هر کسی با توجه به مهارت یا استعدادی که دارد، شغلی را انتخاب کرده و در آن به فعالیت مشغول می‌شود؛ یکی از استعدادهای پول‌ساز، «صدای افراد» می‌باشد. افرادی که صدای خوبی دارند می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند: خوانندگی، صداپیشگی، دوبلوری، رادیو، پادکست و… فعالیت داشته باشند؛ اما یکی دیگر از حوزه‌ها و مشاغلی که نیاز اولیه‌ی آن «صدا» می‌باشد، «صداپیشگی و گویندگی مجازی» است. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم توضیح کاملی از شغل گویندگی مجازی برای شما ارائه بدهیم و امیدواریم که برای شما مفید واقع گردد. پس لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف شغل گویندگی مجازی

نیازی به تعریف نیست و همان‌طور که از اسمش پیداست، کسی «گوینده» نامیده می‌شود که با توجه به صدای خوبی که دارد، و همچنین لحن و تکنیک‌های مختلف گفتار، از صدایش در پلتفرم‌های مختلف  رسانه‌ای استفاده می‌کند. گویندگی شاخه‌های مختلفی دارد که عبارت‌اند از: صداپیشگی، دوبلوری، رادیو، پادکست، تبلیغات، خوانش کتاب صوتی، گزارش مسابقات و… . یک گوینده برای ورود به هر کدام از حوزه‌های بالا، باید تکنیک‌های گویندگی و گفتار و همچنین لحن مناسب برای گویندگی در آن حوزه را پیدا کند؛ لازم به ذکر است که اگر حوزه‌ای که به‌عنوان گوینده می‌خواهید در آن فعالیت کنید، تخصصی باشد، باید دانش و اطلاعات کافی را در آن حوزه نیز کسب نمایید.

به دلیل گسترش و نفوذ فضای مجازی، بسیاری از مشاغل علاوه بر شکل سنتی، شکل مجازی هم به خود گرفته‌اند و شغل گویندگی هم از این قضیه مستثنا نبوده است؛ در واقع، گویندگی مجازی شکلی از گویندگی است که محتوای تولیدشده در آن به‌واسطه‌ی فضای مجازی منتشر می‌شود و به‌دست کاربران و مخاطبان می‌رسد.

شغل گویندگی مجازی
شغل گویندگی مجازی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت‌ های لازم برای گویندگی مجازی

همان‌طور که گفتیم، گویندگی مجازی دست کمی از گویندگی سنتی ندارد، کما اینکه در گویندگی مجازی شما باید مهارت‌های بیشتری هم داشته باشید و مهارت‌های لازم برای گویندگی مجازی عبارت‌اند از:

  • برقراری ارتباط
  • تلفظ صحیح کلمات
  • لحن مناسب
  • قدرت تصمیم‌گیری سریع
  • فن بیان قوی
  • مهارت کار گروهی
  • انعطاف‌پذیری در خوانش متون مختلف
  • تربیت صدا
  • کار با نرم‌افزارهای مختلف

در ادامه به تشریح هر یک از مهارت‌های فوق می‌پردازیم.

لیست مهارت های لازم برای شغل گویندگی مجازی
لیست مهارت های لازم برای شغل گویندگی مجازی

برقراری ارتباط

منظور از برقراری ارتباط، برقراری ارتباط با متن و موضوعی است که در مورد آن باید صحبت کنید! به‌عبارت بهتر، تا زمانی که شما نتوانید ارتباط خوبی با متنی که پیش روی خودتان است، برقرار کنید، نمی‌توانید به نحو احسن آن را به مخاطب منتقل نمایید؛ در غیر این صورت، شنونده زمانی که به صدای شما گوش می‌کند، قادر به برقراری ارتباط با شما و لذت بردن از فایل صوتی نمی‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تلفظ صحیح

یکی دیگر از مهارت‌هایی که برای گویندگی باید داشته باشید، دانش بالا در تلفظ کلمات و توانایی ادا کردن آن‌ها به نحوه‌ی درست و صحیح می‌باشد. البته تلفظ کلمات بیشتر از آنکه مهارت باشد، نوعی «دانش» محسوب می‌شود! و برای کسب آن باید دایره‌ی لغات بالایی داشته باشید و در کنار آن به فایل‌های صوتی زیادی گوش داده باشید تا قادر باشید مناسب‌ترین کلمات را به بهترین و درست‌ترین شکل تلفظ کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لحن مناسب

در گویندگی، مهم‌ترین و تأثیرگذار ابزاری که برای جذب مخاطب در اختیار دارید (به جز صدای خوب)، «لحن مناسب» می‌باشد؛ همه‌ی آدم‌ها از شنیدن صدایی با لحن یکنواخت، خسته می‌شوند و پس از گذشت مدت کوتاهی تمرکز خود را از دست می‌دهند و دیگر توجهی به صدای گوینده نخواهند داشت. از این رو، شما به‌عنوان یک گوینده (مجازی) باید در صحبت‌های خود فراز و فرود داشته باشید تا شنونده همیشه همراه شما باقی بماند و فایل صوتی یا برنامه‌ی شما را تا انتها همراهی کند.

قدرت تصمیم ‌گیری سریع

در شغل گویندگی، مخصوصاً زمانی که برنامه به‌صورت زنده در حال اجراست، ممکن است هر اتفاق غیر منتظره‌ای برای شما بیافتد و شما به‌عنوان یک گوینده باید بتوانید به‌سرعت شرایط را کنترل کرده و برنامه را به بهترین شکل ادامه دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فن بیان قوی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که به‌عنوان یک گوینده باید در خود ایجاد کنید، مهارت فن بیان می‌باشد؛ فن بیان چه در زندگی شخصی و چه در انواع حوزه‌های کاری (مخصوصاً گویندگی) یک مهارت فوق‌العاده کاربردی محسوب می‌شود. شما با داشتن فن بیان می‌توانید متن را قوی‌تر از چیزی که هست اجرا کنید و همچنین بنابر شرایط، تغییراتی در آن ایجاد نمایید که منجر به جذب بیشتر مخاطب می‌گردد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مهارت کار گروهی

گویندگی شغلی است که باید با افراد مختلفی در ارتباط باشید و به کمک آنها – و تخصصی که دارند – یک فایل صوتی یا یک اجرای کامل را تولید کنید؛ مهم‌ترین نکته برای این کار، داشتن مهارت کار گروهی و برقراری ارتباط با افراد مختلف گروه می‌باشد تا همه در کنار هم بتوانید یک اجرای زنده یا یک فایل صوتی یا تصویری کامل و بی‌نقص تولید نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انعطاف پذیری

هر گوینده در طول زندگی کاری خود، با متن‌ها و برنامه‌های مختلفی رو به رو می‌شود که هر کدام از آنها نیازمند مهارتی خاص یا گویندگی مختص خود می‌باشد و برای اینکه یک گوینده‌ی قوی شوید، باید از قدرت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشید تا هنر گویندگی خود را مطابق هر کدام از متن‌ها و برنامه‌های مختلف تطبیق بدهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تربیت صدا

صدای خوب، مهم‌ترین عنصر، برای هر گوینده‌ای می‌باشد. برخی از کودکی به‌صورت ذاتی صدای خوبی دارند و برخی دیگر با تربیت کردن صدای خود، آن را بهبود می‌بخشند؛ اما در هر دو صورت شما باید صدای خود را تربیت کنید تا تسلط کاملی بر روی آن داشته باشید و بتوانید مطابق نیاز خود از آن استفاده نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کار با نرم‌ افزارهای مختلف

به‌عنوان یک گوینده‌ی مجازی شما باید کار با نرم‌افزارهای مختلف در زمینه‌ی ضبط صدا و همچنین ادیت آن را بلد باشید تا چه به‌صورت تکی و چه با همکاری با افراد دیگر، قادر باشید فایل صوتی بی‌نقصی را به آنها تحویل دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

زمینه ‌های کاری گویندگی مجازی

گویندگی مجازی تمامی زمینه‌های گویندگی سنتی را شامل می‌شود و حتی برخی زمینه‌های مخصوص خود را هم دارد. از این رو، هر مهارتی که برای گویندگی سنتی نیاز دارید، باید در گویندگی مجازی هم داشته باشید و علاوه‌بر آن، باید مهارت‌های دیگری مانند: کار با نرم‌افزارهای ضبط و ادیت صدا را هم بلد باشید تا بتوانید در حوزه‌های کاری مختلف در زمینه‌ی گویندگی مجازی موفق عمل کنید. بهترین زمینه‌های کاری در شغل گویندگی مجازی عبارت‌اند از:

  • تولید و انتشار پادکست
  • اجرای برنامه در رادیوهای آنلاین
  • تولید و انتشار کتاب صوتی
  • فعالیت در پلتفرم‌های استریمی
  • اجرای دوبله‌های اختصاصی برای فیلم‌ها و سریال‌های مختلف
  • صداپیشگی در حوزه انیمیشن
  • انتشار فایل‌های صوتی

در ادامه، ضمن ارائه توضیحاتی شما را با این 7 بهترین حوزه برای گویندگی مجازی آشنا می‌کنیم.

بهترین زمینه‌های کاری در شغل گویندگی مجازی
بهترین زمینه‌های کاری در شغل گویندگی مجازی

تولید و انتشار پادکست

پادکست، یکی از شاخه‌های گویندگی آنلاین محسوب می‌شود که به‌طور ویژه فقط در دنیای مجازی و فضاهای آنلاین قابل دسترس است. در تولید پادکست، شما هم می‌توانید پادکست خودتان را داشته باشید و هم می‌توانید با دیگران همکاری نمایید؛ به‌منظور تولید پادکست، شما باید بر تمامی تکنیک‌های گویندگی مانند: لحن مناسب، تغییر لحن‌های به‌جا، صدای خوب، تلفظ درست کلمات، تسلط کامل روی متن و… را مسلط باشید.

اگر خودتان می‌توانید مطالب و متن مناسبی برای تولید پادکست آماده کنید و همچنین دارای مهارت و دانش ادیت فایل‌های صوتی هم هستید، توصیه می‌کنیم تولید پادکست به‌تنهایی را شروع کنید و در غیر این صورت، همکاری با دیگران راهی عاقلانه برای تولید پادکست و گویندگی مجازی به حساب می‌آید. برای آشنایی بیشتر با چیستی پادکست و حوزه‌های کاری پادکست، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی « پادکست چیست؟ – معرفی پلتفرم های شنیدن پادکست + بهترین پادکست های ایرانی » دعوت می‌کنیم.

پادکست چیست
تولید و انتشار پادکست
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اجرای برنامه در رادیو های آنلاین

اجرای برنامه در رادیوهای آنلاین، یکی دیگر از شاخه‌های شغل گویندگی مجازی به حساب می‌آید که در آن شما به کمک اپ‌ها و سرویس‌های استریم آنلاین (مانند کست‌باکس یا ساندکلاد) یک کانال تأسیس می‌کنید و در طول روز یا ساعاتی خاص از آن، به‌صورت آنلاین برنامه‌های رادیویی آنلاینی اجرا می‌نمایید؛ ناگفته نماند که در این حوزه از شغل گویندگی مجازی، شما در کنار تولید پادکست، برای جذب مخاطبان بیشتر می‌توانید رادیوی آنلاین هم داشته باشید! شایان ذکر است که اپ‌های ساند‌کلاد و کست‌باکس از بهترین سرویس‌های پخش پادکست و رادیوهای آنلاین می‌باشند که می‌توانید در کانال خود هم پادکست‌های تولید شده را منتشر کنید و هم از طریق همان کانال، برنامه‌ی رادیویی خود را اجرا نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید و انتشار کتاب صوتی

در جامعه‌ی امروزی، کتاب‌ها شکل‌های مختلفی دارند؛ مانند کتاب‌های فیزیکی، کتاب‌های الکترونیکی (EBook) و کتاب‌های صوتی. کتاب‌های صوتی، به‌نوعی مانند پادکست‌ها هستند؛ با این تفاوت که فقط در حوزه‌ی خوانش کتاب صورت می‌گیرد. شایان ذکر است که کتاب‌های صوتی به دلیل افزایش هزینه‌های چاپ و قیمت بالای کتاب‌های فیزیکی، طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند و بسیاری از افراد هنگام انجام دادن فعالیت‌های مختلف، کتاب صوتی مورد علاقه‌ی خود را نیز گوش می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

یک توصیه طلایی برای تولید و انتشار کتاب‌های صوتی:

برای اینکه یک کتاب صوتی موفق داشته باشید، می‌توانید در کنار لحن خوب و تلفظ صحیح کلمات، صدای خود را در قسمت‌های مختلف و برای شخصیت‌های مختلف کتاب، تا حدودی تغییر دهید تا شنونده دچار یک‌نواختی نشود.

فعالیت در پلتفرم های استریمی

بسیاری از وب‌سایت‌ها زمانی که یک رویداد به‌صورت آنلاین پخش می‌شود، آن را در سایت خود به‌صورت همزمان و زنده، استریم (پخش) می‌کنند؛ در کنار این استریم آنلاین، آنها نیازمند گویندگانی هستند که هم از مهارت زبان بالایی برخوردار باشند و هم دانش کافی در حوزه‌ی فعالیت و برنامه‌ی در حال پخش داشته باشند. شایان ذکر است که گویندگان مجازی که دانش بالایی در زبان انگلیسی دارند و همچنین اطلاعات کافی از حوزه‌های مختلف برخوردار هستند، می‌توانند به‌عنوان گوینده این مراسمات و برنامه‌های آنلاین را به‌صورت بین‌المللی پوشش دهند.

شغل گویندگی مجازی
شغل گویندگی مجازی

اجرای دوبله‌ های اختصاصی برای فیلم ها و سریال های مختلف

اکانت‌های مختلفی در شبکه‌های مجازی و همچنین سایت‌های مختلفی در حوزه‌ی فیلم و سریال وجود دارند که مایل هستند تا ویدیوها و فیلم‌های مختلفی که به زبان‌های دیگر هستند را به‌صورت اختصاصی دوبله نمایند؛ و اینجاست که شما به‌عنوان یک «گوینده‌ی آنلاین» می‌توانید از راه دور، قسمت‌های خود را بر روی فیلم ضبط نمایید و برای کارفرما ارسال نمایید تا آنها با کمک نرم‌افزارهای ادیت، آن را بر روی ویدیوها و فیلم‌های مختلف جایگذاری نمایند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

صدا پیشگی در حوزه انیمیشن

اگر چرخی در شبکه‌های مجازی زده باشید، حتماً دیده‌اید که اکانت‌های گوناگونی وجود دارند که محتوای انیمیشنی منتشر می‌کنند و با کمک جذب فالوور و انتشار تبلیغات، به کسب درآمد می‌پردازند. گویندگی مجازی و فعالیت در حوزه‌ی صداپیشگیِ انیمیشن‌ها، یکی دیگر از حوزه‌هایی است که شما می‌توانید از آن کسب درآمد نمایید. علاوه بر شبکه‌های مجازی، شرکت‌های انیمیشن‌سازی مختلفی هم هستند که گویندگان دورکار استخدام می‌نمایند و شما می‌توانید به آنها نیز همکاری داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انتشار فایل ‌های صوتی آموزشی

وب‌سایت‌هایی که در زمینه‌ی آموزش آنلاین فعالیت دارند، در کنار مقالات و ویدیوهای آموزشی، از فایل‌های صوتی هم برای آموزش کاربران خود استفاده می‌کنند که تولید این فایل‌های صوتی (به‌صورت حرفه‌ای) توسط گویندگان مجازی صورت می‌گیرد. از این رو، شما به‌عنوان یک گوینده‌ی مجازی می‌توانید با دریافت متن‌های آموزشی آن‌ها را به فایل‌های صوتی آموزشی تبدیل کنید و کسب درآمد نمایید.

شایان ذکر است یکی از وب‌سایت‌های موفقی که در ایران به آموزش آنلاین می‌پردازد، وب‌سایت فرادرس می‌باشد؛ این وب‌سایت با داشتن منابع علمی معتبر و تخصصی، به تولید و انتشار انواع دوره‌های آموزش آنلاین در حوزه‌های مختلف، می‌پردازد. شما با همکاری با این پلتفرمِ آموزشی می‌توانید تا حتی چند ده میلیون تومان در ماه از تدریس دوره‌های آموزشی درآمد داشته باشید. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینارهای آموزشی در پلتفرم فرادرس در حوزه تخصص خود، به درآمد برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همکاری با این پلتفرم، پیشنهاد می‌شود به این لینک [+] مراجعه کنید.

همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی در حوزه محتوای صوتی

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی درباره شغل گویندگی مجازی

همان‌طور که در بالا گفتیم، مشاغل بسیاری به‌صورت مجازی در آمده‌اند و در دنیای دیجیتال و اینترنت هم فعالیت می‌کنند که «گویندگی مجازی» نیز یکی از آنهاست. از آنجایی که دنیای مجازی حوزه‌ها و فرصت‌های کاری بیشتری نسبت به دنیای واقعی دارد، شما به‌عنوان یک گوینده می‌توانید فرصت‌های شغلی بیشتر و به تبعِ آن درآمد بیشتری کسب کنید. در مقاله‌ای که باهم خواندیم، حوزه‌های کاری مختلفی برای گویندگی مجازی مورد بررسی قرار گرفت که شما با توجه به علاقه‌ای که دارید می‌توانید در هر کدام از آنها فعالیت نموده و درآمد کسب نمایید.

در آخر از شما سپاسگزاریم که ما را تا انتهای مقاله همراهی نمودید و امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید واقع گشته باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «شغل گویندگی مجازی» دارید، یا مشاغلِ مشابهِ دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به‌عنوان یک گوینده مجازی به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.