سئو 312 بازدید

این روزها افراد ممکن است براحتی درگیر ترفندها و تاکتیک‌های پر زرق و برق سئوی موجود در فضای اینترنت شوند. متخصصان سئو و بازاریاب‌ها در همه جای اینترنت تمرکز خود را روی ارزیابی سایت‌ها، آخرین و بهترین به‌روزرسانی‌ها در الگوریتم‌های گوگل گذاشته‌اند و البته تا اینجای کار این مسئله هیچ ایرادی ندارد، اما گاهی این موضوع منجر به نادیده گرفتن مسائل ساده‌تر و اساسی‌تر خواهد شد. یکی از مواردی که نادیده گرفته می‌شود، لینکسازی داخلی سایت است. اگر سئو را به‌عنوان یک خانه در نظر بگیرید، لینک سازی داخلی، اسکلت خانه را تشکیل می‌دهد.

با توجه به تشبیه بالا، در واقع لینکسازی داخلی جریان رفت و آمد در خانه را ایجاد می‌کند، به شما اجازه می‌دهد فضا را از یک اتاق به اتاق دیگر هدایت کنید و محیطی راحت و پویا در خانه به وجود می‌آورد. اگر با این چشم به لینکسازی داخلی نگاه کنید، چرا باید بلاگ خود را بدون آن بسازید؟ متاسفانه بسیاری از افراد این اشتباه را می‌کنند. علاوه بر موارد گفته شده، بدون لینک سازی داخلی سایت، محتوای شما در سطح اینترنت سخت‌تر پیدا می‌شود و همچنین از ترافیک ضروری، تعامل کاربران و به اشتراک‌گذاری مطالب محروم خواهید شد. اگر از محتوای خود به‌عنوان پایه اصلی لینک دادن به دیگر محتواهای خود استفاده نمی‌کنید، در واقع به مخاطب کمک می‌کنید که شما را نادیده بگیرد و این مسئله، خبر خوبی نیست. اگر از لینکسازی داخلی استفاده کنید، در همه بخش‌های سایت نتیجه آن را خواهید دید. پس در این مقاله همراه آکادمی کاپریلا باشید تا شما را ضمن آشنایی با ماهیت و اهمیت لینکسازی داخلی سایت، روش‌ها و راهبردهای آن را به شما آموزش دهیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

لینکسازی داخلی سایت چیست؟

به فرآیند لینک کردن یک صفحه خاص در یک سایت به صفحه‌ای دیگر در همان سایت، لینکسازی داخلی سایت می‌گویند. ما در اینجا به مطلبی با عنوان «آموزش سئو پیشرفته» به سایت خود لینک می‌دهیم، در نتیجه به خوانندگان خود درباره چگونگی کارکرد همه تکنیک‌های پیشرفته سئو، بازاریابی درون‌گرا، بازاریابی محتوایی و … در مقاله مذکور، به شما آموزش می‌دهیم. لینک داخلی استفاده شده در این مقاله، به صفحه دیگری از آکادمی کاپریلا اشاره می‌کند. این لینک برای خوانندگان بسیار باارزش است، چرا که به آنها کمک می‌کند محتوای مقاله را بهتر درک کنند و اطلاعات تکمیلی را در مقاله دیگری بخوانند. حتی اگر به‌صورت آگاهانه از لینکسازی داخلی سایت برای محتوای نوشتاری خود استفاده نکنید، وب‌سایت شما از آن استفاده می‌کند. هر سایتی که شما را از صفحه خانه به سایر قسمت‌های سایت هدایت می‌کند، در حال استفاده کردن از لینک‌های داخلی است. نموداری که در پایین مشاهده می‌کنید، ساختار رایج لینکسازی داخلی در سایت‌ها را نشان می‌دهد.

ساختار لینکسازی داخلی
نمونه ساختار لینکسازی داخلی

اگر می‌خواهید از لینکسازی داخلی به‌عنوان یکی از تاکتیک‌های ارزشمند سئو استفاده کنید، باید اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید و نحوه گنجاندن آن در محتوای نوشتاری را یاد بگیرید.

چرخه تکامل لینکسازی داخلی سایت

در سال‌های گذشته، لینکسازی داخلی دچار تغییرات بسیاری شده است. سئوکاران در گذشته از چیزی به نام «سیلو» استفاده می‌کردند. سیلو ترافیک را به سمت یک صفحه هدایت کرده و سعی می‌کرد رتبه‌بندی کلمات کلیدی را دستکاری کند. اگرچه این سبک لینکسازی امروزه دیگر کاربردی ندارد و جای خود را به روش‌های لینکسازی داخلی ساده‌تر، پرکاربردتر، باکیفیت‌تر و کاربرپسندتر داده است. برای درک عمیق‌تر، بهتر است لینکسازی داخلی را مانند محله‌ای سازمان‌یافته در نظر بگیرید. در این مرحله خیابان‌ها ترتیب خاصی دارند و پیدا کردن مسیر از نقطه آ تا نقطه ب راحت است و این ارتباط بین دو محله، دارای استراتژی و هدفمند بوده است.

تقسیم ارزش لینک‌ها با استفاده از لینک‌های داخلی

مهم‌ترین مزیت لینک سازی داخلی سایت در زمینه سئو، قابلیت تعیین ارزش لینک در سراسر وب‌سایت است. لینک‌های خارجی به سایت‌ها، مخصوصاً به صفحه‌ای که به آن لینک داده‌اند، ارزش و اعتبار می‌بخشند. صفحه‌ای که مستقیماً دارای لینک شده است، بیشتر از همه از وجود بک لینک‌ها سود می‌برد، اما با لینک‌های داخلی می‌توان قسمتی از آن ارزش را به سمت سایر صفحات هدایت کرد. هر چه از صفحاتی که دارای بک لینک‌های خارجی هستند فاصله بگیریم، ارزش سئوی محتوا کاهش پیدا می‌کند، بنابراین لینک‌های داخلی گزینه مناسبی است برای افزایش اعتبار و اعتماد در مراحل انتهایی تونل و صفحاتی که قابلیت چندانی برای لینکسازی ندارند.

با وجود اینکه معمولاً بهینه کردن لینک‌ها برای تبدیل مشتری یا «صفحات پولساز» کار سختی است، به‌دلیل اینکه این صفحات معمولاً ارزش کمی دارند و گروه کوچکی از مخاطبان (افرادی که آماده خرید هستند) را مورد هدف قرار می‌دهند؛ اما غیر ممکن نیست. با این حال با استفاده از لینکسازی داخلی صفحاتی که ارزش لینکدهی دارند، می‌توان از پس این چالش برآمد و بیشتر به‌صورت ارگانیک دیده شد. مزیت این استراتژی این است فقط باید یک لینک داخلی بسازید، سپس صفحه تبدیل مشتری شما مدام از مزایای هر یک از بک لینک‌های جدیدی که برای منابع قابل لینکدهی خود دریافت می‌کنید، بهره‌مند خواهد شد.

به یاد داشته باشید که لینک‌های داخلی باید حتماً مرتبط با محتوا باشند. لینک‌های داخلی باید با مفهوم محتوای صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید، همخوانی داشته باشد. یکی از بهترین روش‌های پشتیبانی از صفحات جدید نیز استفاده از لینک‌های داخلی است. قبل از اینکه برای صفحات جدید لینک خارجی ایجاد کنید، در سایت خود مطالب مرتبط را جستجو کنید و با استفاده از آن‌ها لینک‌های داخلی بسازید؛ با این کار صفحات جدید را تقویت خواهید کرد.

برای اشاره کردن به مطالب مهم، از لینکسازی داخلی سایت استفاده کنید.

از لینک‌های داخلی می‌توان برای تاکید کردن روی مطلبی خاص استفاده کرد. ساختار سایت نقش مهمی در نحوه جستجو و درک ربات‌های خزنده از سایت شما دارد. این ربات‌ها با استفاده از لینک‌های داخلی متوجه می‌شوند که کدام صفحات در سایت شما از همه مهم‌تر هستند و بیشتر از همه با برند شما ارتباط دارند. به‌عبارت دیگر هر چه تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه بیشتر باشد، از نظر ربات‌های موتورهای جستجو آن صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله روی کلمات کلیدی و عبارات مربوط به هر صفحه وبسایت نیز تاثیرگذار است. زمانی که چندین صفحه با موضوعی مشابه وجود دارند، موتورهای جستجو با استفاده از لینک‌های داخلی تصمیم می‌گیرند کدام صفحه از همه مهم‌تر است و باید حتماً در صفحه نتایج جستجو با آن کلمات کلیدی قرار بگیرد. هدف شما این است که به ربات‌های جستجو کمک کنید که با سایت شما بیشتر و بهتر آشنا شوند و بفهمند کدام صفحات و مطالب برای شما اهمیت بیشتری دارند. به این ترتیب، لینکسازی داخلی به آن‌ها کمک می‌کند که صفحات کلیدی شما را شناسایی کنند.

لینک‌های داخلی به بازدیدکنندگان در گشت و گذار در سایت شما کمک می‌کند.

ربات‌های خزنده تنها کسانی نیستند که سعی دارند مسیر خود را در سمت سایت شما پیدا کنند، بنابراین با لینک سازی داخلی سایت به بازدیدکنندگان سایت خود هم کمک کنید که راحت‌تر به صفحات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. لینک‌های داخلی نه تنها بازدید ارگانیک صفحات تبدیل بازدیدکننده به مشتری از گوگل را افزایش می‌دهند، بلکه افراد واقعی را برای تبدیل کردن به مشتری، به سمت این صفحات هدایت می‌کند. به جز مزایای سئو، وجود لینک‌های داخلی برای ایجاد تجربه کاربری قوی و نگه داشتن بازدیدکنندگان در سایت ضروری است. صفحات فرود مختلفی که افراد برای ورود به سایت شما استفاده می‌کنند را در نظر بگیرید و با استفاده از لینک‌های داخلی، نقشه‌ای برای سفر آن‌ها در سایت طراحی کنید تا در نهایت، به صفحات اصلی سایت شما (صفحه عضویت، خرید و …) برسند. کاربران همیشه باید پیش روی خود مرحله یا اقدامی فراتر داشته باشند، حداقل تا زمانی که خرید کنند و تبدیل به مشتری شوند. لینک‌های داخلی بهینه باعث می‌شود آن‌ها به مقصد بعدی خود برسند و بدانند در سایت شما، در بین هزاران صفحه‌ای که در آن وجود دارد، چه محتواهای مناسبی برای آنها ارائه شده است.

مقایسه لینک‌های داخلی، لینک‌های‌ خارجی و بک لینک‌ها

لینک‌های داخلی و بک لینک‌ها در HTML و با ساختار کدی یکسان هستند، زیرا هر دو گونه‌های مختلف هایپرلینک به حساب می‌آیند. هر یک از آنها دارای صفت Href، انکر تکست (Anchor Text) و گاهی صفت Rel اضافه هستند. هر دوی آن‌ها به شکل زیر نشان داده می‌شوند:

استفاده از انکر تکست در سئو
ساختار لینک در کدهای سایت

با این حال اهداف لینک‌های داخلی و بک لینک‌ها متفاوت است و هر یک در زمینه‌ای متفاوت، ارزش سئویی خود را نشان خواهند داد.

بک لینک‌ها

به هایپرلینک‌های بین دو صفحه در سایت‌های جداگانه، بک لینک می‌گویند. بک‌لینک‌ها اعتبار وب‌سایت و قدرت دامنه را افزایش می‌دهند، به این ترتیب باعث می‌شوند سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) از رتبه‌بندی بالاتری برخوردار شوند. بیشتر اوقات افراد هر بک لینک‌ها به عنوان یک رای اعتماد سایر سایت‌ها در نظر می‌گیرند. گاهی بک لینک‌ها به‌صورت طبیعی به‌دست می‌آیند (صاحب یک سایت، به اختیار خودش به سایت ما لینک می‌دهد)، اما بعضی اوقات باید آن‌ها را با به‌کارگیری روش‌های استراتژیک به‌دست آورد. وجود بک لینک‌ها برای موفقیت سئو بسیار مهم است، به‌دلیل اینکه آن‌ها یکی از 3 عامل مهم در رتبه‌بندی گوگل به حساب می‌آیند.

لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی برعکس بک لینک‌ها اعتبار وب‌سایت را بالا نمی‌برند، زیرا هر کس شخصاً می‌تواند آن‌ها را در وب‌سایت خود ایجاد کند. با این کار انگار دارید به خودتان رای اعتماد می‌دهید و به نفع خودتان عمل می‌کنید. در عوض لینک‌های داخلی، اعتبار و ارتباط موجود از سمت بک لینک‌ها را در سراسر وب‌سایت شما پخش می‌کنند.

لینک‌های خارجی

لینک‌های خارجی لینک‌هایی هستند که از وب‌سایت شما به دامنه‌ای متفاوت (سایتی دیگر) داده می‌شوند. این لینک‌ها زمانی ارزش دارند که می‌خواهید منبعی را ذکر کنید یا به موضوعی لینک دهید که در سایت خود درباره آن مطلبی ندارید. برخی از افراد فعال در دنیای سئو ادعا می‌کنند لینک دادن به سایت‌های معتبر به بهبود سئو سایت کمک می‌کند. تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده و نتایج آن‌ها را می‌توان با جستجویی در وب مطالعه کرد. با این حال این ادعا چندان قانع‌کننده نیست، زیرا هنگام استناد به منابع و حقایق، مخصوصاً اطلاعات حساس، باید از لینک‌های خارجی استفاده کنید، اما لینکسازی تصادفی و بدون هدف، برای کاربران یا نتایج سئو خوب نیست. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که لینک‌های خارجی در رتبه‌بندی تاثیر مستقیم و ویژه‌ای ندارند، اما اگر به‌درستی استفاده شوند، باعث افزایش اعتبار وب‌سایت شما خواهند شد. اگر در سایت خود به آمار یا مقاله شخص دیگری اشاره می‌کنید، لینکسازی داخلی سایت را فراموش نکنید. توجه داشته باشید که لینکدهی به وب‌سایت‌های اسپم به رتبه‌بندی شما در گوگل آسیب می‌زند، به‌دلیل اینکه گوگل می‌فهمد که وب‌سایت شما کاربران ر به لینک‌های بد هدایت می‌کند.

چرا لینک‌های داخلی در سئو اهمیت دارند؟

الگوریتم‌های جستجو در گوگل نسبت به سالهای گذشته که فقط مطابقت داشتن متن و صفحه با کلمات کلیدی کاربران مهم بود، تغییرات بسیاری کرده است. این روزها گوگل برای فهم بهتر عبارات جستجو شده، از پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده می‌کند. با این حال الگوریتم‌های گوگل هنوز راه درازی را تا بی‌نقص بودن در پیش دارند (مخصوصاً در زبان‌های غیر انگلیسی). این الگوریتم‌ها برای اینکه تشخیص دهند مطالب صفحه درباره چیست، چه رابطه‌ای با صفحات دیگر دارند و چقدر برای وب‌سایت شما مهم هستند، نیاز به پیش‌زمینه‌ای از محتوای شما دارند. اینجاست که ارزش واقعی لینک‌های داخلی مشخص می‌شود. این لینک‌ها ساختار سایت را قوی می‌کنند، مفهوم را به خوبی می‌رسانند، به سایت اعتبار می‌بخشند و ….

لینک‌های داخلی مانند سیم هستند. خانه خود را به‌عنوان مثال در نظر بگیرید. بک لینک‌ها سیم‌هایی هستند که از نیروگاه برق به خانه شما کشیده می‌شوند و لینک‌های داخلی سیم‌هایی هستند که از جعبه فیوز برق به پریزهای خانه کشیده شده‌اند. فرقی ندارد در خانه خود چند سیم دارید، اگر خانه‌تان را به شبکه وصل نکنید، چراغ‌ها روشن نخواهد شد.

در عین حال اگر در خانه خود اتاقی اضافه بسازید، اما سیم کشی کردن آن را فراموش کنید، آن اتاق برقی نخواهد داشت، حتی اگر بقیه قسمت‌های خانه برق داشته باشد. همچنین لینک‌های شکسته نیز شباهت بسیاری به سیم‌ها دارند. اگر سیمی را قطع کنید یا فیوز برق بپرد، جریان برق به سمت پریزهای سمت دیگر نخواهد رفت.

این استعاره مفهوم لینکسازی داخلی سایت را از نظر رتبه‌بندی صفحه یا ارزش لینک مشخص خواهد کرد اما در معرفی کردن همه مزایای لینکسازی داخلی که آن را تبدیل به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئوی داخلی سایت می‌کند، تاثیری ندارد. بهتر است دوباره به سراغ این بحث برویم که چرا لینک‌های داخلی ممکن است نسبت به بک لینک‌ها اهمیت بیشتری داشته باشند.

ساختار وب‌سایت

لینک‌های داخلی به نوعی مانند نمودار سازمانی وب‌سایت‌ها هستند. آن‌ها صفحات مربوطه و بخش‌های مختلف وبسایت را با یکدیگر ترکیب می‌کنند؛ درست مانند کاری که با دپارتمان‌های مختلف یک شرکت صورت می‌گیرد. با این کار محتوا، ارتباط و عمق پوشش یک موضوع تقویت خواهد شد. استراتژی لینکسازی داخلی، نویگیشن وب‌سایت و URLها با همکاری یکدیگر از ساختار سئو-محور وب‌سایت پشتیبانی می‌کنند.

سلسله مراتب محتوا

گوگل با استفاده از لینک‌های داخلی متوجه می‌شود مهم‌ترین صفحات وب‌سایت‌ها کدامند. موتورهای جستجو صفحاتی که دارای لینک‌های داخلی بیشتری هستند را مهم‌تر از آن‌هایی که لینک‌های کمتری دارند، می‌داند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما از منوی سایت به این صفحات لینک می‌دهید. با این کار به گوگل می‌فهمانید که می‌خواهید کاربران این صفحات را هر چه سریع‌تر و راحت‌تر پیدا کنند.

مفهوم محتوا

تصور کنید وارد گوگل می‌شود و به دنبال مطالبی درباره کابینت آشپزخانه می‌گردید. در این صورت گوگل از کجا باید بداند دقیقاً دنبال چه چیزی هستید؟ در نتیجه ممکن است به شما موارد زیر را نشان دهد:

  • فروشگاه‌های کابینت در شهر
  • مقالاتی درباره سبک‌های مختلف کابینت
  • ویدیوهای آموزشی نصب سنگ کابینت
  • و …

گوگل برای فهم بهتر مفهوم و زمینه محتوا به عبارت‌های جستجو شده (Query) کاربران و صفحات وب نیاز دارد. عناصر سئوی داخل هر صفحه مانند عنوان‌ها، زیرتیتر اول، URL‌ها و … همگی اطلاعات زمینه‌ای بیشتری را به گوگل ارائه می‌دهند. لینک‌های داخلی نیز همین کار را می‌کنند، بنابراین فقط انکر تکست‌ها نیستند که زمینه محتوا را نشان می‌دهند؛ محتوای لینک‌های به کار رفته در جملات، پاراگراف‌ها و زیرتیترها اطلاعات با ارزشی درباره مطالب آن طرف لینک به خواننده و گوگل ارائه می‌دهد.

اعتبار

آخرین قطعه از پازل لینکسازی داخلی سایت، اعتبار است. فرقی ندارد از چه اسمی برای آن استفاده می‌کنید؛ عصاره لینک (Link Juice)، پیج رنک، اعتبار صفحه، رتبه‌بندی URL، میزان اعتبار صفحه را مشخص می‌کنید، مفهوم همه آن‌ها یکی است. آن دسته از صفحات وب‌سایت شما که بیشترین بک لینک‌ها را از دامنه‌های معتبر دریافت می‌کنند، بیشترین ارزش را برای انتقال به سایر URLهای داخلی سایت دارند. به همین ترتیب اگر صفحه‌ای دارای تعداد زیادی از بک لینک با کیفیت است، این فرصت را دارید که با اضافه کردن لینک‌های داخلی مرتبط، میزان اعتبار را بین صفحات دیگر وب‌سایت خود نیز پخش کنید.

مثال ار مفهوم عصاره لینک
مثال ساده ار مفهوم عصاره لینک

مزایای استراتژی لینک سازی داخلی سایت

لینک‌های داخلی هدفمند، علاوه بر سیگنال‌های مثبت سئویی که قبلاً گفتیم، مزایای دیگری نیز دارند. در ادامه هر یک از این مزایا را به‌طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

لینک‌های داخلی، تجربه کاربری و فرآیند تبدیل مشتریان را بهبود می‌دهند.

یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود کیفیت تجربه کاربری و هدایت آن‌ها به سمت مراحل پایین‌تر قیف تبدیل مشتری، ایجاد لینک‌های داخلی است. زمانی که کاربران محتوایی را مطالعه می‌کنند، سوالات بیشتری در آن موضوع و موضوعات مرتبط در ذهنشان شکل می‌گیرد. اگر این سوالات را از قبل پیش‌بینی کنید، بهتر می‌توانید مخاطبانتان را طی فرآیند تبدیل مشتری راهنمایی کنید. سپس با استفاده هدفمند از لینک‌های داخلی در محتوای خود، اقدامی موثر برای حفظ آنها انجام خواهید داد. اگر به کاربران همان چیزی را ارائه دهید که به دنبال آن هستند، احتمال اینکه آن‌ها برای پیدا کردن جواب سوالات خود دوباره به گوگل بازگردند بسیار کم است. به این ترتیب آگاهی‌رسانی درباره برند افزایش می‌یابد، اعتماد مشتری جلب می‌شود، وفاداری به برند تقویت خواهد شد و میزان فروش افزایش پیدا می‌کند.

موتورهای جستجو برای خزیدن در سایت‌ها از لینک‌ها استفاده می‌کنند.

موثرترین روش گوگل برای پیدا کردن محتواهای جدید، لینک‌ها هستند. در صورتی که URLها لینک داخلی یا بک لینک نداشته باشند، گوگل باید زمان بیشتری را صرف پیدا کردن آن محتوا کند. ربات‌های گوگل و خزنده‌های وب به معنای واقعی کلمه در اینترنت از یک لینک به لینک دیگر سفر می‌کنند. هر چه صفحات جدید، لینک‌های جدید داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که گوگل آن‌ها را پیدا کند. آن دسته از صفحات داخلی که لینک ندارند، به «صفحات یتیم» معروف هستند. بهتر است همیشه وب‌سایت خود را چک کنید و مطمئن شوید که همه صفحات مهم حداقل یک لینک داخلی دارند.

استفاده استراتژیک از لینک‌های داخلی برای بهبود رتبه صفحه

تنها راه اعتبار بخشیدن به صفحات (رتبه‌بندی صفحه)، استفاده از لینک‌های داخلی نیست، بک لینک‌ها نیز در این زمینه مفید هستند. اگر به لیست قوی‌ترین صفحات وب نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که معتبرترین صفحات (برای مثال از نظر رتبه‌بندی URL) دارای تعداد زیادی بک لینک هستند.

لینکسازی داخلی از صفحات قوی
صفحات دارای بک لینک بیشتر، قدرت بالاتری برای لینکسازی داخلی دارند.

با اینکه این صفحات بخشی از ساختار کلی سایت به حساب می‌آیند و دارای لینک‌های داخلی هم هستند، اما این لینک‌های منابع خارجی هستند که به این صفحات قدرت می‌دهند. در نتیجه:

لینکدهی داخلی از صفحات مرتبط و معتبر به صفحاتی که نیاز به تقویت شدن دارند، استراتژی هوشمندانه‌ای است.

روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد و گاهی ممکن است بسیار پیچیده هم شوند اما در ادامه، 2 مورد از ساده‌ترین استراتژی‌هایی که هر کسی از پس آن‌ها بر می‌آید را توضیح می‌دهیم.

روش اول: از فرمول “:site” در سرچ گوگل استفاده کنید.

فرض کنید مطلب جدیدی درباره سئو تصاویر در وبلاگ خود منتشر کرده‌اید و تصمیم دارید برای ارتقای رتبه آن صفحه، تعدادی لینک داخلی برای آن ایجاد کنید، برای اینکه بدانید در کدام مطالب خود می‌توانید به این مطلب لینک داخلی دهید، می‌توانید در گوگل با فرمول زیر جستجو کنید تا صفحاتی از سایت شما که دارای آن کلمه کلیدی (سئو تصاویر) است و در گوگل ایندکس شده را به شما نشان دهد:

site:yourdomain.com “کلمه کلیدی مد نظر شما”

با جستجوی مثال در سایت آکادمی کاپریلا مشاهده می‌کنید که 9 نتیجه برای این کلمه کلیدی در صفحات ما وجود دارد که توسط گوگل شناسایی و ایندکس شده‌اند. حال می‌توانید هر مطلب را باز کرده و در ویرایشگر، لینک مقاله جدید را با انکرتکست سئو تصاویر، به مقاله مورد نظر لینک داخلی بدهید. با جستجوی سایر کلمات کلیدی در گوگل می‌توان صفحات مرتبط دیگری را نیز پیدا و لینک‌های داخلی را از آن‌ها برداشت. مثلاً در مثال راهنمای سئو تصاویر، امکان جستجوی عبارات «نام Alt» یا «بهینه‌سازی عکس» نیز وجود دارد.

فرصت لینکسازی داخلی
جستجوی پیشرفته در گوگل برای پیدا کردن فرصت لینکسازی داخلی

این فرآیند در سایت‌های کوچک زمان زیادی نمی‌برد، بنابراین می‌توان همه 9 نتیجه را به‌صورت دستی بررسی کرد. اما اگر وب‌سایت بزرگی دارید و نتایج زیادی از جستجوی عبارت‌های کلیدی با این روش مشاهده می‌کنید، بهتر است صفحات را اولویت‌بندی کنید و از مهم‌ترین آنها لینک داخلی بگیرید. 2 روش برای انجام این کار وجود دارد: در روش اول باید از ابزارهای سئو استفاده کرده و 100 نتیجه برتر گوگل حاصل از این روش را دانلود کنید، سپس می‌توان با استفاده از واحد سنجش رتبه‌بندی URL که در این ابزارها با شاخص UR شناخته می‌شود، قوی‌ترین صفحات را اولویت‌بندی کرد.

اولویت‌بندی صفحات برای لینک سازی داخلی
اولویت‌بندی صفحات قوی برای لینکسازی داخلی

در روش دوم باید با استفاده از افزونه Scraper برای کروم، نتایج گوگل را به فایل اکسل تبدیل و سپس آن را دانلود کنید. هر 2 روش یک نتیجه را به شما می‌دهند.

افزونه رایگان Scraper برای مرورگر گوگل کروم
افزونه رایگان Scraper برای مرورگر گوگل کروم
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش روش صحیح جستجو در گوگل: اینجا را کلیک کنید (+).

روش دوم: صفحات قدرتمند خود را پیدا کنید.

صفحات قوی، صفحاتی هستند که بیشترین بک لینک‌ها و اعتبار (PA) را دارند. این صفحات را می‌توان با استفاده از ابزارهایی مثل Aherfs و با طی کردن مسیر زیر پیدا کرد:

Site Explorer > وارد کردن دامنه > بهترین صفحات از نظر لینک

اغلب با مشاهده فهرست لینک‌ها می‌توان صفحات و پست‌های مرتبطی را برای لینکسازی داخلی پیدا کرد. یکی دیگر از بهترین محل‌های مرتبط و کاربردی برای اضافه کردن لینک‌های داخلی به مطلب اصلی را در تصویر مشاهده می‌کنید. همچنین از این روش می‌توان برای اعتبار بخشیدن به صفحات محصولات و خدمات استفاده کرد.

پیدا کردن صفحات قدرتمند در سایت Ahrefs
پیدا کردن صفحات قدرتمند در سایت Ahrefs

راهنمای لینکسازی داخلی موثر

وب‌سایت خود را به‌عنوان یک هرم در نظر بگیرید، مهم‌ترین محتوا در رأس هرم و کم اهمیت‌ترین محتوا در پایین هرم قرار دارد. عملکرد بیشتر وب‌سایت‌ها نیز به همین شکل است؛ آنها مهم‌ترین محتوا را در رأس هرم، یعنی در صفحه خانه وب‌سایت قرار می‌دهند. در طبقه بعد، وب‌سایت‌ها محتوایی را بارگذاری می‌کنند که کمتر از محتوای راس اهمیت دارد، یعنی بخش‌های درباره ما، خدمات، محصولات، بلاگ و غیره. به همین ترتیب، در بقیه طبقات هرم، محتواهایی درج می‌شوند که نسبت به گروه‌های قبلی کم‌اهمیت‌تر هستند؛ مانند محصولات، صفحه خدمات، پست‌های بلاگ و غیره. دقت کنید که نباید همه لینک‌های داخلی را به یک طبقه از هرم بدهید، علاوه بر این ارتباط محتوایی را نیز فراموش نکنید.

تکنیک سیلوسازی

گروه‌بندی صفحات مرتبط از طریق لینکسازی داخلی سایت، روش سیلوسازی نام دارد. برای مثال تصور کنید وب‌سایتی درباره کشورها و شهرها داریم با صفحات زیر:

به این ترتیب هر یک از صفحات در یکی از 2 گروه زیر جای می‌گیرند:

  • صفحاتی که درباره کشورها هستند؛
  • صفحاتی که درباره شهرهایی هستند که در آن کشورها وجود دارند.

بنابراین نحوه سیلوسازی برای صفحات به شکل زیر خواهد بود:

صفحه هر کشور به‌عنوان یک «مرکز» در نظر گرفته می‌شود و به صفحات زیرمجموعه شهرهای مربوطه لینک خواهد شد (و برعکس). به این ترتیب موضوع مرکزی محتوا به وجود می‌آورید. مرکز محتوا عبارت است از گروهی تشکیل شده از صفحات دارای لینک داخلی که همگی به یک موضوع اصلی مرتبط هستند. مزایای این سیستم در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • کاربران راحت‌تر می‌توانند راه خود را به سمت وب‌سایت‌ها پیدا کنند؛
  • خزندگان براحتی ساختار سایت‌ها را درک می‌کنند؛
  • مهم‌ترین صفحات سایت‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شوند (به‌دلیل اینکه صفحات زیرمجموعه به صفحات مرکزی لینک دارند و برعکس).

فرض کنید ما چنین صفحه‌ای داریم: Domain.com/apple. کلمه apple علاوه بر اینکه نام یک برند مطرح است، معنی سیب نیز می‌دهد؛ بنابراین از کجا باید فهمید منظور سایت کدام یکی از این دو مورد است؟ ساختار سیلویی علاوه بر مزایایی که در بالا گفتیم، مزیت دیگری نیز دارد که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. این سیستم به موتورهای جستجو کمک می‌کند که منظور و مفهوم محتوا را بهتر بفهمند و با استفاده از انکر تکست‌های مرتبط، فرصت‌های بی‌شماری برای لینک‌سازی هدفمند و بامعنی پیش روی شما قرار می‌گیرد. برای مثال، بهترین کار این است به آن محتوایی که درباره سیب نوشته شده است، لینک‌هایی با انکرتکست و درباره انواع میوه را در نظر بگیریم. نیازی نیست آن لینک را به زور در صفحه‌ای نامربوط جای دهید.

تفاوت در ارزشمندی روش‌های مختلف لینکسازی داخلی سایت

همانند بک لینک‌ها، برخی از انواع لینک‌های داخلی نیز نسبت به بقیه ارزش بیشتری دارند. گوگل امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته که در نوع رتبه‌بندی سایت‌ها و صفحات تاثیرگذار هستند؛ این امتیازات بر اساس احتمال کلیک کردن کاربران روی لینک‌ها داده می‌شوند. در این بخش، انواع لینک‌های داخلی را به‌ترتیب از باارزش‌ترین تا کم‌ارزش‌ترین مرتب کرده‌ایم و مزیت هر یک را برای وب‌سایت‌ها را توضیح می‌دهیم.

لینک‌های بدنه محتوا

مهم‌ترین نوع لینک‌های داخلی در سئو، لینک‌های موجود در بدنه محتوا هستند، به‌دلیل اینکه آنها زمینه محتوایی و اعتبار صفحه مقصد را مشخص می‌کنند. لینک‌های بدنه محتوا را مانند کابل‌های نوری لینک‌ها در نظر بگیرید، زیرا آنها اطلاعات زیادی را به کاربر و موتورهای جستجو منتقل می‌کنند. فراموش نکنید گوگل برای اینکه فهم بهتری نسبت به زمینه محتوا پیدا کند، دائماً الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد. گوگل همچون گذشته فقط به انکر تکست لینک‌ها نگاه نمی‌کند، بلکه از کلمات اطراف لینک‌ها نیز اطلاعات لازم را استخراج می‌کند. هر چه اطراف لینک‌های داخلی پرمحتواتر باشد، گوگل بهتر می‌تواند صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید را درک کند. یادتان باشد که باید لینک‌های بدنه را به هر محتوای خود اضافه کنید، چه برای ذکر منبع، چه تشویق به کلیک و چه برای اینکه فقط اطلاعات بیشتری را ارائه دهید. به این ترتیب این لینک‌های داخلی اعتبار صفحه مبدا را به صفحه مقصدی که به آن لینک داده‌اید منتقل می‌کند؛ دقیقاً بر خلاف لینک‌های موجود در منوی سایت که در همه صفحات وب‌سایت ظاهر می‌شوند.

منوی خرده‌نانی (Breadcrumbs)

همه وب‌سایت‌ها به منوی خرده‌نانی نیاز ندارند. در سایت‌هایی که ساختاری ساده دارند، نیازی به استفاده از این نوع منو نیست. برعکس فروشگاه‌های آنلاینی که ده‌ها هزار صفحه محصول دارند باید از منوی بردکرامپ استفاده کنند. اما بردکرامب اصلاً چیست؟ بردکرامب‌ها یا منوی خرده‌نانی یکی از ساده‌ترین مشخصه‌های جهت‌یابی در وب‌سایت‌ها هستند که معمولاً در بالای صفحه سایت قرار دارند و ترتیب مسیری که در وب‌سایت طی کرده‌اید تا به صفحه مورد نظر برسید را نشان می‌دهند.

این نوع منو به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کنند، زیرا کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند براحتی به هر قسمت از بخش‌های قبلی سایت برگردند. علاوه بر این، بردکرامب‌ها نقشه راه شفافی را به وجود می‌آورند و به موتورهای جستجو نحوه سازمان‌بندی محتوای سایت را نشان داده و به آن‌ها در پیدا کردن بخش‌های مهم وب‌سایت کمک می‌کنند. در نهایت اینکه استفاده از منوی خرده‌نانی عملکردی مشابه لینک‌های داخلی داشته و قدرت بک‌لینک‌ها را به صفحات دیگر منتقل می‌کند، اما با این تفاوت خوب که به محض ساخته شدن در وب‌سایت‌، به‌طور خودکار عمل می‌کنند؛ یعنی نیازی نیست مانند کاری که با لینک‌های داخلی بدنه محتوا انجام می‌دهید، آن‌ها را هر بار که صفحه جدیدی منتشر می‌کنید اضافه کنید.

لینک‌های منوی اصلی

مقایسه لینک‌ها با سیم‌ها را به خاطر دارید؟ لینک‌های جهت‌یابی سایت یا همان منوی اصلی درباره سلسله مراتب و ساختار سایت اطلاعات زیادی را منتقل می‌کنند، اما مانند لینک‌های بدنه، اطلاعات رتبه‌بندی صفحه یا زمینه محتوا را ارائه نمی‌دهند (به عبارت دیگر، تاثیر کمتری در لینک‌ سازی داخلی سئو دارند). علاوه بر این، لینک‌های منو اولین راهی هستند که کاربران با استفاده از آن‌ها مهم‌ترین محتواهای سایت شما را کشف می‌کنند. بنابراین با وجود اینکه لینک‌های منو از نظر سئو اعتبار کمتری نسبت به لینکهای بدنه دارند، اما هنوز بخش مهمی از ساختار لینک‌های داخلی سایت به حساب می‌آیند.

منوی خرده نانی چیست
منوی خرده‌نانی در سایت فرادرس

لینک‌های سایدبار و کال تو اکشن

لینک‌های سایدبار معمولاً به پیدا کردن مسیر در سایت کمک می‌کنند و معمولاً فهرستی از دسته‌بندی‌ها یا محتواهای مرتبط هستند. از طرف دیگر لینک‌های گزینه‌های فراخوانی به اقدام (کال تو اکشن) بیشتر روی جنبه تجاری سایت متمرکز هستند، بنابراین تأثیر زیادی در رتبه‌بندی صفحه ندارند. با این حال اگر از آن‌ها به‌صورت استراتژیک استفاده کنید، به بهبود تجربه کاربری و قابلیت خزیدن در سایت کمک خواهند کرد. برای محتواهای مشابه هر مطلب (تصویر زیر) با استفاده از لینک‌های مرتبط، ابزارک سایدبار درست کنید. برای این کار باید 5 مطلب پربازدید که با برچسب و دسته‌بندی آن محتوا مرتبط هستند، استفاده کنید. بهتر است URLها به‌صورت دستی از موضوعات اصلی و کلان محتوا انتخاب شوند. همچنین می‌توان از صفحات عمیق‌تر استفاده کرد.

لینکسازی داخلی در سایدبار
لینکسازی داخلی در سایدبار

لینک‌های پاورقی (فوتر)

آخرین نوع لینک‌های داخلی، لینک‌های پاورقی هستند. این لینک‌ها از نظر اعتبار بخشیدن به صفحه، هیج ارزشی ندارند. پاورقی‌های طولانی با تعداد زیادی لینک مانند اسپم به نظر می‌رسند. به‌جای این کار بهتر است به صفحه تماس با ما، سیاست‌های سایت، راهنمای خرید، درباره ما و… لینک بدهید. لینک‌های پاورقی بیشتر برای جهت‌یابی سایت کاربرد دارند و گوگل هم در همین حد به آنها بها می‌دهد.

بهترین تکنیک‌های لینکسازی داخلی سایت

ساخت لینک‌های داخلی مزایای بسیاری دارد، اما لینکسازی داخلی در عمل چگونه است؟ آیا نیاز است استراتژی خاصی برای لینکدهی داخلی داشته باشیم؟ با ما همراه باشید تا رایج‌ترین استراتژی‌های لینکسازی داخلی را در این بخش یاد بگیرید.

استفاده از ابزارهای لینکدهی

برای لینکسازی داخلی سایت بهتر است از ابزارهایی استفاده کنید که به شما در ایجاد ساختار لینک‌های داخلی کمک می‌کنند و برای ساخت لینک‌های داخلی آینده هم مفید هستند. Screaming Frog ابزار مناسبی برای شناخت بهتر برترین صفحات دارای لینک داخلی است. از این ابزار برای خزیدن در وب‌سایت خود استفاده کنید تا بتوانید URL‌هایی با بیشترین تعداد لینک داخلی را مرتب کنید. همچنین می‌توانید صفحاتی که دارای عبارات مشخصی هستند را هم فیلتر کنید تا بتوانید فرصت‌های جدیدی برای لینک‌سازی داخلی در سایتتان پیدا کنید. این قابلیت، مشابه عملکردی‌ست که در برای سرچ در گوگل (دستور :site) عمل می‌کند و مثلاً می‌توان صفحاتی را که در آن به بازاریابی درونگرا اشاره شده است را برای لینکسازی پیدا کرد.

ابزارهای لینکسازی مانند Majestic ،Moz و Ahrefs نیز در فرآیند ایجاد لینک‌های داخلی مفید واقع خواهند شد. با استفاده از این ابزارها متوجه می‌شوید کدام صفحات در وب‌سایت شما بیشترین و قوی‌ترین بک لینک‌ها را دارند، بنابراین می‌توانید قوی‌ترین لینک‌های داخلی خود را در صفحات بهتری ایجاد کنید. همچنین این امکان وجود دارد که صفحات سایت خود را به‌صورت دستی بازبینی کنید، همان‌طور که لینک‌های داخلی را بدون استفاده از ابزار، بر اساس سفر مشتری را به وجود می‌آورید. اگرچه با سرمایه‌گذاری روی این ابزارها به بهبود ساختار لینک‌های داخلی کمک می‌کنید، اما در نهایت بیشترین سود را از ساختن لینک‌های داخلی خواهید برد.

بهبود انکرتکست‌ها

یکی دیگر از بخش‌های مهم لینکسازی داخلی سایت، انکرتکست‌ها هستند، بنابراین دقت داشته باشید که آن‌ها را از قلم نیندازید. در گذشته، متخصصان سئو از مطابقت دقیق انکرتکست‌ها با صفحات مقصد اجتناب می‌کردند چون بر این باور بودند که این کار در لینکسازی خارجی اثر منفی خواهد داشت. اگرچه همه می‌خواهند با استفاده از لینک‌های داخلی تا جای ممکن محتوایی واضح و مشخص درباره صفحه‌ای که از آن لینک می‌دهند، منتشر کنند و انکرتکستی ایجاد کنند که دقیقاً مطابق موضوع لینک (کلمه کلیدی اصلی یا کلمات LSI آن) باشد. همچنین انکر تکست به خزندگان جستجو کمک می‌کند اولویت‌های محتوایی و سئویی سایت ما را بهتر درک کنند، بنابراین باید انکرتکستی داشته باشید که مستقیماً با محتوای صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید، مرتبط باشد. برای اینکه ربات‌ها و انسان‌ها متوجه شوند لینک به کجا اشاره می‌کند باید لینک داخلی انکرتکست خود را بهینه کنید.

زیاده‌روی نکردن در لینکسازی داخلی سایت

لینک‌های داخلی مزایای زیادی دارند اما این مزایا به این معنی نیست که باید همه صفحات را به یکدیگر لینک بدهید. رقم مشخصی برای تعداد مناسب لینک‌های داخلی در هر صفحه وجود ندارد، بنابراین خودتان باید قضاوت کنید و ببینید چه تعداد لینکی برای خوانندگان مناسب است. اگر فرصت مناسبی برای لینک دادن پیدا کردید به هیچ وجه آن را از دست ندهید. از لینک‌هایی استفاده کنید که به مخاطب اطلاعات بیشتری می‌دهند یا اینکه او را به مرحله بعدی سفر خود راهنمایی می‌کند. بسته به طول مطلب معمولاً ۵ تا ۱۰ لینک کفایت می‌کند، با این حال باز هم بهتر است طبق صلاحدید خود عمل کنید و کاری را انجام دهید که بهترین تجربه کاربری را ایجاد می‌کند.

هماهنگی استراتژی محتوایی با سئو

اگر هنگام طراحی استراتژی محتوایی به اولویت‌های سئو نیز توجه کنید، طبیعتاً محتوایی تولید می‌کنید که به جز تحقق اهداف بازاریابی محتوایی و افزایش ترافیک سایت، برای لینکسازی داخلی هم مناسب است. پرسونای مشتریان را در نظر بگیرید، به نقاط ضعف آن‌ها و سفری که برای تبدیل شدن به مشتری طی می‌کنند، فکر کنید:

  • مشتریان چگونه به مشکلات خود و راه‌حل‌های احتمالی آن‌ها فکر می‌کنند؟
  • چه عبارت‌هایی را در گوگل جستجو می‌کنند؟
  • با چه نیتی از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند؟
  • محتوای شما در چه فرمتی باید ارائه شود؟

محتوایی منتشر کنید که با خواسته‌های مخاطبان مطابقت داشته باشند. همچنین سوالاتی که هنگام حرکت در مسیر قیف فروش ممکن است برایشان پیش بیاید را پیش‌بینی کنید. سپس لینک‌های داخلی هدفمند خود را به محتوا اضافه کنید و درست زمانی که سؤال بعدی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، او را به مطلب بعدی علاقه‌مند کنید.

استفاده از تکنیک محتوای ستونی و خوشه‌ای

محتوای ستونی و خوشه‌ای
تکنیک محتوای ستونی و خوشه‌ای برای لینکسازی داخلی

با استفاده از تکنیک Topic clusters and pillar pages در بازاریابی محتوا و سئو، مفاهیم و کلمات کلیدی اصلی خود را به فرصتی برای لینکسازی داخلی تبدیل کنید. به‌طور خلاصه تاپیک کلاسترها مجموعه‌ای از محتوا هستند که مفاهیمی گسترده را پوشش می‌دهند. هر گروه دارای یک صفحه پیلار و تعداد زیادی مطلب خوشه‌ای برای پشتیبانی از صفحه اصلی ستونی است. دلیل مؤثر بودن تاپیک کلاسترها در استراتژی لینک سازی داخلی سایت این است که آن‌ها مراکز یا کانون‌های محتواهای مرتبط را شکل می‌دهند. هر صفحه ستونی، موضوعی عمیق را بررسی و زیرعنوان‌های آن را معرفی می‌کند. سپس زیرعنوان‌هایی که در صفحه ستونی معرفی شدند، به پست‌های بلاگ مرتبط با آن موضوع لینک می‌دهد که جزئیات بیشتری را درباره آن موضوع بیان می‌کنند. این پست‌های بلاگ، صفحات کلاستر نام دارند و آن‌ها نیز به صفحه پیلار اصلی لینک دارند. علاوه بر این، صفحات کلاستر در مواقع نیاز به یکدیگر یا حتی به سایر صفحات ستونی (موضوعات دیگر) لینک داخلی خواهند داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تاپیک کلاسترها تخصص و وسعت پوشش موضوعات را به گوگل نشان می‌دهند. مهم‌تر از همه، آنها محتوا را به متن‌ها و موضوعات فرعی کوتاه مرتب می‌کند و این همان چیزی است که گوگل این روزها روی آن تاکید می‌کند. گوگل اخیراً اعلام کرد که در زمینه رتبه‌بندی کشف بزرگی کرده که به این موتور جستجو کمک می‌کند ارتباط بین هر یک از صفحات را بهتر تشخیص دهد و حتی آن‌ها را به‌صورت جداگانه ایندکس می‌کند.

لینک دادن از صفحات معتبر

لینک دادن به صفحات معتبر از نظر بسیاری از افراد کار سختی است، اما تا زمانی که به ابزارهایی مانند Moz یا Ahrefs دسترسی دارید، جای نگرانی نیست. با استفاده از این ابزارها، اعتبار نسبی صفحات وب‌سایت خود را بر اساس قدرت بک لینک‌های آن‌ها ارزیابی کنید؛ فقط باید به صفحات مرتبطی که تعداد زیادی بک لینک خوب دارند، لینک‌های داخلی خود را اضافه کنید. هرچه تعداد بک لینک‌ها بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان بدون کاهش ارزش آنها، لینک‌های داخلی اضافه کرد. لینکسازی داخلی سایت کار سختی نیست، برای انجام این کار نیازی به استفاده از فرمول‌ها یا الگوریتم‌های خاصی وجود ندارد، پس این کار را برای خود سخت نکنید. معتبرترین صفحه در وب‌سایت شما صفحه خانه است. در صورت امکان به تعدادی از برترین صفحات و مطالب خود از صفحه اصلی وب‌سایت، لینک دهید. اگر URLها متعلق به پست‌های بلاگ هستند، در نزدیکی انتهای صفحه، قسمتی را برای قرار دادن بهترین پست‌های بلاگ اضافه کنید. در صورتی که URLها برای صفحات خدمات هستند، آنها را حتماً به قسمت خدمات در صفحه خانه لینک کنید.

اولویت دادن به ارتباط لینک نسبت به موقعیت لینک

آن دسته از لینک‌های داخلی که در بالای صفحه یا در پاراگراف اول قرار دارند، دارای ارزش بیشتری هستند؛ گرچه این موضوع جای بحث دارد، به‌دلیل اینکه با موضع‌گیری گوگل درباره ارتباط و تجربه کاربری در تضاد است. اگر به‌صورت غیر طبیعی محتوا را پر از لینک‌های داخلی کنید، متن دیگر کاربردی نخواهد بود و اعتماد مخاطب به محتوا و لینک‌های آن نیز سلب می‌شود. بعید است گوگل چیزی را رتبه‌بندی کند که برای کاربران مضر باشد. با این حال ممکن است در برخی شرایط، جایگاه لینک داخلی تاثیر اندکی در سئوی صفحه داشته باشد چون گوگل محتواها و لینک‌هایی را که فقط برای اهداف سئو در انتهای صفحات قرار داده شده باشند را بد می‌داند اما از سوی دیگر، هر چه محتوا به بالای صفحه نزدیک‌تر باشد، از نظر سئو ارزش بیشتری دارد.

توصیه نهایی این است که به کاربران خود فکر کرده و در مرتبط‌ترین و مفیدترین جای صفحه خود لینک اضافه کنید. برای درک بهتر، نگاهی اجمالی به این پست بیندازید تا ببینید چطور برای کلمات و اصطلاحات مرتبط و مکمل، به سایر مقالات خود با انکر تکست مرتبط لینک داده شده است. به یاد داشته باشید که ارتباط مفهومی محتوا به همه چیز اولویت دارد. برای مثال، بهترین جا برای لینک دادن به مقاله‌ای درباره نرخ بازگشت سرمایه سئو (SEO ROI)، قسمتی است که درباره مزایای سئو و نتایج حاصل از آن توضیح می‌دهد. اگر چنین بخشی در محتواهای وب‌سایت خود ندارید، تا زمانی که جمله با لینک ارتباط داشته باشد، امکان لینک دادن وجود دارد.

لینکسازی در محتواهای قدیمی

لینک داخلی دادن به مطالب جدید در مطالب قدیمی مورد توجه بسیاری از کارشناسان سئو است اما افراد کمی هستند که آن را به درستی انجام می‌دهند چون هر چه محتوای بیشتری منتشر کنید، زمان بیشتری طول می‌کشد که آنها را بررسی کرده و لینک‌های داخلی جدیدتان را اضافه کنید. وقتی در هفته چندین محتوا تولید و منتشر می‌کنید باید حداقل یک ساعت در هفته را به لینکسازی داخلی سایت اختصاص دهید.

برطرف کردن خرابی لینک‌های داخلی

در سئو، همیشه لینک‌های داخلی، خارجی و بک‌لینک خراب یا اصطلاحاً شکسته وجود داشته و خواهد داشت. هرچه سایت بزرگ‌تری داشته باشید، باید با لینک‌های خراب بیشتری دست و پنجه نرم کنید. همچنین ریدایرکت‌ها (Redirects) نیز در این دسته جای می‌گیرند، به‌دلیل اینکه گاهی سایت‌های قدیمی دارای زنجیره‌ای از چند ریدایرکت هستند که کارایی بیشتری نسبت به لینک‌های خراب ندارند. اصلاح سریع لینک‌های شکسته از این نظر مهم است که آنها رتبه‌بندی صفحه را کاهش می‌دهند، تجربه کاربری را دچار مشکل می‌کنند و بودجه خزیدن در سایت را هدر می‌دهند. اما ریدایرکت‌ها چطور؟ در صورتی که فکر می‌کنید ریدایرکت‌ها ضرری ندارند، به اهمیت انکرتکست‌ها فکر کنید. اگر صفحات را بدون ایجاد URL جدید ریدایرکت کنید، اما انکرتکست اصلی را به‌روز رسانی نکنید، لینک‌ها سیگنال‌های مختلفی درباره صفحه مقصد جدید به گوگل می‌فرستند. این موضوع برای کسانی که صدها هزار صفحه در وب‌سایت خود دارند، بسیار ترسناک است اما احتمالاً فقط چند ده لینک داخلی سفارشی دارید که به آن دسته از پست‌های محتوای بلاگ اشاره می‌کنند. سایر لینک‌ها جزء لینک‌های جهت‌یابی به حساب می‌آیند، برای همین لازم نیست نگران تاثیر منفی احتمالی آن‌ها باشید.

استفاده از لینک‌های Dofollow

در گذشته مدیران وب‌سایت‌ها برای جلوگیری از انتقال رتبه صفحه به URLهای ناخواسته، از لینک‌های داخلی Nofollow استفاده می‌کردند. با این کار جریان عصاره لینک (Link juice) به سمت صفحات پولساز روانه می‌شد، در حالی که لینک‌ها هنوز هم برای کاربران کارایی داشتند. این روزها دیگر بحث بر سر این موضوع نیست. امروزه ارزش و تاثیر رتبه‌بندی صفحات از طریق لینک‌های Nofollow از بین می‌رود. این لینک‌ها به صفحه مقصد منتقل نمی‌شوند و بین سایر لینک‌های صفحه نیز توزیع نخواهند شد و از نظر گوگل، اعتباری ندارند. در آخر توصیه می‌شود که از لینک‌های داخلی Dofollow استفاده کنید، مگر اینکه در وب‌سایت خود تعداد زیادی صفحه کم‌ارزش داشته باشد و نخواهید گوگل آن‌ها را دنبال کند.

بررسی لینک‌های داخلی با استفاده از کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) قابلیت فوق العاده‌ای به نام “Links” دارد که می‌توانید از آن برای مشاهده نتیجه لینکسازی داخلی سایت خود استفاده کنید. برای مثال اگر به تصویر زیر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر لینک‌های داخلی به صفحات درباره ما، صفحه تماس، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و غیره اشاره می‌کنند. این کار برای سئو ایده‌آل نیست، اما از آنجا که بیشتر این صفحات در جهت‌یابی اصلی سایت ما قرار دارند، باید از این روش استفاده کرد.

مشاهده آمار لینکهای داخلی در کنسول گوگل
مشاهده آمار لینکهای داخلی در کنسول گوگل

بهتر است 1 یا 2 بار در سال، لینک‌های داخلی سایت خود را بررسی کنید. گاهی افراد متوجه می‌شوند که صفحاتی که در اولویت‌های پایین‌تر قرار دارند، لینک‌های داخلی بیشتری را جذب می‌کنند که باید این مشکل را به‌سرعت برطرف کرد.

قرار دادن لینک‌ها در بالای صفحه

قبل از شما، افراد بسیاری محل‌های مختلفی را برای قرار دادن لینک‌ها امتحان کرده‌اند. اگر لینک‌ها را بالای صفحه قرار دهید، نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce rate) کاهش و زمان ماندگاری (Dwell Time) در سایت  افزایش پیدا می‌کند. اما این موضوع چه ارتباطی به سئو دارد؟ زمانی که بازدیدکننده، زمانی طولانی را در سایت شما سپری می‌کند، در واقع به گوگل می‌گوید که این نتیجه گوگل را دوست دارد و محتوای این صفحه، نتایج بسیار خوبی را برای کلمات کلیدی جستجو شده نمایش می‌دهد. در نهایت قرار دادن لینک‌های داخلی در بالای صفحه به افراد این امکان را می‌دهد که فوراً روی لینک کلیک کنند، در این صورت آن‌ها زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذرانند.  طبیعی است که شما می‌خواهید لینک‌های داخلی را در سرتاسر محتوای خود پخش کنید، اما از قرار دادن 1 یا 2 لینک در بالای صفحه نیز ترسی نداشته باشید.

لینک‌دهی استراتژیک از صفحه اصلی

برای بیشتر افراد، صفحه خانه معتبرترین صفحه در کل وب‌سایت آن‌ها است. در نتیجه لینک دادن از صفحه خانه به صفحاتی که نیاز به عصاره لینک بیشتری دارند، بسیار مهم است. مثلاً از صفحه خانه به بلاگ خود لینک می‌دهیم و این لینک داخلی، اعتبار محتوای بلاگ را افزایش می‌دهد، اما به‌دلیل اینکه بلاگ به همه پست‌های سایت لینک دارد، اعتبار صفحه خانه در نهایت به همه پست‌ها خواهد رسید. شاید فکر کنید بهتر است مستقیماً از صفحه خانه به پست‌های مهم لینک دهیم، اما روشی که در بالا گفتیم نیز به همان اندازه نتیجه خوبی دارد و باعث می‌شود صفحه خانه روی تبدیل مشتریان متمرکز شود.

لینکسازی داخلی هدفمند
تقسیم ارزش لینک داخلی به تمام مطالب وبلاگ

اولویت لینک اول

گاهی ممکن است متوجه شوید که در یک صفحه، 2 لینک داخلی یکسان دارید. این موضوع اهمیت چندانی ندارد؛ در واقع داشتن لینک‌های بسیار در منوی سایت، بسیار رایج است، تنها مشکل مربوط به انکرتکست‌های لینک‌های یکسان می‌باشد. گوگل کدام انکرتکست‌های لینک‌های داخلی تکراری را به حساب می‌آورد؟ در جواب باید گفت اولین انکرتکستی که در صفحه وجود دارد؛ به همین دلیل انکرتکست لینک منو، اهمیت بسیاری دارد. منوی سایت نه تنها منجر به ایجاد تعداد زیادی لینک می‌شود، بلکه سایر انکرتکست‌های صفحه را نیز باطل می‌کند.

اصول لینکسازی داخلی
برای لینکهای داخلی تکراری، انکرتکست اولی شمرده می‌شود.

استراتژی‌های اشتباه در لینکسازی داخلی سایت

فرقی ندارد چه مدت در زمینه سئو مشغول به کار هستید، همیشه امکان دارد وب‌سایت شما درگیر اشتباهات رایج لینکسازی داخلی شود. برای اینکه این اشتباهات برای شما مشکل ایجاد نکنند یا باید از تجربیات شخص دیگری استفاده کنید یا طی آزمون و خطا، نحوه دوری از آنها را یاد بگیرید. در ادامه، تعدادی از رایج‌ترین اشتباهات لینکسازی داخلی را با هم بررسی می‌کنیم.

همه لینک‌ها را در قسمت منو و پاورقی قرار ندهید.

قرار ندادن تعداد زیادی لینک در منو و پاورقی بیشتر در ایجاد تجربه کاربری مناسب اهمیت بیشتری نسبت به اهداف رتبه‌بندی سئو دارد، اما این روزها تجربه کاربری با سئو همراهی می‌کند. اگر تعداد زیادی دسته‌بندی فرعی را در منوی اصلی خود بگنجانید، هیچ کدام از مشتریان شما نمی‌توانند چیزی که به دنبالش بودند را پیدا کنند. علاوه بر این، گوگل در تشخیص هدف وب‌سایت به مشکل بر می‌خورد.

سعی کنید منوی اصلی سایت را مرتب و خلاصه نگه دارید و لینک‌های داخلی را فقط در مهم‌ترین صفحات وب‌سایت به کار ببرید. برای مثال اگر مدیر فروشگاه آنلاین بزرگی هستید، به صفحاتی که در دسته‌بندی، جزء بهترین‌ها قرار گرفته‌اند، باارزش‌ترین موضوعات فرعی یا صفحه محصولات را لینک بدهید. از طرف دیگر، پاورقی باید شامل لینک‌هایی باشد که درباره شرکت شما اطلاعات می‌دهند، اطلاعاتی مانند «درباره ما»، «سیاست‌های حفظ حریم شخصی» و صفحه «راهنمای خرید» و ….

برای لینک سازی داخلی سایت از فرمول‌های پیچیده استفاده نکنید.

الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای ایجاد رتبه‌بندی سایت طراحی شده‌اند که هر کدام هدف و کاربرد مختلفی دارد؛ همچنین در بلندمدت هم بروزرسانی متعددی برای آنها منتشر می‌شود که ممکن است نحوه تاثیر آن در رتبه‌بندی نتایج را کاهش دهد. به همین دلیل بهتر است برای طراحی استراتژی لینک‌سازی داخلی از الگوریتم‌ها و راهبردهای پیچیده پیروی نکنید و دستورالعمل کلی و تجربه کاربر را در اولویت قرار دهید.

به صفحات مختلف با انکرتکست یکسان لینک ندهید.

لینک دادن به صفحات مختلفی که انکرتکست‌های یکسانی دارند، رایج‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. گاهی این مشکل برای این به وجود می‌آید که افراد می‌ترسند از کلمات کلیدی دقیقاً یکسان با انکرتکست‌ها استفاده کنند. در نتیجه به‌جای این کار، از عبارت‌های پیش‌فرض «کلیک کنید» یا «در این پست» استفاده می‌کنند. لینک دادن به صفحات مختلف با انکرتکست‌های یکسان، نشانه استراتژی محتوای ناکارآمد است. این استراتژی باعث تولید ده‌ها بلاگ پست یکسان با کلمات کلیدی یکسان خواهد شد، در نتیجه هیچ کدام از صفحات دارای رتبه خوبی در گوگل نخواهند شد.

سهم ارزش لینک خود را هدر ندهید.

آیا می‌دانید کدام یک از URLهای وب‌سایت شما، بیشترین اعتبار صفحه (PA) و رتبه‌بندی لینک (UR) را دارند؟ حتی اگر برای لینکسازی داخلی سایت خود وقت زیادی صرف کنید، باز هم با صفحاتی روبه‌رو می‌شوید که بدون تلاش شما، لینک‌های داخلی بسیاری را دریافت کرده‌اند. بهتر است برترین صفحات لینک‌دار خود را حداقل هر 3 ماه یک‌بار بررسی کنید. برای این کار می‌توان از ابزار Ahref برای گزارش لینک‌ها استفاده کرد. به این ترتیب نه تنها محتواهایی را پیدا می‌کنید که به‌طور طبیعی بهترین لینک‌ها را جذب می‌کنند و به سهم اعتبار بیشتری دست می‌یابند، بلکه می‌توانید برای تقسیم ارزش اعتبار هر لینک (یا همان عصاره لینک)، استراتژی بهتری را به کار بگیرید.

از لینک‌سازی خودکار استفاده نکنید.

استفاده از ابزارهای لینکسازی داخلی خودکار با توجه به دلایل زیر پیشنهاد نمی‌شود:

  • استفاده استراتژیک از ابزارهای خودکار، کار سختی است: پلاگین‌ها و ابزارها بدون اینکه بدانند کدام صفحات به اعتبار بیشتری نیاز دارند یا کدام صفحات وب‌سایت برای لینک گرفتن مناسب هستند، لینک‌های داخلی را اضافه می‌کنند.
  • اسپم شدن انکرتکست‌ها: بسته به‌اندازه سایت، پلاگین‌ها می‌توانند یک شبه براحتی بیشتر از هزار انکرتکست دقیقاً منطبق با لینک‌های داخلی بسازند.
  • نادیده گرفتن کاربران: لینک‌های داخلی فقط برای سئو کاربردی نیستند. آن‌ها همچنین به کاربران در پیدا کردن محتوای مرتبط در سایت‌ها کمک می‌کنند.
لینکسازی داخلی خودکار
از ابزارهای لینکسازی داخلی خودکار استفاده نکنید.

ابزارها و پلاگین‌های لینکسازی داخلی سایت

حالا که نحوه لینکسازی داخلی را یاد گرفته‌اید، بهتر است سراغ تعدادی از ابزارهایی برویم که کار ما را ساده‌تر می‌کنند. بدون شک ابزارهای بسیاری برای کمک به لینک سازی داخلی وجود دارند، اما بهتر است از ابزارهای خودکار دوری کنید، به‌دلیل اینکه آن‌ها هر قانونی که تا به حال عنوان کردیم را نقض خواهند کرد. در ادامه تعدادی از ابزارهایی را معرفی می‌کنیم که کاربرد و اثربخشی بالایی دارند.

افزونه Yoast SEO Premium برای وردپرس

در کل، پلاگین Yoast یکی از ابزارهای خوب و کاربردی سئو وردپرس به حساب می‌آید، اما هنگام لینکسازی داخلی سایت بیشترین کاربرد را از خود نشان می‌دهد. این ابزار به شما صفحاتی را برای لینک دادن پیشنهاد می‌دهد. Yoast این لینک‌ها را بر اساس میزان اهمیتی که برای دامنه شما دارند و مقدار شباهتی که محتوایشان با محتوای سایت شما دارد، انتخاب می‌کند. ابزار لینکسازی داخلی Yoast در صفحات فقط به دنبال مطابقت کلمات کلیدی نیست. در واقع این ابزار حتی زمانی که کلمه کلیدی مورد نظر در صفحه، عنوان نشده است نیز پیشنهاد می‌دهد لینک اضافه کنید، چون Yoast به‌جای اینکه فقط مطابقت کلمات کلیدی را بررسی کند، هم‌پوشانی محتوا را نیز تجزیه و تحلیل خواهد کرد. همچنین این ابزار،  شمارنده‌ای برای شمارش تعداد لینک‌های داخلی هر صفحه هم دارد. با استفاده از این شمارنده متوجه می‌شوید هر صفحه شما دارای چند لینک داخلی است. البته نمی‌توان مشاهده کرد که کدام صفحات، به صفحه مورد نظر لینک داخلی داده‌اند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

لینک‌سازی داخلی با ContentKing

قدرت ابزار ContentKing همه را شگفت‌زده می‌کند. ContentKing یکی از ابزارهای کامل تحلیل سایت و لینکسازی داخلی به حساب می‌آید و داده‌های آن به صورت بلادرنگ کار می‌کند. به‌عبارت دیگر، شما هیچ‌وقت مجبور نیستید برای خزیدن در وب‌سایت خود برنامه‌ریزی زمانی کنید، به‌دلیل اینکه این ابزار همیشه در حال خزیدن در وب‌سایت شما است. ابزار ContentKing داده‌های بسیاری دارد و شما می‌توانید به دلخواه خود آنها را فیلتر و مشاهده کنید. برای مثال، بخش داشبورد، همه URLهای سایت شما را همراه با تعداد لینک‌های داخلی آنها به شما نمایش می‌دهد. کافی است به گزارش URLها مراجعه کنید که اطلاعاتی مانند تعداد لینک‌های هر URL را مشاهده کنید. لینک‌های URLها شامل لینک‌های داخلی، خارجی، ورودی و خروجی می‌شوند.

لینک‌سازی داخلی با ContentKing
لینک‌سازی داخلی با ContentKing

همچنین ContentKing لینک‌های خراب و ریدایرکت‌ها را نیز نشان می‌دهد و در صورتی که یکی از لینک‌های خراب، تأثیر زیادی در سئوی صفحه داشته باشند به شما اخطار خواهد داد. ساختار لینک‌های داخلی تأثیر پررنگی روی امتیاز صفحه دارد. از آن‌جا که این نرم‌افزار همه تغییرات از جمله امتیاز اهمیت را پیگیری می‌کند، با استفاده از این داده‌ها فوراً می‌توان تغییرات ساختار لینک‌های داخلی را متوجه شد. برخلاف محدودیت‌های ابزار Yoast، نرم‌افزار ContentKing همه URLهای لینک‌دهنده را نشان می‌دهد، نه فقط تعداد لینک‌های داخلی را.

لینک‌سازی داخلی با Ahrefs

ابزار Ahrefs، یکی از قوی‌ترین ابزارهای سئو برای تحقیق کلمات کلیدی و چک کردن بک لینک‌ها است. این ابزار همچنین برای تجزیه و تحلیل لینک‌های داخلی نیز مناسب است. با استفاده از Ahrefs، برترین صفحات خود را برای بررسی امکان اضافه کردن لینک جدید بررسی کنید و همچنین به بررسی صفحات رقیبان خود و اهداف لینکسازی داخلی سایت آن‌ها بپردازید. علاوه بر این اگر می‌خواهید صفحه‌ای را پیدا کنید که به کلمه کلیدی خاصی اشاره می‌کند، امکان جستجوی عبارت‌های خاص نیز در این ابزار وجود دارد.

توجه به Sitemaps در لینکسازی داخلی

برای اینکه مطمئن شوید گوگل در سایت شما می‌خزد، از نقشه سایت یا Sitemaps استفاده کنید. این ابزار فهرستی از همه صفحات و فایل‌های سایت شما را نشان می‌دهد و همچنین روابط بین آنها را مشخص می‌کند. دقت کنید همه URLهایی که می‌خواهید گوگل از وجود آنها در سایت شما مطلع شود، در Sitemaps شما نمایش داده شوند.

سخن آخر از لینکسازی داخلی سایت

لینکسازی داخلی سایت پیچیدگی چندانی ندارد. برای این کار فقط به سایتی با ساختار منطقی و سلسله مراتبی نیاز دارید که لینک‌های داخلی بتوانند از آن ساختار تبعیت کنند. آنچه در این مقاله گفته شد، اصول اولیه لینکسازی داخلی را تشکیل می‌دهند؛ سپس می‌توان با کمک آنها به‌صورت استراتژیک از صفحات قوی خود به صفحاتی که نیاز به بهبود سئویی دارند، لینک بدهید. هنگام لینکسازی داخلی دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

  • همیشه از انکرتکست‌های یکسان استفاده نکنید، همه‌چیز را با یکدیگر ترکیب کنید و حفظ تنوع  در کلمات کلیدی را از یاد نبرید.
  • فقط برای اینکه افزایش اعتبار، از صفحات نامربوط به هم لینک ندهید. اگر قرار بر این است، بهتر است اصلاً لینک داخلی نداشته باشید.
  • در لینکسازی داخلی زیاده‌روی نکنید. برای تاثیرگذاری لازم نیست حتماً از صدها لینک استفاده کنید. استفاده از 1 یا 2 لینک در جای مناسب هم تفاوت فاحشی ایجاد می‌کند.

همان‌طور که قبلاً گفتیم، لینکسازی داخلی سایت پیچیده نیست، اما اگر هنوز هم درباره نحوه انجام آن مطمئن نیستید، این توصیه را آویزه گوش کنید: 1 یا 2 ساعت در ویکی‌پدیا بگردید. روش لینک سازی داخلی این سایت عالی است و از آن نکات زیادی را می‌توانید یاد بگیرید؛ حتی اگر وب‌سایت کوچکی داشته باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.