گاهی اوقات ممکن است به خاطر حجم زیاد دایرکت‌ها، کلافه شوید و دلتان بخواهد که کلا اینستاگرام را از گوشی‌تان حذف کنید. یک لحظه دست نگه دارید! اصلا منطقی نیست که به خاطر چنین مسئله پیش پا افتاده‌ای، قید اینستاگرام را بزنید. بالاخره، شوخی که نیست! اینستاگرام هم برای سرگرم شدن و هم برای کسب درآمد، کلی به دردتان می‌خورد. پس بهتر است که فکر دیگری بکنید. 

این مشکل بیشتر برای چهره‌های شناخته شده و مشهور در اینستاگرام پیش می‌آید. مثلاً خواننده‌ها، بازیگران، فوتبالیست‌ها، بلاگرها و اینفلوئنسرها. این افراد، همیشه در حال سروکله زدن با دایرکت‌های عجیب‌وغریب هستند. دایرکت‌هایی که شاید از طرف طرفداران باشد، یا اینکه ممکن است فقط برای ایجاد مزاحمت ارسال شوند. به‌هرحال، هر چیزی، زیادش دل آدم را می‌زند! حتی، پیام‌های محبت‌آمیز.

بگذریم! اگر از صدای نوتیفیکشن دایرکت‌هایتان خسته شده‌اید و به دنبال راهی برای خلاص شدن از دست آنها هستید، ما برای شما چند راه‌حل خوب و کاربردی سراغ داریم. با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا 6 روش جالب و خیلی راحت، برای رفع کردن این دردسر را یاد بگیرید. 

دایرکت خود را بر روی غریبه‌ها ببندید

اینستاگرام در حق شما لطف بزرگی کرده است و به‌صورت پیش‌فرض، دایرکت افرادی که شما آنها را فالو نمی‌کنید، به بخش message requests منتقل می‌کند. این یعنی فالو کردن دیگران توسط شما، کلید آنها برای وارد شدن به بخش دایرکت اینستاگرام‌تان است. پس اگر شما کاربری را در اینستاگرام فالو نکنید، اینستاگرام هوایتان را خواهد داشت و پیام‌های او را به بخش message requests می‌فرستد. 

با این کار تا حد زیادی سرتان خلوت می‌شود و حتی می‌توانید پیام‌های افراد ناشناس یا آشنایانی که آنها را فالو نمی‌کنید را بدون اینکه برایشان Seen بخورد و متوجه شوند، یواشکی بخوانید. تازه بعد از اینکه پیام آن‌ها را خواندید، می‌توانید تصمیم بگیرید که در خواست آنها برای ارسال پیام به خودتان را قبول می‌کنید یا نه.

اگر تحمل دیدن پیام دیگران را، حتی در بخش message requests ندارید، با دقت مراحل زیر را انجام دهید تا کلا دایرکت شما بر روی همه، به‌جز کسانی که خودتان آنها را در اینستاگرام فالو می‌کنید، بسته شود.

  • وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط، در بالای صفحه در سمت راست، کلیک کنید.
  • گزینه setting را انتخاب کنید.
  • صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، مانند تصویر زیر، ابتدا گزینه privacy، و سپس، گزینه message را انتخاب کنید.
    بستن دایرکت
    طبق دستور تصویر عمل کنید.
  • سپس، مانند تصویر زیر، اگر نمی‌خواهید که حتی از فالورهایی که شما، آنها را فالو نمی‌کنید دایرکت دریافت کنید، ابتدا گزینه your followers on Instagram و سپس، گزینه Don’t receive requests را انتخاب کنید.
    بستن دایرکت
    طبق دستور تصویر عمل کنید.
  • حالا، اگر قصد دارید که دایرکت خود را بر روی غریبه‌ها ببندید و آنها اصلا نتوانند به شما پیام ارسال کنند، مانند تصویر زیر، در بخش other people، بر روی گزینه others on Instagram کلیک و سپس گزینه don’t receive a message را انتخاب کنید.
بستن دایرکت اینستا
بر روی قسمتی که کادر قرمز کشیدیم بزنید.

بعد از اینکه مراحل بالا را به‌درستی انجام دادید، فقط کسانی که خودتان آنها را در اینستاگرام فالو می‌کنید، اجازه دایرکت دادن به شما را خواهند داشت. 

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی دایرکت اینستاگرام کجاست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

بی صدا کردن مخاطب موردنظر

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید فقط بی صدا کردن مخاطب موردنظر کافی باشد؟ یعنی امکان دارد که فقط دایرکت دادن یک شخص خاص، اعصابتان را خرد کرده باشد. اگر قضیه فقط مربوط به یک یا نهایتا چند کاربر است که نمی‌توانید پیام دادن آنها را تحمل کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که خیلی سخت نگیرید و خودتان را درگیر فرایندهای پیچیده نکنید. به‌جای این کارها، خیلی راحت نوتیفیکیشن فرد موردنظرتان را در اینستاگرام بی صدا کنید تا هر وقت که پیام داد، برایتان هیچ نوتیفیکیشنی نیاید. این‌طوری دیگر اذیت نمی‌شوید و هیچ مشکلی نخواهید داشت. 

برای بی صدا کردن دایرکت دیگران در اینستاگرام، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد دایرکت شخص موردنظرتان بشوید.
  2. بر روی نام فرد موردنظرتان که در بالای صفحه نوشته شده است، کلیک کنید.
  3. در آخر، مانند تصویر زیر، گزینه Mute message را فعال کنید.

با انجام مراحل بالا، خیلی راحت می‌توانید به کارهایتان برسید و اصلا متوجه پیام دادن کاربر موردنظر نشوید. تازه، جالب است بدانید که اگر شخصی را در اینستاگرام میوت کنید، آن شخص، به‌هیچ‌وجه، متوجه این قضیه نخواهد شد.

خاموش کردن نوتیفیکیشن

خب، راستش را بخواهید، خیلی وقت‌ها قضیه بیخ پیدا می‌کند و روش قبلی، یعنی میوت کردن دایرکت شخص موردنظر، خیلی به کارتان نمی‌آید. اگر تعداد کسانی که دایرکت دادنشان برای شما غیرقابل تحمل است، بیشتر از یکی دو نفر بشود، باید به فکر راه چاره دیگری باشید. 

اصلا نگران نباشید، روش دیگری برای خلاص شدن از شر دایرکت‌ها وجود دارد و آن، غیرفعال کردن نوتیفیکیشن دایرکت است. در ادامه، به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌شود نوتیفیکیشن اینستاگرام را غیرفعال کرد تا کمی سرمان دم بزند.

  1. به صفحه اینستاگرام خود بروید و در تب پروفابل، آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرا دارد را لمس کنید.
  2. گزینه setting را انتخاب کنید.
  3. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، گزینه notifications را انتخاب کنید.
  4. در آخر، مانند تصویر، اگر می‌خواهید تمام نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید، بر روی گزینه pause all، ضربه بزنید.
    دایرکت اینستا

اما، اگر فقط می‌خواهید نوتیفیکیشن دایرکت‌ها را غیرفعال کنید و کاری به بقیه نوتیفیکیشن‌ها ندارید، گزینه messages and calls را انتخاب کنید. سپس، مانند تصویر زیر، گزینه off را که جلوی message requests و messages قرار دارد را روشن کنید.

نحوه بستن دایرکت
به قسمتی که دور آن کادر قرمز کشیدیم توجه کنید.

به همین راحتی! حالا دیگر هیچ نوتیفیکیشنی از دایرکت هیچ شخصی دریافت نمی‌کنید.

بستن ریپلای استوری در اینستاگرام

یکی دیگر از راه‌های میانبری که به دیگران این امکان را می‌دهد تا برایتان پیام بفرستند، ریپلای کردن استوری اینستاگرام است. وقتی که شما در اینستاگرام استوری می‌گذارید، فالوورهایتان آن را می‌بینند و می‌توانند استوریتان را ریپلای کنند. وقتی هم که آنها استوری شما را ریپلای کنند، پیامی که می‌فرستند در بخش دایرکت‌هایتان قرار می‌گیرد. 

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با کمک آن، از دایرکت دادن دیگران جلوگیری کنید، این است که امکان ریپلای کردن استوری‌ها را ببندید تا دیگر کسی نتواند استوری شما را ریپلای کند.

برای بستن ریپلای استوری، لازم است که مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید.
  2. لیستی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، گزینه setting را انتخاب کنید.
  3. صفحه جدیدی باز می‌شود که باید در آن، گزینه privacy را انتخاب کنید.
  4. حالا باید گزینه story را انتخاب کنید.
  5. سپس، مانند تصویر زیر، در بخش Allow massage replies، گزینه off را انتخاب کنید تا کلاً ریپلای استوری بسته شود.
    نحوه بستن دایرکت اینستا
    طبق تصویر عمل کنید.

با این کار حجم زیادی از پیام‌ها کم می‌شوند و دیگر، امکان ریپلای کردن استوری برای فالوورهایتان وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • 32 ایده و ترفند داغ استوری اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش تولید محتوای گرافیکی با پاورپوینت در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

Restrict کردن کاربر موردنظر

اگر، در اینستاگرام، کسی شما را فالو می‌کند و از قضا، شما هم او را فالو می‌کنید، پیام‌های آن شخص، مستقیما وارد دایرکت شما می‌شود. شاید فکر کنید که هیچ راهی برای فرار از چنین شرایطی وجود ندارد؛ اما، سخت در اشتباهید. اگر شخصی که شما را فالو می‌کند و شما هم او را فالو می‌کنید، با پیام‌هایش، سرتان را درد می‌آورد و روزتان را خراب می‌کند، می‌توانید او را restrict کنید. 

وقتی که اکانت کسی را در اینستاگرام restrict می‌کنید، دیگر پیام‌های او در بخش direct به شما نمایش داده نمی‌شود؛ بلکه، به بخش request messages می‌رود. درنتیجه، وقتی آن شخص به شما پیام بدهد، شما دیگر هیچ نوتیفیکیشنی دریافت نمی‌کنید. 

در ضمن این روش دو مزیت دیگر هم دارد. اول اینکه، خود آن شخص، به‌هیچ‌وجه متوجه نمی‌شود که شما او را restrict کرده‌اید. دوما، وقتی کسی را در اینستاگرام restrict می‌کنید، دیگر ان شخص نمی‌تواند وضعی آنلاین بودنتان را ببیند. پس، اصلا نگران نباشید و با خیال راحت، هر کسی که دلتان می‌خواهد و حوصله پیام‌هایش را ندارید، restrict کنید. 

برای restrict کردن شخص موردنظرتان در اینستاگرام، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به دایرکت شخص موردنظر مراجعه کنید.
  2. بر روی نام کاربری فرد موردنظرتان که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  3. سپس، مانند تصویر زیر، گزینه restrict را فعال کنید.
    نحوه restrict کردن دایرکت
    طبق تصویر عمل کنید.

البته، راه دیگری هم برای restrict کردن دیگران در اینستاگرام وجود دارد. اگر از روش بالا خوشتان نیامد، می‌توانید روش زیر را امتحان کنید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید.
  2. لیستی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، گزینه setting را انتخاب کنید.
  3. صفحه جدیدی باز می‌شود که باید در آن، گزینه privacy را انتخاب کنید.
  4. سپس، بر روی گزینه restrict accounts ضربه بزنید و هر اکانتی را که دوست دارید، restrict کنید.

خب، دیگر برویم سراغ روش آخر!

بلاک کردن اکانت موردنظر

وقتی تمام راه‌ها را امتحان کردید اما، باز هم آرام نشدید، دیگر چاره‌ای برایتان نمی‌ماند، جز بلاک کردن شخصی که سوهان روحتان شده است. شاید خیلی سخت‌گیرانه به نظر بیاید، اما، گاهی اوقات مجبور می‌شوید که دیگران را در اینستاگرام بلاک کنید تا دست از سرتان بردارند. اگر از پشت سر هم پیام دادن کسی در اینستاگرام خسته شده‌اید و حتی هشدار دادن هم کاری پیش نبرد، دیگر وقت بلاک کردن می‌رسد. 

احتمالا، همه بلدند که چطوری باید دیگران را در اینستاگرام بلاک کنند؛ اما، به‌هرحال، اگر بلد نیستید، در ادامه مراحل بلاک کردن کاربران در اینستاگرام را آموزش می‌دهیم.

  1. وارد دایرکت شخص موردنظر بشوید.
  2. بر روی نام کاربری او، که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  3. سپس، مانند تصویر زیر، گزینه block را انتخاب کنید.
    بلاک کردن
    بر روی دکمه بلاک بزنید.

و تمام! 

کلام آخر

خیلی وقت‌ها، آن‌قدر در اینستاگرام، برایمان پیام فرستاده می‌شود، که خسته می‌شویم. یعنی دیگر دلمان نمی‌خواهد پیامی برایمان بیاید! اگر چنین حس و حالی را تجربه می‌کنید و دنبال یک روش راحت و به‌دردبخور می‌گردید تا کمی، دایرکت‌هایی که برایتان فرستاده می‌شود را مدیریت کنید، بهتر است مقاله بالا را که درباره نحوه بستن دایرکت اینستا است را، به‌دقت بخوانید.

در این مقاله، 6 روش آسان و مفید، آموزش داده شده است که می‌توانند در شرایط مختلف به دادتان برسند. هرکدام از این روش‌ها، برای یک شرایط خاص خوب هستند؛ پس، ابتدا شرایط خودتان را بسنجید و سپس، متناسب با آن، یکی از روش‌های بالا را استفاده کنید. مثلا اگر استوری‌هایتان خیلی ریپلای می‌خورد، از روش چهارم استفاده کنید. یا اگر، با هر زبانی که بلد بودید، به شخص موردنظرتان هشدار دادید که علاقه‌ای به صحبت کردن با او ندارید، ولی گوش نکرد، می‌توانید از روش آخر استفاده کنید.

شما هیچ راه دیگری برای بستن دایرکت اینستاگرام بلد هستید؟ 

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.