احتمالاً شما گوگل ترندز (Google Trends) را به عنوان یک ابزار تبلیغاتی آنلاین در حوزه سئو و تولید محتوا می‌شناسید اما باید بگوییم که این ابزار، فقط برای تبلیغات و محتوا به کار نمی‌رود، بلکه در کنار آن به عنوان یک منبع داده‌های باز (Open-Source) در بازاریابی نیز به شمار می‌رود. در مورد گوگل ترندز ناگفته‌ها و اطلاعات زیادی وجود دارد که احتمالاً از آن بی‌خبرید. از این رو ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا سعی کردیم شما را با گوگل ترندز آشنا کرده و نشان دهیم که چگونه می‌توانید از این ابزار رایگان گوگل، بهترین استفاده را برده و از آن در جهت افزایش ترافیک سایت و افزایش رشد کسب و کار آنلاین خود استفاده نمایید.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز یکی از ابزارهای مهم آنالیز داده‌ها است که روند محبوبیت و جستجوی یک کلمه کلیدی را در گوگل، به کاربران نشان می‌دهد (هر کلمه کلیدی می‌تواند گویای روندهای جامعه، گرایش مصرف‌کننده و … باشد و فقط کاربرد سئویی ندارد). شما با استفاده از گوگل ترندز خواهید دید که یک کلمه کلیدی در بازه زمانی مشخص، چه روندی را در بین جستجوهای کاربران طی کرده است و آیا این روند صعودی بوده یا نزولی. ضمن اینکه می‌توانید دو یا چند کلمه کلیدی را از نظر میزان جستجو و محبوبیت با یکدیگر مقایسه کنید و اطلاعات ارزشمند دیگری را نیز در مورد کلمه کلیدی مورد نظر خود از جمله موضوعات مرتبط، بینش‌های جمعیت‌شناختی جستجوکنندگان و … بدست آورید.

نکات اولیه استفاده از گوگل ترندز

  • برای ورود به گوگل ترندز، روی این لینک + کلیک کنید یا به آدرس trends.google.com بروید.
  • توجه داشته باشید که حتماً موقعیت را کشور Iran انتخاب کنید تا برای جمع‌آوری داده‌های کلمات کلیدی فارسی، به مشکل برنخورید.
  • بهتر است تب سوم را روی All Categories باقی بگذارید چون تشخیص موضوعی کلمات کلیدی و وبسایت‌های فارسی برای گوگل، با دقت بالایی انجام نمی‌شود.
  • نمودارهای گوگل ترندز در درجه صفر تا 100، نمره‌بندی شده‌اند. نمره 100 به معنی حجم بسیار زیاد جستجو است و صفر هم به معنی میزان جستجوی بسیار ناچیز. بازه صفر تا 100 گوگل ترندز، صرفاً یک معیار نسبی برای نمایش و مقایسه روند جستجو می‌باشد.
  • در گوگل ترندز، حداکثر 5 کلمه کلیدی را می‌توان با یکدیگر مقایسه کرد.
امکان مقایسه روندهای جستجوی 5 کلمه کلیدی در گوگل ترندز

گوگل ترندز چه کاربردهایی دارد؟

این ابزار، عملکرد مشخص و ثابتی دارد اما نحوه استفاده از گزارشات آن می‌تواند بر اساس نوع کسب و کار و نیاز شما متفاوت باشد.

ردیابی و یافتن کلمات کلیدی پرطرفدار

گوگل ترندز به شما کمک می‌کند که در حوزه کاری خود، موضوعات و کلمات کلیدی محبوب، پرطرفدار و داغ (Trending) را شناسایی کنید. برای این منظور، از منوی سمت چپ و همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، گزینه Trending searches را انتخاب نمایید و سپس از منوی بالا بر روی گزینه daily search trend کلیک کنید.

گوگل‌ ترندز علاوه‌بر اینکه جستجوهای محبوب را در اختیارتان قرار می‌دهد، اطلاعاتی را در مورد حجم جستجوهای آنها را نیز ارائه می‌کند. این بدین معناست که با این ابزار می‌توانید بفهمید که چه موضوعاتی در حال حاضر در صدر جستجوهای کاربران در گوگل می‌باشند. البته باید گفت که این بخش برای وب فارسی و کشور ایران قابل استفاده نیست.

اگر دوست دارید از کلمات کلیدی پرطرفدار در حوزه کاری خود مطلع شوید و تغییرات روند جستجوی آن را مشاهده کنید، فقط کافیست که در ابزار گوگل ترندز، روی Explore کلیک کنید و کلمه مورد نظرتان را بنویسید.

برای مثال ما کلمه «طراحی‌ سایت» را وارد کردیم تا از میزان جستجو و محبوبیت آن در 12 ماه گذشته مطلع شویم. این مدت زمان را باید خودتان تعیین کنید که می‌خواهید روند جستجو و محبوبیت یک کلمه در یک ماه گذشته، یک سال و یا چند سال گذشته باشد. این کار نیز به سادگی قابل انجام است و فقط باید از تب کشویی دوم، زمان دلخواه خود را انتخاب کنید (به‌طور پیش‌فرض روی 12 ماه تنظیم شده است).

آموزش کار با گوگل ترندز

نکته مهمی که در اینجا باید بگوییم این است که گوگل‌ ترندز میزان دقیق جستجوی یک عبارت را به شما نشان نمی‌دهد، بلکه فقط روند رشد آن را در طی زمان نمایش می‌دهد. این ابزار همانطور که از نامش پیداست، فقط برای بررسی تغییرات روند جستجو کاربرد دارد نه شناسایی میزان حجم دقیق جستجوی کلمات کلیدی (Search Volume).

گوگل ترندز ابزاری کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی مهم‌ترین و اولین اقدامی است که برای سئو سایت باید انجام شود و به همین دلیل همیشه از اولویت‌های سئوکاران در شروع فرآیند سئو به‌شمار می‌رود. گوگل ترندز یکی از این ابزارهایی است که از آن می‌توان برای تحقیق کلمات کلیدی بهره برد. با اینکه گوگل ترندز اطلاعات دقیق و کاملی را در مورد میزان سرچ کلمات کلیدی ارائه نمی‌کند، ولی برای تحقیق کیفی کلمات کلیدی، کاربردی بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ادامه مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم که چگونه گوگل ترندز در تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند یک ابزار موثر باشد و می‌تواند به ما در سئوی سایت کمک کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

برای شروع کار و تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از گوگل ترندز در بخش home، در کادر سرچ بالای صفحه، عبارت کلیدی مورد نظر خود را وارد نمایید. سپس به بخش‌های Related topics و Related queries بروید.

در بخش Related queries می‌توانید جستجوهای مرتبط با عبارت کلیدی مورد نظر خود را مشاهده کنید. این بخش، بر اساس دو گزینه Rising و Top قابل دسته‌بندی است که می‌توانید به دلخواه هر کدام را انتخاب کنید. زمانی‌که کادر کشویی را بر روی گزینه Top قرار دهید کلمات کلیدی و یا همان کوئری‌های مرتبط و محبوب را به ترتیب میزان جستجو به شما نمایش می‌دهد. اگر این کادر کشویی را بر روی گزینه دیگر آن یعنی Rising تنظیم کنید، کلمات کلیدی یا همان کوئری‌هایی را نمایش می‌دهد که با رشد جستجو مواجه بودند. بخش Related topics برای تحقیق کلمات کلیدی به زبان فارسی خیلی کاربردی نیست، زیرا همانطور که مشاهده می‌کنید معمولاً نتایج را به صورت عبارات مرتبط انگلیسی نمایش می‌دهد. ولی با این وجود می‌توان از آنها برای موضوعات محتوای سایت ایده گرفت.

تجزیه و تحلیل و بررسی محبوبیت کلمات کلیدی

شما می‌توانید در گوگل ترندز، کلمه کلیدی مورد نظر خود را به سادگی وارد کنید و نمودار محبوبیت آن را در طول زمان مشخص، مورد بررسی قرار دهید. حالا سوال مهم در اینجا این است که این نمودار چگونه به ما در رشد سایت کمک می‌کند؟ زمانی‌که عبارتی را در کادر جستجوی این ابزار وارد می‌کنید متوجه خواهید شد که میزان سرچ آن عبارت در طول زمان، روند نزولی، صعودی یا تناوبی داشته است. اگر نمودار یک کلمه روند نزولی دارد و به سمت پایین سوق پیدا کرده است، نشان می‌دهد که علاقه عمومی نسبت به عبارت از بین رفته و احتمالاً در آینده نیز دیگر عبارت مورد جستجو و محبوب مردم نخواهد بود. این موضوع، بیشتر برای کلمات کلیدی‌ای مطرح است که به زمان وابسته می‌باشند. به بیان ساده‌تر، در یک زمان خاص توسط مردم سرچ بسیار بالایی دارند ولی به تدریج، فراموش شده و دیگر کسی در مورد آنها به دنبال یافتن اطلاعاتی در اینترنت نخواهد بود (مثلاً در گذشته، مردم به دنبال راهکارهای کسب درآمد از تلگرام بودند ولی امروز، در مورد آن جستجویی انجام نمی‌شود).

در این ارتباط می‌توان ویروس کرونا را هم مثال زد. اگر شما عبارت کلیدی کرونا را در کادر سرچ گوگل ترندز وارد کنید و زمان را بر روی ۵ سال گذشته قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که سال ۲۰۲۰ همزمان با شیوع ویروس کرونا، این عبارت جستجوی بالایی داشته اما میزان جستجوی آن در حال کاهشی مستمر است.

تاریخچه جستجو در گوگل ترندز

نمودار محبوبیت و سرچ کلمات کلیدی در گوگل ترندز، می‌تواند برای حوزه‌هایی مثل لپ‌تاپ، گوشی‌های موبایل و به‌طور کلی تکنولوژی‌های روز و در حال پیشرفت مورد استفاده قرار گیرد. حوزه‌هایی که در آن با گذر زمان، تغییر زیادی در علایق و خواسته‌های مردم ایجاد می‌شود و به‌طور مرتب مدل‌های جدید محصول نیز رونمایی می‌شود.

تجزیه و تحلیل نوسانات فصلی کلمات کلیدی

با گوگل ترندز می‌توانید محبوبیت یک عبارت کلیدی را در یک فصل مشخص مورد بررسی قرار دهید. به‌طور نمونه می‌توان عبارت «شب یلدا» را در این ارتباط بیان کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار این عبارت کلیدی، یک سیکل مرتب را در 5 سال گذشته نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی خاص، میزان محبوبیت آن در جستجوهای کاربران اوج می‌گیرد و سپس از بین می‌رود و این روند اوج‌گیری هر سال تکرار شده و به‌صورت یک سیکل درآمده است. این نوسانات در بازاریابی و سئو سایت هم می‌توانند ایده‌های بسیار خوبی به شما بدهند.

تجزیه و تحلیل نوسانات فصلی کلمات کلیدی

بهتر است در این ارتباط یک مثال دیگر بیان کنیم تا درک آن برایتان راحت‌تر شود. ما در اینجا عبارت «بوت‌ زنانه» را در کادر جستجو وارد کرده و بازه زمانی را روی ۵ سال گذشته قرار دادیم.

تجزیه و تحلیل نوسانات فصلی کلمات کلیدی

با توجه به نمودار نمایش داده شده، بیشترین میزان جستجوی بوت زنانه مربوط به ماه‌های نوامبر در هر سال میلادی بوده است؛ یعنی بیشتر مشتریان و خریداران هدف در این ماه که شروع فصل پاییز است به دنبال خرید بوت و جستجوی آن در اینترنت هستند. پس یک کسب و کار اینترنتی فعال در حوزه فروش کیف و کفش زنانه، باید از ماه‌ها قبل از نوامبر، سایت خود را برای این کلمات کلیدی سئو کند تا در ماه نوامبر در نتایج برتر گوگل باشد و بتواند محصولات خود را به فروش برساند. همچنین باید تمام اقدامات تبلیغاتی مثل بک لینک و… را زودتر از این موعد، برای این ماه انجام داده و برنامه‌‎ریزی کرده باشد.

انتخاب بهترین مناطق هدف با گوگل ترندز

یکی از امکانات جالبی که گوگل ترندز در اختیارمان قرار می‌دهد، منطقه جغرافیایی جستجوکنندگان کلمات کلیدی است؛ یعنی شما با استفاده از گوگل ترندز خواهید فهمید که عبارت مورد نظر شما در کدام شهر یا کشور بیشترین حجم و رشد جستجو را داشته و محبوب‌تر بوده است. همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بخش Compared breakdown by subregion به‌خوبی نشان می‌دهد که کلمه مورد نظرتان در کدام شهر بیشترین محبوبیت را داشته است. ما برای مثال این بخش، عبارت «بوت‌ زنانه» را در کادر جستجو وارد کردیم. با توجه به تصویر زیر، بیشترین سرچ و محبوبیت این کلمه کلیدی به ترتیب برای استان‌های قم و تهران بوده است. با توجه به فضای مذهبی شهر قم، شاید در ابتدا تصور نداشته باشیم که در این شهر، افراد بیشتری به‌دنبال خرید بوت زنانه هستند.

انتخاب بهترین مناطق هدف با گوگل ترندز

تصویر بالا مربوط به آمارهای استانی (subregion) بوده و اگر بخواهید به تفکیک هر شهر، به داده‌ها دسترسی داشته باشید، باید گزینه City را انتخاب کنید تا طبق تصویر زیر، مشاهده کنید شهر کرج، بیشترین علاقه‌مند این محصول را دارد.

انتخاب بهترین مناطق هدف با گوگل ترندز

داده‌ها و اطلاعات بخش Compared breakdown by subregion می‌تواند برای برخی از مشاغل بسیار مفید باشد. به‌طور مثال، کسب و کارهایی که خدمات خود را وابسته به یک مکان خاص ارائه می‌دهند. این اطلاعات آنلاین می‌توانند به برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی در فضای آفلاین هم کمک زیادی کنند. فرض کنید شخصی که در حوزه فن بیان و زبان بدن فعالیت می‌کند، قصد دارد که در سه شهر ایران سمینار برگزار کند؛ پس، از گوگل ترندز می‌تواند برای پیدا کردن استان‌ها و شهرهایی که این عبارت در آن بیشتر محبوب بوده استفاده کند. عبارت کلیدی «فن بیان» در شهر اصفهان بیشترین محبوبیت و سرچ را داشته است. بنابراین اصفهان می‌تواند از جمله استان‌هایی باشد که برای برگزاری سمینار فن بیان انتخاب شود و احتمالاً با استقبال زیادی از طرف مردم این شهر هم مواجه خواهد شد. البته برای انتخاب بهترین شهرها، لازم است که تحقیقات بازاریابی دیگری را نیز استفاده کرد و گوگل ترندز در کنار سایر ابزارهای تحقیقاتی می‌تواند در این ارتباط کمک‌کننده باشد.

در مثالی دیگر، کلمه “Travel to iran” را جستجو کردیم و در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که در 12 ماه گذشته، مردم کدام کشورها در مورد سفر به ایران، در گوگل جستجوی بیشتری انجام داده‌اند (مثالی برای کاربردهای تحقیق بازار بین‌المللی).

تولید محتوای مرتبط و به روز با کمک گوگل ترندز

گوگل ترندز برای ارزیابی کلمات کلیدی، به‌طور پیش فرض از داده‌های جستجوی گوگل استفاده می‌کند. همانطور که در تصویر نیز می‌بینید، به‌طور پیش فرض بر روی “web search” قرار دارد، اما گوگل ترندز علاوه بر جستجوی گوگل، از داده‌های جستجوی تصویر گوگل، یوتیوب و اخبار گوگل نیز استفاده می‌کند.

تولید محتوا

از این رو، علاوه‌بر جستجوی متنی گوگل، شما می‌توانید از جستجوی تصاویر و یوتیوب نیز استفاده کنید و بدین طریق از محتواهای محبوب حوزه کار خود در بین کاربران مطلع شوید. اگر فکر می‌کنید که عبارت کلیدی مورد نظر شما علاوه بر یک محتوای متنی وبلاگی خوب، می‌تواند برای ایجاد یک محتوای ویدیویی خوب نیز به کار رود، در کنار جستجوی وب از جستجوی تصاویر وب و جستجوی یوتیوب نیز غافل نشوید. نمودار رشد کلمه کلیدی را در تمام این سرچ‌ها رصد کرده و مورد بررسی قرار دهید و با یکدیگر مقایسه کنید. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما در سرچ یوتیوب، نمودار صعودی و روبه رو رشد زیادی داشته است، یعنی اینکه ایجاد یک محتوای ویدیویی می‌تواند مورد استقبال زیادی از طرف کاربران قرار گیرد. همچنین اگر عبارت شما در سرچ تصاویر گوگل، منحنی رو به رشدی دارد، ایجاد تصاویر و یا اینفوگرافیک اختصاصی مرتبط با آن کلمه کلیدی می‌تواند سایت شما در جستجوی تصاویر گوگل را متمایز کرده و ترافیک و کلیک زیادی را به همراه بیاورد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مقایسه روند جستجوی چند کلمه کلیدی

گوگل ترندز امکان تجزیه و تحلیل چندین کلمه کلیدی را به‌صورت همزمان فراهم می‌کند. به بیان دیگر، دو یا چند کلمه کلیدی را با یکدیگر از نظر میزان محبوبیت مقایسه می‌کند. این امکان ابزار گوگل ترندز، برای مواقعی به کار می‌رود که شما بین انتخاب دو یا چند عبارت به عنوان کلمه کلیدی اصلی تردید دارید. فرض کنید که در حوزه طراحی سایت، بین دو عبارت «طراحی سایت» و «طراحی وب سایت» مردد شده‌اید. در این حالت یک عبارت را در کادر سرچ وارد کنید، عبارت دوم را با کلیک بر روی گزینه compare اضافه کنید تا آنها را در قالب نمودار مقایسه‌ای مشاهده کنید. با توجه به نمودار و اطلاعات ارائه شده، عبارت «طراحی سایت» از محبوبیت و سرچ بالاتری برخوردار بوده و باید به عنوان کلمه کلیدی اصلی انتخاب شود.

مقایسه روند جستجوی چند کلمه کلیدی

نکته لازم به ذکر دیگر این است که می‌توانید تا ۵ عبارت را اضافه کرده و مقایسه بین آنها را انجام دهید. بیشترین کاربرد و محبوبیت گوگل ترندز، در همین قابلیت مقایسه‌ای بین کلمات کلیدی خلاصه می‌شود.

تحلیل زمان اوج و سقوط روندها

به تصویر زیر دقت کنید، در بازه‌های زمانی خاصی میزان جستجو به بیشترین حد ممکن رسیده و سپس دچار افت و کاهش می‌شود. با تحلیل این نمودار و استخراج زمان‌های اوج و سقوط و پیدا کردن دلیل آن بر اساس پارامترهای مرتبط با کلمه کلیدی مثل رویدادهای فصلی، اتفاقات جامعه، اخبار کسب و کارها و … می‌توان تحلیل ارزشمندی را به‌عنوان پیش‌بینی روند جستجوهای کلمات کلیدی در آینده بدست آورد.

تحلیل زمان اوج و سقوط روندها

جمع‌بندی مقاله و سخن پایانی

گوگل ترندز یک ابزار فوق‌العاده است که می‌تواند به شما کمک کند، تا از روندهای فصلی جستجوهای کاربران مطلع شوید و خود را از قبل، برای آن آماده کنید، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید و موضوعات و روندهایی که به سرعت در حال رشد است را شناسایی کنید. گوگل ترندز به شما دید بازاریابی خوبی را ارائه می‌کند که از آن می‌توانید برای جذب مشتری و مخاطب هدف استفاده کرده و فروش خود را افزایش دهید، از بازار هدف آگاهی پیدا کرده و با این دانش، از رقبای خود پیشی بگیرید. با توجه به اهمیت گوگل ترندز در سئوی سایت و بازاریابی، ما این مقاله از مجله کاپریلا را به آن اختصاص داده و سعی کردیم چگونگی استفاده از آن را به زبان ساده بیان کنیم. امیدواریم این مقاله به عنوان یک راهنمای کامل گوگل ترندز برای شما کاربردی باشد و بتوانید از آن بهترین استفاده را ببرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من فاطمه فرمانی هستم، عاشق سئو و دیجیتال مارکتینگ. هر روز یاد می‌گیرم و دانسته‌هامو با دیگران به اشتراک می‌ذارم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.