سئو 702 بازدید

احتمالاً صدها بار شنیده‌اید که سئو (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو)، یکی از ابزارها و بازوهای مهم و حیاتی بازاریابی دیجیتال است. سئو از عناصر متعددی تشکیل شده است و دانستن اینکه این عناصر چه هستند و چگونه کار می‌کنند، برای درک میزان اهمیت سئو بسیار حائز اهمیت است. به‌طور کلی، سئو در دنیای بازاریابی و کسب و کار بسیار مهم است، زیرا باعث می‌شود وبسایت شما بیشتر دیده شود و این به معنای کسب ترافیک بیشتر و فرصت‌های بیشتر برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی است. برای آنکه بتوانید در کسب‌ و کار آنلاینتان به اهدافی چون کسب ترافیک بیشتر، تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی و در نهایت، افزایش درآمد دست یابید، لازم است تا به استراتژی‌های سئو مسلط باشید و از آنها برای جهت‌دهی تلاش‌های سئویی خودتان کمک بگیرید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم جهت موفقیت هر چه بیشتر کسب‌ و کار شما، بهترین استراتژی‌های سئو را معرفی کنیم. مهم نیست که کسب‌ و کار شما در چه وضعیتی است، اگر یک وبسایت برای کسب‌ و کار خود دارید، شک نکنید که توجه به سئو و به‌کارگیری بهترین استراتژی‌های سئو، امری بسیار مهم و تاثیرگذار است.

سئو به شما کمک می‌کند تا رتبه‌بندی صفحات خود را در نتایج جستجو گوگل مدیریت و بهینه کنید؛ این بدان معناست که تا حدودی می‌توانید تعداد بازدیدکنندگانی که به وبسایت شما می‌آیند را کنترل کنید (و افزایش بدهید). مدیریت و کنترل این موارد مستقیماً بر میزان فروش آنلاین و درآمد شما، تأثیر می‌گذارد. تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه ما باشید تا با بهترین استراتژی‌های سئو و چگونگی به‌کارگیری آنها برای موفقیت هرچه بیشتر کسب‌ و کارتان آشنا شوید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

منظور از استراتژی‌ و تکنیک سئو چیست؟

اگر چه با گذشت زمان، اصول اصلی سئو ممکن است یکسان باقی بماند، اما استراتژی‌ها و روندهای جستجو همچنان در حال تکامل هستند و این موارد، بر روش‌های بهینه‌سازی صفحات وب تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین نیاز است تا شما برای بهینه‌سازی وبسایت خود به تازه‌ترین استراتژی‌ها و تکنیک‌ها دسترسی داشته باشید تا بتوانید ترافیک و رتبه‌بندی سایت خود را جلوتر از رقبا افزایش دهید. در واقع استراتژی سئو، یک برنامه جامع، کلان و چندمنظوره برای رتبه‌بندی بهتر یک وبسایت در موتورهای جستجو است و به‌وسیله آن، وبسایت مورد نظر می‌تواند ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کند. برای انجام این کار باید از چندین استراتژی اساسی مانند سئو فنی، لینک بیلدینگ، استراتژی محتوا و … استفاده کنید. یکی از مزیت‌های اصلی استراتژی‌های موثر سئو این است که باعث می‌شوند برند شما به یک منبع شناخته شده در فضای وب برای مخاطبان تبدیل شود. حال در نظر بگیرید که می‌خواهید سئو وبسایت خود را با استراتژی تولید محتوا اجرا کنید؛ آنچه در این استراتژی تعیین می‌شود از جمله تحقیق کلمات کلیدی، ایده‌یابی محتوا، رویکرد تولید محتوا و مواردی از این دست، هر کدامشان یک تکنیک و عملیات خرد برای هدف اصلی و کلان (استراتژی) شما می‌باشد.

چرا به استراتژی برای سئو نیاز داریم؟

استفاده از چک لیست‌های سئو که بر اساس 200 فاکتور سئو گوگل تهیه می‌شوند، کاری بسیار وقت‌گیر و ترسناک به‌نظر می‌رسد؛ مخصوصاً که تعداد مواردی که باید در چک لیست در نظر بگیرید بسیار زیاد و متنوع هستند. به همین دلیل، استراتژی‌های سئو مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانیم پارامترها و اولویت‌های سئو را به‌طور هدفمند و استراتژیک، اجرا کنیم. استفاده از استراتژی‌های سئو برای هر کسب و کار دارای وبسایت، ضروری است چون:

  • حضور در نتایج ارگانیک گوگل، 20 برابر کلیک بیشتری نسبت به تبلیغات گوگل ادز ایجاد می‌کند.
  • هزینه جذب هر مشتری (CAC) در سئو، 87/41 کمتر از هزینه CAC حاصل از تبلیغات پولی است.
  • درآمد حاصل از ترافیک سئو و ارگانیک گوگل، 5 برابر بیشتر از درآمد حاصل از گوگل ادز می‌باشد.

در ادامه مقاله قرار است درباره بهترین و مؤثرترین استراتژی‌ها و رویکردهای سئو که برای هر کسب‌ و‌ کاری لازم است، صحبت کنیم اما پیش از آن، اجازه بدهید تا بدانیم گام اول قبل از شروع کار، چیست.

گام اول انتخاب و شروع استراتژی سئو چیست؟

مهم نیست که مبتدی باشید یا متخصص سئو، داشتن یک استراتژی و الگوی خوب سئو به شما کمک می‌کند که بدانید مقصدتان کجاست و چطور به مقصد خود برسید، یا به عبارت دیگر، چطور ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید؛ بنابراین لازم است که با توجه به اصول کلیدی که در ادامه قرار است معرفی کنیم حرکت کنید. مهم‌ترین نکته این است که این اصول را یاد بگیرید و آنها را به‌درستی به کار ببرید. گام اول در شروع انتخاب و اجرای هر استراتژی، انتخاب هدف است.

اهداف سئو را تعیین کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که برای شروع باید در نظر بگیرید این است که قبل از شروع هر تلاشی برای بهینه‌سازی سئوی وبسایت خود، اهدافتان را تعیین کنید، زیرا اگر اهداف مشخص و دقیقی نداشته باشید، استراتژی‌های سئو بازخورد مناسبی نخواهند داشت و نخواهید توانست موفقیت یا شکست استراتژی و اقدامات خود و ROI سئو را رصد کنید. برای شروع، نتایج بازاریابی مد نظرتان از تلاش‌های سئو را مشخص کرده و سپس با طرح سوالات زیر، آنها را به KPI تبدیل کنید:

  • آیا قصد دارید با سئو، فروش خود را افزایش دهید یا خیر؟ اگر قصد انجام این کار را دارید، برای کدام بخش از محصولات و خدمات خود، چنین هدفی را می‌خواهید؟
  • آیا می‌خواهید سهم بازار خود را در بخش‌های خاصی افزایش دهید؟ در چه بخش‌هایی می‌خواهید این کار را انجام دهید و چگونه می‌توانید میزان دسترسی مشتریان هدف به محصولاتتان را اندازه‌گیری کنید؟
  • آیا دوست دارید ترافیک وبسایت بیشتری برای خود داشته باشید؟ چقدر ترافیک می‌خواهید داشته باشید؟
  • آیا به‌دنبال جذب مشتریان بالقوه و لید فروش هستید؟

در ادامه، استراتژی‌های برتر سئو در هر دسته‌بندی را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که بر اساس منابع و تجربه تیم سئو، می‌توانید از چند استراتژی هم به‌طور هم‌زمان اما هماهنگ با یکدیگر استفاده کنید.

استراتژی‌های مشترک و پایه سئو

برخی استراتژی‌ها و تکنیک‌های سئو، به‌عنوان استراتژی‌های پیش‌فرض یا مشترک در تمام استراتژی‌های موجود هستند. این گزینه‌ها در هر شرایطی باید پای ثابت فعالیت‌های سئوی وبسایت قرار بگیرند.

مقیاس‌پذیری سئو را در نظر بگیرید.

مقیاس‌پذیری (Scalability)، یکی از سخت‌ترین و بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که هر شرکتی هنگامی‌که قصد طراحی استراتژی‌های سئو وبسایت خود را دارد با آن مواجه می‌شود. به‌طور مثال، ممکن است سایت شما هزاران صفحه داشته باشد یا منابع لازم برای تولید محتوای مورد نیاز خود را نداشته باشید یا شاید هم با چالش‌های مربوط به لینک بیلدینگ مواجه هستید؛ در این شرایط باید بتوانید از ابزارها کمک بگیرید تا بتوانید مقیاس اجرای استراتژی‌های خود را از محدود شدن، نجات بدهید. به‌عنوان مثال، ابزار Terakeet شامل بهترین فناوری‌های سئو مانند ساده‌سازی تحقیق کلمات کلیدی، گزارش اهداف، تعیین سهم بازار و … می‌شود. چیزی که در یک شرکت اهمیت زیادی دارد این است که همه‌ی بخش‌ها و مدیران به سمت اهداف تعیین‌ شده حرکت کنند. داشبوردها می‌توانند به شما کمک کنند تا گزارش سئوی خود را به تمام افراد تیم که نیاز دارند از آن اطلاع داشته باشند، توضیح دهید. شما می‌توانید داده‌ها را بوسیله ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول گوگل، SEMRush ،Ahrefs و … استخراج ‌کنید.

یکپارچه‌سازی با سایر فعالیت‌های بازاریابی

برای اینکه تلاش‌های استراتژی سئو خود را به حداکثر برسانید و بیشترین بازدهی را دریافت کنید، می‌توانید بهترین روش‌های سئوی خود را با دیگر روش‌ها و ابزارهای بازاریابی، یکپارچه و هماهنگ کنید. سئو می‌تواند به شما در روابط عمومی آنلاین، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های جذب لید و … کمک کند. همچنین زمانی می‌توانید از استراتژی‌های سئو خود سود بیشتری ببرید که روش‌های بازاریابی را به‌طور کامل با آن ادغام کنید.

مثلاً شما می‌توانید روی سئوی ارگانیک برای آن دسته از کلمات کلیدی که در گوگل ادز، قیمت بالایی دارند اما نرخ بازگشت سرمایه مناسبی هم دارند، تمرکز کنید. از سوی دیگر، شما می‌توانید از تبلیغات پولی و گوگل ادز برای جذب ترافیک برخی کلمات کلیدی که فعلاً رتبه سئویی خوبی در آنها ندارید، استفاده کنید. در مثالی دیگر، می‌توانید از نتایج جستجوهای گوگل و تحقیق کلمات کلیدی، برای پیدا کردن بینش‌های مناسب برای تیم روابط عمومی خود، ایده‌های تولید محتوا، شناسایی ترندهای بازار و … استفاده کنید. همچنین می‌توان از سئوی خارجی (off-page SEO)، برای تقویت روابط عمومی وبسایت، برندسازی و مواردی از این دست هم استفاده کرد. استفاده از سئو، به‌عنوان بخشی از کانال جذب مشتریان هدف در مراحل مشخصی از قیف فروش هم، یکی از موارد مهم و پرکاربرد از یکپارچه‌سازی استراتژی‌های سئو با سایر استراتژی‌های بازاریابی می‌باشد.

معیارهای سئو و KPIها را رصد کنید.

تعریف KPI (شاخص کلیدی عملکرد) یکی دیگر از بخش‌های مهم در استراتژی‌های سئو و به‌منظور سنجش عملکرد سئو به‌شمار می‌رود. شناسایی KPIهای اصلی مرتبط با اهداف و کنار گذاشتن شاخص‌های واهی یا پوچ (Vanity Metrics) بر اساس قانون 80/20 در این زمینه به شما کمک خواهد کرد: روی ۲۰ درصد از فعالیت‌هایی که ۸۰ درصد اهداف و نتایج شما را محقق می‌کنند، تمرکز کنید.  به‌طور مثال معیارهایی که به شما نشان می‌دهد صفحات برتر وبسایت کدام‌اند و چه نتایج و تبدیل‌هایی داشته‌اند را با دقت بررسی کنید تا بتوانید استراتژی‌های سئو و محتوایی خود را بر روی آن صفحاتی که عملکرد و بازخورد بیشتری داشته‌اند (یا مستعد بهبود هستند) اجرا کنید. مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی و سئو عبارتند از:

  • رتبه‌بندی کلمات موجود در صفحه اول گوگل: رهگیری کلمات کلیدی در جایگاه‌های صفحه اول گوگل برای رهگیری سهم صدای برند، قدرت جذب ترافیک و …
  • رتبه‌بندی کلمات موجود در صفحه دوم گوگل: برای شناسایی کلمات و صفحاتی که به بهبود سئو و بهینه‌سازی بیشتر نیاز دارند.
  • رتبه‌بندی کل کلمات: برای بررسی وضعیت کلی وبسایت و تحلیل‌های تجمیعی
  • بازدیدهای ارگانیک: تعداد ورودی‌های سایت از گوگل
  • ورودی‌های هر صفحه: تعداد بازدیدهای یکتای هر صفحه از سایت
  • میانگین مشاهده صفحات در هر بازدید ورودی از گوگل
  • تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده به سایت (دامنه‌هایی که از آنها بک‌لینک گرفته شده است).
  • تبدیل: تعداد تبدیل اتفاق افتاده (ثبت نام، خرید و …) حاصل از ورودی‌های گوگل
  • لید: تعداد لید جذب شده از ورودی‌های گوگل
  • درآمد: درآمد حاصل شده از ورودی‌های گوگل

از نقاط قوت خود استفاده کنید.

یکی از بهترین استراتژی‌های سئو برای تسلط بر نتایج جستجوی ارگانیک این است که از نقاط قوت خود استفاده کنید. بر دسته‌بندی‌هایی که قبلاً رتبه خوبی در آنها داشته‌اید تمرکز کنید. به‌جای انتخاب چند عبارت جستجوی نامرتبط و با حجم جستجوی بالا، خود را بر روی کلمات کلیدی که قبلاً در آنها موفق بوده‌اید، متمرکز شوید. تمرکز خود را در بخشی قرار دهید که گوگل، قبلاً نام تجاری شما را در آن بخش، مرتبط و معتبر می‌شناخته است.

استراتژی سئو مبتنی بر قیف تبدیل

می‌توانید از سئو برای جذب ورودی‌های هماهنگ با هر مرحله از قیف فروش و تبدیل خود استفاده کنید. حتی اگر یک فروشگاه اینترنتی با هزاران محصول داشته باشید، باز هم می‌توان محتوا و مطالبی منتشر کنید که با قیف فروش شما هماهنگ باشد. برای این منظور باید محتوایی متناسب با هر مرحله از قیف را برای مخاطبان هدف آن مرحله، ایجاد و منتشر کنید و سعی کنید در محتوا، تجربه خوبی برای مخاطب رقم بزنید تا او را به خرید، تشویق کند.

4 مرحله قیف فروش
4 مرحله قیف فروش بر اساس مدل AIDA

مثلاً برای مخاطبان بالای قیف، اشاره به مشکلات و نقاط درد آنها و راهکارهای آنکه با محصولات و خدمات شما برطرف می‌شود، ایده مناسبی خواهد بود. مخاطبان مراحل میانی که با محصولات و برند شما آشنایی دارند، باید با مزایا و ویژگی‌های بارز محصول آشنا شده و نسبت به آن علاقه‌مند شوند. مرحله آخر قیف را می‌توان مرحله تصمیم‌گیری مخاطب دانست که می‌توان با مطالبی نظیر نظرات مشتریان راضی، مقایسه محصول با رقبا و … به خرید، دعوت کرد.

استراتژی‌های مبتنی بر نام برند

می‌توان استراتژی‌های سئو را به دو دسته کلی مرتبط با نام برند تقسیم کرد؛ دسته اول، کلمات کلیدی غیر برند است که از نام محصول، راهنمای استفاده و اطلاعات پیرامون آن تشکیل می‌شود و دسته دوم، کلمات کلیدی برند سایت است که در آن، نام برند در کنار کلمه کلیدی مرتبط با محصول (مثلاً قیمت موبایل دیجیکالا) استفاده می‌شود. اگر می خواهید سهم بازار ترافیک گوگل را به حداکثر برسانید، استراتژی سئوی شما باید ترکیبی از هر دو حالت با و بدون نام برند باشد. در این زمینه، مقاله سئو و بهینه سازی کلمات کلیدی برند سایت را مطالعه کنید.

از استراتژی محتوای هماهنگ با سئو استفاده کنید.

به گفته آندری لیپاتسف، استراتژیست ارشد کیفیت جستجوی سابق گوگل، محتوای با کیفیت، یکی از سه فاکتور برتر رتبه‌بندی سئو از نظر گوگل است. اما محتوای عالی چیست و چگونه می‌توانید یک استراتژی محتوا ایجاد کنید که بر سئو وبسایت شما تأثیر مثبت بگذارد؟ پاسخ این است: استراتژی محتوای خود را بر اساس چارچوب سئو بسازید. یک رویکرد متمرکز بر سئو در بازاریابی محتوایی، نه‌تنها به گوگل درکی از ارتباط مطالب شما با جستجوهای کاربران می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا دقیقاً زمانی‌که مخاطبان شما به دنبال پاسخ‌هایی مرتبط با موضوع خاصی هستند، یک تجربه کاربری ارزشمندی به آنها ارائه دهید. در نتیجه، شما هزاران بک‌لینک قدرتمند هم بدست خواهید آورد و در عین‌ حال، مشتریان خود را راضی خواهید کرد.

استراتژی سئو داخلی داشته باشید.

حتی شگفت‌انگیزترین محتوای دنیا نیز اگر به‌درستی برای کلمات کلیدی جستجو شده توسط افراد، بهینه‌سازی نشده باشد، ترافیک ارگانیک به همراه نخواهد داشت. استراتژی سئو داخلی، موضوعی گسترده است که شامل توجه به عناوین، سرفصل‌ها، متن جایگزین تصویر (ALT)، هدف جستجو، طرح‌واره (Schema) برای بخش‌های برجسته نتایج گوگل و موارد دیگر می‌شود. بسیار مهم است که یک استراتژی سئو داخلی برای وبسایت خود تدوین کنید و آن را اولویت کار خود قرار بدهید. در این‌باره، مقالات زیر را حتماً بخوانید.

استراتژی سئو خارجی داشته باشید.

استراتژی سئو خارجی شامل تمامی اقداماتی است که خارج از وبسایت خود، جهت بهبود سئو انجام می‌دهید. سئو خارجی اغلب شامل ایجاد یک لینک و انتشار رپرتاژ در وبسایت‌های دیگر می‌شود. گوگل برای آنچه دیگران درباره برند شما فکر می‌کنند ارزش قائل است، بنابراین تنها داشتن استراتژی سئو داخلی کافی نیست. شما باید به موتورهای جستجو ثابت کنید که دیگران به برند شما به‌عنوان یک مرجع نگاه می‌کنند. برای به حداکثر رساندن نتایج جستجوی ارگانیک خود، باید نام و آدرس وبسایت و صفحات شما در وبسایت‌های با کیفیت و معتبر منتشر شود. برای آموزش بیشتر، مقالات زیر را بخوانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش رپورتاژ آگهی: اینجا را کلیک کنید (+).

بک‌لینک بسازید.

بک‌لینک‌ها قلب سئوی خارجی و یکی از بهترین استراتژی‌های سئو هستند. شما واقعاً نمی‌توانید در سال 2022 یک استراتژی سئو قوی داشته باشید و همچنان از ایجاد لینک‌های با کیفیت بالا به سایت خود چشم‌پوشی کنید. بک‌لینک‌ها روشی حیاتی برای ایجاد اعتبار برند شما هستند. ما قبلاً اشاره کرده‌ایم که در سال 2022، تخصص، اقتدار و قابل‌ اعتماد بودن، مهم‌تر از همیشه خواهد بود. هنگامی‌که یک سایت معتبر به سایت شما لینک می‌دهد، فاکتور EAT (تخصص، اعتبار و صداقت) شما افزایش می‌یابد و بنابراین گوگل، سایت شما را به‌عنوان یک پاسخ معتبر برای جستجوگران می‌بیند. برای ایجاد بک‌لینک به نکات زیر توجه کنید:

  • بر کیفیت بک‌لینک، بیشتر از کمیت تمرکز کنید. اعتبار دامنه لینک‌دهنده به شما مهم‌تر از تعداد لینک‌هایی است که دارید.
  • وبلاگ‌نویسی مهمان را در نظر بگیرید.
  • از انجمن‌های آنلاین برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود و ارتباط با افراد و رسانه‌های فعال در صنعت خود استفاده کنید.
  • با به‌اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند و ارتباط با دیگران در مورد بک‌لینک دادن به سایت خود، از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • منشن‌های بدون لینک به نام سایتتان را پیدا کنید و آنها را به لینک تبدیل کنید.
لینکسازی با نشریلا

یکی از موثرترین روش‌های لینکسازی، استفاده از رپرتاژ آگهی می‌باشد تا در وبسایت‌های معتبر و با استفاده از قدرت محتوا، برای وبسایت خود بک‌لینک ایجاد کنید. به همین دلیل در این بخش، سرویس توزیع و انتشار رپرتاژ نشریلا را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید برای وبسایت، کمپین‌ها و محصولات خود در رسانه‌های برتر ایران، سفارش رپرتاژ خود را به‌راحتی ثبت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر، اینجا را کلیک کنید (+).

تحلیل رقابتی انجام بدهید.

تجزیه‌ و تحلیل وبسایت رقبا و استراتژی‌های سئوی آنها، فرایند ارزیابی رقابت شما به‌منظور بهبود استراتژی سئو شما است. در ابتدا رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک، استراتژی محتوا و مشخصات بک‌لینک رقبای خود را تجزیه‌ و تحلیل کنید. سپس، تجربه کاربری، شبکه‌های اجتماعی، بخش‌های مخاطب هدف و متمایزکننده‌های عملکرد سئویی آنها را بررسی کنید. تحلیل رقابتی باید شامل رقبای اصلی شما از نظر تجاری باشد اما با این‌حال، بسیار مهم است که دیگر رقبای آنلاین خود را (حتی اگر رقبای مستقیم تجاری شما نباشند) نیز بررسی کنید. وبسایت‌هایی را که صفحه اول گوگل را برای کلمات کلیدی سئوی هدف شما اشغال می‌کنند، در لیست تحلیل رقبا خود بگنجانید. دلیل تمرکز دوگانه بر رقبا روشن است؛ شما باید از رقبای خود بالاتر باشید تا بیشترین ترافیک جستجو را جذب کنید.

استراتژی‌های رایج و برتر سئوی فنی

استراتژی کلمات کلیدی و تولید محتوا و لینکسازی، به‌تنهایی به شما کمک نمی‌کنند که در نتایج جستجو گوگل ظاهر شوید. علاوه‌بر استراتژی نکات سئوی داخلی و خارجی، وبسایت شما باید از نظر فنی، سالم و برای استانداردهای فنی موتورهای جستجو بهینه باشد. این مسئله ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اغلب بزرگ‌ترین مانع برای ارتقای سئوی برندهای بزرگ و برای رفع آن است. سئو فنی که بخشی از سئوی داخلی هم محسوب می‌شود، پایه و اساس استراتژی بهینه‌سازی موتور جستجوی شما است و باید در اولویت قرار گیرد؛ چون اگر وضعیت فنی سایت شما مناسب نباشد، حتی اگر محتوای خوبی داشته باشید، نمی‌توانید تجربه کاربری ارزشمندی را برای مخاطبان خود ایجاد کنید (در این حالت، مانند یک مغازه خواهید بود که از بهترین اجناس، پر شده اما ظاهری خراب، کثیف و نامرتب دارد و مشتریان را فراری می‌دهد). در مقاله زیر، اطلاعات بیشتری ارائه شده است.

بهینه‌سازی Core Web Vitals در سئوی فنی

معیارهای اصلی مرتبط با وضعیت فنی وبسایت ممکن است یک اطلاعات جدید سئو باشد که شما در مورد آن نشنیده باشید؛ اما در سال 2022 ضروری است که با معنای این معیارها و مفاهیم سنجه پشت آنها آشنا شوید. گوگل در ماه می، الگوریتم تجربه صفحه (Page Experience) را عرضه خواهد کرد؛ الگوریتم جدیدی که صفحات را بر اساس امتیازات Core Web Vitals شما رتبه‌بندی می‌کند؛ بنابراین یکی از بهترین استراتژی‌های سئو که به‌کارگیری آن می‌تواند به شما کمک کند، کنترل و مدیریت امتیازات هسته فنی وبسایت شما است. اما این معیارها چه فاکتورهایی هستند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که گوگل این فاکتورها را به‌عنوان مجموعه‌ای از معیارها تعریف می‌کند که سرعت، پاسخگویی و ثبات بصری را اندازه‌گیری می‌کنند. در ادامه این فاکتورها معرفی و توضیح داده شده‌اند:

  • LCP: سرعت صفحه را اندازه می‌گیرد. این فاکتور مدت زمانی را نشان می‌دهد که برای بارگذاری محتوای اصلی صفحه لازم است. LCP ایده آل 2/5 ثانیه یا کم‌تر از این مقدار است.
  • FID: مدت‌زمان پاسخگویی صفحه را اندازه‌گیری می‌کند. این فاکتور، مدت زمانی را نشان می‌دهد که سایت به اولین تعامل کاربر با صفحه پاسخ می‌دهد. FID ایده‌آل کمتر از 100 میلی‌ثانیه است.
  • CLS: ثبات بصری با این فاکتور اندازه‌گیری می‌شود. این فاکتور میزان تغییر چیدمان غیر منتظره محتوای صفحه بصری را نشان می‌دهد. نمره CLS ایده‌آل کمتر از 0/1 است.

گوگل بسیاری از ابزارهای موجود خود را بروزرسانی کرده است تا امکان اندازه‌گیری معیارهای اصلی وبسایت که در بالا معرفی شده‌اند، فراهم شود. هر یک از این ابزارها، گزارش‌هایی ارائه می‌دهند که جزئیات و بینش‌هایی را در مورد سلامت معیارهای اصلی وبسایت شما ارائه می‌دهند. برخی از این ابزارها در ادامه معرفی شده‌اند.

  • Google Search Console: ویژگی Experience در حساب سرچ کنسول گوگل به شما این امکان را می‌دهد که ببینید کدام صفحات، استانداردهای معیار اصلی وبسایت شما را رعایت می‌کنند. همچنین انواع مشکلاتی که بر صفحات شما تأثیر می‌گذارد را فهرست می‌کند.
  • PageSpeed Insights: علاوه بر داده‌های مرتبط با معیارهای اصلی وبسایت، گزارش‌های PageSpeed Insights می‌توانند بازخورد وسیع‌تری از نحوه عملکرد صفحات وب شما در سمت کاربران را فراهم کنند.

بر روی بهبود تجربه کاربری تمرکز کنید.

وقتی صحبت از سئو به میان می‌آید، هر استراتژی باید به‌نوعی با بهبود تجربه کاربر در وبسایت مرتبط باشد؛ منظور از سئو همین است. در سال 2022، توجه به تجربه کاربری و بهبود آن، یکی از بهترین استراتژی‌های سئو خواهد بود. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، برای بهبود تجربه کاربری لازم است تا علاوه‌بر مسائل فنی، روی کیفیت محتوا هم تمرکز کنید اما علاوه‌بر این دو، گوگل نرخ پرش، زمان ماندن کاربر در سایت و نرخ کلیک کاربران (CTR) را نیز در نظر می‌گیرد. هدف این است که کاربر روی لینک وبسایت شما کلیک کرده، زمانی را برای مطالعه محتوا و کلیک کردن روی صفحات مختلف صرف کند و حداقل 3 دقیقه را در سایت شما بگذراند. چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام تجزیه‌ و تحلیل تجربه کاربری سایت خود در نظر بگیرید:

  • سازگاری برای نمایش در موبایل: آیا سایت شما طراحی ریسپانسیو برای موبایل و تبلت دارد؟
  • ناوبری: آیا کاربران می‌توانند صفحات دیگر را به‌راحتی در سایت شما پیدا کنند؟
  • سرعت صفحه: آیا بارگذاری سایت شما به‌اندازه زمان استاندارد گوگل، طول می‌کشد؟
  • تعامل: آیا ویژگی‌هایی در سایت خود دارید که کاربران را وادار به تعامل با محتوای شما می‌کند؟
  • کیفیت محتوا: آیا اشتباه تایپی، لینک‌های شکسته، یا محتوای ضعیفی دارید؟

با بهبود برخی از این فاکتورها، خواهید دید که کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد. در نتیجه، گوگل رتبه‌بندی سایت شما و نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو خود را شروع می‌کند. برای بهبود تجربه کاربری سایت خود، مقالات زیر را بخوانید.

استراتژی‌های رایج و برتر سئو محتوا

سئو بدون محتوا معنا ندارد؛ در واقع باید محتوایی باشد که آن را سئو بکنیم. اما اینکه چه نوع محتوایی تولید کنیم مشخص می‌کند که سئو می‌تواند به رتبه گرفتن آن محتوا کمک کند یا خیر. در این بخش، رویکردهای کلی و استراتژی‌های سئو در حوزه محتوا و کلمات کلیدی را با هم مرور می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

محتوای جدید ایجاد کنید.

ایجاد محتوای جدید ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما باید بدانید که یکی از بهترین استراتژی‌های سئو محسوب می‌شود. گاهی اوقات متخصصین سئو، بیش از حد درگیر جزئیات سئوی صفحه خود می‌شوند و از تمرکز بر ایجاد محتوای با کیفیت و جدید برای کاربران غفلت می‌کنند. به‌خاطر داشته باشید که روزانه بیش از 4/4 میلیون پست وبلاگی در سراسر جهان منتشر می‌شود؛ بنابراین اگر به‌طور منظم محتوای جدید تولید نکنید، از چرخه رقابت خارج خواهید شد. هنگامی‌که محتوای جدید و با کیفیت ایجاد می‌کنید، فرصتی برای بهینه‌سازی و به‌کارگیری بهترین استراتژی‌های سئو خواهید داشت. روی عناوین صفحه، سرفصل‌های فرعی، متن جایگزین تصویر و کلیدواژه‌های جدید موردنظر خود تمرکز کنید.

محتوای تازه نیز از نظر کاربران، ارزشمندتر از محتوای قدیمی است. هنگامی‌که افراد به دنبال پاسخی برای یک سؤال هستند، اغلب به تاریخ انتشار محتوا نگاه می‌کنند. اگر همه پست‌های شما دارای تاریخ قدیمی و اطلاعات قدیمی هستند، به‌سرعت به نتایج بعدی می‌روند. در نهایت، هر چه محتوای بیشتر و با کیفیت‌تری منتشر کنید، گوگل بیشتر صفحات شما را ایندکس می‌کند و محتوای شما سریع‌تر رتبه‌بندی می‌شود. اما در مورد کوتاه و بلند بودن محتوا، نمی‌توان گفت که طول یک محتوا می‌تواند عامل کلیدی برای رتبه‌بندی در گوگل باشد، اما ارتباطی بین متن‌های طولانی‌تر و رتبه‌بندی بهتر وجود دارد، زیرا محتواهای طولانی‌تر معمولاً محتواهایی عمیق‌تر و با پوشش موضوعی بیشتر هستند که منابع بیشتری هم دارند.

محتوا را به‌طور منظم منتشر کنید.

در بخش قبلی اشاره کردیم که علاوه‌بر تولید محتوای جدید، تولید و انتشار منظم محتوا هم در بهبود سئو سایت شما موثر است. گرچه نمی‌توان گفت که بهترین حالت تعداد محتوای منتشر شده در ماه چقدر است اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که انتشار ماهانه 16 پست نسبت به سایتهای با انتشار 1 الی 4 پست در ماه، ۳/۵ برابر بیشتر ترافیک دریافت می‌کنند‌. باید مشخص کنید که طبق تقویم محتوای خود، هر هفته چند پست و در چه روزهایی منتشر می‌کنید و این رویه منظم را حفظ کنید. حتماً مقالات زیر را بخوانید.

محتوای قدیمی را بروز کنید.

تولید منظم محتوای جدید برای بهبود سئو بسیار موثر است اما نباید باعث شود که از مطالب قدیمی سایت خود، غافل شوید. بروزرسانی محتوای قدیمی، یک استراتژی سئو در حوزه محتوا محسوب می‌شود و بازدهی بسیار خوبی هم دارد. مطالب قدیمی ممکن است دچار انقضای آموزشی شده باشند، نیاز به تکمیل موضوعی داشته باشند و بتوان با اصلاح و ویرایش، کیفیت آموزشی مطلب را افزایش داد. باید سعی کنید به‌طور مرتب، مطالب قدیمی خود را بروز کرده و سپس، درخواست ایندکس مجدد آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.

تحقیق کلمات کلیدی، اساس هر استراتژی سئو قوی و موفق است. ممکن است بدیهی به نظر برسد اما ایجاد محتوایی که مخاطبان شما آن را در گوگل جستجو می‌کنند، مهم است. معمولاً برخی وبسایتها، مطالبی را منتشر می‌کنند که با توجه به ذهنیات خودشان مهم هستند، نه آنچه که برای مخاطب جستجوکننده مهم است. تحقیق صحیح کلمات کلیدی می‌تواند به جلوگیری از این اشتباه کمک کند و بازده استراتژی‌های سئو را افزایش بدهد. با تحقیقات پیشرفته کلمات کلیدی، می‌توانید موضوعات مورد نیاز کاربران را به‌طور کامل پوشش دهید. این مسئله، به معنای کسب ترافیک بیشتر وبسایت، تعامل بیشتر و افزایش نرخ تبدیل است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، یکی از مهم‌ترین و موثرترین بخش‌های استراتژی‌های سئو است که در میزان موفقیت سئو بسیار تأثیرگذار خواهد بود. در ادامه، لیستی از ابزارها و فرایندهایی که می‌توانید برای یافتن تأثیرگذارترین کلمات کلیدی از آنها استفاده کنید، آورده شده است.

  • از ابزارهای جامع سئو مانند Ahrefs ،‌Moz و SEMRush برای شناسایی کلمات کلیدی و داده‌های مرتبط با آنها استفاده کنید.
  • از ابزارهای اختصاصی تحقیق کلمات کلیدی مانند KWFinder و Soovle استفاده کنید.
  • از ابزار تشخیص دشواری سئوی کلمه کلیدی استفاده کنید تا بفهمید رتبه‌بندی برای هر کلمه کلیدی چقدر آسان یا سخت خواهد بود.
  • سرچ کنسول گوگل سایت خود را بررسی کنید تا ببینید کدام کلمات کلیدی در حال حاضر ترافیک ارگانیک را هدایت می‌کنند و فرصت‌های بهینه‌سازی را شناسایی کنید.
  • روندهای جستجوی گوگل را مرور کنید تا روندهای روبه‌رشد و فصلی را مشاهده کنید (از گوگل ترندز استفاده کنید).

کلمات کلیدی را دسته‌بندی کنید.

باید علاوه‌بر توجه به حجم جستجو و اهمیت کلمه کلیدی برای کسب و کار، کلمات کلیدی را بر اساس موضوع، نیت کاربر و ارتباط با مراحل خرید هم دسته‌بندی کنید. مثلاً به سه مثال زیر توجه کنید.

  • مدلهای لباس اداری: موضوعی مناسب برای مقاله و معرفی ست لباس اداری است.
  • قیمت لباس اداری: مشتری بالقوه که در مرحله تصمیم‌گیری خرید است.
  • خرید لباس اداری زنانه: مشتری بالقوه‌ای که آماده خرید است.

مثالهای بالا صرفاً برای یادگیری بوده و باید بر اساس شرایط کسب و کار، محصولات و رویکرد سئو، دسته‌بندی‌ها را تعریف کنید.

از کلمات کلیدی چندگانه در محتوا استفاده کنید.

با هر بروزرسانی الگوریتمی که گوگل منتشر می‌کند، این موتور جستجو پیشرفته‌تر می‌شود؛ بنابراین یکی دیگر از بهترین استراتژی‌های سئو، پشتیبانی از کلمات کلیدی چندگانه در محتوا است. گوگل اعلام کرده است که می‌تواند موضوعات فرعی مربوط به یک کلمه کلیدی خاص را درک کند. برای مثال، اگر بخواهید «تجهیزات ورزشی خانگی» را جستجو کنید، گوگل متوجه می‌شود که «قیمت تجهیزات»، «انتخاب‌های برتر» یا «ایده‌های فضای کوچک» و … موضوعات فرعی مرتبط هستند و صفحه نتایج جستجو گوگل، طیف وسیع‌تری از نتایج را نشان می‌دهد. از
آنجایی‌که رقابت بسیار زیادی برای کلمات کلیدی کوتاه وجود دارد، اگر از کلمات کلیدی چندگانه یا کلمات کلیدی بلند و با سه کلمه یا بیشتر استفاده کنید، با بررسی رتبه وبسایت برای کلمه مربوطه و احتمالاً عبارات مرتبط، شانس بیشتری برای مشاهده وبسایت خود در نتایج برتر خواهید داشت. اطلاعات خود را با مطالعه مقالات زیر، افزایش بدهید:

بهینه‌سازی تصاویر را فراموش نکنید.

یکی دیگر از بهترین استراتژی‌های سئو، بهینه‌سازی تصاویر وبسایت شما است. بیش از 20٪ از تمام جستجوهای وب در Google Images انجام می‌شود؛ بنابراین برای موفقیت سئو در سال 2022، دانستن چگونگی بهینه‌سازی هر تصویر برای جستجو ضروری است. با اطمینان از کیفیت بالای تصاویری که استفاده می‌کنید و مرتبط بودن موضوع عکس با کلمه کلیدی مدنظرتان شروع کنید. فقط با نگاه‌ کردن به تصویر شما، باید برای کاربران مشخص شود که محتوای شما در مورد چیست. همیشه قبل از آپلود تصویر مطمئن شوید که حجم آن را بهینه کرده‌اید و به یاد داشته باشید گوگل به‌ سرعت صفحه، به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی نگاه می‌کند. تصاویر 21 درصد از حجم کل یک صفحه وب را تشکیل می‌دهند و اگر حجم فقط یک تصویر موجود در صفحه، بالا باشد، ممکن است به سئوی کل صفحه آسیب بزند. تگ‌های جایگزین تصویر (Alt) نیز بسیار مهم هستند؛ این متن جایگزین تصاویر است که توسط موتورهای جستجو برای کمک به مرتبط کردن تصویر با کلمات کلیدی و موضوع محتوا استفاده می‌شود.

برای یادگیری سئوی تصاویر، مطالب زیر را بخوانید:

استراتژی‌های سئو مربوط به نتایج گوگل

تلاش‌های ما برای بهبود سئو، قرار گرفتن در صفحه اول و نتایج برتر گوگل است؛ اما اگر کاربران روی این نتایج کلیک نکنند، عملاً نتیجه‌ای بدست نمی‌آوریم. آن دسته از استراتژی‌های سئو که مربوط به افزایش CTR و کلیک لینک‌ها در گوگل است و برای سایت‌هایی که چند ماه از فعالیتشان می‌گذرد، باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، در این بخش معرفی می‌شوند.

داده‌های ساختاریافته‌تر و قطعه‌های غنی

Schema markup، ریزداده‌هایی هستند که به درک بهتر محتوای شما توسط گوگل کمک می‌کنند. به‌وسیله آنها، گوگل می‌تواند محتوای شما را بهتر درک کند و محتوای شما را برای کاربران جذاب‌تر نشان بدهد. گوگل، قطعه‌های غنی نتایج خود را دوست دارد زیرا کمک می‌کند تا محتوای دقیقی که کاربران جستجو می‌کنند را به آنها نمایش دهد. در واقع، مشاغل و کسب‌ و کارهایی که از نشانه‌گذاری طرح‌واره‌های نتایج گوگل استفاده می‌کنند، نسبت به دیگر رقبای خود بسیار جلوتر هستند. در این زمینه، مقاله زیر را حتماً بخوانید:

بر روی اسنیپت تمرکز کنید.

تمرکز روی اسنیپت‌های نتایج گوگل، یکی دیگر از بهترین استراتژی‌های سئو برای افزایش کلیک و بهبود رتبه سایت است. اسنیپت‌ها نتایج برگزیده‌ای از یک صفحه وب هستند که در نتایج جستجوی گوگل به شکلی متفاوت ظاهر می‌شوند تا به‌ سرعت و با کوتاه‌ترین جملات، به سؤال کاربر پاسخ دهند. محتوای اسنیپت‌ها به‌طور خودکار از صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده‌اند استخراج می شوند. رایج‌ترین اشکال اسنیپت‌ها عبارتند از فهرست‌ها، سوالات، مراحل و جداول.

پرسش و پاسخ (FAQ)
نمونه اسنیپت پرسش و پاسخ (FAQ)

توجه به اسنیپت‌ها، اگر قبلاً در فهرست کارهای شما نبوده‌ است، باید در سال 2022 بخشی از استراتژی سئو شما شود. مطمئناً نمی‌توانید نوع محتوای نشان‌ داده‌ شده در یک اسنیپت را خودتان انتخاب کنید، اما می‌توانید محتوای خود را به شکلی بهینه کنید تا احتمال بیشتری وجود داشته باشد که در یک اسنیپت ظاهر شود.

برای رتبه‌بندی Google Passage بهینه‌سازی کنید.

در سال ۲۰۲۰، گوگل قابلیتی به نام Google Passage را راه‌اندازی کرد که با استفاده از آن می‌توان متن‌های جداگانه در صفحه‌های وب را به همراه کل صفحه رتبه‌بندی کرد. به‌طور مثال فرض کنید که شما یک محتوا درباره بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اید که تمام جنبه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را پوشش می‌دهد و از عنوان‌هایی مانند ابزارها، استراتژی‌ها، شبکه‌ها، شاخص‌ها و … استفاده کرده‌اید. صفحه سایت شما ممکن است برای کلمه کلیدی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و … رتبه‌بندی شود، اما ممکن است شما آن را برای همان کلمه کلیدی بهینه‌سازی نکرده باشید؛ بنابراین هنگامی‌که گوگل متن مرتبطی درباره ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در محتوای شما می‌بیند، فقط آن قسمت را برای یک کلمه کلیدی خاص، فهرست می‌کند. شما باید تمام تمرکز خود را بگذارید و در محتواهای خود بخش‌های واضح و مرتبط ایجاد کنید و برای تمام کلمات کلیدی تحقیق کنید. به شما پیشنهاد می‌شود که از یک موضوع کلی برای عنوان محتوای خود استفاده کنید و موضوعات فرعی را درون آن بگنجانید. البته بخش‌های درون محتوا باید حتماً با موضوع اصلی مرتبط باشند تا بتواند توسط Google Passage مورد استقبال قرار بگیرد.

سخن پایانی

حال که با اصول کلیدی و قواعد کلی تدوین استراتژی سئو آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که بهترین استراتژی‌های سئو را در عمل و برای سایت خود استفاده کنید. گوگل الگوریتم‌های خود را مرتباً بروز می‌کند؛ تنها کافی است برخی از بزرگ‌ترین روندها و بهترین استراتژی‌های سئو پیشرفته را فراگیرید تا از رقبای خود بالاتر باشید. همه ما به‌خوبی می‌دانیم که 75 درصد از جستجوگران هرگز از صفحه اول نتایج جستجو به صفحات بعدی نمی‌روند؛ بنابراین مهم است که بفهمیم چگونه می‌توان در صفحه اول صفحات نتایج موتور جستجو باقی ماند. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما سودمند و مفید واقع شده باشد و از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.