شبکه­‌های اجتماعی با داشتن نزدیک به 4 بیلیون کاربرِ فعال، به محیطی عالی برای رشد کسب و کارها تبدیل شده‌اند. اما آیا برای داشتن یک کسب و کار موفق، تنها عضویت در این شبکه‌­ها کافی است؟ معلوم است که نه.

شما به عنوان ارائه­ دهنده­ خدمات باید دائماً در تلاش باشید تا از حداکثر امکاناتِ موجود در این شبکه‌­ها برای بیش­تر دیده شدن، برندسازی و تبلیغات استفاده کنید. به مجموعه تلاش‌هایی که با هدف و برنامه خاصی در شبکه های اجتماعی مختلف برای دیده شدن می‌کنید، استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌گویند.

با توجه به اهمیت بالای بازاریابی رسانه ­های اجتماعی در کسب و کارها، با ما همراه باشید تا در این مطلب از آکادمی کاپریلا بیش­تر در این باره اطلاعات کسب کنید و از نکات مهم آن آگاه شوید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

بازاریابی رسانه­ های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه­ های اجتماعی (Social Media Marketing) که به فارسی به عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی هم معروف است، به مجموعه فعالیت­‌های بازاریابی گفته می­‌شود که از طریق شبکه­ های اجتماعی انجام می­‌شود و زیرمجموعه‌­ای از بازاریابی دیجیتال است. در این روش شما می‌­توانید کسب و کار خود را به مشتریان­ بالقوه معرفی کنید و در بین دیگران بیشتر شناخته شوید. وقتی صحبت از شناخته شدن کسب و کار یا برند می‌شود، منظور همان آگاهی از برند است که یکی از تلاش‌های بازاریابی، افزایش میزان همین مورد است.

برای استفاده از این فرصت، کافی است با عضویت در شبکه­‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک، به تولید محتواهایی جذاب بپرازید و در نهایت فروش خود را افزایش دهید. اما این روش به همین سادگی‌­ها که به نظر می‌آید هم نیست و بدون اطلاع از نکات مهم آن نمی‌­توانید از رقبا پیشی بگیرید.

چرا باید درباره­ بازاریابی رسانه­ های اجتماعی بدانیم؟

بازاریابی رسانه ­های اجتماعی سبب ایجاد رابطه‌­ای قوی با مخاطبین، یافتن مشتریان بالقوه، کاهش هزینه و زمان می­‌شود، در نتیجه همه­ صاحبان کسب و کار باید با اصول بازاریابی رسانه ­ها­ی اجتماعی آشنا باشند و از آن استفاده کنند. آیا شما هم کسب و کاری دارید؟ این مطلب را تا انتها بخوانید!

15 نکته مهم در مورد بازاریابی رسانه ­های اجتماعی که حتماً باید بدانید!

در ادامه به 15 نکته مهم در بازاریابی رسانه­ های اجتماعی اشاره خواهیم کرد:

ابتدا اهداف خود را تعیین کنید.

بدون داشتن هدف، تلاش شما بی‌­نتیجه است. قبل از هر چیزی باید حداقل 5 دلیل برای استفاده از این روش بازاریابی برای خود تعریف کنید؛ زیرا این اهداف نیروی محرک شما در مسیر بازاریابی رسانه ­های اجتماعی خواهند بود. پس همین حالا کاغذ و خودکار بردارید و اهداف خود را یادداشت کنید. این اهداف باید مشخص، واقع‌­گرایانه و قابل سنجش باشند.

اگر برای پیدا کردن هدف به مشکل خوردید، فقط کافیست حساب‌های کاربری رقبایتان در شبکه‌های اجتماعی مختلف را بررسی کنید. من مطمئنم که بعد از این بررسی، اهداف زیادی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی خواهید یافت!

شما باید بدانید که مخاطبین شما چه می‌­خواهند.

حالا که اهداف خود را مشخص کردید، نوبت به مخاطبین می‌­رسد. بدون دانستن خواسته­‌های مخاطبین، نمی‌­توانید خدمات مورد نیاز آن­ها را ارائه دهید. استراتژی بازاریابی شما باید مطابق با خواسته‌ها و علاقمندی‌های مشتریان شما تعیین شود، زیرا آن­ه‌ا هستند که به شما می­‌گویند چه کاری باید بکنید تا بیش­تر دیده شوید.

مشکلاتی که با آن مواجه می‌­شوند، سوالاتی که می‌­پرسند و دغدغه­‌هایشان باید برای­تان بسیار مهم باشد. یکی از چالش‌­های هر کسب و کار، یافتن مخاطبین هدف است. برای این کار باید بدانید مخاطبین‌­تان از چه قشری هستند و بیش­تر آن­‌ها را بشناسید.

برای شناخت بهتر مخاطبین‌تان، بهتر است با مفهوم پرسونا آشنا شویم؛ به زبان ساده وقتی از پرسونای مخاطب صحبت می‌کنیم، یعنی فرض‌مان را بر این می‌گیریم که آقای x یا خانم y با مشخصاتی که در سند پرسونا تعریف کرده‌ایم، به محصولات ما نیاز دارد و ما برای او محتوا تولید می‌کنیم.

برای ایجاد و طراحی پرسونا، نیاز به کارهای سختی ندارید؛ شما می‌توانید با مطالعه مطلب مفصلی که در مورد پرسونای مخاطب چیست نوشته‌ایم، به هر سوالی که دارید، پاسخ دهید.

پلتفرم مناسب خود را انتخاب کنید.

لازم نیست در همه­ پلتفرم‌­های اجتماعی موجود عضو باشید؛ همین­­ که در تعداد کمی از آن‌­ها نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته باشید کافی است. کیفیت محتوا و عملکرد شما مهم­‌تر از تعداد پلتفرم­‌هایی که در آن فعالیت دارید، است. ببینید مخاطبین­ هدف‌­تان از کدام پلتفرم­‌ها بیش­تر استفاده می­‌کنند و روی همان تمرکز کنید.

به این جمله دقت کنید؛ حال و هوای کسی که پایش را در توییتر می‌گذارد، با کسی که اینستاگرام را می‌گردد یکسان است؟! اگر شما لباس‌فروشی داشتید، فعالیت در توییتر برای شما بهتر بود یا اینستاگرام؟ قطعاً اینستاگرام!

برنامه­‌ای موفق برای بازاریابی رسانه های اجتماعی خود بچینید.

طبق گزارشات، افرادی که برای بازاریابی خود برنامه­‌ریزی می­‌کنند، به‌صورت چشمگیری از موفقیت بیش­تری برخوردار می­‌شوند. همانطوری که به دنبال اهداف خود هستید، استراتژی بازاریابی و پلتفرمی مناسب انتخاب و محتوایی جذاب برای مخاطبین خود تولید کنید.

بعضی از کارهایی که به موفقیت بازاریابی شما کمک می­‌کند:

  • مناسبت‌های خاص را پیدا کنید و برای خود تقویم محتوایی بچینید.
  • سبک خاصی برای محتوای خود انتخاب کنید تا پیوستگی داشته باشد.
  • لیستی از هشتگ‌­ها برای پلتفرم­‌های مختلف بنویسید. اگر برای یافتن هشتگ مناسب مشکل دارید، مطلب هشتگ چیست را از آکادمی کاپریلا بخوانید.
  • رویدادها و کمپین­‌های مهم خود را فراموش نکنید.

تقویمی برای محتوای رسانه­ های اجتماعی خود تنظیم کنید.

بدون برنامه ­ریزی دقیق، بازاریابی رسانه­­ های اجتماعی به راحتی شکست خواهد خورد. برای برنامه‌­ریزی و انتشار به موقع محتواهای خود از تقویم‌ محتوایی شبکه­‌های اجتماعی استفاده کنید. محتواهای زمان‌­بندی شده به توزیع موثر منابع، کار تیمی بهتر و همچنین درک عملکردتان، کمک خواهد کرد.

این برنامه­‌ها به شما اجازه می­‌دهند تا برای پست­‌های­تان زمان مشخصی تعیین و هر کدام از آن‌ها را به‌روزرسانی کنید. شما همچنین می‌­توانید بخشی برای تیم خود بسازید تا آن‌­ها نیز از زمان­ پست­‌ها مطلع شوند. ابزارهای رایگانی هم مثل ترللو برای این کار وجود دارند.

از ابزارهای مختلف برای استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید.

فرض کنید 8 پلتفرم مختلف دارید و بصورت میانگین روزانه 3 پست در هر کدام می­‌گذارید. بدون کمک گرفتن از ابزارهای موجود، کنترل این وضعیت بسیار مشکل خواهد بود. پس تا جایی که ممکن است فعالیت‌­های خود را از طریق ابزارهای موجود به‌صورت خودکار انجام دهید و تمام آپدیت‌­ها را از قبل در آن برنامه­‌ریزی کنید. در نهایت نیز با برنامه­‌های تحلیلی، عملکرد خود را بسنجید.

پست­، پین، توییت و همچنین هشتگ­ و منشن­‌ها را با استفاده از این برنامه­‌ها از قبل برنامه‌­ریزی کنید. این کار باعث صرفه­‌جویی در زمان می­‌شود و کمک می‌­کند تا موثرتر بر استراتژی کلی خود متمرکز شوید.

داستان‌­سرایی کنید.

این داستان است که به فروش می­‌رسد، نه محصول. ما با داستان­‌ها بهتر ارتباط برقرار می‌­کنیم و بهترین روش برای ایجاد وابستگی احساسی در مشتریان است. داستان­‌ها الهام­‌بخش ایده‌­های جدید هستند و تعاملات را افزایش می­‌دهند. برای داستان‌­سرایی می‌­توانید از ویدیو، انیمیشن، نقل قول مخاطبین یا داستان­‌های هیجان­ انگیز خود استفاده کنید.

برند خود را انسانی کنید.

با همه­ نوآوری‌­های جدید دیجیتالی، ایجاد ارتباط بسیار آسان­‌تر شده اما احساسات در آن کم­تر دیده می‌­شود. از انسانی کردن برند منظورمان فراتر رفتن از صفحه­ گوشی است. به مخاطبین نشان دهید چه اتفاقاتی در محیط کاری­‌تان می­‌افتد، کارمندان خود را معرفی کنید و افرادی که پشت برند هستند را به آن­‌ها نشان­ دهید.

توجه داشته باشید که این کار نباید حالت تبلیغاتی یا فروشی داشته باشد بلکه فقط مخاطب را به برندتان نزدیک‌­تر و با فرهنگ و ارزش‌­های شما آشنا کند. برای مثال برنامه آخر هفته خود را با آن‌­ها به اشتراک بگذارید و اجازه دهید کارمندان دیگر صفحات اجتماعی را به دست بگیرند و با مخاطبین ارتباط برقرار کنند.

از شکلک و استیکرها استفاده کنید.

استیکر و ایموجی­‌ها با حالت چهره خود به خوبی احساسات را منتقل می­‌کنند. استفاده از این ایموجی­‌ها برای انتقال احساسات و لحن پیام بسیار مهم است. در بعضی مواقع استفاده نکردن از آن­‌ها حتی ممکن است باعث سوءتفاهم شود. مثلا فرض کنید برای یکی از کاربران بنویسید:

تو خیلی بامزه‌ای! 🤣

تو خیلی بامزه‌ای! 😡

این دو جمله با این که یکسان هستند اما معانی متفاوتی نسبت به هم دارند. در نتیجه سعی کنید در مطالب خود ایموجی هم قرار دهید.

از اشتباهات­‌تان درس بگیرید.

همه­ ما انسان هستیم و بعضی مواقع اشتباه می‌­کنیم. اگر دچار اشتباهی شدید، به‌جای اینکه بی‌­تفاوت باشید، آن را بپذیرید و عذرخواهی کنید. با مخاطبین خود درباره­ آن حرف بزنید، زیرا آن‌­ها هم اگر بدانند که شما سعی دارید اشتباهات­ خود را جبران کنید و خدمات بهتری را ارائه خواهید داد، خوشحال­‌تر می­‌شوند.

برای اشتباهات کوچک مانند غلط املایی یا جا انداختن علائم نگارشی، پست را پاک نکنید زیرا افرادی که پست را لایک کردند، متوجه خواهند شد. اما اگر اشتباه­‌تان جدی­‌تر است مثلاً دو بار از حساب مشتری برداشت کردید یا محصولی را اشتباه فرستادید، سریعاً پاسخگو باشید و در پستی توضیح دهید که چگونه این مشکل را حل خواهید کرد.

البته این را هم بخاطر داشته باشید که جواب دادن به کامنت‌های منفی، لزوماً کار اشتباهی نیست؛ شما می‌توانید با جواب دادن به کامنت‌های منفی خیلی حرفه‌ای به نظر برسید.

پست‌­های خود را بهینه­‌سازی کنید.

مخاطبین از شبکه‌­های اجتماعی مختلف استفاده می­‌کنند و برای اینکه بتوانید با آن‌­ها ارتباط برقرار کنید باید بدانید چه محتوایی آن­‌ها را جذب می‌­کند، چه کسانی مشتریان بالقوه هستند و چه گروه سنی علاقه دارند از خدمات شما استفاده کنند.

شاید برای­تان سوال ایجاد شود که چند بار در طول روز باید پست بگذارید یا چه نوع محتوایی باید تولید کنید؟ برای این سوال‌­ها پاسخ دقیقی وجود ندارد و هر کسی باید با توجه به تحلیل صفحه­ خود، تجربه و امتحان کردن راه­‌های مختلف به نتیجه­ دلخواه برسد.

در ابتدا سعی کنید بفهمید بهترین زمان برای پست گذاشتن کی است، زیرا تولید محتوایی با کیفیت و انتشار آن در زمان­‌های مناسب در موفقیت کسب و کار شما بسیار حیاتی هستند.

به‌صورت کلی می‌توان گفت بهترین روز و ساعت­‌های پست گذاشتن در هر پلتفرم به شکل زیر است:

پلتفرم بهترین روزها بهترین ساعت­ها
توییتر دوشنبه تا جمعه 12 شب و 6 غروب
فیسبوک پنج­شنبه و جمعه 9 صبح تا 7 غروب
لینکدین سه­‌شنبه تا پنج­شنبه 7 و 8 صبح + 5 و 6 غروب
اینستاگرم دوشنبه و پنج­شنبه 2، 8 و 9 صبح + 5 غروب
پینترست پنج­شنبه و شنبه 1 صبح + 2، 4 و 6 غروب

 

تعداد پستی که در طول روز در هر پلتفرم باید بگذارید هم بصورت زیر خلاصه می­‌شود:

فیسبوک: 1 تا 2 بار در روز

اینستاگرام: 1 تا 2 بار در روز

توییتر: 15 بار در روز

پینترست: 11 پین در روز

لینکدین: 1 بار در روز

حواس‌تان به تعداد هشتگ‌­ها باشد.

هشتگ روشی فوق‌­العاده­ برای مرتب کردن پست‌­ها، شروع مکالمه و تعامل با فالوورهاست. اما زیاده­‌روی در هشتگ نتیجه عکس می‌­دهد و میزان تعامل کاهش می‌یابد.

24% توییت‌­ها دارای هشتگ هستند. توییت­‌هایی که یک یا دو هشتگ دارند نسبت به توییت­‌هایی که 3 هشتگ یا بیش­تر دارند، افزایش 21% تعامل را نشان داده‌­اند. اما توییت­‌هایی که بیش­تر از دو هشتگ دارند، تعامل­‌شان 17% کاهش می‌یابد.

تعداد بالای هشتگ می­‌تواند مخاطبین را آزار دهد و تعامل را پایین بیاورد. برای جلوگیری از این کار، بهتر است در هر پست 2 یا 3 هشتگ مرتبط استفاده کنید. برای پیدا کردن هشتگ‌­های مناسب هم ابزارهای تولیدکنند هشتگ وجود دارند که می‌­توانید از آن­‌ها کمک بگیرید. مثل Keywordtool که هشتگ‌های مختلف را به شما ارائه می‌کند.

هر پلتفرم را به گونه‌ای متفاوت اداره کنید.

بسیاری از افراد تصور می­‌کنند از رسانه های اجتماعی تنها برای توزیع پیام باید استفاده کرد، در نتیجه در تمام پلتفرم­‌ها محتوایی تکراری پست می­‌کنند. اما این درست نیست بلکه باید هر کدام را با توجه به ویژگی­‌هایی که دارند، متفاوت با هم اداره کرد.

برای مثال فیسبوک برای تبلیغات، برنامه‌های وب و پرسش و پاسخ، اینستاگرام برای انتشار عکس­‌های باکیفیت، توییتر برای تعامل یک به یک و اخبار جدید و یوتیوب هم برای انتشار جدیدترین ویدیوها مناسب است. اما لینکدین فضایی کاری دارد و در آن محتواهای مفید و آموزنده باید منتشر کرد.

در نتیجه برای هر پلتفرم استراتژی خاصی داشته باشید و با توجه به مخاطبین هر کدام، محتوای مناسب آن را تولید کنید.

تصاویر باکیفیت منتشر کنید.

تصاویر باکیفیت یکی از بهترین روش­‌های افزایش تعامل در شبکه های اجتماعی است. طبق آمار تنها 20% مخاطبین متن می‌­خوانند و 80% آن‌­ها به عکس‌­ها نگاه می­‌کنند. در حال حاضر تصاویر قدرتمندترین استراتژی در شبکه‌­های اجتماعی محسوب می­‌شوند.

علاوه بر اینکه تصاویر برای کاربران جذاب­‌تر هستند، ترافیک بیش­تری ایجاد می­‌کنند، فروش را افزایش می‌­دهند و به رشد کسب و کارتان کمک می­‌کنند. در نتیجه استفاده از تصاویر باید یکی از اصلی­‌ترین استراتژی بازاریابی رسانه ­های اجتماعی شما باشد.

عملکرد خود را در بازاریابی رسانه های اجتماعی تحلیل کنید.

تحلیل عملکرد به شما کمک می­‌کند تا مخاطبین خود را بهتر بشناسید و بدانید چه چیزی باعث تولید ترافیک بیش­تر می­‌شود. بدون این تحلیل­‌ها نمی­‌توانید فروش خود را دقیق پیش­‌بینی یا محصولات­‌تان را بهتر کنید. بازنگری تحلیل‌­ها بر آمارهایی مانند میزان فالوورها، بازدید از صفحه، تعداد پست، لایک، انتشار، نمایش، کلیک و… تمرکز دارد. نتایج این آمارها را هر ماه با تیم بازاریابی خود به بحث بگذارید، استراتژی خود را بسنجید و اگر لازم است برنامه­‌ای جدید برای آینده بچینید.

سوالات متداول در مورد بازاریابی رسانه های اجتماعی

در ادامه به بعضی از سوالات متداول شما درباره بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌­پردازیم:

  • مخاطبین هدف چه کسانی هستند؟

مخاطبین هدف به گروهی از افراد گفته می‌­شود که به خدمات شما علاقه­‌مند هستند و می‌­توانند مشتریان شما باشند.

  • بهترین پلتفرم‌­ها برای بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب، لینکدین و پینترست؛ پینترست و فیسبوک، جزو شبکه های اجتماعی محبوب در ایران نیستند!

  • چرا بازاریابی رسانه های اجتماعی مهم است؟

برای داشتن یک کسب و کار آنلاین موفق، استفاده موثر از بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار حیاتی است. شبکه های اجتماعی همانطوری که به پیشرفت کسب و کار شما کمک می­‌کنند، ممکن است باعث تخریب آن نیز شوند. به همین دلیل برای کنترل آن باید یک استراتژی مناسب بازاریابی داشته باشید. این گونه بازاریابی در وقت و هزینه شما صرفه‌­جویی می­‌کند و به شما اجازه می­‌دهد تا الویت­‌های خود را از قبل مشخص کنید.

  • استراتژی در رسانه های اجتماعی چیست؟

استراتژی رسانه‌های اجتماعی، برنامه­ دقیقی از فعالیت­‌ها هستند که در نهایت باعث افزایش فالوور و لید صفحه­ می­‌شود. این فعالیت­‌ها شامل تولید محتوا، تصاویر بصری، برنامه‌­ریزی، تحلیل آمار، کمپین­، تعامل با مخاطبین، تگ، ریپلای و… است.

معرفی بهلینک- ابزار رایگان افزودن چند لینک

تابحال برایتان پیش آمده که لینک‌هایی را ببینید که در صورت باز کردن آن، چندین راه ارتباطی یا لندینگ پیج‌های مختلف فرد موردنظر در آن باشد؟ به لینک به شما کمک می‌کند تا برای خودتان چنین صفحه‌ای بسازید!

شما اجازه دارید در بیو اینستاگرام، فقط یک لینک بگذارید اما اگر چندین لینک مهم داشته باشید که بخواهید آن­‌ها را نیز به اشتراک بگذارید، می‌توانید از بهلینک کمک بگیرید. بهلینک به شما اجازه می‌­دهد چندین لینک را در قالب تنها یک لینک بگنجانید و آن را به اشتراک بگذارید.

جمع­‌بندی

با توجه به اهمیت بالای بازاریابی رسانه های­ اجتماعی، در این مقاله سعی داشتیم نکات مهم این استراتژی را برای­تان توضیح دهیم تا در کسب و کار آنلاین خود از آن/ ­ها استفاده کنید و بتوانید از رقبا پیشی بگیرید. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.