کسب و کارهای زیادی – حتی با داشتن محصولات و خدمات بسیار باکیفیت و ایده‌هایی نو – به‌خاطر عدم برقراری ارتباط درست با مشتری، شکست خورده‌اند؛ از این رو، شما اگر بهترین محصولات یا خدمات را هم داشته باشید، اما اگر نتوانید برای عرضه‌ی آن‌ها به مشتریان، ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید، شکست خواهید خورد! به‌همین دلیل، می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های یک کسب و کار، مشخص کردن نحوه ارتباط با مشتریان است.

بخش ارتباط با مشتریان در اجزاء مختلف بوم کسب و کار
بخش ارتباط با مشتریان، یکی از 9 جزء مختلف بوم کسب و کار

در «مدل کسب و کار» یا همان «بوم کسب و کار» که شامل 9 بخش است، بخشی برای «ارتباط با مشتریان» وجود دارد که شما به‌عنوان مدیر یک کسب و کار، باید در آن بخش، استراتژیِ درستِ ارتباط با مشتریان را برای خود مشخص کنید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، می‌خواهیم بخش «ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار» را باهم بررسی کنیم تا شما عزیزان به‌صورت کامل با آن آشنا شوید و از آن برای افزایش فروش کسب و کار خود استفاده کنید. لطفاً تا انتها با ما همراه شوید.

تعریف بخش ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار

بخش ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار دارای سه هدف اصلی می‌باشد که عبارت‌اند از:

  1. جذب مشتری
  2. حفظ مشتری
  3. افزایش فروش

در ادامه، چگونگی دستیابی به اهداف فوق را به همراه روش‌های لازم جهت تحقق این اهداف، به‌طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

اهداف ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار
اهداف ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هدف اول: جذب مشتری

یکی از اهداف اصلی که در بخش «ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار» باید به‌دنبال آن باشید، «راه های جذب مشتری» می‌باشد. در این راستا، شما باید استراتژی خود در ارتباط با مشتری را به‌گونه‌ای طرح کنید که منجر به جذب حداکثری مشتریان و کسب سهم بیشتری از بازار گردد. شایان ذکر است که اگر در اولِ راهِ شروعِ یک کسب و کار هستید، این هدف باید اولویت شما باشد اما با ادامه‌ی کسب و کار و برای حفظ بقای آن، باید 2 هدف دیگر هم اضافه کنید. اما برای جذب مشتری چه راه‌هایی وجود دارد؟

  • تولید محتوا
  • سئو
  • تبلیغات آنلاین
  • تبلیغات کلیکی
  • طراحی و انتشار پوستر و بنر
  • بازاریابی حضوری
  • فعالیت در رسانه‌های اجتماعی

در ادامه، به چگونگی استفاده از روش‌های فوق برای جذب مشتریان به کسب و کار خود می‌پردازیم.

روش های جذب مشتری در مدل کسب و کار
روش های جذب مشتری در مدل کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوا

تولید محتوا یکی از شاخه‌های بازاریابی آنلاین (Digital Marketing) می‌باشد که کمک بزرگی به دیگر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌کند. در بازاریابیِ تولید محتوا، در قدم اول شما نیاز به بستری برای انتشار محتوای تولیدشده‌ی خود دارید که بستر مناسب برای این‌کار «وب‌سایت» می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط با طراحی سایت:

پس در قدم اولِ تولید محتوا، شما باید یک وب‌سایت برای کسب و کار خود آماده کنید و پس از آن می‌توانید محتواهای مختلفی (متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی) را در آن منتشر نمایید. در واقع، محتوایی که شما به منظورِ «جذب مشتریان» تولید و سپس منتشر می‌کنید، می‌تواند به‌صورت مقاله و ریپورتاژ (متنی)، ویدئوها و انیمیشین‌های آموزشی و تبلیغاتی (تصویری)، اینفوگرافیک‌ها (تصویری) و یا پادکست و فایل‌های صوتی (صوتی) باشد.

شایان ذکر است که هر کدام از این انواع محتوا، تأثیرگذاری خاص خود را بر روی مشتریان بالقوه‌ی شما دارد؛ اما به‌طور کلی، محتوای متنی (مقاله و ریپورتاژ آگهی)، هم تأثیر بیشتری در بازاریابی شما دارد و هم ابزاری قدرتمند‌تر برای کمک به دیگر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. برای اینکه با مقاله‌نویسی برای تولید محتوا بیشتر آشنا شوید، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی «اصول محتوا نویسی و نگارش مقاله برای سایت ها» دعوت می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط با تولید محتوا:

شایان ذکر است که ریپورتاژ آگهی به صفحه‌ای تبلیغاتی گفته می‌شود که محتوای آن به شکل یک مقاله است، منتها مقاله‌ای که در آن، چند لینک از وب‌سایت شما وجود دارد و کسب‌وکار شما در آن تبلیغ شده است. «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ که سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یاس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولیدشده در وب‌سایت‌تان را) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، می‌توانید روی این لینک [+] کلیک کنید.

رپیورتاژ آگهی با نشریلا
رپیورتاژ آگهی با نشریلا

سئو (SEO)

عبارت سئو (SEO) به زبان فارسی یعنی «بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو». یک سئوی خوب و درست، سئویی است که در نهایت موجب افزایش رتبه و ارزش وب‌سایت شما پیش موتورهای جستجو گردد و این افزایش رتبه و ارزش، باعث می‌شود تا زمانی که کاربران (مشتریان بالقوه‌) شما عنوانی را در گوگل جست‌وجو می‌کنند، لینک صفحات وب‌سایت شما، در جایگاه بالاتری قرار بگیرد و کاربران بیشتری روی محتوای شما کلیک کنند؛ در نتیجه شاهد افزایش ترافیک و بازدید از وب‌سایت خود خواهید بود که موجب «جذب بیشتر مشتری» و همچنین «افزایش فروش» شما می‌گردد.

شایان ذکر است که در سئو از ابزارهای مختلفی مانند بک‌لینک، تولید محتوا، تبلیغات کلیکی و… استفاده می‌گردد تا ارزش وب‌سایت شما نزد موتورهای جستجو بالاتر برود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به مقاله «سئو (SEO) چیست؟ – راهنمای جامع بهبود سئوی سایت به زبان ساده» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات آنلاین

امروزه دنیای آنلاین و شبکه‌های مجازی، عضوی جدایی‌نا‌پذیر از جوامع انسانی شده‌اند و افراد، بیشترِ وقتِ آزادِ خود یا حتی وقتِ کاری خود را در دنیای مجازی سپری می‌کنند؛ آنها برای انجام کارها، خرید محصولات، دریافت خدمات، کسب اطلاعات، آموزش دیدن و تقریباً هر کار دیگری، اول به اینترنت و فضای مجازی مراجعه می‌کنند. با این تفاسیر، شما به‌عنوان مدیر یک کسب و کار باید بدانید که «تبلیغات در دنیای آنلاین»، یکی دیگر از روش‌هایی است که حتماً برای «جذب مشتری» می‌بایست انجام بدهید. گفتنی است که این تبلیغات، می‌تواند در پلتفرم‌های آنلاین مختلفی مانند سرویس‌های پخش آنلاین فیلم، رادیوهای آنلاین، وب‌سایت‌ها، سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی و هر پلتفرم آنلاین دیگری صورت بگیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یکی از انواع تبلیغات آنلاین می‌باشد که لازمه‌ی استفاده از آن، داشتن وب‌سایت برای کسب و کارتان می‌باشد؛ نحوه‌ی کار تبلیغات کلیکی به این صورت است که وب‌سایت‌های پر بازدید و دارای ترافیک بالا، یک بنر تبلیغاتی از کسب و کار شما را در قسمت‌های مختلفی از وب‌سایت خود قرار می‌دهند و کاربرانِ آن وب‌سایت‌ها با کلیک بر روی بنر تبلیغاتی شما، به قسمت خاصی از وب‌سایت‌تان منتقل می‌شوند. لازم به ذکر است بنر تبلیغاتی که شما آماده می‌کنید باید متناسب با ابعادی باشد که وب‌سایت‌های مذکور، برای درج تبلیغات شما قرار داده‌اند.

تبلیغات کلیکی چند مزیت دارند که عبارت‌اند از:

  • پرداخت هزینه‌ی تبلیغات به‌ازای تعداد کلیکی که روی تبلیغ شما صورت گرفته است. (بنابراین نیاز نیست هزینه‌ای اضافی پرداخت کنید.)
  • تبلیغ رایگان و دیده شدن نام برند و کسب‌وکار شما در صورتی که کاربران بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک نکنند! (زیرا پرداخت به‌ازای تعداد کلیک صورت می‌گیرد.)
  • افزایش ترافیک و بازدید از وب‌سایت شما (که کمک بزرگی به سئوی وب‌سایت و افزایش ارزش و رتبه‌ی آن می‌گردد.)

شایان ذکر است این تکنیک دیجیتال مارکتینگ، توسط شرکت‌های مختلف و به‌صورت هوشمند انجام می‌شود و با بهینه‌سازی زمان و محل نمایش بنر شما، بازدهی تبلیغات افزایش پیدا می‌کند. در این صورت مشتریان بالقوه، به سایت شما هدایت می‌شوند و نرخ تبدیل کاربر به مشتری برای بیزینس شما افزایش می‌یابد. بهتر است در این زمینه با شرکت‌های معتبر همکاری کنید؛ که در زمینه‌ی نشر تبلیغات کلیکی هوشمند با سایت‌های معتبر و پربازدید کار می‌کنند؛ زیرا این کار باعث کاهش هزینه‌ها و رونق بازارِ فروش شما می‌شود.

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای یک آژانس تبلیغاتی حرفه‌ای در زمینه تبلیغات بنری-کلیکی هوشمند باید در نظر داشته باشید، این است که:

  • تعداد زیادی از تبلیغات در آن قابل انتشار باشد
  • گزینه‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما داشته باشد.
  • تبلیغات با توجه به علایق مخاطب و محتوای سایت شما، به‌صورت هوشمند نمایش داده شود.
  • دارای سیستم آماری و گزارشی و همچنین سیستم ضد تقلب باشد.
  • سیستم پرداخت منظم، شفاف و با مبلغ مناسب داشته باشد.

«کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را – بر اساس موارد بالا – ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان موردنظرتان برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی  و انتشار پوستر و بنر

چاپ پوستر و بنرهای تبلیغاتی یکی از روش‌های سنتی بازاریابی و «جذب مشتری» است که در آن، شما محتوای تبلیغاتی خود – که معمولاً عکس یا یک متن تبلیغاتی می‌باشد – را بر روی کاغذ یا بنر در ابعاد مختلفی چاپ کرده و در سراسر شهر منتشر می‌کنید. بنرهای تبلیغاتی، بیشتر در معابر اصلی بر روی جایگاه‌هایی که شهرداری قرار داده است، نصب می‌شوند و حتماً تعداد زیادی از آنها را در سطح شهر مشاهده کرده‌اید. در روشی دیگر، شما تبلیغات خود را بر روی کاغذ چاپ کرده و یا در بین مردم پخش می‌کنید یا اینکه بر روی دیوار یا کف معابر می‌چسبانید و رهگذران با دیدن آن، در معرض تبلیغات شما قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که امروزه، این نوع از تبلیغات سنتی با دیجیتال مارکتینگ ادغام شده‌اند و در بسیاری از تبلیغات چاپی، ما شاهد لینک، آیدی شبکه‌های مجازی یا QR Code هایی هستیم که با اسکن آنها، مخاطبان به وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کسب و کارها دسترسی پیدا می‌کنند.

بازاریابی حضوری

شاید نزدیک‌ترین روش به ذهن برای «جذب مشتری»، بازاریابی حضوری باشد. در این روشِ جذب مشتری، بازاریابان و فروشندگان حرفه‌ای به‌صورت حضوری به مشتریان بالقوه مراجعه کرده و با آنها ارتباط مستقیمی برقرار می‌کنند و در این ارتباط به معرفی محصولات یا خدمات و همچنین فروش آنها به مشتریان می‌پردازند. برای داشتن یک بازاریابیِ حضوری موفق، بازاریابان و فروشندگان علاوه‌بر داشتن اطلاعات کافی در مورد محصولات یا خدمات شرکت، باید مهارت‌ها و اطلاعاتی همچون: فن بیان، اطلاعات محصولات یا خدمات رقبا، زبان بدن، نحوه‌ی ارتباط با مشتری و… را نیز در خود داشته باشند تا به بهترین شکل بتوانند با مشتری ارتباط برقرار کنند و محصولات یا خدمات مورد نظر را به آنها عرضه نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به مقاله «تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار – راهنمای جامع تعیین بازار هدف و تارگت فروش» مراجعه کنید.

فعالیت در رسانه های اجتماعی

هر کدام از رسانه‌های اجتماعی – که کاربران از آن استفاده می‌کنند – برای هدفی خاص و انتشار نوع خاصی از محتوا، ساخته شده‌اند؛ اما شما می‌توانید با استراتژی و تولید محتوایی مناسب، در همه‌ی این رسانه‌ها به بازاریابی، تبلیغات و «جذب مشتری» بپردازید. شبکه‌های اجتماعی جزو پرنفوذترین ابزارهای آنلاین در دنیای ما محسوب می‌شوند و شما باید بر اساس نوع کسب و کار، ارزشی که ارائه می‌دهید و همچنین نوع خدمات و محصولاتتان، استراتژی درستی برای فعالیت در هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی طرح کنید.

در این بین، روش‌های مشترکی برای بازاریابی و جذب مشتری در شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارد؛ مانند:

  • بهره‌گیری از اینفلوئنسرها
  • ایجاد ارتباط با کاربران
  • فراهم کردن بستری برای ارتباط مشتریان و کاربران با یکدیگر
  • و در نهایت انتشار محتوای مناسب با شبکه‌ی اجتماعی که در آن فعالیت دارید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هدف دوم: حفظ مشتری

هدف دیگری که بعد از «جذب مشتری» باید به‌دنبال آن باشید، «حفظ کردن مشتری است که به‌دست آورده‌اید». لازم به ذکر است که حفظ مشتریان معمولاً کاری سخت‌تر نسبت به جذب آنهاست؛ زیرا شما باید خدمات پس از فروشی ارائه بدهید که «مشتری عادی» خود را به «مشتری وفادار» تبدیل کنید. این را هم در نظر داشته باشید که در تجارت، ارزش 1 مشتری وفادار، 10 برابر مشتریانی است که تنها یکبار از شما خرید می‌کنند. در این راستا، راه‌های مختلفی برای حفظ مشتریان وجود دارد، ولی بهترین راه‌های حفظ مشتری عبارت‌اند از:

  • پیگیری‌های پس از فروش
  • پشتیبانی مناسب
  • ایجاد باشگاه مشتریان
  • ارائه تخفیفات
  • فراهم ساخت راه‌های ارتباطی

در ادامه، به چگونگی استفاده از روش‌های فوق، جهتِ حفظِ مشتریانِ کسب و کارِ خود می‌پردازیم.

روش های حفظ مشتری در مدل کسب و کار
روش های حفظ مشتری در مدل کسب و کار

پیگیری های پس از فروش

پس از اینکه مشتری، خرید خود را از شما انجام داد، نباید او را فراموش یا رها کنید؛ زیرا داستان شما با مشتری هنوز هم ادامه دارد! برخی از روش‌هایی که برای پیگیری‌های پس از فروش می‌توانید استفاده کنید، گرفتن نظرِ مشتری بعد از استفاده‌اش از محصول یا خدمات، نظرسنجی در مورد نحوه‌ی برخورد فروشندگان با او، میزان رضایت او از سرویس‌های خرید آنلاین و این قبیل موضوعات می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پشتیبانی مناسب

هیچ محصول یا خدماتی بی‌عیب نیست و همه‌ی مشتریان هم اطلاعات و دانش کافی در مورد استفاده از محصولات یا خدمات را ندارند؛ به همین منظور، «پشتیبانی» یک ابزار بسیار ضروری و قدرتمند برای افزایش رضایت مشتریان، حفظ آنها و تبدیل کردنشان به مشتریان وفادار می‌باشد. در این راستا، با ایجاد یک سرویس پشتیبانی قوی و به‌موقع، شاهد افزایش تعداد مشتریان وفادار خود خواهید بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد باشگاه مشتریان

یکی دیگر از راه‌های حفظ مشتریان و تبدیل کردن آنها به مشتریان وفادار، «ایجاد باشگاه مشتریان» می‌باشد. با ایجاد باشگاه مشتریان، شما می‌توانید اطلاعات تماس، اطلاعات شخصی مانند: تاریخ تولد هر مشتری و… را دریافت کنید و از این اطلاعات برای برقراری ارتباط شخصی‌سازی‌شده مانند: تبریک تاریخ تولد، تبریک مناسبت‌های مختلف، ارائه کدهای تخفیف شخصی و… استفاده نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ارائه تخفیفات

تخفیف همیشه موضوع جذابی برای مشتریان است؛ از این رو، یکی از راه‌های مؤثر هم برای جذب مشتری و هم حفظ مشتریان فعلی، ارائه‌ی تخفیفات مختلف به آنها می‌باشد. این تخفیفات می‌توانند به‌صورت‌های مختلفی مانند:

  • درصدی (مثلاً 30 درصد تخفیف بر روی کل مبلغ خرید)
  • درصد خاص (مثلاً 50 درصد تخفیف روی محصول یا خدماتی خاص)
  • و همچنین مبلغی خاص (مثلاً به‌ازای خریدهای بالای 500 هزار تومان، 100 هزار تومان تخفیف)

به مشتریان ارائه گردد.

فراهم ساختن راه های ارتباطی

اینکه شما راه‌های ارتباطی مختلفی را برای مشتریانتان با خود فراهم کنید، هم باعث تقویت رابطه‌ی شما با آنها می‌گردد و هم اعتماد بیشتری در آنها نسبت به کسب و کارتان ایجاد می‌شود. پر واضح است که ایجاد اعتماد و تقویت آن، مهم‌ترین نکته برای تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار به شمار می‌رود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هدف سوم: افزایش فروش

و اما پس از تمامی اهدافی که برای ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار گفتیم، باید سعی کنید تا «افزایش فروش» داشته باشید؛ هدفِ افزایش فروش، هدفی است که در آن هم باید مشتری جدید به‌دست بیاورید و هم به مشتریان وفادار خود محصولات بیشتری بفروشید. همانند اهداف قبلی، برای رسیدن به افزایش فروش، نیز راه‌های مختلفی وجود دارد که با موارد قبلی مشترک است؛ راه‌های افزایش فروش عبارت‌اند از: ارائه تخفیفات دوره‌ای، تبلیغات مناسب، پشتیبانی و پیگیری‌های لازم برای مشتریان و… .

ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار
ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار

نکته: در بالا اهدافی که باید در بخش مشتریان به آنها برسید را با هم بررسی کردیم؛ و همان‌طور گفتیم که در شروع یک کسب و کار، اول باید هدفِ جذب مشتری در اولویت شما باشد؛ اما برای اینکه کسب و کار شما ادامه‌دار باشد و همچنین پیشرفت کند، نیاز دارید که استراتژی ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار، هر 3 هدف را به‌خوبی پوشش دهد. ناگفته نماند که گاهی ممکن است در برخی از برهه‌های تجارت، مجبور شوید بیشترِ تمرکز خود را بر روی یکی از این اهداف قرار دهید، تا شرکت یا کسب و کار شما به سمتی که می‌خواهید حرکت کند.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار

به‌طور کلی 6 مدل برای «ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار» تعریف شده است که هر کدام از آنها برای انواع خاصی از کسب و کارها مناسب است؛ همچنین، برای انتخاب هر یک از این انواع ارتباط با مشتری، باید به نوع محصول یا خدماتی هم که ارائه می‌دهید، توجه داشته باشید. انواع ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار عبارت‌اند از:

  • مدل ارتباطی سرویس‌های خودکار
  • مدل ارتباطی سلف‌سرویس
  • مدل ارتباطی همکاری
  • مدل ارتباطی دستیار شخصی
  • مدل ارتباطی دستیار اختصاصی
  • مدل ارتباطی انجمنی

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

انواع ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار
انواع ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار

مدل ارتباطی سرویس های خودکار

در این مدل ارتباط با مشتریان، تمامی فرایندهای ارتباط با مشتری – جهت فروش محصولات  – به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال در فروشگاه‌های اینترنتی، مانند دیجی‌کالا، بر اساس رفتار کاربران، محصولاتی را که ممکن است بیشتر دوست داشته باشند، به آنها پیشنهاد می‌دهد و کاربران هم می‌توانند به‌راحتی و با کمک سرویس‌های خودکاری که قرار داده شده است، خرید خود را ثبت نمایند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدل ارتباطی سلف سرویس

این مدل، نوع ساده‌تری از مدل ارتباطی سرویس‌های خودکار می‌باشد. در مدل ارتباط با مشتری به روش سلف‌سرویس، هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی با مشتری برقرار نمی‌شود، بلکه شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف، بستر لازم برای انجام کارهای مختلف و رفع نیازهای گوناگون را برای مشتری آماده می‌کنند و این خودِ مشتری است که باقی کارها را انجام می‌دهد. یک نمونه‌ی بارز از این نوع ارتباط، رستوران‌های سلف‌سرویس می‌باشند؛ در این قبیل کسب و کارها، شما به‌عنوان مشتری با صاحب رستوران یا کارکنان آن ارتباط مستقیمی برقرار نمی‌کنید و فقط از چیزهایی که برای سرو غذای خود نیاز دارید، استفاده می‌کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدل ارتباطی همکاری

ارتباط با مشتری به روش همکاری، یکی از راه‌هایی است که موجب پیشرفت شما و بهبود عملکردتان خواهد شد؛ در این روش، افرادی که به شما مراجعه می‌کنند، فقط مشتری شما نیستند بلکه جزوی از تیم بهبود کسب و کار شما محسوب می‌شوند! برای اینکه درک بهتری از ارتباط با مشتری به روش همکاری داشته باشید، برای شما یک مثال بارز و عینی می‌زنیم؛ بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین (وب‌سایت‌ها) علاوه بر معرفی و فروش محصولات، دارای بخشی برای بررسی کالاهای خریداری‌شده توسط کاربران و مشتریان هستند که در این بخش، کاربران نظر و تجربه‌ی شخصی خود را پیرامون استفاده از محصول خریداری‌شده یا خدمتی که دریافت کرده‌اند، درج می‌نمایند. از دیگر مزیت‌های این روش این است که شما قبل از ارائه‌ی نهایی یک محصول یا خدمت، از کاربران و مشتریان خود می‌خواهید تا نظرات و ایده‌های خود را پیرامون محصول یا خدمت جدید بیان کنند و از این طریق خواهید توانست تغییراتی مثبت و در جهت افزایش رضایت کاربران را قبل از عرضه‌ی نهایی، بر روی محصولات و خدمات خود اعمال کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدل ارتباطی دستیار شخصی

دستیار شخصی یکی از راه‌های ارتباطی با مشتری است که در آن مشتریان به‌صورت مستقیم با کسب و کار شما ارتباط برقرار می‌کنند؛ این ارتباط هم می‌تواند حضوری باشد و هم مجازی (مانند ارتباط از طریق تلفن، چت آنلاین یا ایمیل). این مدل از ارتباط با مشتری، بیشتر در کسب و کارهایی که فروش محصولات یا ارائه‌ی خدمات آنها به ارتباط مستقیم مشتری با فروشنده نیاز دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، بوتیک‌ها از این مدل ارتباط با مشتری استفاده می‌کنند و شما چه فروش حضوری و چه فروش آنلاین داشته باشید، به ارتباط مستقیم مشتری و فروشنده نیاز دارید!

ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار
ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدل ارتباطی دستیار اختصاصی

مدل پیشرفته‌تر و شخصی‌سازی شده‌تری از دستیار شخصی می‌باشد؛ در مدلِ قبلی، یک فروشنده همزمان به تعداد زیادی از مشتریان خدمات ارائه می‌داد، ولی در این مدل، یک فروشنده خدماتی خاص و شخصی‌سازی شده را فقط به یک نفر ارائه می‌دهد و سپس به سراغ مشتری بعدی می‌رود. در بعضی از کسب و کارها – به‌دلیل هویتی که آن کسب و کار دارد یا تایپ شخصیتی مشتریانی که فروشنده با آن‌ها در ارتباط می‌باشد – به این نیاز است که شما، خدمات خود را طی ایجاد یک ارتباط قوی‌تر و شخصی‌سازی شده‌تری به مشتریان خود ارائه دهد. به‌عنوان‌مثال، کسب و کارهایی که برای حفظ مشتریان خود نیازمند برقراری ارتباط طولانی‌مدت با آن‌ها هستند و همچنین تراکنش مالی بالایی بین مشتری و فروشنده در آنها صورت می‌گیرد، مدل ارتباط با مشتری به‌صورت دستیار اختصاصی را انتخاب می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدل ارتباطی تشکیل انجمن

یکی از انواع ارتباط با مشتری، مدل تشکیل انجمن می‌باشد. در این مدل، شما یک گروه یا انجمنی مخصوص کاربران و مشتریان خود ایجاد می‌کنید که در آن می‌توانند به تبادل‌نظر، بررسی محصولات یا خدمات، دریافت سرویس‌های ویژه و… بپردازند. در مدل ارتباطی انجمن‌ها، هم کاربران با یک‌دیگر تبادل‌نظر می‌کنند و هم شما می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و از نظرات و ایده‌های آن‌ها بهره ببرید. شایان ذکر است که این روش بیشتر به‌کمک شبکه‌های اجتماعی اجرایی می‌شود تا کاربران به‌راحتی با شما و دیگر کاربران ارتباط برقرار کنند.

ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار
ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار

لیست مقالات تکمیلی یا پیشنهادی در حوزه تبلیغات

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار

سخن پایانی

مهم‌ترین قسمت هر کسب و کاری، «ارتباط با مشتری» است؛ زیرا در نهایت، شما محصولات و خدمات خود را باید به آنها عرضه کنید و به همین منظور به ارتباطی مناسب و قوی نیاز دارید. هر کسب و کاری بر اساس حوزه‌ای که فعالیت می‌کند و ارزش‌هایی که دارد، نیازمند مدل‌های خاصی از ارتباط با مشتری است؛ و برای اینکه موفق شود، باید انواع ارتباط با مشتری را در مدل کسب و کار خود وارد کند تا بر اساس آنها بتواند استراتژی‌هایی مناسبی برای دیگر قسمت‌های مدل کسب و کار خود و پیشرفت آن طرح نماید.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات کافی و کاملی پیرامون انواع ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار، به‌دست آورده باشید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «انواع ارتباط با مشتری در بوم کسب و کار» دارید، یا روش‌های ارتباطی دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که میزان فروشِ کسب و کار خود را با بهینه‌سازی نحوه ارتباط با مشتریان افزایش دهند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.