در حال حاضر بلاگری یک تجارت پرسود محسوب می‌شود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم: طبق گزارش‌ها در بین مطمئن‌ترین منابع درآمد، بلاگری رتبه‌ی پنجم را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل هر روزه افراد بیشتری به سمت این شغل جذب می‌شوند و سعی می‌کنند وبلاگ یا همان پیج اینستاگرام مخصوص خودشان را راه‌اندازی کنند.

اگر سری به اینستاگرام بزنید، بلاگرهای زیادی را می‌بینید که کوچک‌ترین اتفاقات روزانه و اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند و بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها از این طریق می‌توانند با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند و آنها را در تعامل نگه دارند. درصورتی که اینطور نیست! برای بلاگر شدن، حتما لازم نیست از چهره و زندگی شخصی‌تان مایه بگذارید. برای موفقیت در این مسیر، تنها کافی است محتوای خوب و جالب تولید کنید و استراتژی مناسبی برای درگیر کردن مخاطبین داشته باشید.

بلاگری انواع مختلفی دارد که یکی از آنها، بلاگری بدون چهره است؛ نوعی از بلاگری که از زندگی شخصی شما محافطت می‌کند و به شما این فرصت را می‌دهد تا آزادانه ایده‌ و حرف‌های خود را بیان کنید. در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا همراه ما باشید تا بیشتر با بلاگری بدون چهره آشنا شوید و نکات مهم آن را بدانید.

بلاگری بدون چهره چیست

بلاگر بدون چهره
بلاگری بدون چهره

در بلاگری بدون چهره همانطوری که از اسمش پیداست، بلاگر بدون نشان دادن چهره یا اطلاعات شخصی خود، وبلاگ یا پیج اینستاگرام می‌سازد. تنها تفاوت بلاگری عادی با بلاگری بدون چهره، ناشناس بودن بلاگر است. البته میزان این ناشناس بودن را بلاگر تعیین می‌کند و برای هر کسی متفاوت است. برای مثال برخی از بلاگرها تنها چهره‌ی خود را نشان نمی‌دهند اما اطلاعات شخصی یا نام خود را با مخاطبین به اشتراک می‌گذارند. اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند از حریم شخصی خود بیشتر محافظت کنند و حتی نام، محل زندگی یا هر اطلاعات دیگری را منتشر نمی‌کنند یا ممکن است از نام مستعار استفاده کنند.

برای مطالعه بیشتر، مطالب زیر را بخوانید:

  • معنی اینفلوئنسر چیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • فشن بلاگر کیست؟ و فرق او با استایلیست در چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بلاگر کیست و چگونه بلاگر موفقی شویم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

اما چرا بلاگری بدون چهره پرطرفدار است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند چنین وبلاگی داشته باشند؟

مزایای بلاگری بدون چهره

بلاگری بدون چهره و تولید محتوا به صورت ناشناس نه تنها به شما این فرصت را می‌دهد تا نظرات خود را با افراد همفکر خود به اشتراک بگذارید، بلکه دیگر از کامنت‌ یا نظرات منفی جانبی و بی‌اهمیت خبری نیست. در این شرایط فکرتان کمتر به قضاوت‌های دیگران مشغول می‌شود و بیشتر بر تولید محتوای خود تمرکز می‌کنید.

با استفاده از این نوع بلاگری، بدون ترس از قضاوت شدن یا نگرانی از حریم خصوصی و امنیت شخصی می‌توانید نظرات خود را بنویسید و ایده‌های جدیدتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

بلاگری بدون چهره همچنین باعث برانگیختن کنجکاوی مخاطبین می‌شود. بسیاری از بلاگرها هنگام شروع کار خود از این نوع بلاگری استفاده می‌کنند و به مرور زمان با عادت کردن به فضای کار بلاگری، چهره یا برخی از اطلاعات خود را بصورت محدود منتشر می‌کنند.

برخی از مطالب دانستنی و کاربردی اینستاگرام که شاید برایتان جالب باشد:

  • روش‌های تغییر فونت فارسی اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • سایز پست اینستاگرام چقدر است؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • سایز استوری اینستاگرام چقدر است؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • روش تشخیص پیج فیک در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چگونه فالوورهای فیک را حذف کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چگونه مصرف اینترنت اینستاگرام را کاهش دهیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور لایو اینستاگرام را ذخیره کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • روش حذف اکانت‌های متصل به اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چگونه لایک و کامنت خود را در اینستاگرام مخفی کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش فعال کردن دارک مود اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • نحوه بستن دایرکت اینستا — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • نحوه فعال و غیرفعال کردن استاتوس یا همان آنلاین اینستا — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

البته در بین این مزایا، معایبی هم دیده می‌شود که حتما باید به آن‌ها توجه کنید.

معایب بلاگری بدون چهره

وقتی بصورت ناشناس و بدون چهره محتوا تولید می‌کنید، ایجاد اعتماد بین مخاطبین سخت‌تر خواهد بود. آنها شما را نمی‌شناسند و ممکن است فکر کنند، صفحه‌‌تان فیک یا نوعی کلاه‌برداری است. در نتیجه افزایش مخاطب یا فالوور هم دشوارتر می‌شود. از طرفی در بعضی شرایط مانند ارائه‌ی خدمات یا کالا، مخفی نگه داشتن نام یا اطلاعات شخصی بسیار سخت یا حتی غیرممکن است و در جاهایی مجبور هستید برخی از اطلاعات شخصی‌تان را فاش کنید.

علاوه بر این، چون بلاگر بصورت ناشناس کار می‌کند، ممکن است نسبت به کار خود احساس مسئولیت کمتری داشته باشد و کار را به اندازه‌ای که لازم است جدی نگیرد و در نهایت کیفیت یا میزان محتوایی که تولید می‌کند، پایین می‌آید.

البته دلسرد نشوید، با همه‌ی این سختی‌ها، تا زمانی که از استراتژی‌های بلاگری درست استفاده کنید می‌توانید موفق شوید! اما پیش از بررسی این استراتژی‌ها، بیایید باهم بررسی کنیم که چگونه باید در این مسیر قدم بگذاریم و پیش از شروع بلاگری چه نکاتی مهم هستند.

بلاگر بدون چهره (1)
بلاگری بدون چهره

میزان ناشناس بودن در بلاگری بدون چهره چقدر است

راه‌های مختلفی برای بلاگری بدون چهره و تولید محتوا به صورت ناشناس وجود دارد. اما قبل از هر چیزی، باید “سطح ناشناس بودن” مناسب خود را انتخاب کنید. برای مثال:

  • بعضی از بلاگرها از خودشان عکس یا ویدئو نمی‌گذارند، اما از نام واقعی‌شان استفاده می‌کنند.
  • بعضی دیگر نام و همچنین چهره خود را پنهان نگه می‌دارید.
  • بلاگرهایی که نام خود را در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها فاش نمی‌کنند، اما از آن برای دسترسی به ایمیل یا سفارشات استفاده می‌کنند.
  • بلاگرهایی که در همه جا (اینستاگرام، لیست ایمیل و غیره) از نام مستعار استفاده می‌کنند.

شما هم ابتدا باید تصمیم بگیرید، تا چه میزان از اطلاعات شخصی خود را قصد دارید منتشر کنید، سپس بلاگری را شروع کنید!

شاید مطالب زیر برایتان جالب باشد:

  • 21 برنامه ادیت عکس با موبایل و کامپیوتر — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور صفحه اینستاگرام برندمان را زیبا و حرفه‌ای کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور قالب پست اینستاگرام بسازیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

چگونه بلاگری بدون چهره را شروع کنیم

برای بلاگری بدون چهره و با توجه به میزان ناشناس بودن، به چند چیز نیاز دارید:

  1. آدرس ایمیل منحصر به فرد که به هیچ وجه با هویت واقعی شما مرتبط نباشد. از این ایمیل جدید جهت ساختن پیج یا وبلاگ استفاده کنید.
  2. اگر می‌خواهید نام واقعی خود را پنهان نگه دارید، یک نام مستعار انتخاب کنید (ترجیحا نزدیک به نام واقعی‌تان نباشد).
  3. در تمام حساب‌های کاربری مرتبط با وبلاگ‌تان، از نام مستعار استفاده کنید.
  4. سعی کنید اطلاعات شخصی که منجر به فاش شدن هویت‌تان می‌شود را در پست‌ها به اشتراک نگذارید.

حالا که خیال‌تان از اطلاعات شخصی‌تان راحت شد، زمان آن رسیده که پلتفرم مناسبی برای بلاگری بدون چهره را انتخاب کنید.

پلتفرم‌های مناسب برای بلاگری بدون چهره

تقریبا در هر پلتفرمی، شما می‌توانید یک وبلاگ ناشناس بسازید. پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک پرطرفدارترین پلتفرم‌ها برای بلاگری هستند.

در اینستاگرام، بلاگرهای زیادی را می‎توانید پیدا کنید که تصاویر و ویدیو به اشتراک می‌گذارند، بدون اینکه ذره‌ای از چهره‌شان مشخص شود. برای این کار باید از ژست‌های استراتژیک یا محتوایی که شامل عکس‌های سلفی نمی‌شوند، مانند عکس‌های منظره و عکس محصولات کمک بگیرید.

حتی در پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب هم بلاگرهای ناشناس زیادی فعالیت دارند. تنها کاری که لازم است بکنید، انتخاب یک محتوای مناسب است که به نشستن در مقابل دوربین نیازی نداشته باشد. سپس از راه‌های مختلف این محتوا را تولید کنید. برای مثال در محتوای خود از تصویر و ویدئوهای آماده استفاده کنید یا با ضبط صفحه نمایش، فیلم‌های آموزشی و متحرک بسازید.

برخی ویدئوهای آموزشی که شاید برایتان جالب باشد:

  • آموزش ساخت استوری‌ موشن با پاورپوینت برای اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش ساخت پست تبلیغاتی شبکه های اجتماعی با فتوشاپ و طراحی بنر سایت — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی بایدها و نبایدهای تایپوگرافی + فیلم آموزشی رایگان — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش طراحی پوستر، پست و استوری با سایت و اپلیکیشن کانوا Canva — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای متنی —  برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

محتواهای مناسب بلاگری بدون چهره

واقعیت این است که ناشناس بودن شما ارتباط چندانی با محتوای وبلاگ ندارد. به این معنا که در هر محتوایی، شما می‌توانید ناشناس بمانید. اما برخی محتواها هستند که معمولا نیازی به نشان دادن چهره ندارند و راحت‌تر می‌توان با کمک آنها وبلاگ‌های بدون چهره ساخت. برخی از این محتوا عبارتند از:

  • معرفی کتاب: در این نوع محتوا معمولا تنها به عکس کتاب و یک کپشن مناسب از تحلیل کتاب نیاز دارید.
  • حیوانات خانگی: پیج‌های حیوانات خانگی طرفداران بسیار زیادی دارند. در این نوع محتوا تنها از عکس و فیلم حیوان خانگی‌ استفاده می‌شود.
  • سفر: اگر زیاد سفر می‌روید، در وبلاگ خود تصاویر مکان‌ها دیدنی را پست کنید و درباره‌ی اتفاقات و آداب رسوم جاهای دیگر بنویسید.
  • گیم: اگر اهل بازی هستید، بدون نشان دادن چهره‌ی خود از صفحه نمایش ویدئو بگیرید و با صداگذاری روی آن محتوا تولید کنید.
  • غذا: فوود بلاگری هم ایده‌ی دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. رستوران‌های مختلف را معرفی کنید، از غذا عکس یا فیلم بگیرید یا ویدئوهای آموزش آشپزی بگذارید.
  • شعر و متن: اگر به مطالعه علاقه‌مندید یا خوب می‌نویسید، این نوع محتوا مناسب شماست. پست‌های زیبا همراه با متن‌های تاثیرگذار طرفداران بسیار زیادی دارند و تولید چنین محتوایی هم به نسبت راحت است.
  • ویدیوهای خنده‌دار و میم: همه‌ی ما عاشق ویدئوهای خنده‌دار و میم هستیم. این پست‌ها معمولا بازدید و کامنت‌های بسیار زیادی دارند و به دفعات زیادی هم به اشتراک گذاشته می‌شوند و از همه مهم‌تر نیازی به فاش کردن اطلاعات شخصی یا چهره نیست

از کجا عکس و ویدئو آماده تهیه کنید؟

اگر فکر می‌کنید گرفتن عکس یا ساختن ویدئو بدون نشان دادن چهره برایتان سخت است، نگران نباشید چون برای این مشکل راه‌حلی وجود دارد. بسته به محتوایی که می‌خواهید تولید کنید از عکس‌ یا ویدئوهای آماده استفاده کنید. برای این کار کافی است به یکسری از سایت‌های استوک سر بزنید. این سایت‌ها مانند یک انباری پر از عکس و ویدئو هستند که معمولا دسته‌بندی شده‌اند. وارد این وبسایت‌ها شوید و نام چیزی که از آن عکس یا ویدئو می‌خواهید را به انگلیسی جستجو کنید. درادامه چند وبسایت رایگان برای دانلود عکس، ویدئو یا حتی ادیت ویدئو معرفی شده است:

سایت‌های رایگان استوک عکس

برخی سایت‌های رایگان عکس عبارتند از:

سایت‌های رایگان استوک ویدئو

برخی سایت‌های رایگان ویدئو عبارتند از:

سایت‌ رایگان استوک ویدئو، موزیک و جلوه‌های صوتی

یکی از پرطرفدارترین سایت‌های ویدئو، موسیقی و جلوه‌های صوتی عبارت است از:

سایت رایگان برای ادیت ویدئو و صداگذاری خودکار

یکی از بهترین سایت‌های ادیت ویدئو و صداگذار خودکار عبارت است از:

کسب درآمد با بلاگری بدون چهره

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا می‌توان با بلاگری بدون چهره هم پول درآورد؟ بله! صرفا ناشناس بودن مانع از کسب درآمد نمی‌شود. روش‌های پول درآوردن بسیار زیادی در بلاگری وجود دارد که اصلا نیازی به نام یا چهره شما نیست. همانطوری که که قبلا هم گفتیم بلاگری بدون چهره با بلاگری عادی هیچ تفاوتی ندارد و اگر از استراتژِی‌های درستی استفاده کنید، حتی از بلاگرهای عادی هم موفق‌تر خواهید بود.

بعد از مدتی که به تعداد فالوور قابل قبولی رسیدید، می‌توانید انواع تبلیغات در پیج خود را قبول کنید تا به درآمد برسید.

مطالب زیر می‌تواند در مورد تبلیغات در اینستاگرام شما را راهنمایی کند:

  • مطلب آموزش تبلیغات در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب کمپین تبلیغاتی اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب معنی اینفلوئنسر چیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب چطور اینفلوئنسر مناسب برای کمپین تبلیغاتی‌مان پیدا کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب میکرواینفلوئنسر چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب فشن بلاگر کیست و فرق آن با استایلیست چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • پروموشن چیست و پست پروموت اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

چگونه در بلاگری بدون چهره با مخاطبین ارتباط برقرار کنیم؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بلاگری بدون چهره، برقراری ارتباط با مخاطبین و جلب اعتماد آنهاست. بلاگری بدون چهره به خودیِ خود مانع برقراری ارتباط با مخاطبین نمی‌شود، بلکه در این شرایط باید با کمک محتوای باکیفیت و یکسری استراتژی مناسب اعتماد مخاطبین را جلب کنید. در نهایت حتی اگر آنها ندانند شما کی هستید، همچنان شما را دنبال می‌کنند و اعتماد شکل می‌گیرد.

در ادامه چند استراتژی آورده شده است تا با کمک آنها ارتباط قوی با مخاطبین ایجاد کنید:

  1. شنونده خوبی باشید! شما تنها در صورتی می‌توانید با مخاطبین رابطه خوبی برقرار کنید که به آنها گوش دهید. وقتی کسی در پیج شما نظر می‌دهد، با پاسخ دادن و پرسیدن سوالاتی در مورد علایق یا دیدگاه‌های او، نشان دهید که نظراتشان برایتان مهم است. این باعث می‌شود که آنها بخواهند دوباره به پیج شما برگردند و بیشتر با شما صحبت کنند. یا سعی کنید هر از چند گاهی با توجه به درخواست، علایق یا سوالات آنها، محتوا بسازید.
  2. پاسخگو باشید! اگر کسی در مورد پست‌های شما نظری داد یا با شما تماس گرفت، سریع پاسخ دهید تا بدانند که نادیده گرفته نمی‌شوند (حتی اگر پاسخ‌تان خیلی کوتاه و ساده در حد گفتن «از نظرتان متشکرم» است). به یاد داشته باشید، همه ما دوست داریم که بدانیم مهم هستیم و شنیده می‌شویم.
  3. در پست اینستاگرام خود سوالاتی از فالوورهایتان بپرسید. سعی کنید این سوالات باز باشند. برای مثال از آنها درباره نظرات، تجربیات یا خاطرات‌شان در مورد موضوعی بپرسید. این کار باعث می‌شود گفتگویی ایجاد شود و مخاطبین می‌توانند افکار خود را به اشتراک بگذارند. این کار همچنین نشان می‌دهد که به آنچه آنها می‌گویند علاقه‌مند هستید و دوست دارید نظراتشان را بدانید.
  4. متفاوت باشید! حتی اگر به صورت ناشناس بلاگری می‌کنید، همچنان منحصر به فرد باشید و با استفاده از محتوا یا گرافیک خاص، خود را از سایر بلاگرها متمایز کنید.

سخن آخر

برای بلاگری لازم نیست چهره‌ی خود را نشان دهید. بعضی افراد با وجود اینکه بسیار خلاق هستند و ایده‌های زیادی برای تولید محتوا دارند اما دوست ندارند چهره یا اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند. حالا وبلاگ نویسی به صورت ناشناس به شما این فرصت را می‌دهد تا با حفظ حریم خصوصی و بدون نگرانی درباره‌ی قضاوت دیگران، نظر خود را بیان کنید، محتواهای موردعلاقه‌تان را بسازید و درآمد کسب کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ماهانا دانش‌آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی و علاقمند به مباحث وب و شبکه‌های اجتماعی است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها