هنوز هم افرادی وجود دارند که به قدرت و نفوذ اینستاگرام در دنیای مدرن پی نبرده­ و از آن غافل‌اند؛ با این‌حال، این شبکه با دادن آپدیت‌های جذاب و اضافه کردن قابلیت‌های جدید، پتانسیل خود را در بسیاری از زمینه‌ها افزایش داده و حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد.

دانستن اینکه اینستاگرامی که اکنون یکی از پلتفرم‌های بزرگ تجاری در دنیا محسوب می‌شود، در ابتدای کار خود فقط یک برنامه اشتراک عکس بوده است، نه بیشتر، اصلاً خالی از لطف نیست. حالا، این برنامه اشتراک عکس، تبدیل به یکی از رسانه‌های قدرتمند اجتماعی شده که میلیون‌‌ها نفر از کار آفرینان و صاحبان مشاغل، از آن برای معرفی و تبلیغ کارشان، ارائه خدمات و توسعه فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

اینکه اینستاگرام محلی برای رشد کسب و کارهای آنلاین و حضوری شده، کمی وسوسه کننده است. زیرا دیده شدن مشاغل، وابسته به دیده شدن صفحه کاری یا به اصطلاح، بالا رفتن بازدید آن پیج است؛ و خب افزایش بازدید استوری‌ها و پست‌های یک پیج ارتباط مستقیمی با تعداد دنبال کنندگان آن دارد.

بسیاری از افراد، مخصوصاً آن‌هایی که تازه کاری را شروع می‌کنند، علاقه دارند که خیلی سریع پیشرفت کنند و دیده شوند و به قول معروف، راه صد ساله را یک شبه بروند؛ به همین دلیل، فالوور فیک می‌خرند و تیشه به ریشه خود می‌زنند. از آنجایی که فالوورهای فیک به راحتی قابل تشخیص‌اند، با ایجاد بی­‌اعتمادی، فالوورهای واقعی را فراری داده و مانع کسب و کار می‌شوند. پس در دام خرید فالوور فیک نیفتید که هیچ فایده‌ای ندارد.

البته، همیشه هم اینطور نیست که با دست خودتان آینده شغلی یا پیج‌تان را نابود کنید. شاید برای تبلیغ صفحه یا کارتان، به یک پیج معروف پول پرداخت کرده باشید و از شانس بد، ناخواسته درگیر فالوورهای فیک شده‌اید. اگر می‌خواهید گیر چنین افرادی نیفتید، حتماً مطلب چطور فالوورهای فیک را تشخیص دهیم را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

حالا اگر یک درصد دچار این مشکل شده‌اید و می‌خواهید که آن را حل کنید، چاره چیست؟ چگونه می‌توان فالوورهای فیک را تشخیص داد و آن‌ها را حذف کرد؟ اگر این سوال‌ها، ذهن‌تان را مشغول کرده، با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا پاسخ آنها را پیدا کنید.

فالوور فیک چیست؟

به زبان ساده، فالوور فیک یک صفحه اینستاگرامی است که اغلب توسط ربات‌ها ساخته می‌شوند تا صفحات دیگر را فالو کنند و تعداد دنبال کنندگان آن‌ها را افزایش بدهند. در یک کلام، این پیج‌­ها صاحبی ندارند، متعلق به فردی واقعی نیستند و صرفا برای مقاصد مالی ساخته شده‌اند. فالور فیک، هیچ تعاملی با شما نخواهد داشت؛ یعنی اگر شما استوری بگذارید یا مطلب و عکسی پست کنید، هیچ لایک، کامنت و بازدیدی از این صفحه‌های فیک دریافت نمی‌کنید.

پس علناٌ، فالوورهای فیک برای کلاس گذاشتن و تظاهر کردن هستند و هیچ ارزش دیگری ندارند. تازه اگر بتوان این را ارزش دانست!

فالوور روح چیست و چه فرقی با فالوور فیک دارد؟

دقت کنید تا فالوور روح را با فالوور فیک اشتباه نگیرید. هرچند، نه فالوور فیک و نه فالوور روح، هیچکدام به پیشرفت پیج شما کمک نمی‌کنند؛ زیرا نرخ تعامل پیج‌تان را پایین می‌آورند و این اصلا خوب نیست.

معنای فالوور فیک را که بالاتر گفتیم، حال نوبت به معرفی فالوور روح می‌رسد. فالوور روح متعلق به یک فرد واقعی است. داستان فالوورهای روح از این قرار است که این افراد، به هر دلیلی تعاملی با پیج شما ندارند. ممکن است این افراد علاقه‌ای به لایک کردن، نظر دادن و به اشتراک گذاشتن صفحه شما نداشته باشند یا بخاطر الگوریتم‌های اینستاگرام، اصلا پست‌ها و استوری‌های شما را نبینند.

با همه این اوصاف، اگر هنوز هم مطمئن نیستید که فرق فالوور روح با فالوور فیک چیست، به توضیحاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه کنید.

  • مشخصات ظاهری:

بدون شک، یکی از تفاوت‌های بارز میان فالوور روح و فالوور فیک، مربوط به ظاهر اکانت آن‌ها است. اگر به عکس پروفایل و بقیه موارد ظاهری یک اکانت روح دقت کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که با یک اکانت واقعی سر و کار دارید. ولی ظاهر پیج‌های فیک، داد می‌زند که واقعی نیستند؛ زیرا اصولا نه عکسی دارند، نه بیو و نه هایلایتی.

  • نوع واکنش به تعامل:

از آنجا که فالوورهای روح، اشخاص واقعی هستند، اگر تعاملی با آن‌ها داشته باشید، به شما واکنش نشان می‌دهند. اما، فالوورهای فیک چنین قابلیتی ندارند.

فالوور فیک چگونه پیج و کسب و کارتان را نابود می کند؟

بدون تعارف، فالوورهای فیک، صفحه و کسب و کارتان را با خاک یکسان می‌کنند. شاید برایتان سوال باشد که چرا؟ مگر فالوورهای فیک چه کار خاصی انجام می‌­دهند که می‌توانند چنین بلایی سرمان بیاورند؟ در ادامه به جواب این سوال‌­ها خواهید رسید.

الگوریتم اینستاگرام بسیار هوشمند است

اجازه بدهید تا شما را با الگوریتم هوشمند اینستاگرام آشنا کنم. وقتی شما پستی را منتشر می‌کنید، اینستاگرام از همان ابتدا آن را به تمام فالوورهای‌تان نشان نمی‌دهد. اینستاگرام خیلی هوشمندانه حدود 10 درصد از فالوورهای‌تان را انتخاب کرده و فقط همین افراد می‌توانند پست جدید شما را ببینند. اگر این 10 درصد به پست شما واکنش نشان بدهند، مثلا، آن را لایک کنند یا در زیر آن کامنت بگذارند، آن­ وقت اینستاگرام محتوای شما را به بقیه فالوورهای‌تان نشان می‌دهد و حتی شانس ورود به اکسپلور و هشتگ‌­ها را هم خواهید داشت.

فالوور فیک
تعامل در اینستاگرام

اما تصور کنید که تعداد زیادی فالوور فیک در پیج شما و در میان آن 10 درصدی که انتخاب شده‌اند وجود داشته باشد، اوضاع کمی پیچیده می‌شود. از آنجا که فالوورهای فیک، متعلق به کسی نیستند، تعاملی با پیج شما نخواهند داشت و لایک و کامنتی از آنها دریافت نمی‌کنید؛ در نتیجه، اینستاگرام به صفحه شما مشکوک می‌شود.

اینستاگرام متوجه فیک بودن فالوورهای‌تان شده و به شما اجازه ورود به اکسپلور و بخش هشتگ ها را نمی‌دهد. تازه این همه ماجرا نیست! اینستاگرام حتی محتوای صفحه شما را به بقیه فالوورهای‌تان هم نشان نمی‌دهد و این یعنی، فالوورهای واقعی‌تان، پستی از شما نمی‌بینند که آن را لایک کنند یا برای آن کامنت بگذارند و رفته رفته به فالوورهای روح و غیرفعال تبدیل می‌شوند.

با این تفاسیر، یا باید کم کم با پیج و کسب و کارتان خداحافظی کنید یا روز از نو روزی از نو! پیج جدیدی بسازید و صادقانه فعالیت کنید.

امکان دارد پیج‌تان برای همیشه مسدود شود

اگر پیج‌تان را دوست دارید و نمی‌خواهید آن را از دست بدهید، بهتر است هر چه سریع‌­تر دست به کار شوید و فالوورهای فیک را حذف کنید. بارها پیش آمده است که پیج های مختلف بدون دلیل خاصی و فقط بخاطر وجود تعداد زیادی فالوور فیک، توسط اینستاگرام مسدود شده‌اند.

وجود فالوور فیک، اعتبارتان را زیر سوال می‌برد

فالوورهای فیک، باعث بی‌اعتمادی فالوورهای واقعی می­‌شوند و آن‌ها را فراری می‌­دهند. زمانی که یک پیج واقعی شما را دنبال کند و متوجه تعامل پایین در پیج‌تان با وجود تعداد بالای فالوور شود، به هیچ وجه به شما اعتماد نکرده و صفحه‌تان را ترک می‌کند.

چطور فالوورهای فیک را تشخیص دهیم؟

راه­‌های زیادی وجود دارد که هر چه سریع‌­تر فالوورهای فیک را شناسایی کنید و از شرشان خلاص شوید که در ادامه چند مورد را توضیح می‌دهیم.

  • نداشتن عکس پروفایل:

اینکه پیجی عکس پروفایل نداشته باشد، به تنهایی چیزی را ثابت نمی‌کند؛ اما می‌تواند در کنار دلایل دیگر، یکی از نشانه­‌های فیک بودن آن صفحه باشد.

  • نام کاربری عجیب و غریب:

اغلب پیج‌ها، نام کاربری خود را به گونه‌ای خلاقانه انتخاب می‌کنند که یا خودشان یا کسب و کارشان را معرفی کند. پیج‌­های فیک در انتخاب نام کاربری‌شان هیچ ابتکاری به خرج نمی‌دهند و اغلب، دارای نام‌های عجیب و غریب و بی‌معنی هستند که ترکیبی از اعداد و حروف است.

  • نداشتن بیو و هایلایت:

اکانت‌هایی که به افراد واقعی تعلق دارند، چه کاری باشند چه شخصی، به احتمال زیاد در بیو و هایلایت صفحه‌شان چیزهایی برای نوشتن دارند که آنها را معرفی می‌کند. اما در فالوورهای فیک و ربات‌ها، اغلب چیزی تحت عنوان بیو و هایلایت دیده نمی‌شود.

  • بالا بودن تعداد دنبال کنندگان و تعامل با وجود محتوای بی‌کیفیت:

یکی از نشانه‌هایی که زنگ خطر وجود فالوورهای فیک در یک صفحه را به صدا درمی‌آورد، بالا بودن لایک و کامنت و دنبال کننده در پیج‌هایی است که هیچ زحمتی برای محتوا نمی‌کشند و پست‌ها و استوری‌های کاملا بی‌کیفیت تولید می‌کنند.

  • گذاشتن کامنت‌های بی‌ربط و تکراری:

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن برای تشخیص فالوور فیک استفاده کنید، توجه به کامنت‌ها است. فالوورهای فیک همان ربات‌ها هستند که اصولا کامنت‌های بی‌ربط و بدون محتوا ثبت می‌کنند. پس، اگر از این دست کامنت‌ها در زیر پست خود دیدید، زودتر اقدام به حذف آن‌ها کنید.

نمونه‌ای از پیج فیک
یک نمونه پیج فیک!

آیا حذف جمعی فالوورهای فیک برای پیج ضرر دارد؟

حالا که به اهمیت حذف کردن فالوورهای فیک پی بردید، احتمالا برایتان سوال شده که آیا حذف فالوورهای فیک به صورت یکجا برای پیج ضرر دارد؟ خب بهتر است حساب شده عمل کنید.

اگر تعداد فالوورهای فیک در پیج‌تان زیاد است، حداکثر روزی 300 تا از آن‌ها را حذف کنید تا اینستاگرام به شما شک نکند. اگر تعداد فالوورهای فیکی که حذف می­‌کنید بیش از حد باشد، ممکن است پیج‌تان Suspend یا همان معلق شود.

به‌علاوه، اگر این کار را پشت سر هم انجام دهید، احتمال دارد که توسط اینستاگرام به عنوان ربات تشخیص داده شوید؛ در نیتجه، اینستاگرام اجازه تکرار این عمل را به شما نمی‌دهد یا به اصطلاح شادوبن می‌شوید.

به جز این دو مورد، چیز نگران کننده دیگری وجود ندارد. در ضمن، اصلا نگران پایین آمدن فالوورهای پیج‌تان نباشید؛ زیرا این مسئله موقتی است و با کار کردن روی صفحه‌تان، می‌توانید تعداد زیادی فالوور واقعی جذب کنید.

حذف فالوورهای فیک چقدر زمان می‌برد؟

از آنجایی که حذف فالوورهای فیک، به صبر و حوصله نیاز دارد و بهتر است آرام آرام و کم کم فیک‌ها را را از پیج‌تان بیرون کنید، ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. اما، هر چقدر هم که طول بکشد ارزشش را دارد؛ زیرا صفحه و کسب و کارتان را نجات می‌دهد و از این طریق شما را به سمت فالوورهای واقعی و پیشرفت سوق می‌دهد.

چگونه فالوورهای فیک را حذف کنیم؟

حالا که متوجه اهمیت حذف کردن فالوورهای فیک شدید، باید تکنیک­‌هایی را که لازم است برای حذف آن‌ها یاد بگیرید.

حذف فالوورهای فیک به صورت دستی

اگر تعداد فالوورهای فیک در پیج‌تان خیلی زیاد نیست، می‌توانید بدون استفاده از ابزار خاصی آن‌ها را حذف کنید. ممکن است این کار کمی زمان‌بر و خسته کننده باشد اما کارساز و ساده است.

فالوور فیک
بر روی Remove بزنید تااز لیست فالوورهایتان پاک شود.

اول از همه، وارد صفحه اینستاگرام خود شده و سپس وارد لیست فالوورهای‌تان شوید. سپس، از اطلاعاتی که در این مقاله به شما آموزش داده شده است استفاده و فالوورهای فیک را شناسایی کنید. در آخر، با لمس گزینه remove، آن‌ها را حذف کنید.

استفاده از برنامه‌های مناسب برای حذف فالوورهای فیک

اگر بخواهیم صادق باشیم، خیلی از اپلیکیشن‌هایی که در بازار و گوگل پلی موجودند، یا پولی هستند یا کارکرد لازم را ندارند. در ادامه چند مورد از بهترین اپلیکیشن‌­هایی که مفید بودن خود را ثابت کرده‌اند معرفی می‌کنیم.

برنامه مناسب حذف فالوور فیک برای اندروید

یکی از بهترین برنامه‌های اندرویدی که به شناسایی و حذف فالوورهای فیک کمک می‌کند، اپلیکیشن Ghost Unfollowers for Instagram است.

نحوه کار کردن با این برنامه، خیلی ساده است و می‌توانید آن را از گوگل پلی دانلود کنید.

اپلیکیشن حذف فالوور
اپلیکیشن حذف فالوور برای اندروید

یکی دیگر از اپلیکیشن­‌هایی که به‌راحتی فالوورهای فیک را شناسایی و آنها را به صورت دسته جمعی حذف می‌کند، برنامه FollowMeter for Instagram است. این برنامه، دارای یک رابط بسیار عالی و کاربردی است که از طریق آن، فالوورها و فالویینگ‌های پیج شما را مدیریت می‌کند. این اپلیکیشن، با نشان دادن تعداد لایک و کامنت و موارد دیگر، پیج‌های فیک را شناسایی و حذف می‌کند.

برنامه مناسب حذف فالوور فیک برای آیفون

حال نوبت به معرفی یک برنامه کاربردی برای حذف فالوورهای فیک مخصوص گوشی‌های آیفون رسیده است.

یکی از بهترین­ اپلیکیشن‌ها، برنامه Followers insight for Instagram است. این اپلیکیشن، هم فالوورهای فیک و هم فالوورهای روحی را که در صفحه‌تان دارید به شما نشان می‌دهد و امکان حذف آنها را فراهم می‌کند. Followers insight for Instagram حتی وفادارترین فالوورهای‌تان را هم به شما گزارش می‌دهد.

استفاده از ربات برای حذف فالوور فیک

یکی از بهترین روش‌ها برای حذف فالوور فیک، استفاده از ربات اینستاگرام است. یکی از بهترین ربات‌های موجود، ربات اینستاگرام اینبو است که به تازگی قابلیت حذف فالوورهای فیک را اضافه کرده است. برای استفاده از این ربات به روش زیر عمل کنید:

ابتدا اشتراک ربات را خریداری کنید. سپس، اپلیکیشن اینبو را بر روی گوشی خود نصب کنید. قدم بعدی این است که با استفاده از همان ایمیلی که در هنگام خرید اشتراک آن را وارد کرده‌اید، به حساب‌تان وارد شوید. سپس، بر روی گرینه “اکانت خود را اضافه کنید” کلیک کرده تا پیج اینستاگرام‌تان به برنامه اضافه شود. در آخر، گزینه حذف فالوور فیک را فعال کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که این ربات و اپلیکیشن مربوط به آن، به صورت پیش فرض برای گوشی‌های اندرویدی ساخته شده است؛ اما، اگر از گوشی‌های مارک اپل استفاده می‌کنید، کافیست که بعد از خرید اشتراک، با پشتیبانی تماس بگیرید تا پنل‌تان را تنظیم کنند.

ربات حذف فالوور فیک
نحوه کار با ربات حذف فالوور فیک

این ربات توانایی حذف یکباره فالوورهای فیک را دارد و از سه راه آن‌ها را تشخیص می‌دهد:

اولین روش این است که این ربات، پیج‌­هایی که عکس پروفایل ندارند را به عنوان پیج فیک شناسایی و حذف می‌کند.

دومین تکنیک تشخیص فالوور فیک توسط این ربات، مقایسه تعداد فالوور و فالویینگ‌ها است. پیج­‌هایی که فالوورهای زیادی دارند اما کسی را دنبال نمی‌کنند یا تعداد فالویینگ‌های آن‌ها خیلی کم است را شناسایی و حذف می‌کند.

در روش سوم، این ربات از تعداد پست­‌ها برای شناسایی و حذف فالوورهای فیک کمک می‌گیرد. به این صورت که این ربات، پیج‌هایی را که پستی نداشته باشد یا تعداد پست‌هایش از تعداد فالویینگ‌هایش کمتر باشد را به‌عنوان فالوور فیک حذف می‌کند.

کارت ویزیت آنلاین بسازید!

شما می‌توانید با کمک ابزارهای رایگانی مثل بهلینک، برای خودتان کارت ویزیت آنلاین بسازید. نحوه عملکرد آن اینگونه است که با درج چند لینک در بهلینک، به شما لینکی می‌دهد که می‌توانید آن را در بیو اینستاگرام‌تان بگذارید.

مشابه آن را حتماً در پیج‌های مختلف اینستاگرامی دیده‌اید. علاوه بر درج لینک، می‌توانید متن هم بنویسید. مثلاً می‌توانید شرایط شرکت در مسابقه اینستاگرامی‌تان را توضیح دهید و چند لینک در ادامه قرار دهید.

کلام آخر

اهمیتی ندارد که چرا فالوور فیک وارد صفحه شخصی یا کاری‌تان شده است؛ فرقی نمی‌کند که ناخودآگاه و از طریق تبلیغ نادرست گرفتارشان شده‌اید یا خودتان آنها را خریده‌اید. تنها چیزی که اهمیت دارد، این است که اکنون متوجه اشتباه‌تان شده‌اید و قصد دارید آن را جبران کنید.

هدف این مقاله، معرفی فالوورهای فیک و اهمیت حذف کردن آنها است؛ چون این نوع فالوورها، چیزی جز ضرر ندارند. اگر قصد پیشرفت در کسب و کارتان را دارید یا می‌خواهید صفحه شخصی‌تان دیده شود، حتما فالوورهای فیک را دور بریزید و فالوورهای واقعی جذب کنید.

در این مقاله، چند روش کاربردی و آسان برای حذف فالوورهای فیک معرفی شده است. به نظر شما کدام یک از این روش‌ها راحت‌تر است؟ شما کدام روش را انتخاب می‌کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.