روش تشخیص پیج فیک در اینستاگرام یک روش از قبل تعیین شده و ثابت نیست؛ من (نویسنده مطلب) بارها پیج‌های مختلفی را رصد کردم و همچنان در برخی موارد فالوور واقعی و فیک را نمی‌توانم از هم تشخیص دهم.

می‌دانید این موضوع در کجا تبدیل به مشکل بزرگی می‌‌شود؟ زمانی که صاحب کسب و کاری باشید و قصد برگزار کردن کمپین یا تبلیغ دادن به بلاگر را داشته باشید. داستان‌های غم‌انگیز تبلیغ دادن به بلاگر را همگی بارها شنیده‌ایم. دوستی دارم که با فالوور پایین به بلاگری تبلیغ داد و آن بلاگر هم برایش فالوور فیک زد و در نهایت پیج دوستم بسته شد!

بارها در مطلب‌هایمان در مورد اینفلوئنسرمارکتینگ و بلاگرها اشاره و تاکید کردیم که حتماً قبل از تبلیغ دادن به اینفلوئنسر یا بلاگر، پیج او را برای چندین روز رصد کنید و ببینید که اصلاً رضایت تبلیغ دارد یا خیر! علاوه‌بر این چک کنید که برای افرادی که به او تبلیغ می‌دهند، فالوور فیک می‌زند یا واقعی؛ اگر نمی‌دانید چطور فالوور واقعی و فیک را از هم تشخیص دهید، در این مطلب چند روش کاربردی آن را به شما یاد می‌دهیم.

در این مطلب از آکادمی کاپریلا چند روش تشخیص پیج فیک در اینستاگرام را نام می‌بریم که همگی آن‌ها توسط خودمان تست شده و تا تاریخ انتشار و به‌روزرسانی این مطلب، کاربردی‌اند. هر زمان لیستی از اینفلوئنسرهای مناسب برای کمپین بازاریابی بعدی خود یا تبلیغات در اینستاگرام تهیه کردید، نکات و ابزارهای ذکر شده در این مقاله را به‌خاطر بیاورید و آن‌ها را در کارهایتان اعمال کنید تا بتوانید فالوورهای فیک و ربات‌ها (بات) را به‌درستی تشخیص دهید و مطمئن شوید که با فرد قابل اعتمادی کار می‌کنید.

قوانین اینستاگرام در مقابل فالوور فیک

فالور فیک
اینستاگرام با هرگونه فعالیت‌های تقلبی و گول‌زنانه مخالف است.

دیدگاه یک‌شبه ره صدساله رفتن را می‌توانید در پیج‌هایی که مملو از فالور فیک هستند به راحتی مشاهده کنید. برخی از این پیج‌ها ظاهر تابلویی دارند و برخی دیگر را خیلی سخت می‌توان تشخیص داد.

در چند سال اخیر خرید ربات‌ها برای افزایش تعداد فالوور آنقدر مرسوم شد که دیگر از یک جایی به بعد سروصدای آن نیویورک تایمز را هم دربرگرفت! در ژانویه سال ۲۰۱۸، نیویورک تایمز مقاله‌ای تحت عنوان «کارخانه‌ی فالوور» درباره‌ی این روش مشکوک منتشر کرد.

روند این کار به این شکل بود که شما رباتی با نام‌های فالووور بگیر و اینستافالوور (این نام‌ها فقط برای مثال هستند) را خریداری می‌کردید و از طریق آن لایک، تعداد بازدید از ویدئو، کامنت و فالوور خود را زیاد می‌کردید. کاش همه این چیزها فقط به ربات‌های اینستاگرامی محدود می‌شد! اما واقعیت این است که ناگهان گروه‌های حمایتی هم سروکله‌شان پیدا شد!

گروه‌های حمایتی یعنی چند نفر دور هم جمع می‌شوند و یک گروه در واتساپ یا هر شبکه اجتماعی دیگر می‌سازند و هر پستی که در اینستاگرام قرار می‌دهند را در گروه می‌گذارند تا اعضای گروه برای آن لایک و کامنت بگذارند. شاید پیج این افراد فیک نباشد، اما باور کنید عملکرد آن با پیج فیک هیچ فرقی ندارد و هیچ سودی به کسب و کار شما نمی‌رساند!

گروه‌های حمایتی را در بین بلاگرها بیشتر می‌توانید ببینید؛ در زیر اکثر پست‌ها برای هم کامنت می‌گذارند یا در استوری‌ها یکدیگر را منشن می‌کنند. این‌ها پیج فیک نیستند اما مخاطب‌های شما و فالوورهای هدف شما از تبلیغ هم بلاگرهای دیگر نیستند!

یک ربات یا گروه‌های حمایتی شاید تعداد فالوورها را افزایش دهند اما مخاطبین تعامل درست‌وحسابی و معتبری با آن صفحه برقرار نخواهند کرد. علاوه بر آن، همکاری با یک اینفلوئنسر ریاکار می‌تواند صداقت کسب و کار شما را نیز زیر سؤال ببرد.

از همه این‌ها که بگذریم، اینستاگرام شدیداً با چنین فعالیت‌های مخالف است و با آن مقابله می‌کند. شما نمی‌توانید اعتبار صفحه و موجودیت خود را در اینستاگرام با خرید فالوور فیک و حتی جذب فالوور فیک به صورت ناخواسته به خطر بیاندازید!

برای اینکه متوجه شوید آیا صفحه‌ای از ربات برای گرفتن فالوور، لایک و کامنت استفاده می‌کند یا نه، این 2 نکته را در ذهن خود داشته باشید:

  1. نگاهی به کامنت­‌های افراد در زیر پست‌های این صفحه بیاندازیددر صورتی که کامنت­‌های آن متداول، عمومی و تکراری است و همچنین پیج‌های خاصی برایش کامنت می‌گذارند، احتمالاً نشانه‌­ای از فیک بودن فالوورهای آن است.
  2. آیا صفحه‌ی موردنظر فالوورهای زیاد اما محتوایی افتضاح دارد؟ به قضاوتتان اعتماد کنید؛ اگر اینفلوئنسری 10000 فالوور دارد اما پست‌هایی زیر سطح متوسط می‌گذارد، فالوورهایش واقعی نیستند. البته دنیا پر از عجایب است! برخی اوقات بعضی از صفحه‌های اینستاگرامی هم ممکن است محتوای افتضاح (از نظر ما) داشته باشند و خیلی از افراد دوستش داشته باشند و دل‌شان بخواهد آن را دنبال کنند. شما باید ببینید مخاطبین‌تان در کدام پیج هستند و آن پیج را هدف تبلیغ خود قرار دهید.

حالا به این چند نکته هم بابت روش تشخیص پیج فیک در اینستاگرام توجه کنید:

  1. صفحه موردنظر را فالو کنید؛ آیا بعد از دنبال کردن آن صفحه، شما را فالو و کمی بعد آنفالو می‌کند؟ در صورتی که شما پیجی را فالو کردید اما بعد از مدتی او شما را آنفالو کرد، می‌تواند یک ربات باشد و قصد دارد نسبت فالو به فالوورش را اصلاح کند.
  2. در صورتی که به او فالو بک ندهید، آیا دوباره شما را فالو می‌کند؟ یک ربات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که شما را تا زمانی که فالوو بک دهید، مکرراً فالو و آنفالو کند. فالوبک به معنی این است که در ازای فالو کردن شما، شما هم آن پیج را فالو کنید. در مطلب دیگری به صورت مفصل در مورد اصطلاح‌های رایج اینستاگرامی صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً آن را بخوانید.
  3. اگر پیجی هزاران صفحه را دنبال می‌کند و تعداد فالویینگ بالایی دارد، اما در مقابل تعداد خیلی کمی (در حد سه رقمی و دو رقمی) فالوور دارد، آن صفحه را ربات بدانید. اگر نسبت این دو یعنی فالووینگ و فالوورهای صفحه‌ای باهم جور درنمی‌آیند، به احتمال زیاد ربات است. البته در برخی موارد دیده‌ام که ربات هم نبودند، اما در کل تعداد این موارد خیلی اندک و انگشت‌شمار خواهد بود.
  4. در نهایت قضاوت خودتان بهترین راه تشخیص ربات‌هاست. اگر صفحه عملکردهایی دارد که نمی‌توانید آن‌ها را پیش خودتان به خوبی توجیه کنید، احتمالاً به خاطر این است که مستقیماً توسط انسان کنترل نمی‌شود.

چطور پیج اینفلوئنسرها را دقیق بررسی کنیم؟

ابزارهای سنجش متفاوتی برای اسکن صفحات اینفلوئنسرها وجود دارد که آماری از میزان اعتبار و تعامل آن‌ها (برای مثال، چندوقت یک‌بار مخاطبین کامنت می‌گذارند یا پستی را لایک می‌کنند) به شما ارائه می‌دهد. بعضی از این سایت‌ها عبارت‌اند از:

Hype Audit

بیشتر اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها، صفحه اینستاگرام‌شان باز ( Public Page) است؛ در نتیجه شما می‌توانید به راحتی نام کاربری آن‌ها را در قسمت جستجوی این سایت وارد کنید تا درصد تخمینی کیفیت مخاطبان (فالوورهای) آن را به شما نشان دهد.

طرز کار با سایت Hype Audit

  • آدرس سایت HypeAudit را وارد کنید. آدرس سایت: hypeauditor.com
  • در صفحه زیر درون کادر، ID یا همان نام کاربری پیج اینستاگرام مورد نظرتان را درج کنید.
تشخیص فالوور فیک
نحوه بررسی و تشخیص فالوور فیک اینفلوئنسرها و بلاگرها
  • پس از اینکه ID را وارد کردید، بر روی Check بزنید.
  • Audience Quality Score به معنی امتیاز کیفیت مخاطبین صفحه است. اگر این امتیاز بالای 60 یا 70 بود، یعنی فالوورهای این اکانت به نسبت واقعی هستند.
  • Follower Count به معنی تعداد فالوورهای صفحه است.
  • Engagement Rate که به فارسی به آن نرخ تعامل یا نرخ درگیری هم می‌گوییم، باید بالای 2% باشد. البته این مورد کاملاً نسبی است. اگر تبلیغ را به اینفلوئنسری با تعداد فالوور 500 هزار به پایین می‌دهید، بهتر است این نرخ تعامل بالای 5 یا 6% باشد. هرچه تعداد فالوور اکانت بیشتر بود، بازه 2 الی 5 درصد به عنوان نرخ تعامل برای آن مناسب است.

Analisa

Analisa یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای بررسی صفحه اینفلوئنسرهاست. فقط کافی است در Analisa وارد شوید و در قسمت جستجو نام کاربری موردنظر خود را بنویسید تا به‌راحتی اصالت فالوورها و تعامل آن را کشف نمایید. استفاده از خدمات ساده آن رایگان است و اطلاعاتی مانند میانگین تعامل پیج، تعداد لایک و کامنت به ازای هر پست را به‌صورت آمار عددی و ترسیم شده به شکل نمودار ارائه می‌دهد.

در کل رابط کاربری Analisa جالب و آسان است، اما در مورد کیفیت فالوورهای اکانت به شما گزارشی در نسخه رایگان ارائه نمی‌دهد.

trendHERO

با عضویت در سایت trendHERO می‌توانید اطلاعاتی مانند نرخ رشد فالوور و میزان تعاملات صفحه‌ی موردنظر را به‌صورت رایگان بررسی کنید و از اینفلوئنسر برگزیده‌ی خود مطمئن شوید.

Modash

برای استفاده از این سایت کافی است به Modash بروید و نام کاربری صفحه‌ی اینفلوئنسر را در قسمت جستجو وارد کنید. این سایت اطلاعاتی مانند تعداد فالوور، میانگین لایک، میزان تعاملات و درصد فالوورهای فیک را نشان می‌دهد. شما همچنین می‌توانید به‌صورت نموداری نرخ رشد فالوور و لایک‌ها در بازه‌های زمانی مختلف و پرطرفدارترین هشتگ‌ها، منشن‌ها و پست‌های اینفلوئنسر را مشاهده کنید.

Social Blade

وارد سایت Social Blade شوید و پس از عضویت، اینفلوئنسر موردنظر خود را جستجو کنید.

این سایت اطلاعاتی مانند میانگین لایک و کامنت، نرخ تعامل، میزان رشد فالوور و فالووینگ صفحه اینفلوئنسر را در اختیار شما می‌گذارد. در ادامه جدولی به شما ارائه می‌کنند که شامل آمار دقیقِ فالوور و فالووینگ‌های صفحه در چند روز اخیر و میانگین روزانه آن است. این اطلاعات به‌صورت نمودار به ازای هر ماه نیز قابل مشاهده است تا به‌راحتی آمار را باهم مقایسه کنید.

این سایت علاوه بر اینستاگرام، برای سایر پلتفرم‌ها مانند فیسبوک، یوتیوب و توییتر هم قابل استفاده است.

Heepsy

با عضویت در سایت Heepsy اطلاعات نسبتاً کاملی از اینفلوئنسر موردنظر خود می‌­توانید بیابید. این سایت آماری مانند میزان تعامل، میانگین لایک و کامنت برای تصاویر و ویدیوها، میزان رشد فالوور در طی ماه، نسبت کامنت به فالوور و نسبت فالوور به فالووینگ را به شما ارائه می‌کند.

پیشنهاد ما

اگر صاحب کسب و کار اینستاگرامی هستید، به شما آموزش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

  • آموزش نحوه جذب فالوور واقعی (+)
  • چطور اینفلوئنسر مناسب کمپین تبلیغاتی‌مان را پیدا کنیم؟ (+)
  • چطور چند لینک در بیو اینستاگرام‌مان درج کنیم؟ (+)
  • چطور کپشنی بنویسیم که در نهایت منجر به فروش شود؟ (+)

در آخر

اگر برای کنجکاوی این مطلب را خواندید یا صاحب کسب و کاری در اینستاگرام هستید که به دنبال اینفلوئنسری برای تبلیغات کسب و کار خود می‌گردد، بسیار مهم است که از اصالت فالوورها اطمینان حاصل کنید. زیرا فالوورهای فیک برای شما هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و نمی‌تواند به کسب و کارتان کمکی بکند، حتی ممکن است به برندتان آسیب بزند.

برای اطمینان از اینفلوئنسر علاوه بر اعتماد به قضاوت شخصی خودتان از ظاهر صفحه هم می‌­توانید متوجه شوید که کاربری فیک است یا از فالوور و لایک فیک استفاده می‌کند یا خیر؛ همچنین از ابزارهای معرفی شده در این مقاله استفاده نمایید تا وقت و هزینه خود را در راهی مناسب صرف کنید.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید یا نکته‌ای بلدید که ما در این مطلب به آن اشاره نکردیم، حتماً در بخش نظرات بنویسید تا بقیه کاربران هم از آن استفاده کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ماهانا دانش‌آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی و علاقمند به مباحث وب و شبکه‌های اجتماعی است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.