یکی از قابلیت‌های جالب و مفیدی که تقریبا همه برنامه‌ها دارند، امکان تغییر دادن پوسته برنامه به رنگ تیره است که اصطلاحا به آن dark mode می‌گویند. اگر تا حالا تم گوشی خود را به dark mode تغییر نداده‌اید یا این قابلیت را در هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌هایی که در گوشی‌تان نصب هستند فعال نکرده‌اید، باید بگویم که با رفتن به تنظیمات گوشی خود یا اپلیکیشن موردنظرتان، می‌توانید تیک dark mode را بزنید و آن را فعال کنید. با این کار، پس زمینه گوشی از رنگ روشن به رنگ تیره و نوشته‌ها از رنگ سیاه، به رنگ سفید تغییر پیدا می‌کنند. اینستاگرام سیاه رنگ هم از همین طریق ایجاد می‌شود.

با اینکه فعال کردن dark mode می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند، ولی خیلی‌ها به دلایل مختلفی تم تاریک را به رنگ‌های روشن ترجیح می‌دهند. البته، اینکه فعال بودن dark mode باعث ذخیره انرژی در باتری موبایل می‌شود هم بی‌تاثیر نیست. البته خب خیلی از افراد احساس می‌کنند که پوسته روشن، چشمشان را می‌زند و چون پوسته تاریک رنگ ملایم‌تری دارد، dark mode را فعال می‌کنند.

جالب است بدانید که تقریبا همه گوشی‌ها و اپلیکیشن‌ها چنین قابلیتی را دارند و خب اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست. نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد، این است که برای فعال کردن پوسته تاریک در اینستاگرام یا همان اینستاگرام سیاه رنگ، یا باید اندروید 10 به بالا داشته باشید یا iOS 13 به بالا! چون این قابلیت در نسخه‌های پایین‌تر در دسترس نیست.

اگر شما هم ترجیح می‌دهید dark mode اینستاگرام یا همان اینستاگرام سیاه رنگ خود را فعال کنید ولی نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید.

فعال کردن dark mode در اینستاگرام در گوشی‌های اندروید

نکته جالبی که شاید ندانید، این است که پوسته اینستاگرام در گوشی‌های اندروید با پوسته اصلی گوشی سازگار است. ولی منظور از سازگار بودن این دو چیست؟

یعنی اگر با استفاده از تنظیمات گوشی، dark mode را فعال و پس‌زمینه گوشی خود را تاریک کرده باشید، اپلیکیشن اینستاگرام، به‌صورت خودکار با آن سازگار شده و تم تاریک آن فعال می‌شود. خب، پس اگر گوشی اندروید دارید و می‌خواهید تم اینستاگرام آن را تاریک کنید، می‌توانید خیلی راحت به تنظیمات گوشی‌تان بروید و با انجام مراحل زیر، هم تم گوشی و هم تم اینستاگرامتان را همزمان تاریک کنید. در واقع با این کار، با یک تیر، دو نشان می‌زنید! یعنی اینستاگرام سیاه رنگ را فقط با یک حرکت ایجاد می‌کنید.

حالا برویم و ببینیم چطور می‌شود dark mode گوشی و به دنبال آن، اینستاگرام سیاه رنگ را فعال کرد. برای تاریک کردن تم گوشی، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. همان‌طور که چند خط بالاتر اشاره کردیم، اولین نکته درباره فعال کردن dark mode در گوشی‌های اندروید این است که نسخه سیستم عامل این گوشی‌ها باید 10 یا بالاتر باشد. اگر این شرط را دارید، به تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید.
  2. از بین گزینه‌های موجود، گزینه display یا اگر زبان گوشی‌تان فارسی است، گزینه صفحه نمایش را انتخاب کنید.
  3. بعد از انتخاب گزینه display یا همان صفحه نمایش، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، dark mode را فعال کنید.

و تمام! حالا اگر به اپ اینستاگرام خود سری بزنید، می‌بینید که چون dark mode گوشی خود را فعال کردید، خود به خود dark mode اینستاگرام هم فعال شده است.

دارک مورد اینستاگرام
فعال کردن Dark mode اینستاگرام یا همان اینستاگرام سیاه رنگ

ولی خب، خیلی‌ها علاقه چندانی ندارند که تم کل گوشی خود را تاریک کنند. یعنی دلشان می‌خواهد که فقط تم یک برنامه خاص، مثلا اینستاگرام، تاریک باشد؛ نه بیشتر! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، اصلا از این بابت نگران نباشید که مجبورید تم کل گوشی‌تان را تاریک کنید تا از این راه، dark mode اینستاگرام را هم فعال کنید.

خوشبختانه اپلیکیشن اینستاگرام آن‌قدر حرفه‌ای طراحی شده که می‌توانید از گزینه مختص درون برنامه کمک بگیرید تا dark mode را فعال کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش خرید لایک اینستاگرام (چطور لایک بیشتری در اینستاگرام بگیریم؟) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • همه چیز در مورد الگوریتم های اینستاگرام را بدانید — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • تحلیل آمار اینستاگرام با ابزار رایگان اینسایت اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

خب برویم تا ببینیم که چطور می‌شود از طریق تنظیمات خود اینستاگرام، dark mode آن را فعال کرد. برای این کار، باید مراحلی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم را به ترتیب انجام بدهید.

  1. وارد صفحه اینستاگرامتان شوید.
  2. مانند تصویر زیر، بر روی آیکونی که در نوار پایین صفحه اینستاگرام قرار دارد و عکس پروفایل شما را نشان می‌دهد، ضربه بزنید تا وارد تب پروفایلتان شوید.
    اینستای سیاه
    بر روی بخش پایینی که عکس پروفایل‌تان هست، بزنید.
  3. در تب پروفایل، مانند تصویر زیر، بر روی آیکون سه خط که در گوشه سمت راست در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
    اینستاگرام سیاه رنگ
    بر روی قسمتی که خط نارنجی کشیدیم بزنید.
  4. بعد از اینکه بر روی آیکون موردنظر ضربه زدید، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید از بین گزینه‌های موجود، setting را انتخاب کنید.
  5. دوباره صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید مانند تصویر زیر، گزینه theme را انتخاب کنید.
    اینستای سیاه رنگ
    به قسمتی که خط کشیدیم دقت کنید.
  6. حالا، وارد صفحه‌ای می‌شوید تحت عنوان set theme که باید در آن، گزینه dark mode را فعال کنید.

به همین سادگی! وقتی که گزینه dark mode را فعال می‌کنید، تم این اپلیکیشن از روشن به تاریک تغییر می‌کند؛ درست مثل تصاویر بالا.

خب، حالا که فعال کردن dark mode در گوشی‌های اندروید را یاد گرفتیم، بهتر است برویم سراغ گوشی‌های آیفون!

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم‌افزار پاورپوینت اینستاگرام (آموزش ساخت قالب مخصوص پست و استوری اینستا) — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

فعال کردن قابلیت dark mode در گوشی‌های آیفون

جالب است بدانید که در گوشی‌های آیفون، برخلاف گوشی‌های اندروید، هیچ تنظیمات درون برنامه‌ای در اینستاگرام وجود ندارد که بخواهید با کمک آن تم یا همان پوسته اینستاگرام را تاریک کنید. در عوض، تم برنامه اینستاگرام در گوشی‌های آیفون به حالت پیش‌فرض گوشی شما بستگی دارد و به آن متکی است. این یعنی که اگر تم کل گوشی آیفون تاریک باشد، اینستاگرام هم به‌صورت اتوماتیک با آن سازگار می‌شود و dark mode خود را فعال می‌کند.

پس، اگر می‌خواهید تم اینستاگرام‌تان را از روشن یا سفید به تم تاریک یا مشکی تغییر بدهید، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. قبل از هر چیزی لازم است این نکته را یادآوری کنم که برای فعال کردن تم تاریک در گوشی‌های آیفون، حتما باید نسخه iOS گوشی‌تان 13 یا بالاتر باشد. متاسفانه، این قابلیت در نسخه‌های پایین‌تر در دسترس نیست. خب حالا اگر این شرط اولیه را دارید، قدم اول این است که به تنظیمات گوشی مراجعه کنید.
  2. حالا در بخش تنظیمات، در بین گزینه‌های موجود، گزینه display and brightness را انتخاب کنید.
  3. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که در در آن، در بخش appearance، دو گزینه وجود دارد. یکی از گزینه‌ها light و دیگری dark است که شما باید گزینه dark را انتخاب کنید.

حالا که تم گوشی را کلا تاریک کردید، اگر سری به اینستاگرام بزنید، می‌بینید که این اپلیکیشن هم خودش را با محیط گوشی سازگار کرده و dark mode آن فعال شده است.

خب حالا که نحوه فعال کردن dark mode در اینستاگرام در گوشی‌های اندروید و آیفون را یاد گرفته‌اید، باید یک نکته‌ای را خدمت‌تان عرض کنم. شاید برایتان عجیب باشد ولی خیلی‌ها، بجای اینکه با گوشی به اینستاگرام بیایند، به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند که از لپ‌تاپ یا کامپیوتر و از طریق وب‌سایت، به اینستاگرام وصل شوند. مثلا ممکن است که حافظه گوشی پر باشد، یا اصلاً خراب شده باشد و چند روزی را در تعمیرگاه بگذراند. به هر حال هر دلیلی که دارد، خیلی‌ها دلشان می‌خواهد که وقتی با دسک‌تاپ و از طریق سایت به اینستاگرام خود وصل می‌شوند، باز هم از dark mode استفاده کنند.

اگر شما هم جزو این افراد هستید، برایتان یک خبر خوب دارم! می‌دانستید که امکان فعال کردن dark mode از طریق وب‌سایت اینستاگرام هم وجود دارد؟ خب حالا که می‌دانید چنین چیزی ممکن است، بهتر است برویم و نحوه فعال کردن تم تاریک اینستاگرام از طریق وب‌سایت را با هم یاد بگیریم.

فعال کردن dark mode اینستاگرام از طریق وب‌سایت

اگر می‌خواهید تم اینستاگرام را تاریک کنید و می‌خواهید این کار را با وصل شدن به اینستاگرام از طریق وب‌سایت انجام بدهید، باید بدانید که دو راه جلوی پا شما قرار می‌گیرد که می‌توانید هرکدام را که برایتان راحت‌تر است را به‌دلخواه انتخاب کنید.

اولین راهی که می‌توانید با کمک آن از طریق وب‌سایت، تم اینستاگرام خود را تاریک کنید، این است که کلا تم مرورگر خود را تاریک کنید. وقتی تم موتور جستجوگر خود را کلا سیاه کنید، از آنجایی که Dark Mode فعال شده است، دیگر به هر سایتی که بروید وب‌سایت‌ها هم به‌صورت اتوماتیک از تم روشن به تم تاریک تغییر حالت می‌دهند.

راستش را بخواهید، این‌طور نیست که همه وب‌سایت‌ها دکمه‌ای خاص داشته باشند که با یک کلیک بتوانید تم آنها را تغییر بدهید. اصلا از شما یک سوال دارم! راحت‌تر نیست که تم مرورگر خود را تاریک کنید تا اینکه بخواهید به تک‌تک سایت‌ها سر بزنید و dark mode آنها را فعال کنید؟

خب حالا که می‌خواهیم کلا تم مرورگر خود را تاریک کنیم تا از این طریق، تم همه وب‌سایت‌ها، مخصوصاً اینستاگرام، به تبع آن تاریک شوند، باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. مروگر کروم را باز کنید و در قسمت Omni box که همان نواری است که در بالای صفحه قرار دارد و می‌شود از آن برای سرچ کردن استفاده کرد، عبارت Chrome://flags را تایپ کنید و دکمه enter را فشار بدهید.
  2. سپس، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در کادر موردنظر که تصویر آن در زیر آمده است، عبارت dark mode را وارد کنید.
    اینستاگرام سیاه رنگ
    گزینه default را بزنید و بر روی Enabled کلیک کنید.
  3. در پایین کادر، در مقابل عبارت force dark mode for Web Content، بر روی گزینه default کلیک کنید.
  4. لیستی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه enable را انتخاب کنید.
  5. در آخر، بر روی گزینه relaunch که در پایین صفحه آمده است، کلیک کنید. این گزینه به معنای راه‌اندازی مجدد است و اگر آن را انتخاب کنید، مرورگر کروم یک‌بار بسته می‌شود و مجددا باز می‌شود، ولی این‌بار با تم تاریک!

حالا، به هر وب‌سایتی که بروید، تم تاریک دارد. یعنی اگر با گوشی یا دسک‌تاپ و از طریق وب‌سایت اینستاگرام به این برنامه وصل شوید، dark mode اینستاگرام برایتان فعال می‌شود.

اگر انجام دادن این مراحل برایتان سخت به نظر می‌رسد و ترجیح می‌دهید که روش ساده‌تری را یاد بگیرید تا از طریق وب‌سایت به اینستاگرام وصل شوید و از تم تاریک هم استفاده کنید، من برایتان یک راه‌حل راحت‌تر سراغ دارم.

اگر انجام مراحل بالا از حوصله شما خارج است، می‌توانید از ترفند زیر استفاده کنید. کاملا راحت و بی‌دردسر!

در این ترفند فرقی نمی‌کند که از چه موتور جستجوگری استفاده می‌کنید، فقط کافی است که این لینک را در نوار جستجوی آن کپی و سپس، بر روی enter کلیک کنید.

بعد از اینکه بر روی گزینه enter کلیک کنید، می‌بینید که فقط کافیست پسورد اینستاگرام خود را وارد کنید تا به اکانتتان وصل شوید و به‌صورت همزمان، از dark mode هم استفاده کنید.

البته، این ترفند همان‌قدر که ساده و راحت است، یک ایراد هم دارد و آن این است که اگر وب‌سایت را رفرش کنید، dark mode غیرفعال می‌شود. در واقع این ترفند، موقتی است و هر بار که به اینستاگرام وصل می‌شوید، باید حتما آن را تکرار کنید.

کلام آخر

خیلی‌ها، به دلایل مختلفی علاقه دارند که همیشه از dark mode استفاده کنند. هر چند که استفاده از تم تاریک، آن هم به مدت طولانی ممکن است به چشم‌هایتان آسیب بزند، ولی با این حال، خیلی‌ها آن را به استفاده از تم روشن ترجیح می‌دهند.

اگر شما هم به تم تاریک علاقه دارید و می‌خواهید در مواقعی که از اینستاگرام استفاده می‌کنید، dark mode فعال باشد، به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله بالا را به‌دقت مطالعه کنید. فرقی ندارد که از گوشی اندروید استفاده می‌کنید یا آیفون، یا اینکه می‌خواهید با لپ‌تاپ و از طریق وب‌سایت به اینستاگرام وصل شوید، ما برای همه این‌ها در مقاله بالا، روشی برای فعال کردن dark mode اینستاگرام آموزش داده‌ایم که حتما به دردتان می‌خورد. به نظر شما چرا dark mode این‌همه طرفدار دارد و محبوب است؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.