کسب و کارهای مختلفی را در جامعه مشاهده می‌کنیم که برخی از آن‌ها با موفقیت و سوددهی بالایی همراه هستند و در عوض، برخی دیگر با شکست مواجه می‌شوند؛ همچنین زیاد شنیده‌ایم که افراد موفق در سخنرانی‌های مختلفی گفته‌اند که: «کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید». اما چگونه می‌توان یک کسب و کار راه‌اندازی کرد؟ مراحل ایجاد کسب و کار چیست؟ با ما تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا همراه باشید تا تمام مراحل ایجاد یک کسب و کار موفق را برای شما بیان کنیم و با هم هر کدام از آن‌ها را بررسی نماییم.

مراحل ایجاد کسب و کار

در ادامه 11 قدم برای ایجاد کسب و کار خودتان را با هم بررسی خواهیم کرد. این 11 قدم بارها و بارها استفاده شده‌اند و کسانی که آن‌ها را به‌درستی انجام داده‌اند، همگی به موفقیت رسیده‌اند. این مراحل – چه برای کسانی که اولین کسب و کار خود را می‌خواهند راه‌اندازی کنند و چه کسانی که قصد ایجاد کسب و کار چندمشان را دارند – کمک‌کننده و مؤثر خواهد بود. به بیان دیگر، این مراحل چک‌لیستی کاربردی برای کارآفرینانی است که می‌خواهند کسب و کارِ نوینِ خود را به‌درستی ایجاد کنند:

  1. پیدا کردن ایده
  2. مشخص کردن نام برند
  3. ایجاد طرح کسب و کار
  4. ثبت قانونی کسب و کار
  5. انتخاب ساختار تجاری برای کسب و کار
  6. یافتن منبع مالی مطمئن
  7. انتخاب محل کسب و کار
  8. ایجاد حساب بانکی مخصوص کسب و کار
  9. بیمه کردن کسب و کار
  10. تیم سازی و تشکیل یک تیم حرفه‌ای
  11. بازاریابی، مهم‌ترین ابزار هر کسب و کار

در ادامه، عمیقاً، به تشریح هر یک از آیتم‌های چک‌لیست بالا خواهیم پرداخت.

مراحل ایجاد یک کسب و کار
مراحل ایجاد یک کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پیدا کردن ایده

اساس و پایه‌ی ایجاد یک کسب و کار، ایده‌ی آن کسب و کار است؛ بنابراین، برای اینکه بتوانید کسب و کار موفقی را راه‌اندازی کنید، باید ایده‌ای مناسب داشته باشید. برای یافتن ایده، هم می‌توانید از کسب و کارهای کوچک و بزرگی که نتیجه گرفته‌اند، الهام بگیرید و هم می‌توانید با خلاقیت، تحلیل بازار، درک نیاز جامعه، مهارت و دانش بالا، استارتاپ‌های مختلفی راه‌اندازی نمایید. شایان ذکر است که اگر بودجه‌ی کافی برای ریسک و سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های استارتاپی ندارید، حتماً به شما توصیه می‌کنیم که از ایده‌های انجام‌شده و نتیجه‌بخش برای ایجاد کسب و کار خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از کسب و کارهای موفق، شما را به مطالعه‌ی مقاله «ایده های کارآفرینی با سرمایه کم + چگونه با سرمایه کم کارآفرین شویم؟» دعوت می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مشخص کردن نام برند

انتخاب نام مناسب برای یک کسب و کار، امری مهم و ضروری است که نمی‌توان گریزی از آن متصور بود! نامی که برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید را باید به دید یک برند بزرگ نگاه کنید؛ در واقع، شما باید نامی را انتخاب کنید که قادر باشید سرمایه‌گذاری‌های بازاریابی و فروشِ آینده‌ی خود را بر آن بنا نمایید. لطفاً توجه داشته باشید که اگر پس از مدتی فعالیت تجاری، نام کسب و کار خود را تغییر دهید، عملاً حجم بسیار زیادی از تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را دور ریخته‌اید. پس، اگر پیش از شروع فعالیت تجاری خود، زمان زیادی را هم برای پیدا کردن یک برند خوب صرف کنید، ارزشش را دارد.

نام مناسب دارای ویژگی‌های مختلفی است که باید به آن‌ها توجه کنید؛ مقاله‌ی «نحوه انتخاب اسم برای برند: ویژگی های یک نام برند خوب + ایده هایی برای اسم برند» توضیحات کاملی برای چگونگی پیدا کردن نام یا برند کسب و کار را به شما ارائه می‌دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد طرح کسب و کار

پس از این‌که ایده‌ای برای ایجاد کسب و کار به‌دست آوردید، باید یک طرح کلی از کسب و کار خود ایجاد کنید. ایجاد «طرح کسب و کار» یا همان Business Plan مانند نقشه‌ی راه به شما کمک می‌کند تا قدم به قدم کسب و کار خود را توسعه داده و به موفقیت برسید. برای ایجادِ طرحِ کسب و کار، شما باید قسمت‌های مختلف و ویژگی‌های کسب و کار خود را بشناسید، آن‌ها را بررسی کنید و برای هر کدام برنامه‌ریزی نمایید. یک طرح کسب و کار قسمت‌های مختلفی مانند: نام برند، ارزش و هدف برند، تحلیل بازار، مدیریت نیروها، محصولات و خدمات، تعیین بازار هدف، دسته‌بندی مشتریان، استراتژی‌های بازاریابی، اهداف بازاریابی و فروش، طرح‌های مالی شامل کانال‌های ورودی و خروجی سرمایه، روش‌های تولید و تمام زیر و بم یک کسب و کار می‌باشد. شایان ذکر است که مقاله «بوم کسب و کار چیست؟ + راهنمای جامع اجزای مختلف بوم مدل کسب و کار» درک بهتر و دقیق‌تری از چگونگی ایجاد طرح کسب و کار و مدیریت انواع بخش‌های آن را به شما ارائه می‌دهد.

بیزینس پلن
بیزینس پلن
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ثبت قانونی کسب و کار

چهارمین قدم برای ایجاد کسب و کار، ثبت قانونی آن می‌باشد. پس از اینکه نام کسب و کار و هویت آن را مشخص کردید، زمان آن رسیده که به‌صورت قانونی آن را ثبت کنید. با مراجعه به مراجع ذی‌ربط و صنف مربوطه کارهای ثبت شرکت یا کسب و کار خود را انجام دهید تا در مراحل بعد بتوانید به‌صورت قانونی، به ادامه‌ی مراحل ایجاد و کسب و کار بپردازید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انتخاب ساختار تجاری برای کسب و کار

ساختار تجاری یعنی اینکه شما تعادلی بین محدودیت‌های قانونی و منابع مالی (سرمایه‌گذاران) خود ایجاد کنید. به زبان ساده‌تر، شما باید مشخص کنید که منابع مالیِ شما از کجا تأمین می‌شوند و چه کسانی از این کسب و کار، سود می‌برند؟ (یعنی مشخص کنید که سهامداران یا ذی‌نفعان شرکت چه کسانی هستند).

انواع ساختار تجاری کسب و کار

ساختارهای کسب و کار با توجه به قوانین مالی و قضائی کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما 3 مدل از معروف‌ترین و جامع‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. مالکیت انحصاری
  2. شرکت
  3. شرکت با مسئولیت محدود

در ادامه به تشریح هر یک می‌پردازیم.

انواع ساختار تجاری برای کسب و کار
انواع ساختار تجاری برای کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
مالکیت انحصاری

مالکیت انحصاری یا همان Sole Proprietorship به کسب و کارهایی می‌گویند که تنها یک فرد مالک اصلی آن کسب و کار باشد و سود نهایی فقط به یک نفر برسد. شایان ذکر است که ساده‌ترین ساختار تجاری، مالکیت انحصاری می‌باشد که برای کسب و کارهای کوچک آسان است اما هرچه کسب و کار شما بزرگ‌تر شود و افراد بیشتری برای شما کار کنند، این نوع ساختار تجاری فشار زیادی به مالک وارد می‌کند؛ زیرا تمام مسئولیت‌های مهم مدیریتِ شرکت بر عهده‌ی یک نفر خواهد بود.

شرکت‌

در ساختار تجاری شرکت، مالکان مختلفی وجود دارد که به‌عنوان سهامدار شناخته می‌شوند و هر کدام از آن‌ها بر اساس درصد مالکیتی که از شرکت دارند، میزان مختلفی از سود نهایی شرکت را دریافت می‌کنند. شایان ذکر است که تصمیم‌گیری‌های مهم و اساسی یک شرکت، باید با اتفاق آرای تمامی سهام‌داران صورت بگیرد ولی تصمیم‌های کوچک‌تر را می‌توانند به‌صورت تک‌نفری انجام دهند. همچنین گفتنی است که این ساختار تجاری برای کسب و کارهای بزرگ و یا کسب و کارهای کوچکی که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
شرکت با مسئولیت محدود

ساختار تجاری «شرکت با مسئولیت محدود» با همان LLC (Limited Liability Corporation) یک نوع از انواع ساختارهای تجاری می‌باشد که در آن شما به‌عنوان کسی که یک کسب و کار را راه‌اندازی می‌کنید، هیچ‌گونه مسئولیت و پیگرد قانونی پیرامون منابع تأمین مالی ندارید و سهام‌داران و سرمایه‌گذاران باید پاسخگوی سؤالات قانونی در مورد منابع مالی باشند. به‌عنوان‌مثال شما یک ایده‌ی استارتاپ دارید و 3 سرمایه‌گذار پیدا می‌کنید و در این بین، یکی از این سرمایه‌گذاران ممکن است پولی غیرقانونی را وارد کسب و کار شما کرده باشد؛ در این حالت، ساختار تجاری LLC شمایی که صرفاً ایده‌ی استارتاپی را ارائه داده‌اید را از پاسخگویی به مقامات قانونی مصون نگه‌داشته و در خصوص مسائل مربوط به تأمین منابع مالی صرفاً بر روی سرمایه‌گذاران تمرکز می‌کند.

نکات مهم در انتخاب بهترین ساختار تجاری برای کسب و کار

برای اینکه یکی از بهترین ساختار‌های تجاری را متناسب با ویژگی‌های کسب و کار خود انتخاب کنید، باید اول به سؤالات زیر پاسخ دهید و با توجه به پاسخِ آن‌ها، بهترین و مناسب‌ترین ساختار تجاری را برای کسب و کارتان برگزینید:

  • محل کسب و کار شما کجاست؟
  • چه نوع کسب و کاری می‌خواهید انجام دهید؟
  • برای ایجاد کسب و کارتان به چند نفر نیاز دارید؟

در ادامه هر یک از نکات فوق را شرح می‌دهیم.

نکات و سؤالات مهم در انتخاب بهترین تجاری برای کسب و کار
نکات و سؤالات مهم در انتخاب بهترین تجاری برای کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
محل کسب و کار شما کجاست؟

منظور از محل کسب و کار، هم کشوری است که در آن می‌خواهید کسب و کار خود را تأسیس کنید و هم محلِ دقیق راه‌اندازی و قرارگیری کسب و کار شما در آن کشور. در این راستا، شما باید بدانید که قوانین یک کشور برای هر کدام از ساختارهای تجاری چیست؟ و چه فاکتورهایی را باید رعایت کنید تا بتوانید براساس بودجه و همچنین نوع کسب و کار خود، دست به انتخاب ساختار تجاری بزنید؟ از طرفی، محل قرارگیری کسب و کار نیز اهمیت دارد و ممکن است شما بودجه‌ی کافی برای تهیه‌ی مکان کسب و کار را نداشته باشید؛ به همین دلیل ممکن است نیازمند انتخاب ساختار تجاریِ متفاوتی برای کسب و کار خود باشید.

چه نوع کسب و کاری می خواهید ایجاد کنید؟

برخی از ساختارهای تجاری، مناسبِ شرکت‌های بزرگ و مشاغل پیچیده هستند؛ درحالی‌که برخی دیگر، مناسبِ کسب و کارهای کوچک و نوپا. شما با توجه به مقیاس کسب و کار خود و اینکه چه محصولات یا خدماتی را قرار است ارائه دهید، ساختار تجاری مناسب خود را انتخاب می‌کنید؛ شایان ذکر است که با پیشرفت کسب و کارتان می‌توانید ساختار تجاری خود را تغییر دهید تا مناسب شرایط موجود برای پیشرفت بیشترِ شرکت باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
برای ایجاد کسب و کار به چند نفر نیاز دارید؟

گاهی برای ایجاد یک کسب و کار، تنها یک نفر نیاز است و گاهی شما به یک تیم حرفه‌ای از افراد مختلف و ماهر نیاز دارید؛ برای اینکه ساختارِ تجاریِ شما، مناسب کسب و کارتان باشد، باید تعیین کنید که حداقل به چند نفر برای راه‌اندازی و فعالیت کسب و کار خود نیاز دارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

یافتن منبع مالی مطمئن

ششمین قدم برای ایجاد کسب و کار، تأمین مالی یا پیدا کردن منبع مالی مطمئن می‌باشد. با ایجاد طرح کسب و کار قادر خواهید بود تا هزینه‌های اولیه برای ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار خود را مشخص کنید و سپس با توجه به آن، منابع مالی موردنظرتان را تأمین کنید. راه‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی یک کسب و کار وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • وام بانکی
  • سرمایه‌گذاری خصوصی
  • سرمایه‌گذاری عمومی
  • سرمایه‌گذاری شخصی
  • جلب حمایت خیریه‌ها

در ادامه هر یک از منابع ذکر شده در بالا را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

انواع راه‌های تأمین منابع مالی یک کسب و کار
انواع راه‌های تأمین منابع مالی یک کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

 وام بانکی

با ارائه‌ی طرح کسب و کار و برآورد هزینه‌های لازم به بانک‌های مختلف، می‌توانید از وام‌های کارآفرینی استفاده کنید. البته برای دریافت وام‌های کارآفرینی شما باید یک ایده‌ی حتمی با حداقل درصد موفقیت ارائه دهید تا بتوانید هم بانک را قانع کنید و هم خودتان در آخر متضرر نشوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

 سرمایه گذاری خصوصی

سرمایه‌گذاران زیادی هستند که در ازای پرداخت هزینه‌های اولیه به شما، درصدی از سود کسب و کار را طلب می‌کنند و به‌عبارتی شریک شما خواهند شد. برخی از این سرمایه‌گذاران مقدار مشخصی را به‌عنوان بازپداخت تعیین می‌کنند و برخی دیگر هم درصدی از سهم کسب و کار را به‌عنوان شریک تجاری طلب می‌کنند. در صورت پیدا کردن سرمایه‌گذاران خصوصی، حتماً تمام کارها را به‌صورت قانونی و با ایجاد یک قرار داد پیش ببرید.

سرمایه گذاری عمومی

طرح‌های مختلفی را دیده‌ایم که با سرمایه‌گذاری عمومی شکل گرفته‌اند؛ این نوع از سرمایه‌گذاری بیشتر در کسب و کارهای ساخت و ساز املاک مشاهده می‌شود، اما با توجه به نوع و مدل کسب و کار (Business Model) می‌توان از سرمایه‌گذاری عمومی برای ایجاد کسب و کارهای مختلفی استفاده کرد. شایان ذکر است که سازندگانِ ساعت‌های هوشمند Pebbel با همین ساز و کار و روش تأمین منبع مالی، استارتاپ خود را آغاز کردند و به نتیجه رسیدند.

سرمایه گذاری شخصی

هم پول از خودت، هم کار! سرمایه‌گذاری شخصی یعنی اینکه خودتان پول و سرمایه‌تان را برای ایجاد کسب و کار هزینه کنید. از مزایای این کار می‌توانیم به نبود دردسرهای قانونی شراکت و همچنین دریافت کامل سود خالص اشاره کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جلب حمایت خیریه ها

خیریه‌ها و سازمان‌های مختلفی هستند که با توجه به ایده‌های کسب و کار، از آن‌ها حمایت می‌کنند تا راه‌اندازی شوند و روی پای خود بایستند. اما یک مشکلی که این نوع از تأمین منبع مالی دارد، محدود بودن و کم بودن بودجه‌ی این سازمان‌ها می‌باشد. جلب حمایت خیریه‌ها برای کسب و کارهای خانگی و همچنین کسب و کارهای کوچک می‌تواند منبع مالی خوبی باشد اما اگر قصد ایجاد کسب و کاری بزرگ را دارید، به شما توصیه می‌کنیم منابع مالی دیگر را انتخاب بفرمایید.

انتخاب محل کسب و کار

مکان راه‌اندازی کسب و کار، یکی دیگر از مهم‌ترین مراحلی است که باید به آن توجه کنید؛ مخصوصاً برای کسب و کارهایی که در آن‌ها نیاز است تا محصولات، مستقیماً به مشتریان بالقوه عرضه‌شده و به فروش برسد. چه بخواهید یک کسب و کار سنتی راه‌اندازی کنید و چه بخواهید تجارتی آنلاین داشته باشید، باید محلی که کسب و کار شما در آن بنا می‌شود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که قوانین کار، قوانین مالیاتی و تجاری کشور را رعایت کند. به‌عنوان‌مثال برای راه‌اندازی کسب و کاری در حوزه‌ی خوراک، باید فضای مناسبی را برای هر کدام از بخش‌ها تخصیص دهید تا قوانین بهداشتی رعایت شود؛ یا اگر می‌خواهید یک تجارت آنلاین راه‌اندازی کنید، باید پلتفرم‌های مناسب مجازی را با رعایت قوانین سایبری کشور، انتخاب و یک اکانت تجاری در آن‌ها تأسیس نمایید.

ایجاد حساب بانکی مخصوص کسب و کار

ایجاد حساب‌های بانکی مخصوص کسب و کار، باعث می‌شود تا مدیریت بهتری بر روی جریان‌های مالی بیزینس خود داشته باشید؛ از طرفی این کار باعث شفافیت‌های مالی و قانونی بیشتری برای کسب و کار شما می‌گردد.

بیمه کردن کسب و کار

بیمه کردن کسب و کار، به محافظت از آن و سرمایه‌های شما، کمک بزرگی می‌کند. چه کسب و کار کوچکی داشته باشید و چه صاحب یک تجارت بزرگ باشید، باید کسب و کار خود را بیمه کنید که شامل انواع مختلفی از بیمه‌نامه‌ها می‌باشد. شایان ذکر است که با توجه به نوع کسب و کار، بیمه‌های مختلفی الزامی می‌باشند؛ معروف‌ترین آن‌ها در ایران بیمه‌ی حوادث و بیمه‌ی کارمندان می‌باشد. در این راستا، با مراجعه به شرکت‌های بیمه و کسب اطلاعات از آن‌ها می‌توانید با انواع بیمه‌های کسب و کار در ایران آشنا شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تیم سازی و تشکیل یک تیم حرفه ای

با توجه به نوع کسب و کارتان و گستردگی آن، ممکن است نیازمند استخدام افراد و نیروهای ماهری باشید تا در توسعه‌ی کسب و کارتان به شما کمک کنند. چه کارهایی باید انجام دهید؟ به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ حجم کارها چقدر می‌باشد؟ این‌ها سؤالاتی هستند که برای استخدام نیروی کار و ایجاد یک تیم حرفه‌ای باید به آن‌ها پاسخ دهید. بر اساس نوع کسب و کار و حوزه‌ای که برای استخدام در نظر دارید، نیازمند استخدام افرادی با ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی خواهید بود. شایان ذکر است که ایجاد یک تیم حرفه‌ای، می‌تواند همانند پله‌برقی عمل کرده و شما را برای پیمودن مسیر ترقی یاری کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی؛ مهم ترین ابزار هر کسب و کار

برای داشتن یک کسب و کار موفق و بازگشت هزینه‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، نیاز دارید تا مشتریان زیادی جذب کنید؛ و این جذبِ مشتریان فقط با استفاده از ابزار بازاریابی امکان‌پذیر است. برای داشتن یک بازاریابی موفق لازم است تا نکات مختلفی را در ذهن داشته باشید و از روش‌های درستی استراتژی بازاریابی خود را پیاده‌سازی نمایید. نکات مهم در بازاریابی برای یک کسب و کار عبارت‌اند از:

  • طراحی لوگوی مناسب و شعار تبلیغاتی جذاب
  • طرح استراتژی بازاریابی
  • فراموش نکردن بازاریابی سنتی
  • استفاده از بازاریابی دیجیتال

در ادامه به تشریح هر یک خواهیم پرداخت.

نکات مهم در بازاریابی برای یک کسب و کار
نکات مهم در بازاریابی برای یک کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی لوگوی مناسب و شعار تبلیغاتی جذاب

علاوه بر انتخاب نام برند که در بالا به آن اشاره کردیم، برای تبدیل شدن کسب و کارتان به برندی محبوب و موفق، شما باید لوگوی مناسب و همچنین شعار تبلیغاتی جذاب و گیرایی داشته باشید. در طراحی لوگوی برند خود بهتر است از المان‌هایی استفاده کنید که در عین سادگی و گیرا بودن، هویت برند شما را هم نشان دهند؛ همچنین برای شعار تبلیغاتی هم باید از کلمات و عباراتی استفاده کنید که هم ارزش‌های برند شما را منتقل نماید و هم به‌راحتی در ذهن مخاطبان ماندگار شود.

طرح استراتژی بازاریابی

طراحی استراتژی بازاریابی برای رشد کسب و کارتان بسیار مهم بوده و ارتباط مستقیمی با مدل کسب و کارِ شما (بوم کسب و کار) دارد. زمانی می‌توانید بازاریابی موفقی داشته باشید که استراتژی درستی برای آن طرح کرده باشید. برای طرح یک استراتژی بازاریابی درست، باید شناخت کاملی از هویت و ارزش‌های کسب و کار، ویژگی‌های محصولات یا خدمات، شناخت کامل بازار هدف و همچنین هدف‌گذاری مناسبی داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فراموش نکردن بازاریابی سنتی

تمامی روش‌های بازاریابی که از دنیای مجازی بهره نمی‌گیرند، جزو روش‌های بازاریابی سنتی محسوب می‌شوند. این نوع از بازاریابی شامل: چاپ پوستر، تراکت، بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، بازاریابی تلفنی، بازاریابی پستی، آگهی‌های روزنامه و مجلات، بازاریابی حضوری و دیگر روش‌های بازاریابیِ فارغ از اینترنت می‌باشد. با اینکه بازاریابی سنتی، روش‌های قدیمی را در خود جای داده است، اما همچنان از قدرت بالایی برای جذب مخاطب برخوردار می‌باشد. در این راستا، شما می‌بایست با توجه به محصولات یا خدمات و همچنین بازار هدف خود، از روش‌های درستی برای طرح استراتژی بازاریابی استفاده نمایید. لذا بخشی از طرح استراتژی بازاریابی شما، می‌تواند شامل روش‌های بازاریابی سنتی باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

استفاده از بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا همان Digital Marketing شامل روش‌های نوینی از بازاریابی می‌باشد که در بستر اینترنت و فضای مجازی بنا شده‌اند. برای اینکه بتوانید بازاریابیِ دیجیتالِ موفقی داشته باشید و یک برند تبدیل شوید، به وب‌سایت و اکانت شبکه‌های مجازی نیاز دارید. به کمک این 2 ابزار، شما قادر خواهید بود تا تمامی روش‌های دیجیتال مارکتینگ را پیاده‌سازی نمایید. در بازاریابی دیجیتال همانند بازاریابی سنتی، باید بر اساس نوع محصولات و خدمات و ویژگی‌های بازار هدف، از روش‌های دیجیتال مارکتینگ در طراحی استراتژی بازاریابی خود بهره‌مند شوید. برای درک بیشتر دیجیتال مارکتینگ، شما را به مطالعه‌ی مقاله «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | یادگیری آسان بازاریابی دیجیتال ایرانی» دعوت می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
برنامه ریزی برای کسب و کار
برنامه ریزی برای کسب و کار

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار

سخن پایانی درباره مراحل ایجاد کسب و کار

به‌طور خلاصه برای ایجاد کسب و کاری که موفق باشد، باید ایده‌ای پولساز داشته باشید و بتوانید آن را به بهترین شکل پیاده‌سازی کرده و سپس ایده‌ی تولیدی یا خدماتی خود را به مشتریان بازار هدفتان عرضه کنید. با توجه به مراحلی که در بالا با هم بررسی کردیم، شما قادر خواهید بود تا به نحو احسن یک کسب و کار موفق راه‌اندازی کرده و آن را گسترش دهید.

امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله برای شما چراغ راه ایجاد یک کسب و کار و رسیدن به موفقیت بوده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «مراحل ایجاد یک کسب و کار» دارید، یا مراحل دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب و کار مورد نظر خود را راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.