کپی رایتینگ، یکی از مجموعه مهارت‌های کمیابی است که در بسیاری از موارد سودآور خواهد بود. تجارت‌های مختلف، به شکل دیوانه‌واری کپی‌رایترها را استخدام می‌کنند و کپی رایترهای خوب به‌راحتی می‌توانند در یک سال درآمد بسیار بالایی کسب نمایند. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما در بحث آموزش کپی رایتینگ و شناخت هرچه بیشتر این شغل همراه شوید تا در این مورد اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید.

شناخت مفهوم کپی رایتینگ

قبل از شروع آموزش باید به این موضوع بپردازیم که کپی رایتینگ (CopyWriting) چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، کپی رایتینگ در واقع، شغلی در حوزه نویسندگی است؛ منتها «نویسندگی تجاری»! کسانی که در «کپی رایتینگ» دستی بر آتش دارند، می‌توانند با جادویی قلم خود و بهره‌گیری از قدرتِ کلمات، نظرِ مخاطبان و مشتریان یک کسب‌وکار را جلب نموده و آن‌ها را دعوت به اقدام کنند. به زبان ساده‌تر، کپی رایتر (CopyWriter) کسی است که برای یک کسب‌وکار و یا یک سازمان، پیام‌های تبلیغاتی می‌نویسد. این پیام‌ها معمولاً به‌قصد فروش و یا تبلیغِ یک محصول، خدمت و یا یک نام تجاری به‌کار برده خواهند شد. شایان ذکر است که در ایران، گاهاً به این شغل، «تبلیغ نویسی» نیز گفته می‌شود.

واضح است که وقتی شما کتابی را می‌خوانید در واقع، در حال خواندن آثار یک «نویسنده» هستید؛ به همین صورت، هنگامی‌که هر نوع پیام نوشتاری را از یک تجارت، سازمان یا برند می‌خوانید در حال خواندن اثرِ یک «کپی رایتر» خواهید بود.

بسیاری از مردم کلمه کپی رایترینگ (CopyWriting) را با عنوان کپی رایت (CopyRight) اشتباه می‌گیرند. باید بدانید که این دوکلمه هیچ‌گونه ارتباطی با همدیگر نداشته و ندارند. کپی رایت (CopyRight)  یا حق چاپ یا یک اصطلاح قانونی است که به مالکیت معنوی یک اثر اشاره می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مقاله « DMCA چیست؟ همه چیز راجع به قانون کپی رایت آمریکا» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع کپی رایتینگ

وقتی‌که هرگونه تبلیغ دارای کلمات را می‌خوانید، در واقع در حال خواندنِ یک کپی رایت هستید؛ یا هنگامی که پستِ یک برند معروف را در شبکه‌های اجتماعی لایک می‌کنید در واقع، یک نسخه از کپی رایت را لایک کرده‌اید. عامل اصلی و مشترک در همه این موارد، این است که همه‌ی کپی رایترها قصد دارند یک محصول را تبلیغ کرده و شما را مجاب به خرید آن کنند؛ اما به انواع روش‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند.

کپی رایتینگ مستقیم

گاهی اوقات کپی رایتینگ به شکلی انجام می‌گردد که شما را وادار به انجام یک «اقدام فوری» کند. به این نوع کپی رایتینگ، «پاسخ مستقیم» گفته خواهد شد. نمونه‌هایی از کپی رایتینگ مستقیم عبارت‌اند از:

  • یک تبلیغ در توییتر که برای کلیک بیشتر بر روی توییت طراحی شده است.
  • بیلبوردی که طراحی شده تا شما در خروجی بعدی به سمت شرکت موردنظر بپیچید.
  • یک صفحه فرود که برای ثبت نام ایمیل در یک شرکت اینترنتی تشکیل شده است.
  • توضیحات محصول که به‌نوعی طراحی شده تا آن را به سبد خرید خود اضافه نمایید.

کپی رایتینگ متمرکز بر برند

گاهی اوقات در کپی رایتینگ، «اقدام فوری» هدف نیست؛ زیرا خواننده ممکن است در هنگام خواندن یک کپی رایت در موقعیتی نباشد که یک اقدام فوری را انجام دهد؛ یا در پاره‌ای از موارد ممکن است اقدام فوری، اساساً اولویت کپی رایترها نباشد. این نوع از کپی رایتینگ، صرفاً بر نام تجاری یک کسب‌وکار تمرکز دارد و در بازاریابی برای کسب نتایج بعدی بسیار مهم است. نمونه‌هایی از کپی رایتینگ متمرکز بر نام تجاری (برند)‌ عبارت‌اند از:

  • یک تبلیغ در مجله که برای معرفی برند به خوانندگان طراحی شده است.
  • یک پست وبلاگی که برای آموزش و ارتباط با خواننده طراحی شده است.
  • یک کاغذ تبلیغاتی که برای تثبیت اعتبار برند طراحی شده است.

این نوع کپی رایت‌ها می‌خواهند به‌صورت نقطه‌ای عمل کنند. در واقع، آگهی موجود در مجله، از خواننده می‌خواهد که در مورد برند موردنظر فکر کرده و در ادامه – در صورت تمایل – خرید کند. یا پست وبلاگ از خواننده می‌خواهد که: وبلاگ را به دیگران توصیه کند، در لیست خبررسانی ایمیل ثبت‌نام کرده و احتمالاً بعداً چیزی بخرد.

خاطر نشان می‌گردد که تفاوت «کپی رایتینگ متمرکز بر برند» با «کپی رایتینگ مستقیم» در این است که «کپی رایتینگ متمرکز بر نام برند» برای انجام یک اقدام فوری طراحی نشده است و این مطلب مهمی است؛ زیرا تلاش برای انجام یک اقدام فوری در بسیاری از سناریوهای بازاریابی نتیجه معکوس خواهد داشت. برای درک بیشتر این قضیه، تصور کنید هر پست وبلاگی را که می‌خوانید سعی نماید شما را به خرید فوری چیزی وادار کند یا هر پست وبلاگ، آن‌قدر روی ثبت‌نام ایمیل شما تمرکز کند که نتیجه‌گیری اصلی مقاله را قطع کرده و شما را مجبور نماید برای خواندن ادامه آن ثبت‌نام کنید. احتمالاً در همه این موارد اذیت شوید و از محل تبلیغ دور گردید.

به یاد داشته باشید که هر دو سناریوی «کپی رایتینگ مستقیم» و «کپی رایتینگ متمرکز بر برند»، بخش مهمی از فرایند بازاریابی را شکل می‌دهند.

یک کپی رایتر چه کاری انجام می‌دهد؟

مطلب بعدی در آموزش کپی رایتینگ (آموزش تبلیغ نویسی) آشنایی با جزئیاتِ شغل کپی رایترها است. کپی رایترها بیشتر وقت خود را صرف نوشتن کپی می‌کنند. چندین مرحله اضافی وجود دارد که ممکن است در بعضی موارد به بهبود فرایند کپی رایتینگ کمک کند. این مراحل را در ادامه آورده‌ایم:

  • برای به‌دست‌آوردن اطلاعات کلیدی سؤالات خوبی بپرسید.
  • در مورد رقبا و فعالیت آن‌ها در بازار تحقیق کنید.
  • چارچوب مناسب کپی رایتینگ را انتخاب کنید.
  • از ذی‌نفعان خود بازخورد دریافت کنید.
  • دوره‌های آموزش مهارت کپی رایتینگ را طی کنید.
  • قوانین مربوط به کپی رایتینگ را فرا گیرید.

اکثریت اوقات، تایم کاریِ یک کپی رایتر صرف نوشتن و بازنویسی نسخه تبلیغاتی خود خواهد شد. اگر به‌عنوان یک کپی رایتر به استخدام یک شرکت درآیید، این کار حدود ۷۵ درصد از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد و ۲۵ درصد باقیمانده نیز صرف جلسات، بررسی عملکرد و همکاری با بازاریابان دیگری که روی همان پروژه شما کار می‌کنند، خواهد شد. اما اگر یک کپی رایتر مستقل (فریلنسر) باشید، نوشتن کپی رایت ممکن است تنها ۲۵ درصد از تایمِ کاری شما را به خود اختصاص دهد و ۷۵ درصد دیگر نیز به ارائه برای مدیریت مشتریان، اداره کسب‌وکارتان و بازاریابی برندتان صرف شود.

کپی رایترها چه مهارت هایی باید داشته باشند؟

هر کسب‌وکاری – در هر صنعتی که باشد – به یک کپی رایتر خوب نیاز دارد؛ زیرا کپی رایترها می‌توانند یک کسب‌وکار رایج را به یک ماشین تولید ثروت تبدیل کنند. نگران نباشید! برای اینکه یک کپی‌ رایتر باشید، نیازی به داشتن مهارت‌های جادویی ندارید. تنهای چیزی که به آن نیاز دارید تلاش و تکرار زیاد است. در ادامه به‌طور مختصر به بعضی از مهارت‌های لازم برای کپی رایتر شدن می‌پردازیم.

مهارت های لازم برای موفقیت در شغل کپی رایتینگ
مهارت های لازم برای موفقیت در شغل کپی رایتینگ

مهارت نویسندگی

نویسندگی، اولین مهارتی است که کپی رایترها باید به آن مسلط شوند. سخت به نظر نمی‌رسد اما این‌طور نیست! درست است که همه می‌توانند بنویسند اما همه نمی‌توانند مطالبی بنویسند که مردم واقعاً آن مطالب را بخوانند، چه برسد به اینکه به این مطالب پاسخ هم بدهند.

نویسندگی، مهارت سختی است و نیاز به تمرکز، پشتکار و تمرین مداوم دارد. شاید بپرسید برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق آیا نیاز به استعداد طبیعی در نویسندگی دارم؟ در پاسخ باید گفت که «استعداد و اشتیاق» برای «نویسنده شدن» با هم هماهنگ است. به‌عبارت دیگر، اگر واقعاً می‌خواهید یک نویسنده شوید باید استعداد داشته باشید؛ اما هیچ‌گاه این سخن استیون کینگ در مورد نویسندگان موفق را فراموش نکنید که «استعداد، از نمک ارزان‌تر است؛ چیزی که فردِ بااستعداد را از فرد موفق جدا می‌کند، تلاش زیاد است.»

فراموش نکنید که کپی رایترهای خوب افرادی هستند که می‌توانند افکار و ایده‌ها را به روشی واضح، جالب، تازه و معتبر بنویسند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت تحقیق

پس از موارد بالا در آموزش کپی رایتینگ باید این را اضافه کنیم که کپی رایتینگ یک شغل دموکراتیک است. یعنی این شغل، افراد را از هر طبقه اجتماعی، از هر سطح تحصیلات و از زمینه‌های حرفه‌ای متفاوتی می‌پذیرد. برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر، لازم نیست در هیچ کاری متخصص باشید! منظور ما این است که یک کپی رایتر نیازی ندارد تا در زمینه‌ای که در آن کار می‌کند، مدرک داشته باشد. بااین‌حال، اگر یک کپی رایتر، متخصص نباشد نوشتن یک تبلیغ معتبر و متقاعدکننده برایش دشوارتر خواهد شد (اما غیرممکن نیست).

شما همیشه می‌توانید – با تحقیق کردن – از تخصصِ دیگران قرض بگیرید. تحقیقات، باعثِ ایجادِ اطلاعات می‌شود و درک شما را از یک محصول و مخاطبانی که قرار است آن محصول را به آن‌ها بفروشید، بیشتر می‌کند. لطفاً توجه داشته باشید که تحقیق، به چند جستجو در گوگل محدود نخواهد شد. کپی رایترهای موفق همواره با افراد مختلف مصاحبه می‌کنند؛ از کارشناسان گرفته تا کاربران و مشتریان. آن‌ها از پرسیدن و ارتباط با دیگران ترسی ندارند، حتی اگر این افراد غریبه باشند.

پس، زمانی که – به‌عنوان یک کپی رایتر – به تحقیق می‌پردازید باید جزئیات را به‌صورت دقیق جستجو نمایید؛ نه اینکه فقط سطح را ببینید. شایان ذکر است که کم کردن زمان تحقیق ممکن است نیروی تبلیغاتی شما را ضعیف کند.

نکته نهایی در مورد مهارت تحقیق در کپی رایتینگ این است که کار تحقیقاتی شما نباید فقط با «چه؟» یا «چه زمانی؟» تمام شود بلکه باید بپرسید «چرا؟» و «چگونه؟».

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت تفکر خلاقانه

یکی از مهم‌ترین عناصر در نوشتن یک متن تبلیغاتی مؤثر،‌ تازه بودن آن است؛ زیرا ذهن، ما را به سمت چیزهای تازه می‌کشد. برای ایجاد ایده‌های اصیل و تازه باید روی توانایی خود برای دیدن چیزهای مختلف از زوایای متفاوت کار کنید.

به‌عنوان مثال، فرض کنید باید برای صفحه‌ی فرودِ یک شرکت در زمینه توسعه نرم‌افزار، یک متن تبلیغاتی بنویسید؛ جایی که می‌خواهید مردم را متقاعد کنید که این شرکت، نرم‌افزارهای باکیفیت بالا می‌سازد.

آموزش کپی رایتینگ به ما می‌آموزد که مغز ما به‌طور طبیعی تمایل دارد به دنبال «برخوردهای کوتاه» باشد. به همین دلیل است که اولین جمله‌ای که به ذهن شما می‌رسد، ممکن است چیزی شبیه به این باشد: «ما نرم‌افزار قابل‌اعتماد می‌سازیم.» برای نوشتن این جمله لازم نیست حتی فکر کنید؛ زیرا این متن به‌صورت خودکار به ذهن ما می‌رسد، اما بیایید سعی کنیم از زاویه دیگری به «نرم‌افزارهای باکیفیتِ بالا» نگاه کنیم. چگونه می‌توانیم ایده کیفیت را بیان کنیم؟ به‌عنوان مثال ما می‌توانیم نرم‌افزارهای باکیفیت را با یک پل مقایسه کنیم! مهندسان عمران – مانند مهندسان نرم‌افزار که نرم‌افزار می‌سازند – پل می‌سازند. پل‌ها باید قابل‌اعتماد باشند، در غیر این صورت، عملیاتی نخواهند شد. نرم‌افزار خوب نیز مانند یک پل قوی است. اگر می‌خواهید ایمن باشد و وزن افراد را تحمل کند، نمی‌توانید اشتباه کنید. نرم‌افزارهای غیرقابل‌اعتماد می‌توانند کسب‌وکار شما را خراب کنند. برای ساختن سیستم‌های قابل‌اعتماد به مهندسان نرم‌افزار عالی نیاز دارید.

تفکر خلاق مستلزم آن است که از منطقه راحتی خود خارج شوید و مغزتان را تحت‌فشار قرار دهید. خم کردن ماهیچه‌های خلاقِ شما، بسیار شبیه به‌تناسب اندام است. اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید، باید به‌طور منظم ورزش کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت تفکر تحلیلی

یک متن تبلیغاتی باید ساده و واضح باشد؛ در غیر این صورت، توجه مردم را جلب نخواهد کرد. به همین دلیل، کپی رایترها به «مهارت تفکر تحلیلی» نیاز دارند تا بتوانند پیچیدگی‌ها را ساده کنند. برای تبدیل اطلاعات پیچیده به یک متن تبلیغاتی ساده، باید با داده‌ها احساس راحتی کنید. شغل شما مستلزم آن است که داده‌ها را به‌طور روزانه بررسی کنید تا بتوانید بینش‌هایی برای ایجاد پیام مناسبِ تبلیغاتی به‌دست آورید. شما همچنین باید بتوانید:

  • اطلاعات مرتبط را جمع‌آوری نمایید.
  • آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • داده‌ها را از منابع مختلف مقایسه نمایید.
  • علت و معلول را جستجو کنید.
  • و در نهایت الگوها را شناسایی نمایید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت تفکر بصری

مبحث بعدی در آموزش کپی رایتینگ، بررسی «مهارت تفکر بصری» است. یک متن تبلیغاتی جذاب، تصاویر واضحی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کند. به‌عبارت بهتر، کپی رایترهای بزرگ «نمایش می‌دهند»، آنها «بیهوده چیزی نمی‌گویند». بنابراین، تفکر بصری می‌تواند نوشتارِ شما را بهبود بخشد و ایده‌هایی را که به اشتراک می‌گذارید تقویت کند.

علاوه بر این، تفکر بصری به شما کمک می‌کند تا کلمات خود را زنده کنید. وقتی به‌صورت بصری فکر می‌کنید، می‌توانید استعاره‌های هوشمندانه، کلمات حسی و جزئیات توصیفی به‌دست آورید. همچنین می‌توانید متن تبلیغاتی خود را با تصاویر و گرافیکِ مناسب تقویت کنید. برای رنگ‌آمیزی تصاویر با کلمات، باید خواننده خود، چیزهایی که توصیف می‌کنید و اینکه نوشته شما در صفحه چگونه به نظر می‌رسد، را تجسم کنید.

بی دلیل نمی‌گویند که: «یک عکس هزار کلمه ارزش دارد». بر این اساس، محتوای بصری به‌اندازه کلمات مهم است؛ زیرا جذاب‌تر است، توجهِ بیشتری را به خود جلب می‌کند و به خاطر سپردن آن آسان‌تر می‌باشد.

برای تمرین مهارت تفکر بصری، سعی کنید داستان خود را بدون کلام بگویید. اگر نمی‌توانستید از کلمات استفاده کنید، ایده صفحه‌ی فروش خود را چگونه توضیح می‌دادید؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت گوش دادن و برقراری ارتباط مؤثر

در آموزش کپی رایتینگ، هسته‌ی کار «ارتباط» است. یک متن تبلیغاتیِ مؤثر، درست مانند یک ارتباطات مؤثر، اعتماد ایجاد می‌کند. برای برقراری ارتباط مؤثر، هم باید بیشتر گوش کنید و هم کمتر صحبت کنید. قبل از قرار دادن قلم روی کاغذ، باید درک واضحی از مخاطبانی که برایشان می‌نویسید، داشته باشید. شما باید بدانید که آنها چگونه فکر می‌کنند؟ چه می‌خواهند؟ و چرا آن را می‌خواهند؟

برای درک مغز مردم، راهی جز نشستن پای حرف‌هایشان و گوش دادن به سخنانشان وجود ندارد. وقتی گوش می‌دهید، همدل‌تر خواهید شد؛ یعنی شما می‌توانید دنیا را از دیدگاه شخص دیگری درک کنید. با این درک، می‌توانید پیام تبلیغاتیِ خود را برای مخاطبانتان تنظیم کنید و مردم را متقاعد کنید که اقدام کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع روش های درآمدزایی در حوزه کپی رایتینگ

افرادی که در حوزه کپی رایتینگ مشغول فعالیت هستند به 2 شیوه می‌توانند درآمد کسب کنند:

انواع روش های درآمدزایی در حوزه کپی رایتینگ
انواع روش های درآمدزایی در حوزه کپی رایتینگ

کپی رایتینگ به صورت کارمندی

این دسته از کپی رایترها برای کسب درآمد از این شغل، معمولاً توسط شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف استخدام می‌شوند. در واقع، آن‌ها به‌عنوان یک نیروی درون‌سازمانی – یا به‌عبارت بهتر، به‌عنوان یک کارمند – به استخدام یک کمپانی درمی‌آیند و امور مربوط به نویسندگی تجاریِ آن کمپانی را برعهده می‌گیرند.

کپی رایتینگ به صورت مستقل

این دسته از کپی رایترها که به آن‌ها «کپی رایترهای آزاد» یا «کپی رایترهای مستقل» گفته می‌شود، برای خودشان کار می‌کنند و به استخدام هیچ شرکت خاصی درنمی‌آیند. به‌عبارت بهتر، شیوه‌ی کار آن‌ها به‌صورت فریلنسری است؛ آن‌ها کسب‌وکار و برند خود را در حوزه کپی رایتینگ می‌سازند و شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف، امور مربوط به کپی رایتینگ خود را به آن‌ها برون‌سپاری می‌کنند.

۴ فعالیت اساسی کپی رایترهای کارمند و کپی رایترهای فریلنسر

شاید سؤال بعدی شما این باشد که چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شویم؟ در پاسخ باید بگوییم که قبل از هر چیزی باید در مورد 4 فعالیت اصلی هر کپی رایتر موفق، اطلاعاتی کسب کنید. این چهار فعالیت را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

  1. نوشتن متون تبلیغاتی به مقدار بسیار زیاد
  2. پرزنت کردنِ خود به مشتریان جدید
  3. مدیریت مشتریان جدید
  4. بازاریابی برای برندهای تحت کنترل

کپی رایترهایی که در مشاغل تمام‌وقت به‌صورت کارمند استخدام می‌گردند، می‌توانند تنها روی مورد شماره ۱ تمرکز کنند؛ اما توجه داشته باشید که اکثر کارمندان در شغلِ کپی رایتینگ در شرکت‌های مختلف کار می‌کنند به‌طور معمول درآمد بسیار کمتری خواهند داشت. اگر می‌خواهید واقعاً در این زمینه درآمدی عالی کسب کنید، باید به یک کپی رایتر مستقل (فریلنسر) تبدیل شوید. برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر مستقل با درآمد بالا، باید به‌صورت همزمان هر 4 مورد از این فعالیت‌ها را به‌خوبی یاد گرفته و هرکدام را جداگانه – و به‌صورت روزانه – انجام دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چگونه به یک کپی رایتر مستقل یا فریلنسر با درآمد بالا تبدیل شویم؟

اگر می‌خواهید در ۱۲ ماه آینده واقعاً درآمد خوبی از کپی رایتینگ کسب نمایید، «فریلنسینگ» تنها گزینه مناسب است. مردم دوست دارند فکر کنند که اشتغال در شرکت‌های مختلف پایدارتر است،‌ اما این مطلب درستی نیست، چون‌که:

  • شما حقوق خود را کنترل نمی‌کنید.
  • شما امنیت شغلی خود را کنترل نمی‌کنید.
  • شما روند پیشرفت خود را کنترل نمی‌کنید.
  • شما زمان خود را کنترل نمی‌کنید.
  • شما این را نمی‌دانید که رئیستان چگونه شما را مدیریت خواهد کرد.

تبدیل شدن به یک کپی رایتر مستقل (فریلنسر) به این معنی است که شما کنترل و مسئولیت همه این موارد را به‌طور هم‌زمان بر عهده می‌گیرید. این، کارِ آسانی نیست به‌خصوص در ابتدای کار، اما اگر پافشاری کنید، خواهید دید که کنترل کاملی بر شغل و امور مالی خود دارید. تا حدی که قبلاً هرگز این سطح از کنترل را امکان‌پذیر نمی‌دانستید.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه یک کپی رایتر مستقل شوید باید این ۴ مرحله را دنبال کنید:

  • تعداد زیادی دوره آموزشی کپی رایتینگ را پشت سر بگذرانید.
  • از مطالب مربوط به آموزش رایگان کپی رایتینگ در منابع آنلاینِ مختلف استفاده کنید.
  • اصول ابتدایی نوشتار را به بهترین شکل بیاموزید.
  • فرایند فریلنسینگ خود را با ایجاد یک وب‌سایت توسعه دهید.

لطفاً توجه داشته باشید که این مراحل آسان نیستند، اما همین چهار مرحله تنها چیزی است که برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق در طی ۱۲ ماه آینده نیاز دارید.

همان‌طور که گفتی، اگر می‌خواهید واقعاً در این زمینه، درآمدی عالی کسب کنید، باید به یک کپی رایتر مستقل (فریلنسر) تبدیل شوید. برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر مستقل با درآمد بالا، باید به‌صورت همزمان:

  • پرزنت کردن خود به مشتریان
  • تبلیغ کسب‌وکار خود
  • مدیریت مشتریان جدید
  • تبلیغ برند خود و بازاریابی برای آن

را به‌خوبی یاد گرفته و هرکدام را جداگانه – و به‌صورت روزانه – انجام دهید. در ادامه به این موارد پرداخته‌ایم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرزنت کردن خود به مشتریان

در ادامه‌ی آموزش کپی رایتینگ باید گفت که کپی رایترهای مستقل، زمان زیادی را صرف ارائه و تبلیغ کار خود به مشتریان بالقوه می‌کنند. هر کسب‌وکاری بر روی کره زمین دارای دو جزو متمایز است: ایده خریدوفروش و تحقق آن. (تحقق نیز به معنای تحویل دادن چیزی است که فروخته شده، آن هم به شخصی که آن محصول را خریده است.) اکثر شرکت‌ها، تیم‌های بزرگی برای هر یک از این دو قسمت دارند.

به‌عنوان یک فریلنسر شما، شرکت خود را تشکیل می‌دهید؛ بنابراین، باید هر دو قسمت را کنترل نمایید. نکته اصلی این است که بسیاری از نویسندگان فریلنسر در همین مرحله خسته خواهند شد و کار خود را ترک می‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه این واقعیت را نمی‌پذیرند که تیم فروش اصلی، خودشان هستند.

به این فکر کنید که اگر تیم فروش یک شرکت بزرگ تصمیم بگیرد، یک ماه کار نکند؛ در این صورت چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟ بله، درست فکر می‌کنید! آن شرکت خیلی سریع از کار خواهد افتاد. همین امر در مورد کپی رایترهای مستقل نیز صادق است. پس، اگر می‌خواهید مشتریان خود را به‌طور مداوم جذب کنید، باید همیشه در حالِ پرزنت کردن خود به مشتریان و تبلیغ کارتان باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغ کسب و کار خود

سؤال بعدی شما در آموزش کپی رایتینگ، ممکن است این باشد که چطور به‌عنوان یک کپی رایتر فریلنسر، کار خود را تبلیغ کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که برای این منظور، باید ۴ مرحله اساسی را دنبال کنید. این چهار مرحله عبارت‌اند از:

  • کسب‌وکارهایی که فکر می‌کنید، مشتاق معرفی شدن هستند را شناسایی کنید.
  • به حداقل ۲۰ کسب‌وکار پیشنهاد بدهید.
  • تبلیغات خود را برای آنان ارسال کنید تا بالأخره جوابی بگیرید.
  • این کارها را هر هفته تکرار نمایید.

کسب‌وکارهایی که برای شروع انتخاب می‌کنید می‌توانند خاص یا تصادفی باشند. درهرصورت، شما در ابتدای کار قرار دارید؛ بنابراین، نهایت سعی خود را کرده و زیاد به انتخاب شدن توسط همه آن‌ها فکر نکنید. توصیه می‌کنیم که تبلیغِ کسب‌وکارِ خود را خیلی طولانی نکنید؛ زیرا هیچ‌چیز بیشتر از دیدن یک تبلیغِ بیش‌ازحد طولانی، حوصله‌ی مدیر یک شرکت – که قرار است با شما کار کند – را سر نمی‌برد.

به یاد داشته باشید که هرگز برای هیچ کسی اولویت اول نخواهید بود، حتی اگر به‌شدت به دنبال یک کپی رایتر باشند؛ بنابراین،‌ فرض کنید که همه یک مشتری بالقوه هستند و باید برای تبلیغِ کسب‌وکارِ خود نهایت تلاشتان را به‌کار گیرید.

همیشه صبر داشته باشید، افرادی که در این هفته با آن‌ها تماس می‌گیرید، ممکن است تا سه هفته بعد هم جواب ندهند. مهم‌ترین نکته این است که دست از پیگیری برندارید؛ درست مانند کسی که به سمت بدن‌سازی رفته است نباید انتظار داشته باشید تا بعد از ۱ یا ۲ ماه بتوانید نتیجه کار خود را ببینید. اما مطمئن باشید پس از عبور از این مرحله، وارد مرحله درآمدزایی خواهید شد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدیریت مشتریان جدید

«مدیریت مشتریان» بخش بزرگی از کسب‌وکار یک کپی رایتر مستقل را تشکیل می‌دهد؛ همان‌گونه که «نوشتن» بخش عمده‌ای از زمان یک کپی رایتر را – به‌خصوص در چند سال اول – به خود اختصاص می‌دهد. واقعیت این است که برای کپی رایترهای تازه‌کار معمولاً نقطه شروعِ کار، پایین‌ترین قسمت از بازار کار خواهد بود؛ به همین دلیل احتمالاً در سال‌های اولیه‌ی راه‌اندازیِ کسب‌وکارِ خود در زمینه کپی رایتینگ با مشتریانِ خیلی خوبی سروکار پیدا نکنید.

فعالیت‌های مربوط به مدیریت مشتریان برای یک کپی رایتر عبارت‌اند از:

  • پیدا کردن مشتریان جدید
  • کار مشترک با مشتری بر روی قسمت‌های خاص
  • پاسخگویی به درخواست‌های تجدیدنظر توسط مشتری
  • انطباق پیدا کردن با تنظیمات دلخواهی که مشتری از شما انتظار دارد
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغ برند خود و بازاریابی برای آن

بهترین راه برای سودآوریِ ثابتِ یک کپی رایتر مستقل، تبلیغ درست برند خود است. هیچ‌گاه یک کپی رایتر موفق را پیدا نخواهید کرد که زمان زیادی از حرفه‌اش را صرف تبلیغات برندِ خود نکرده باشد. در آموزش کپی رایتینگ باید به این اشاره کنیم که در درازمدت راهِ بهتری برای کسب مشتریان وجود دارد که به آن، «بازاریابی ورودی» می‌گویند. «بازاریابی ورودی» اساساً فرایندی است که برند شما را ساخته و مشتریان را مستقیماً به شما می‌رساند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه یا تکمیلی

سخن پایانی درباره آموزش کپی رایتینگ

کپی رایتینگ در سال‌های اخیر – و با توجه به پیشرفت بازارهای آنلاین – اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شما با فراگیری فنون و مهارت‌های کپی رایتینگ، می‌توانید در مدت‌زمان کمی به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شده و درآمد بسیار مناسبی از این شغل کسب کنید. همیشه به یاد داشته باشید که تنها عامل مهم برای موفقیت در این شغل، تمرین و تکرار است.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد چراغ راهی برای تبدیل شدنتان به یک کپی رایتر موفق بوده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «آموزش کپی رایتینگ» دارید، یا مهارت‌های دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به یک کپی رایتر حرفه‌ای با درآمد بالا تبدیل شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها