد یک برگه، مقایسه کلمات کلیدی نیز یکی از راه‌های شناخت اولویت‌بندی بهینه‌سازی بر اساس پتانسیل برگه است. بهینه‌سازی برگه‌هایی که هدفشان کسب رتبه در آن دسته از کلمات کلیدی که جستجوی کمی دارند می‌باشد، از اولویت پایین‌تری برای بهبود سئو برخوردارند. به طور خلاصه روی برگه‌هایی تمرکز کنید که:

  • در انتهای صفحه اول جستجو و بالای صفحه دوم جستجو هستند.
  • کمی ترافیک برای وبسایت می‌آورند اما عملکرد بالایی ندارند.
  • روی کلمات کلیدی که کاربران قابل‌ توجهی به دنبال آن هستند، سئو شدند.

اولویت‌بندی سئو بر اساس صفحات دارای تگ عنوان تکراری

تگ‌های عناوین یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در رتبه‌بندی برگه‌ها در موتورهای جستجو هستند. اگر تگ‌های عناوین بهینه‌سازی نشده باشد، به احتمال بالا کل برگه نیز بهینه‌سازی نشده است. بررسی تگ‌های عناوین برای پیدا کردن برگه‌هایی که نیازمند بهینه‌سازی هستند بسیار آسان است. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی نظیر Xenus link sleuth (که رایگان است) و یا Screaming frogs seo spider (که رایگان نیست اما امکانات زیادی دارد) برای بررسی کل وبسایت استفاده کنید تا همه تگ‌های وبسایت را بررسی کند. قابلیت دسته‌بندی کردن تگ‌ها عناوین بر اساس حروف الفبا به شما کمک می‌کند تا همه تگ‌های مشابه را پیدا کنید. هر برگه‌ای به‌منظور جذب کاربران ارگانیک از راه جستجو طراحی می شود و تگ عنوان منحصر به‌ فرد به محتوای موجود در آن برگه، سیگنال‌های منحصر به فردی را به موتورهای جستجو ارسال می‌کند. اما اگر چندین برگه از تگ عنوان مشابه استفاده کنند، نمی‌توانند سیگنال‌های منحصر به‌ فرد به موتورهای جستجو ارسال کنند و به همین دلیل نیاز دارند با اولویت بالا بهینه‌سازی شوند. در واقع تگ عنوان منحصربه‌فرد به موتورهای جستجو کمک‌ می‌کند تا بهتر بتوانند محتوای باارزش و غنی شما را به کاربر هدف که در جستجوی آن کلمه کلیدی است، نشان دهد.

علاوه بر موارد بالا، اولویت‌بندی بهینه‌سازی وبسایت می‌تواند بر اساس فیلتر ذهنی شما نیز باشد. مواردی مانند اهداف کسب‌ و کارتان که شما از آن شناخت کافی باید داشته باشید، رقبایتان، اهداف فصلی و پلن‌های آینده برای وبسایت و … اگر می‌خواهید برگه‌های نیازمند بهینه‌سازی را بهتر و اصولی‌تر بشناسید می‌توانید از ابزارهای موجود برای تحلیل سئویی سایت استفاده کنید تا برگه‌هایی که بیشترین اولویت را برای بهینه‌سازی دارند، برای شما شناسایی کنند.

هشت استراتژی ضروری بهینه‌سازی وبسایت

هر کسب‌وکاری خواهان رتبه‌های بالا در گوگل است اما برای هدف‌ گرفتن رتبه بالای صفحات جستجوی گوگل، باید وبسایت‌تان را بهینه‌سازی کنید. از سال 2009 گوگل بیشتر از 200 عامل را برای بررسی رتبه‌بندی یک وبسایت در نظر گرفته است که بیشتر آنها تا به امروز تغییر کرده‌اند اما یک چیز تغییر نکرده است. شما برای تصاحب رتبه‌های برتر نیازی به همه عوامل دخیل در رتبه‌بندی ندارید چون بعضی از عوامل اهمیت بیشتری دارد. اگر فقط روی موارد ضروری سئو تمرکز کنید به هدف خود که بهینه‌سازی وبسایت و به‌تبع آن، دستیابی به رتبه‌های بالا است، دست خواهید یافت. در ادامه به این عوامل اساسی و ضروری در آموزش بهینه سازی وب سایت اشاره خواهیم کرد تا با شناخت آنها به بهترین شیوه، وبسایت خود را بهینه‌سازی کنید.

توجه به الگوریتم Mobile-first index

به دلیل افزایش روزافزون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، کاربران موبایلی در سرتاسر دنیا در حال افزایش هستند. به همین دلیل از سال 2018 گوگل به‌طور رسمی خبر از راه‌اندازی الگوریتم جدیدی با نام mobile-first index داد. هدف گوگل از این الگوریتم، بهبود نتایج وبسایت‌هایی بود که برای موبایل بهینه شده بودند. موبایل‌پسند بودن و یا واکنش‌گرا بودن (ریسپانسیو) سایت برای الگوریتم موبایل گوگل اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل صفحاتی که برای نسخه موبایل، بهینه نشده باشند به احتمال زیاد نه در جستجوهای موبایل، رتبه‌بندی می‌شوند و نه برای جستجوهای دسکتاپ. در اینجا مهم‌ترین نکاتی را که به شما کمک می‌کند تا وبسایتتان موبایل‌پسندتر شود آورده‌ایم:

بهینه سازی سئوی موبایل
نمونه گزارش کاربری سایت در موبایل در سرچ کنسول گوگل
  • اطمینان حاصل کنید که وبسایت‌تان با هر دستگاهی چه دسکتاپ باشد چه گوشی یا تبلت، سازگار است.
  • تغییر اندازه تصاویر را از یاد نبرید مخصوصاً وقتی از یک طراحی واکنش‌گرا برای کاربران موبایلی استفاده می‌کنید.
  • از عناوین کوتاه متا استفاده کنید. این عناوین برای خواندن در موبایل آسان‌تر هستند.
  • از نمایش صفحات پاپ‌آپی که محتوا را می‌پوشانند و مانع دیدن همه محتوا می‌شوند پرهیز کنید.
  • در موبایل برخلاف دسکتاپ، محتوای طولانی لزوماً به معنی ترافیک زیاد و رتبه‌بندی بهتر نیست.

از روش‌های ممنوعه ماند سئوی کلاه سیاه استفاده نکنید. کاربران و موتورهای جستجو باید محتوای یکسانی را بر روی هر دو دستگاه دسکتاپ و موبایل ببینند. این یعنی با تغییراتی که فقط هدف آنها افزایش نرخ کلیک در گوگل و یا دیگر روش‌های مخفیانه بهبود سئو است، محتوا را تغییر ندهید. اعتبار خود را حفظ کنید، کاربران عاشق وبسایت‌هایی هستند که محتوایی پر از اطلاعات ارزشمند را به اشتراک می‌گذارند.

بهبود سئو فنی سایت

بعضی افراد، سئو فنی سایت را ترسناک می‌دانند، اما به لطف ابزارهای ارزیابی سئوی سایت، دیگر نیازی نیست بترسید. کلید سئوی فنی یا تکنیکال، فهمیدن داده‌های ارائه‌شده در سایت و چگونگی استفاده از آنها است. برای شروع باید موارد زیر را برسی کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما موبایل‌پسند طراحی شده است.
  • خطاهای وضعیت (مثل کد 404 برای پیدا نشدن مقاله یا محتوا) را بررسی کرده و آنها را اصلاح کنید.
  • خطاهای فایل robots.txt را بررسی کنید و در صورت لزوم، آن را بهینه‌سازی کنید.
  • ایندکس (ایندکس به معنی ثبت صفحات سایت توسط رباتهای موتور جستجو است) وبسایت را با ابزارهایی نظیر کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید و خطاها و هشدارها را برطرف کنید.
  • عناوین تگ‌ها و متادیسکریپشن‌های تکراری را اصلاح کنید.
  • محتوای وبسایت را زیر ذره‌بین ببرید. ترافیک وبسایت را در گوگل آنالیتیکس بررسی کنید و به بررسی و بهبود محتوای فعلی بپردازید.
  • لینک‌های شکسته را اصلاح کنید. این لینک‌ها برای کاربران بسیار ناخوشایند هستند و همچنین روی رتبه‌بندی هم تأثیر منفی می‌گذارند.
  • فایل نقشه سایت خود را از طریق کنسول گوگل سرچ برای گوگل بارگذاری کنید.
  • سرعت وبسایت خود را افزایش دهید.

بهینه‌سازی هسته حیاتی وب (Core web vitals)

هدف این بخش، بررسی تجربه کاربری وبسایت با استفاده از پارامترهای سنجش گوگل است. کورل وب ویتالز از 2021 تبدیل به یکی از عوامل الگوریتم هسته گوگل برای رتبه‌بندی وبسایتها شده است. گوگل، کورل وب ویتالز 2020 را ترکیبی از تجربه بارگذاری صفحه، تعاملی‌ بودن و ثبات بصری محتوای برگه عنوان کرد. هر کدام از این عوامل مؤثر:

  • روی جنبه منحصربه‌فردی از تجربه کاربری تمرکز دارند.
  • قابل اندازه‌گیری و سنجش هستند و می‌توانند یک خروجی بصری نیز داشته باشند.

ابزارهای سنجش هسته حیاتی وب

  • اینسایت پیج‌اسپید: یکی از ابزارهای گوگل برای اندازه‌گیری عملکرد در دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ بوده و توصیه‌های بسیار کاربردی نیز برای بهبود عملکرد وبسایت در این دستگاه‌ها ارائه می‌کند.
  • لایت‌هاوس: یک ابزار خودکار متن‌باز است که توسط گوگل توسعه داده شده تا برنامه‌نویسان با استفاده از آن بتوانند کیفیت برگه‌های وبسایت را بهبود بخشند. لایت‌هاوس شامل امکاناتی می‌شود که بعضی از آنها در اینسایت پیج‌اسپید در دسترس نیستند.
  • کنسول سرچ: گزارش هسته حیاتی وب در کنسول سرچ گوگل شامل: نمایش عملکرد URLها بر اساس گروه‌بندی کد وضعیت و …
ابزارهای آموزش بهینه سازی وب سایت
نمونه گزارش Core Web Vitals در سرچ کنسول گوگل

قصد و نیت کاربر

یک مقاله خیلی خوب و کاربردی بنویسید، آن را بهینه‌سازی کنید و حالا منتظر بمانید تا در کلمه کلیدی مدنظرتان به رتبه‌های بالای گوگل برسد. یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق (Machine learning and Deep learning) نقش زیادی در الگوریتم هسته گوگل ایفا می‌کند و این نقش سال‌ به‌ سال بیشتر می‌شود. هدف گوگل این است که موضوع صفحه را بفهمد و نتایجی بر پایه قصد و نیت کاربر جستجوگر به او ارائه دهد (به دنبال خرید است یا کسب اطلاع یا پیدا کردن یک آدرس؟). به همین دلیل تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب و استفاده درست آنها خیلی بااهمیت است. برای شروع باید کلمات و عباراتی را که گرفتن رتبه در آنها تقریباً غیر ممکن است، شناسایی کنید. قبل از اینکه برنامه‌ای برای گرفتن رتبه در برخی عبارات داشته باشید، حتماً نگاهی به وبسایت‌هایی که در آن کلمات کلیدی رتبه گرفته‌اند را بررسی کنید. تا زمانی که وبسایت و صفحه فرود شما مشابه وبسایت‌هایی نباشد که در صفحه اول گوگل رتبه مناسبی دارند، احتمال اینکه رتبه خوبی را تصاحب کنید، خیلی کم می‌شود.

بازاریابی محتوایی

بد نیست بدانید که روزانه 44 زتابایت داده در جهان تولید می‌شود. به‌منظور درک بهتر این قضیه، این مقدار برابر با 8.48 تریلیون ترانه یا 1440 سال ویدئوی روزانه در قالب فرمت اچ‌دی است. برای عبور موفقیت‌آمیز از میان این همه محتوا و رساندن صدای خودتان به گوش مخاطب هدف خود، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • یک مرکز محتوا (content hub) یا کانتنت هاب به شکل پایگاهی از منابع محتوایی ایجاد کنید.
  • پایگاه محتوا را با ترکیبی از محتوای کاربردی، سرگرم‌کننده و آگاهی‌بخش‌ پر کنید.
  • موضوعاتی مرتبط و دنباله‌دار بنویسید تا بتوانید به یکدیگر لینک داخلی بدهید.
  • مقالات خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.
  • ترندهای مرتبط به محتوای‌تان را در شبکه‌های اجتماعی انتشار دهید.
  • از تصاویر و ویدئو برای محتوا استفاده کنید چون اثرگذاری بهتری دارند.
  • محتواهای با ترافیک کم و قدیمی را آپدیت کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مبانی بازاریابی محتوا: اینجا را کلیک کنید (+).

استفاده از داده‌های ساختاریافته و Schema

اسکیما مارکاپ (Schema markup) وقتی که به صفحات اضافه می‌شود، ظاهر توضیحات (متا دیسکریپشن) که در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود را زیباتر کرده و یک اسنیپت قوی‌تری می‌سازد. ارزش واقعی اسکیما در این است که می‌تواند مفهوم بیشتری به صفحه بدهد و تجربه بهتری برای کاربر جستجوکننده ایجاد کند؛ این یعنی به‌نوعی باعث جلب توجه بیشتر کاربر خواهد شد. استفاده از Schema باعث بهبود سئو نمی‌شود اما به افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل کمک خواهد کرد. از اسکیما برای موارد زیر استفاده می‌شود:

FAQ Snippet
نمونه نمایش اسنیپت سوالات متداول در نتایج گوگل
  • مقالات
  • رویدادها
  • سؤالات پر‌تکرار
  • کسب‌وکارهای محلی (آدرس)
  • شرایط پزشکی
  • سازمان‌ها
  • افراد
  • محصولات
  • نقد و بررسی‌ها
  • دستور پخت غذا
  • و …

استفاده از اسکیما در صفحات وبسایت بسیار آسان است؛ مخصوصاً اگر از وردپرس استفاده می‌کنید چون می‌توانید با استفاده از یک سری پلاگین این کار را انجام دهید.

روشهای آموزش بهینه سازی وب سایت
نمونه افزونه‌های وردپرس برای استفاده از Schema

بهبود تجربه کاربری

مبحث تجربه کاربری (UX) بر روی نیاز کاربران، ارزش‌های آنها، توانایی‌هایشان و محدودیت‌هایشان در وبسایت (یا اپلیکیشن) متمرکز است. همچنین تجربه کاربری به اهداف کسب‌ و کار در طراحی سایت نیز توجه دارد. یکی از بهترین استراتژی‌های سئو در فرآیند آموزش بهینه سازی وب سایت، تمرکز بر بهبود کیفیت تجربه کاربری است. مهم‌ترین عواملی که روی تجربه کاربری تأثیر دارند موارد زیر هستند:

  • مفید‌ بودن: محتوای شما باید منحصربه‌فرد بوده و البته نیاز کاربر را برطرف کند.
  • قابل استفاده: استفاده از وبسایت و کار با آن باید برای کاربر آسان باشد.
  • زیبا و تحسین‌برانگیز: شکل و شمایل وبسایت باید باعث شود تا احساس و رضایت کاربر را درگیر کند و حس خوبی به وی انتقال دهد.
  • پیدا کردن آسان: عناصر ناوبری (نویگیشن) و طراحی وبسایت باید به شکلی با هم ادغام شوند که کاربران به آسانی بتوانند آنچه که به دنبالش هستند را پیدا کنند.
  • در دسترس: محتوا باید برای هر کسی در دسترس باشد؛ حتی 10% از افراد کم‌توان جامعه.
  • قابل استناد و معتبر: وبسایت شما باید برای کاربران با‌ارزش باشد تا به شما اعتماد کنند (برای مثال لینک منابع را در انتهای مقالات بیاورید تا کاربر بیشتر به صحت مقالات پی ببرد).
  • باارزش: وبسایت شما باید ارزش را در قالب تجربه به کاربر ارائه دهد و برای کسب‌و‌کار نیز باعث برگشت سرمایه شود.

لینک بیلدینگ (لینک‌سازی)

بک لینک اهمیت زیادی در سئو دارند اما گوگل به لینک‌های اسپم و بی‌کیفیت حساس است. بنابراین باید به دنبال بک لینک‌های باکیفیت باشید در غیر این صورت، لینک بیلدینگ نامناسب باعث می‌شود تا وبسایت شما جریمه شده و تا مدت‌ها از رتبه‌های بالای جستجو محروم بماند. بهترین استراتژی‌های لینک بیلدینگ را در مقاله‌ای با عنوان «آموزش سئو خارجی سایت (Off-Page Seo) با 10 استراتژی موثر لینکسازی» آموزش داده‌ایم.

آموزش لینک سازی خارجی
سایت‌های مناسب برای لینک‌سازی

هشت مرحله بهینه‌سازی وبسایت

به کمک 8 مرحله زیر می‌توانید وبسایت خود را برای سئو، بهینه‌سازی کنید. سپس بعد از جذب کاربر از طریق سئو، با تمرکز روی افزایش نرخ تبدیل، می‌توانید محتوای فعلی خود را آپدیت کرده و یا محتوای جدیدی را منتشر کنید.

تمام داده‌های وبسایت را آنالیز کنید.

بررسی یک قسمت از داده‌های وبسایت ممکن است خیلی مفید نباشد، اما جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های بیشتر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برای بهبود سئوی سایت خود، بهتر تصمیم بگیرید. اگر یک دکمه‌ای برای دعوت به عملی خاص مثل عضویت در سایت طراحی کرده‌اید و تعداد کمی از کاربران به آن توجه می‌کنند و نرخ کلیک کمی دارد، شاید خیلی اهمیت نداشته باشد؛ اما قضیه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که درصد زیادی از کاربران، این دکمه را نادیده بگیرند، این زمانی است که باید با بررسی داده‌ها، انجام اصلاحات اساسی را شروع کنید.

گزارشات رفتار کاربران وبسایت و داده‌هایی که سرچ کنسول گوگل از وبسایت به شما می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کاربران در وبسایت شما چطور رفتار می‌کنند و با مشاهده بازدیدها، نرخ پرش و . … به بررسی بهتر وبسایت خود بپردازید. برای مثال در سرچ کنسول گوگل می‌توانید ببینید که نرخ کلیک مقالات در گوگل به چه مقدار است. شاید نیاز دارید تا دوباره با تغییراتی در عناوین و متا دیسکریپشن‌ها، به افزایش نرخ کلیک آنها کمک کنید.

می‌توانید با آنالیز داده‌های ترافیک سایت بفهمید که کاربران بیشتر از چه طریقی وارد وبسایت می‌شوند. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید و هر از گاهی لینک مقالات و محصولات خود را در آنها منتشر می‌کنید، به احتمال زیاد، درصدی از ورودی‌هایتان را کاربرانی تشکیل می‌دهند که از این شبکه‌های اجتماعی وارد وبسایت می‌شوند. کم یا زیاد بودن این درصد به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که بیشتر روی این کاربران و تبدیل آنها به مشتری واقعی تمرکز کنید یا روی افزایش ورودی گوگل کار کنید. آنالیز داده‌ها از این نظر می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که وبسایت شما در چه بخش‌های نقطه قوت دارد و در چه زمینه‌هایی نیازمند کار بیشتر است.

تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید.

اگر نگاهی به گذشته‌های دور بیندازیم که به اندازه امروز، محتوا در دسترس نبود و وبسایت‌های زیادی هم فعال نبودند متوجه می‌شویم که در آن زمان برای رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی، یک مقاله با 300 کلمه هم کافی بود؛ اما امروزه سئو دیگر مانند سده یا بیست سال گذشته نیست. ابزارهای شبیه Ubersuggest به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌ و کارتان را پیدا کنید. از این سرویس می‌توانید استفاده کنید تا کلمات کلیدی طولانی (Long-tail) را که دقیقاً با نیاز مشتری یا کاربر هم‌سو است پیدا کنید. به این فکر کنید که چرا آنها دنبال این کلمه کلیدی خاص هستند و می‌خواهند از محتوای شما چه چیزی به دست آورند. این وبسایت، لیستی از کلمات کلیدی که به روش‌های متفاوتی فیلتر شده‌اند را به شما نشان می‌دهد. هدف شما کلمات کلیدی دنباله‌دار است که می‌توانید از آنها برای جذب کاربران هدفمند استفاده کنید. این تحقیق را بارها و بارها تکرار کنید و با استفاده از پیشنهادات ارائه‌شده، تولید و انتشار محتواهایی باارزش در آن زمینه‌ها را شروع کنید؛ محتوایی که به اندازه کافی آگاهی‌بخش باشد و نیاز کاربر را به طور کامل برآورده کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی تحقیق کلمات کلیدی سئو سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

محتوای غنی و طولانی تولید کنید.

طبق گفته وبسایت بافر، طول ایده‌آل یک پست محتوایی، 1600 کلمه است اما این تعداد یک اصل ثابت نیست. بهتر است قبل از شروع تولید محتوا با 1600 کلمه، کلمه کلیدی مدنظرتان را در گوگل جستجو کرده و سپس 10 نتیجه اول گوگل را بررسی کنید، اگر این مقالات طولانی‌تر از 1600 کلمه بودند، شما هم یک محتوای طولانی‌تر از 1600 بنویسید. اگرچه طول محتوا همه چیز نیست اما گوگل آن را به منزله یک محتوای مفید و جامع تلقی می‌کند؛ به این دلیل که کاربران زمان زیادی را برای خواندن محتوا در وبسایت سپری می‌کنند تا محتوا را به اتمام برسانند و این یعنی ماندگاری کاربر در وبسایت افزایش می‌یابد و به بهبود رتبه وبسایت و البته اعتبار آن کمک زیادی می‌کند.

بهینه‌سازی سئوی داخلی (On-Page)

سئوی آن‌پیج (on-page) یا داخلی به شما کمک می‌کند تا فاکتورهای بهینه‌سازی صفحات وبسایت را رعایت کنید؛ عواملی مانند عناوین، زیرعنوان‌ها، پیوندهای URL مقالات، تگ‌های متا و … به دسته‌بندی سئوی آن‌پیج تعلق دارند. از کلمه کلیدی در عنوان محتوا و تا حد امکان نزدیک به مقدمه مقاله استفاده کنید. سعی کنید از کلمه کلیدی در URL مقاله و زیرعنوان هم حداقل یک بار استفاده کنید. در بدنه محتوا هم می‌توانید 2.5 تا 5 درصد متن را به کلمه کلیدی اختصاص دهید البته نه به حدی که کاربر را اذیت کند و یا گوگل متوجه شود که هدف این مقاله فقط هدف‌ گرفتن کلمه کلیدی است نه محتوای مناسب کاربر. به عنوان مثال، هدف کلمه کلیدی «خرید کت آبی مردانه» است و اما محتوایی که می‌نویسید: برای خرید کت آبی مردانه می‌توانید از وبسایت ما استفاده کنید. خرید کت آبی مردانه از وبسایت ما همراه با تخفیف می‌تواند یک خرید ارزان و باکیفیت باشد. به همین دلیل برای شما عزیزان کد تخفیف شگفت‌انگیزی را برای خرید کت آبی مردانه در نظر گرفته‌ایم.

به نظر شما کاربر از خواندن چنین متنی چه احساس پیدا می‌کند؟ قطعاً خواندن محتوایی به این شکل، رضایت کاربر را جلب نمی‌کند و البته گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست. پس کیفیت را فدای بمباران کلمه کلیدی نکنید؛ همیشه خودتان را جای کاربر قرار دهید. کلمه کلیدی و مترادف‌های آن (کلمات کلیدی LSI) را در کل متن، زیرعنوان و آلت (alt) تصاویر نیز پخش کنید تا گوگل به خوبی بفهمد که این محتوا درباره چیست و در باره چه چیزی صحبت می‌کند.

بهبود سئوی خارجی سایت

سئوی آف‌پیج (off-page) که به اسم سئوی خارجی هم خوانده می‌شود به روش‌هایی گفته می‌شود که در آن از طریق راهکارهایی خارج از وبسایت خود، به بهبود سئوی سایتتان می‌پردازید. برای مثلاً نوشتن پست مهمان در سایر وبسایت‌ها، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی اینفلوئنسرمارکتینگ و … به بهبود سئوی خارجی وبسایت‌تان کمک خواهد کرد چون گوگل متوجه می‌شود نام سایت شما در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر بسیار تکرار می‌شود و این یعنی، کاربران به سایت شما توجه دارند. اگرچه بعداً به اهمیت بک‌لینک نیز اشاره خواهیم کرد اما باید به یاد داشته باشید که از وبسایت‌های با قدرت دامنه (DA) پایین، بک‌لینک دریافت نکنید. بک‌لینک زمانی می‌تواند برای وبسایت و سئوی خارجی شما مفید باشد که از وبسایت‌های باکیفیت بالا و معتبر باشد.

بهینه‌سازی برای موبایل

همانطور که در بخش قبلی مقاله گفته شد، با افزایش روزافزون کاربران موبایلی، توجه و حساسیت گوگل به سئوی موبایل هم بیشتر شده است. این یعنی باید برای بهبود سئو سایت خود در موبایل و دسکتاپ، باید بهینه‌سازی موبایل را به عنوان بخشی بسیار کلیدی و مهم در آموزش بهینه سازی وب سایت خود در نظر داشته باشید.

افزایش سرعت صفحات

سرعت صفحات در سئو و حتی نرخ تبدیل بسیار اهمیت دارد. برای مثال اگر وبسایت مورد نظرتان به کندی بارگذاری می‌شود، مانند بیشتر کاربرها وبسایت را ترک می‌کنید و یا اگر فرمی را در وبسایت پر کرده‌اید و به دلیل سرعت پایین، فرم با سرعت کمی ارسال می‌شود، به احتمال زیاد بی‌خیال ادامه فرایند شوید مگر اینکه آن فرم برای شما بسیار بااهمیت باشد. استفاده از ابزارهایی مانند گوگل پیج‌اسپید اینسایت به شما کمک می‌کند تا یک آنالیز کلی از وبسایت خود داشته باشید و با اصلاح مواردی که به شما گوشزد می‌کند، وبسایت خود را برای موبایل و دسکتاپ بهینه‌سازی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله راهکارهای افزایش سرعت سایت را بخوانید.

بهبود سرعت سایت و نرخ تبدیل
تاثیر زمان بارگذاری سایت بر نرخ تبدیل

بک‌لینک باکیفیت دریافت کنید.

بک‌لینک‌ها به لینک‌هایی گفته می‌شوند که سایر وبسایت‌ها به وبسایت شما داده می‌شود. بک‌لینک اگر از وبسایت با‌کیفیت و معتبری باشد، این پیام را به گوگل می‌فرستد که وبسایت شما یک وبسایت معتبر و باارزش است. به همین دلیل استفاده از استراتژی جذب بک‌لینک‌های باکیفیت باعث بهبود سئوی وبسایت و صفحات آن می‌شود.

به‌منظور دریافت بک‌لینک می‌توانید مقالات خود را به شکل رپورتاژ خبری در وبسایت‌های دیگر انتشار دهید تا کاربران از طریق لینک‌های موجود در آن مقالات، به وبسایت شما وارد شوند. دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت نیازمند تلاش زیادی است اما واقعاً ارزشش را دارد. اگر هم می‌خواهید به شکل رایگان لینک دریافت کنید، می‌توانید با وبسایت‌هایی که موضوع مشابه شما دارند در این زمینه همکاری کنید و با انتشار مقاله به همدیگر لینک بدهید.

آیا بهبود سئو باعث بهبود نرخ تبدیل می‌شود؟

بهبود رتبه وبسایت نیاز به زمان دارد، چون امروزه وبسایت‌های زیادی در حال تولید محتوا هستند. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، تولید محتوای باکیفیت برای دریافت بک‌لینک و گرفتن اعتبار از سمت گوگل است. با این حال برعکس سئو، بهینه‌سازی برای نرخ تبدیل را می‌توانید با ترافیک کم هم انجام دهید. اما در جواب سؤال اصلی باید گفت که سئو، نرخ تبدیل را نیز بهبود می‌بخشد چون سئو به شما کمک می‌کند تا کاربران هدف شما وارد وبسایتتان شوند.

شما یک مقاله باکیفیت نوشته‌اید. گوگل بر پایه نیاز کاربر، آن مقاله را به کاربر نمایش می‌دهد. کاربر هدف که به دنبال چنین محتوایی است وارد وبسایت‌تان می‌شود. قطعاً نرخ تبدیل کاربری که نیاز خود را با محتوای شما برآورده کرده است بهتر از کاربری خواهد بود که با محتوای نامناسب و اشتباه به وبسایت شما وارد شده است. همچنین نوشتن محتوای طولانی و باارزش (همیشه سبز) باعث افزایش نرخ تبدیل بازدید‌کننده می‌شود. کاربر وقتی می‌بیند چه محتوای باارزشی را در دسترس او قرار داده‌اید، قدردان و شیفته شما می‌شود. به همین دلیل نرخ تبدیل چنین کاربران در مقایسه با کاربران دیگر بیشتر است و می‌توانید با پیشنهاداتی، آنها را به مشتریان و البته عاشق برند خود تبدیل کنید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند؟

به زبانی ساده، تجربه کاربری یعنی اینکه کاربران هنگام کار با وبسایت شما به آسانی و به سرعت می‌توانند چیزی که می‌خواهند را پیدا کنند و یا خیر. یک تجربه کاربری خوب احساس رضایت‌مندی و قدردانی را به کاربران هدیه می‌دهد. برای بهبود نرخ تبدیل، روی جزئیات کوچک تمرکز کنید. مثلاً به عناصری که در صفحه اصلی استفاده می‌کنید توجه داشته باشید؛ آیا حذف هر کدام از عناصر باعث می‌شود تا تجربه کاربری کاربر آسیبی ببیند؟ اگر جواب منفی است، آن عنصر اضافه را حذف کنید تا مانع انجام عملی که مدنظر دارید نشود و نرخ تبدیل افزایش یابد.

شما می‌توانید از ابزارهای آنالیز رفتار کاربران برای فهمیدن نیاز آنها استفاده کنید. استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا واقعاً حذف و یا اضافه‌ کردن یک عنصر به صفحه برای آنها مفید است و یا خیر. با کمک این ابزارها متوجه می‌شوید هنگامی که کاربران وارد وبسایت‌تان می‌شوند چه کاری انجام می‌دهند؛ مثلاً نقشه حرارتی وبسایت به شما کمک می‌کند تا بیشترین نقاطی که توجه کاربر را جلب می‌کند شناسایی کرده و مهم‌ترین عناصر صفحه را در این نقاط قرار دهید تا نرخ تبدیل یا کلیک بیشتری داشته باشند.

Heat map (نقشه حرارتی)
نقشه حرارتی، بیشترین مرکز توجه مخاطب را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی مقاله آموزش بهینه سازی وب سایت

آموزش بهینه سازی وب سایت و اجرای سئو می‌تواند بسیار پیچیده باشد اما اگر آن را بفهمید، می‌توانید تا حد زیادی با بهینه‌سازی وبسایت برای سئو، به هدف خود که جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری بالقوه است برسید. با جمع‌آوری داده‌های مفید و تحقیقات کامل شروع کنید. سپس برای کاربرانتان یک محتوای عالی بنویسید که بهتر از رقبایتان باشد.

برای سئوی داخلی و خارجی، کمپین‌های جداگانه‌ای را طراحی کنید. باید اطمینان حاصل کنید که سرعت بارگذاری وبسایت بر روی دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ بالا است و به حد کافی بک‌لینک دریافت کرده‌اید (البته بک‌لینک باکیفیت و نه هر بک‌لینکی از وبسایت‌هایی که بی‌کیفیت هستند).

بعد از اینکه وبسایت را برای سئو بهینه‌سازی کردید، قدم بعد بهینه‌سازی برای بهبود نرخ تبدیل است تا ترافیکی که جذب کرده‌اید مثل آب خوردن ناپدید نشود. روی بهبود تجربه کاربری و گزارشات الگوهای رفتاری کاربران تمرکز کنید. به‌مرور زمان، با بررسی این گزارشات و البته استفاده از آنها، هم نرخ تبدیل و هم ترافیک وبسایت‌تان افزایش خواهد یافت. نوشتن یک محتوای جامع و همیشه سبز می‌تواند باعث افزایش ترافیک و نرخ تبدیل در سال‌های آینده نیز شود.

تمام آنچه در این مقاله گفتیم، نسخه‌ای فشرده از دنیای سئو بود که می‌تواند نقشه راه شما در مسیر آموزش بهینه سازی وب سایت را مشخص کند. امیدواریم توانسته باشیم به هر چه نیاز داشتید، اشاره کنیم. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 12 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.