حدود چهار دهه پیش، اولین دوره‌های آموزش مهندسی پلیمر در ایران پایه‌گذاری شد. این رشته در ابتدا به عنوان یکی از گرایش‌های مهندسی شیمی شناخته می‌شد؛ اما به تدریج با افزایش کاربرد پلیمرها (ماکرو مولکول‌ها) در صنعت و پیشرفت‌های روزافزون علم، به عنوان یک رشته مهندسی مجزا درآمد. به دلیل جوان بودن این رشته نسبت به سایر رشته‌های مهندسی، هنوز هم مهندسان پلیمر پتانسیل بالایی جهت کاریابی و اشتغال در صنعت دارند. با این تفاسیر جهت افزایش آگاهی شما، در این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» قصد داریم شغل مهندسی پلیمر را به طور کامل بررسی کنیم. در صورتی که به رشته مهندسی پلیمر و کار کردن در این حوزه علاقه دارید؛ تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

شغل مهندسی پلیمر چیست؟

مهندسی پلیمر علم طراحی، تجزیه و تحلیل و نوآوری در رابطه با مواد پلیمری نظیر پلاستیک، لاستیک و نایلون است. همان‌گونه که ذکر شد، در ابتدا مشاغل این حوزه در اختیار مهندسان شیمی بود؛ اما به پیشرفت‌های به وجود آمده در رابطه با درشت مولکول‌ها، رشته و شغل مهندسی پلیمر جای خود را در صنعت پیدا کرد. فعالان این حوزه در صنایع گوناگونی مانند: صنایع رنگ و رزین، کارخانه‌های تولید لاستیک، پتروشیمی‌ها و در تولید مواد پلاستیکی، فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است، علاوه بر صنایع صنعتی و مادر، رد پای مهندسان پلیمر را در تولید اقلام روزمره‌ای مانند ظروف تفلون و نچسب شاهد هستیم. از این رو، کاربرد پلیمرها از داخل آشپزخانه تا ساخت کامپوزیت‌های مهم صنعتی، باعث وسعت چشم‌انداز شغلی مهندسان پلیمر می‌باشد.

شغل مهندسی پلیمر چیست؟
شغل مهندسی پلیمر چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته مهندسی پلیمر

از زمانی که رشته پلیمر به عنوان یک شاخه نوپا از علوم مهندسی فعالیت خود را آغاز کرد؛ روز به روز بر میزان اهمیت آن در کشورهای مختلف و از جمله ایران افزوده شد. در واقع رشته مهندسی پلیمر، از زیرشاخه‌های گروه ریاضی–فیزیک آزمون سراسری می‌باشد. همانند سایر رشته‌های مهندسی، دانشجویان در مقطع کارشناسی باید طی ۸ ترم تحصیلی و چهار سال تحصیلات خود را کامل کنند و به عنوان مهندس پلیمر فارغ‌التحصیل شوند.

شایان ذکر است، آن دسته از داوطلبان کنکور که قصد ورود به دانشگاه در رشته مهندسی پلیمر را دارند، باید برای درس شیمی – خصوصاً بخش‌های شیمی آلی در دبیرستان – اهمیت زیادی قائل باشند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نقش علوم مختلف در مهندسی پلیمر

بدون شک پایه اصلی علم پلیمر، مفاهیم شیمی پایه و شیمی آلی است. این موضوع باعث می‌شود در ترم‌های اول تحصیل در رشته مهندسی پلیمر، واحدهای درسی مشابه با رشته شیمی تدریس شود. در ادامه با ورود مباحث دیگر، از جمله ریاضیات و شیمی–فیزیک، علم پلیمر از مباحث تئوری فاصله گرفته و به سمت مباحث صنعتی پیش می‌رود.

نقش علوم مختلف در مهندسی پلیمر
نقش علوم مختلف در مهندسی پلیمر

گرایش‌های مختلف مهندسی پلیمر

دانش بررسی بسپارها (پلیمرها) روز به روز گسترش می‌یابد. دانشگاه‌ها با ارائه این دانش در شاخه‌های مختلف، دانشجویان را برای فعالیت در حوزه‌های گوناگون صنعت و پژوهش آماده می‌کنند. جهت آشنایی بیشتر شما، در ادامه قصد داریم گرایش‌های مختلف مهندسی پلیمر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را معرفی و بررسی کنیم.

گرایش های مهندسی پلیمر در دوره کارشناسی

در اکثر دانشگاه‌های کشور، مهندسی پلیمر به دانشجویان مقطع لیسانس در دو گرایش «صنایع پلیمر» و «تکنولوژی و علوم رنگ» ارائه می‌شود. این دو حوزه بر اساس یک تقسیم بندی کلی، بین رنگ‌ها و سایر مواد با پایه پلیمری، انجام شده است. در مقاطع بالاتر، این دو شاخه به زیرشاخه‌هایی منشعب می‌شوند و مباحث با جزئیات بیشتری بررسی می‌گردند.

شایان ذکر است، در برخی از دانشگاه‌ها مدرک اعطا شده به دانشجو، با عنوان کلی مهندسی پلیمر می‌باشد و تفاوت اصلی در دروس انتخابی ارائه شده به دانشجو است.

گرایش های مهندسی پلیمر در دوره کارشناسی ارشد

در مقطع فوق لیسانس، دانشجویان مهندسی پلیمر امکان انتخاب از میان چندین گرایش در حوزه های مختلف را دارند. در ادامه هر کدام از این گرایش‌ها را تشریح خواهیم کرد.

گرایش فرآوری پلیمر

پرطرفدارترین گرایش ارشد مهندسی پلیمر، گرایش فرآوری (فرآورش) است. در این حوزه مهندسان به منظور تولید و توسعه انواع پلیمرها در صنایع گوناگون، آماده می‌شوند. ساخت انواع پلاستیک و لاستیک جهت استفاده در شرایط عملیاتی خاص، انواع ترکیب‌های پلیمری در علم پزشکی و یا صنایع نساجی از موارد اشتغال مهندسان پلیمر در گرایش فرآوری پلیمر است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گرایش نانو فناوری پلیمر

توسعه علم نانو مواد در شاخه‌های گوناگون صنعت، به شدت مورد توجه است. در زمینه نانو پلیمرها نیز مهندسان وظیفه بررسی و تجزیه و تحلیل ماکرو مولکول‌ها در مقیاس نانو را دارند. از این طریق امکانات تهیه و تولید ترکیباتی مانند: نانو الیاف‌ها، پوشش‌های عایق، نانو کامپوزیت‌ها و… فراهم می‌شود.

گرایش نانو فناوری پلیمر
گرایش نانو فناوری پلیمر

گرایش پلیمریزاسیون

پلیمریزاسیون دانش بررسی فرآیندها و تجهیزات مربوط به تولید و سنتز انواع پلیمرها می‌باشد. در این گرایش، مهندس پلیمر آموزش می‌بیند تا با شبیه سازی و آزمایش در مقیاس پایلوت، اطلاعات لازم جهت تولید صنعتی بسپارها را فراهم آورد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گرایش علوم پایه

علم بررسی و تولید پلیمرها با پایه دانش شیمی و مولکولی، روز به روز گسترش می‌یابد. در گرایش علوم پایه پلیمری، مهندسان به دنبال یادگیری و گسترش علوم مبنا و فراهم کردن مقدمات کارهای صنعتی هستند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

گرایش مواد مرکب

کامپوزیت‌ها موادی هستند که از ترکیب غیر آمیخته انواع مختلف مواد ایجاد می‌شوند؛ به نحوی که ویژگی‌های بهتری نسبت به هر کدام از مواد اولیه داشته باشند. در گرایش مواد مرکب، به مهندسان پلیمر دانش لازم جهت تولید، بهینه سازی و ترکیب انواع پلیمر و مواد غیر پلیمری ارائه می‌شود. از این طریق در صنایع مختلف، از جمله تولید تجهیزات نظامی پیشرفته و مصالح ساختمانی نوین، امکانات تولید کامپوزیت‌های کاربردی فراهم می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی پلیمر

استفاده‌های گوناگون از پلیمرها در صنایع مختلف، حوزه های کاری متنوعی برای مهندسان پلیمر فراهم کرده است. پلیمرها در قالب موادی چون لاستیک و پلاستیک، رنگ و رزین و کامپوزیت‌ها، آن‌قدر در موارد مختلف به کار می‌روند که نمی‌توان کار مهندسان پلیمر را محدود به یک یا چند حوزه خاص کرد. مشکل از آنجا شروع می‌شود که معمولاً جایگاه تخصصی یک مهندس پلیمر، توسط افرادی با دانش کلی‌تر نظیر مهندسین شیمی یا مواد اشغال می‌شود. با این وجود در ادامه لیستی از حوزه‌های کار رشته پلیمر را برای شما فراهم کرده‌ایم:

  • فعالیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خصوصاً در بخش حفاظت و خوردگی و رنگ
  • صنایع خودروسازی در تولید قطعات لاستیکی و کامپوزیتی
  • صنایع نساجی و تولید الیاف‌های پلیمری نظیر پلی استر
  • تولید لوازم آشپزخانه و تولید ظروف تفلون
  • تولید مصالح ساختمانی نوین از طریق فعالیت در زمینه کامپوزیت‌ها
  • صنایع تولید رنگ
  • صنایع تولید رزین
  • کارخانه‌های تولید لوازم پلاستیکی
  • تولید لوله‌های از جنس پلی اتیلن
  • صنایع تولید مخازن پلیمری
  • صنایع الکترونیکی و تولید عایق‌های الکتریسیته
  • و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی پلیمر
حوزه های کاری شغل مهندسی پلیمر

وظایف شغل مهندسی پلیمر

وظایف شغل مهندسی پلیمر، با توجه به صنعتی که در آن قرار است فعالیت کنید، تعیین می‌شود. در واقع گستره استفاده از پلاستیک، لاستیک، رنگ، رزین و مواد مرکب، بسیار زیاد است. آن دسته از متخصصانی که در صنایع تولیدی مشغول به کار هستند، وظیفه نظارت بر خطوط تولید را انجام می‌دهند. از طرفی در بخش تحقیق و توسعه‌ی صنایع، مهندس پلیمر وظیفه پژوهش و بررسی در زمینه تولید محصولات جدید را بر عهده دارد. در این راستا، سعی می‌کنیم در ادامه با توجه به حوزه‌ها و صنایع مختلف، وظایف کلی شغل مهندسی پلیمر را برای شما بیان کنیم. این وظایف عبارت‌اند از:

  • طراحی فرآیندهای صنعتی و آزمایشگاهی تولید پلیمر
  • طراحی تجهیزات و راکتورهای شیمیایی ساخت مواد پلیمری
  • طراحی فرمولاسیون پلیمرها در حوزه های گوناگون نظیر صنایع رنگ، رزین، لاستیک و…
  • بررسی ایمنی محصولات پلیمری از نظر آتش سوزی یا تحمل فشار
  • کنترل و نظارت خطوط تولید کارخانه‌های رنگ و رزین
  • بازرسی فرآیند کنترل خوردگی و رنگ آمیزی پروژه‌های بزرگی نظیر صنایع نفت و گاز
  • تحقیق و پژوهش در مورد ابعاد جدید علم پلیمر

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی پلیمر

فعالیت در هر شغل و مهم‌تر از آن کسب موفقیت و تداوم فعالیت، نیاز به برخورداری از مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف دارد. می‌توان گفت، اجرای درست وظایف محوله و مفید بودن در شغل، وابسته به داشتن این پارامترهای مثبت است. در این راستا، قصد داریم مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های شغل مهندسی پلیمر را معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • مهارت در علوم پایه
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • توانایی پژوهش و تحقیق
  • داشتن خلاقیت در حل مسئله
  • توانایی برنامه ریزی و تصمیم گیری
  • مهارت برقراری ارتباط
  • توانایی کار تیمی
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف

در ادامه هر کدام از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی پلیمر
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی پلیمر

مهارت در علوم پایه

علم شیمی و ریاضیات به عنوان پایه‌های اصلی دانش تولید پلیمر شناخته می‌شوند. شما به عنوان مهندس پلیمر، باید اطلاعات و دانش کافی در زمینه این علوم را داشته باشید. شایان ذکر است، شیمی–فیزیک به عنوان علم بررسی روابط مولکولی و برهم‌کنش ذرات سازنده مواد، از دیگر علوم پایه‌ای است که در شغل مهندسی پلیمر تأثیر زیادی دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر زبان انگلیسی

متأسفانه رشته پلیمر از منابع فارسی زیادی بهره نمی‌برد و شاید مجبور باشید در موارد متعددی از منابع انگلیسی یا مشورت با اساتید غیر ایرانی بهره ببرید. در این راستا، تسلط بر زبان انگلیسی یکی از توانایی‌های لازم برای شغل مهندسی پلیمر است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی پژوهش و تحقیق

علم پلیمر به سرعت در حال پیش رفتن است. کشف ترکیب‌های جدید، بهینه سازی فرمولاسیون، طراحی فرآیندهای نوین و… هر روز در دنیای علم اتفاق میافتد. شما باید به عنوان مهندس پلیمر، همواره به دنبال پژوهش و تحقیق باشید و دانش خود را به روز نگه دارید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

داشتن خلاقیت در حل مسئله

گاهی ایجاد تغییرات در فرآیندهای تولید یا بهینه سازی فرمولاسیون پلیمرها، نیاز به داشتن خلاقیت در حل مسئله دارد. شما باید قادر باشید در شرایط آزمایشگاهی یا محیط‌های صنعتی، با ارائه راهکارهای نوین، مشکلات مختلف را برطرف نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی برنامه ریزی و تصمیم گیری

اجرای پروژه‌های صنعتی و آزمایشگاهی، نیازمند برنامه ریزی در انجام کارها و تصمیم گیری در برخورد با موانع است. برخورداری از این توانایی باعث می‌شود، فرآیند انجام کار طبق زمان‌بندی پیش برود و در صورت بروز هر گونه مشکل، امکان اصلاح مسیر و پیشرفت کار را داشته باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت برقراری ارتباط

صنعت پلیمر معمولاً به عنوان تولید کننده مواد اولیه در دیگر صنایع شناخته می‌شود. از این رو نیاز است مهندسان پلیمر، با ایجاد ارتباط سازنده، زمینه را جهت دریافت نظرات و بازخوردهای دیگر فعالان صنعتی فراهم آورد. در این صورتقادر خواهد بود، از این نظرات در تولید مواد با کیفیت و بهبود ویژگی‌های ساختار پلیمری مواد استفاده نماید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار تیمی

در هر شغلی که فعالیت کنید، باید توانایی انجام کار تیمی را داشته باشید. در مشاغل مهندسی این موضوع بیشتر احساس می‌شود؛ چرا که اجرای یک پروژه، معمولاً با همکاری تیم‌های تخصصی انجام می‌گیرد. داشتن توانایی کار تیمی باعث می‌شود، فعالیت شما در راستای بهبود پروژه و موازی با فعالیت سایر همکارانتان باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار تیمی
توانایی کار تیمی

توانایی کار با نرم افزار های مختلف

بررسی فرآیندهای پیچیده صنعتی، تولید فرمولاسیون پلیمرها، شبیه سازی ساختارهای مولکولی و … از جمله مواردی هستند که این روزها به واسطه نرم‌افزارهای تخصصی انجام می‌گیرند. مهندسان پلیمر جهت پیش رفتن با دانش روز و کسب موفقیت در حوزه کاری خود، باید نحوه کار با این ابزارهای مفید را بدانند.

نرم افزار های تخصصی به کار رفته در شغل مهندسی پلیمر

استفاده از نرم‌افزارهای مختلف باعث می‌شود یک مهندس پلیمر وظایف شغلی خود را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد. از طرفی بررسی و تجزیه و تحلیل برخی از موارد صنعتی یا آزمایشگاهی، نیازمند صرف هزینه زیادی است؛ از این رو بهتر است با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه سازی و تحلیلی، بخشی از راه به‌واسطه‌ی نرم‌افزار انجام شود. به این ترتیب با کسب اطمینان بیشتر، مقدار هزینه مصرف شده در اجرای پروژه‌ها کاهش می‌یابد. در این راستا، جهت افزایش آگاهی شما، برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای به کار رفته در شغل مهندسی پلیمر را معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • متلب MATLAB
  • اسپن Aspen
  • کم دراو ChemDraw
  • مولدفلو Moldflow
  • متریال استودیو Materials Studio

جهت افزایش دانش شما، هر کدام از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی پلیمر
نرم افزار های تخصصی شغل مهندسی پلیمر

متلب MATLAB

متلب نرم‌افزاری قوی برای دانشجویان و محققین رشته‌های ریاضی و مهندسی است که در جهت حل مسائل تئوری ماتریس‌ها، جبر خطی و آنالیز عددی ساخته شده است. واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی زبان برنامه نویسی مورد نظر است که از ترکیب دو واژه MATrix (ماتریس) و LABoratory (آزمایشگاه) ایجاد شده است. امروزه هزاران کاربر در زمینه‌های بسیار متنوع مهندسی با متلب به عنوان یکی از اولین محیط‌های محاسباتی و تکنیکی که قادر به حل مسائل آن‌هاست آشنا می‌شوند.

شایان ذکر است که کاربردهای این نرم‌افزار برای مهندسی پلیمر بسیار است. مواردی مانند کنترل فرایند، محاسبات فرایندی و شبیه سازی، مدل سازی و بهینه سازی، توسط این سیستم مؤثر برای محاسبات علمی و مهندسی، قابل انجام هستند.  در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متلب - MATLAB
متلب – MATLAB

اسپن Aspen

اسپن نرم‌افزاری قدرتمند و بسیار پیشرفته برای طراحی و شبیه سازی واحدهای فرآیندی می‌باشد. برنامه‌ها و ابزارهای مختلف Aspen به دلیل پوشش اکثر فرآیندهای نفت، گاز، پتروشیمی، الکترولیتی دارویی، معدنی، غذایی، واحدهای تولید پلیمر و … محدوده وسیعی از نیازمندی‌های متخصصان را تأمین می‌نماید. در واقع نتایج خوبی که این نرم‌افزار در مورد ترکیبات نفتی می‌دهد، باعث شده است که بازده مناسبی در رابطه با شبیه سازی تولید مواد پلیمری ارائه دهد.

شایان ذکر است، از دیگر امکانات این نرم‌افزار، می‌توان به مواردی همچون طراحی دقیق و مکانیکی تجهیزات فرآیندی، نظیر تجهیزات تبادل حرارتی، برج‌ها و… اشاره کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کم دراو ChemDraw

طراحی شیمیایی نیاز به ابزار خاصی دارد تا از بررسی‌های ویرایش ساختار مولکولی خسته کننده و طولانی جلوگیری شود. این ابزار تخصصی نرم‌افزار کِم دراو است. در واقع ChemDraw یک راه حل کامل برای ایجاد نمایش‌های حرفه‌ای از مواد آلی، فلزات، پلیمر و… می‌باشد. امکاناتی که کم دراو در اختیار مهندسان پلیمر قرار می‌دهد، عبارت‌اند از:

  • بررسی هم‌زمان چندین مدل
  • تجزیه و تحلیل فرمولاسیون مواد
  • مشاهده خواص شیمیایی عناصر
  • نمایش تمام ویژگی‌های جدول تناوبی عناصر

شایان ذکر است، نرم‌افزار ChemDraw با فراهم کردن ابزارهای طراحی شیمیایی کارآمد و راحت، سرعت انجام کار را به شدت افزایش می‌دهد و از طرفی در ارائه نتایج حرفه‌ای و دقیق به شما کمک می‌کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مولدفلو Moldflow

همان‌طور که ذکر شد، یکی از زمینه‌های کاری مهندسی پلیمر مربوط به صنایع تولید پلاستیک است. در این راستا، نرم‌افزار مولدفلو برای شبیه سازی تزریق پلاستیک و قالب گیری فشرده در صنایع پلاستیک سازی به کار می‌رود. در واقع استفاده از نرم‌افزارMoldflow برای شبیه سازی قالب گیری تزریق پلاستیک، باعث کاهش نقص‌های تولید می‌شود و در تولید بهترین محصولات به مهندسان پلیمر کمک می‌کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مولدفلو Moldflow
مولدفلو Moldflow

متریال استودیو Materials Studio

دنیای شبیه سازی توسط رایانه، با ارائه متریال استودیو، یک نرم‌افزار تخصصی و فوق پیشرفته شبیه ساز، برای کاربران رشته‌های مهندسی پلیمر، شیمی و مواد را آماده کرده است. این نرم‌افزار، یک تجسم فوق‌العاده از ترکیبات شیمیایی مورد نظر را ایجاد و به صورت سه‌بعدی در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. از طرفی انجام محاسبات مربوط به پلیمرها و برهم‌کنش‌های بین مولکولی، به راحتی توسط Materials Studio انجام می‌گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه در رابطه با مشاغل مهندسی

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

سخن پایانی در رابطه با شغل مهندسی پلیمر

شغل مهندسی پلیمر از مشاغل آینده دار در ایران است؛ چراکه هنوز به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است. در آینده به تدریج تمام جایگاه‌های شغلی که توسط دیگر رشته‌های مهندسی اشغال شده است، باید توسط مهندسان پلیمر پر شوند. در واقع پیشرفت صنعت کشور زمانی میسر می‌شود که هر شخص با توجه به تخصص و دانشی که دارد به کار گرفته شود. شما هم در صورت تمایل به کار در زمینه مهندسی پلیمر، باید با کسب دانش و تلاش پیوسته در یادگیری یافته‌های نوین علمی، تلاش خود را در به دست آوردن جایگاه اصلی مهندسی پلیمر انجام دهید.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی پلیمر در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مهندس پلیمر مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.