مسیر کسب موفقیت، راهی طولانی است و بدون داشتن نقشه‌ی مسیر و مشورت با افراد آگاه، به سختی طی می‌شود؛ لذا شما برای رسیدن به موفقیت در کسب‌وکارتان، نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید تا سریع‌تر و از مسیر درست، شاهد رونق بیزنس خود باشید. در این راستا ممکن است سؤالاتی از قبیل: «یک مشاور خوب چه ویژگی هایی دارد؟» و «در چه زمینه هایی از کسب و کار نیاز به مشاوره داریم؟» در ذهن شما ایجاد شود؛ از این رو، در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا در مورد مشاوره اقتصادی کسب و کار، مطالبی را بیان می‌کنیم و ضمن معرفی ویژگی‌های یک مشاور اقتصادیِ خوب، حوزه‌های مشاوره اقتصادی کسب و کارها را بررسی می‌نماییم. لذا از شما دعوت می‌شود که جهت افزایش آگاهی و بهبود اقتصادی کسب و کارتان، تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید.

تعریف مشاوره اقتصادی

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از «مشاوره اقتصادی» ارائه داد، عبارت است از: «تحلیل و بررسی تئوری‌ها و استراتژی‌های مختلف، برای افزایش رشد اقتصادیِ کسب و کارها و همچنین توسعه‌ی آنها». شایان ذکر است، اقتصاد شاخه‌های متعددی دارد که یکی از حوزه‌های مهمِ آن، مربوط به توسعه‌ی کسب و کارهای مختلف است. در این حوزه، مواردی مانند: «تولیدکننده»، «مصرف‌کننده»، «نحوه‌ی توزیع کالا»، «روش‌های خدمت‌رسانی» و… مورد بررسی قرار می‌گیرند. مع الوصف، با توجه به گستره‌ی عواملِ مورد بررسی در رابطه با کسب و کارها، یک مشاوره‌ی اقتصادی خوب، باید تمامی فاکتورهای داخلی و خارجیِ تأثیرگذار بر اقتصادِ یک کسب و کار را در نظر بگیرد و بررسی نماید.

مشاوره اقتصادی کسب و کارها
مشاوره اقتصادی کسب و کارها
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اهمیت مشاوره‌ اقتصادی کسب و کار

همان‌طور که گفتیم، برای رسیدن به موفقیت، شما به نقشه‌ی راه و همچنین اشخاصی که شما را در این مسیر راهنمایی کنند، نیاز دارید. به افرادی که در مسیر رونق کسب و کار و گسترش آن، به شما کمک می‌کنند مشاور اقتصادی و به عملی که انجام می‌دهند مشاوره اقتصادی می‌گویند. حال این سؤال پیش می‌آید که مشاوره اقتصادی چه اهمیتی دارد و مزایای آن چیست؟ در ادامه قصد داریم، اهمیت مشاوره اقتصادی کسب و کار را بررسی کنیم و مزایای استفاده از مشاور، در جهت بهبود شرایط اقتصادی بیزنس‌ها را بیان نماییم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اهمیت مشاوره اقتصادی برای شروع کسب و کار

 یکی از مهم‌ترین مزایای گرفتن مشاوره اقتصادی، این است که شما با استخدام یک مشاور بیزینس، از دانش و توانایی یک فردِ حرفه‌ای و با تجربه – در حوزه‌ی تجارت و توسعه‌ی کسب‌وکار – استفاده می‌کنید. در واقع، یک مشاوره اقتصادی خوب، به شما کمک می‌کند تا آزمون و خطا را در کسب و کار کنار بگذارید و مستقیم به سمت هدفتان پیش بروید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اهمیت مشاوره اقتصادی در شرایط بحرانی

همه‌ی کسب و کارها، در بخش‌هایی از مسیرِ فعالیت خود، تحت تأثیر تغییرات شدید داخلی یا خارجی قرار می‌گیرند و تعدادی از آن‌ها، با بروز این دسته از تغییرات و مشکلات، توان مقابله با شرایط بحرانی را ندارند و دچار ضرر و زیان سنگینی می‌شوند. در چنین مواقعی ممکن است یک بیزنس، با از دست دادن سرمایه یا بازارِ فروش، دچار ورشکستگی شود. در این راستا، با کمک گرفتن از مشاوران اقتصادی و دریافت مشاوره، شما می‌توانید به راحتی و با تحمل ضرر کمتر، کسب و کارتان را با تغییر شرایط وفق دهید و در مسیر طولانی و سختِ پیشرفت و کسب موفقیت، زمین‌گیر نشوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اهمیت مشاوره اقتصادی برای رشد کسب و کار

یکی دیگر از مزایایی که مشاوره اقتصادی کسب و کار، برای شما به ارمغان می‌آورد، آموزش کارکنانِ تیم اقتصادی – تولید، بازاریابی و فروش – برای داشتن عملکردی بهتر و رشد اقتصادی کسب و کار شما خواهد بود. مشاوران اقتصادی (چه به صورت تمام‌وقت و چه پاره‌وقت) علاوه بر راهنماییِ شما، برای تعیین استراتژی‌های رشدِ کسب و کار، به شما و کارمندانتان در زمینه‌های مختلف آموزش می‌دهند و شما به‌تدریج – با افزایش دانش و تجربه – بخش‌های بیشتری از کار را مدیریت می‌کنید و از خدمات مشاوران بی‌نیاز می‌گردید.

اهمیت مشاوره اقتصادی برای رشد کسب و کار
اهمیت مشاوره اقتصادی برای رشد کسب و کار

ویژگی ‌های یک مشاور اقتصادی خوب

به احتمال زیاد دیگر بر اهمیت این مسئله واقف شده باشید که برای دریافت مشاوره اقتصادی درست و کارساز و بهبود اوضاع کسب و کارتان، شما نیازمند یک مشاور اقتصادی خوب هستید؛ اما چگونه تشخیص دهیم یک مشاور اقتصادی خوب است؟ برای تشخیصِ توانایی و مهارتِ یک مشاور اقتصادی و اطمینان از سودمند بودنِ اجرای راهنمایی‌های او، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. در ادامه، ویژگی‌های یک مشاور خوب و توانا را بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • میزان تخصص
  • تجربه کاری
  • سابقه همکاری موفق
  • مهارت ارتباطی
  • به روز بودن
  • مهارت کار گروهی
  • توانایی آموزش
ویژگی‌های مشاور اقتصادی خوب
لیست ویژگی‌های مشاور اقتصادی خوب

میزان تخصص

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که باید برای انتخاب یک مشاور کسب و کار، مورد بررسی قرار دهید، میزان تخصص و دانشی است که در حوزه‌ی کسب و کارِ شما دارد. یک مشاور اقتصادی خوب باید بازار کار شما را بشناسد و دید کامل و جامعی از محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، رقبا، بازار هدف، حجم بازار، راه‌های بازاریابی موفق و… داشته باشد؛ علاوه بر این، باید دارای دانش اقتصادی و هوش تجاری کافی و مناسبی باشد تا با توجه به فاکتورهایی که گفته شد، بهترین استراتژی را برای پیشرفت کسب و کارتان، به شما پیشنهاد بدهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تجربه کاری

دومین فاکتوری که باید قبل از استخدام یک مشاور اقتصادی و دریافت مشاوره‌های او، مورد توجه قرار دهید، تجربه‌ی کاری مشاور اقتصادی مدنظرتان می‌باشد. شایان ذکر است، داشتن تجربه‌ی کاری – آن هم در حوزه‌ی مشاوره اقتصادی – از اهمیت بالایی برخوردار است و در حالی که همه‌ی مشاوران می‌توانند تئوری‌ها و استراتژی‌های خوبی را روی کاغذ برای شما مطرح کنند؛ اما می‌دانیم که عوامل زیادی بر روی محقق شدن یک تئوری تأثیر می‌گذارند؛ لذا مشاور اقتصادی که دارای تجربه‌ی بیشتری است، در تشخیص و ارائه‌ی طرح اقتصادی و استراتژی مناسب و پربازده، عملکرد بهتری خواهد داشت.

تجربه کاری مشاور اقتصادی
تجربه کاری مشاور اقتصادی

سابقه همکاری موفق

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی که در انتخاب یک مشاور اقتصادی خوب حتماً باید به آن توجه کنید، تجربه‌ها و کسب‌وکارهای موفقی است که آن مشاور در کارنامه‌ی خود دارد. ممکن است یک مشاور اقتصادی، تجربه‌ی کاری زیادی کسب کرده و شناخت بالایی در رابطه با کسب‌وکار و بازاری که در آن فعالیت دارید، داشته باشد؛ اما نتایج موفق و چشم‌گیری در رزومه‌ی او دیده نشود. در چنین مواردی، علی‌رغم داشتن دو فاکتور قبلی (تخصص و تجربه)، می‌توان دریافت که مشاور اقتصادی موردنظر، توانایی و هوش اقتصادیِ مناسبی برای ارائه‌ی استراتژی‌های درست و تأثیرگذار ندارد. در این راستا، سعی کنید برای استخدام مشاور به رزومه‌ی آن فرد و کسب و کارهای موفقی که در سابقه همکاری با بیزنس‌های مختلف دارد، دقت نمایید.

مهارت ارتباطی

داشتن مهارت ارتباطی، یکی دیگر از عواملی است که باید در مورد انتخاب مشاور اقتصادیِ خوب، مورد توجه قرار دهید. یک مشاور اقتصادی خوب باید در وهله‌ی اول شنونده‌ی خوبی باشد تا بتواند به بهترین شکل، مشکلات و اهداف کاری مورد نظرتان را بشنود و در ادامه، راهکارهای مناسبی برای کسب موفقیت به شما ارائه نماید. علاوه بر این، یک مشاور اقتصادی خوب، باید توانایی برقراری ارتباط حرفه‌ای و پایدار با کارفرما و دیگر کارمندان مجموعه را داشته باشد تا با ایجاد روحیه‌ی همکاری و کار گروهی، توانایی‌های بالقوه پرسنل را دریابد و با طرح استراتژی‌های اقتصادی مناسب، امکان موفقیت را افزایش دهد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

به‌ روز بودن

بازار داخلی و خارجی هر روزه دستخوش تغییرات می‌شود و شرکت‌های مختلف، برای اینکه کسب و کار خود را گسترش دهند، باید از این تغییرات – حتی پیش از وقوع – آگاه باشند. در همین راستا، مشاور اقتصادیِ شما باید در جریان جدیدترین تغییراتِ بازار، تحولات احتمالی بازار در آینده و همچنین جدیدترین استراتژی‌های اقتصادی، برای پیشرفت کسب و کارتان باشد. در ادامه، یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار گروهی

پیشرفت در یک کسب و کار، به صورت انفرادی امکان پذیر نیست و نیازمند همکاریِ یک تیم قوی و دارای روحیه‌ی کار گروهی می‌باشد. از این رو، یک مشاور اقتصادی خوب، باید مهارت و روحیه‌ی بالایی در کار گروهی و همچنین ایجاد هم‌بستگی، بین اعضای گروه داشته باشد. شایان ذکر است، مشاوران اقتصادی مانند نقشه‌خوانان و مسیریابان در کشتی‌های بادبانی می‌باشند و اگر نتوانند خدمه‌ی کشتی را باهم یک‌دل و یک‌صدا کنند، قادر به رساندن کشتی به مقصد نخواهند بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی آموزش

فاکتور مهم دیگری که در استخدام یک مشاور اقتصادیِ خوب اهمیتِ بسیار زیادی دارد، توانایی و مهارت آموزش دادنِ مشاور اقتصادی، به تیم کسب و کار شما می‌باشد؛ زیرا شما علاوه بر دریافت مشاوره اقتصادی کسب و کار، باید روش‌ها و مهارت تعیین استراتژی‌های کسب و کار را هم فرابگیرید. از این طریق به تدریج و با کسب تجربه، توانایی‌های مدیریتی خود را افزایش می‌دهید و بدون پرداخت هزینه‌های اضافی، می‌توانید بهترین استراتژی‌ها را برای گسترش کسب و کارتان، طرح و پیاده‌سازی نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

زمینه‌ های مشاوره اقتصادی کسب و کار

یک کسب و کار، دارای قسمت‌های مختلفی است که در صورت نیاز می‌توانید برای هرکدام از آن‌ها به صورت مجزا مشاور اقتصادی استخدام نمایید. از طرفی، این امکان هم وجود دارد که در تمام زمینه‌ها، از یک مشاور باتجربه و کاردان استفاده کنید؛ اما این شیوه بیشتر در مورد بیزنس‌های کوچک انجام می‌شود. در این راستا، برای آشنایی بیشتر شما، لیستی از «زمینه‌های مشاوره اقتصادی کسب و کار» را آماده کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • سرمایه گذاری
  • بازاریابی
  • برندینگ
  • فروش
  • مدیریت کارکنان
  • انبارداری
  • حسابداری
  • مالیاتی
زمینه‌ های مشاوره اقتصادی کسب و کار
زمینه‌ های مشاوره اقتصادی کسب و کار

سرمایه ‌گذاری

جذب سرمایه و همچنین افزایش آن از طریق روش‌هایی مانند: «سرمایه‌گذاری‌های متفرقه» و «بودجه بندی درست»، از موارد مهمی هستند که برای توسعه‌ی کسب و کار خود، باید از طریق مشاوره اقتصادی خوب از حُسنِ انجام آن‌ها، اطمینان پیدا کنید. شایان ذکر است، مشاوران اقتصادی که در این زمینه از راهنمایی‌هایشان کمک می‌گیرید، باید بازار سرمایه و روش‌های جذب سرمایه‌گذاران را به خوبی بشناسند تا بهترین استراتژی را برای جذب سرمایه گذاران و تأمین منابع مالیِ مورد نیازتان، در اختیار شما بگذارند. از طرفی، مشاوران اقتصادی باید تجربه‌ی بالایی در بودجه‌بندی سرمایه‌ی شما برای بخش‌های مختلف کسب و کار (مانند: تأمین مواد اولیه، تولید، توزیع، بازاریابی و فروش و…) داشته باشند تا سرمایه‌ی شما را به بهترین شکل هزینه کنند و شما بتوانید در مدت زمان کوتاه‌تری، اصل سرمایه خود را به همراه سود حاصل از آن دریافت نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مشاوره اقتصادی در سرمایه گذاری
مشاوره اقتصادی در سرمایه گذاری

بازاریابی

یکی دیگر از بخش‌هایی که نیاز مبرمی به مشاوره اقتصادی کسب و کار دارد، بخش بازاریابی و فروش است. مبحث بازاریابی یکی از گسترده‌ترین حوزه‌هایی است که هر کسب و کاری با آن دست و پنجه نرم می‌کند و شرکتی در بازار برنده است که بازاریابی تأثیرگذار و مناسبی داشته باشد. شایان ذکر است که بازاریابی، اَشکال و شیوه‌های گوناگونی دارد که امروزه جدیدترین و تأثیرگذارترین نوع آن، بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در تبلیغات شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی «راه اندازی دیجیتال مارکتینگ – راه اندازی کمپین های بازاریابی دیجیتال از ۰ تا ۱۰۰» دعوت می‌کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، دارای شاخه‌های مختلفی است که برای ورود به هرکدام از آنها، باید استراتژی مناسبی طرح کرده باشید. طرح استراتژی درست برای بازاریابی، نیازمند مشاوره و راهنمایی می‌باشد و به همین دلیل، وجود یک مشاور اقتصادیِ کسب و کار در زمینه‌ی بازاریابی، کمک بزرگی در مورد مدیریت هزینه‌ی تبلیغات، بخش بازاریابی و تعیین استراتژی‌های بازاریابی مؤثر، به شما خواهد کرد.

برندینگ

برندینگ به عنوان حوزه‌ای تخصصی‌تر از بازاریابی، شناخته می‌شود که به کسب و کار شما کمک می‌کند تا به نام و نشانی معروف و محبوب در حوزه‌ی کاریتان تبدیل شود. برای تبدیل شدن به برند – علاوه بر بازاریابی و تبلیغات برای فروش محصول – باید فاکتورهای اقتصادی مختلفی را در نظر بگیرید و هزینه‌هایی در جهت افزایش اعتبار برندتان داشته باشید که بدون مشاوره اقتصادی، عموماً این فاکتورها به صورت مناسبی اجرا نخواهد شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

فروش

فروش محصولات و خدمات، منبع اصلی درآمد برای تمامی شرکت‌هایی است که کسب و کارهای قانونی دارند و این کسب و کارها، باید برای افزایش سود، میزان فروشِ خود را بالا ببرند. با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید و همچنین نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای افزایش فروش وجود دارد. در این راستا، شما می‌توانید به کمک یک مشاور اقتصادیِ باتجربه و کاردان و آشنا با روش‌های فروشِ محصولات مختلف، در این زمینه به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت کارکنان

مدیریت کارکنان و نحوه‌ی برخورد صحیح با آنها، یکی از مسائل مهمی است که در همبستگی کارکنان و همچنین افزایش کارایی آنان برای پیشرفت شرکت، تأثیر مهم و مثبتی می‌گذارد؛ به همین منظور، بهترین راهکارِ اصولی و تأثیرگذار برای بهبود نحوه‌ی مدیریت کارکنان، «دریافت مشاوره و راهنمایی از مشاورانِ کسب و کار» می‌باشد. گفتنی است که استخدام یک مشاور اقتصادی، برای آموزش و راهنمایی در مورد مدیریت کارکنان، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی پیشرفت و توسعه‌ی کسب و کار شما داشته باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

انبارداری

در نگاه اول، شاید انبارداری بخش ساده‌ای از مدیریت یک کسب و کار به نظر برسد، اما در مورد کسب و کارهای بزرگ، انبارداری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها – و نیازمند صرف هزینه‌ی بالا – به حساب می‌آید. روش‌های مختلفی برای انبارداری وجود دارد که هرکدام از آنها برای کسب و کارهای مختلفی مناسب می‌باشند. با انتخاب یک مشاور اقتصادی کسب و کار در حوزه‌ی انبارداری، به‌راحتی می‌توانید از ورودی‌های محصولات، میزان خروج آنها و همچنین از موجودی انبارها مطلع شوید، تا بتوانید تصمیمات درستی برای مدیریت مالی کسب و کار خود در زمینه‌ی انبارداری بگیرید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حسابداری

یک مشاوره اقتصادی خوب در حوزه‌ی حسابداری، در زمینه بودجه بندی سرمایه و میزان ورودی و خروجی منابع مالی، کمک بسیار بزرگی به افزایش سرمایه‌ی کسب و کار و مدیریت آن، می‌کند. شایان ذکر است که با دریافت مشاوره‌های اقتصادی اصولی و تأثیرگذار در حوزه حسابداری، بررسی و برنامه‌ریزی برای بخش‌های دیگر بیزینس‌تان (مانند: بازاریابی و فروش) بسیار دقیق‌تر و مؤثرتر خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مشاوره اقتصادی در حسابداری
مشاوره اقتصادی در حسابداری

مالیاتی

روش‌های قانونی زیادی برای مدیریت پرداخت مالیات و همچنین کاهش مبلغ آن وجود دارد که به کمک یک مشاور اقتصادی خوب، می‌توان بدون انجام تخلفات یا افزایش بدهی مالیاتی، از آن‌ها بهره برد. شایان ذکر است، اگر استراتژی مناسبی برای پرداخت مالیاتِ کسب و کار خود اتخاذ نکنید، میزان سرمایه‌ی خروجی شما به حدی افزایش خواهد یافت که سود دهی بیزنس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی در رابطه با مشاوره اقتصادی کسب و کار

«مشاوره اقتصادی کسب و کار» مانند «نقشه‌ی راه» و «مشاوران اقتصادی» مانند «راهنمای مسیر» عمل می‌کنند؛ لذا برای رسیدن به موفقیت در زمینه بیزینس، حتماً به این قبیل راهنمایی‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. در این راستا، به منظور انتخاب اصولی و استخدام یک مشاور اقتصادی خوب، بهتر است، شناخت مناسبی از کسب و کار خود و ویژگی‌های یک مشاور خوب داشته باشید تا در مسیر پیشرفت به شما کمک نماید.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از مشاوره اقتصادی کسب و کارها، در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این موضوع دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که برای بهبود شرایط کسب و کار خود، یک مشاور اقتصادی استخدام کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، این کار را به درستی انجام دهند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.