ظهور رسانه‌های اجتماعی در قرن بیست و یکم، پیشرفتی چشمگیر در دنیای ارتباطات محسوب می‌شود که بدون اغراق در نوع خود کم‌نظیر است. پلتفرم‌های مختلف مانند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام راه را برای ارتباط افراد با یکدیگر و دسترسی موثرتر آنها به اطلاعات هموار کرده‌اند. پیدایش شبکه‌های اجتماعی، نه تنها ارتباط با دیگران را آسان‌تر کرده‌اند، بلکه تاثیر شگرفی در لذت‌بخش‌تر کردن آن هم داشته است.

برای مثال اینستاگرام را در نظر بگیرید! چهارمین اپلیکیشن پرکاربرد در میان شبکه‌های اجتماعی که حدود 1.28 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد! شگفت‌انگیز نیست؟ لازم به ذکر است که دستورالعمل استفاده از برنامه اینستاگرام و اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو از طریق این پلتفرم، به‌شدت آسان بوده و از طرفی، این برنامه ویژگی‌های سرگرم‌کننده زیادی مانند فیلترها و استوری و لایو و ایموجی‌ها دارد. ولی در حالی که حضور در این پلتفرم می‌تواند دنیایی از فرصت‌ها را از نظر ارتباطات اجتماعی و تجاری برایتان فراهم کند، با این حال یک‌سری خطرات اساسی نیز وجود دارد که کاربران این رسانه را تهدید می‌کند.

در کنار تسهیل اشتراک‌گذاری داده‌ها، اینستاگرام همچنین می‌تواند هر تعامل کاربر را در برنامه، مانند لایک‌ها و نظرات، بشمارد و آنها را ثبت کند. در ظاهر، ممکن است چنین قابلیتی بی‌ضرر و حتی مطلوب به نظر برسد، اما اگر کمی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به قضیه نگاه کنیم، به آسانی متوجه می‌شویم که شمارش لایک‌ها و کامنت‌ها خطرات جدی برای کاربران به همراه دارد.

جالب است بدانید در سال‌های اخیر و به سبب فراگیر شدن اینستاگرام، معیار سنجش اعتبار و محبوبیت افراد به طرز عجیبی تغییر کرده است. طوری که در دنیای مجازی امروز، میزان اعتبار و محبوبیت افراد براساس لایک و کامنتی که در اینستاگرام دریافت می‌کنند، اندازه‌گیری می‌شود و خیلی از کاربران، از این وضع گله دارند. اینکه آدم‌ها تبدیل به کاربرانی شده‌اند که لایک و کامنت آنها توسط ربات‌های اینستاگرامی شمرده می‌شود و بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شوند، فقط و فقط استرس و اضطراب به وجود می‌آورد.

چطور لایک و کامنت اینستاگرام را مخفی کنیم
چطور لایک و کامنت اینستاگرام خود را مخفی کنیم

فشار روانی ناشی از این اضطراب، آن‌قدر زیاد است که کارکنان پشت پرده اینستاگرام را نگران کرده و آنها را به فکر انداخته تا هرچه سریع‌تر راه چاره‌ای برای حل این مشکل اسفناک پیدا کنند. اینستاگرام برای حل مشکلات ناشی از شمارش تعداد لایک‌ها، تصمیم گرفته تا از قابلیت جدیدی رونمایی کند. قابلیتی که به شما اجازه می‌دهد تا خودتان تصمیم بگیرید که دلتان می‌خواهد تعداد لایک‌های پست‌های خود و یا تعداد لایک‌های پست‌های دیگران را ببینید یا نه. اگر قصد دارید از این قابلیت استفاده کنید تا پیامدهای ناگوار ناشی از استفاده کنترل نشده از اینستاگرام را به حداقل برسانید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید.

به چه دلیل بهتر است تعداد لایک‌های پست‌ها را مخفی کنیم؟

احتمالا همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، حسابی ذهنتان مشغول شده است و از خودتان می‌پرسید که اصلا چرا باید خودمان را از قابلیت شمارش لایک‌ها محروم کنیم. از آنجایی که این سوال و همچنین، جواب آن اهمیت زیادی دارد، قبل از هر چیزی بهتر است این موضوع را با هم بررسی کنیم.

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کرده‌ایم، پنهان کردن تعداد لایک‌ها، یکی از راه‌های کنترل تعاملات اینستاگرام است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از سلامت روان خود و کسانی که واقعا از صفحه اینستاگرامتان حمایت می‌کنند، محافظت کنید. به بیان ساده، اینکه شمارش تعداد لایک‌های خود را کنار بگذارید و از این کار خودداری کنید، این فرصت را به خودتان می‌دهید تا به‌جای وسواس به خرج دادن در مورد تعداد لایک‌هایی که می‌گیرید، بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید محتوای منظم و باکیفیت بگذارید. این از ماجرای مخفی کردن تعداد لایک پست‌های خودتان در اینستاگرام! حالا برویم سراغ مخفی کردن تعداد لایک‌های دیگران!

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزشی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانید — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • ساخت ربات اینستاگرام با برنامه‌نویسی #C سی شارپ و پایتون Python — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • دوره آموزشی کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند پیج حرفه‌ای داشته باشند — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
چطور لایک و کامنت خود را در اینستا مخفی کنیم
چطور لایک و کامنت خود را در اینستا مخفی کنیم

سوال بعدی که کاربران زیادی می‌پرسند، این است که چرا به‌جای اینکه این‌همه به خودمان زحمت بدهیم و تعداد لایک‌های دیگران را مخفی کنیم، با یک کلیک ساده کاربران اینستاگرامی را که می‌خواهیم به هر دلیلی تعداد لایک هایشان را مخفی کنیم و نبینیم، بلاک نکنیم؟

همه می‌دانیم که بلاک کردن دیگران، اولین روشی است که به ذهن هرکسی می‌رسد. ولی آیا اولین روش، همیشه درست‌ترین روش است؟ نیازی به گفتن ندارد که بلاک کردن دیگران، روشی صریح و تا حدودی خشونت‌آمیز محسوب می‌شود که یک‌جورایی به منزله اعلام جنگ در اینستاگرام است. به بیان ساده، وقتی شخصی را از اینستاگرام بلاک می‌کنید، ممکن است آن کاربر هنوز هم قادر به دیدن نمایه شما باشد، ولی به خاطر اینکه او را بلاک کرده‌اید، نتواند پست‌هایتان را لایک کند، در زیر آنها کامنت بگذارد یا به شما دایرکت بدهد. ولی این تمام ماجرا نیست! وقتی کسی را بلاک می‌کنید، مطمئناً آن شخص در جریان این اتفاق قرار می‌گیرد و متوجه می‌شود که از سوی پیج شما مسدود شده است که این موضوع ممکن است بر روابط شما با آنها تأثیر بگذارد (البته اگر رابطه‌ای با آن شخص داشته باشید) یا باعث شود آنها به‌صورت آنلاین و در فضای مجازی، به سمتتان نشانه بگیرند و انتقادها و مخالفت‌های تندی را روانه شما کنند. در مقابل، محدود کردن یا پنهان کردن تعداد لایک های دیگران به‌جای بلاک کردن آنها، به نظر می‌رسد که روشی هوشمندانه‌تر و محافظه‌کارانه‌تری است و می‌تواند جایگزین مطلوب‌تری برای مسدود کردن دیگران باشد.

آیا مخفی کردن تعداد لایک‌ها به صفحه اینستاگرام ما ضرر می‌زند؟

مخفی کردن تعداد لایک‌ها یا نکردن، مسئله این است! سوالی که ذهن بسیاری از کاربران را درگیر کرده است. خیلی از کاربران در این باره ابراز نگرانی می‌کنند و می‌خواهند بدانند که آیا مخفی کردن یا نکردن تعداد لایک‌های خود و یا دیگران، واقعا تفاوتی ایجاد می‌کند؟ در یک کلام، نخیر؛ تفاوتی ایجاد نمی‌کند! شما مختارید که تعداد لایک‌های پست‌‎های دیگران را از خود و تعداد لایک‌های پست‌های خودتان را از دیگران مخفی کنید، ولی با این حال، این اتفاق هیچ تاثیری بر روی عملکرد پیج شما نخواهد داشت. چون، ربات‌های اینستاگرامی همچنان لایک‌ها را ردیابی می‌کند و آنها را می‌شمرد و از تعداد لایک‌ها به‌عنوان سیگنالی در الگوریتم هوشمند خود برای رتبه‌بندی پیج‌ها استفاده می‌کند.

اگر خلاصه بخواهم بگویم، این الگوریتم هوشمند اینستاگرام است که تصمیم می‌گیرد به‌محض باز کردن اینستاگرام، ابتدا چه محتوایی را ببینید، چه در استوری‌ها، چه پست‌ها و چه در صفحه اکسپلور. نحوه ترتیب‌بندی استوری‌ها و پست‌ها مربوط به خود شخص است. در یک کلام، اینکه بر اساس چه ترتیبی استوری‌ها، پست‌ها و صفحه اکسپلور به شما نشان داده شود، بستگی به این دارد که شما چه چیزی را بیشتر از همه دوست دارید، آن را تماشا می‌کنید و در زیر آن کامنت می‌گذارید. به بیانی ساده، پست‌هایی که در صفحه فید و اکسپلور اینستاگرام هر کاربر به نمایش در می‌آید، زمین تا آسمان با کاربران دیگر فرق می‌کند و الگوریتم اینستاگرام، صفحه فید و اکسپلور هر کاربر را مطابق با سلیقه همان کاربر می‌چیند.

در واقع ربات‌های هوشمند این برنامه، خیلی راحت و در مدت زمان خیلی کوتاه، الگوی رفتاری شما را پیدا می‌کنند و می‌فهمند که چجور پست‌هایی را دوست دارید. بعد خیلی حساب‌شده، یک ویترین منحصر به فرد برای شما آماده می‌کنند که واقعا تحسین‌برانگیز است. بنابراین، یک سوپر طرفدار که همیشه صفحه اینستاگرامتان را چک می‌کند، پست‌هایتان را لایک می‌کند و برایتان کامنت می‌گذارد، صرف نظر از اینکه لایک های خود را پنهان می‌کنید یا نه، همیشه پست‌هایتان به او نشان داده می‌شود و می‌تواند پست هایتان را  ببیند.

از طرفی، عکس گربه‌های دوست داشتنی همسایه‌تان که هر هفته در اینستاگرام پست می‌شود، با اینکه از نظر شما چندان خوشایند نیست، همچنان در فید شما نمایش داده می‌شوند، حتی اگر لایک‌های او را پنهان کرده باشید و اصلاً حتی برایتان مهم نباشد که پست‌های همسایه‌تان چند تا لایک می‌گیرد.

چطور لایک و کامنت خود را در اینستا مخفی کنیم
چطور لایک و کامنت خود را در اینستا مخفی کنیم

در سطح سلامت اجتماعی، عاطفی، روانی و تجاری، پنهان کردن تعداد لایک‌ها، همان‌طور که اینستاگرام می‌گوید، ممکن است برای شما هم “مفید” باشد، هم “آزاردهنده”! ولی چطور چنین چیزی ممکن است؟

در وهله اول؛ مشخص بودن تعداد لایک‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد، مخصوصا وقتی که در مورد تعداد لایک‌هایتان کمی وسواس داشته باشید و متوجه شوید که این اعداد و ارقام بر توانایی شما برای تولید محتوای جذاب و کاربردی و همچنین انگیزه شما برای ادامه فعالیتتان در اینستاگرام تأثیر می‌گذارد. در این صورت، بهتر است آزمایش کنید و برای آرامش خودتان هم که شده، تعداد لایک‌هایتان را برای یک یا دو هفته مخفی کنید. اگر بعد از یک یا دو هفته احساس کردید که مخفی کردن لایک‌ها، تأثیر مثبتی بر شما دارد، این قابلیت را فعال نگه دارید و به مخفی کردن تعداد لایک‌هایتان ادامه دهید.

از طرفی در سطح تجاری، اگر صاحب برند یا کسب‌وکار خود هستید، شمارش تعداد لایک‌ها می‌تواند تا حد زیادی به‌عنوان نوعی اثبات اجتماعی عمل کند. به بیانی ساده‌تر، کسانی که برای اولین بار با برند شما در اینستاگرام آشنا می‌شوند، بلافاصله تعداد لایک‌هایتان را چک می‌کنند تا از این طریق متوجه شوند که تجارت شما بر اساس تعداد لایک های شما چقدر بزرگ -یا محلی- است. سپس بر اساس تعداد لایک‌ها، تصمیم می‌گیرند که آیا می‌توانند به برندتان اعتماد کنند و از شما خرید کنند یا نه. اما، در پایان روز، آن چیزی که موفقیت شما را تضمین می‌کند، تعداد لایک‌هایتان نیست. بلکه، محتوای با کیفیت، لحن بصری ثابت، و تعامل متفکرانه با مخاطبان در کامنت‌ها و دایرکت‌ها، بسیار بیشتر از تعداد لایک‌هایی است که پست‌های شما دریافت می‌کند، اهمیت دارد و تاثیرگذار است.

در ادامه توضیحات بالا به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالب زیر را برای موفقیت در کسب و کارتان بخوانید:

  • آگاهی از برند چیست؟ + چند مثال ساده — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • همه چیز در مورد بازاریابی برند — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مزیت رقابتی برند چیست؟ + ضرورت داشتن مزیت رقابتی — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • برند چیست؟ به چه چیزی Brand می‌گویند؟ چرا و چگونه برندسازی کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • شخصیت برند: راز موفقیت برندهای برتر — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

چگونه تعداد لایک‌های خود را مخفی کنیم؟

با توجه به نکاتی که گفتیم، اگر تصمیم گرفتید برای مدتی هم که شده تعداد لایک‌های پست‌های خود را مخفی کنید تا ببینید این کار چه تاثیری در سلامت روان شما دارد، به شما پیشنهاد می‌کنم که مراحل مخفی کردن تعداد لایک‌ها که در ادامه آنها را که آموزش می‌دهیم، با دقت مطالعه کنید.

مخفی کردن تعداد لایک‌ها قبل از پست گذاشتن

اگر قصد دارید پست جدیدی را در صفحه اینستاگرامتان به اشتراک بگذارید و مایلید که تعداد لایک‌های آن را از دیگر کاربران مخفی کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. طبق روال همیشه، عکس یا فیلمی که قرار است پست کنید را انتخاب کنید و بعد از اعمال فیلتر و… البته ادیت کردن پست‌ها کاملا سلیقه‌ای است و اگر مایل به ویرایش عکس یا فیلم موردنظرتان نبودید، می‌توانید خیلی راحت و با زدن یک دکمه از انجام آن صرف‌نظر کنید- بر روی فلش آبی‌رنگ که در بالای تصویر در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. سپس، مانند عکس زیر، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که در آن از شما خواسته می‌شود که برای پست موردنظرتان، کپشن بنویسید (همان‌طور که می‌دانید، نوشتن کپشن در اینستاگرام اجباری است). بعد از نوشتن کپشن، باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه advanced setting کلیک کنید.
    چگونه لایک و کامنت اینستاگرام را مخفی کنید
    چگونه لایک و کامنت اینستاگرام را مخفی کنید
  3. بعد از کلیک بر روی گزینه advanced setting، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید در آن مانند تصویر زیر، گزینه hide like and view counts on this post را فعال کنید.
    چگونه لایک و کامنت اینستاگرام را مخفی کنید
    طبق دستورالعمل پیش بروید.

به همین سادگی! حالا دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند تعداد لایک‌های پست جدیدی که می‌گذارید را ببیند.

مخفی کردن تعداد لایک‌ها بعد از پست گذاشتن

اگر همین الان تصمیم گرفته‌اید که تعداد لایک تمام پست‌هایی که قبلا گذاشته‌اید را از دیگران مخفی کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. به صفحه اینستاگرام خود بروید و در تب پروفایل، پست موردنظرتان را انتخاب کنید.
  2. سپس، بر روی آیکون سه نقطه که در بالای پست در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  3. با کلیک بر روی آیکون سه نقطه، منویی برایتان به نمایش درمی‌آید. مانند تصویر زیر، باید در این منو، از بین گزینه‌های موجود، گزینه hide like count را انتخاب کنید.
چگونه لایک و کامنت اینستاگرام را مخفی کنید
طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

و تمام! حالا دیگر کسی نمی‌تواند تعداد لایک‌های پست‌های قدیمی شما را هم ببیند و پست‌هایتان از این:

چگونه لایک و کامنت اینستاگرام را مخفی کنید
به قسمتی که دور آن خط قرمز کشیدیم توجه کنید.

تبدیل می‌شود به این:

چگونه لایک و کامنت اینستاگرام را مخفی کنید
به قسمتی که دور آن خط قرمز کشیدیم توجه کنید.

بعد از مخفی کردن تعداد لایک‌هایمان، چگونه بفهمیم چند نفر پست‌هایمان را لایک کرده‌اند؟

حتی اگر قابلیت شمارش تعداد لایک‌ها را در اینستاگرام غیرفعال کنید، باز هم ربات‌های این برنامه متوقف نمی‌شوند و لایک‌های شما را می‌شمارند و آن را ثبت می‌کنند. اگر قابلیت شمارش تعداد لایک‌ها را غیرفعال کرده‌اید، یکی از راه‌حل‌ها برای تجزیه‌وتحلیل و به دست آوردن تعداد لایک‌ها، استفاده از ابزار درون برنامه‌ای insight اینستاگرام است که یک نمای کلی از آمارهای صفحه اینستاگرامتان به شما ارائه می‌دهد، از جمله اطلاعاتی در مورد تعداد اکانت‌هایی که دارید، جمعیت‌شناسی مخاطبانتان، راه‌های افزایش تعداد فالوور و تعداد لایک هایی که پست‌هایتان دریافت می‌کنند. برای مشاهده Insights اینستاگرام، باید قبل از هر چیزی،  اکانت Business یا Creator داشته باشید. اگر قصد دارید که پیجتان را بیزینسی کنید، می‌توانید از دستورالعمل زیر کمک بگیرید و مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و بر روی آیکون عکس پروفایل که در نوار پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  2. با کلیک کردن بر روی آیکون عکس پروفایل در نوار پایین صفحه، وارد تب پروفایل می‌شوید.
  3. در تب پروفایل، مانند عکس زیر، بر روی آیکون سه خط که در گوشه سمت راست در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
    تجاری کردن اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
    تجاری کردن اینستا اکانت
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  5. بعد از اینکه گزینه setting را انتخاب کردید، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که مانند تصویر زیر، باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه account را انتخاب کنید.
    تجاری کردن اینستا اکانت
    بر روی قسمتی که دور آن خط کشیدیم بزنید.
  6. بعد از انتخاب گزینه account، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید مانند تصویر زیر، از بین گزینه‌های موجود در آن، گزینه switch to professional account را انتخاب کنید.
    تجاری کردن اینستا اکانت
    بر روی قسمتی که دور آن خط کشیدیم بزنید.
  7. با انتخاب گزینه switch to business account، اینستاگرام مانند تصویر زیر، اینستاگرام از شما سوالی می‌پرسد که باید بین گزینه business و creator، یکی را با توجه به محتوای پیج خود انتخاب کنید.
    طبق دستورالعمل تصویر بالا پیش بروید.

و تمام! حالا اکانت شما تبدیل به یک اکانت تجاری (یا creator) شده است و ابزار insight برایتان فعال می‌شود.

حالا که ابزار insight برایتان فعال شده است، می‌توانید برای دیدن تعداد لایک‌هایتان از آن استفاده کنید. در قدم اول، باید به تب پروفایل خود بروید و بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید. سپس، همان‌طور که در عکس زیر هم نشان داده شده است، در منو کشویی که برایتان باز می‌شود، از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه insight کلیک کنید.

اکانت بیزینسی
طبق دستورالعمل تصویر پیش بروید.

سپس، مانند عکس زیر، به بخش content you shared بروید و بر روی آیکون >  کلیک کنید تا تمام پست‌هایی که تا به حالا گذاشته‌اید را ببینید.

اکانت تجاری
اینسایت اینستاگرام

سپس، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که تمام پست‌هایی که تا به امروز گذاشته‌اید، در آنجا به شما نشان داده می‌شود. در بالای این صفحه، سه عبارت any، reach و year نوشته است. برای دیدن تعداد لایک‌های خود، باید بر روی گزینه reach کلیک کنید. با کلیک بر روی گزینه reach، مانند عکس زیر، منویی کشویی برایتان باز می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه like را انتخاب کنید تا تعداد لایک‌های همه پست‌ها به شما نشان داده شود.

اینسایت اینستاگرام
صفحه اینسایت اینستاگرام

به همین سادگی!

نمی‌خواهم تعداد لایک‌های دیگرن را ببینم! باید چه‌کار کنم؟

اگر دوست ندارید تعداد لایک‌های دیگران را در اینستاگرام ببینید و احساس می‌کنید این اعداد و ارقام به شما انرژی منفی می‌دهند، باید با دست‌کاری تنظیمات اپلیکیشن اینستاگرام، تعداد لایک‌های دیگران را از خودتان مخفی کنید.

برای انجام این کار، باید مراحل زیر را به‌ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید.
  2. بر روی عکس کوچک شده پروفایل خود که در نوار پایین صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید و به تب پروفایل بروید.
  3. در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
    چطور لایک و کامنت اینستاگرام را پنهان کنیم
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  1. با انتخاب گزینه setting، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید در آن، مانند عکس زیر، بر روی گزینه privacy کلیک کنید.
    چطور لایک و کامنت اینستاگرام را پنهان کنیم
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  2. با انتخاب گزینه privacy، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، مانند عکس زیر، بر روی گزینه post کلیک کنید.
    چطور لایک و کامنت اینستاگرام را پنهان کنیم
    به قسمتی که با فلش قرمز مشخص کردیم توجه کنید.
  3. در آخر، وقتی وارد بخش post شدید، باید مانند عکس زیر، گزینه hide like and view counts را غیرفعال کنید.
    چطور لایک و کامنت اینستاگرام را پنهان کنیم
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

پس از انجام مراحل بالا، دیگر تعداد لایک پست‌های دیگران به شما نشان داده نمی‌شود و به همین راحتی می‌توانید این فشار روانی را از روی دوش‌های خود بردارید.

چرا اینستاگرام امکان مخفی کردن تعداد لایک‌ها را برای کاربران خود فراهم کرده است؟

همان‌طور که بارها در لابه‌لای مطالب گفته شده به این موضوع اشاره کردیم، اساسا شمارش تعداد لایک‌های خود و یا دیگران می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی را برای کاربران به همراه داشته باشد. در همین راستا، کمپانی اینستاگرام به این فکر افتاد تا راهی پیدا کند و این فشار روانی تحمیل شده بر کاربران را از دوش آنها بردارد. در نتیجه بعد از مدتی، اینستاگرام طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت قرار است از قابلیت جدید خود رونمایی کند و امکان مخفی کردن تعداد لایک‌های خود و دیگران را برای کاربران فراهم نماید. اینستاگرام تحقیقات میدانی خود را در این زمینه آغاز کردن و این قابلیت را در برخی کشورها فعال کرد تا ببیند آیا تجربه کاربران از استفاده از این قابلیت، مثبت است یا منفی. در یک کلام، وجود چنین قابلیتی به نفع خود ماست.

اخیرا تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد بسیاری از کاربران تمایل دارند تا موفقیتی که در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین به دست می‌آورند، مانند تعداد فالوورها، کامنت‌ها و تعداد لایک‌ها را با ارزش خود، به‌ویژه در دوران نوجوانی، یکی بدانند. در سال 2020، مطالعه ای روی 513 دختر نوجوان در برزیل نشان داد که 78 درصد از آنها قبل از به اشتراک گذاشتن عکس خود در اینستاگرام سعی کرده‌اند قسمتی از بدن خود را که فکر می‌کردند به اندازه کافی زیبا نیست، مخفی کنند یا آن را با فوتوشاپ تغییر بدهند.

همچنین، مطالعات دیگری نشان داده که از بین همین نوجوانان، 43 درصد از آنها که رفاه اجتماعی و عاطفی پایینی داشته‌اند، بعد از اینکه متوجه شدند تعداد لایک‌هایشان کم است، عکس خود را که در اینستاگرام پست کرده بودند، پاک کردند. از همه این‌ها که بگذریم، در سال 2019، تحقیقاتی بر روی جوانانی که در اینستاگرام فعالیت می‌کردند، انجام شد که نتایج آن تامل برانگیز است. طی این تحقیقات، 25 درصد از نوجوانان اعتراف کردند که قربانی آزار و اذیت سایبری شده‌اند. با این تفاسیر، نیازی به گفتن ندارد که اینترنت و فضای مجازی این پتانسیل را دارد که مکانی غیردوستانه و خشن باشد.

در همین راستا اگر شما هم مشکل مواجه شدن با کامنت‌های منفی در اینستاگرام را دارید، مطلب چطور جواب کامنت‌های منفی را در اینستاگرام بدهیم را مطالعه کنید.

برخی از افراد، کسب‌وکار خود را در اینستاگرام راه انداخته‌اند، خیلی‌ها هم پیج کوچکی دارند که فعالیت چندانی در آن نمی‌کنند. ولی چه یک اینفلوئنسر محبوب باشید که هزاران فالور در اینستاگرام دارد یا کاربر بی‌سروصدایی باشید که به‌ندرت پست می‌گذارد، در هر صورت، تعداد لایک‌های به‌ظاهر بی‌ضرر ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

اینستاگرام پس از اینکه به‌صورت آزمایشی قابلیت مخفی کردن لایک‌ها را مورد سنجش قرار داد، به این نتیجه رسید که نتایج “برای برخی مفید و برای دیگران آزاردهنده” است. بنابراین، در مارس 2021، کمپانی اینستاگرام طی بیانیه‌ای اعلام کرد که همه کاربران این حق انتخاب را دارند تا تصمیم بگیرند که می‌خواهند تعداد لایک‌های خود یا دیگران را مخفی کنند یا نه. درست از همان لحظه بود که این قابلیت به امکانات اینستاگرام اضافه شد و در دسترس همه کاربران قرار گرفت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • وبینار رایگان ضبط شده بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام با پاسخ به صد پرسش رایگان — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی آشنایی با رفتار مصرف کننده در شبکه‌های اجتماعی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

چگونه بعضی از کامنت‌ها را مخفی کنیم؟

برای مخفی کردن برخی از کامنت‌ها باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید.
  2. بر روی عکس کوچک شده پروفایل خود که در نوار پایین صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید و به تب پروفایل بروید.
  3. در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  5. با انتخاب گزینه setting، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید در آن، مانند عکس زیر، بر روی گزینه privacy کلیک کنید.
    چطور لایک و کامنت اینستاگرام را پنهان کنیم
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  6. با انتخاب گزینه privacy، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، مانند عکس زیر، بر روی گزینه hidden words کلیک کنید.
    مخفی کردن کامنت در اینستاگرام
    بر روی قسمتی که با فلش نشان دادیم بزنید.
  7. سپس، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که می‌توانید در آن، مانند عکس زیر، در بخش manage custom words and phrases، کلمات یا عبارات خاصی (حتی اعداد یا اموجی‌هایی که نمی‌خواهید در اینستاگرام خود ببینید) را که مدنظرتان است، وارد کنید تا اگر کسی کامنتی گذاشت که حاوی این کلمات و عبارات بود، از دید سایر کاربران مخفی شود. برای این کار، بر روی گزینه manage custom words and phrases کلیک کنید و کلمات و عبارت و اموجی‌ها و اعداد موردنظرتان را در آنجا بنویسید.
    مخفی کردن کامنت اینستا
    بر روی گزینه‌ای که با فلش قرمز نشان دادیم بزنید.
  8. در آخر، مانند عکس زیر، گزینه hide comments کلیک کنید تا لیست کلماتی که انتخاب کرده‌اید، فعال و کامنت‌هایی که حاوی کلمات انتخاب شده هستند، مخفی و محدود شوند.
    مخفی کردن کامنت اینستا
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

البته، لازم به ذکر است که کاربران نمی‌توانند کامنت‌های خودشان را در پست‌های دیگران مخفی کنند، بلکه فقط امکان مخفی کردن کامنت دیگران در زیر پست‌های خودتان فراهم است. همچنین جالب است بدانید که وقتی کامنت کاربران دیگر را در زیر پست خود مخفی می‌کنید، آن شخص هرگز از این کار باخبر نمی‌شود. پس، خیالتان از این بابت راحت باشد که رازتان بین شما و اینستاگرام محفوظ باقی می‌ماند.

چند دلیل قانع کننده برای مخفی کردن بعضی از کامنت‌ها از سایر فالوورها

شاید از خودتان بپرسید که چرا این‌همه به خودمان زحمت بدهیم و کامنت‌های ناخوشایند را مخفی کنیم؟ چرا به جای این کارها، فقط با یک کلیک ساده شخص موردنظرمان را بلاک نکنیم که دیگر نتواند در زیر پست‌هایمان کامنت بگذارد؟ در ادامه برخی از دلایل اصلی را با شما در میان می‌گذاریم که نشان می‌دهد چرا کاربران به جای مسدود کردن افرادی که کامنت‌های نامناسب می‌نویسند، آن‌ها را مخفی یا به اصطلاح محدود می‌کنند تا کامنت‌هایشان به سایر فالوورها نشان داده نشود.

  • محدود کردن کامنت‌ها به شما این امکان را می دهد که از تعاملات ناخوشایند با برخی از کاربران بدون اینکه متوجه شوند، جلوگیری کنید.
  • کامنت‌هایی که محدود هستند، همچنان توسط الگوریتم‌های اینستاگرام قابل شناسایی هستند که به شما کمک می‌کند تعامل پیج خود را حفظ کنید و از افت آن جلوگیری نمایید. در مقابل، از آنجایی که بلاک کردن افرادی که ممکن است همواره در زیر پست‌هایتان کامنت بگذارند، هر چند کامنت‌های نامناسب، دیگر نمی‌توانند به صفحه شما متصل شوند، نمی‌توانند پست‌هایتان را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند. در نتیجه، با بلاک کردن این دسته از کاربران، نرخ تعامل پیجتان پایین می‌آید که تنها راه جلوگیری از این اتفاق، مخفی کردن کامنت‌هایشان است.
  • با استفاده از قابلیت مخفی کردن به جای بلاک کردن دیگران، می‌توانید به آسانی کنترل کنید که چه نظراتی از حساب‌های محدود شده در پست‌های شما مخفی شود، بدون اینکه ارتباط خود را با کسی قطع کنید. این‌طوری، علنا ظاهر خود را حفظ می‌کنید و نرخ تعامل پیجتان را بالا نگه می‌دارید.
  • با استفاده از قابلیت مخفی کردن کامنت‌های ناخوشایند بعضی از کاربران، می‌توانید نظرات اکانت‌هایی که محدود شده‌اند را زمانی که نظر مثبت یا حداقل خنثی ارسال می‌کنند، تایید کنید و اجازه دهید که دیگران این مدل کامنت آنها را ببینند.

اینستاگرام جلوی چه کامنت‌هایی را می‌گیرد؟

علاوه بر کامنت‌هایی که شما تشخیص می‌دهید ناخوشایند هستند و حتما باید آنها را از بقیه فالورهایتان مخفی کنید، یک‌سری از کامنت‌ها هستند که خود اینستاگرام آنها را شناسایی و حذف می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، هر پلتفرمی قوانین و سیاست‌های خاص خودش را دارد تا مطمئن شود به‌واسطه آن قوانین، از کاربرانش محافظت می‌کند. در اینجا انواع کامنت‌هایی را معرفی می‌کنیم که قوانین و سیاست‌های اینستاگرام، جلوی آنها را می‌گیرد و حذفشان می‌کند.

کامنت‌های هرزنامه (اسپم)

کامنت‌های هرزنامه، آن دسته از کامنت‌هایی هستند که از نظر موضوعی، هیچ ارتباطی با پستی که در زیر آن نوشته شده‌اند، ندارند. یکی از اهداف معمول این نوع کامنت‌های ممنوعه، افزایش نرخ کلیک اسپمرها یا ارسال تبلیغات بدون اجازه است. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود! بعضی از این کامنت‌های اسپم، پا را از این حد فراتر می‌گذارند و اهداف شوم دیگری در سر دارند. برای نمونه، یکی از این هدف‌های شوم این است که مردم را ترغیب به کلیک بر روی لینک‌های جعلی و انتقال آنها به وب‌سایت‌های مخرب کند و در نتیجه، طی حملات فیشینگ، اطلاعات آنها را به سرقت ببرد.

کامنت‌های نفرت‌انگیز

دسته دوم کامنت‌های ممنوعه در اینستاگرام، کامنت‌هایی است که نفرت پراکنی می‌‎کند. در واقع، اینستاگرام قابلیت‌های خاصی را برای ایمن‌سازی فضای این پلتفرم راه‌اندازی کرده است تا از کامنت‌هایی که علیه شخص، یا افرادی که به یک نژاد یا قومیت خاص تعلق دارند، یا گروه‌های مذهبی خاص، افراد ناتوان و بیمار و… نفرت پراکنی می‌کنند، جلوگیری کند.

کامنت‌های ارائه‌دهنده خدمات جنسی

دسته سوم از کامنت‌های ممنوعه، کامنت‌هایی هستند که حاوی مطالب جنسی است. دستورالعمل‌های انجمن اینستاگرام صراحتا درخواست یا هر نوع اظهار نظر جنسی در این پلتفرم را ممنوع می‌کند، به‌ویژه آنهایی که رده سنی خردسالان را مورد هدف قرار می‌دهند.

کامنت های قلدری

دسته چهارم، کامنت‌های قلدرانه هستند که اینستاگرام آنها را جزو کامنت‌های توهین‌آمیز یا آزاردهنده به شمار می‌آورد و آنها را غیرمجاز اعلام کرده است. با استفاده از هوش مصنوعی، پلتفرم رسانه های اجتماعی می تواند این نوع کامنت‌ها را شناسایی و محدود کند.

کامنت‌های تمجید از خودآزاری

دسته آخر از کامنت‌های ممنوعه شامل آن کامنت‌هایی می‌شود که خودآزاری را تبلیغ می‌کنند. اینستاگرام بخش جداگانه‌ای را در دستورالعمل‌های انجمن خود ایجاد کرده است که صرفا بر ممنوعیت محتوا یا گفتاری که در تصدیق آسیب رساندن به خود می‌شود، تمرکز دارد.

در واقع، اینستاگرام با حذف کامنت‌های ممنوعه که در بالا، آنها را معرفی کرده‌ایم، نشان می‌دهد که نگرانی‌های این پلتفرم در مورد این اسپم، نفرت پراکنی، خودآزاری، قلدری و کامنت‌های جنسی، تا چه اندازه جدی است. اینستاگرام در این سال‌ها تمام تلاش خود را کرده است تا با این نوع کامنت‌ها، برخوردی جدی و قاطعانه داشته باشد و قول داده تا هر حسابی را که برای نمایش چنین نظراتی (و عکس‌ها یا ویدیوها) ریپورت می‌شود، حذف یا غیرفعال کنند.

کلام آخر

اگر متوجه شدید که اخیرا بیش از حد معمول به تعداد لایک‌ها اهمیت می‌دهید و ذهنتان خیلی درگیر کامنت‌های ناخوشایندی که بعضی از کاربران در فضای مجازی می‌گذارند، می‌شود، شاید وقت آن رسیده که کمی ذهنتان را آرام و این فشار روانی را از خودتان دور کنید. پیشنهاد ما به شما این است که نگاهی به مقاله بالا بیندازید و آن را به‌دقت مطالعه کنید. چون در این مقاله، ما تمام تلاش خود را کردیم تا شما را تا حدودی با آسیب‌های روانی فضای مجازی آشنا کنیم و هشدار بدهیم که نباید خیلی خودتان را درگیر تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها بکنید. همچنین بهترین روش برای اینکه بتوانید جلوی این فشار روانی را بگیرید، این است که تعداد لایک‌ها و همچین کامنت‌های ناخوشایند را مخفی کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید. آیا برایتان پیش آمده که کامنت‌های منفی دریافت کنید و دلتان بخواهد آنها را از بقیه فالورهایتان مخفی کنید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.