آیا اینستاگرام حساب‌های کاربری را شادوبن می‌کند؟ خیر! اینستاگرام هیچ وقت این اصطلاح را به صورت رسمی نام نبرده است.

در طی چند سال اخیر، تعدادی از کاربران به موضوع شادوبن شدن به صورت ناگهانی و پنهانی در اینستاگرام و تأثیر آن بر دیده شدن پست‌هایشان و دسترسی به فالوورهای جدید اشاره داشته‌اند. حتی همین روزها هم تعداد زیادی از میکرواینفلوئنسرها، از نادیده شدن پست‌هایشان شکایت دارند و همیشه درخواست کمک از کاربران خود می‌کنند.

با اینکه این موضوع هنوز توسط اینستاگرام تأیید نشده است، اما ما در آکادمی کاپریلا به بحث در مورد شادوبن در اینستاگرام، دلایل احتمالی آن و نحوه خروج از شادوبن خواهیم پرداخت. اگر این مطلب برای شما جالب است، تا انتهای آن با ما همراه باشید.

شادوبن چیست؟

با اینکه شادوبن یک اصطلاح رسمی در اینستاگرام نیست، ولی همۀ ما خیلی خوب می‌دانیم که اینستاگرام می‌تواند اولویت دیده شدن حساب‌های کاربری در این برنامه را دست کاری کند و برخی را کاهش بدهد. پست‌ها ممکن است مخفی یا محدود شوند که در اغلب اوقات، خود کاربر از این موضوع اطلاعی ندارد.

این موضوع می‌تواند باعث شود تا محتوا (یا حساب کاربری) از طریق هشتگ‌ها و صفحه جستجو قابل دیدن نباشد. در برخی موارد ممکن است محتوای تولید شده کاملاً حذف شود.

شادوبن شدن در اینستا می‌تواند تعداد افرادی که پست‌های شما را می‌بینند کاهش داده و به طور جدی بر روی تعامل شما با بقیه افراد اثر بگذارد. این همه بلاتکلیفی در مورد شادوبن شدن در اینستاگرام می‌تواند سازندگان و صاحبان کسب و کارهایی که به دنبال افزایش تعداد فالوور و دسترسی به مخاطبان جدید هستند را نگران کند.

پاسخ اینستاگرام به شادوبن شدن حساب کاربری افراد چه بوده است؟

در سال 2018، تیم اینستاگرام اعلام کرد (منبع) که شادوبن کردن، حقیقت ندارد و اینکه محتوای تولیدی افراد به دلیل پست تعداد زیاد هشتگ‌ها یا انجام کارهای دیگر، از دید بقیه پنهان نمی‌شود.

با این حال، یک سال بعد تیم اینستاگرام متوجه شد که پست‌هایی که در گروه «نامناسب برای جامعه بین المللی» قرار گرفته‌اند، در صفحه جستجوی اینستاگرام دیده نمی‌شوند؛ حتی اگر منطبق بر دستورالعمل‌های اینستاگرام باشند. (منبع)

طبق گفته‌های صفحه Help اینستاگرام:

برای اینکه اینستاگرام محیطی امن داشته باشد، دستورالعمل‌هایی با عنوان Community Guidline در این پلتفرم ایجاد شده که انواع پست‌های دارای مجوز انتشار را مشخص می‌کند. اگر در اینستاگرام بابت پستی که منتشر شده، ریپورت یا همان گزارش به دست تیم اینستاگرام برسد، آن پست حذف می‌شود.

به طور خلاصه، شادوبن کردن شاید یک اصطلاح رسمی در برنامه اینستاگرام نباشد، ولی اقدامات لازم برای محدود کردن محتوایی که «نامناسب» تلقی می‌شود، وجود دارد.

از آنجا که به طور روزانه بیش از 95 میلیون (منبع) عکس و ویدیو در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود، بخش عمده‌ای از فرآیند مدیریت پست‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود.

البته این فرآیند خودکار می‌تواند دچار اشتباه شود؛ در سال 2020، Adam Mosseri، مدیر کل اینستاگرام در پاسخ به نگرانی‌های موجود درباره ساکت کردن صدای سیاه‌پوستان در این بستر اجتماعی، در مورد مسأله شادوبن صحبت کرد.

او مراحل موجود برای بهبود کیفیت تجربه کاربران را این گونه بیان کرد:

  • بررسی نوع فیلتر محتوا در صفحات جستجو و هشتگ‌ها
  • زیر نظر گرفتن تمایلات الگوریتمی و تأثیرات آن بر روی محصولات اینستاگرامی
  • ارائه اطلاعات بیشتر راجع به انواع محتوایی که نباید در این پلتفرم منتشر شوند. (منبع)

او همچنین در سال 2021، در مطلبی نوشت: «ما هیچ وقت به اندازه کافی راجع به دلایل حذف مطالب، تعریف محتوای مناسب و نامناسب و نحوه کارایی اینستاگرام توضیح کامل و جامع نداده‌ایم.»

Mosseri گفت که تیم اینستاگرام در حال تهیه نوتیفیکیشن‌های درون برنامه‌ای بهتری هستند تا کاربران بهتر متوجه شوند که چرا یک پست خاص حذف شده یا اینکه چه کارهایی خلاف قوانین این برنامه هستند. به طور کلی، شادوبن در برنامه اینستاگرام همچنان وجود خواهد داشت. ولی با تغییر نحوه مدیریت اینستاگرام، امیدواریم تا شاهد شیوه مدیریتی واضح‌تر و بهتری باشیم.

دلیل شادوبن شدن در اینستاگرام چیست؟ (چگونه باید از آن جلوگیری کرد؟)

اینکه چه نوع محتوایی در اینستاگرام محدود (یا باعث شادوبن) می‌شود، کاملاً مشخص نیست. با این حال گفته می‌شود که انجام پنج عمل زیر، احتمال شادوبن شدن در اینستاگرام را بیشتر می‌کند:

  1. تخلف از دستورکارها و قوانین اینستاگرام یا پست کردن محتوای نامناسب: این موضوع شامل پست‌هایی می‌شود که دارای محتوای خشونت‌آمیز، اطلاعات غلط و یا تحریک کننده از لحاظ جنسی هستند.
  2. تعاملات فیک: مانند لایک‌ها و کامنت‌های پولی، استفاده از ربات‌های اینستاگرامی برای بالا بردن تعداد فالوور و عضویت در گروه‌های تعاملی (گروهی از کاربران که برای بالا بردن تعاملات، یکجا جمع شده و پست‌های یکدیگر را لایک می‌کنند).
  3. فعالیت‌های اسپم: مانند استفاده از بیش از 30 هشتگ در زیر یک پست. بعضی از کاربران مدعی بودند که حساب کاربری آن‌ها به دلیل نظر دادن زیر تعداد زیادی از پست‌ها یا فالو کردن افراد زیادی در طول یک ساعت، شادوبن شده است. معمولاً به چنین فعالیت‌هایی در فضای اینستاگرام، فعالیت اسپم می‌گویند.
  4. استفاده از هشتگ‌های ممنوع: با این که خود اینستاگرام هنوز لیستی از این هشتگ‌ها ارائه نکرده است، ولی گفته می‌شود که تعدادی هشتگ در لیست ممنوعه قرار دارند. به نظر می‌آید همگی می‌توانند حدس بزنند که چه هشتگ‌هایی ممنوع است!
یکی از هشتگ‌های ممنوع اینستاگرام!

5. استفاده از هشتگی که به طور ناگهانی استفاده از آن بسیار زیاد می‌شود: این مورد در ماه ژوئن سال 2020 که کاربران از هشتگ BlackLivesMatter# استفاده کردند، گزارش شد. فناوری استفاده شده در اینستاگرام، این حجم از فعالیت را اسپم تشخیص داد که مدتی بعد تیم ارتباطی اینستاگرام آن را اشتباه سیستمی دانست.

چگونه در اینستاگرام شادوبن نشویم؟

علاوه بر نکات لیست شده، Alex Tooby استراتژیست اینستاگرام، راهنمایی راجع به مسأله شادوبن شدن در اینستاگرام منتشر کرد که نکات آموزنده زیادی داشت.

طبق نوشته‌های این راهنما، بهتر است این چهار نکته را به یاد داشته باشید:

  1. از نرم‌افزارهایی که قوانین استفاده از اینستاگرام را نقض می‌کند، استفاده نکنید: این موضوع شامل نرم‌افزارهای رباتی می‌شود. مثلاً همین‌هایی که فالوور و لایک فیک برای شما می‌آورند یا همین آنفالویاب‌ها!
  2. از هشتگ‌های ممنوع یا مشکل‌دار استفاده نکنید.
  3. افزایش ناگهانی در فعالیت‌های اینستاگرامی نداشته باشید: اینستاگرام برای جلوگیری از استفاده از ربات‌ها، محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های کاربران اعمال می‌کند. اگر شما به طور ناگهانی، 50 حساب کاربری را فالو کنید و یا پست‌های زیادی را لایک کنید، این موضوع ممکن است به عنوان «فعالیت رباتی» شناسایی شود.
  4. از فعالیت‌های مشابه اسپم دوری کنید: این مورد شامل کارهایی مانند کپی کردن کامنت یا پیام مشابه در زیر پست‌های مختلف و فالو و آنفالو کردن حساب‌های کاربری متعدد می‌­شود.

نکته: به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب امنیت اینستاگرام را در مجله کاپریلا بخوانید تا برای ورود به اینستاگرام، هیچ‌وقت به مشکل نخورید!

چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟

اگر فکر می‌کنید در اینستاگرام شادوبن شده‌اید و با اینکه از همه قوانین پیروی کرده‌اید ولی پست‌های شما به دست کاربران نمی‌رسد و میزان تعامل با پست‌هایتان کم شده است، Alex Tooby مراحل زیر را به شما پیشنهاد می‌کند:

  • شادوبن شدن اینستاگرام خودتان را به تیم اینستاگرام گزارش کنید.
  • برنامه‌هایی که از ربات‌های خودکار استفاده می‌کنند را حذف کنید.
  • هشتگ‌های خود را بررسی کنید.
  • صبور باشید و برای مدتی از اینستاگرام استفاده نکنید.

شادوبن شدن اینستاگرام خودتان را به تیم اینستاگرام گزارش کنید.

با اینکه اینستاگرام دارای ایمیل پشتیبانی رسمی است، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از گزینه «Report a Problem» در داخل برنامه اینستاگرام استفاده کنید. برای انجام این کار به قسمت تنظیمات اینستاگرام رفته، Help را فشار داده و گزینه «Report a Problem» را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه، پنجره‌ای حاوی چند گزینه به شما نشان داده خواهد شد. در این قسمت «Something Isn’t Working» را انتخاب کرده و مشکل خود را در قالب یک پیام برای تیم پشتیبانی اینستاگرام بفرستید.

برنامه‌هایی که از ربات‌های خودکار استفاده می‌کنند را حذف کنید.

ما کاملاً درک می‌کنیم که استفاده از برنامه زمان‌بندی اینستاگرام برای پست تصاویر شما به صورت خودکار در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند. اما اگر از برنامه‌ای استفاده کنید که به صورت رسمی با اینستاگرام همکاری ندارد، ممکن است در لیست شادوبن شدن اینستاگرام قرار بگیرید.

برای پیدا کردن خدمات رباتی یا برنامه‌های تأییدنشده‌ای که به حساب کاربری شما متصل است، به بخش تنظیمات اینستاگرام رفته، Security را فشار داده و گزینه “Apps and Websites” را انتخاب کنید.

در این قسمت شما لیست کاملی از برنامه‌های فعال مورد استفاده توسط حساب کاربری، برنامه‌هایی که زمان آن‌ها به اتمام رسیده و برنامه‌هایی که توسط خودتان حذف شده‌اند را خواهید دید.

هشتگ‌های خود را بررسی کنید.

ما قبلاً راجع به هشتگ‌‌ها زیاد صحبت کرده‌ایم که البته دلیل خوبی هم برای این کار داریم. اگر هنوز مطالب هشتگ مارکتینگ چیست و هشتگ اینستاگرام چیست از آکادمی کاپریلا را نخوانده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به آن سری بزنید. استفاده از یک هشتگ ممنوع به احتمال زیاد باعث شادوبن شدن شما در اینستاگرام خواهد شد.

هشتگ‌های خودتان را بررسی کرده و آن‌ها را در اینستاگرام جستجو کنید. اگر به جز بخش «پست‌های برتر» چیز دیگری نمایش داده نمی‌شود، به احتمال زیاد استفاده از این هشتگ ممنوع شده است.

بعضی اوقات خود اینستاگرام در صفحات مربوط به هشتگ‌های خاص، پیام کوتاهی راجع به پنهان شدن پست‌ها به دلیل پیروی نکردن از قوانین منتشر می‌کند. اگر هشتگی که زیاد از آن استفاده می‌کنید، به طور ناگهانی در لیست سیاه قرار گرفت، آن را از زیر پست‌هایتان حذف کرده و منتظر باشید تا در آینده شاید ممنوعیت آن برداشته شود.

صبور باشید و برای مدتی از اینستاگرام استفاده نکنید.

بعضی از کاربران اعلام کردند که استفاده نکردن از اینستاگرام به مدت چند روز باعث شده تا از شادوبن شدن نجات پیدا کنند. برای مدتی هیچ مطلب یا نظری پست نکنید و حتی وارد برنامه هم نشوید. بعد از گذشت چند روز می‌توانید مانند قبل از برنامه برای پست گذاشتن استفاده کنید.

ولی به یاد داشته باشید تا تعاملات خود را به صورت غیرخودکار انجام دهید. شاید این کار وقت بیشتری از شما بگیرد، ولی به اینستاگرام نشان می‌دهد که شما از قوانین این برنامه پیروی می‌کنید و ربات نیستید.

اگر مشکل درج لینک در بیو دارید، از راه حل زیر استفاده کنید.

درج لینک در بیو اینستاگرام محدودیت خاصی را به دنبال دارد. یعنی شما فقط امکان درج یک لینک در بیو اینستاگرام را دارد. برای اینکه از این فرصت بیشترین استفاده را بکنید، بهتر است از ابزارهایی مثل بهلینک برای درج چند لینک به جای یک لینک استفاده کنید.

به لینک روشی است که شما از طریق آن یک لینک در بیو خود می‌گذارید اما وقتی کاربران شما آن را باز می‌کنند، چندین لینک که شما از قبل در آن درج کردید را می‌بینند.

شادوبن شدن در اینستاگرام چه مدت طول می‌کشد؟

در حال حاضر پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد ولی گفته می‌شود که شادوبن در اینستا دو تا سه هفته طول می‌کشد. با این حال برخی از کاربران گزارش کرده‌اند که شادوبن شدن حساب‌هایشان بیش از یک ماه نیز طول کشیده است. برای همین بهتر است که از همان ابتدا از آن جلوگیری کنید.

اگر شما تجربه‌ای متفاوت و راهکار بهتری برای رفع شادوبن شدن در اینستاگرام دارید، خیلی خوشحال می‌شویم که آن را در بخش نظرات برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.