دایرکت اینستاگرام به قسمتی از آن گفته می‌شود که می‌توانید با دیگر کاربران در این پلتفرم، ارتباط برقرار کنید. یعنی شما می‌توانید از طریق دایرکت، به افراد مختلف در اینستاگرام پیام دهید یا آن‌ها با شما ارتباط بگیرند!

اگر دنبال بیشتر از یک تعریف ساده از دایرکت اینستاگرام هستید و می‌خواهید فوت و فن آن را در مطلب دایرکت چیست یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب از آکادمی کاپریلا ما را همراهی کنید.

دایرکت اینستاگرام چیست و کجاست؟

به قابلیت ارسال پیغام خصوصی به کاربران در پلتفرم تصویری معروف، یعنی اینستاگرام، دایرکت (به اختصار DM) می‌گویند. واژه دایرکت، کلمه انگلیسی (Direct) به معنی «مستقیم» است.

دایرکت اینستاگرام به شما و دیگر کاربران این پلتفرم، امکان ارسال موارد زیر را فراهم می‌کند:

  • پیغام متنی
  • تصاویر یا ویدئوهای درون حافظه تلفن همراه یا دستگاه کاربر
  • تصویر یا ویدئویی که درون برنامه اینستاگرام می‌گیرید.
  • تصاویر یا ویدئوهایی که بعد از ارسال و یکبار مشاهده آن، ناپدید می‌شوند.
  • پروفایل‌های اینستاگرام افراد دیگر
  • عکس‌های اینستاگرامی یا پست‌های افراد
  • موقعیت مکانی اینستاگرام (Location)
  • هشتگ‌های اینستاگرام

با اینکه اینستاگرام از سال 2010 بالا آمده است، اما قابلیت دایرکت در سال 2013 در این پلتفرم رونمایی شد. اگر در آن زمان کسی می‌خواست با کاربر دیگری ارتباط بگیرد، زیر پست او کامنت می‌گذاشت یا زیر پست دیگری او را تگ می‌کرد!

اما امروز دایرکت در دسترس شما قرار دارد. به محض اینکه اپلیکیشن اینستاگرام‌تان را باز کنید و وارد صفحه اصلی (فید) اینستا شوید، دایرکت را در گوشه سمت راست خود خواهید دید.

چگونه از دایرکت استفاده کنیم؟

تاحالا می‌دانستید که دایرکت دادن چیست؟ منظور از دایرکت دادن در اینستاگرام این است که به فردی یا همان کاربری پیام ارسال شود. در این بخش در مورد نحوه دایرکت دادن در اینستاگرام صحبت می‌کنیم.

وقتی که پیغامی برای شما در دایرکت اینستاگرام ارسال شود، تعداد پیغام‌ها به صورت عددی قرمز برروی آیکون دایرکت (همان هواپیمای کاغذی) ظاهر می‌شود.

زمانی که برروی آن کلیک کنید، با صفحه‌ای به شکل زیر مواجه می‌شوید.

پیام‌هایی که هنوز آن را باز نکردید، با شکلی پررنگ و حبابی آبی در روبه‌روی عکس پروفایل و نام آن کاربری که پیام را ارسال کرده در دایرکت به شما نشان داده می‌شود.

Primary و General دو پوشه‌ای هستند که اینستاگرام به‌صورت پیش‌فرض در تمام حساب‌های کاربری فعال کرده است. Primary به معنی اصلی است؛ منظور از آن این است که پیام‌های اصلی‌تان در این بخش قرار دارد.

General به معنی عمومی است و پیام‌های عمومی از افرادی که کمتر با آن‌ها در تماس هستید را می‌توانید در آن نگه‌داری کنید. البته این مورد کاملاً سلیقه‌ای است و هیچ تاثیری در دریافت یا عدم دریافت پیام دایرکت از کاربران اینستاگرام را ندارد.

چطور دایرکت دهیم؟

برای پیام دادن در اینستاگرام می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

برروی گزینه‌ای که شبیه به مداد و کاغذ است کلیک کنید.

دایرکت اینستاگرام

صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود به شکل زیر است.

دایرکت اینستا

پایین کلمه To که به معنی «فرستادن پیام برای» است، گزینه Search وجود دارد. در کادر فیلد می‌توانید نام کاربری فرد مورد نظر را بنویسید یا از بخش Suggested که به معنای پیشنهادی‌هاست، آن را انتخاب کنید.

نکته: اگر چندین حساب کاربری را در این بخش انتخاب کنید، می‌توانید گروهی با حضور آن افراد در اینستاگرام تشکیل دهید و به صورت دسته‌جمعی به گفتگو بپردازید. علاوه‌بر این اینستاگرام امکان بی‌صدا کردن گروه‌ها و چت‌های انفرادی را برای شما فراهم کرده که با عنوان Mute می‌توانید آن را پیدا کنید.

فرض ما بر این است که می‌خواهیم به فرادرس پیام دهیم. به همین علت برروی فرادرس کلیک می‌کنیم. با موارد زیر روبه‌رو می‌شویم که باید برروی کلمه Chat کلیک کنید تا وارد صفحه چت یا گفتگو شوید.

دایرکت اینستا

تصویر زیر صفحه گفتگو با اکانت اینستاگرام فرادرس را نشان می‌دهد. صفحه چت شما با هر کاربری در اینستاگرام، به همین شکل است.

دایرکت چیست

تعریف و توضیح هر یک از بخش‌های مختلف صفحه چت در دایرکت اینستاگرام

جزئیات صفحه چت را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

دایرکت اینستاگرام

همانطور که می‌بینید در دایرکت اینستاگرام، امکان ارسال موارد زیادی وجود دارد. همان مواردی که کمی بالاتر هم به آن اشاره کردیم.

به اشتراک گذاری پست دیگر کاربران در دایرکت چگونه است؟

برای به اشتراک گذاشتن پست کسی با دوستان‌تان در دایرکت اینستاگرام، باید برروی گزینه کاغذ موشکی بزنید.

دایرکت اینستا

بعد از اینکه برروی این گزینه زدید، لیستی از افراد یا گروه‌هایی که در اینستاگرام دارید برایتان ظاهر می‌شود. برای ارسال پست به هرکدام از آن‌ها فقط کافیست که برروی دکمه Send که جلوی آن قرار دارد بزنید تا پست موردنظر با فرد یا گروهی که در نظر داشتید، به اشتراک گذاشته شود.

معرفی بهلینک؛ قابلیت افزودن چند لینک در بیو اینستاگرام

اگر خیلی اهل جستجو در اینستاگرام باشید، حتماً با لینک‌هایی در بیو افراد مختلف مواجه شده‌اید که وقتی آن را باز می‌کنید، چند لینک دیگر در یک صفحه گذاشته شده‌اند که شما را به قسمت‌های مختلف یک وبسایت یا راه‌های ارتباطی مختلف فرد و کسب و کار هدایت می‌کند.

بهلینک ابزار رایگانی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید وارد سایت شوید و با ثبت نام رایگان در آن، چندین لینک در بیوی اینستاگرام خود درج کنید.

حرف آخر

دایرکت اینستاگرام نکات خیلی زیادی دارد که در این مطلب سعی کردیم ابتدایی‌ترین نکات آن را به شما بیاموزیم. اگر تمایل دارید دیگر قسمت‌های دایرکت و اینستاگرام را به خوبی یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالب ما را از آکادمی کاپریلا و مجله فرادرس دنبال کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 55 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.