تولید محتوا، سئو 966 بازدید

اگر تا به حال به یک وبلاگ یا مجله خبری سر زده باشید یا خودتان صاحب چنین وبسایت‌هایی هستید، احتمالاً با دسته بندی و تگ (برچسب) مطالب کمی آشنا هستید. این روزها قسمت زیادی از وبلاگ نویسی ایرانی، توسط سایت‌های وردپرسی انجام می‌شود. در این  سایت‌ها، تگ و دسته بندی محتوا (و حتی محصولات فروشگاه اینترنتی) دو قسمت با اهمیت و کمی شبیه هم بوده که آشنایی دقیق با این دو ابزار و همچنین فهمیدن تفاوت‌های اصلی آن‌ها برای هر وبلاگ‌نویسی بسیار مهم است؛ البته می‌توان گفت تمامی سایت‌های با قابلیت تولید محتوا هم دارای قسمت دسته‌بندی و برچسب در پست‌هایشان هستند، اما در این مقاله، این آموزش‌ها با محوریت سایت وردپرسی ارائه می‌شود. اگر دارای سایتی به جز وردپرس هستید هم این آموزش‌ها برای شما کاربردی است و تنها باید قسمت‌های مخصوص وردپرس را با سیستم وبلاگ خود مطابقت دهید. چون یاد می‌گیرید تگ و دسته‌بندی چیست، چه تفاوت و کاربردی دارند، چطور از آنها استفاده کنیم و چه تاثیری در سئو سایت دارند.

دسته بندی و تگ در وبلاگ چیست؟

یک مقاله را مانند همین مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید در نظر بگیرید. هر مقاله دارای یک دسته بندی بوده که موضوع اصلی و کلی آن مطلب را مشخص می‌کند و بسته به نوع قالب سایت، این دسته‌بندی در قسمتی از مقاله (که معمولاً بالای آن است) نشان داده می‌شود. مثلا این مقاله در دسته‌بندی محتوا و سئو بوده که در اول مقاله مشخص است.

استفاده از دسته بندی مقاله
نمایش دسته‌بندی در سایت آکادمی کاپریلا

پس دسته‌بندی به موضوع اصلی محتوای هر مطلب اشاره می‌کند. هر سایت، دارای دسته‌بندی‌های مختلف بوده تا به مقالات (یا محصولات) آن نظم داده و آن‌ها را در دسته‌های مشخص، تقسیم‌بندی کند. به این شکل، کاربران سایت می‌توانند راحت‌تر به مطالب موضوعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و با کلیک روی هر دسته‌بندی مطالب آن را بخوانند.

تا اینجا مطالب بسیار ساده بود اما با ورود تگ‌ها (Tags) یا همان برچسب‌های مقالات، قضیه کمی پیچیده‌تر می‌شود. هر پست می‌تواند دارای یک یا چند تگ باشد اما اجباری در استفاده از تگ‌ها نیست. تگ‌ها معمولاً در پایان هر پست نمایش داده می‌شوند و اگر به آخر همین مقاله بروید، تگ‌های آن را خواهید دید.

برچسب مقاله چیست
نمایش برچسب مقاله در سایت آکادمی کاپریلا

تگ‌ها یا برچسب‌ها به کلمه‌های کلیدی گفته می‌شوند که در آن مطلب، به آن‌ها اشاره شده است. تگ‌ها تقسیم‌بندی ریزتری نسبت به دسته‌ها انجام می‌دهند، به این معنی که لازم نیست تگ استفاده شده موضوع اصلی مقاله باشد و اگر فقط در یک قسمت به آن‌ها اشاره شده باشد نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. قبل از اینکه بیشتر با تفاوت‌های این دو موضوع آشنا شوید، بهتر است ابتدا نحوه ساخت و استفاده از آن‌ها در سایت را یاد بگیرید.

ساخت و قرار دادن دسته‌بندی و برچسب در وردپرس

در یک سایت وردپرسی، مسیر ساخت دسته و تگ بسیار ساده است. برای مشاهده دسته‌ها و تگ‌ها و اضافه کردن یک دسته یا برچسب جدید، کافی است که در منوی سایت از قسمت نوشته‌ها و زیرمنوی آن وارد آن شد.

ساخت برچسب و دسته بندی در وردپرس
اضافه کردن برچسب و دسته‌بندی در وردپرس

در صفحه دسته‌ها می‌توان دسته‌بندی‌های سایت و تعداد مطالب هر دسته‌بندی را مشاهده کرد. از قسمت افزودن دسته تازه می‌توان با وارد کردن نام یک دسته‌بندی جدید، نامک آن (نام انگلیسی دسته‌بندی برای استفاده در URL دسته‌بندی)، دسته‌بندی مادر (هر دسته‌بندی می‌تواند دارای زیر دسته باشد. اگر دسته‌بندی جدید دارای یک دسته بالاتر باشد، نام آن در این قسمت وارد می‌شود. مثلاً می‌توان دسته‌بندی سئو (دسته مادر)، دارای دو زیردسته سئوی on-page و سئوی off-page باشد، درج توضیح دسته و سپس، زدن دکمه افزودن دسته تازه، این دسته جدید را به سایت اضافه کرد.

اضافه کردن دسته جدید در وردپرس
اضافه کردن دسته جدید در وردپرس

اضافه کردن تگ‌ها کاملاً شبیه دسته‌ها بوده و تنها کافی ست برای وارد شدن به صفحه تگ‌ها از همان قسمت نوشته‌ها، این بار زیرمنو برچسب‌ها را انتخاب کنید. بقیه مراحل همان بوده اما توجه شود که برچسب‌ها دارای زیردسته نبوده و نمی‌توانند زیرمجموعه داشته باشند. اما معمولاً برچسب‌ها را در صفحه انتشار هر مقاله درج می‌کنند.

اضافه کردن برچسب جدید در وردپرس
اضافه کردن برچسب جدید در وردپرس

بعد از اضافه کردن دسته‌بندی و برچسب‌های مورد نیاز، در صفحه نوشته جدید سایت، از منوی کناری وردپرس می‌توان دسته‌بندی اصلی نوشته و برچسب‌های آن را به انتخاب یا اضافه کرد.

درج برجسب و دسته در صفحه نوشته وردپرس
درج برجسب و دسته در صفحه نوشته وردپرس

در صورتی که به آموزش‌های بیشتر و تخصصی‌تر در مورد وردپرس نیاز دارید، می‌توانید از دوره‌های آموزش ویدئویی وبسایت فرادرس استفاده کنید. در مجموعه آموزش‌های وردپرس، دوره مقدماتی آموزش وردپرس (WordPress) با آموزش ویدئویی حدود 11 ساعت و سرفصلی جامع، شما را با کلیه مباحث لازم در مورد کار با وردپرس آشنا خواهد کرد. این دوره آموزشی توسط بیش از 14 هزار نفر در سراسر کشور خریداری و مشاهده شده است.

  • برای دانلود دوره آموزش مقدماتی وردپرس، کلیک کنید.

آموزش وردپرس

تفاوت دسته‌بندی و تگ مقاله

فهمیدن تفاوت این دو موضوع، مهم‌ترین قسمت این مقاله است. همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، انتخاب دسته‌بندی برای مطالب سایت اجباری بوده و اگر هیچ دسته‌ای انتخاب نشود، خودبه‌خود مقاله‌ها جز دسته‌ای با نام «دسته‌بندی نشده» می‌روند که این کار اصلاً توصیه نمی‌شود در حالی‌که اما اجباری در انتخاب برچسب‌ها نیست. در این حالت سؤال بهتر می‌تواند این باشد که چه زمانی باید از برچسب در کنار دسته‌بندی استفاده کرد و چه برچسب‌هایی انتخاب شود.

برای درک بهتر تفاوت دسته‌بندی با برچسب، یک کتاب را در نظر بگیرید. این کتاب دارای فهرست مطالب است که در ابتدای کتاب نوشته می‌شود. این فهرست‌ها شبیه دسته‌بندی‌ها و زیردسته‌ها بوده که مطالب اصلی کتاب را معرفی می‌کنند. کتابی بدون فهرست و تقسیم‌بندی مطالب وجود ندارد. در کنار آن، تگ‌ها شبیه کلیدواژه‌هایی هستند که در آخر خیلی از کتاب‌ها قرار داده می‌شود. این کلیدواژه‌ها برای راهنمایی بیشتر خواننده‌ها بوده که جلوی هر کلیدواژه، شماره صفحه‌هایی از کتاب که آن عنوان آورده شده، نوشته می‌شود.

در سایت‌ها نیز دقیقاً مشابه کتاب‌ها اتفاق می‌افتد. دسته‌بندی‌ها موضوعات اصلی که قرار است سایت، در مورد آن‌ها مطالبی منتشر کند را مشخص می‌کنند. این کار به معنای تعیین چارچوب‌های اصلی برای بازدیدکنندگان است که آن‌ها بدانند قرار است با چه موضوعاتی در این سایت آشنا بشوند و چطور به موضوع مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند. اما برچسب‌ها برای کمک بیشتر در نظم و ترتیب دادن به مطالب و تقسیم ریزتر آن‌ها گذاشته می‌شوند و بر خلاف دسته‌بندی‌ها که می‌توانند عنوانی تخصصی و طولانی داشته باشند، باید به صورت یک یا دو کلمه‌ای و به صورت کلمات کلیدی نوشته شوند.

به تصویر زیر دقت کنید. ویدئوی نقد و بررسی هیوندای جنسیس در آپارات در دسته‌بندی علم و تکنولوژی و تست خودرو قرار گرفته است و برچسب‌های آن، موضوعات ریزتری از جمله نام خودرو، مدل، موضوع ویدئو و … انتخاب شده است.

تفاوت تگ با دسته بندی
تفاوت تگ با دسته‌بندی در آپارات

برای درک بهتر، مثالی دیگر را بررسی می‌کنیم. وارد یک سایت محتوایی مثل مجله فرادرس می‌شوید و مشاهده می‌کنید مطالب بسیار زیاد و متنوعی در آن منتشر شده است. فرضاً به دنبال آموزش نرم‌افزار فتوشاپ هستید، وارد دسته‌بندی «طراحی و گرافیک» می‌شوید، چون تمام موضوعات مرتبط با نیازتان در این دسته منتشر می‌شود. سپس مقاله‌ای در مورد فوتوشاپ را انتخاب، کلیک و مطالعه می‌کنید. در انتهای مقاله، برچسب‎‌ها را مشاهده می‌کنید که شامل مواردی مثل: «نرم‌افزار طراحی» و «فوتوشاپ» می‌باشد. با کلیک روی هر کدام، تمام مطالب مجله در مورد معرفی و آموزش نرم‌افزارهای طراحی و یا مرتبط با فوتوشاپ را مشاهده خواهید کرد. نکته مهم اینکه این مقالات برچسب‌ها، فقط مربوط به دسته‌بندی «طراحی و گرافیک» نخواهند بود و ممکن است در مقاله‌ای در مورد کاربرد فوتوشاپ در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کنید که در دسته‌بندی «دیجیتال مارکتینگ» قرار دارد و یا مقاله‌ای در مورد نقد و بررسی جدیدترین نرم‌افزارهای طراحی در دسته‌بندی دیگری با نام «جدیدترین‌های تکنولوژی» را مشاهده کنید.

تفاوت دسته بندی و برچسب
تفاوت دسته‌بندی، زیردسته و برچسب

با مثال فرضی بالا، نتایج زیر حاصل می‌شود:

  • دسته‌بندی برای جمع‌آوری محتواهایی با موضوع مرتبط و همسو استفاده می‌شود.
  • برچسب برای اشاره به جزئیات هر مقاله و تشابهات موضوعی مقالات هر دسته با دسته‌های دیگر است (اتصال موضوعی بین مقالات دسته‌های مختلف یا همان دسته‌بندی)

برای سایت‌های تازه‌کار و سایت‌هایی که تعداد زیادی مقاله ندارند، استفاده از دسته‌بندی‌ها به صورت تنها معمولاً جوابگو بوده اما وقتی محتوای سایت زیاد می‌شود، دیگر نمی‌توان فقط به دسته‌بندی اکتفا کرد و در این حالت، استفاده از برچسب‌ها می‌تواند مطالب را از نقطه‌نظرهای متفاوتی دسته‌بندی کند.

فرض کنید یک سایت می‌خواهد مطالبی در مورد ساعت مچی بنویسد. دسته‌بندی‌های اصلی خود را راهنمای خرید ساعت، تاریخچه ساعت‌ها، اخبار جدید و تعمیر ساعت انتخاب می‌کند. در این حالت، اگر یک بازدیدکننده تمایل به خواندن مطالب در مورد برند رولکس را داشته باشد و یا تنها اطلاعاتی در مورد ساعت‌های زنانه بخواهد، چطور به هدفش می‌رسد؟ راه آن استفاده از تگ است؛ استفاده از برچسب‌هایی مانند «رولکس» و «ساعت زنانه» در مقالات.

فواید استفاده از دسته بندی و تگ

در قسمت قبل، تا حدودی به فایده‌های استفاده از این دو ابزار بازاریابی محتوایی و سئو اشاره شد، اما در این قسمت به صورت اختصاصی و از دید بازاریابی به این فواید نگاه می‌شود.

سئو قوی‌تر

وقتی مطالب موجود در یک سایت توسط دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها به خوبی منظم شده باشند، کار برای ربات‌های موتور جست‌وجو در هنگام سر زدن به سایت و خواندن نقشه سایت و لینک‌های آن، بسیار راحت‌تر بوده و در نتیجه، رتبه‌های بالاتری به سایت داده می‌شود. در این حالت، مطالب سایت با هم کاملاً در ارتباط خواهند بود و هیچ مطلبی به صورت جدا در گوشه‌ای از سایت نمی‌افتد. همچنین با وجود برچسب‌های واقعی برای هر مطلب، موتور جست‌وجو به خوبی می‌تواند متوجه شود که این مطلب در مورد چه موضوعاتی بوده و در  کلمه‌های کلیدی اصلی مقاله (و گاهاً صفحه برچسب را با عنوان برچسب، رتبه می‌دهد)، رتبه خوبی به مقاله بدهد.

تجربه کاربری بهتر

تجربه کاربری را می‌توان آینده بازاریابی دانست. هر چقدر که بازدیدکننده، تجربه بهتری را در هنگام استفاده از سایت داشته باشد، با آن کسب و کار تعامل بیشتری پیدا می‌کند و احتمال خرید و استفاده از محصول آن بالا می‌رود. تجربه کاربری در سئو هم تأثیر زیادی دارد. وقتی مطالب سایت به بهترین شکل دسته‌بندی شوند، بازدیدکننده گیج نشده و به هر مطلبی که نیاز دارد دسترسی پیدا می‌کند و ممکن است دقایق بیشتری در سایت بماند.

استفاده شخصی راحت‌تر

استفاده از دسته‌بندی و تگ برای صاحب سایت هم فایده زیادی دارد. با پیدا کردن مطالب مرتبط می‌تواند در لینک‌دهی داخلی از آن‌ها استفاده کند و خواندن آن‌ها را به بازدیدکننده پیشنهاد دهد. همچنین با گرفتن آمار بازدید دسته‌ها و تگ‌ها می‌تواند عنوان‌های پربازدید که مورد تقاضای بازدیدکنندگان سایت هست را پیدا کرده و مطالب بیشتری در مورد آن‌ها بنویسد.

راهنمای استفاده از تگ و دسته‌بندی

  • از نام‌های واضح و تا حد ممکن ساده برای تگ‌ها و دسته‌ها استفاده کنید. کسانی که به تازگی با سایت آشنا شده‌اند، با دیدن نام‌های تخصصی و پیچیده گیج می‌شوند.
  • از دسته‌بندی‌ها و تگ‌ها با هدف استفاده کنید. اگر می‌دانید که از دسته یا برچسبی قرار نیست در آینده مطالبی بنویسید، آن را اضافه نکنید. دسته‌ها یا برچسب‌هایی که با کلیک روی آن تنها یکی دو مطلب آورده می‌شود، ضربه بدی به تجربه بازدیدکنندگان است.
  • محدودیتی در تعداد استفاده از تگ نیست اما به صورت منطقی و با تعداد مرتبط با موضوع مقاله از آن‌ها استفاده کنید.
  • از اضافه کردن تگ‌هایی که به آن مطلب مربوط نیستند با هدف گرفتن رتبه برای آن برچسب، به صورت جدی خودداری کنید و فقط از برچسب‌های مرتبط و واقعی استفاده کنید. موتورهای جست‌وجو به راحتی این موضوع را فهمیده و سایت را مجازات می‌کنند.
  • تا حد ممکن سعی کنید برای یک مطلب دو دسته‌بندی انتخاب نکنید. به این دلیل که بازدیدکننده با سر زدن به هر دو دسته‌بندی و دیدن یک مطلب ممکن است حس بدی بگیرد، مگر آنکه واقعاً مطلب شما به هر دو موضوع مرتبط باشد (انتخاب چند دسته‌بندی برای محتوا، تاثیر مثبتی در سئو ندارد).
  • از تگ‌هایی با اسم مشابه دسته‌بندی‌ها استفاده نکنید. اگر قبلاً توسط دسته‌ها این تقسیم‌بندی محتوا را انجام دادید، لازم نیست از طریق تگ، دوباره این کار را انجام دهید.
  • برچسب و دسته‌بندی از نظر سئو بر هم ارجحیت ندارند، چون هدف هر کدام متفاوت است. پس سعی کنید با توجه به ساختار مقاله و نیاز کاربر، آنها را انتخاب و استفاده کنید.
  • بر برچسبی که استفاده کنید، یک لینک برای آن در سایت شما ساخته شده و آن لینک هم در گوگل، ثبت می‌شود. پس حتماً برچسب‌ها را با املای یکسان بنویسید. مثلاً بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ دو مفهوم یکسان هستند اما اگر از هر دو به عنوان برچسب استفاده شود، دو صفحه با موضوعی یکسان خواهید داشت. به عنوان مثال دیگر، ممکن است از دو برچسب بازاریابی محتوا و بازاریابی محتوایی با املای متفاوت استفاده کنید که کاری اشتباه است.
  • گاهی می‌توان برای موضوعاتی که مقاله زیادی در مورد آن منتشر می‌کنید (مثلاً در مورد اینستاگرام مارکتینگ در دسته‌بندی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی)، به جای استفاده از اینستاگرام مارکتینگ یا اینستاگرام به عنوان برچسب، یک زیردسته با نام اینستاگرام مارکتینگ برای دسته‌بندی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید.

 

نظر شما در مورد دسته‌بندی مطالب و برچسب‌گذاری آنها در آکادمی کاپریلا چیست؟ آیا برخلاف آموزش‌های این مقاله اقدام کردیم؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.