سئو 428 بازدید

ممکن است شما اخیراً اسم شرکت یا برند خود را در گوگل جستجو کرده باشید، اما جستجو کردن شما و آنچه که به‌عنوان نتایج برند خود در گوگل مشاهده می‌کنید، به معنی این نیست که یک استراتژی بهینه‌سازی برای جستجوی کلمات کلیدی برند خودتان دارید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا می‌خواهیم درباره جستجوی نام برند در گوگل و نحوه سئو کردن وبسایت برای کلمات کلیدی مرتبط با برند (Branded search) و هر اطلاعاتی که لازم است در این‌باره بدانید، برای شما توضیح دهیم.

جستجوی برند چیست؟

“Branded search” یا جستجوی برند، عباراتی هستند که هنگام جستجوی کاربران در گوگل، نام برند یا محصول شما را شامل می‌شوند. به‌عنوان‌، مثال مخاطبان قصد دارند یک محصول را در سایت مورد نظر خود خریداری کنند بنابراین نام محصول و نام سایت را در کنار آن جستجو می‌کنند؛ مانند خرید لوازم یدکی دیجیکالا. به‌طور کلی هر زمانی‌که در جستجوهای کاربران، از کلماتی مرتبط با شما (نام وبسایت، نام کمپین، نام مدیر، نام نویسنده محتوا و …) استفاده شود، یک Branded search اتفاق افتاده است.

چرا باید جستجوهای برند، اولویت بازاریابی شما باشد؟

برای اینکه نام برند شما بیشتر و بهتر شناخته‌ شود، به استفاده از راهکارهای سئو نیاز دارید؛ بنابراین تحقیقات سئو حول کلمات کلیدی برند (Branded SEO research)، اولویت مهمی برای هر برندی محسوب می‌شود. متأسفانه بسیاری از برندها جستجوهای برند را نادیده می‌گیرند، درحالی‌که این بی‌توجهی می‌تواند به ضرر برند آنها باشد. به‌طور کلی جستجوهای برند به چند دلیل اهمیت دارند:

  • جستجوی برند معمولاً هدفمند است؛ چون کاملاً واضح است افرادی که نام برند شما را در کنار کلمات دیگری در گوگل جستجو می‌کنند، قطعاً می‌خواهند مستقیماً به سایت شما وارد شوند و محصول مورد نظر را در سایت شما جستجو و خریداری کنند.
  • جستجوهای مرتبط با برند نشان می‌دهند مشتریان فعلی شما و مشتریان آینده‌تان، درباره سایت و محصولاتتان چه نظرات و یا چه پیشنهاداتی دارند.
  • با تجزیه‌ و تحلیل جستجوهای برند، متوجه می‌شوید که چه نکات و ویژگی‌هایی درباره برند شما و رقیبتان وجود دارند.
  • هر یک از نتایج گوگل مرتبط با برند شما می‌توانند بر تصمیماتی که یک خریدار ممکن است بگیرد تأثیر بگذارند؛ بنابراین نتایج جستجوهای برند می‌توانند در فروش شما تأثیرگذار باشند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کنترل کردن نتایج گوگل در مورد برند شما دست خودتان نیست؛ یعنی نمی‌توانید چیزی که دیگران هنگام جستجو می‌بینند را کنترل کنید، بلکه باید جستجوهای برند خود را بهینه‌سازی کنید و برای این کار، زمان زیادی بگذارید.

وقتی کاربران نام برند شما را در کادر جستجوی گوگل تایپ می‌کنند، چه مواردی را می‌بینند؟

به‌طور کلی دو دلیل اساسی وجود دارد که پیشنهادات گوگل حول نام یک برند، باید اولویت اصلی شما قرار بگیرد:

  • پیشنهادات گوگل می‌تواند به شما نشان دهد که مشتریان، چه چیزی را درباره سایت شما بیشتر جستجو می‌کنند؛ هر چه افراد بیشتری یک عبارت خاص را جستجو کنند، آن عبارت در پیشنهادات گوگل در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرد و امکان نشان دادن آن به سایر کاربران هم بیشتر می‌شود.
  • نکته بسیار مهم دیگر این است که پیشنهادات گوگل ممکن است بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد؛ به‌طور مثال، کسی که نام برند شما را جستجو می‌کند ممکن است در قسمت پیشنهادات گوگل، با برند‌های دیگر مواجه شود. بنابراین امکان اینکه از برندهای رقیب شما خرید کند هم وجود دارد. به‌طور تقریبی، ۲۳ درصد از مشتریان، از نتایج پیشنهادات گوگل استفاده می‌کنند.
مشاهده نام برندهای رقیب در پیشنهادات گوگل
مشاهده نام برندهای رقیب در پیشنهادات گوگل

سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا امکان دارد راهی برای تغییر نتایج گوگل وجود داشته باشد؟ باید گفت متأسفانه هیچ راهی برای تغییر پیشنهادات گوگل وجود ندارد. البته روشی که شما می‌توانید استفاده کنید این است که تعداد زیادی از افراد جستجوگر را استخدام کنید تا ترکیب‌های دیگری را با نام برند شما تایپ کنند تا گوگل متقاعد شود آن نتایج را نشان دهد؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر گوگل پیشنهادی را نشان دهد، پس‌ از اینکه شما دست از جستجو کردن بردارید، این پیشنهادات دوباره حذف خواهند شد. راه دیگری که وجود دارد این است که برای تأثیرگذاری جستجوهای مبتنی بر نام برند خود، اخبار برند خود، محصولات و به‌طور کلی آن چیزی که می‌خواهید در پیشنهادات گوگل قرار بگیرد را آنچنان تبلیغ کنید تا بین همه، فراگیر شود و کاربران در گوگل، به‌دنبال آن بگردند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که پس‌ از اینکه افراد، این اخبار را جستجو نکنند، گوگل پیشنهادات مطلوب شما را حذف خواهد کرد.

انواع پیشنهادات حول برندها در گوگل

بسیار عجیب است که اغلب برندها با وجود اینکه جستجوهای حول برندشان اولویت دارند، از پیشنهادات گوگل در مورد برندشان استفاده نمی‌کنند و به آنها توجهی ندارند. برای اینکه به شکل دلخواه خود در پیشنهادات گوگل قرار بگیرید، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

نام برند شما می‌تواند مهم‌ترین کلمه کلیدی کسب و کار شما محسوب شود. شما از مخاطبان هدف می‌خواهید نام برند شما را در گوگل جستجو کنند، چون این باعث می‌شود تا میزان آگاهی مردم نسبت به برند خود را اندازه‌گیری کنید و متوجه شوید که تلاش‌های بازاریابیتان تا چه حد موفق عمل کرده است. برای آگاهی از میزان جستجوها و نوع عباراتی که در مورد برند شما جستجو می‌شوند می‌توانید از ابزار “Moz’s Keyword Explorer” استفاده کنید. این ابزار می‌تواند کلیه اطلاعات مد نظر شما در مورد جستجوهای برندتان را در اختیار شما قرار دهد. همچنین می‌توانید با استفاده از راهکارهای بیان شده در دوره آموزشی زیر، از سایر روش‌های تحقیق کلمات کلیدی مطلع شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

مراقب سؤالات حاوی نام برندتان باشید.

شما باید مراقب سؤالاتی که مخاطبان با نام برند شما جستجو می‌کنند، باشید. گوگل یک بخش جداگانه به نام “People also ask” دارد که سؤالات فرعی در مورد موضوع جستجوی هر کاربر را به او نمایش می‌دهد. مخاطبان می‌توانند با خواندن این سؤالات، وارد صفحه مورد نظر خود در سایت‌هایی بشوند که ممکن است در مورد شما مطلب خوبی ننوشته باشند. شما می‌توانید از ابزارهای زیر برای استفاده از سوالات حاوی کلمات کلیدی برند استفاده کنید:

Moz Keyword Explorer

“Moz Keyword Explorer” می‌تواند یک ابزار کارآمد برای شما باشد. کاری که این ابزار انجام می‌دهد این است که می‌تواند به شما یک راه آسان برای فیلتر کردن کلمات کلیدی بر اساس سؤالاتی که حول برندتان مطرح می‌شوند را به شما ارائه دهد. همچنین می‌توانید از ابزار keywordtool.io هم استفاده کنید و در تب Questions، لیست پرتکرارترین سوالات کاربران را مشاهده کنید.

نمایش سوالات کاربران در تب Questions
نمایش سوالات کاربران در تب Questions

بخش People also ask در گوگل

هنگامی‌که مخاطبان، عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند، گوگل از عبارت آنها الهام می‌گیرد و سوالاتی با عنوان «مردم همچنین می‌پرسند» را هم به آنها نمایش می‌دهد؛ این سوالات، معمولاً شامل مواردی است که ممکن است مخاطبان به آنها نیاز داشته باشند. بنابراین شما باید تلاش کنید تا پاسخ‌های مطلوب شما در لیست این سوالات قرار بگیرد. صاحبان برندهای بزرگ‌تر می‌توانند از ابزارهای بهینه‌سازی محتوا مانند “IMN” که نتایج گوگل در سوالات People Also Ask را برای مهم‌ترین کلمات کلیدی مد نظر شما جمع‌آوری می‌کند (اینکه به ازای هر جستجوی مرتبط با برند شما، گوگل چه سوالاتی را در این بخش، نمایش می‌دهد) استفاده کنند؛ اما روش دیگر این است که از بخش سوالات «مردم هم‌چنین می‌پرسند» ایده بگیرید و بدانید که گوگل چه سؤالاتی را مرتبط می‌داند. معمولاً گوگل سؤالاتی را نشان می‌دهد که مبتنی بر نام برندی هستند که مخاطبان روی آن کلیک می‌کنند.

بهینه‌ساز متن

ابزار بسیار کاربردی دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید “Text Optimizer” نام دارد. کاری که این ابزار انجام می‌دهد این است که در گزارشات خود، بخش جداگانه‌ای برای سؤالاتی که به شما کمک می‌کنند الگوهای جستجوی کاربران خود را بهتر درک کنید، در اختیار شما قرار می‌دهد تا سؤالات مهم و پرتکرار را در بازاریابی محتوایی خود قرار دهید (متاسفانه این ابزار هنوز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کلمات کلیدی خود را گروه‌بندی کنید.

گروه‌بندی کلمات کلیدی برای برندهای بزرگ‌تر، یک امر ضروری است. بنابراین ابزار جستجوگر کلمات کلیدی Moz می‌تواند بار دیگر به شما کمک کند. شما می‌توانید به پیشنهادات گوگل نگاهی بیندازید، کلیدواژه‌ها را اصلاح کنید و لیست خود را بر اساس کلمات کلیدی گروه‌بندی کنید. در نهایت، هر کلمه کلیدی‌ای را که برای بهینه‌سازی انتخاب می‌کنید، می‌توانید در بخش تجزیه و تحلیل نتایج گوگل ابزار Moz، برترین نتایج گوگل در آن کلمات را مشاهده و بررسی کنید.

نمونه گزارش آنالیز نتایج Serp در وبسایت Moz
نمونه گزارش آنالیز نتایج Serp در وبسایت Moz

چگونه جستجوهای برند خود را بهینه‌سازی کنیم؟

جایگاه خود را مشخص کنید.

برای اینکه بتوانید جستجوهای مرتبط با برند خود را بهینه‌سازی کنید، باید ابتدا مشخص کنید که در چه وضعیتی قرار دارید، چه کلماتی حول برند شما جستجو می‌شوند، گوگل چه پیشنهاداتی به کاربر ارائه می‌دهد و در نهایت اینکه، نتایج گوگل برای نمایش به کاربر چه مواردی هستند.

عبارات جستجوی برند خود را بر اساس هدف جستجو، گروه‌بندی کنید.

همان‌طور که گفته شد شما می‌توانید کلمات کلیدی را با یک ابزار جستجوگر کلمات کلیدی هم گروه‌بندی کنید، اما می‌توانید این کار را هم به‌صورت دستی انجام بدهید. هنگامی‌که از نرم‌افزار استفاده می‌کنید همیشه به نیت جستجوی کاربر و جایگاه سایت‌تان در نتایج هر کلمه کلیدی توجه داشته باشید. بهتر است برای هر کدام از گروه‌های کلمات کلیدی برندتان، یکی از اقدامات مناسب زیر را انجام بدهید:

  • بهینه‌سازی صفحات موجود در وبسایت
  • ایجاد صفحه‌ای جدید
  • انتشار یک مطلب در وبلاگ
  • اضافه کردن بخشی به صفحه سوالات متداول
  • اضافه کردن به بخش راهنمای سایت

پا را فراتر بگذارید.

نکته دیگری که وجود دارد این است که هر چه تعداد بیشتری نتایج گوگل را تحت کنترل خود درآورید، شانس بیشتری برای دیده شدن توسط مخاطبان خواهید داشت. همچنین، نتایج گوگل در مورد برند شما، شامل نتایج تصاویر، ویدیوها و… هم هستند؛ بنابراین نتیجه‌ای که می‌توان از این موضوع به دست آورد این است که برای دیده شدن برند خود از طریق نتایج گوگل حول نام برندتان، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ویدیوهای خود را بسازید و آنها را بهینه‌سازی کنید؛ همچنین در فضاهای بیشتری به‌ غیر از یوتیوب و آپارات، آنها را آپلود کنید.
  • به غیر از ویدیوها، شما می‌توانید تصاویر خود را بهینه‌سازی کنید و در شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام، پینترست و… قرار دهید (بخوانید: آموزش سئوی تصاویر)
  • می‌توانید محتوای جدید و متنوعی ایجاد کنید و آنها را برای مخاطبان ارائه دهید.
  • می‌توانید سایت‌های کوچکی را راه‌اندازی کنید که پرتکرارترین کلمات کلیدی برندتان را (مثل کد تخفیف اسنپ) را هدف خود قرار می‌دهند.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نتایج غنی گوگل (Rich snippets) را هم بهینه‌سازی کنید تا بتوانید از داده‌های ساختاریافته مرتبط با جستجوهای برندتان هم در نتایج گوگل استفاده کنید. معمولاً استفاده از FAQ schema و Video schema محبوبیت و تاثیرگذاری بیشتری دارد. همچنین باید سعی کنید از کلمات کلیدی برندتان برای پیدا کردن مشکلات سایت و دغدغه‌های کاربران استفاده کنید. مثلاً اگر بسیاری از کاربران، صفحه ثبت نام سایت شما را در گوگل جستجو می‌کنند (مثلاً می‌نویسند ثبت نام در کاپریلا)، احتمالاً به این دلیل است که نتوانسته‌اند بخش ثبت نام را در سایت شما پیدا کنند یا در فرآیند ثبت نام به مشکل برخورد کرده‌اند.

لینکسازی و نظارت

شما به لینک‌سازی درونی نیاز خواهید داشت تا بتوانید جستجوهای برند خود را در اولویت نتایج گوگل رتبه‌بندی کنید، بنابراین مهم است که بتوانید صفحات و رسانه‌های خود را به‌طور مؤثر به یکدیگر متصل کنید، مخصوصاً اگر از بیش از یک سایت برای بهینه‌سازی جستجوی برند خود استفاده می‌کنید. در این زمینه، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • شما می‌توانید از صفحات سایت خود، مطالب وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی‌تان برای لینکسازی استفاده کنید تا آن دسته از صفحاتی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شوند، رتبه بگیرند. در این زمینه، مقالات آموزش لینکسازی داخلی و آموزش لینکسازی خارجی را بخوانید.
  • نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که در بخش توضیحات ویدئوها به سایتتان لینک دهید.

ممکن است مواجه‌ شدن و لینک دادن بین تمام صفحات و شبکه‌های اجتماعی خود، کمی سخت و خسته‌کننده باشد اما اگر راه درست را در پیش بگیرید، مطمئناً این‌طور نخواهد بود. شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از یک ابزار نظارت بر جایگاه صفحات در گوگل استفاده کنید تا بتوانید تمام نتایج مرتبط با خود را زیر نظر داشته باشید (بهترین گزینه، سرچ کنسول گوگل است).
  • می‌توانید از ابزاری به نام “LinkChecker” استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا تمام لینک‌های خود را به طور مؤثر زیر نظر داشته باشید.
  • شما باید مراقب ترافیک ورودی از کلمات کلیدی جستجوی برند خود باشید. شما می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید‌ و نتایج را به نام برند خودتان محدود کنید، سپس آن را با گذشته مقایسه کنید تا ببینید آیا در این مسیر موفق عمل کرده‌اید یا خیر.
نحوه فیلتر نتایح در کنسول گوگل بر اساس نام برند
نحوه فیلتر نتایح در کنسول گوگل بر اساس نام برند
  • اگر در بازارهای بین المللی فعالیت می‌کنید و گوگل، تنها موتور جستجوی مورد علاقه بازار هدف شما نیست، می‌توانید ابزار Finteza را جایگزین کنسول گوگل کنید که می‌تواند به شما داده‌های ترافیکی تمام موتورهای جستجو را نشان دهد.

سخن پایانی

برندسازی می‌تواند مزایای زیادی از جمله درآمد بالا برای صاحبان برند به همراه داشته باشد؛ اما به این معنی نیست که شما راه آسانی در پیش داشته باشید، چون این راه همواره با چالش‌های زیادی همراه است. یکی از این چالش‌ها که خیلی از برندها توجهی به آن ندارند، جستجوهای کاربران در مورد برند است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فضای آنلاین، بیشتر مخاطبان به‌صورت آنلاین درباره برندها تحقیقات خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین لازم است که شما نتایج و اثربخشی جستجوهای برند خود را بهبود ببخشید. با توضیحاتی که گفته شد امیدواریم بتوانید جستجوهای برند خود را به روش درستی بهینه‌سازی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

یکی از راه‌های موثر در تقویت نام برند خود در جستجوهای گوگل، خرید رپرتاژ آگهی است که در آن می‌توانیم با کلمات کلیدی برند، به صفحات وبسایتمان لینک بدهیم. برای آشنایی بیشتر با رپرتاژ و تعرفه‌های آن، می‌توانید از سرویس نشریلا استفاده کنید. نشریلا، پلتفرم توزیع و انتشار انواع رپرتاژ در رسانه‌های برتر ایرانی به شمار می‌رود.

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.